Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07-02 11:09
Voltage meter maken met adc, meet dan de vcc, moet je wel niet de adc voltage referentie pakken van de vcc want dat zal je adc niet veranderen als je andere voltage erop zet. Neem voor die meting dan even de interne 1.1v referentie. Je kan switchen tussen adc referenties, hoeft dus voor je andere metingen niet ook de 1.1v te gebruiken.

Als je dan voltage verdeler voor de adc zet die 0-5v omzet naar 0-1v dan kan je alles meten. Wil je de voeding zelf meten dus 0-12v(of hoger), dan moet je de voltage verdeler anders maken zodat het weer ongeveer 0-1v word.

Edit/
En linkje
http://arduino.cc/en/Reference/AnalogReference

[ Voor 5% gewijzigd door mad_max234 op 10-12-2012 18:27 ]

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr.Roelski
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 04-09 21:02

Dr.Roelski

Walk on ....

Mattie112 schreef op maandag 10 december 2012 @ 17:24:
Ja ik snap dat het 5V is maar ik wil graag meten hoeveel volt er daadwerkelijk in gaat zodat ik een berichtje kan laten zien als de accu (bijna) leeg is ;)

Dat het relais de arduino laat resetten heb ik nu geen last meer van, het is een relaymodule dus geen idee of het er standaard al op zit ;p Ik zal is kijken tussen mijn onderdelen of ik wat heb liggen anders dan kijk ik hoelang het zo goed blijft gaan.
Via een weerstandsdeler kun je de accuspanning meten. Let op: de spanning op de meetpin mag absoluut niet boven de 5V uitkomen! Gebruik je dus 2 dezelfde weerstanden (deelspanning 1/2) dan mag de accuspanning dus niet boven 10V uitkomen.Ga je oplaadbare accu's gebruiken die je oplaad in je schakeling dan moet je dus rekening houden dat de spanning per cel ver boven de 1,2V uit kan komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Als jij een weerstandsdeler gebruikt dan neem ik aan dat je flinke weerstanden gebruikt, anders trek je je accu leeg. (Dan kan trouwens condensator bij je ADC input pin wel helpen voor je metingen, volgens mij mag dat bij een atmega). Dan mag hij sowieso 5.5V hebben, maar vervolgens is er nog zijn input protectie diode, en zolang jij via een flinke weerstand je spanning haalt doet die het prima.

Er is geen reden om niet ruim af te doen, je ADC heeft zat resolutie voor batterij meting, maar je hoeft ook niet bang te zijn dat als je batterijen wat verder opgeladen zijn dan waar je vanuitging je je arduino opblaast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 12-09 16:32
Hm ok het kan dus niet 'standaard'. Ik ga even kijken of het een beetje makkelijk te doen is anders dan moet ik maar een reserve batterij meenemen standaard :)

3780wP (18x 210wP EC Solar) | 2x Marstek Venus E (5.12kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BocraM
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 11-07-2022
Mattie112 schreef op maandag 10 december 2012 @ 17:24:
Ja ik snap dat het 5V is maar ik wil graag meten hoeveel volt er daadwerkelijk in gaat zodat ik een berichtje kan laten zien als de accu (bijna) leeg is ;)

Dat het relais de arduino laat resetten heb ik nu geen last meer van, het is een relaymodule dus geen idee of het er standaard al op zit ;p Ik zal is kijken tussen mijn onderdelen of ik wat heb liggen anders dan kijk ik hoelang het zo goed blijft gaan.
Ik dacht eerst ook dat het door ontbrekende flyback-diodes zou komen. Er staan echter duidelijke foto's op de eBay-link en daar zijn duidelijk diodes D1 en D2 te zien, die zullen die functie wel hebben. Er zitten ook nog optocouplers op de print dus waarschijnlijk is de boel nog verder gescheiden.

[ Voor 46% gewijzigd door BocraM op 10-12-2012 21:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr.Roelski

Dr.Roelski

Walk on ....

Mattie112 schreef op maandag 10 december 2012 @ 19:59:
Hm ok het kan dus niet 'standaard'. Ik ga even kijken of het een beetje makkelijk te doen is anders dan moet ik maar een reserve batterij meenemen standaard :)
Had de link nog niet gevolgd, maar inderdaad, de vrijloopdiode zit al op de print.
Ik las ook ergens dat het al weer goed werkt?

Moeilijk meten? Begin met een 2 weerstanden: een van 1MOhm en een van 100k.. 100k van aarde naar meetpin, 1Meg van meetpin naar je accu. Nu heb je 1:11 deler. Geen idee welke spanningsregelaar er precies op zit (is dacht ik per bordje verschillend), maar de standaard 7805 heeft 8V nodig om goed te werken. Daar onder kan het zijn dat hij niet goed meer werkt. Als het een low-drop regelaar is, dan kan hij tot lagere spanningen goed werken.
Probeer maar eens de spanning van je accu op de seriele uitgang/terminal te zetten zodat je het op je pc kan uitlezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112
Ok, die spanningsdeler zal ik eens naar gaan kijken :p

Dan heb ik nu weer een probleem waar ik (volgensmij) eerst geen last van had.

Ik heb nu 3 servo's : 2 continues rotation servo's met wielen en 1tje om iets te laten bewegen. Nou heb ik het dat ze soms "schokken" dus de ene servo gaat 1 graden verder en dan weer terug. Ik heb in mijn code geen oorzaak gevonden dus ik denk dat het iets met de hardware is. Had er alleen nooit last van dus waar het dan weer aan ligt.... misschien een slechte connectie ofzo.

Nou heb ik een aantal capacitators zal dat het probleem oplossen? Ik weet uit mn hoofd even niet welke waarden ik allemaal heb maar ik heb er hier 1 voor me liggen van 16V 1000 uF.

En hoe sluit ik dat dan aan? 1x voor 'alle' servo's? Of 3x voor elke esrvo 1?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• almightyarjen
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09:48

almightyarjen

When does the hurting stop?

Mattie112 schreef op dinsdag 11 december 2012 @ 11:37:
Ok, die spanningsdeler zal ik eens naar gaan kijken :p

Dan heb ik nu weer een probleem waar ik (volgensmij) eerst geen last van had.

Ik heb nu 3 servo's : 2 continues rotation servo's met wielen en 1tje om iets te laten bewegen. Nou heb ik het dat ze soms "schokken" dus de ene servo gaat 1 graden verder en dan weer terug. Ik heb in mijn code geen oorzaak gevonden dus ik denk dat het iets met de hardware is. Had er alleen nooit last van dus waar het dan weer aan ligt.... misschien een slechte connectie ofzo.

Nou heb ik een aantal capacitators zal dat het probleem oplossen? Ik weet uit mn hoofd even niet welke waarden ik allemaal heb maar ik heb er hier 1 voor me liggen van 16V 1000 uF.

En hoe sluit ik dat dan aan? 1x voor 'alle' servo's? Of 3x voor elke esrvo 1?
Is dat schokken niet gewoon dat de servo in de juiste positie gaat staan? Als hij ronddraait heeft hij rotatie energie en zodra hij op het punt komt waar hij moet stoppen schiet hij door de aanwezige rotatie energie te ver door. Dit compenseert hij daarna door weer wat terug te draaien. Dit is vrij normaal gedrag voor servo's.

Patreon | Main Youtube | Work In Progress Youtube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112
Nee dat is het niet. Terwijl hij 'niks' doet geeft ie soms kleine schokjes dus gaat ie even 1 stukje verder en dan een paar tellen later weer terug. Anders moet ik er even een video van maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• almightyarjen

almightyarjen

Ik wil mijn arduino aan mijn android telefoon koppelen. Via bluetooth is denk ik het makkelijkste/goedkoopste. Na wat onderzoek zie ik dat er nogal wat verschil is:

een bluetooth module bij DX voor 10 Euro:
http://dx.com/p/jy-mcu-ar...serial-port-module-104299

een bluetooth module bij Sparkfun voor 40 Euro:
https://www.sparkfun.com/products/10269

Wat is het verschil??? Is er een goede reden om voor de dure van Sparkfun te gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234
Ik zou gewoon goedkope van ebay, samenkopen of dx halen. Zover ik weet werken die even goed, geen rede om 20+ euro of meer neer te tellen, veel te duur! En komt er ook nog 6.5 euro verzendkosten bij, alleen verzenkosten van bijvoorbeeld ipototype is al meer dan hele bluetooth module van ebay. :D

Bijvoorbeeld deze, van niels, 100% betrouwbare verkoper.
http://www.samenkopen.net/action_product/726132/952307

En tutorial
http://www.instructables....ection-Between-Arduino-a/

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 05-09 16:01
Iprot heeft 4,- verz. kosten en boven de 20 gratis en de volgende dag in huis dus dat valt wel mee Max, ik zit nu nog steeds op een RTC te wachten van ebay van 14 dagen geleden en ik begin me af te vragen of ik die ooit nog wel ga zie binnenkomen.

Even iets luchtigs, ik ben learning van arduino aan het doornemen en het schiet al op, ik zou graag een volgend projectje willen proberen. Er is een ethernetlibrary, kan iemand eens in het kort daarvoor een toepassing voor geven die door hem/haar zelf toegepast wordt, maw wat kun je in grote lijnen zoal daarmee doen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234
Dan nog veel te duur dat soort winkeltjes. Halen het zelf vanuit China gooien er wat winst op en leggen het in de webwinkel. Ebay heb je ze onder de 4 euro, gratis verzenden.

14 dagen is nog niet lang hoor, gemiddeld staat er 14 tot 21 dagen voor, maar komt ook voor dan 30 dagen duurt. Maar komt ook voor dat pakketje er binnen 7 dagen al aankomt. Bijna elke verkoper heeft een overzicht van hoelang het ongeveer duurt om iets te verzenden.

Ik krijg bijna dagelijks pakketjes binnen vanuit China, besteld niks meer bij webshop. Voordeel kan minimaal 4 x zoveel kopen voor hetzelfde geld. :D ;)

Edit
Voor de 100 euro die jij hier uitgeeft in webshops kan ik voor minimaal 400 euro(aan waarde in NL) aan spullen vanuit china laten komen. Waarschijnlijk ligt het soms nog hoger dan 4 x.

[ Voor 13% gewijzigd door mad_max234 op 11-12-2012 14:03 ]

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112
Klopt alleen ik had hem snel nodig dus vandaar dat ik er iets meer voor betaald heb :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234
Ja als je geen geduld hebt of niet kan wachten(lijkt me stug voor hobby) zul je paar keer meer betalen dan ik doe voor hetzelfde, ik heb gelukkig wel geduld en daardoor kan ik veel meer kopen voor hetzelfde geld. Niet dat ik gierig ben maar voor elke 100 euro die ik besteed ineens 400 euro neer moet leggen vind ik toch wel het wachten waard. Als het ging op paar cent verschil maar gaat hier om 75% meer.

