Acties:
  • 0 Henk 'm!

• almightyarjen
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18:38

almightyarjen

When does the hurting stop?

Oah, dat zijn al een stuk minder draden dan je eerst had :P

Patreon | Main Youtube | Work In Progress Youtube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 05-09 16:01
Yep, kan nog minder maar ik heb geen female/male jumpers :-( en een half breadboard ipv een hele had ook wel gekund

Ps, ik beschouw dat projectje nu als afgesloten, iedereen bedankt voor de tips d:)b

[ Voor 57% gewijzigd door kitao op 10-01-2013 12:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 09-09 17:48
kitao schreef op donderdag 10 januari 2013 @ 11:54:
Iemand nog interesse in een sketch waarmee een DS1307 snel op tijd gezet kan worden ?
[afbeelding]
Was er net mee bezig om een klokje ermee in elkaar te knopen (zie dit topic) en het viel me tegen dat zo'n programma best lastig te vinden is.
site : http://gadjetsblog.blogsp...n-ds1307-and-arduino.html
sketch-code : http://dl.dropbox.com/u/2...7_test_1_Updated_code.ino

Klokje in werking met links een stand-alone atmega en rechtsonder de DS1307 :

[afbeelding]
Ik heb voor mijn klok toen een programmatje geschreven waarmee je heel makkelijk via seriele commando's de datum en tijd in kon stellen. (bijv D130110 versturen om de datum van vandaag in te stellen, T1215 voor de huidige tijd). Kan het eventueel nog wel voor je opzoeken vanavond.
Bij de examples van de RTC-library zat ook een scriptje dat automatisch de compile-tijd van het script in de klok zette, als deze nog niet ingesteld was. Dat werkt (éénmalig) ook prima aangezien er maximaal een paar seconden zit tussen compilen en uploaden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
mcDavid schreef op donderdag 10 januari 2013 @ 12:15:
Ik heb voor mijn klok toen een programmatje geschreven waarmee je heel makkelijk via seriele commando's de datum en tijd in kon stellen. (bijv D130110 versturen om de datum van vandaag in te stellen, T1215 voor de huidige tijd). Kan het eventueel nog wel voor je opzoeken vanavond.
Bij de examples van de RTC-library zat ook een scriptje dat automatisch de compile-tijd van het script in de klok zette, als deze nog niet ingesteld was. Dat werkt (éénmalig) ook prima aangezien er maximaal een paar seconden zit tussen compilen en uploaden.
Tja, zelf schrijven gaat me niet lukken en hoewel erg vriendelijk heb ik dat programma nu niet meer nodig :)
Het programma wat ik nu gebruikte werkt ook door een T-getal in te voeren.
Dat example van de RTC-library had ik volgens mij eerst ook , kon het niet snel meer terugvinden en ik snap ook niet waarom mijn DS1307 - na eerst goed gewerkt te hebben en zonder tussentijds (zover ik herinner) de knoopcel verwijderd te hebben - ineens op 12 december 2012 21:13:46 ofzoiets bleek te staan.
Maar werkt goed nu dankzij die site die ik hiervoor als link gaf. Er zijn nog wel meer mogelijkheden om de DS op tijd te zetten maar er zitten zelfs erg omslachtige bij waarbij je het aantal seconden moet invoeren vanaf 1970 tot nu. Ook dat heb ik eens geprobeerd en hoewel toepasbaar niet echt handig. :+

Ps, dit wil niet zeggen dat jij die code niet zou hoeven te posten, eigenlijk wil ik die best proberen en hebben anderen er ook interesse voor.

[ Voor 5% gewijzigd door kitao op 10-01-2013 12:46 . Reden: Ps ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
misschien heb je per-ongeluk een keer kortsluiting gemaakt tussen de knoopcel en ground, dan raakt'ie ook zijn tijd wel kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
Zou kunnnen hoor, ik word soms steeds meer gehaast met al die draadjes en mis af en toe de juiste aansluitpunten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• almightyarjen

almightyarjen

kitao schreef op donderdag 10 januari 2013 @ 12:54:
Zou kunnnen hoor, ik word soms steeds meer gehaast met al die draadjes en mis af en toe de juiste aansluitpunten.
Da's gevaarlijk en de reden waarom sommige I/O aansluitingen op mijn Arduino Mega niet meer werken :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
Het valt wel mee, vooral met voedingslijnen kijk ik meestal 2 keer voor ik de prik erop zet.
Feit is gewoon dat ik het niet weet wat er nu precies veranderd was aan de DS1307.
Hoe is het afgelopen met die 433MHz zenders ? Ik heb nu een projectje afgesloten, ben bezig met wat draadloos (IR) en RC is nog geheel nieuw voor mij. Ik las dat je zelf veel codes moest bijwerken om de fouten eruit te krijgen ? Zo ja, dan zal het voor mij een brugje te ver zijn. Op arduino learning is ook een heel hoofdstuk over ethernet maar eerlijk gezegd, na het enigzins doorgelezen te hebben, zegt het me allemaal heel weinig met al die onbekende afkortingen. Ik heb bijvoorbeeld even de post en de code van MAXed_out bekeken maar die commando's daar gebruikt heb ik echt nog nooit eerder gezien.
En wat ik verder nog wil uitzoeken is hoe ik met de basicstamp IR-codes kan versturen, als de AtMega 328 dit kan dan zou de PIC16F57 dat toch ook moeten kunnen (?)
kitao in "Pioneer Receiver SX-205RDS Infrarood RC DIY Volume-regeling"
Kortom, ik denk dat ik me de komende tijd een beetje bezig gaat houden met draadloze communicatie :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WVL_KsZeN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11:43
Woei :)

Ik heb mijn programmaatje nu 100% werkend en klaar op mijn PC, nu ga ik alles overzetten naar Arduino. Ik heb er wel vertrouwen in dat de Atmel's snel genoeg zijn, maar ik ben een beetje bang dat ik geheugen te kort kom. 32KB flash en 2KB ram valt toch een beetje tegen.. Op mijn pc is de code nu +-40kB en ik krijg het gewoon niet kleiner... 2KB is ook echt te weinig.

Ben daarom nu maar begonnen op een Atmega2560, en heb alle shiftregisters (gisteren gelukt) en de klok (vanavond gelukt) al werkend. Uiteindelijk toch niet voor die MAX chip gekozen om alle LED's aan te sturen omdat de hoeveelheid draden te groot zou worden (ik heb geen LED matrix, de LED's zijn allemaal verdeeld).

Volgende klus is het beginnen met overzetten van mijn programma, of misschien een PISO om alle knoppen in te kunnen lezen (alhoewel, moet ook wel lukken met alle pinnen op de mega).

Eigenlijk zou ik het liefst een nano hebben, maar dan met wat meer flash en geheugen, maar zoiets kan ik nergens vinden.. Bestaat het überhaupt?

