Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Erg koud huis, wat er aan te doen

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

• Bastien
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

Bastien

Probleemeigenaar

Je zou kunnen overwegen om de ramen te voorzien van voorzetramen. Kun je zelf maken van plexiglas maar ook van echt glas natuurlijk. De truc is om tussen de beide ramen stilstaande lucht te hebben zodat dit in enige mate een isolerende werking heeft (net als dubbel glas). Goede gordijnen voor de ramen wil ook al wel helpen, al is dat overdag natuurlijk niet echt handig.

Zijn de beide verdiepingen gescheiden qua ruimte of is het een open geheel? Want de warmte wil natuurlijk graag omhoog en het helpt dan niet als je beneden stookt en zit en het boven warm gaat worden.

Ik zou uitkijken met kachels... je hebt weer een uitweg naar buiten nodig voor die dingen (denk niet dat de woningbouw zit te wachten op gaten in de gevel) en de kans op CO is ook aanwezig. Ik zou dat in ieder geval niet zelf klussen mocht het mogen. Dan liever electrische kachels, al kunnen die je meter aardig duizelig laten worden.

Je privacy is voor het eerst geschonden bij de eerste echo. Daarna wordt het er de rest van je leven niet meer beter op.

• peak
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 13:15
Hoi Chillosophy,

Ik zit met een exact zelfde probleem.
Ik heb geen kant en klare oplossing voor je.

Boven is het stervens koud en beneden maar 1 gaskachel. Ik zit sinds december alleen nog maar beneden met m'n laptop, omdat het boven, waar mijn desktop zit het veel te koud is.

Ik gebruik al geen straalkachels meer, omdat de warmte binnen no time door het dak verdwijnt en dit verspilde geld is.
Ik gebruik wel een elektrische deken en dit werkt echt heerlijk. Nu stap ik gelukkig niet een koud bed in.

Zoals meerdere mensen het al gemeld hebben, zoek maar alvast naar een andere woning. Ik zelf ga niet nog een winter mee maken in dit huis... veeeels te koud.

Succes.

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:35
Met electrische kachels moet je ook weer opletten op groepen, hoofdzekering etc.
In een doorsnee huis kun je er namelijk maar 3 neerzetten als je van 2000W uitgaat (volle kracht).
Dus met een kleine woning ligt dit aantal misschien nog lager.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• Jiriki
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 25-11 23:18
Voorzetramen van plexiglas zijn gemakkelijk te maken, niet duur en isoleren net zo goed als dubbel glas (ziet er alleen minder mooi uit).

Truc is om rondom rubberen tochtstrip te plakken tussen je kozijn en voorzetraam zodat er niet alsnog koude lucht ontsnapt. Scheelt gelijk een hoop kou en een hoop stoken :)

Ik heb nog wel wat voor je staan als je hier uit de buurt komt.

"Yes," said the skull. "Quit while you're a head, that's what I say." -- (Terry Pratchett, Soul Music)

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:29
Probeer de ruimtes waar je 't warm wilt hebben te beperken. Heb je bijvoorbeeld geen laptop waarmee je in de woonkamer kunt gaan zitten ipv dat je boven in de computerkamer zit? Heb bij mij zelf bijvoorbeeld alleen de verwarming aan beneden in de woonkamer, omdat ik daar toch het meeste zit. Keuken krijgt nog wel wat wamrte mee van de kamer maar is al wat koeler. Boven heb ik geen verwarming aan, slaapkamer -en doucheraam doe ik voor 't slapen gaan dicht. 's Morgens met douchen is 't wel even fris maar da's ook maar even. 'k Zou iig zelf geen grote investeringen doen zoals cv en dubbel glas, dat zijn zaken voor je verhuurder.

Verwijderd

Ik heb ongeveer dezelfde ervaring als TS. Voorgaande woning(en) gewoond in particulier met enkele beglazing en 1 centrale kachel (Wat een hell was dat :X ) en nu een woning met het slechtste energielabel (maar wel weer lage huur).

Wat je kan doen is inderdaad de ruiten vervangen. Er is inderdaad een subsidie voor maar een groot deel zal je toch uit eigen zak moeten doen. Daarnaast is het vaak sluiten van ruimtes waarin je niet verblijft (Toilet, Slaapkamer, bergin etc) een must. Zet verwarmingen uit in ruimtes waar je ook niet verblijft. Stook regelmatig vol met de ramen op een kiertje, hiermee drijf je het vocht uit de woning (Dure oplossing, maar dit scheelt het 'kou' gevoel). Daarnaast is het een tip om met kit bijv 'lekkende' randen na te lopen op je kozijnen, muren, deursluitingen en elders.

Overal kachels neerplaatsen is een dure oplossing op lange termijn. Ik heb ook een 2000 watt kachel hier staan wat de nodige warmte wel bakt maar tilt mijn energierekening ook fors omhoog. Ik trek vaak een dikke trui aan, neem af en toe een hete douche alleen om lekker opgewarmd te zijn en sluit ruimtes waar ik toch niet stook. Wat ook een tip is is om vrij grote gordijnen te hebben, deze houden warmte/kou tegen, en dan niet die dunne lakens maar echt dikke zware gordijnen.

Zo'n label is er niet voor niets, zal een oud huis zijn met slechte isolatie en veel tocht. Meer als bovenstaande kan je er niet aan doen.

• Rene
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:52
Hoezo niet nu met de kerst gewoon aluminiumfolie over je ramen heen (op een stukje na), ziet er natuurlijk niet uit maar met een paar kerststerren erachter valt het geeneens heel erg op, bovendien reflecteerd de folie de kou van buiten en de warmte van binnen (tot op zekere hoogte)

Ander idee, waxinelichtjes, kosten 5 euro per 100 en zet er gewoon 10-20 neer, ben je een euro kwijt voor 4 uur warmte...

@beneden, je raam een klein stukje openzetten is per definitie niet slecht voor het verbruik... aan de andere kant, zullen die waxinelichtjes zo slecht zijn met wat ventilatie?

[ Voor 18% gewijzigd door Rene op 19-12-2009 21:46 ]

2021 Magnesium P2, non PP, 20" - 2024 Mazda MX-30

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23:46
peugeot206gt schreef op zaterdag 19 december 2009 @ 21:42:
Ander idee, waxinelichtjes, kosten 5 euro per 100 en zet er gewoon 10-20 neer, ben je een euro kwijt voor 4 uur warmte...
Om vervolgens je raam open te moeten zetten omdat na 4 uur de gehele ruimte vol zit met co2 en iedereen bijna in slaap valt. Nee, lijkt me geen strak plan.

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:24
LED-Maniak schreef op zaterdag 19 december 2009 @ 21:44:
[...]

Om vervolgens je raam open te moeten zetten omdat na 4 uur de gehele ruimte vol zit met co2 en iedereen bijna in slaap valt. Nee, lijkt me geen strak plan.
Onzin. Ten eerste moet er in een ruimte enorm veel co2 zijn om het o2 gehalte ons de voor mensen benodigde norm te drukken. Ten tweede zijn de meeste huizen met energielabel G voldoende van ventillatie voorzien.

Een brandmelder incl. co-melder is wel een goede investering ivm gaskachel en evt. open vuur :)

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:46

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

1) plexiglas met tochtstrip voor de ramen monteren. Zo maak je een soort koude-buffer.Gewoon bij de Gamma halen, en met wat haakjes voor het raam schroeven. Bij m'n oma d'r huis (na-oorlogs) hadden we dat ook gedaan en dat hielp prima. Ongeveer als dit, maar dan aan de binnenkant:
Afbeeldingslocatie: http://www.reijnoud.nl/foto/kattenluikje/image003.jpg
2) dikke gordijnen voor je ramen hangen
3) oliegevulde electriische kachels neerzetten. Geen geklooi met petroleum of gas. Kosten maar een tientje of 5 a 7.
Afbeeldingslocatie: http://www.redcoon.nl/res/shop/cataloge/product_200/B169302.jpg
4) dik karpet op de vloer gooien
5) warmte reflecterende folie achter je kachel op de muur monteren

Allemaal oplossingen die niet zo erg veel kosten en volgens mij gecombineerd moeten kunnen bijdragen tot een warmer huis.

[ Voor 61% gewijzigd door Microkid op 19-12-2009 22:06 ]

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• Xiphalon
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 28-11 16:59
Rukapul schreef op zaterdag 19 december 2009 @ 21:48:
[...]
Een brandmelder incl. co-melder is wel een goede investering ivm gaskachel en evt. open vuur :)
Als je maar geen combinatiemelder koopt die zijn niet handig. Hint: rook naar boven en CO naar beneden.