Bijvoorbeeld FT232 chip, betaal je hier al gauw 6 euro, in China 1 a 2 euro. dan haal ik liever in één keer 5 stuks in china en wacht dan 3 a 4 weken. (met geluk 7 dagen)

[ Voor 3% gewijzigd door mad_max234 op 11-12-2012 14:18 ]

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112
Als het voor hobby was dan boeide het niet maar het is voor een schoolproject :p Dan is het iets lastiger om iets van 4 weken te wachten :) (en soms langer...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
Hou je wel alles bij wat je hebt besteld Max, krijg je ook daadwerkelijk alles geleverd of is er wel eens iets achtergebleven ?
En Mattie, wat doe jij zoal met ethernet of gebruik je dat niet ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234
Aankopen via ebay hou ebay netjes bij en geef pas feedback wat ik heb ontvangen, tot nu toe nog nooit iets niet opgestuurd gekregen. Sowieos via niels is 100% betrouwbaar, doe al paar jaar zaken met hem, vandaag ook weer pakketje ontvangen van niels.

Daarbij betaal je op ebay met paypall en let je natuurlijk op bij welke koper je iets koopt, doe eert een sample koop, dus 1 artikel van maximaal 1 dollar, als dat goed gaat gaat die in lijst met favorite verkopers en plaatst ik grotere bestelling. Zo krijg je lijstje met verkopers die altijd leveren en bij problemen netjes alles oplossen.

Heb nog nooit iets verkeerd ontvangen van niels, nog geen kristal of weerstand te weinig. In tegenstelling tot bijvoorbeeld dick best waar bijna om de andere bestelling iets fout erbij zit ben ik meer te vrede over mijn chinezen leveranciers. :(

edit/
@Mattie112
Ja zijn uitzonderingen natuurlijk(dat is altijd), maar in veel gevallen kan iemand best even wachten en dan is het dom om het niet te doen. Maar als je maximaal bedrag heb voor je schoolproject en je hebt wel tijd dan kan je ook meer bereiken door het goedkoper in te kopen en zo dus meer spullen tot je beschikking te hebben. Bijvoorbeeld voor je eindproject, heb je vaak paar maanden voor. En vaak kan je al beginnen te ontwerpen al heb je nog niet alle onderdelen, hoeft dus niet altijd een probleem te zijn dat het nog onderweg is.

[ Voor 24% gewijzigd door mad_max234 op 11-12-2012 14:48 ]

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112
kitao schreef op dinsdag 11 december 2012 @ 14:21:
Hou je wel alles bij wat je hebt besteld Max, krijg je ook daadwerkelijk alles geleverd of is er wel eens iets achtergebleven ?
En Mattie, wat doe jij zoal met ethernet of gebruik je dat niet ?
Ik heb geen ethernet, wel bluetooth ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112
Mattie112 schreef op dinsdag 11 december 2012 @ 12:51:
Nee dat is het niet. Terwijl hij 'niks' doet geeft ie soms kleine schokjes dus gaat ie even 1 stukje verder en dan een paar tellen later weer terug. Anders moet ik er even een video van maken.
Heb het even geprobeerd op de film te zetten:

YouTube: 2012 12 11 15 03 13

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sopsop
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12-09 14:36

sopsop

[v] [;,,;] [v]

kitao schreef op dinsdag 11 december 2012 @ 13:55:
[..]
Even iets luchtigs, ik ben learning van arduino aan het doornemen en het schiet al op, ik zou graag een volgend projectje willen proberen. Er is een ethernetlibrary, kan iemand eens in het kort daarvoor een toepassing voor geven die door hem/haar zelf toegepast wordt, maw wat kun je in grote lijnen zoal daarmee doen ?
Ik zag toevallig gisteren wel een leuk project met ethernet: een relais (of meerdere) schakelen via ethernet. Lampen in- en uitschakelen bijvoorbeeld. Helemaal leuk is het dan om met 'power over ethernet' te werken, dan heb je geen voeding meer nodig voor je Arduino. Verder is zo'n schakeling natuurlijk peanuts, maar wel erg leuk om te maken. Daarnaast spreekt dat veel meer tot de verbeelding voor de buitenwacht: via je telefoon/tablet een lamp aan- en uitzetten.

De betreffende kerel was sowieso wel aardig bezig in zijn huis: YouTube: superhousetv.

[ Voor 8% gewijzigd door sopsop op 12-12-2012 11:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112
Pft ik wordt echt gestoord van die servo's die zo 'random' bewegen als ze stil horen te staan.

Ik heb nu echt alleen servo code geupload en NOG bewegen ze (wel veeeeeel minder vaak maar ze doen het wel!)

C++:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
#include <Servo.h> 

Servo myservo;  // create servo object to control a servo 
Servo left;
Servo micro;
int teller;
int uptime;

void setup() 
{ 
  Serial.begin(9600);
  myservo.attach(5);  // attaches the servo on pin 9 to the servo object 
  left.attach(4);
  micro.attach(3);
  micro.write(80);

myservo.writeMicroseconds(1500);
    left.writeMicroseconds(1500);
  delay(2000);
  myservo.writeMicroseconds(1700);
    left.writeMicroseconds(1700);
  delay(2000);
  myservo.writeMicroseconds(1300);
    left.writeMicroseconds(1300);
  delay(2000);  
  myservo.writeMicroseconds(1500);
    left.writeMicroseconds(1500);
  delay(2000);
} 

void loop() 
{ 
  teller++;
  if(teller == 10000)
  {
    uptime++;
    Serial.print("ohai  ");
   Serial.println(uptime);
    teller = 0;
  }

} 

Hoe kan ik dat nu het beste oplossen? Zie ook het filmpje uit mn vorige post:
YouTube: 2012 12 11 15 03 13

edit:

Het wordt nog vreemder: in mn eigen code even de serial uitgezet (maw niet aangezet) en het probleem is nagenoeg opgelost. Zo heel af en toe zie/hoor ik nog wat maar verder zin ze stil.
Hoe is dit mogelijk..... Wordt er 1x een command gestuurd naar die servo's of gebeurd dat continue en dat hij ergens door een 'delay' een command mist ofzo?

edit2:
Hier exact hetzelfde probleem:
http://pharos.ece.utexas....al_Libraries_-_02/15/2012
het blijkt idd door de seriele connectie te komen..... alleen nu nog een oplossing (welke 'makkelijk' is)

[ Voor 19% gewijzigd door Mattie112 op 12-12-2012 12:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Infant
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 11-08 11:15

Infant

It's a floating Dino!

Die laatste link zegt ook al waardoor het komt.

De Servo Library gebruikt een timer interrupt om "netjes" te werken. Het Serial.print commando gebruikt op een arduino kennelijk een software UART ipv de hardware uart.
De software UART zet alle interrupts steeds even uit, en daardoor mist de timer in Servo af en toe een paar tikjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112
Jaok maarja hoe los ik het op :p Dat is de vraag.... ben nu bezig om te kijken of ik mijn bluetooth module over pin 0 en 1 kan krijgen maar dat lukt nog niet....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234
Je gebruik alleen hardware serial zo te zien, arduino heeft alleen uasrt. Er is wel softwarematig lib in omloop maar die is niet echt goed, en je moet je code erop aanpassen, immers moet data softwarematig verwerkt worden en dara moet je op wachten en mag je niet zomaar verstoren. Zijn ook conflicten tussen software serial en anedre libs bekend. Maar dat is niet het geval bij jou.

Welke servo lib gebruik je?

Zonder de lib door te lezen kan je natuurlijk niks achterhalen, code die je nu post laat niks zien van wat er gebeurt, welke hardware word er aangesproken, en hoe is de timer gemaakt, hardware timer of word het softwarematig gedaan.

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
sopsop schreef op woensdag 12 december 2012 @ 10:19:
Ik zag toevallig gisteren wel een leuk project met ethernet: een relais (of meerdere) schakelen via ethernet. Daarnaast spreekt dat veel meer tot de verbeelding voor de buitenwacht: via je telefoon/tablet een lamp aan- en uitzetten.
Ok tnx, ik heb me echter bedacht en stel dit nog even uit. Het volgende project wordt een robotje en ik wil dat even uiteenzetten als evt. tip voor anderen.
Mijn oog viel namelijk hierop, een Rover V2 van Robotshop.eu
Afbeeldingslocatie: http://www.robotshop.com/Images/small/en/dfrobotshop-rover-tracked-robot-basic-kit-T.jpg
Die kost echter 90 euro excl en minimaal 105 euro incl. verzending. Verzending via UPS loopt zelfs op tot ca. 30 euro. :|
Na langer zoeken blijkt dit model echter volledig gebaseerd te zijn op Tamiya modelbouw-onderdelen, namelijk :
Tamiya 70100 , 70157 en 70097
Die 3 pakketjes kosten 10 dollar stuk ongeveer dus dan opent zich de mogelijkheid om zo'n robot in gedeeltes op te bouwen zonder meteen honderd+ euro kwijt te raken en te betalen voor een uno die ik toch al heb.
Het uiteindelijke resultaat wordt dan zoiets :
Afbeeldingslocatie: http://1.bp.blogspot.com/_fru__FvHDlo/S1e_MrhRymI/AAAAAAAAABU/t7dpgOCIWW8/s1600/ArduinoBot1Final.png
http://georgefrick.blogsp...o-robot-1-basic-tank.html
Ik ga zometeen een email schrijven of die onderdelen bij de lokale RC-modelbouwwinkel te krijgen zijn, net al even gebeld met Meyer en Blessing en het klonk gunstig wat dat betreft :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112
mad_max234 schreef op woensdag 12 december 2012 @ 15:28:
Je gebruik alleen hardware serial zo te zien, arduino heeft alleen uasrt. Er is wel softwarematig lib in omloop maar die is niet echt goed, en je moet je code erop aanpassen, immers moet data softwarematig verwerkt worden en dara moet je op wachten en mag je niet zomaar verstoren. Zijn ook conflicten tussen software serial en anedre libs bekend. Maar dat is niet het geval bij jou.

Welke servo lib gebruik je?

Zonder de lib door te lezen kan je natuurlijk niks achterhalen, code die je nu post laat niks zien van wat er gebeurt, welke hardware word er aangesproken, en hoe is de timer gemaakt, hardware timer of word het softwarematig gedaan.
Ik gebruik hardware serial voor de USB en softwareserial voor de bluetooth module (dus een losse lib). Hoef niet echt code er op aan te passen hoor, werkt precies hetzelfde met softserial.println enzo

Als Servo lib heb ik de standaard bij arduino: http://arduino.cc/en/Reference/Servo
Softwareserial idem: http://arduino.cc/en/Reference/SoftwareSerial

Ik heb het ondertussen wel "opgelost" door de bluetooth op pin 0 en 1 te zetten. Moet wel als ik via USB wil werken even een jumpertje loshalen maargoed.