/me heeft eindelijk ook een icoontje.. woef.. boeien..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
WVL_KsZeN schreef op donderdag 10 januari 2013 @ 22:46:
Uiteindelijk toch niet voor die MAX chip gekozen om alle LED's aan te sturen omdat de hoeveelheid draden te groot zou worden (ik heb geen LED matrix, de LED's zijn allemaal verdeeld).
Sorry, het lijkt erop dat je verwijst naar een vorige post maar ik kan die niet vinden ?
Zou graag willen meelezen aangezien ik onlangs ook bezig was met led-aansturingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WVL_KsZeN
Zoek even op MAX7211. Maar die heb ik dus niet gebruikt. Ik heb nu 10 shift registers van het type 74hc595, dus met latches. (Vreemd genoeg moest ik een C'tje tussen de latch-pin en GND zetten, anders werkte het niet..)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
Ok, dan kom ik hier : [Discussie] Arduino-topic
Ik dacht eigenlijk dat terwijl het vrijwel zeker is dat jij naar een vorige post verwijst dat het dan ook in jouw belang was om die even te linken om zodoende een beter antwoord op je vraag te krijgen.
Een antwoord wat ik niet heb overigens, sorry.

edit:
Ok, 7221, hier was je toen mee bezig geloof ik :
WVL_KsZeN in "[Discussie] Arduino-topic"
Ik heb wel voor de max gekozen, stuur er 64 leds mee aan en ben erg tevreden over die chip ;)

edit 2:
Ik heb wel een lijst gevonden van arduino en clonen met geheugenopgaven :
Wikipedia: List of Arduino compatibles

[ Voor 35% gewijzigd door kitao op 11-01-2013 00:01 . Reden: reactie op volgende post ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WVL_KsZeN
Oeps, ik bedoelde 7221, niet 7211.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
WVL_KsZeN schreef op donderdag 10 januari 2013 @ 22:46:
Woei :)

Ik heb mijn programmaatje nu 100% werkend en klaar op mijn PC, nu ga ik alles overzetten naar Arduino. Ik heb er wel vertrouwen in dat de Atmel's snel genoeg zijn, maar ik ben een beetje bang dat ik geheugen te kort kom. 32KB flash en 2KB ram valt toch een beetje tegen.. Op mijn pc is de code nu +-40kB en ik krijg het gewoon niet kleiner... 2KB is ook echt te weinig.

Ben daarom nu maar begonnen op een Atmega2560, en heb alle shiftregisters (gisteren gelukt) en de klok (vanavond gelukt) al werkend. Uiteindelijk toch niet voor die MAX chip gekozen om alle LED's aan te sturen omdat de hoeveelheid draden te groot zou worden (ik heb geen LED matrix, de LED's zijn allemaal verdeeld).

Volgende klus is het beginnen met overzetten van mijn programma, of misschien een PISO om alle knoppen in te kunnen lezen (alhoewel, moet ook wel lukken met alle pinnen op de mega).

Eigenlijk zou ik het liefst een nano hebben, maar dan met wat meer flash en geheugen, maar zoiets kan ik nergens vinden.. Bestaat het überhaupt?
...Moet het een AVR zijn? Anders kun je misschien zoiets proberen: http://mbed.org/handbook/mbed-Microcontrollers
Mij veel te geavanceerd hoor, ik weet alleen dat het bestaat maar daarmee houdt het op.

Hier nog de link naar mijn RTC-scriptje btw: http://duft.nl/web/binaryled.ino

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
Vorige post gewijzigd.
Is een teensy toepasbaar, de naam komt we wel bekend voor : http://www.pjrc.com/teensy/index.html
Afbeeldingslocatie: http://www.pjrc.com/teensy/features.gif
Afbeeldingslocatie: http://www.pjrc.com/teensy/breadboard_leds.jpg
@McDavid, tnx, ik ga dat morgen eens proberen, heb het al even bekeken en zal best veel tijd gekost hebben om dat zelf te schrijven.

[ Voor 19% gewijzigd door kitao op 11-01-2013 00:19 . Reden: afb. toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
Was te doen hoor, het meeste komt indirect uit voorbeelden. 't Is vooral hoe je het aan elkaar knoopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
Hallo, iemand een tip hoe je van de seriele monitor de verkregen getallen in een word-documentje o.i.d. kan zetten ?
Het lukt me namelijk niet om ze van het scherm af te kopiëren met de rechtermuisknop

Afbeeldingslocatie: http://s1.postimage.org/gie1uy2kb/im9.jpg
klik

Sorry, het antwoord staat hier :$

http://arduino.cc/forum/index.php/topic,27208.0.html

[ Voor 12% gewijzigd door kitao op 11-01-2013 17:34 . Reden: .... ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
cat /dev/ttyACM0 > logbestand.txt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
hmm, te ingewikkeld :F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naaitsab
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19:20
mcDavid schreef op vrijdag 11 januari 2013 @ 17:41:
cat /dev/ttyACM0 > logbestand.txt :)
Sinds wanneer werkt het 'cat' commando op windows 7? :+

if (!coffee) {
Work = false; }

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
Windows is sowieso te ingewikkeld :+ zeker icm arduino

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naaitsab
mcDavid schreef op vrijdag 11 januari 2013 @ 19:15:
Windows is sowieso te ingewikkeld :+ zeker icm arduino
Als er iets ingewikkelds is dan is het Linux wel :P
Die Arduino compiler is best redelijk, moet het nog steeds eens proberen icm VisualStudio2010

if (!coffee) {
Work = false; }

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jwsmid
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 29-06-2024
Heb een programma hier gedownload deze werkt wel met de
met de arduino 0023 compiler maar niet met de 1. 0.2 versie

het probleem zit in de librarie SoftwareSerial maar ik weet niet hoe
ik moet oplossen?

Het stukje waar het fout gaat staat hier:

void ftCmd()
{
for (int i=0; i<5; i++){
mySerial.print(catCmd[i], BYTE);
}
}

de foutmelding is :

sketch_jan12a.ino: In function 'void ftCmd()':
sketch_jan12a:26: error: 'BYTE' was not declared in this scope

Het sleutelwoord 'BYTE' wordt sinds Arduino 1.0 niet meer ondersteund.
Gebruik in plaats daarvan Serial.write().

Hoe moet ik dit veranderen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naaitsab
C++:
1
2
3
4
5
6
void ftCmd()
{
for (int i=0; i<5; i++){
Serial.write(catCmd[i]);
}
}

Zo?

if (!coffee) {
Work = false; }

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jwsmid
Ok naaitsab

heb in het programma vde regel veranderd in
void ftCmd()
{
for (int i=0; i<5; i++){
Serial.write(catCmd[i]);
}
}

heb nu inderdaard geen fout melding meer, maar het resultaat is dat programma niet meer de zelfde output geeft als met de arduino 0023?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naaitsab
jwsmid schreef op zaterdag 12 januari 2013 @ 15:40:
Ok naaitsab

void ftCmd()
{
for (int i=0; i<5; i++){
Serial.write(catCmd[i]);
}
}

heb nu inderdaard geen fout melding meer, maar het resultaat is dat programma niet meer de zelfde output geeft als met de arduino 0023?
Wat bedoel je precies met niet meer dezelfde output?

if (!coffee) {
Work = false; }

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BocraM
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 11-07-2022
jwsmid schreef op zaterdag 12 januari 2013 @ 15:40:
Ok naaitsab

void ftCmd()
{
for (int i=0; i<5; i++){
Serial.write(catCmd[i]);
}
}

Het commando dat je zoekt is waarschijnlijk
code:
1
Serial.write(byte(catCmd[i]));