Dus: 2 losse melders en de CO melder op de grond monteren.

• Krisp
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

Krisp

like.no.other

Het ligt misschien aan mij, maar is de woningbouwvereniging niet verantwoordelijk voor de leefbaarheid in het huis? Als je het huis niet om 18 graden kunt houden (zonder gekke oplossingen zoals een straalkachel) dan moeten ze daar toch gewoon iets aan doen? De verwarmingscapaciteit is domweg te laag, evenals de isolatiewaarde.

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon)

Verwijderd

Krisp schreef op zaterdag 19 december 2009 @ 22:29:
Het ligt misschien aan mij, maar is de woningbouwvereniging niet verantwoordelijk voor de leefbaarheid in het huis? Als je het huis niet om 18 graden kunt houden (zonder gekke oplossingen zoals een straalkachel) dan moeten ze daar toch gewoon iets aan doen? De verwarmingscapaciteit is domweg te laag, evenals de isolatiewaarde.
Aan oude huizen valt weinig te doen. Het is een enorme investering om een oud huis weer een beetje isolerend te krijgen, daarom krijg je bij oudere huurhuizen gewoonweg een lagere huur. Voor isolatie en stookkosten ben je zelf verantwoordelijk, maar zoals dit topic ook bedoeld is gewoonweg zelfstandig tips gaan uitvoeren in je eigen huis.

• Rukapul
Beperkte isolatie en kachels zijn op zich geen gebreken. Er valt mee te leven en is vantevoren bekend.

Anders zou geen enkel huis met een enkele gaskachel meer verhuurd mogen worden. Kwestie van bijstoken en overige maatregelen nemen in de paar weken van het jaar dat het echt koud is.

• peke
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19-05 15:21
Kan je geen dubbel glas in de bestaande kaders laten plaatsen?
Dat is toch vrij goedkoop, het is vooral het mechanische dat de ramen duur maakt, een raam dat niet open kan is ongeveer de helft goedkoper afhankelijk van de grootte.

Ik denk dat je met duizend euro al heel veel kunt laten vervangen, wat is de totale oppervlakte van je ramen?

Verder heeft een woning zonder dak - of zoldervloer isolatie 30% verlies van warmte via het dak.
Als er geen mensen met boven jou wonen en de oppervlakte is niet te groot dan is dat ook een goeie oplossing.
Het kost echter wel een hoop werk om dat dan uit te voeren. Je moet een vals plafond maken met daartussen rotswol oid.

Verder spleten en openingen aanpakken, bvb de voordeur, zolderluik, ... daar heb je tochtband voor.

• anandus
  • Niet online
Ik woon ook in een woning met overal enkel glas en alleen een gaskachel in de woonkamer.

Ik heb overal een dubbele laag gordijnen en her en der tochtbeesten (zo'n uitgerekt kussen) of dekens op de deuren vastgemaakt.
De gordijnen gaan, helaas, ook nauwelijks open met dit weer, omdat dat echt enorm veel koude binnenlaat.
Verder gebruik ik vaak kaarsen, die dingen kunnen verbazingwekkend veel warmte genereren :)

Ik heb over een elektrische kachel nagedacht, maar zo'n ding is zo minimaal 1000Watt, dus dan gebruik ik liever dekens/truien/kaarsen.

En als mensen nieuwsgierig zijn, mijn gas en electra kost mij respectievelijk ~€80 en ~€20 per maand.

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:10
Neem contact op met de verhuurder en vraag om dubbelglas. Je huurprijs gaat misschien met een paar euro per maand omhoog, maar je woongenot gaat ook omhoog en je stookkosten gaan aanzienlijk omlaag.

Andere optie is zelf met voorzetramen gaan plakken. Extra verwarmen is leuk, maar het enige voordeel wat enkel glas heeft op helemaal geen glas is dat het niet tocht in je huis, qua warmte maakt het niks uit.

• anandus
  • Niet online
_JGC_ schreef op zaterdag 19 december 2009 @ 23:06:
Neem contact op met de verhuurder en vraag om dubbelglas. Je huurprijs gaat misschien met een paar euro per maand omhoog, maar je woongenot gaat ook omhoog en je stookkosten gaan aanzienlijk omlaag.
Dat hangt maar net van de verhuurder af.
Mijn verhuurder wilde de huurprijs ongemoeid laten, maar wel een korting geven op dubbelglas (wat ik dus zelf moest betalen). Ik heb het uitgerekend en in mijn geval zou ik pas na 5 jaar break-even draaien, voor mij was dat het niet waard.

Maar dat hangt van de verhuurder af, dus :)
Misschien dat de verhuurder van de TS dat wel wil doen, of zoals bij mij, een korting geven.
Het hangt er ook vanaf hoelang de TS daar wil wonen.

[ Voor 3% gewijzigd door anandus op 19-12-2009 23:10 ]

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

• Part
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 24-11 18:33

Part

Helemaal niets.....

Hou er wel rekening mee dat een 2000 watt elektrische kachel op vol vermogen ongeveer 11 euro per dag aan electra verbruikt. Per maand is dat 330 euro.

Als je er 2 af 3 gaat gebruiken dan kan het zijn dat je nog een paar duizend of meer moet bijbetalen op de eindafrekening.

Verwijderd

Ik heb zo'n 2000 watt kachelfan en die gaat hooguit een kwartiertje aan. Ideaal om een kamer bv. wat warmer te stoken voordat de CV goed en wel z'n werk doet, of de PC de ruimte warm kan houden.

Maarja hitte in een gatenkaas pompen schiet niet op. Eerst moet je zorgen dat het binnen blijft.

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 19-12-2009 23:59 ]

Verwijderd

darkmage schreef op zaterdag 19 december 2009 @ 22:01:
Hint: rook naar boven en CO naar beneden.

Heb je daar meer info over?

Ik dacht dat CO-melders op de gemiddelde "ademhoogte" moeten gemonteerd worden, ongeveer 1.5m. Een snelle blik op wikipedia: CO is zelfs een ietsjes lichter dan lucht (1.25kg/m³ respectievelijk 1.29kg/m³ @1atm en 0°C). Het is vooral CO2 (1.98kg/m³) dat aanzienlijk zwaarder is dan lucht en dus lucht op de bodem verdrijft.

• Part

Part

Helemaal niets.....

Verwijderd schreef op zaterdag 19 december 2009 @ 23:58:
Ik heb zo'n 2000 watt kachelfan en die gaat hooguit een kwartiertje aan. Ideaal om een kamer bv. wat warmer te stoken voordat de CV goed en wel z'n werk doet, of de PC de ruimte warm kan houden.

Maarja hitte in een gatenkaas pompen schiet niet op. Eerst moet je zorgen dat het binnen blijft.
15 minuten per dag is nog wel goed te doen dan kom je uit op ongeveer 12 cent per dag of 3,45 euro per maand.

• burne
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Chillosophy schreef op zaterdag 19 december 2009 @ 19:36:
Het is mogelijk zelf er dubbel glas in te laten zetten. Je schijnt daar subsidie voor te kunnen krijgen en tevens een lagere huurprijs (en minder stookkosten). Dat is op dit moment helaas een te hoge investering voor ons budget, maar we gaan in de toekomst zeker kijken of dat een optie is.
Acrylaatplaat (zoals genoemd) kost je een euro of 20 per vierkante meter. Op de foto zie je de sjieke uitvoering, met magneetstrip op je kozijn en metaaltape op het acryl. Die kun je in een paar seconden verwijderen om de ramen te lappen. Het isoleert wel minder dan dubbelglas, maar kost veel minder, dus kan best interessant zijn. Wel even nadenken over aan welke kant van het glas je het gaat zetten. De kant die de grootste ruimte oplevert is wat je wilt. Een 'spouw' van ongeveer 15 millimeter isoleert het beste.

Meer stoken lijkt een leuk idee maar kost veel geld. De warmte die je al hebt binnenhouden levert meer op.

Wat voor vloeren heb je nu? Laminaat met underboard, zeker als je een isolerende soort neemt, isoleert ook weer, maar of dat zin heeft hangt af van wie er onder je zit. Als dat een kleumend oma-tje is wat de tent goed warm stookt zou je met isolatie slechter af zijn :)

Je bent al op kierenjacht geweest?

I don't like facts. They have a liberal bias.

Verwijderd

Part schreef op zondag 20 december 2009 @ 00:09:
[...]

15 minuten per dag is nog wel goed te doen dan kom je uit op ongeveer 12 cent per dag of 3,45 euro per maand.
En dan alleen nog maar incidenteel. Ik heb de verwarming notabene niet eens aanstaan voor driekwart van het jaar. En zelfs bij -15 staat ie op 15. Hooguit 17 als het even wat warmer moet.