Opgelost staat expres tussen " aangezien ik nu dus niet de softwareserial gebruik wat dus eigenlijk geen oplossing is :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr.Roelski

Dr.Roelski

Walk on ....

Mattie112 schreef op woensdag 12 december 2012 @ 17:00:
[...]

Ik gebruik hardware serial voor de USB en softwareserial voor de bluetooth module (dus een losse lib). Hoef niet echt code er op aan te passen hoor, werkt precies hetzelfde met softserial.println enzo

Als Servo lib heb ik de standaard bij arduino: http://arduino.cc/en/Reference/Servo
Softwareserial idem: http://arduino.cc/en/Reference/SoftwareSerial

Ik heb het ondertussen wel "opgelost" door de bluetooth op pin 0 en 1 te zetten. Moet wel als ik via USB wil werken even een jumpertje loshalen maargoed.

Opgelost staat expres tussen " aangezien ik nu dus niet de softwareserial gebruik wat dus eigenlijk geen oplossing is :p
De vraag is meer waarom er niet gebruik gemaakt wordt van hardware PWM. Daar ligt namelijk het probleem. Helaas ben ik er alweer even uit en weet ik niet meer of de PWM hardwarematig kan (de chip kan het, maar kan het met arduino bootloader ook?). Als het goed is heeft hardware PWM geen last van interrupt routines. Wel worden er timers gebruikt die niet gereset mogen worden door andere routines (kan zijn dat softwareserial dat doet?!). Er is vast iemand hier dit dit veeeel beter weet dan ik :)

// edit: handige link: http://www.arcfn.com/2009/07/secrets-of-arduino-pwm.html
Zo te zien moet hardware PWM lukken, en heeft deze geen last van interrupts. Stilleggen van interrupts met cli zou dan ook geen invloed moeten hebben. Wie maakt het verhaal compleet....

[ Voor 20% gewijzigd door Dr.Roelski op 12-12-2012 17:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sabbi
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08:55

Sabbi

je denkt aan mij.

Volgens mij gebruikt de servo-library hardware pwm op timer1 (bron), dus dat zou betekenen dat de pwm timers wel door interrupts gestopt worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Infant

Infant

It's a floating Dino!

Er kunnen een paar dingen gebeuren:

Als je een interrupt aan het afhandelen bent, en er gaat een andere interrupt af, wordt die pas afgehandeld als je klaar bent met de eerste interrupt.
Interrupts worden dus in volgorde uitgevoerd, en zo kan er dus verschil zitten tussen de tijden dat ze daadwerkelijk afgehandeld worden.

Als een ander stuk code de interrupt-enable uit zet, kun je complete interrupts missen.

In principe is het voor de uart niet erg, want daar boeit timing niet zo veel. Meestal maak je een buffer waar je alle characters in propt, en die worden rustig verzonden wanneer je er eens tijd voor hebt.

Als voor de servo de timing wel kritisch is, moet je of een dedicated pwm gebruiken, of een stuk code schrijven waarin geen interrupts gaan plaats vinden.

Dus, hoe moet je het oplossen?

Gebruik hardware pwm, of zorg dat er geen andere interrupt kan triggeren terwijl je servo belangrijke dingen aan het doen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234
Mattie112 schreef op woensdag 12 december 2012 @ 17:00:
[...]

Nee hoor je gebruikt alleen hardwareserial, in je laatste voorbeeld althans en daar gaan we nu even vanuit. ;)

Is goed dat je even zo kaal mogelijke code hebt gemaakt, beter is nog om met 1 servo te beginnen en kijken of dat ook de problemen geeft.

Kan je bluetooth wellicht ook overweg met spi?

-Andere hobby- -

• Mattie112
Volgensmij lopen er nu een paar dingen door elkaar.

Inmiddels heb ik het probleem NIET meer door de bluetooth module op pin 0 en 1 aan te sluiten en softwareserial 'uit' te zetten.

In eerste instantie gebruikte ik wel degelijk de softwareserial (library).

Het gaat een beetje te ver om voor een "simpel" schoolproject een hele library te herschrijven (mocht dit al lukken).

Toch bedankt voor de info allemaal en wie weet dat ik hier ooit nog is wat mee (moet) gaan doen. Toch jammer eigenlijk dat 2 arduino library's elkaar zo "erg" in de weg zitten :p

• Infant

Infant

It's a floating Dino!

Tja, de ardiuno libraries zijn nogal opgeblazen. Op een gegeven moment loop je tegen de capaciteiten van zo'n atmeltje aan.

Er zijn atmels, en dus vast ook arduino's, met twee op meerdere hardware seriele poorten. Wellicht kun je daar naar kijken.

• Mattie112
Ja ach dat is ook een oplossing maar wederom niet echt van toepassing voor een "simpel" school project.

Voorlopig hou ik het er maar op dat de bluetooth module op 0 en 1 zit :p Het enige wat ik even moet doen als ik code wil uploaden is een jumpertje er af halen.

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 09-09 17:48
Mattie112 schreef op donderdag 13 december 2012 @ 11:28:
Ja ach dat is ook een oplossing maar wederom niet echt van toepassing voor een "simpel" school project.

Voorlopig hou ik het er maar op dat de bluetooth module op 0 en 1 zit :p Het enige wat ik even moet doen als ik code wil uploaden is een jumpertje er af halen.
Kun je niet je pc ook laten connecten met die bluetooth-module en die dan als serial port selecteren in je arduino software? Zou wel geniaal zijn eigenlijk :7.

@infant, de Arduino Mega heeft er meerdere inderdaad, de Leonardo zou ook een optie zijn, aangezien daar de USB een eigen poort heeft en de hardware-serial dus vrij is.

[ Voor 13% gewijzigd door mcDavid op 13-12-2012 12:12 ]

• Mattie112
mcDavid schreef op donderdag 13 december 2012 @ 12:08:
[...]

Kun je niet je pc ook laten connecten met die bluetooth-module en die dan als serial port selecteren in je arduino software? Zou wel geniaal zijn eigenlijk :7.

@infant, de Arduino Mega heeft er meerdere inderdaad, de Leonardo zou ook een optie zijn, aangezien daar de USB een eigen poort heeft en de hardware-serial dus vrij is.
Dat kan ik wel doen alleen geeft de AVRdude dan een timeout. Waarschijnlijk worden er wel gegevens verstuurd (ik kan die gewoon opvangen door te "luisteren" naar de bluetooth module" maar hij zal toch het niet goed binnen krijgen somehow...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
Vervolg kitao-tankrobot : Dat gaat niet door.
Ik kreeg een lege email terug dat ze mijn email gelezen hadden maar die pipo's geven geeneens een antwoord erbij. Dus die zaak Meijer en Blessing gelieve voortaan over te slaan.
Vandaag naar intertoys geweest en deze gekocht :
Afbeeldingslocatie: http://www.voordeelmuis.nl/img/gif240/1033/1033212.gif
Voorzichtig open geschroefd en dit is het binnenwerk :
Afbeeldingslocatie: http://s7.postimage.org/a4ig30mp3/IMG_0316.jpg
klik
De afstandbediening met draad, de twee schakelaars zetten linksom of rechtsom de motor op de plusvoeding, geen weerstanden niks.
Afbeeldingslocatie: http://s7.postimage.org/xb7dw6j1j/IMG_0319.jpg
Aandrijfmotor met 4 condensatortjes, de waarde ervan kan ik niet aflezen zonder ze te verbuigen en dat doe ik liever niet om afbreken te voorkomen.
Idem dito het stuur :
Afbeeldingslocatie: http://s17.postimage.org/6zwuk7huj/IMG_0321.jpg
De voeding is 4xAA dus met een arduino en vier geschikte (pwm) transistoren moet het mogelijk zijn om hier een micro-gestuurd robotje van te maken.
Later kan er altijd nog een shield opgezet worden, de lengte van het chassis is 27 cm dus ruimte zat voor uitbreidingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

goed idee !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LoneWolf
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 12-09 10:39

LoneWolf

Just a Byte

hier bij etamiya.com verkopen ze deze onderdelen ook, verzendkosten lijken mee te vallen, estimated op goede 8 euro, dus voor +/- 35 euro heb je die set in huis.
Zit er zelf aan te denken om het daar te bestellen, alleen zelf een frame te maken van stuk alu, zoals die van dfrobot ook is, ivm de vorm en het over obstakels gaan, met die plates van tamiya denk ik dat je te makkelijk blijft hangen.

Life is to short to mess with it... Mijn V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
@LoneWolf / borroz
Wat me later ook opviel was dat in de eerste link die ik gaf het volgende stond :
The motors that come with the Tamiya gearbox don't work well with the Motor Shield.
Their stall rating is too high.
http://georgefrick.blogsp...o-robot-1-basic-tank.html
Hij heeft het dan over dat Ada-shield dat als kit voor 24 euro te koop is bij Floris dus dat zette me ook aan het twijfelen.
Verder ben ik wel met je eens dat een aluminiumframe beter is hoewel ik zelf het liefst zo min mogelijk mechanisch bezig ben met dat soort dingen.
En ook in Nederland zijn nog genoeg andere Tamiya-dealers hoor, ik denk niet dat je daarvoor overzee hoeft te bestellen : http://www.modelbouw-radiografisch.nl/merken/tamiya/

Wat mij ertoe bracht dit stukje speelgoed te kopen is dat ik dan stap voor stap dingen kan uitproberen voor weinig geld en zonder te hoeven wachten op bestellingen en het opzoeken daarvan.
Zo heb ik vandaag deze schakeling nagemaakt :
Afbeeldingslocatie: http://www.smartsurfaces.net/_/rsrc/1254954030813/transistor/transistor015.jpg?height=420&width=315
Ik had alleen geen TIP120 maar uit een doos met gestripte onderdelen van tig jaar geleden vond ik nog een BD243C transistor die er enigzins op lijkt en een D4004 diode en het werkt naar behoren.
Het wagentje staat nu op blokken maar in principe kan ik de arduino erop zetten en bijvoorbeeld 10 seconden rechtdoor laten rijden.
Is nog niet spectaculair maar wel een begin :+
De volgende stap wordt het bestellen van een motorshield zoals deze waarschijnlijk en als ik dan alles in grote lijnen enigzins door heb dan kan ik altijd nog die V2 bestellen.