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jwsmid
programma moet gegevens uit een zendontvanger lezen en dit werkt onder arduino 0023, met de output bedoel naar de serialmonitor wel goed.
met de aanpassing van :

naar

Serial.write(catCmd[i]);

is de uitkomst op de serialmonitor niet meer goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jwsmid
het probleem is opgelost door

te vervangen door

mySerial.write(catCmd[i]);

bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
Over tranceivers gesproken ... Vandaag heb ik besloten ook iets met draadloos te gaan doen, ik was al bezig met infrarood tussen uno en receiver - wat redelijk geslaagd is afgelopen - en wil nu draadloos communiceren tussen lap en uno. Dit is volkomen nieuw voor mij.
Net even anderhalf uur zitten googlen (te kort, ik weet het) en zou graag een tip krijgen van iemand die er meer vanaf weet. Keuze gaat vallen tussen bluetooth of xbee.
Situatie: benodigd zendbereik is niet groter dan 10 meter, ik weet (nog) niet of mijn lap bluetooth ingebouwd heeft zitten, (dat zoek ik op in een edit), wil er niet al teveel geld aan kwijt, met de makkelijkste beginnen, met de meeste beschikbare software en een goede handleiding.
Ik zag bijvoorbeeld deze op iProtoytpe :
Afbeeldingslocatie: https://iprototype.nl/images/products/355_big.png
Moet je er dan 2 kopen ? En deze kan je geloof ik direkt op de uno shielden maar hoe sluit je die aan op de pc ?
Ik besef dat ik nog meer moet lezen hierover, wat ik ook ga doen, maar een 'ervaringstip' is nooit weg :)
Edit1:
Als mijn budget wat groter was dan kocht ik meteen dit kitje, dan weet je in één keer alles :
Afbeeldingslocatie: http://www.parallax.com/Portals/0/Images/Prod/3/324/32450-M.jpg
$180,- :/
Edit2:
Geen bluetooth :|
http://www.bitdynasty.com...ons-reviews-and-shopping/

[ Voor 17% gewijzigd door kitao op 13-01-2013 01:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online
kitao schreef op zaterdag 12 januari 2013 @ 23:51:
En deze kan je geloof ik direkt op de uno shielden maar hoe sluit je die aan op de pc ?
XBee Explorer USB voor rechtstreeks op USB of XBee Adapter kit + FTDI Friend danwel FTDI kabel, ook USB, maar die FTDI Friend/kabel kun je indien nodig nog voor andere projectjes gebruiken die een FTDI interface hebben.

[ Voor 33% gewijzigd door Raven op 13-01-2013 10:40 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• almightyarjen

almightyarjen

Kitao: ik heb deze ooit een keer besteld bij DX:

http://dx.com/p/jy-mcu-ar...serial-port-module-104299

In combinatie met een Bluetooth USB dongle van een tientje. Of het werkt weet ik niet, daar ben ik nog niet aan toe gekomen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online
Ik ben overigens ook in de wereld van Arduino's gedoken.

Op dit moment ligt er een Mega 2560 voor mij, met ethernetshield, een experimenteerprintje die ik van het een en ander heb voorzien om er een HD44780 lcdtje op te zetten en aan te sluiten op de Mega. Dit werkt, heb al een 4*20 lcdtje kunnen voorzien van tekst en mbv de voorbeeldsketches 't ethernetshield getest, dat werkt ook :)

Nu ben ik met de DCF ontvanger van Conrad bezig. So far no luck :/
De sketch van http://thijs.elenbaas.net...io-clock-receiver-library blijft continu in de jaren 70 zitten, wordt dus niet op tijd gezet. Heb op dit moment de sketch van http://arduino-hannover.d...er-mit-arduino-betreiben/ erop staan, die overigens eerst het uploaden liet vastlopen. Bleek te komen doordat "!!!" (3 uitroeptekens) in de code stond 8)7
Arduino:
1
Serial.println("#### Begin of new Minute!!!");

Daar liep dat gekke ding op vast.

Nu draait die code, produceert de nodige output, maar de goede tijd helaas nog niet.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
Ok, bedankt voor de tips :)
Uitgaand van xbee om draadloos te kunnen communiceren tussen PC en Uno zou ik dus een Xbee USB-adapter nodig hebben, 2 maal een X-Bee-module en dan nog een X-bee-shield ?

Als dat klopt dan worden de totale kosten 18 + 2x21 + 16 = 76,- euro
Duur grapje wel.

edit:@Raven
Ik wist tot zonet niet wat een DCF77 was dus veel kan ik er niet over zeggen, ik zag wel dit artikel op Circuits online, mss heb je er wat aan.

[ Voor 21% gewijzigd door kitao op 13-01-2013 17:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online
Check, (2*) check en check. Dat zou denk ik wel moeten lukken :)

Dat topic had ik al eens gezien ;)
Waarschijnlijk is er hier gewoon te veel storing of ik richt de antenne niet goed. Ik kan natuurlijk wel bij het raam van een (vrijwel) elektronica loze kamer gaan staan om te kijken of dat helpt, pc's schijnen namelijk ook storing op te wekken bij DCF ontvangers, maar dan heb ik geen pc in de buurt om de serial output te kunnen lezen.....

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
Raven schreef op zondag 13 januari 2013 @ 17:26:
Check, (2*) check en check. Dat zou denk ik wel moeten lukken :)

Dat topic had ik al eens gezien ;)
Waarschijnlijk is er hier gewoon te veel storing of ik richt de antenne niet goed. Ik kan natuurlijk wel bij het raam van een (vrijwel) elektronica loze kamer gaan staan om te kijken of dat helpt, pc's schijnen namelijk ook storing op te wekken bij DCF ontvangers, maar dan heb ik geen pc in de buurt om de serial output te kunnen lezen.....
Duidelijk.
Dus nu zoeken hoe de kosten omlaag te brengen of overstappen op bluetooth (als dat sowieso goedkoper uitvalt) en bekijken wat ik daarvoor nodig zou hebben met een lap die dat niet ondersteunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online
Samenkopen misschien? http://samenkopen.net/action_products/726132/ , daar komt mijn Mega+ethernet shield weg. Geen idee of daar XBee spul tussen staat.

Een laptop zonder bluetooth? Dat die er nog zijn :P

[ Voor 15% gewijzigd door Raven op 13-01-2013 17:36 ]

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naaitsab
@raven, is dit niet makkelijker?
http://samenkopen.net/action_product/909457/883176

Wil voor mijn volgende project ook iets met de tijd gaan doen dus ik heb er ook wat onderzoek naar gedaan, zon DCF is natuurlijk het mooiste maar die storen nogal snel met andere apparatuur en is een zwak signaal, extra antenne is een mogelijkheid maar dat maakt t niet echt compact :P

if (!coffee) {
Work = false; }

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Het liefst gebruik je ze beide. Je hebt gelijk dat DCF een nogal zwak signaal is, dus je wilt niet dat je verder nergens de tijd vandaan haalt. Ideaal is een RTC die je met DCF synchroniseert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naaitsab
furby-killer schreef op zondag 13 januari 2013 @ 18:06:
Het liefst gebruik je ze beide. Je hebt gelijk dat DCF een nogal zwak signaal is, dus je wilt niet dat je verder nergens de tijd vandaan haalt. Ideaal is een RTC die je met DCF synchroniseert.
Als je de unit met een PC verbind is het volgens mij makkelijker om af en toe deze te synchroniseren, de PC haalt zijn tijd immers van het internet en kan deze naar de RTC sturen d.m.v. de serial interface.

if (!coffee) {
Work = false; }

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online
naaitsab schreef op zondag 13 januari 2013 @ 17:55:
@raven, is dit niet makkelijker?
http://samenkopen.net/action_product/909457/883176

Wil voor mijn volgende project ook iets met de tijd gaan doen dus ik heb er ook wat onderzoek naar gedaan, zon DCF is natuurlijk het mooiste maar die storen nogal snel met andere apparatuur en is een zwak signaal, extra antenne is een mogelijkheid maar dat maakt t niet echt compact :P
Dan zit ik nog steeds met het punt hoe zet ik 'm op tijd :P
Mijn idee is juist om daar DCF voor te gebruiken.

Als ik nu een manier kan vinden om de serial output op afstand uit te lezen, dan kan ik dat ding ergens neerzetten waar geen elektronica in de buurt is om eventuele stoorzenders uit te sluiten.