Dat krijg je als al je spauwmuren gevuld zijn met glaswol en je zelfs op de WC dubbel glas hebt.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 20-12-2009 00:48 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 20 december 2009 @ 00:47:
[...]

En dan alleen nog maar incidenteel. Ik heb de verwarming notabene niet eens aanstaan voor driekwart van het jaar. En zelfs bij -15 staat ie op 15. Hooguit 17 als het even wat warmer moet.

Dat krijg je als al je spauwmuren gevuld zijn met glaswol en je zelfs op de WC dubbel glas hebt.
Hier ook. Tis alleen voor bezoek wat loopt te miepen over de kou. Zelf draag ik vaak een T-shirt bij een temperatuur van 16 ~ 18. Voordeel is is dat wanneer de onderburen stoken ik natuurlijk geniet van de warmte :+

Maar in een oud vochtig huis wonen is gewoon ruk.

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:11
Verwijderd schreef op zaterdag 19 december 2009 @ 21:00:
Je kan met een speciaal zelfgemaakt nippeltje die flessen gewoon vullen met LPG. Heb je 10 liter voor 5 euro.

Works like a charm, doe het zelf al jaren en verstook heel wat in de garage/schuur/loods
In Nederland is dit alleen niet legaal, dus je hebt kans dat pompstations je dat verhinderen. Als je dit met een normale gasfles doet is het bovendien niet zonder gevaar, omdat de druk in (auto-)LPG tanks een stuk hoger is dan wat normaal in gasflessen wordt gepompt, en die flessen daar dus niet noodzakelijkerwijs op berekend zijn.

Als je dat gaat doen, koop dan in ieder geval een gasfles die er op berekend is. Ze zijn alleen wel een stuk duurder (vanwege dikker staal, begrenzer die zorgt dat hij nooit meer dan 80% vol is, etc.)

• The-Source
  • Laatst online: 16:56
nou Ik zou als eerst beginnen met het scheiden van de woonlagen. Dus een deur tussen de beneden en boven etage. Verder voorzet wandjes maken met gips en daartussen rockwool stoppen. Gips kost geen drol. en Rockwool is ook te overzien. Voor het dak isoleren is belangrijk.
Maar omdat je op de hoek zit stook je zoviezo al meer dan gemiddeld. Maar ik lees ook dat je niet aan de gang wilt gaan met gips maar toch wel je warmte behouden... Dat wordt toch wel lastig als je beide wilt, zonder je gek te stoken...
Maar mocht je er toch mee bezig gaan. De dikte van de rockwool bepaald ook de isolatie waarde, dikker is beter maar ook duurder ;)
Verder is het beste dan ragels (waar het gips op komt) met een dikte van rockwool + 1 a 1.5cm spouwtje ertussen.

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

• Cocytus
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Wat is koud? Als je het in je huiskamer niet tot 20 graden kunt stoken en/of in je slaapkamer niet tot minstens 12 graden, heb je in principe een gebrek uit lijst C wat een verlaging naar 40% van de huurprijs inhoudt. Je zegt dat je een erg lage huur hebt, het zou dus kunnen dat dit al ingecalculeerd is. Ga dat na. Indien het niet zo is, schrijf dan de verhuurder aan dat ze dit moeten herstellen en dat je anders 60% van de huur gaat inhouden.

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 27-11 09:24
Zit zelf ook in een huur-appartement maar heb het gelukkig niet zo slecht als TS en enkele anderen. Verwarming staat ook vandaag nog uit; Ik heb 4 woningen boven, onder en een beide zijkanten om mij heen, en zij lijken allemaal goed te stoken :p

Maar, mijn vloer is wel ijskoud. Nu zou het kunnen zijn dat de onderburen al een aantal dagen weg zijn, maar ik heb meer het idee dat het ergens tocht. Het is ook niet overal even koud. Wat is een eenvoudige manier om tocht op te sporen? Infrarood-camera zou natuurlijk de Tweaker-manier zijn, maar die heb ik niet liggen.
Met een vochtige hand in het rond voelen? Of een kaarsje en het vlammetje in de gaten houden?
En wat als je de tochtende plek hebt gevonden? Volspuiten met purschuim?

Verwijderd

Mijn advies is om straalkachels electrisch niet te gebruiken omdat dit een flinke aanslag wordt op je electra rekening en dan kan je honderden euro's aan je energie leverancier betalen.
Ik zou een goeie houtkachel zoeken voor de huiskamer en dan de gaskachel verplaatsen naar je slaapkamer of computerkamer voor zover mogelijk.

Veder zou ik het hele huis nalopen waar de grootste tochtgaten zitten en deze gewoon simpelweg dichtmaken voor zover mogelijk.
Je kan al heel wat besparen met tochtstrippen en andere gaten die dicht zitten.
Het zou wel een hels klusje worden, maar ieder gaatje vullen met schuim/kit/hout of wat dan ook moet dan een vrij goedkope oplossing zijn.

• Part

Part

Helemaal niets.....

Verwijderd schreef op zondag 20 december 2009 @ 14:00:
Mijn advies is om straalkachels electrisch niet te gebruiken omdat dit een flinke aanslag wordt op je electra rekening en dan kan je honderden euro's aan je energie leverancier betalen.
Ik zou een goeie houtkachel zoeken voor de huiskamer en dan de gaskachel verplaatsen naar je slaapkamer of computerkamer voor zover mogelijk.

Veder zou ik het hele huis nalopen waar de grootste tochtgaten zitten en deze gewoon simpelweg dichtmaken voor zover mogelijk.
Je kan al heel wat besparen met tochtstrippen en andere gaten die dicht zitten.
Het zou wel een hels klusje worden, maar ieder gaatje vullen met schuim/kit/hout of wat dan ook moet dan een vrij goedkope oplossing zijn.
Houtkachel is wel mooi alleen moet dan wel je schorsteen geschikt zijn of geschikt gemaakt worden voor een houtkachel. Ook de houtopslag wil nog wel eens problemen geven in een appartement. ;)

• ScrooLoose
  • Niet online

ScrooLoose

A muddle of nervous words...

Olie kachel is ook geen optie voor de langere termijn, er komt aardig wat warmte vanaf maar die olie is best prijzig.

Smiling as the shit comes down...

• _JGC_
Dat is maar net waar het vandaan komt. Je moest eens weten hoeveel beunhaas-monteurs een oliekachel in de garage hebben, je kunt wel raden waar die op draaien.

• Wilf
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online

Wilf

shuo cao cao

Ik heb ook een ontzettend slecht geïsoleerde kamer. 20m2 waarvan de twee grootste muren aan de buitenkant van het pand zitten, plus mijn plafond is een lekkend dakterras met daaronder beschimmelde gipsplaten (mijn plafond dus). In de gezamenlijke keuken hangt een thermostaat. Helaas is de keuken het midden midden midden van het huis, dus overal ingesloten door kamers. Als de thermostaat daar op 25 graden staat dan zweet je je de pleuris in de keuken en andere kamers maar bij mij is het dan 12 graden met dit weer.

Ik heb hierom een badkamerkacheltje gekocht bij de GAMMA en gebruik deze zodra ik thuis ben om de omgeving direct van mij op te warmen (niet de gehele kamer omdat de koude afstraling van het enkele glas en de kieren overal toch niet tegenop te stoken zijn.

Dit is voor mij de meest werkbare alternatieve manier om niet dood te vriezen.

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Ideale omstandigheden om je computer over te clocken ;) Kast open en je hebt in ieder geval voetverwarming.

Maar onder het motto iets meer zoden, mijn oom woonde in een best groot huis met als enige kachel het houtgestookte fornuis in de keuken. Hij ging nu en dan de vreemdste dingen halen bij een willekeurige rommelmarkt of kringloopwinkel voor een paar euro. Hittelampen en gaslampen met vreemde vormen die ik nooit eerder zag, maar het was er altijd warmer dan bij mijn ouders met hun 21e eeuwse CV.

Erg goedkope investering voor korte termijnoplossing maar op de langere termijn gok ik zo dat het niet al te energiezuinig is.

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

• Wilke
  • Laatst online: 23:11
Verwijderd schreef op zondag 20 december 2009 @ 14:00:
Gaskachels verplaatsen? Right - dat betekent gastoevoer, zuurstoftoevoer, rookgasafvoer verplaatsen. Ik zie een probleempje. Helemaal in een huurhuis.