En over Tamiya gesproken, wat dacht je van dit ?
http://www.toemen.nl/tami...6-full-option-p-1253.html
kost maar 1050,- :D

O ja, hier het schema van mijn schakeling, ik heb de basisweerstand moeten halveren :
Afbeeldingslocatie: http://s8.postimage.org/s0o1horo1/img90.jpg
klik

[ Voor 8% gewijzigd door kitao op 14-12-2012 15:54 . Reden: afb. toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BM
  • Registratie: September 2001
  • Nu online

BM

Moderator Spielerij
Zijn d'r eigenlijk nog alternatieve IDE's beschikbaar waar je iig je methodes kunt inklikken? Ik heb al gevonden dat region support niet toegevoegd gaat worden, maar als je sketches meer dan een paar 100 regels worden is het toch wel erg fijn als je wat zaken kunt inklappen...

Xbox
Even the dark has a silver lining | I'm all you can imagine times infinity, times three

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• almightyarjen

almightyarjen

BM schreef op woensdag 19 december 2012 @ 11:53:
Zijn d'r eigenlijk nog alternatieve IDE's beschikbaar waar je iig je methodes kunt inklikken? Ik heb al gevonden dat region support niet toegevoegd gaat worden, maar als je sketches meer dan een paar 100 regels worden is het toch wel erg fijn als je wat zaken kunt inklappen...
Je kan je methodes ook in een apart bestand, een library zetten, is ook een optie...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BocraM
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 11-07-2022
BM schreef op woensdag 19 december 2012 @ 11:53:
Ik gebruik sinds kort Eclipse voor een Arduino-project. Hier: http://www.baeyens.it/eclipse/ staat beschreven hoe je alles in moet stellen. Het was bij mij wel een heel gedoe om de boel aan de gang te krijgen en de serial monitor werkt nog niet. Het compilen en uploaden van een sketch werkt wel. Omdat Eclipse zo universeel is probeer ik het te blijven gebruiken, maar het is dus wel heel wat gedoe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
almightyarjen schreef op woensdag 19 december 2012 @ 12:15:
[...]

Je kan je methodes ook in een apart bestand, een library zetten, is ook een optie...
je kunt ook meerdere tabbladen aanmaken, die worden dan als één project opgeslagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112
Eclipse werkt perfect, compleet met automatische aanvulling :D

Serial monitor werkt maar een los tooltje als sscom (wat op mn 2e scherm staat) is 10x beter :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrFlash
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 05-03 12:59
Ik gebruik visual studio 2010 op windows, vi op linux

Wowhead profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naaitsab
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online
DrFlash schreef op woensdag 19 december 2012 @ 15:14:
Heb je daar ook een goed werkende debugger en serial-monitor voor?
De software van Arduino is op de serial-monitor na echt naadje.

if (!coffee) {
Work = false; }

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112
Tip:
Voor serial monitor: SSCOM, simpel maar doeltreffend!

http://code.google.com/p/...ame=sscom32E.exe&can=2&q=

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Er zijn hele zooi serial programmatjes die nagenoeg allemaal hetzelfde doen. Ik gebruik Tera Term, maar het maakt allemaal weinig uit.

• BM
  • Nu online

BM

Moderator Spielerij
DrFlash schreef op woensdag 19 december 2012 @ 15:14:
Hmmz, wist niet dat dat ook kon. Heb nu Visual Micro geinstalleerd, en dat lijkt prima te werken. Visual Studio power meets Arduino. Tof :)

Xbox
Even the dark has a silver lining | I'm all you can imagine times infinity, times three

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soul__assasin
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 01:45

Soul__assasin

de Belbelg

vol ongeduld wacht ik op mijn hexbright, (www.hexbright.com)

echter heb ik helemaal geen kaas gegeten van coden... ik wil mijn unit programeren naar volgende modes.

op korte clicks(<1sec)
-lunar mode (het licht van een volle maan)
-med (200lumen)
-High (500 lumen)
na een lange click (>1sec)
- een mode waarbij als je naar de grond schijnt lunar mode, en als je naar de horizon schijnt high.
(bedoeld voor de jacht, waarbij als je wandeld enkel je pad verlicht is, en als je richt je een bak licht hebt.
-super lange click (>2sec)
-uit vanuit elke mode.

iemand een idee hoe hier aan te beginnen? standaard code staat op de site van hexbright.
https://github.com/hexbri...lob/master/hexbright4.ino

www.weefab.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• almightyarjen

almightyarjen

Ik zou dan eerst maar wat basics over arduino leren, google dan maar op "arduino tutorial" oid. Als je daarna in staat bent om de hexbright code enigszins te begrijpen kan je gewoon zelf die code gaan aanpassen en uploaden om te zien wat de aanpassingen voor effect hebben...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10:28
Ik heb een Arduino Leonardo sinds Sinterklaas, maar ik kan geen serial meer open krijgen :(

In het begin lukte alles gewoon zoals het hoorde, maar toen kon ik opeens niet meer uploaden. Dus, ik had van alles geprobeerd, inclusief driver reinstall en andere pc, maar het lukte me niet. Tot ik het bordje ging resetten tijdens het oploaden, dan uploadt hij ineens wel.

Als het bordje geboot is, kan ik geen verbinding maken: PuTTy geeft dan een Unable to open serial port, en in de Arduino IDE kan ik de poort niet kiezen, dus ook geen serial monitor openen. Hij komt wel netjes onder apparaatbeheer te staan. Wat is er aan de hand? Ik heb, voor zover ik weet, niets raars gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112
Gebruik je wel de leonardo specefieke functie:

" while (!Serial) ;" in je code?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10:28
Mattie112 schreef op maandag 24 december 2012 @ 18:12:
Gebruik je wel de leonardo specefieke functie:

" while (!Serial) ;" in je code?
Ja, maar dat zou er vooral moeten zorgen dat de code wacht tot de serial opgezet is. Zonder dat stukje code zouden writes op de serial in bijvoorbeeld je setup() nooit aankomen.

Even getest:
C++:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
void setup() {
  pinMode(13, OUTPUT);
  Serial.begin(9600);
  while(!Serial) {
    digitalWrite(13, HIGH);
    delay(25);
    digitalWrite(13, LOW);
    delay(25);
  }
// Lege loop functie hier
}

De LED blijft hier stroboscoperen, en gaat dus niet uit, ook niet als ik met PuTTy een verbinding probeer te openen... (Unable to open serial port).

Okay toen deed hij het ineens. Ik zit echt jaren (eigenlijk een week) te Googlen, code te veranderen, andere rare dingen te doen, hem op alle mogelijke USB poorten aansluiten, laptop proberen en het bleef niet werken.

Ik verander hem van USB poortje en plots werkt hij hier :O Voor mensen uit de toekomst: Ik heb geen idee wat ik deed, enkel de code van hierboven proberen en verwisselen van poort, en het werkte ineens.

Enn Update2: Hij werkt weer niet :( Hij komt dus niet in de lijst uit te kiezen poortjes, PuTTy geeft een error en hij staat WEL in apparaatbeheer. Het virbratieledje (zie code hierboven) is aan het vibreren.

[ Voor 29% gewijzigd door marcop23 op 24-12-2012 19:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
@marco
Ik meen dat je op een internet-aankoop het recht hebt om die binnen 14 dagen terug te sturen ... want als je al zolang ermee bezig bent dan begin ik toch te twijfelen aan de kwaliteit van het bordje.

Vandaag iets geprobeerd wat ik even wil delen voor de liefhebbers :) (alle afbeeldingen zijn klikbaar)
Het gaat over het programmeren van een stand-alone atmega 328 met een uno rev3 bordje.
Allereerst is een kitje nodig, o.a. verkrijgbaar bij iPrototype :
Afbeeldingslocatie: http://s7.postimage.org/qim8eusuf/barebone_arduino.jpg
Die wordt als volgt opgebouwd : http://arduino.cc/en/Main/Standalone
Afbeeldingslocatie: http://s2.postimage.org/am2zbywqt/img93.jpg
Dat voedingsgedeelte heb ik weggelaten, is namelijk optioneel, evenals het ic-voetje. (wel eerst het ic in vorm buigen op een vlakke ondergrond anders passen de pootjes niet)
Het is nu mogelijk om de stand-alone chip op het uno-bord te zetten en die alsdus te programmeren zoals je altijd doet en die dan geprogrammeerd weer terug te zetten op het breadboard. Dat is natuurlijk niet erg gebruiksvriendelijk vandaar het ISP-programmeren.
Daarvoor deze site als leidraad gebruikt die ik wil toelichten :
http://blog.biophysengr.n...es-to-atmega386p-pre.html
A good diagram is found here: http://www.jameco.com/Jam...uilds/arduinocircuit.html (Note: those instructions also connect pin 21 [AREF] to Gnd, but I did not do so when I tried this).
Ik heb die gewoon laten zitten, gaf geen problemen, de resetknop kun je ook gewoon laten zitten zolang die niet ingedrukt is, ik heb wel de led losgekoppeld.
Overigens in die beschrijving wordt gesproken over pin Z en K, dit moet zijn X1 en X2 (voor de oscillator)
Volg de rest van de instructies totdat je bij dit punt komt :
If your arduino auto-resets when a serial connection is established (e.g. when you load a new program), you will need to disable it. There is a page describing this, but for my Uno, the simplest solution was to put a 22 uF capacitor between the reset and Gnd pins. Others have reported success with other capacitor values; the most common value I have seen is 10 uF.
Dit heb ik overgeslagen en blijkt dat het ook werkt zonder die condensator. (bij mij dan uno-rev3)
Volg de rest van de instructies en je hebt nu een losse atmega die geprogrammeerd kan worden vanaf de vaste arduino.
Afbeeldingslocatie: http://s13.postimage.org/lhekm9ryr/Breadboard_AVR.jpg
http://arduino.cc/en/Tutorial/ArduinoISP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OcGuru
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 10:12

OcGuru

Giulietta Qv

Ik heb ook een losse atmega328 op een breadboard zitten. Maar ik heb er ook een ft232rl breakout board op zitten. Hoef je niet zitten te kloten met een andere arduino :P En je hebt maar 3 draden nodig want je programeerd hem gewoon via de tx/rx aansluitingen.