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naaitsab
http://playground.arduino.cc/Code/Time
In examples staan een aantal voorbeelden waaronder tijd vanaf de PC gebruiken (timeSerial)

if (!coffee) {
Work = false; }

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online
Dat wil ik andersom doen :P , de Arduino als timeserver inzetten omdat die van op het internet de helft van de tijd niet reageren plus dat de tijd (vergeleken met mijn DCF horloge) vaak niet overeenkomt.
En het is een leuk 1e projectje :)

Maar daar ga ik van de week wel mee verder. Wat zou helpen is als ik de serial.prints/serial.println's op afstand kan lezen. Ik zag dat de Arduino als telnet server/client ingezet kan worden. Misschien is het mogelijk de serial.prints/serial.println's via telnet naar mijn telefoon of een pc te sturen? Dan kan ik tenminste zien wat er gebeurt als ik 'm eens aan de andere kant van het huis neerzet zonder dat er een pc in de buurt staat.

[ Voor 4% gewijzigd door Raven op 13-01-2013 20:32 ]

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naaitsab
Gewoon een webinterface maken met je ethernet shield :)
Zijn genoeg voorbeeldjes voor, wordt vaak gebruik gemaakt van een httpRequest op gegevens op te vragen of te versturen, zo kan je ook commando's sturen waar de Arduino dan weer op reageert.

if (!coffee) {
Work = false; }

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online
Ik heb voor het testen van het ethernetshield de sketch gebruikt die de analoge ingangen uitleest en dan weergeeft, dat is waarschijnlijk een van de voorbeeldjes waar je op doelt? Maar om bij die sketch nieuwe/uptodate waarden weer te geven moet er eerst geF5'ed worden, dat is niet echt handig daar er continu data binnenkomt van die DCF-ontvanger sketch. Wat ik dan eigenlijk zoek is een soort van serial monitor op een webpagina, die continu nieuwe binnenkomende data weergeeft zonder F5 (denk aan de live twitter feed van nu.nl die soms gebruikt wordt). Wat de serial monitor van de Arduino software doet dus.

Als dat kan, in welke richting moet ik het dan zoeken? Heb al even geGoogled, maar nog niet wat gevonden dat ook maar iets in de buurt komt.

[ Voor 3% gewijzigd door Raven op 13-01-2013 21:11 ]

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naaitsab
'f5en' zal altijd moeten de Arduino heeft helaas niet de mogelijkheid om de server en de data 'threads' tegelijk te laten functioneren dit moet altijd na elkaar. Je zal dus eerst de server moeten starten en deze data aanleveren waarna deze in een loop een webpagina met wisselende data toont.

http://tutorial.cytron.co...om-monitoring-web-server/
De arduino kan de browser wel de opdracht geven om de pagina opnieuw te laden zodat de nieuwe data erbij komt en door gebruik te maken van javascript/ajax kun je ook deeltjes van je pagina herladen (enkel een tekstveld bijvoorbeeld) echter ben ik met losse deeltjes refreshen nog niet verder gekomen.

Gezien de gelimiteerde buffergrote van een html pagina van het shield ben ik genoodzaakt om extern een php server te draaien die de webinterface koppelt aan de Arduino.

if (!coffee) {
Work = false; }

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online
Dus dan kan ik beter de data naar een webserver (XAMPP?) sturen die op een pc draait en dan die de boel laten weergeven?

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naaitsab
Als je een beetje knappe interface wilt hebben met leuke functies ben ik daarop uitgekomen ja.
Om de een of andere manier wou het niet lukken om de html code vanaf de SD kaart te laden en dan nog steeds gebruik te maken van de commando's.

Daarvoor heb ik o.a. deze pagina geraadpleegt:
http://www.ladyada.net/learn/arduino/ethfiles.html (html pakken ipv een logfile) als je dan http://[arduinoIP]/index.html intikt kom je op je pagina uit.

if (!coffee) {
Work = false; }

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
kitao schreef op zondag 13 januari 2013 @ 17:31:
Dus nu zoeken hoe de kosten omlaag te brengen
So, zelfs de chinezen vragen hoofdprijzen
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/5k5o3s.jpg
68 euro op ebay, en dan weer 6 weken wachten :/
Iemand nog een besparingstip ?
(ps, sorry dat ik voorgaande discussie interrupeer met een zelfquote, ik probeer mee te lezen want ik wil ook iets gaan doen met een ethershield maar ik vind het nog een stap te ver voor mij.)
Raven schreef op zondag 13 januari 2013 @ 17:36:
Een laptop zonder bluetooth? Dat die er nog zijn :P
Released november 2010, staat er echt, kijk maar onder specificaties : Bluetooth : NONE :|

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/SgECPl.png

[ Voor 47% gewijzigd door kitao op 13-01-2013 23:06 . Reden: ps/ quote toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naaitsab
kitao schreef op zondag 13 januari 2013 @ 22:27:
Released november 2010, staat er echt, kijk maar onder specificaties : Bluetooth : NONE :|

[afbeelding]
offtopic:
Er staat ook Acer voor...

Enfin, buien de kwaliteit van de laptop om, waarom koop je niet gewoon een bluetooth stikje of mini PCI kaartje die dingen kosten geen drol.

[ Voor 14% gewijzigd door naaitsab op 14-01-2013 08:05 ]

if (!coffee) {
Work = false; }

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icekiller2k6
  • Registratie: Februari 2005
Binnenkort een goedkope wifi addon: http://www.ti.com/product/cc3000
10 usd (per 1000 stuks) dus ik verwachtn een retail prijs van +- 20usd..
Ingebouwde TCPIP stack, vereenvoudigde manier voor ssid etc door te gevne aan chipzelf dus moet niet afgehandelt worden @ atmega of pic. leuk dus!

MT Venus E 5KW (V151) P1 HomeWizard | Hackerspace Brixel te Hasselt (BE) - http://www.brixel.be | 9800X3D, 96GB DDR5 6000MHZ, NVIDIA GEFORCE 4090, ASRock X670E Steel Legend, Seasonic GX1000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
naaitsab schreef op maandag 14 januari 2013 @ 08:02:
waarom koop je niet gewoon een bluetooth stikje of mini PCI kaartje.
Ik had nog niet eerder van PCI gehoord vandaar. Ben het tot nu toe ook nog nergens tegengekomen in mijn zoektochtje naar draadloze communicatie. Ik kwam wel APC220 tegen, dat zou me dan 45,- kosten (iPrototype) met een bereik van een kilometer.
Dus bedankt voor de tip, ik ben nog wel even aan het uitzoeken met deze 'PCI-boom' erbij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online
kitao schreef op zondag 13 januari 2013 @ 22:27:
[...]

[afbeelding]
Hmm, misschien kun je het wifi-kaartje vervangen door een wifi/bluetooth combo kaartje?
Anders zo'n mini bluetooth-ontvanger halen? http://tweakers.net/price...398;209906;253079;226636/
naaitsab schreef op zondag 13 januari 2013 @ 21:43:
Als je een beetje knappe interface wilt hebben met leuke functies ben ik daarop uitgekomen ja.
Om de een of andere manier wou het niet lukken om de html code vanaf de SD kaart te laden en dan nog steeds gebruik te maken van de commando's.

Daarvoor heb ik o.a. deze pagina geraadpleegt:
http://www.ladyada.net/learn/arduino/ethfiles.html (html pakken ipv een logfile) als je dan http://[arduinoIP]/index.html intikt kom je op je pagina uit.
Knappe interface? Neu. Hoeft alleen maar een hyperterminal-like tekstveld weer te geven die minimaal de laatste 100 binnenkomende regels onthoud en automatisch nieuwe binnenkomende regels toevoegt.