Maar het klopt, electrisch verwarmen is helemaal duur.
_JGC_ schreef op zondag 20 december 2009 @ 15:36:
Dat is maar net waar het vandaan komt. Je moest eens weten hoeveel beunhaas-monteurs een oliekachel in de garage hebben, je kunt wel raden waar die op draaien.
Accijnsvrije diesel? Of anders petroleum.

Succes met de zwavellucht, in beide gevallen. In een tochtende schuur merk je dat misschien niet zo, maar binnen kan dat echt niet.

(Er zijn versies met veel minder zwavel, maar die kosten natuurlijk meer geld)

[ Voor 29% gewijzigd door Wilke op 20-12-2009 16:15 ]

• _JGC_
Wilke schreef op zondag 20 december 2009 @ 16:12:
Accijnsvrije diesel? Of anders petroleum.

Succes met de zwavellucht, in beide gevallen. In een tochtende schuur merk je dat misschien niet zo, maar binnen kan dat echt niet.

(Er zijn versies met veel minder zwavel, maar die kosten natuurlijk meer geld)
Wat dacht je van afgewerkte olie van auto's die ververst worden. Goedkopere brandstof is er niet, je verdient er zelfs aan als automonteur. Uiteraard zijn die garages dan wel voorzien van afvoer, die lucht wil je niet in huis hebben.

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Nu online
beetje spam, maar

www.degin.nl is een klant van ons. Zij leveren kachels voor binnenshuis. Misschien kan je daar wat inspiratie opdoen.

Verwijderd

Wilke schreef op zondag 20 december 2009 @ 16:12:
[...]
Gaskachels verplaatsen? Right - dat betekent gastoevoer, zuurstoftoevoer, rookgasafvoer verplaatsen. Ik zie een probleempje. Helemaal in een huurhuis.
Ik zeg ook als het mogelijk is, de aanpassing is niet zo moeilijk als het rook kanaal van beneden naar boven loopt, de gasleiding is vrij makkelijk, dat kan je zelf nog wel doen en zuurstof toevoer kan je ook zelf doen.
En een huurhuis mag je rustig nog wel het een en ander doen zolang je het in overleg doet en toestemming krijgt.

• LuCarD
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

LuCarD

Certified BUFH

Koop een paar gordijnen. Dikke gordijnen en monteer ze van het plafond tot aan de grond.

Dit isoleert redelijk goed, en is goed betaalbaar.

Programmer - an organism that turns coffee into software.

Verwijderd

Je hebt 1 gaskachel, kun je achterhalen wanneer die de laatste onderhoudsbeurt heeft gehad? Mischien dat hij niet optimaal presteerd. In voorgaande jaren is het schijnbaar genoeg geweest om het huis te verwarmen...

Mischien eens vragen bij de buren hoe die het op lossen, je zult wel niet de enige zijn die hetzelfde probleem heeft..

• Vrijdag
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 22:08

Vrijdag

De Zwarte

Interessant topic.

Ik woon op de 2e etage en heb alleen onder en links en rechts van mij buren. Het scheelt wel als de onderburen de verwarming aan hebben maar die zijn ook niet altijd thuis. Mijn woonkamer heeft aan de ene kant een balkon met deuren en ramen, allen van enkelzijdig glas. Daar heb ik Ikea Tupplar gordijnen voor hangen en die houden een hoop kou buiten en warmte binnen. Aan de voorkant heb ik een erker, bestaande uit drie enkelzijdige ramen. Voor de erker heb ik dezelfde gordijnen hangen en één gedeelte van de cv zit daar ook. Als ik de verwarming aanheb dan leg ik de gordijnen op de vensterbank zodat er wel warmte bijkomt maar zo min mogelijk ontstnapt.

Slaapkamer, keuken en kastenkamer verwarm ik niet omdat ik daar toch niet vaak ben. Of ik slaap en dan gooi ik tien minuten voordat ik ga slapen gewoon een hete kruik in mijn bed.

Moet ik toch zeggen dat ik het ook niet snel koud heb, momenteel is het 10,5 graden binnen en ik zit in een trainingsbroek, tijgerpootpantoffels ( :P ), t-shirt en een kamerjas en heb nergens last van. Als mijn vriendin er is zet ik de kachel echter wel aan, maar hooguit op 16 graden, de rest lossen we zelf wel op ;)

Dat idee van voorzetramen vind ik wel interessant trouwens, daar ga ik eens naar kijken. Dan kunnen mijn gordijnen ook overdag en begin van de avond gewoon open blijven :)

De ware eloquente, hoogbegaafde en goedgeïnformeerde kwaliteitsposter begint een post met "Let wel", "In mijn optiek", "Iets met..."of "Je vergeet dat..." en eindigt met "...dat moeten we niet willen". Jíj bent die kwaliteitsposter!

• Chillosophy
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 28-11 20:07
Een hoop reacties, erg welkom.

De reden dat ik wat laat reageer, en direct het antwoord op enkele vragen, is omdat de waterleiding vanmorgen bevroren was. Om een indicatie te geven over hoe koud het is en hoe slecht geïsoleerd is; het bodempje water in de gootsteen is ijs geworden. Nog steeds is alles bevroren, waardoor we maar naar mijn ouders gegaan zijn om even te douchen en het weer warm te krijgen. Door de omstandigheden op de weg ben ik nu pas thuis. We hebben direct de noodlijn gebeld van de woningbouw, die gaan dit echter niet oplossen. Mijn opmerking dat dit komt door de belabberde isolatie maakt ook niet veel uit, we moeten maar een loodgieter bellen. Hoewel dat wellicht een korte oplossing gaat zijn vermoed ik dat het over een week weer bevroren is.

Om de ramp wat groter te maken is toevallig ook nog de gaskachel uitgevallen en met geen mogelijkheid meer aan te krijgen. Ik heb me suf gegoogled en diverse oplossingen gevonden, maar er lijkt echt een probleem te zijn. Daarvoor bellen we morgen een haardenspecialist. Onaangename verrassing, we kunnen nu echt nergens anders meer zitten dan boven in de computerkamer met de elektrische kachel.

De lange termijn oplossing hebben we in ieder geval bedacht; we gaan op zoek naar een ander huis, hopelijk voor volgende winter.

De korte termijn oplossing(en) komen grotendeels uit dit topic;
1) Dikkere gordijnen
2) Kieren opsporen en dichten
3) Bergen waxinelichtjes opstoken
4) Warmtereflecterende folie achter de kachel (als deze weer functioneert)
5) Extra elektrische kachels aanschaffen
6) De buren vragen wat zij doen tegen de kou. Helaas nog niet zoveel contact met de buren hier.
7) Elektrische dekens kopen, is inmiddels geregeld (familielid had deze over)

Plexiglas lijkt een geweldige oplossing, maar we hebben inmiddels in ons hoofd hier niet al te lang meer te willen blijven. In totaal zit er naar schatting 40m² aan glas (ik ben niet een held in schatten, maar woonkamer + eetkamer is ongeveer 8 meter breed, daar zitten over de gehele breedte ramen, in de keuken 3 ramen (ongeveer 3 meter breed), slaapkamer 3 ramen (ongeveer 4 meter breed), computerkamer 2 ramen (ongeveer 2,5-3 meter breed). De overige twee slaapkamers boven gebruiken we niet, deuren blijven ook dicht). Hoewel ik aan de ene kant niet wil koukleumen vermoed ik dat een maand of twee stoken (hoe lang zal het koud blijven?) goedkoper is dan een investering in plexiglas of dubbel glas. In de lente/zomer hoeft er niet gestookt te worden.

Verder nog wat antwoord op kleinere vragen:
1) @darkmage, disco stu en anderen;
We hebben twee rookmelders en een co2-melder. De eerste zijn opgehangen, de laatste staat op de grond in de woonkamer, bij de kachel in de buurt.
2) We hebben een benedenwoning, twee verdiepingen. Geen warmte van onderen helaas.
3) Computerkasten staan beide inderdaad open
4) @HWG, geen idee wanneer de kachel onderhoud heeft gehad, maar in ieder geval zeer binnenkort weer omdat die nu defect is

Om nog even iets recht te zetten, wij zijn echt geen koukleumen, het hoeft hier geen 20 graden binnen te zijn. Ik loop zelf ook in een t-shirt rond bij 15 graden :+. Ik verwacht ook niet van een huis als deze dat we het echt aangenaam warm krijgen. Sinds de laatste week is de winter echter echt hard toegeslagen en is het hier niet meer vol te houden van de kou, dat is een ander verhaal.