[ Voor 20% gewijzigd door OcGuru op 25-12-2012 19:23 ]

Bl44t

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
@ocGuru
Allereerst bedankt voor de tip, je hebt me laten kennismaken met een nieuw onderdeeltje :)
Net even zitten zoeken naar die toepassing en ik neem aan dat je deze bedoelt of die van Sparkfun :
Afbeeldingslocatie: http://s1.postimage.org/5j2tf05bf/188_228_thickbox.jpg
http://www.pieterfloris.nl/shop/product.php?id_product=188
Ook heb ik zo op het eerste gezicht een heel goede instructie erbij gevonden die ik inmiddels heb opgeslagen:
http://www.buildcircuit.c...breadboard-using-ft232rl/
Afbeeldingslocatie: http://s8.postimage.org/ri0v7y7ox/programmer.jpg
Nu is het wel zo dat ik eigenlijk de meerwaarde er niet van inzie als ik alleen al kijk naar de prijs, bijna net zo duur als een compleet arduino-bord en als ik kijk naar wanneer ik die wil toepassen.
Het is namelijk zo dat ik een stand-alone nodig heb voor een kastklokje en daar houdt het dan voorlopig mee op. Mocht ik voor iets anders alsnog een stand-alone nodig hebben dan gaat het programmeren op de in mijn vorige post gegeven manier even goed, dan maakt zo'n extra draadje weinig uit.
Toch, nogmaals bedankt en ik heb nog een vraagje, kan je met die breakout ook andersom communiceren, dwz kan ik daarmee de stand-alone waardes laten weergeven op de seriele monitor zoals gebruikelijk bij een compleet arduino-bord ?
(afbeeldingen zijn klikbaar)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheez50
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 12-09 18:33
kitao schreef op woensdag 26 december 2012 @ 00:31:

Toch, nogmaals bedankt en ik heb nog een vraagje, kan je met die breakout ook andersom communiceren, dwz kan ik daarmee de stand-alone waardes laten weergeven op de seriele monitor zoals gebruikelijk bij een compleet arduino-bord ?
Eerste zin van de link die je stuurde:"It can also be used for general serial applications."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Op ebay kan je die ftdi boardjes ook wel goedkoper dan dat krijgen, en inderdaad ze zijn gewoon algemene USB<>Serial bridges. Dat gezegd, ik gebruik ze zelf tegenwoordig ook niet meer.

Laatste projectje dat ik weer een willekeurige atmel nodig had (verlichting in de keuken met bewegingsdetectie) heb ik gewoon een nano gepakt. Makkelijk te programmeren, direct debuggen naar serial, kristal erop, voedingscircuit, ontkoppeling, status ledje erbij, etc. Voor dat geld ga ik dat niet zelf maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
wheez50 schreef op woensdag 26 december 2012 @ 10:16:
Eerste zin van de link die je stuurde:"It can also be used for general serial applications."
Nu haal ik uit die zin niet persé eruit dat dan de seriele monitor bruikbaar is maar ik neem aan dat je dit bevestigend bedoelt, waarvoor bedankt. Ook is me dan nog niet meteen duidelijk of dan getoonde opstelling met die break-out niet aangepast hoeft te worden om toegang te krijgen tot de seriele monitor.
@furby
Qua prijs op ebay van de ft232 vergeleken met Pieterfloris valt mee, zit weinig verschil in.

edit : dat is op ebay.nl , op ebay.com heb je ze voor een paar dollar. (was vergeten locatie wereldwijd te klikken op .nl)
Datzelfde kun je niet zeggen over genoemde nano, die kost daar en bij iProt en bij Conrad zelfs 40 euro en op ebay 17 euro.
eBay heb ik echter niet zulke beste ervaringen mee, duurt allemaal erg lang als het uberhaupt nog binnen komt.
Anyway, ik heb nog een motorshield binnen gekregen, binnen 4 dagen van iProt
Afbeeldingslocatie: https://iprototype.nl/images/products/1003_medium.png
en laat ik die eerst maar eens gaan uitvogelen :)

[ Voor 8% gewijzigd door kitao op 26-12-2012 13:36 . Reden: edit ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234
Voor mensen die goedkoper alternatief zoeken voor de ft232 ic, je kan de PL2303 of ch340 ic's als vervangen gebruiken, gooien ze je kapot mee op ebay, vanaf 1.50-2.00 euro voor usb printje. pl2303 los kost je ongeveer 1 euro.

Edit/
Op ebay kan je met verkoper geen goede ervaring hebben, niet met heel ebay. Ik heb meer dan 40 keer iets besteld afgelopen twee maanden, heb alles ontvangen, soms duurt het week soms 5 weken. Als je beetje oplet bij wie je besteld gaat het altijd goed of lossen ze netjes alles op.

Ik heb er handje van op voorraad liggen, kosten niks dus koop er gewoon paar en je bent nog steeds goedkoper uit. Volgende keer als ik er eentje nodig heb, hoef ik 0 dagen te wachten, pak er eentje uit mijn bakje. :P

Ik wil maar zeggen dat het gelukkig bijna altijd goed gaat, heb iets meer ervaring ondertussen met ebay dan enkele bestelling. ;)

En nee ik heb geen aandelen in ebay. :D

[ Voor 64% gewijzigd door mad_max234 op 26-12-2012 21:05 ]

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soul__assasin
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 01:45

Soul__assasin

de Belbelg

iemand was zo lief om de code voor mijn hexbright te schrijven.. dus ik dacht, ik post ze hier eens. ziet alles er ok uit? of zitten er fouten in???

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
228
229
230
231
232
233
234
235
236
237
238
239
240
241
242
243
244
245
246
247
248
249
250
251
252
253
254
255
256
257
258
259
260
261
262
263
264
265
266
267
268
269
270
271
272
273
274
275
276
277
278
279
280
281
282
283
284
285
286
287
288
289
290
291
292
293
294
295
296
297
298
299
300
301
302
303
304
305
306
307
308
309
310
311
312
313
314
315
316
317
318
319
320
321
322
323
324
325
326
327
328
329
330
331
332
333
334
335
336
337
338
339
340
341
342
343
344
345
346
347
348
349
350
351
352
353
354
355
356
357
358
359
360
361
362
363
364
365
366
367
368
369
370
371
372
373
374
375
376
377
378
379
380
381
382
383
384
385
386
387
388
389
390
391
392
393
394
395
396
397
398
399
400
401
402
403
404
405
406
407
408
409
410
411
412
413
414
415
416
417
418
419
420
421
422
423
424
425
426
427
428
429
430
431
432
433
434
435
436
437
438
439
440
441
442
443
444
445
446
447
448
449
450
451
452
453
454
455
456
457
458
459
460
461
462
463
464
465
466
467
468
469
/* Test firmware for HexBright

Notes:
Requires Arduino 1.0.1!

*/

#include <math.h>
#include <Wire.h>

// Settings
#define OVERTEMP 315
// Constants
#define ACC_ADDRESS 0x4C
#define ACC_REG_XOUT 0
#define ACC_REG_YOUT 1
#define ACC_REG_ZOUT 2
#define ACC_REG_TILT 3
#define ACC_REG_INTS 6
#define ACC_REG_MODE 7
// Pin assignments
#define DPIN_RLED_SW 2
#define DPIN_GLED 5
#define DPIN_PGOOD 7
#define DPIN_PWR 8
#define DPIN_DRV_MODE 9
#define DPIN_DRV_EN 10
#define DPIN_ACC_INT 3
#define APIN_TEMP 0
#define APIN_CHARGE 3
// Interrupts
#define INT_SW 0
#define INT_ACC 1
// Modes
#define MODE_OFF_P 0
#define MODE_OFF 1
#define MODE_LOW 2
#define MODE_MED 3
#define MODE_HIGH 4
#define MODE_SOS 5
#define MODE_HUNTING_P 6
#define MODE_HUNTING 7
#define MODE_STANDBY 8
#define MODE_DROPPED 9

// State
byte mode = 0;
unsigned long btnTime = 0;
boolean btnDown = false;
char message[] = "SOS";
int millisPerBeat = 75;
// High byte = length
// Low byte = morse code, LSB first, 0=dot 1=dash
word morse[] = {
  0x0202, // A .-
  0x0401, // B -...
  0x0405, // C -.-.
  0x0301, // D -..
  0x0100, // E .
  0x0404, // F ..-.
  0x0303, // G --.
  0x0400, // H ....
  0x0200, // I ..
  0x040E, // J .---
  0x0305, // K -.-
  0x0402, // L .-..
  0x0203, // M --
  0x0201, // N -.
  0x0307, // O ---
  0x0406, // P .--.
  0x040B, // Q --.-
  0x0302, // R .-.
  0x0300, // S ...
  0x0101, // T -
  0x0304, // U ..-
  0x0408, // V ...-
  0x0306, // W .--
  0x0409, // X -..-
  0x040D, // Y -.--
  0x0403, // Z --..
  0x051F, // 0 -----
  0x051E, // 1 .----
  0x051C, // 2 ..---
  0x0518, // 3 ...--
  0x0510, // 4 ....-
  0x0500, // 5 .....
  0x0501, // 6 -....
  0x0503, // 7 --...
  0x0507, // 8 ---..
  0x050F, // 9 ----.
};

void setup()
{
  // We just powered on! That means either we got plugged
  // into USB, or (more likely) the user is pressing the
  // power button. We need to pull up the enable pin of
  // the regulator very soon so we don't lose power.
  pinMode(DPIN_PWR, INPUT);
  digitalWrite(DPIN_PWR, LOW);

// Initialize GPIO
  pinMode(DPIN_RLED_SW, INPUT);
  pinMode(DPIN_GLED, OUTPUT);
  pinMode(DPIN_DRV_MODE, OUTPUT);
  pinMode(DPIN_DRV_EN, OUTPUT);
  pinMode(DPIN_ACC_INT, INPUT);
  pinMode(DPIN_PGOOD, INPUT);
  digitalWrite(DPIN_DRV_MODE, LOW);
  digitalWrite(DPIN_DRV_EN, LOW);
  digitalWrite(DPIN_ACC_INT, HIGH);

// Initialize serial busses
  Serial.begin(9600);
  Wire.begin();

// Configure accelerometer
  byte config[] = {
    ACC_REG_INTS, // First register (see next line)
    0xE4, // Interrupts: shakes, taps
    0x00, // Mode: not enabled yet
    0x00, // Sample rate: 120 Hz
    0x0F, // Tap threshold
    0x10 // Tap debounce samples
  };
  Wire.beginTransmission(ACC_ADDRESS);
  Wire.write(config, sizeof(config));
  Wire.endTransmission();

// Enable accelerometer
  byte enable[] = {ACC_REG_MODE, 0x01}; // Mode: active!
  Wire.write(enable, sizeof(enable));
  Wire.endTransmission();

btnTime = millis();
  btnDown = digitalRead(DPIN_RLED_SW);
  mode = MODE_OFF;

Serial.println("Powered up!");
}

void loop()
{
  static unsigned long lastTime, lastTempTime, lastAccTime;
  static byte blink;
  float y;
  unsigned long time = millis();

// Blink the indicator LED now and then
  digitalWrite(DPIN_GLED, (time&0x03FF)?LOW:HIGH);