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naaitsab
Dan zou je simpelweg die constructie van die CSV files kunnen gebruiken, daarachter een methode hangen die tot regel 100 doorgaat indien regel 100 is bereikt wordt regel 1 vervangen door regel 2 enz.
Je kan deze info ook in een array gooien uiteraard maar indien er zich problemen voordoen ben je die array kwijt.

if (!coffee) {
Work = false; }

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Icekiller2k6 schreef op maandag 14 januari 2013 @ 10:58:
Binnenkort een goedkope wifi addon: http://www.ti.com/product/cc3000
10 usd (per 1000 stuks) dus ik verwachtn een retail prijs van +- 20usd..
Ingebouwde TCPIP stack, vereenvoudigde manier voor ssid etc door te gevne aan chipzelf dus moet niet afgehandelt worden @ atmega of pic. leuk dus!
Dus eigenlijk een enkel-chips wifly oplossing? Zou leuk zijn, al zal het niet bijzonder veel goedkoper zijn dan wifly boardje denk ik als je breakout bord ervan wil.

De vraag is natuurlijk ook hoe moeilijk/makkelijk het gebruik is ervan.

[ Voor 19% gewijzigd door Sissors op 14-01-2013 14:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online
naaitsab schreef op maandag 14 januari 2013 @ 13:49:
Dan zou je simpelweg die constructie van die CSV files kunnen gebruiken, daarachter een methode hangen die tot regel 100 doorgaat indien regel 100 is bereikt wordt regel 1 vervangen door regel 2 enz.
Je kan deze info ook in een array gooien uiteraard maar indien er zich problemen voordoen ben je die array kwijt.
Heb het maar even simpel gehouden nu. De sketch van http://thijs.elenbaas.net...io-clock-receiver-library draait er nu weer op, met wat aanpassingen dat ie info naar het lcd stuurt. Ding ligt nu op de vensterbank beneden, tot nu toe nog niks though.

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naaitsab
Kan je een antenne monteren op die ontvanger? Zou je kunnen proberen om er een draad van zeg een meter aan te hangen kijken of dat werkt.

if (!coffee) {
Work = false; }

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online
Zit er al aan, zie http://www.conrad.nl/ce/nl/product/641138/
Las in de reviews dat ik niet de enige was die 'm icm een Arduino wil gebruiken en dat uitrichten zeer lastig is. Iets uit de richting en de ontvangst is te slecht:
Nadelen: slechte ontvangst
Ik zou deze ontvanger willen gebruiken in mijn project aangesloten op een ARDUINO PIC.
Echter de ontvangst van de module werkt niet goed en is tevens ook zeer richtingsgevoelig.
Als de antenne ook maar een klein beetje uit de richting naar Frankfurt gericht is, dan is de ontvangst slecht.
Ik heb nu een dcf ontvanger uit een ALDI radiogstuurde klock gebruikt voor mijn project, en dit werkt perfect, ontvangst zonder storingen, en bijna in elke richting.
Dat zou kunnen kloppen, een andere sketch gaf wel aan wat te ontvangen, maar blijkbaar niet genoeg om de tijd te kunnen bepalen.

edit: Ik kwam net http://www.mon-club-elec....rielCapteurModuleDCF77Pro tegen. Heeft Google translate het goed? Bedoelen ze met "La bâtonnet de ferrite doit idéalement être perpendiculaire à la direction de la ville de Francfort d'où est émis le signal" dat ie loodrecht op de richting van Frankfurt moet staan? Dan heb ik de antenne verkeerd gepositioneerd :P

En hoe nauwkeurig is 't kompas van de Samsung Galaxy S2? Misschien maar eens een keer een echte halen :+

edit2: Misschien dat deze antenne het beter doet: http://remco.org/index.ph...-60-khz-from-dcf-775-khz/
Eens kijken of die nog ergens te krijgen is.

edit3: Ze zijn hier niet positief over de Conrad ontvanger. Maar zag wel een tip. Een wekker van Portland die bij de Hema ligt. Ik vermoed dat het deze is. Misschien daar maar eens naar kijken en de ontvanger daarvan gebruiken.

[ Voor 48% gewijzigd door Raven op 14-01-2013 18:54 ]

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• almightyarjen

almightyarjen

Heeft iemand enig idee waar ik plastic spray in een normale winkel kan kopen? :? Ik heb geen zin om 6 Euro verzendkosten te betalen voor een artikel van 7 Euro... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
Hier misschien? Hobby Works Deventer Hunneperkade 71 7418BS Deventer

Ik heb overigens de knoop doorgehakt, het wordt toch het Xbee systeem.
Reden daarvoor is dat ik dan echt een goede handleiding heb die ik ook op de basicstamp kan toepassen. Vrij downloadbaar en heb de helft al uitgeprint : http://www.parallax.com/S...roductID/718/Default.aspx
Wordt wel een traag projectje aangezien ik de aankopen over 2 maanden uitsmeer.
Of is er nog iemand die dit systeem afraadt ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• almightyarjen

almightyarjen

Hoe kom je nou bij dat adres? :D iig bedankt, ik zal er eens kijken...

Volgens mij is dat Xbee systeem wel een goede keuze, maar het kost idd ook wel wat. Waar ga je het kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
almightyarjen schreef op dinsdag 15 januari 2013 @ 01:39:
Hoe kom je nou bij dat adres? :D iig bedankt, ik zal er eens kijken...

Volgens mij is dat Xbee systeem wel een goede keuze, maar het kost idd ook wel wat. Waar ga je het kopen?
Nou, eerst gekeken waar je woont en toen 'plastic spray deventer' ingetikt ;)
Kost je wel 2 euro meer als je dacht en ik weet ook niet eens zeker of het alleen een on-line winkel is.

Ik ga het kopen bij Antratek, kost me wel verzendkosten 4,50 maar ik heb daar heel goede ervaringen mee. Met iPrototype ook maar ik heb liever dit shield van antratek
Afbeeldingslocatie: http://www.antratek.nl/images/Arduino-Wireless-Proto-Shield-350.jpg
als deze van iprototype
Afbeeldingslocatie: https://iprototype.nl/images/products/352_big.png
lijkt net alsof die zaag is uitgeschoten :+

ps, werkt waarschijnlijk even goed hoor maar het verschil tussen die 2 shields is 5 euro.
voordeel van iProtype is wel dat ze vanaf 20 euro gratis verzenden en antratek verzend dus nooit gratis volgens mij.
verschil loopt dan al snel op tot 10 euro maar ik bestel al een jaar of drie bij antratek die altijd al een parallax-dealer is geweest

[ Voor 15% gewijzigd door kitao op 15-01-2013 02:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• almightyarjen

almightyarjen

Die xbee modules kunnen zowel zenden als ontvangen, of niet?

Als je de xbee alleen als zender/ontvanger gebruikt heb je maar 4 lijntjes aan te sluiten, dan lijkt me een shield wat overdone, of zie ik iets over het hoofd?

[ Voor 57% gewijzigd door almightyarjen op 15-01-2013 02:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
Voor mij is het nieuw, ik weet niet wat je er precies mee kunt doen en heb eigenlijk weinig tijd en pit gehad om het deze week op papier helemaal te gaan uitzoeken.
Daarom heb ik het in de 'groep' gegooid en bevestigd door Raven heb je minstens 2 xbee tranceivers nodig om te communiceren tussen pc en uno, dat kost je dus al 2x 21 euro.
Die xbee prik je ook niet zomaar in de laptop dus een usb interface is nodig die kost 26 euro
http://www.antratek.nl/ZigBee-XBee.html
en wellicht heb je gelijk, mss is zo'n arduino shield niet nodig maar dat moet ik nog uitzoeken.
Goeie tip eigenlijk wel en wacht ik nog even met dat shield bestellen maar het schijnt dat die 'krengen' ook niet zomaar op een breadboard insteekbaar zijn.