Verwijderd

Pas op met kaarsen, zeker als je er regelmatig veel van aan zet. Daar komen nl. roet en andere verbrandingsprodukten vanaf en is slecht voor je gezondheid.verhuizen of plexiglas er tegenaan lijkt mij de beste oplossing. Er is ook een soort krimpfolie die je voor je ramen kan hangen met dubbelzijdig plakband en dan met een föhn netjes strak kan krijgen.

Verwijderd

40m² met enkelzijdig glas, dat is natuurlijk de boosdoener.

Het lijkt me dat je daarvan wel wat glasoppervlak kan missen (wat betreft daglichtinval). Verre van elegant, maar qua isolatie zou een verbetering zijn:
De ramen dichtmaken (met kleine luchtspouw) met dunne vezelplaat. Voor lichtinval een kleine kader uit de vezelplaat wat je dan met een stukje plastiek weer afdekt. Afdichten met PU schuim. Schematisch als volgt:
Afbeeldingslocatie: http://foto-hosting.nl/img/4/4muhx0z.png
links = vooraanzicht
rechts = aanzicht in doorsnede
blauw = muur
oranje = enkelzijdig glas
zwart = vezelplaat
rood = plastiek
De luchtspouw ben ik nog vergeten te tekenen.

Deze oplossing vraagt dan weer een pak minder plexiglas.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 20-12-2009 23:00 ]

• sarcast
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23:08
Volgens mij kan je beter een stel dikke gordijnen halen, om nou je hele huis te gaan blinderen..

"Computer games don't affect kids; I mean if Pac-Man affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music."

• burne
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Chillosophy schreef op zondag 20 december 2009 @ 19:49:
Hoewel ik aan de ene kant niet wil koukleumen vermoed ik dat een maand of twee stoken (hoe lang zal het koud blijven?) goedkoper is dan een investering in plexiglas of dubbel glas.
Correct.

Isoleren met een budget, dus :)

Wat je kunt doen is langsgaan bij de lokale kringloopwinkel en eens kijken of die dikke velours gordijnen hebben. Die isoleren fantastisch. Het is om vijf uur donker dus om het daglicht hoef je het niet te laten. Velours is tegenwoordig heel erg uit de mode, dus de prijs zal navenant laag zijn. :)

I don't like facts. They have a liberal bias.

• Elvhenk
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:22

Elvhenk

Madam Mikmak

Misschien heb je (of familie) nog van die ouderwetse wollen dekens oid. Die bevestig je voor de ramen, en overige tochtige plekken. Dat scheelt veel warmteverlies.
Ik heb een tijd ook in een tochtig krot gewoond. Om te voorkomen dat de waterleiding bevroor, reed ik in de lunchpauze van mijn werk even naar huis om met een föhn de leidingen op te warmen. :X
De kachel stond altijd te blazen (ik huurde inclusief, dat scheelde natuurlijk).

• Part

Part

Helemaal niets.....

Elvhenk schreef op maandag 21 december 2009 @ 00:00:
Misschien heb je (of familie) nog van die ouderwetse wollen dekens oid. Die bevestig je voor de ramen, en overige tochtige plekken. Dat scheelt veel warmteverlies.
Ik heb een tijd ook in een tochtig krot gewoond. Om te voorkomen dat de waterleiding bevroor, reed ik in de lunchpauze van mijn werk even naar huis om met een föhn de leidingen op te warmen. :X
De kachel stond altijd te blazen (ik huurde inclusief, dat scheelde natuurlijk).
Je kan de kraan ook laten druppelen. Indien je de juiste hoeveelheid er door laat stromen (druppelen) dan is dit goedkoper als de leiding verwarmen.

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Dikke gordijnen voor de ramen hangen.

Niet zo gezellig.. maar scheelt wel ff.

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

• fikkie_84
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21:26
Wat je kan doen is een isolerende folie voor je raam hangen dat je dan gaat glad strijken met een haardroger (de kreukjes eruit halen zodat je niet meer ziet dat er een folie voor je raam hangt).
In principe creëer je hiermee een soort van dubbele beglazing.
Ik heb zelf voor een zeer groot raam dat bestaat uit enkel glas deze folie gehangen en merk zeer goed het verschil.
De kostprijs valt heel goed mee: 14 euro voor 4 m x 150 cm.
zie bv:
http://www.brico.be/wabs/...tiefolie-voor-vensters.do

Dan ook dikke gordijnen hangen voor alle ramen en die perfect laten aansluiten op je vensterbank, in de hema zijn deze meestal wel goedkoper te halen (regelmatig promoties met -20%).

En natuurlijk zoals je zelf al aanhaalt achter de radiatoren Warmtereflecterende folie hangen.

• Jiriki
  • Laatst online: 25-11 23:18
Dat folie werkt inderdaad best goed, ik wist niet dat het er nog was. 3M heeft het ook nog zie ik, voor die bedragen kun je er bijna niet te lang over nadenken :)

40 m2 is trouwens wel veel, is het echt zo groot? Kleine ramen kun je nog wel met huishoudfolie isoleren, maar dit klinkt wel heel groot. Zoveel hebben wij in ons hele huis nog niet denk ik...

"Yes," said the skull. "Quit while you're a head, that's what I say." -- (Terry Pratchett, Soul Music)

• Snowwie
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 27-11 04:51
Chillosophy schreef op zondag 20 december 2009 @ 19:49:
Een hoop reacties, erg welkom.

De reden dat ik wat laat reageer, en direct het antwoord op enkele vragen, is omdat de waterleiding vanmorgen bevroren was. Om een indicatie te geven over hoe koud het is en hoe slecht geïsoleerd is; het bodempje water in de gootsteen is ijs geworden. Nog steeds is alles bevroren, waardoor we maar naar mijn ouders gegaan zijn om even te douchen en het weer warm te krijgen. Door de omstandigheden op de weg ben ik nu pas thuis. We hebben direct de noodlijn gebeld van de woningbouw, die gaan dit echter niet oplossen. Mijn opmerking dat dit komt door de belabberde isolatie maakt ook niet veel uit, we moeten maar een loodgieter bellen. Hoewel dat wellicht een korte oplossing gaat zijn vermoed ik dat het over een week weer bevroren is.

Om de ramp wat groter te maken is toevallig ook nog de gaskachel uitgevallen en met geen mogelijkheid meer aan te krijgen. Ik heb me suf gegoogled en diverse oplossingen gevonden, maar er lijkt echt een probleem te zijn. Daarvoor bellen we morgen een haardenspecialist. Onaangename verrassing, we kunnen nu echt nergens anders meer zitten dan boven in de computerkamer met de elektrische kachel.

De lange termijn oplossing hebben we in ieder geval bedacht; we gaan op zoek naar een ander huis, hopelijk voor volgende winter.

De korte termijn oplossing(en) komen grotendeels uit dit topic;
1) Dikkere gordijnen
2) Kieren opsporen en dichten
3) Bergen waxinelichtjes opstoken
4) Warmtereflecterende folie achter de kachel (als deze weer functioneert)
5) Extra elektrische kachels aanschaffen
6) De buren vragen wat zij doen tegen de kou. Helaas nog niet zoveel contact met de buren hier.
7) Elektrische dekens kopen, is inmiddels geregeld (familielid had deze over)

Plexiglas lijkt een geweldige oplossing, maar we hebben inmiddels in ons hoofd hier niet al te lang meer te willen blijven. In totaal zit er naar schatting 40m² aan glas (ik ben niet een held in schatten, maar woonkamer + eetkamer is ongeveer 8 meter breed, daar zitten over de gehele breedte ramen, in de keuken 3 ramen (ongeveer 3 meter breed), slaapkamer 3 ramen (ongeveer 4 meter breed), computerkamer 2 ramen (ongeveer 2,5-3 meter breed). De overige twee slaapkamers boven gebruiken we niet, deuren blijven ook dicht). Hoewel ik aan de ene kant niet wil koukleumen vermoed ik dat een maand of twee stoken (hoe lang zal het koud blijven?) goedkoper is dan een investering in plexiglas of dubbel glas. In de lente/zomer hoeft er niet gestookt te worden.