// Check the serial port
  if (Serial.available())
  {
    char c = Serial.read();
    switch (c)
    {
    case 's':
      {
        int temperature = analogRead(APIN_TEMP);
        Serial.print("Temperature = ");
        Serial.println(temperature);

char accel[3];
        readAccel(accel);
        Serial.print("Acceleration = ");
        Serial.print(accel[0], DEC);
        Serial.print(", ");
        Serial.print(accel[1], DEC);
        Serial.print(", ");
        Serial.println(accel[2], DEC);

byte pgood = digitalRead(DPIN_PGOOD);
        Serial.print("LED driver power good = ");
        Serial.println(pgood?"Yes":"No");
      }
      break;
    }
  }

// Check the temperature sensor
  if (time-lastTempTime > 1000)
  {
    lastTempTime = time;
    int temperature = analogRead(APIN_TEMP);
    Serial.print("Temperature = ");
    Serial.println(temperature);
    if (temperature > OVERTEMP)
    {
      Serial.println("Overheat shutdown!");
      mode = MODE_OFF;
    }
  }

// Check if the accelerometer wants to interrupt
  byte tapped = 0, shaked = 0;
  if (!digitalRead(DPIN_ACC_INT))
  {
    Wire.write(ACC_REG_TILT);
    Wire.endTransmission(false); // End, but do not stop!
    Wire.requestFrom(ACC_ADDRESS, 1); // This one stops.
    byte tilt = Wire.read();

if (time-lastAccTime > 500)
    {
      lastAccTime = time;

tapped = !!(tilt & 0x20);
      shaked = !!(tilt & 0x80);

if (tapped) Serial.println("Tap!");
      if (shaked) Serial.println("Shake!");
    }
  }

// Do whatever this mode does
  switch (mode)
  {
  case MODE_SOS:
    for (int i = 0; i < sizeof(message); i++)
    {
      char ch = message[i];
      if (ch == ' ')
      {
        // 7 beats between words, but 3 have already passed
        // at the end of the last character
        delay(millisPerBeat * 4);
      }
      else
      {
        // Remap ASCII to the morse table
        if (ch >= 'A' && ch <= 'Z') ch -= 'A';
        else if (ch >= 'a' && ch <= 'z') ch -= 'a';
        else if (ch >= '0' && ch <= '9') ch -= '0' - 26;
        else continue;

// Extract the symbols and length
        byte curChar = morse[ch] & 0x00FF;
        byte nSymbols = morse[ch] >> 8;

// Play each symbol
        for (int j = 0; j < nSymbols; j++)
        {
          digitalWrite(DPIN_DRV_EN, HIGH);
          if (curChar & 1) // Dash - 3 beats
            delay(millisPerBeat * 3);
          else // Dot - 1 beat
            delay(millisPerBeat);
          // One beat between symbols
          delay(millisPerBeat);
          curChar >>= 1;
        }
        // 3 beats between characters, but one already
        // passed after the last symbol.
        delay(millisPerBeat * 2);
      }
    }
    break;
  case MODE_HUNTING_P:
  case MODE_HUNTING:
    y = readAccelY();
    if (y <= -8) {
      analogWrite(DPIN_DRV_EN, 64);
    } else {
      digitalWrite(DPIN_DRV_MODE, HIGH);
      analogWrite(DPIN_DRV_EN, 255);
    }
    break;
  case MODE_DROPPED:
    if (time-lastTime < 10) break;
    lastTime = time;

digitalWrite(DPIN_DRV_EN, random(4)<1);
    break;
  }

// Check for mode changes
  byte newMode = mode;
  byte newBtnDown = digitalRead(DPIN_RLED_SW);
  switch (mode)
  {
  case MODE_OFF_P:
    if (btnDown && !newBtnDown) // Button released
      newMode = MODE_OFF;
    if (btnDown && newBtnDown && tapped)
      newMode = MODE_STANDBY;
    break;
  case MODE_OFF:
      newMode = MODE_LOW;
    if (btnDown && newBtnDown && (time-btnTime)>500) // Held
      newMode = MODE_HUNTING_P;
    break;
  case MODE_LOW:
      newMode = MODE_MED;
      newMode = MODE_OFF_P;
    break;
  case MODE_MED:
      newMode = MODE_HIGH;
      newMode = MODE_OFF_P;
    break;
  case MODE_HIGH:
      newMode = MODE_SOS;
      newMode = MODE_OFF_P;
    break;
  case MODE_SOS:
      newMode = MODE_OFF;
      newMode = MODE_OFF_P;
    break;
  case MODE_HUNTING_P:
      newMode = MODE_HUNTING;
    if (btnDown && newBtnDown && tapped)
      newMode = MODE_STANDBY;
    break;
  case MODE_HUNTING:
      newMode = MODE_OFF;
      newMode = MODE_STANDBY;
    break;
  case MODE_STANDBY:
    if (shaked || tapped) // Held
      newMode = MODE_DROPPED;
    break;
  case MODE_DROPPED:
      newMode = MODE_OFF;
    break;
  }

// Do the mode transitions
  if (newMode != mode)
  {
    switch (newMode)
    {
    case MODE_OFF_P:
      Serial.println("Mode = off_p");
      break;
    case MODE_OFF:
      Serial.println("Mode = off");
      pinMode(DPIN_PWR, OUTPUT);
      break;
    case MODE_LOW:
      Serial.println("Mode = low");
      digitalWrite(DPIN_PWR, HIGH);
      analogWrite(DPIN_DRV_EN, 64);
      break;
    case MODE_MED:
      Serial.println("Mode = med");
      break;
    case MODE_HIGH:
      Serial.println("Mode = high");
      break;
    case MODE_SOS:
      Serial.println("Mode = sos");
      break;
    case MODE_HUNTING_P:
      Serial.println("Mode = hunting");
      break;
    case MODE_HUNTING:
      Serial.println("Mode = hunting");
      break;
    case MODE_STANDBY:
      Serial.println("Mode = standby");
      analogWrite(DPIN_DRV_EN, 0);
      break;
    case MODE_DROPPED:
      Serial.println("Mode = dropped");
      break;
    }

mode = newMode;
  }

// Remember button state so we can detect transitions
  if (newBtnDown != btnDown)
  {
    btnTime = time;
    btnDown = newBtnDown;
    delay(50);
  }
}

void readAccel(char *acc)
{
  while (1)
  {
    Wire.write(ACC_REG_XOUT);
    Wire.endTransmission(false); // End, but do not stop!
    Wire.requestFrom(ACC_ADDRESS, 3); // This one stops.

for (int i = 0; i < 3; i++)
    {
      if (!Wire.available())
        continue;
      acc[i] = Wire.read();
      if (acc[i] & 0x40) // Indicates failed read; redo!
        continue;
      if (acc[i] & 0x20) // Sign-extend
        acc[i] |= 0xC0;
    }
    break;
  }
}

float readAccelAngleXZ()
{
  char acc[3];
  readAccel(acc);
  return atan2(acc[0], acc[2]);
}

float readAccelY()
{
  float y = 0;
  for(int i = 0; i < 25; i++){
    char acc[3];
    readAccel(acc);
    y += acc[1];
    delay(10);
  }
  return y/25;
}

www.weefab.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
470 regels code neerplempen met de vraag of het klopt gaat niet echt werken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheez50
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 12-09 18:33
Pff - wall of code hits me crits for not gonna read it.
Ziet er niet goed uit: ik heb totaal geen overzicht in wat je ermee wilt. En ziet er prima uit: 't is een boel code.

Naast ebay en sparkfun/floris.cc etc kijk ik tegenwoordig ook altijd even op dealextreme. Misschien niet altijd even kwalitatief goed, maar soms zitten er erg leuke dingen tussen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
mad_max234 schreef op woensdag 26 december 2012 @ 12:43:
Op ebay kan je met verkoper geen goede ervaring hebben, niet met heel ebay. Als je beetje oplet bij wie je besteld gaat het altijd goed of lossen ze netjes alles op.
Toch fijn om te horen dit, ik zit nog net niet aan de vijf weken met een bepaald bestellinkje. En je hebt gelijk, ik bestelde een rtc uit de vs en uit hongkong, die uit de vs was er binnen 10 dagen, die uit HK is onderweg ergens gezonken ofzo. Logisch dat je dan bij het bedrijf uit de VS opnieuw wil bestellen, was iets duurder (2.5 dollar) maar goede kwaliteit. Blijkt hun assortiment erg beknopt ...
Als beginner op ebay/dx weet je natuurlijk niet wat je te wachten staat, ik weet wel dat mijn 'aankoopserie' inmiddels is gestopt totdat ik die spullen in huis heb, dan zie ik wel verder.
Ik wil overigens eerlijkheidshalve iets corrigeren :
kitao schreef op vrijdag 14 december 2012 @ 00:12:
Ik kreeg een lege email terug dat ze mijn email gelezen hadden maar die pipo's geven geeneens een antwoord erbij. Dus die zaak Meijer en Blessing gelieve voortaan over te slaan.
Na een aantal dagen alsnog antwoord gekregen dat de goederen niet besteld konden worden, toch wel netjes van hun. (Is een modelbouwwinkel in Rotterdam centrum)
Nadeel van die langdurige bestellingen vind ik dat tegen de tijd dat je ze krijgt dat je dan inmiddels al ergens anders mee bezig bent en dan kun je dus weer helemaal opnieuw gaan beginnen, maar goed, je hebt me al met al toch vertrouwen gegeven Max. :)

Over hexbright, ik ga eens opzoeken wat dat inhoudt; ik snap 1 ding echter niet, een code zie je toch gelijk of die werkt of niet als je die uploadt ? :?

• mcDavid
wheez50 schreef op woensdag 26 december 2012 @ 21:39:
Naast ebay en sparkfun/floris.cc etc kijk ik tegenwoordig ook altijd even op dealextreme. Misschien niet altijd even kwalitatief goed, maar soms zitten er erg leuke dingen tussen...
Vaak kun je dezelfde artikelen op Ebay alsnog goedkoper vinden. En DX is niet erg snel met leveren vind ik.
kitao schreef op woensdag 26 december 2012 @ 23:57:
[...]

Toch fijn om te horen dit, ik zit nog net niet aan de vijf weken met een bepaald bestellinkje. En je hebt gelijk, ik bestelde een rtc uit de vs en uit hongkong, die uit de vs was er binnen 10 dagen, die uit HK is onderweg ergens gezonken ofzo.
Heb je contact gehad met die verkoper dan? Als je het na een week of 6 nog steeds niet gehad hebt krijg je bij de meeste verkopers je geld terug of sturen ze het nog een keer op.
Over hexbright, ik ga eens opzoeken wat dat inhoudt; ik snap 1 ding echter niet, een code zie je toch gelijk of die werkt of niet als je die uploadt ? :?
Dan zie je of het compiled, dat wil niet zeggen dat het ook doet wat je wilt dat het doet.