Dat je ermee kunt zenden en ontvangen maak ik op uit deze tekst :
The Digi XBee 802.15.4 modules are the easiest-to-use, most reliable and cost-effective RF devices we’ve experienced. The 802.15.4 XBee modules provide two friendly modes of communication – a simple serial method of transmit/receive or a framed mode providing advanced features. XBees are ready to use out of the package, or they can be configured through the X-CTU utility or from your microcontroller. These modules can communicate point to point, from one point to a PC, or in a mesh network.
http://www.parallax.com/S...roductID/639/Default.aspx

[ Voor 33% gewijzigd door kitao op 15-01-2013 02:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• almightyarjen

almightyarjen

Inderdaad dus, full duplex zijn die dingen... En nee, je kan ze niet zo in een breadboard steken. Een standaard breadboard heeft elke 2.54mm een gaatje zitten, de Xbee modules hebben elke 1mm een pinnetje zitten, dat past dus niet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BM
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20:02

BM

Moderator Spielerij
Iemand ervaring met dit scherm?

Afbeeldingslocatie: http://img.dxcdn.com/productimages/sku_121820_1.jpg
http://dx.com/p/5v-3-2-lc...english-word-stock-121820

Heb 'm aangesloten volgens de manier die hier beschreven staat
http://www.flickr.com/pho...162560453/in/photostream/

Als ik dat goed begrijp zou ik PSB moeten verbinden met GND. Als dat ik doe stopt mijn arduino er echter mee. Zonder die verbinding zie ik dat het scherm op zwart gaat, maar backlight blijft uit. Iemand die me een duw in de goeie richting kan geven? :)

Xbox
Even the dark has a silver lining | I'm all you can imagine times infinity, times three

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• almightyarjen

almightyarjen

PSB moet aan de GND als je SPI mode gebruikt, die gebruik je ook? Daarnaast lijkt het alsof je een soort van kortsluiting maakt als je de PSB naar GND trekt. Probeer er eens een 10k weerstand tussen te zetten (wild guess).

Waar heb je gevonden hoe je hem moet aansluiten (data/SPI)? Ik zie dat nergens staan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
Ben ook aan het zoeken, snap er nog niks van
12864 is an unofficial Arduino library that supports 12864 Graphic LCDs that use the ST7920 chip.
Volgens mij dit dezelfde maar ik zie niet een PSB vermeld ?
http://playground.arduino.cc/Code/LCD12864
Wel een CSEL 1 die op pin 14 van de arduino moet worden aangesloten. Bij mij stopt de telling echter bij pin 13

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• almightyarjen

almightyarjen

CSEL staat waarschijnlijk voor Cable Select en is dus iets anders dan PSB, wat te maken heeft met seriële/parallelle aansturing.

BM, kijk hier eens:
http://www.mindkits.co.nz...tID=1237732&ObjectType=27

Daar staat onder documents een library voor zowel seriële als parallelle aansturing. Daarnaast staan de pinaansluitingen ook in de example file, compleet met PSB ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
almightyarjen schreef op dinsdag 15 januari 2013 @ 12:56:
CSEL staat waarschijnlijk voor Cable Select en is dus iets anders dan PSB, wat te maken heeft met seriële/parallelle aansturing.
Hier staat van niet, volgens een poster daar is CSEL = PSB.
Graphical LCD (ST7920 Driver) - Wiring Help Needed maar ik ga er niet om twisten.
Nog een pdf'je : http://www.satistronics.com/myfiles/file/LCD/YB12864ZB.pdf
De laatste post van de 1e link stelt de zelfde vraag als ik, hoe ga je pin 18 van een uno vinden ?
Tenzij ze de pinindeling volgens de datasheet van atmel 328 bedoelen maar dat is het volgens mij niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• almightyarjen

almightyarjen

Ik denk dat je inderdaad gelijk hebt Kitao, CSEL = PSB. Maar pin 18 op een arduino: dan moet je idd een Mega gebruiken, of ze gebruiken analoge pinnen, dat zie je ook wel eens...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
De analoge pins zijn ook te benaderen als digital 14 t/m digital 19.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
mcDavid schreef op dinsdag 15 januari 2013 @ 13:29:
De analoge pins zijn ook te benaderen als digital 14 t/m digital 19.
Ok, dat verduidelijkt al veel

CSEL1 = Arduino Pin 14

i have the same lcd. the csel1 is actually ur PSB. and u may connect it to analog pin 0. mine works like that :D
http://arduino.cc/forum/i...c0ba90&topic=22588.0;wap2

Ik zou met een zwart scherm ook eens zoeken naar hoe contrast is aangesloten ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online
Als je scherm zwart is, idd kijken naar contrast. Bij een karakter-lcd moet je een 10k potmeter gebruiken. De ene buitenste pin van de pot moet dan aan de 5v, de andere buitenste aan de ground, midden aan de contrast-pin van het lcd. Geen idee of dat bij graphic ook zo gaat.

http://www.ladyada.net/learn/lcd/st7565.html heeft het een en ander aan info over graphic lcd's, maar dan wel over ST7565, misschien dat daar iets bij staat?

Ik heb een klokje bij de Hema gehaald die voorzien is van een DCF77 ontvanger die binnen 1½ minuut de tijd te pakken heeft. Van de week klokje maar eens uit elkaar halen.

[ Voor 27% gewijzigd door Raven op 15-01-2013 14:44 ]

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
Ben benieuwd of je dat klokje uit elkaar kunt halen. Het zou me niets verbazen als de logica allemaal op de print gebakken zit in zo'n harsdruppel. Zo wel dan zou het wel een leuke hack zijn.

Zo'n klokje heeft altijd minimaal 1 complete minuut nodig om te synchroniseren. Het radiosignaal bestaat namelijk uit 60 bits die allemaal hun eigen waarde hebben en per seconde uitgezonden worden. bit 1 t/m 59 bevatten dus de datum, tijd, of het zomer/wintertijd is, enz. en op bit 60 (of 0, zo je wilt) synchroniseert hij die info.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online
Als het dezelfde is als die van de tip op Circuits Online, dan is het vrij makkelijk. En dat van die 1½ minuut is uitstekend, de Conrad DCF77 ontvanger kon zelfs na meerdere uren nog niet de juiste tijd bepalen. :/

edit: Volgens mij is het niet de goede, geen losse DCF module, wel een ferriet antenne.
Zal het topic daar eens kicken.

[ Voor 21% gewijzigd door Raven op 15-01-2013 16:13 ]

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 12:48
Ik heb een soort kleine codecheck. Ik heb net zelf een klein stukje code geschreven, maar ik ben bang dat ik iets wiskundig verkeerd doe. Ik weet het alleen niet zeker...
C++:
1
2
3
4
5
6
7
if(millis() - lastCheck > 10000 && hasStopped == false) {
    interval = (millis() - lastCheck) / 1000.0;
    voltage = analogRead(A0) / 1024.0 * 5.0;
    current = voltage / 4.7 * 1000;
    capacity = capacity + (interval / 3600.0) * current;
    // Allemaal Serial.print statements, lastCheck = millis() en een if die check op <= 1 volt -> hasStopped = true
}

Het is, zoals misschien wel zichtbaar, een programmatje om de capaciteit van een NiMH batterij te meten. Aan de batterij hangt een weerstandje van 4.7 Ohm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Krijg je dan een resultaat dat je niet verwacht? En zo ja hoe is het verkeerd.

Waarschijnlijk klopt het wel, maar ik zou sowieso in je if statement een hoop meer haakjes gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
Per 10 seconde komt er ongeveer iets minder dan 1 mAh bij, en dat leek me best veel. Dat was met een floatende analog pin die ongeveer op 1.5v zat de hele tijd. Ik denk nu dat ik het maar gewoon met een batterij ga proberen. Hoe stelde jij je die extra haakjes voor? Die if statement doet juist wat die moet doen volgens mij.