Verder nog wat antwoord op kleinere vragen:
1) @darkmage, disco stu en anderen;
We hebben twee rookmelders en een co2-melder. De eerste zijn opgehangen, de laatste staat op de grond in de woonkamer, bij de kachel in de buurt.
2) We hebben een benedenwoning, twee verdiepingen. Geen warmte van onderen helaas.
3) Computerkasten staan beide inderdaad open
4) @HWG, geen idee wanneer de kachel onderhoud heeft gehad, maar in ieder geval zeer binnenkort weer omdat die nu defect is

Om nog even iets recht te zetten, wij zijn echt geen koukleumen, het hoeft hier geen 20 graden binnen te zijn. Ik loop zelf ook in een t-shirt rond bij 15 graden :+. Ik verwacht ook niet van een huis als deze dat we het echt aangenaam warm krijgen. Sinds de laatste week is de winter echter echt hard toegeslagen en is het hier niet meer vol te houden van de kou, dat is een ander verhaal.
We zijn inmiddels dik 2 jaar verder. Hoe is het nu afgelopen dan? Zijn jullie verhuist of blauwbekken jullie nog steeds in dat huis? :)

Mijn YouTube Channel

• w4v3g0d
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 04-10 09:57
Bierkameel schreef op zaterdag 19 december 2009 @ 20:02:

En dubbel glas zou inderdaad een hoop schelen,
ik weet niet of ik reclame mag maken voor m'n vader maar hier is even een linkje ;)

http://www.disney.com

teminste, als je niet in het uiterste puntje van limburg woont o.i.d xD

[ Voor 3% gewijzigd door SmartDoDo op 22-01-2012 00:59 . Reden: Reclame is spam, spam is reclame. ]

• Chillosophy
  • Laatst online: 28-11 20:07
Snowwie schreef op vrijdag 20 januari 2012 @ 01:40:
[...]

We zijn inmiddels dik 2 jaar verder. Hoe is het nu afgelopen dan? Zijn jullie verhuist of blauwbekken jullie nog steeds in dat huis? :)
Beide opties zijn niet van toepassing ;) We wonen er nog steeds, maar hebben wat kleine simpele aanpassingen gedaan;
- Dikkere gordijnen
- Bureau beneden geplaatst en computers daar neergezet
- Kleine electrische kachels geplaatst in de keuken en in de WC, die aanslaan als het vriest. Dit om te voorkomen dat de leidingen nog eens bevriezen.

Als we thuis zijn zitten we nu vrijwel altijd beneden, waar het goed warm te krijgen is. Houdt wel in dat we drie van de vier slaapkamers praktisch niet gebruiken, maar so be it. Electriciteit rekening is fors omlaag gegaan omdat we de computerkamer niet meer boven hebben en nu nog maar in één kamer hoeven te stoken.

Kortom; het is nu prima vol te houden en goed betaalbaar. Vorige winter (2011) was het wel erg koud, maar toen hadden we deze wijzigingen al toegepast en hebben we gelukkig niet meer de problemen meegemaakt van de eerste winter.

Verder hebben we ook het geluk dat deze winter erg zacht is. Mijn vriendin is naar schatting over twee jaar klaar met studeren, dan gaan we een huis kopen. Hoewel we in het hoge noorden niet de wachtrijen kennen van de randstad duurt het alsnog jaren voor we in aanmerking komen voor een (degelijke) huurwoning die aan onze eisen voldoet.

• barktus
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 27-01 21:49

barktus

Moehhhh!

Krisp schreef op zaterdag 19 december 2009 @ 22:29:
EDIT:
Niet goed gekeken naar de datum en daarmee heeft de reactie geen zin meer.

[ Voor 22% gewijzigd door barktus op 21-01-2012 14:01 . Reden: Fout ]

My middle finger salutes you.

• n4m3l355
  • Laatst online: 04-11 14:17
Het zal wel gruwelijk goedkoop zijn of een goede locatie anders snap ik niet waarom je zo'n groot verblijf nodig hebt als je maar met z'n tweeen bent. 4 Slaapkamers een studeer, badkamer, toilet enz samen met 40m2 glas klinkt naar een ruime gezinswoning. Dan is 150 euro in de maand voor de GWE ook heel weinig.

• danielkraak
  • Laatst online: 08-11 08:55
n4m3l355 schreef op zaterdag 21 januari 2012 @ 16:04:
Het zal wel gruwelijk goedkoop zijn of een goede locatie anders snap ik niet waarom je zo'n groot verblijf nodig hebt als je maar met z'n tweeen bent. 4 Slaapkamers een studeer, badkamer, toilet enz samen met 40m2 glas klinkt naar een ruime gezinswoning. Dan is 150 euro in de maand voor de GWE ook heel weinig.
Maar volgens mij kwam het erop neer dat die 150 euro ook nog niet genoeg was om het hele huis warm te krijgen.

• n4m3l355
De kosten van Essent of wie dan ook zijn gemiddeld 150 euro per maand, dat je in de winter beduidend meer betaald dan de zomer is dan ook niet zo'n verrassing.

• bakkie1985
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 09:06
darkmage schreef op zaterdag 19 december 2009 @ 22:01:
[...]

Als je maar geen combinatiemelder koopt die zijn niet handig. Hint: rook naar boven en CO naar beneden.

dit is bull.... co is lichter dan lucht en zweeft er dus op.. het zal eerder stijgen ivm temperatuur van het stoken dus ALTIJD aan het plafond...

grt, van een brandweerman ;)

• JvS
  • Laatst online: 14:54

JvS

Ik heb hem zelf ook

Chillosophy schreef op vrijdag 20 januari 2012 @ 23:25:
[...]

Beide opties zijn niet van toepassing ;) We wonen er nog steeds, maar hebben wat kleine simpele aanpassingen gedaan;
- Dikkere gordijnen
- Bureau beneden geplaatst en computers daar neergezet
- Kleine electrische kachels geplaatst in de keuken en in de WC, die aanslaan als het vriest. Dit om te voorkomen dat de leidingen nog eens bevriezen.
Ik zou als ik jou was nog wel kijken naar die folie. Ik heb ook een particuliere huurflat en heb ook 8m2 raam met bijzonder dun enkel glas. Heb daar sinds een week van die folie voor zitten en dat helpt vrij aardig om warmte veel beter binnen te houden. Het is een stuk comfortabeler doordat er niet meer zo'n 'straal' van koude van de ramen afkomt.

Ik kan het heel erg aanraden. Koste mij 30 euro en een anderhalf uur klussen / fohnen.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• Vrijdag

Vrijdag

De Zwarte

JvS schreef op zaterdag 21 januari 2012 @ 20:22:
[...]

Ik zou als ik jou was nog wel kijken naar die folie. Ik heb ook een particuliere huurflat en heb ook 8m2 raam met bijzonder dun enkel glas. Heb daar sinds een week van die folie voor zitten en dat helpt vrij aardig om warmte veel beter binnen te houden. Het is een stuk comfortabeler doordat er niet meer zo'n 'straal' van koude van de ramen afkomt.

Ik kan het heel erg aanraden. Koste mij 30 euro en een anderhalf uur klussen / fohnen.
Waar heb je die folie gekocht? Ik ben een beetje aan het rondkijken maar heb alleen wat bij de Conrad kunnen vinden en dat zijn niet zulke grote vellen. Hier bij de Gamma heb ik niks kunnen vinden helaas.

De ware eloquente, hoogbegaafde en goedgeïnformeerde kwaliteitsposter begint een post met "Let wel", "In mijn optiek", "Iets met..."of "Je vergeet dat..." en eindigt met "...dat moeten we niet willen". Jíj bent die kwaliteitsposter!

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Folie? Gewoon zo'n laagje plastic, en dat helpt?

Ik ben zelf in gevecht tegen de kou, maar volgens mij heb ik meer last van tocht. Heb al lappen tafelzeil voor ramen geducttaped, maar die wind is toch slimmer.

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

• FiXeL
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17-04 17:33
Chillosophy schreef op vrijdag 20 januari 2012 @ 23:25:
[...]