Zo'n script van 470 regels neerplempen met "is dit goed?" slaat daarom ook nergens op, zeker niet zonder omschrijving van wat er precies verkeerd gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
mcDavid schreef op donderdag 27 december 2012 @ 08:55:
Heb je contact gehad met die verkoper dan? Als je het na een week of 6 nog steeds niet gehad hebt krijg je bij de meeste verkopers je geld terug of sturen ze het nog een keer op.
Is niet meer nodig, precies een maand na de betaling via ebay is het vandaag alsnog binnengekomen. Een mooi compact displaytje met een max7219 als besturingselement aan de achterkant ervan via DX duurde 14 dagen, ook uit china, die zat er toevallig ook bij.
Dus mijn scepsis was onterecht, nu ik eenmaal heb gezien dat het toch betrouwbaarder is dan ik dacht kan ik voor die paar dollars in ieder geval wat meer gadgets aanschaffen. Iedereen bedankt voor de tips :)
ps, sorry voor het late antwoord mcdavid, ik had er nog iets over elektronica aan toe willen toevoegen maar heb deze week weinig nieuwe dingen opgezet.
Dan zie je of het compiled, dat wil niet zeggen dat het ook doet wat je wilt dat het doet.
Dat is wel zo.

[ Voor 6% gewijzigd door kitao op 29-12-2012 00:12 . Reden: verkeerde link ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
Ah, ik heb vorige week zelf zoiets in elkaar zitten fabrieken:
Afbeeldingslocatie: http://duft.nl/image/500/web/2012-12-23%2009.46.10.jpg

(achtergrond is een oventje om een zweefvliegtuig, waarin het (blijkbaar) 66,6 graden is.

[ Voor 19% gewijzigd door mcDavid op 29-12-2012 00:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
Ik had dat displaytje ook eerst zelf opgebouwd maar dat beviel me niet hoewel het principe gelijk blijft.
Afbeeldingslocatie: http://s7.postimage.org/fqmk2wqp3/IMG_0309.jpg
Wat doet die oven met dat zweefvliegtuig ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ExploitSolo
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 08:42
Ik heb een vraagje,

Wat is een goed en leuk arduino boardje voor de COMPLETE beginner? Ik wilt er namelijk wel graag aan beginnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dizzy01
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 11-05 20:31
ExploitSolo schreef op zondag 30 december 2012 @ 11:13:
Ik heb een vraagje,

Wat is een goed en leuk arduino boardje voor de COMPLETE beginner? Ik wilt er namelijk wel graag aan beginnen.
Ik heb een paar weken terug dit setje gekocht:
http://dx.com/p/arduino-c...t-pack-starter-kit-142572

dit is echt een beginnerssetje vind ik. een aantal losse kabeltjes er bij bestellen en je kunt leuke schakelingen maken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ExploitSolo
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 08:42
Is er ook nog ergens een nederlandse shop, die ook beginners setjes heeft?
weinig zin om 1-2 weken te wachten op een pakketje :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megamind
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10-09 22:45
ExploitSolo schreef op zondag 30 december 2012 @ 12:34:
Is er ook nog ergens een nederlandse shop, die ook beginners setjes heeft?
weinig zin om 1-2 weken te wachten op een pakketje :)
Snuffel hier eens rond:
https://www.iprototype.nl/

en dan de pro kit bv:
https://www.iprototype.nl...ember-aanbieding-2012-pro

[ Voor 13% gewijzigd door Megamind op 30-12-2012 12:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nocturno
  • Laatst online: 06-09 19:45
nevermind

[ Voor 99% gewijzigd door Nocturno op 01-01-2013 10:24 . Reden: eigen topic van gemaakt ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
@Nocturno, mocht je hier geen antwoord krijgen open er dan een nieuw topic over onder de term spaarzame voeding o.i.d, soms raken zulke specifieke vragen hier wel eens ondergesneeuwd.

Vandaag wat zitten rommelen met een motorshield, nu staat er dit bij vermeld :
NOTE: When the motor shield is powered by external power source, make sure the external power source and Arduino have the same GND.
Leuk, maar staat niet bij hoe dit bewerkstelligd moet worden.
Enfin, ik heb de shield maar op de uno geprikt en de usb-kabel aangesloten en een vaste voeding van 6V op die twee groene blokjes gezet voor de dc-motor en met wat knip- en plakwerk een code kunnen vormen die de snelheid regelt via de seriele monitor, vooruit en achteruit en stop uiteraard.
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/LIEGhs.jpg

Shield los gehaald van uno en met jumpers 5V en gnd van uno verbonden met de overeenkomstige 5V- en gnd-headertje op het shield.
Dat ging ook goed maar is dit nu ook werkelijk de manier zoals hierboven cursief werd aangemaand ?
Want vandaag of morgen ga ik met dit gokwerk ineens een flits zien met een berg rook als ik nog steeds van die halfzachte handleidingen krijg voorgeschoteld en dan is de uno naar de knoppen :|
Ook nergens is een goede schematische tekening van dat shield te vinden, zelf met vergrootglas en 60W-lamp langdurig zitten turen welke chip er nu eigenlijk bij zit (een 74HC00D) }:|

Ben nu bezig wat batterijen op te laden en die te voorzien van passende kabeltjes (oude adapterplug erafgeknipt) om shield + uno op mijn intertoyswagentje te zetten, dan heb ik een zelfstandig, maar nog niet intelligent losrijdend platformpje ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112
Je moet gewoon de GND verbinden met elkaar. Als het echt een shield is is er grote kans dat dat intern al gedaan is en anders even de GND van je shield verbinden met de GND van je arduino, dat kan helemaal geen kwaad ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
Ok tnx, nou dan ga ik er maar vanuit dat die twee gnd's al intern waren doorverbonden want meerdere aansluitingen zie ik echt niet :/
En het is een echt shield, past perfect, maar gek genoeg niet op een breadboard. Niet zo slim van die ontwerpers eigenlijk.

[ Voor 31% gewijzigd door kitao op 30-12-2012 15:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• almightyarjen

almightyarjen

Ik heb een paar simpele 433MHz zenders/ontvangers als deze gezien:

http://www.pieterfloris.nl/shop/product.php?id_product=927
http://www.pieterfloris.nl/shop/product.php?id_product=928

Ik lees overal dat je ze gewoon rechtstreeks kan aansluiten op de arduino. Ik vraag me alleen af hoe het zit met storingsgevoeligheid, data loss e.d. Iemand ervaring mee? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112
Je hebt altijd kans op dataloss, je zal zelf in je software hier rekening mee moeten houden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megamind
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10-09 22:45
Die dingen zijn ook erg dom, je zal zelf een protocool e.d. moeten schrijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• almightyarjen

almightyarjen

Zo'n vermoeden had ik al. Ik zag hier en daar websites dat die dingen gewoon op de TX en RX werden aangesloten, ik vond dat al iets too good to be true... Wat raden jullie dan aan voor bidirectionele half duplex wireless communicatie tussen twee arduino's? Snelheid is geen geen belangrijk punt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112
Je kan ze prima gebruiken hoor, (via TX en RX) alleen je zal zelf iets aan foutafhandeling moeten doen. Dit geld eigenlijk voor elk wireless protocol (tenzij je een kant-en-klare oplossing koopt waar al iets van foutafhandeling in zit)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jwsmid
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 29-06-2024
Hallo allemaal

Ik ben nieuw met arduino (c++) maar heb al een paar led's kunnen aansturen en schakelaars kunnen
uitlezen en een stukje tekst op een lcd kunnen zetten.

Maar zit ik met een aantal vragen

1. Bij de libraries zitten een aantal file's met de extensie cpp , h en een file met keywords
maar wat is wat en wat doet het.
2. Ik wil een tranceiver met rs232 (op ttl niveau) uitlezen, door een commando naar de trx sturen en dan moet ik weer wat terug krijgen van de trx en hoe krijg ik dit in een programma.
3. In de libraries SoftwareSerial staat een voorbeeld maar dit is mijn nog niet duidelijk.

Voor ieder al een voorspoedig 2013

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
Die files maken deel uit van het hele library-programma.
Stel je wilt een library in je arduino zetten, dan kom je bijvoorbeeld op deze pagina uit :
http://code.google.com/p/...NewPing_v1.5.zip&can=2&q=
Dan klik je dit aan : NewPing_v1.5.zip en dan heb je een zip-file op je downloads staan :
Afbeeldingslocatie: http://s9.postimage.org/rzqc3091n/img94.jpg
klik
Nog een keer klikken en je krijgt dit
Afbeeldingslocatie: http://s8.postimage.org/9x5vre95d/img95.jpg
Die folder moet je kopiëren en in de arduino-libraries plakken :
Afbeeldingslocatie: http://s2.postimage.org/vz52pm3lh/img96.jpg
klik je die weer aan dan komt dit in beeld :
Afbeeldingslocatie: http://s9.postimage.org/eig1yabij/img97.jpg
en dan zie je dat zo'n library opgebouwd is uit o.a. een h- en een cpp-file.
De h-file wordt altijd gebruikt (zover ik gezien heb) om in je arduino-sketch een library op te roepen, oftewel te includen.
De h staat voor header.
De ccp bevat wrs de code zelf.
In ieder geval kan je die met Notepad++ openen en de tekst lezen, hier een stukje daarvan :
C++:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
// ---------------------------------------------------------------------------
// Created by Tim Eckel - teckel@leethost.com
// Copyright 2012 License: GNU GPL v3 http://www.gnu.org/licenses/gpl-3.0.html
//
// See "NewPing.h" for purpose, syntax, version history, links, and more.

#include "NewPing.h"

// NewPing constructor

NewPing::NewPing(uint8_t trigger_pin, uint8_t echo_pin, int max_cm_distance) {
    _triggerBit = digitalPinToBitMask(trigger_pin); // Get the port register bitmask for the trigger pin.
    _echoBit = digitalPinToBitMask(echo_pin);       // Get the port register bitmask for the echo pin.

_triggerOutput = portOutputRegister(digitalPinToPort(trigger_pin)); // Get the output port register for the trigger pin.
    _echoInput = portInputRegister(digitalPinToPort(echo_pin));         // Get the input port register for the echo pin.

_triggerMode = (uint8_t *) portModeRegister(digitalPinToPort(trigger_pin)); // Get the port mode register for the trigger pin.

_maxEchoTime = min(max_cm_distance, MAX_SENSOR_DISTANCE) * US_ROUNDTRIP_CM + (US_ROUNDTRIP_CM / 2); // Calculate the maximum distance in uS.

#if DISABLE_ONE_PIN == true
    *_triggerMode |= _triggerBit; // Set trigger pin to output.
#endif
}

Je hebt altijd een h- en een cpp - file nodig anders werkt het niet (volgens mij). Die kun je apart opladen maar makkelijkste is gewoon met een zip-file.

Vraag 2 heb ik even geen antwoord op, staat voor Transmit en Receive ofzoiets.