[ Voor 17% gewijzigd door marcop23 op 15-01-2013 17:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
marcop23 schreef op dinsdag 15 januari 2013 @ 17:12:
Per 10 seconde komt er ongeveer iets minder dan 1 mAh bij, en dat leek me best veel. Dat was met een floatende analog pin die ongeveer op 1.5v zat de hele tijd. Ik denk nu dat ik het maar gewoon met een batterij ga proberen. Hoe stelde jij je die extra haakjes voor? Die if statement doet juist wat die moet doen volgens mij.
Dat lijkt me wel meevallen? da's dus iets minder dan 6mAh per minuut, ofwel 0,36A.

U=I*R, dus I=U/R. 1,5/4,7 = 0,32A, komt daar aardig bij in de buurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
marcop23 schreef op dinsdag 15 januari 2013 @ 17:12:
code:
1
if(((millis() - lastCheck) > 10000) && (hasStopped == false)) {

Uiteraard hoeft het niet, maar dan weet je iig zeker dat hij het juiste bij elkaar pakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
mcDavid schreef op dinsdag 15 januari 2013 @ 17:22:
[...]

Dat lijkt me wel meevallen? da's dus iets minder dan 6mAh per minuut, ofwel grofweg 0,36A.

U=I*R, dus I=U/R. 1,5/4,7 = 0,32A, komt daar aardig bij in de buurt.
Bedankt in ieder geval :) Ik heb alleen altijd het gevoel dat ik ergens een foutje heb, en dat had ik hier heel erg en als ik het wilde testen kostte me dat 6 uur, dan had ik liever even gewacht op een Tweaker die me vertelde dat iets fout is waarna het in 20 minuten is opgelost :)

Jemig ik heb net per ongeluk een pin die als output en high stond iets van 20 sec aan de GND gehangen, maar de pin is niet kapot :o Dat viel even mee :*)

[ Voor 12% gewijzigd door marcop23 op 15-01-2013 19:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naaitsab
Raven schreef op dinsdag 15 januari 2013 @ 15:09:
Als het dezelfde is als die van de tip op Circuits Online, dan is het vrij makkelijk. En dat van die 1½ minuut is uitstekend, de Conrad DCF77 ontvanger kon zelfs na meerdere uren nog niet de juiste tijd bepalen. :/

edit: Volgens mij is het niet de goede, geen losse DCF module, wel een ferriet antenne.
Zal het topic daar eens kicken.
Als je een knappe DCF kan vinden of demonteren voor een leuk prijsje hou ik me aanbevolen :)

if (!coffee) {
Work = false; }

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online
Hou http://www.circuitsonline.net/forum/view/91075/ in de gaten ;)
Maar zal hier ook wel posten zodra ik wat weet. Heb Hema iig al een mailtje gestuurd met verzoek info over die wekker, als ze nog wat terug kunnen vinden.

Wat ik wel evt zou kunnen proberen is met een oscilloscoop (heb een PM3214 onder een laag stof) kijken of ik het DCF signaal van dat printje kan "kapen". Dan is het probleem gelijk opgelost.

En ik kreeg nog van iemand een tip om de ground van de Conrad module ook aan de aardedraad te hangen. Dat zal dan vanwege gebrek aan aarde draad buiten de keuken via de verwarming moeten.

[ Voor 4% gewijzigd door Raven op 15-01-2013 21:36 ]

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
almightyarjen schreef op dinsdag 15 januari 2013 @ 03:15:
Inderdaad dus, full duplex zijn die dingen... En nee, je kan ze niet zo in een breadboard steken. Een standaard breadboard heeft elke 2.54mm een gaatje zitten, de Xbee modules hebben elke 1mm een pinnetje zitten, dat past dus niet...
In feite is het xbee=2 mm maar dat het niet past blijkt inderdaad zo te zijn :
XBee Adapter Board
This board simply converts the 2 mm pin spacing to 2.54 mm (0.1 in) for use on breadboards and solder boards. Figure 2-5 illustrates the connections for this board. Note that this board comes unassembled; the included male and female headers must be soldered to the board.
Afbeeldingslocatie: http://s1.postimage.org/5l5ki9eaj/im14.jpg
Ben alvast aan het inlezen want is best wel lastig kiezen met al die bordjes
http://www.parallax.com/t.../SortField/4/Default.aspx
De SIP-adapter maakt de meeste kans momenteel
Afbeeldingslocatie: http://www.antratek.nl/images/XBee-SIP-Adapter-250.jpg
http://www.antratek.nl/ZigBee-XBee.html

Best wel handig die fabrikanten om iets op de markt te gooien wat net een halve millimeter scheelt, dan kunnen ze weer extra adaptertjes verkopen

[ Voor 5% gewijzigd door kitao op 16-01-2013 01:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• almightyarjen

almightyarjen

Er zijn verschillende maten PCB grids op de markt. Maar ik vind dat in dit geval het bedrijf zicht best wel aan de vrij standaard gebruikte, vooral onder hobbyisten, 2.54mm grid had mogen houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BM

BM

Moderator Spielerij
Heren bedankt voor de reacties. Heb nu PSB op Analog 0 aangesloten. Dat zorgt er iig voor dat de boel blijft draaien. Vervolgens backlight ook werkend gekregen. Nu alleen nog kijken waarom er niks op het scherm getoond word, maar goed, dat is de volgende stap :)

Al lees ik in deze http://www.satistronics.com/myfiles/file/LCD/YB12864ZB.pdf beschrijving toch dat PSB wel naar GND zou moeten voor seriele communicatie. Of is niet aansluiten hetzelfde als LOW?
Sorry, ben niet zo'n held met elektronica :p

[ Voor 31% gewijzigd door BM op 16-01-2013 11:43 ]

Xbox
Even the dark has a silver lining | I'm all you can imagine times infinity, times three

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
Een output die LOW is, is het zelfde als GND.

"niet aansluiten" is iets anders als aansluiten op GND.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BM

BM

Moderator Spielerij
mcDavid schreef op woensdag 16 januari 2013 @ 11:52:
Een output die LOW is, is het zelfde als GND.

"niet aansluiten" is iets anders als aansluiten op GND.
Dan heb ik denk ik wel een probleem, want zodra ik PSB naar GND connect lijkt er ergens kortsluiting plaats te vinden en stopt mijn arduino :p

Xbox

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
Als je kortsluiting maakt op een GPIO-pin, kan het goed zijn dat je nu die pin geturft hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BM

BM

Moderator Spielerij
Uh, dat volg ik niet helemaal.

Wat ik zie gebeuren is dat als ik PSB naar GND connect de boel volledig uit valt. Laat ik de PSB weg (niet aangesloten), dan krijg ik een wit scherm op mijn lcd, en de rest van de aangesloten zaken (leds) werken ook prima.

Xbox

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online
Ik heb net eens wat nummers van de pcb van het Hema klokje zitten Googlen, helaas niks gevonden. Maar na het Googlen van wat afkortingen bij contactpunten kwam ik uit bij http://www.ravenslair.nl/GoT2/U4221B.pdf en http://www.ravenslair.nl/GoT2/U4226B.pdf.

Het gaat om het aansluitpunt TCO (Time code output), ik heb het idee dat ik daar het signaal kan uitlezen, maar ik kan er niet uithalen of deze rechtstreeks op de Arduino aangesloten kan worden.

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Waarschijnlijk wel. Gooi er een beetje weerstand tussen (1k ofzo, het is toch een traag signaal), en zelfs als hij een idioot spanningsniveau heeft gaat het wel goed. Nameten uiteraard netter, maar verwacht niet veel bijzonders er.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
BM schreef op woensdag 16 januari 2013 @ 12:47:
Uh, dat volg ik niet helemaal.