Verder hebben we ook het geluk dat deze winter erg zacht is. Mijn vriendin is naar schatting over twee jaar klaar met studeren, dan gaan we een huis kopen. Hoewel we in het hoge noorden niet de wachtrijen kennen van de randstad duurt het alsnog jaren voor we in aanmerking komen voor een (degelijke) huurwoning die aan onze eisen voldoet.
Een huis kopen is op dit moment imho een betere optie dan huren. Vooral in het noorden (woon in Leeuwarden) zijn de huizen niet zo duur, alleen is het wel de vraag of je de hypotheek rond krijgt, want ze zijn tegenwoordig niet zo happig meer om hypotheken te verstrekken. Huren was voor mij geen optie omdat het dan zeker 2 jaar geduurd had voordat ik in aanmerking zou kunnen komen voor een woning via de woningcorporatie, en als je de toegewezen woning afwijst, ga je leuk weer terug onderaan in de rij. :( Private huursector is ook een optie, maar dan is het ook maar afvragen waar je terechtkomt. Met koop kan je zelf bepalen waar je wilt wonen, wat je wilt spenderen aan je hypotheek, en wat voor huis je in wilt gaan wonen.

een goede site om mee te starten is: http://www.huiskopenvoorbeginners.nl/

Tips voor als je gaat shoppen:

- Wordt niet verliefd op een huis, een huis kan er zo mooi uit zien, en toch een hoop onderliggende gebreken hebben.
- Makelaars zijn oplichters, ze krijgen betaald ook als je een bouwval koopt, en dit straatje heb ik helaas ook bewandeld en ik ben er gelukkig niet ingetrapt.
- Laat een bouwtechnische keuring uitvoeren. Voor appartementen is het minder belangrijk, maar voor een normaal huis, altijd doen. Je wilt niet opgescheept zitten met een rotte dakconstruktie, optrekkend vocht etc.
- Een huis met plat dak = veel stookkosten
- Veel oudere huizen van voor 1930 oid hebben geen spouwmuur, iets om op te letten.
- Erfpacht? niet doen. Voor je het weet betaal je je scheel aan pachtrechten.
- Ga nooit tot over je nek in de hypotheek. Die adviseurs rekenen het heel leuk voor dat je op basis van je salaris een X bedrag kan lenen voor het kopen van een huis. Ga daar zeker onder zitten, wil je niet de eerste jaren op een houtje moeten bijten om rond te komen.
- Ga voor zeker, geen aflossingsvrije hypotheek, of beleggingsvorm, maar gewoon spaarhypotheek. Met de huidige economie is dit de meest zekere vorm van aflossen, en je wilt aan het einde van je hypotheek niet met een restschuld blijven zitten.
- Partner? Regelen in je verplichte levensverzekering!
- Check de buurt... veel criminaliteit? voorzieningen? scholen? (kinderen)

Een huis kopen heeft zijn voordelen en nadelen. Op dit moment heb je het qua aanbod en prijs zeker een voordeel, het nadeel is echter wel de onzekere huizenmarkt, hypotheekverstrekkers die erg voorzichtig zijn met het verstrekken van een hypotheek, en je zit natuurlijk voor een X-aantal jaren vast aan een hypotheek.

Ik heb vorig jaar een appartement gekocht, en geen miskoop gedaan. Het was gekocht door de vorige eigenaar zodat de dochter in leeuwarden kon studeren, en de koper was ook aannemer en heeft het voor een slordige 20K euro verbouwd, dus alle luxe is aanwezig. Enigste nadeel is toch wel de blokverwarming, maar voor de rest heb ik weinig te klagen voor een koopsom van 100K. Hypotheek is ook prima te doen voor een alleenstaande, en gezien de rente 10 jaar vast staat gaan de kosten de komende jaren niet echt oplopen. :)

Om een lang verhaal kort te maken: Met huren betaal je voor een woning die nooit van jezelf zal worden, en met koop wordt het uiteindelijk je eigendom, als je besluit er te blijven wonen. Denk ook even na over je situatie wanneer je met pensioen gaat.... Wil je dan nog huur betalen, of in je eigen huis zitten wat afbetaald is?

Mn 3D printer blogje..

• n4m3l355
Een woning met een plat dak heeft geen invloed op de stookkosten mits het een gelijke isolatiewaarde heeft met een schuin dak. Ja.. verhoudingsgewijs per m3 heb je minder oppervlakte dus dat zou enigzins van invloed kunnen zijn maar een normale woning is dit uberhaubt niet relevant. Sterker nog het beinvloed warmtelast berekeningen zelfs negatief vanwege de zon er constant opstaat in een open omgeving.

En betreffende koop/huur, Fixel je bent de natte droom van onze overheid. De overheid heeft jaren gepromoot dat iedereen een woning moet kopen wat ook geresulteerd heeft in meer particuliere eigenaren. Niets mee mis maar dat koop beter is, zeker met hetgeen wat je opsomt is helemaal niet noodzakelijk. Een eigen woning is meer een American Dream, veel minder noodzakelijk noch practisch dan wat veel mensen denken.

[ Voor 34% gewijzigd door n4m3l355 op 22-01-2012 05:05 ]

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Vrijdag schreef op zaterdag 21 januari 2012 @ 20:44:
[...]

Waar heb je die folie gekocht? Ik ben een beetje aan het rondkijken maar heb alleen wat bij de Conrad kunnen vinden en dat zijn niet zulke grote vellen. Hier bij de Gamma heb ik niks kunnen vinden helaas.
De stukken die je bij Conrad kan kopen
(150x170cm) zijn de normale maten. Het bestaat ook in 4x2m. De maat kan je bij amazon bijvoorbeeld bestellen. Ik heb zelf vier van die kleinere vellen gebruikt en dat heb ik gekocht bij Hornbach bouwmarkt in Nieuwegein.
Sando schreef op zondag 22 januari 2012 @ 00:40:
Folie? Gewoon zo'n laagje plastic, en dat helpt?
Je plakt het folie niet op het raam he? Je plakt het op de kozijnen zodat er een buffer van lucht stil blijft staan. En stilstaande lucht isoleert best goed :).
Ik ben zelf in gevecht tegen de kou, maar volgens mij heb ik meer last van tocht. Heb al lappen tafelzeil voor ramen geducttaped, maar die wind is toch slimmer.
Tafelzijl zou (mits je zo'n luchtbuffer maakt) minstens zo goed moeten werken als dat dunne folie. Alleen kan je wat makkelijker door dat dunne folie kijken, ramen blijven.

Maar grote gaten zal het niet dichten.

• Vrijdag

Vrijdag

De Zwarte

JvS schreef op zondag 22 januari 2012 @ 10:57:
[...]

De stukken die je bij Conrad kan kopen
(150x170cm) zijn de normale maten. Het bestaat ook in 4x2m. De maat kan je bij amazon bijvoorbeeld bestellen. Ik heb zelf vier van die kleinere vellen gebruikt en dat heb ik gekocht bij Hornbach bouwmarkt in Nieuwegein.
Dankjewel, dan ga ik eens kijken bij de plaatselijke Hornbach hier :)

• Snowwie
JvS schreef op zondag 22 januari 2012 @ 10:57:
Je plakt het folie niet op het raam he? Je plakt het op de kozijnen zodat er een buffer van lucht stil blijft staan. En stilstaande lucht isoleert best goed :).
Dus dat folie hangt gewoon 'los' voor het raam langs? Dat gaat toch zwabberen?

Volgens mij kun je dan beter gaan kijken naar een dun stukje plexiglas. Als je dat op maat zaagt kun je dat zo in het kozijn leggen, even afkitten en klaar is Kees.

Mijn YouTube Channel

• Sabbi
  • Laatst online: 23:25

Sabbi

je denkt aan mij.

Snowwie schreef op zondag 22 januari 2012 @ 16:37:
[...]

Dus dat folie hangt gewoon 'los' voor het raam langs? Dat gaat toch zwabberen?

Volgens mij kun je dan beter gaan kijken naar een dun stukje plexiglas. Als je dat op maat zaagt kun je dat zo in het kozijn leggen, even afkitten en klaar is Kees.
Het is krimpfolie. Je plakt het op en gaat er dan met de fohn langs om het op spanning te zetten. Alle kreukels trek je er zo uit.

Verwijderd

Ik heb zelf erg last van tocht. Ik zou graag alle naden in het kozijn eens na willen kijken op kieren. Alleen is het probleem dat er in alle kamers een verwarming voor zit.

Anders had ik alles even met kit dicht kunnen spuiten.

Ik word er echt niet goed van. We hebben al dubbel glas en van dat folie achter de radiator. En nog voel je koude lucht als je achter de computer zit. Erg vervelend...

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22-11 20:53

Ardana

Mens

Waarom kit je dan niet van buitenaf? Daar zit geen verwarming voor.. Gaan wij trouwens ook doen.

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

• Rukapul
Houd wel rekening met welke kit je gebruikt als je buiten gaat kitten.

Ik kan me overigens bijna geen raamkozijn voorstellen wat je niet af zou kunnen kitten door een verwarming.

Als je wilt weten of het ergens tocht dan kun je de boterhamzakmethode gebruiken: neem een stuk van het dunne plastic van een boterhamzakje en maak dat vast aan een stokje. Daarmee ga je langs de potentiele tochtkieren. Er is vrij weinig tocht nodig om het plastic te laten bewegen.

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
1 tip, nooit de buitenkant afkitten. Als je de buitenkant afkit kan het vocht niet verder naar buiten en blijft het in het kozijn zitten, wat dan weer gaat schimmelen enzo.
Dus altijd binnen kitten.