[ Voor 1% gewijzigd door kitao op 31-12-2012 17:43 . Reden: link toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112
De .cpp file is idd de c++ file en bevat de daadwerkelijke code. De .h (ookwel headerfile) bevat diverse definities zoals pin layout, namen van variabelen e.d.

Zo 'included' eigenlijk elke .cpp (of bijbehordende .h file) wel "Arduino.h" zodat ze weten welke standaard functies er beschikbaar zijn.

zie ook Wikipedia: Header file

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mikey NL
  • Laatst online: 09-09 14:34
Weet iemand toevallig in Noord Holland een winkel waar je een arduino (liefst starterkit) kunt kopen? Online bestellen heb ik wat negatieve ervaringen mee en vaak ben ik ook niet thuis als ze langskomen of het postkantoor open is :-(

RC-Online heeft veel spul en is hier om de hoek (Haarlem), maar daar kun je dus niet ophalen, alleen laten bezorgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
Je bedoelt waarschijnlijk RS-online Bingerweg 19 | 2031 AZ HAARLEM ?
De enige die ik na 3 minuten tegenkwam was deze zaak : http://www.hf-electronics.biedmeer.nl/
Hoewel zoeken op arduino geen resultaat gaf (de website is ook niet compleet zeggen ze) zou je toch kunnen proberen om die winkel het voor jou te laten bestellen. (Kruisweg 50 2011LD Haarlem)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bloodhoundje
  • Laatst online: 09:58
Hf electronics heb ik goede ervaringen mee. ligt op 1 minuut lopen van station haarlem. En mocht je bestellen online nogmaals aandurven www.floris.cc heb ik ook goede ervaringen mee, tot nu toe nog nooit iets raar meegemaakt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mikey NL
  • Laatst online: 09-09 14:34
Heb er een "in de buurt" gevonden, iPrototype wilde wel via afhalen verkopen. Top winkel, snelle service. Nu lekker spelen met dat ding :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
Ik heb gisteravond zo'n supersimpel SD-kaart readertje besteld van Ebay. Iemand hier ervaring mee? Ik denk dat ik er maar een oud SD-kaartje in ga stoppen zodat het geen punt is als ik 'm opblaas :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
mcDavid schreef op vrijdag 04 januari 2013 @ 10:08:
Ik heb gisteravond zo'n supersimpel SD-kaart readertje besteld van Ebay. Iemand hier ervaring mee? Ik denk dat ik er maar een oud SD-kaartje in ga stoppen zodat het geen punt is als ik 'm opblaas :+
Tja aan het lezertje zal het niet liggen als je hem opblaast. Simpelweg omdat er niks in zo'n lezertje zit. Oké deze heeft nog een 5V->3.3V converter erop zitten, en er zitten een paar weerstandjes op. Maar in principe is het gewoon een rechtstreekse verbinding tussen het kaartje en de pinnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
Mikey NL schreef op donderdag 03 januari 2013 @ 16:01:
Heb er een "in de buurt" gevonden, iPrototype wilde wel via afhalen verkopen. Top winkel, snelle service.
Heb ook diverse post-bestellingen bij gedaan, geen klachten. Vanaf 20 euro al verz.kosten vrij.
Minpuntjes, aanbod is niet al te groot (in vergelijking) en mijn winkelwagentje is meteen verdwenen als ik de sessie afsluit.
Ps, ik begrijp jouw 'obsessie' voor zelf afhalen niet helemaal hoor ;)

Even iets anders, ik heb een topicje lopen over ir-remote control, ik had even weinig tijd dus de preciese vraagstelling moet ik nog uitwerken maar misschien best interessant voor degenen met meer ervaring hiermee om alvast even naar te kijken. Tenslotte zou dit volgens mij met een arduino te besturen moeten zijn...
Pioneer Receiver SX-205RDS Infrarood RC DIY Volume-regeling
Praktijktips hoe dit aan te pakken zijn altijd welkom :)

[ Voor 4% gewijzigd door kitao op 04-01-2013 10:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAXed_out
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 12-09 12:05
Ik heb deze vraag al iets uitgebreider gevraagd op het officiële Arduino forum maar nog geen reactie gekregen dus probeer ik het hier nog eens.

Wat ik probeer te doen is al mijn PWM kanalen te gebruiken op mijn Arduino mega, dus digital pins 2~13. Ook wil ik graag een Ethernet shield aansluiten. Het probleem is dat de Slave Select van dit shield pin 10 gebruikt.
Nu is het een kleine moeite om de fysieke aansluiting om te leiden naar een andere pin maar softwarematig blijkt dit moeilijker. De pin is namelijk hardcoded in de Ethernet library. Hieronder staat wat code met de aanpassingen die volgens mij zouden moeten werken.

C++: s5100.h
326
327
328
329
330
331
332
333
334
335
336
337
338
339
340
341
342
343
344
345
346
347
348
 #if defined(__AVR_ATmega1280_DFR__)
  inline static void initSS()    { DDRL  |=  _BV(0); }; //Digital pin 49
  inline static void setSS()     { PORTL &= ~_BV(0); };
  inline static void resetSS()   { PORTl |=  _BV(0); };
  #define WORKED
#elif defined(__AVR_ATmega1280__) || defined(__AVR_ATmega2560__)
  inline static void initSS()    { DDRB  |=  _BV(4); };  //Digital pin 10
  inline static void setSS()     { PORTB &= ~_BV(4); };
  inline static void resetSS()   { PORTB |=  _BV(4); };
  #define N_WORKED 
#elif defined(__AVR_ATmega32U4__)
  inline static void initSS()    { DDRB  |=  _BV(6); };
  inline static void setSS()     { PORTB &= ~_BV(6); };
  inline static void resetSS()   { PORTB |=  _BV(6); }; 
#elif defined(__AVR_AT90USB1286__) || defined(__AVR_AT90USB646__) || defined(__AVR_AT90USB162__)
  inline static void initSS()    { DDRB  |=  _BV(0); };
  inline static void setSS()     { PORTB &= ~_BV(0); };
  inline static void resetSS()   { PORTB |=  _BV(0); }; 
#else
  inline static void initSS()    { DDRB  |=  _BV(2); };
  inline static void setSS()     { PORTB &= ~_BV(2); };
  inline static void resetSS()   { PORTB |=  _BV(2); };
#endif 

In de sketch define ik uiteraard __AVR_ATmega1280_DFR__ (voor het includen van de library) maar de pin veranderd niet en ik blijkbaar worden zowel WORKED als N_WORKED ook niet gedefined.
Kan iemand mij op weg helpen wat ik verkeerd doe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BM
  • Nu online

BM

Moderator Spielerij
Hmmz, ik probeer op mijn Uno R3 de baudrate van de seriele poort aan te passen, maar ergens gaat daar iets niet goed :?

Ik initialiseer de boel als volgt:
[code=c++]
Serial.begin(19200);
[/]
En vanuit C# creeer ik als volgt een verbinding
[code=c#]
var comDevice = new SerialPort("COM5",19200);
[/]
Als ik de boel op 9600 baud initialiseer gaat dat prima, elke andere waard lijkt ervoor te zorgen dat er geen data meer verwerkt word door de arduino. Rx led knippert wel, dus er word wel data verstuurt.

Iemand die dit ook ooit gehad heeft, of enig idee heeft van wat ik verkeerd doe?

Never mind, nu werkt ie ineens wel, zit er al 2 dagen naar te kijken, en nu komt er ineens wel data binnen...

[ Voor 9% gewijzigd door BM op 07-01-2013 14:57 ]

Xbox

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naaitsab
  • Nu online
Graag even jullie feedback hierover:
Ik wil een TiVo maken dat wil zeggen IR-signalen opslaan en uit kunnen zenden. Hiervoor wil ik een Arduino Nano, behuizing, IR-'led' en IR-ontvanger gebruiken dat is allemaal niet zo spannend.
Het voornamelijke doel is via USB de TV aansturen, echter wil ik ook de TV uitschakelen als ik vanuit m'n bed het digitale TV kastje uit zet (nu 2 afstandsbedieningen nodig).
Voeding via USB is uiteraard geen probleem (wordt ook gestuurd door USB) maar als de PC uit staat moet de Nano nog steeds stroom krijgen, hoe zou ik dit het beste op kunnen lossen?

Ik zat zelf de denken om de USB te splitten (kan dat ivm stroom?) zodat de data binnen komt op de Nano maar de 5V gebruikt wordt om een accu op te laden en deze aan te sluiten aan de Nano
Her en der lees ik wat over USB oplaadbare accu's maar kan niks geschiktst vinden, de PC staat bijna elke dag aan dus het hoeft geen zware accu pack te zijn.

Schema
Ik denk zelf dat dit niet mogelijk is op deze manier maar mijn elektro kennis is een beetje roestig geworden :9

if (!coffee) {
Work = false; }

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Eerst kijken of uberhaupt spanning van USB poort afgaat als je je PC uit zet. Als die inderdaad eraf gaat, kijken of je dat niet kan veranderen in de BIOS.

Zoals je het getekend hebt werkt het waarschijnlijk niet nee, maar ik zou eerst maar eens kijken of het uberhaupt nodig is.

[ Voor 29% gewijzigd door Sissors op 09-01-2013 11:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naaitsab
  • Nu online
furby-killer schreef op woensdag 09 januari 2013 @ 11:20:
Eerst kijken of uberhaupt spanning van USB poort afgaat als je je PC uit zet. Als die inderdaad eraf gaat, kijken of je dat niet kan veranderen in de BIOS.

Zoals je het getekend hebt werkt het waarschijnlijk niet nee, maar ik zou eerst maar eens kijken of het uberhaupt nodig is.
Hmm dat is een hele goeie, m'n USB1 header en I/O panel blijft standaard stroom geven als de PC in slaapstand staat (staat ie altijd) Dan hoef ik er niks mee te doen.

Echter ben ik wel benieuwd hoe en of het mogelijk is zoals ik had beschreven.

if (!coffee) {
Work = false; }

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
Iemand nog interesse in een sketch waarmee een DS1307 snel op tijd gezet kan worden ?
Afbeeldingslocatie: http://thumbs1.ebaystatic.com/d/l225/m/mKUFNJYAS9zzQkW32gG9vaw.jpg
Was er net mee bezig om een klokje ermee in elkaar te knopen (zie dit topic) en het viel me tegen dat zo'n programma best lastig te vinden is.
site : http://gadjetsblog.blogsp...n-ds1307-and-arduino.html
sketch-code : http://dl.dropbox.com/u/2...7_test_1_Updated_code.ino

Klokje in werking met links een stand-alone atmega en rechtsonder de DS1307 :

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/vcO4kl.jpg
Pagina: 1 ... 23 ... 96 Laatste