Wat ik zie gebeuren is dat als ik PSB naar GND connect de boel volledig uit valt. Laat ik de PSB weg (niet aangesloten), dan krijg ik een wit scherm op mijn lcd, en de rest van de aangesloten zaken (leds) werken ook prima.
McDavid bedoelt dat die general purpose input output pin, in dit geval dus A0, voorgoed onbruikbaar is geworden.
Je zou dit volgens mij kunnen testen door er een led met weerstand aan te hangen en dan het blink-programma er op te zetten
Voor de rest weet ik geen oplossingen meer voor dit lcd, afhankelijk van je situatie zou je er nog 1 kunnen kopen en kijken of die hetzelfde effect vertoont, misschien zit de kortsluiting wel in het lcd zelf, of die aan iemand meegeven en die door een ander laten testen op een andere arduino.
O ja, nog 1 optie, in het programma wat je nu toepast zou zover ik begrijp PSB laag moeten worden om in seriele modus bestuurd te kunnen worden.
Misschien kun je een programma vinden dat die LCD in parallele modus aanstuurt, met bijbehorend aansluitschema, dus dan moet PSB hoog worden.
En net als McDavid heb ik ook geen ervaring met grafische displays.
En misschien kun je hier wat mee, paar keer doorlinken en je zit bij DFRobots :)
Verwijderd in "[Discussie] Arduino-topic"
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/U7n9Wl.jpg
Is net als die van jou een 128x64 met een ST7920

[ Voor 29% gewijzigd door kitao op 16-01-2013 14:35 . Reden: o ja/ link weigert ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
Dat bedoel ik inderdaad, ik weet niets van displays of PSB, maar als je idd kortsluiting gemaakt hebt op die pin zou ik 'm eerst even testen of die nu uberhaupt nog werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online
Nou, ik heb de DCF ontvanger van de Hema-klok eraan gehangen. Resultaat: sketch geeft wel aan dat er een DCF signaal is, maar lijkt er niks mee te kunnen. In de output zag ik dat de duration telkens +/- 30 was.

Daar Googlede ik net op en vond dit: http://prosje.be/Projects/FrequentieStandaard.html
Hier doet zich wel een probleem voor: de DCF77-zender in Mainflingen laat elke puls precies bij het begin van een seconde beginnen, maar dat betekent geenszins dat de DCF77-ontvanger dat nauwkeurig volgt. Goedkope modules zijn vaak gebaseerd op een U4224B. Volgens de datasheet van dit IC kan er tussen het begin van een zender-puls en het tijdtip waarop de uitgang hoog wordt een verschil tussen 30mS en 60mS zitten.
De software dient hier rekening mee te houden.

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
Wat is nou eigenlijk precies de vraag Raven ?

[ Voor 63% gewijzigd door kitao op 17-01-2013 03:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online
Ehm, geen vraag, alleen iets dat mij opviel :P
Morgen maar eens verder kijken.

Edit: Net de Conrad ontvanger nog maar weer eens geprobeerd en .......... What the F..... De sketch van die Duitse site had zojuist de tijd te pakken :o Ben nu de andere sketch aan het testen.

Edit2: En die ander nu ook 8)7 Al loopt ie wel iets minder dan 1 sec achter tov mijn Casio Waveceptor DCF horloge. (Overhead van de serial output?)

Edit3: En ik ben achter de oorzaak gekomen....

Alle sketches die ik heb gezien gebruiken pin 2, omdat dat een interrupt pin is. 1 keer raden door welke shield die pin ook gebruikt wordt en die ik op mijn mega heb zitten |:( Had toenstraks voor de aardigheid eens een andere pin geprobeerd, dat werkt dus.

Output:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
Waiting for DCF77 time ... 
It will take at least 2 minutes until a first update can be processed.
0:00:01 1 1 1970
0:00:02 1 1 1970
0:00:03 1 1 1970
0:00:04 1 1 1970
....... (stuk weggeknipt)
0:02:32 1 1 1970
0:02:33 1 1 1970
0:02:34 1 1 1970
0:02:35 1 1 1970
Time is updated
21:06:01 16 1 2013
21:06:02 16 1 2013
21:06:03 16 1 2013
21:06:04 16 1 2013
21:06:05 16 1 2013

Nu de klok nog goed op het display krijgen. Bij de serial monitor gaat het goed, bij het lcd beginnen de eerste negen secondes zonder 0 ernaast, net als de minuten. Nu staat er in de code een stukje om bij getallen onder de 10 een 0 bij te plaatsen. Doet ie dat op de serial monitor goed, komt er op het lcd uiteindelijk nog een bij. Plus de 9 van 59 blijft staan tot ie bij 10 is met de seconden.

O well. Het werkt nu blijkbaar iig.

[ Voor 138% gewijzigd door Raven op 16-01-2013 21:15 ]

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
Als jij een programma hebt gevonden die de lcd goed aanstuurt kan je die dan hier linken en/of plaatsen ?
Een tijd geleden vertoonde mijn lcd-klok namelijk dezelfde kuren als bij jou
kitao in "Arduino - eigen klok maken"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online
De LCD wordt wel goed aangestuurd, alleen vermoed ik dat de lcd.print wat moeite heeft met integers. Dacht ik ergens gelezen te hebben. Dit heb ik nu:
C++:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
#include "Utils.h"
#include "DCF77.h"
#include "Time.h"
#include <LiquidCrystal.h>
using namespace Utils;

#define DCF_PIN 21           // Connection pin to DCF 77 device
#define DCF_INTERRUPT 2      // Interrupt number associated with pin

time_t time;
DCF77 DCF = DCF77(DCF_PIN,DCF_INTERRUPT);

// initialize the library with the numbers of the interface pins
LiquidCrystal lcd(41, 43, 45, 47, 49, 51); //RS-EN-DB4-DB5-DB6-DB7

void setup() {
  lcd.begin(20, 4);
  Serial.begin(9600);
  DCF.Start();
  Serial.println("Waiting for DCF77 time ... ");
  lcd.setCursor(0, 0);
  lcd.print("Waiting for DCF-time");
  Serial.println("It will take at least 2 minutes until a first update can be processed.");
}

void loop() {
  delay(1000);
  time_t DCFtime = DCF.getTime(); // Check if new DCF77 time is available
  if (DCFtime!=0)
  {
    Serial.println("Time is updated");
    lcd.setCursor(0, 0);
    lcd.print("Time is updated");   
    setTime(DCFtime);
  }
  digitalClockDisplay();
}

void digitalClockDisplay(){
  // digital clock display of the time
  Serial.print(hour());
  lcd.setCursor(0, 1);
  lcd.print(hour());
  printDigits(minute());
  printDigits(second());
  Serial.print(" ");
  lcd.setCursor(0, 2);
  Serial.print(day());
  lcd.print(day());
  Serial.print(" ");
  lcd.print(" ");
  Serial.print(month());
  lcd.print(month());
  Serial.print(" ");
  lcd.print(" ");
  Serial.print(year());
  lcd.print(year());
  Serial.println();
}

void printDigits(int digits){
  // utility function for digital clock display: prints preceding colon and leading 0
  Serial.print(":");
  lcd.print(":");
  if(digits < 10)
    Serial.print('0');
    lcd.print('0');
  Serial.print(digits);
  lcd.print(digits);
}

Bij de serial output gaat het goed, haal ik lcd.print('0'); weg, dan beginnen de secondes met 1 digit ipv 01 02 etc, zelfde met de minuten. Laat ik die staan, gaat het de eerste 9 sec goed, 10sec wordt als 010 weergegeven. Na 059 blijft de 9 staan tot 010 weer is bereikt.

Oscar Wilde

Pagina: 1 ... 24 ... 96 Laatste