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:36

Sport_Life

Solvitur ambulando

Al gebeld met de eigenaar van het pand voor dubbele beglazing? Lijkt me een eenmalige investering waar veel winst op gehaald kan worden. Als je afspreekt dat je het verschil in stookkosten bij de huur doet, heb je er beide wat aan. En daarnaast dikke gordijnen zijn ook ideaal. Mijn vorige huis (ook benedenwoning jaren 30) was ook niet warm te krijgen, en overal enkel glas etc. dus ik weet hoe vervelend het is :X.
Nieuwe appartement is aan alle kanten dichtgetimmerd met dubbel glas , alleen jammer dat de kozijnen niet goed sluiten, dus heb dr dikke gordijnen voor hangen, dat werkt prima!

[ Voor 17% gewijzigd door Sport_Life op 30-01-2012 21:51 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Verwijderd

Rukapul schreef op maandag 30 januari 2012 @ 20:22:
Houd wel rekening met welke kit je gebruikt als je buiten gaat kitten.

Ik kan me overigens bijna geen raamkozijn voorstellen wat je niet af zou kunnen kitten door een verwarming.

Als je wilt weten of het ergens tocht dan kun je de boterhamzakmethode gebruiken: neem een stuk van het dunne plastic van een boterhamzakje en maak dat vast aan een stokje. Daarmee ga je langs de potentiele tochtkieren. Er is vrij weinig tocht nodig om het plastic te laten bewegen.
Het gaat niet zo zeer om het kozijn, maar om het panelen die er achter zitten. Als je in de huiskamer zit, en het is buiten koud (zoals nu) voel je gewoon ijskoude lucht langs je voeten gaan. En ook langs die naden van dat paneel voel je de ijskoude lucht.

Heb al zitten zoeken naar een soort van flexibele spuit mond, maar dat wordt niks om dat op gevoel te doen achter een radiator.

Over dat boterham zakje; Ik heb het zelf met een stukje wierook gedaan.

Ten eerste zie je dan de rook gelijk weg waaien, en als het erg tocht zie je ook je stokje feller gaan gloeien. Net als bij een sigaret als je er tegenaan blaast.. Werkt ook wel goed.

Bovendien heb ik naast mijn bureau een (naar binnen) openslaand raam, en die naden tochten ook als ik weet niet wat. Ik heb er al zo veel verschillende soorten tochtstrip tussen gedaan, maar dan nog voel je het.

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 31-01-2012 19:46 ]

Verwijderd

Sport_Life schreef op maandag 30 januari 2012 @ 21:46:
Al gebeld met de eigenaar van het pand voor dubbele beglazing? Lijkt me een eenmalige investering waar veel winst op gehaald kan worden. Als je afspreekt dat je het verschil in stookkosten bij de huur doet, heb je er beide wat aan. En daarnaast dikke gordijnen zijn ook ideaal. Mijn vorige huis (ook benedenwoning jaren 30) was ook niet warm te krijgen, en overal enkel glas etc. dus ik weet hoe vervelend het is :X.
Nieuwe appartement is aan alle kanten dichtgetimmerd met dubbel glas , alleen jammer dat de kozijnen niet goed sluiten, dus heb dr dikke gordijnen voor hangen, dat werkt prima!
Dat hebben we inderdaad.. maar de kieren in het kozijn, en de naden tussen het raam zijn niet zo makkelijk weg te krijgen. Als ik er dan te veel tochtstrip in doe, gaat het raam weer bijna niet dicht. En dan voel je op sommige plekken toch nog kou...

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:10

Nox

Noxiuz

Hó even over een plat dak en hoge stookkosten. Weet je hoe k** het warm te stoken is als je een schuin dak hebt op je 'begane grond' zodat je heel mooi een hoge en ruime vide krijgt. Maar dat gewoon niet warm te stoken is, kachel bij mijn zus brandt continu en nog maar 18 graden oid.

In dat appartement (ja, dat is het echt :P) van 2 verdiepingen was het beter geweest om de bovenverdieping met aangrenzende muren te hebben zodat de oppervlakte naar buiten veel kleiner is. Inhoudelijk meer meters maar een veel kleinere oppervlakte aan buitenmuur/dak.

Overigens ook een app. uit 1978 oid met dubbel glas enz.

Persoonlijk zou ik voor plexiglas voorzetraam gaan en op kierenjacht gaan. Indien nog koud zou een gaskachel met katalysator een optie zijn, wij hebben zo'n sierhaard beneden en die maakt het lekker warm. Wel voornamelijk straalwarmte, maar voor bij koffietijd als je niks doet wel lekker :)

EDIT:

zoiets:

Afbeeldingslocatie: http://www.van-vilsteren.nl/haarden/files/Voorzethaard.jpg

Minimale ruimte: 35m² ;) Dus wel mee oppassen. Oh, en ze zijn wel prijzig denk, dus zoek een goedkope uit. :+

[ Voor 9% gewijzigd door Nox op 01-02-2012 19:33 ]

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Verwijderd

Die plastic vellen die je voor je raam moet plakken vind ik nogal erg duur..

Het is volgens mij namelijk niet bedoelt om ze er het hele jaar op te laten zitten, omdat het in de zomer toch niet nodig is. Dus dan zou je het elk jaar moeten vervangen.

En ik denk niet dat 1 zo'n doosje met folie zijn kostprijs van ongeveer 25 dollar terug verdient aan stookkosten.

Maar toch ga ik het denk ik maar eens opzoeken, om te proberen om het hier wat minder koud te laten zijn..

• Snowwie
Ik denk met de huidige winterse condities dat je nu beter gewoon dekens tegen het raam kunt duwen, of het er nu beroerd uitziet of niet. Je hebt je huis immers niet voor de franje.

Ik heb de gordijnen hier ook gewoon dicht en opgetild op de vensterbank gelegd, zodat de warmte van de radiator niet tussen het gordijn en het raam terecht komt.

Mijn YouTube Channel

• Salvatron
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

NoxiuZ schreef op woensdag 01 februari 2012 @ 19:32:
Hó even over een plat dak en hoge stookkosten. Weet je hoe k** het warm te stoken is als je een schuin dak hebt op je 'begane grond' zodat je heel mooi een hoge en ruime vide krijgt. Maar dat gewoon niet warm te stoken is, kachel bij mijn zus brandt continu en nog maar 18 graden oid.
Helpt een ventilator niet, zodat er een luchtstroom is?

Lucht en leegte, zegt Prediker, alles is leegte.

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Verwijderd schreef op woensdag 01 februari 2012 @ 19:51:
Die plastic vellen die je voor je raam moet plakken vind ik nogal erg duur..

Het is volgens mij namelijk niet bedoelt om ze er het hele jaar op te laten zitten, omdat het in de zomer toch niet nodig is. Dus dan zou je het elk jaar moeten vervangen.

En ik denk niet dat 1 zo'n doosje met folie zijn kostprijs van ongeveer 25 dollar terug verdient aan stookkosten.

Maar toch ga ik het denk ik maar eens opzoeken, om te proberen om het hier wat minder koud te laten zijn..
Eh, die 30 euro haal je er met een groot raamoppervlak met gemak uit hoor... Ga er maar rustig vanuit dat de helft van je complete energierekening wordt gevuld door stookosten in december - februari... En als je dat een beetje weet in te perken.

Daarnaast vind ik het een beetje een vage bezuiniging. Want het lever ook een HELE hoop comfort op toch. Ik heb het hangen en ben er erg tevreden mee kan ik zeggen!

• chime
  • Laatst online: 29-11 23:44
NoxiuZ schreef op woensdag 01 februari 2012 @ 19:32:
...
Als dat schuin dak goed geïsoleerd is gaat dat perfect.
Hell ... een nieuwe Lage Energie Woning met een bewoonbaar opp. van 150m² krijg je warm met een 9KW keteltje - wat je kan vergelijken met 1 haard. (en dan mag je bij die haard ook al niet te zot gaan doen)

Met kachel: ook hier kan een nieuw model heel veel verschil uitmaken, die hebben ventilators om nog meer van de warmte te reçupereren en niet door de schouw naar buiten te laten blazen.
Bijkomend voordeel is dat die veel properder branden (toch als je met hout stookt)

Voor die plastiek folies: daar zit een coating in die de warmte terug naar binnen reflecteert (gelijkaardig met wat er op super-isolerend glas zit: dubbel glas 2,8 lambda / super-isolerend dubbel glas 1,1 (maar da's met gas) / super-isolerend glas 1,5-1,6 (da's dan waar het gas na 10 jaar ontsnapt is en je alleen nog het effect van die coating hebt)

Nu, de reflecterende deeltjes van zo'n folie gaan wel niet zo'n effect hebben.
't Helpt wel ... maar een goed dik gordijn zal waarschijnlijk meer helpen om de warmte binnen te houden.

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

chime schreef op donderdag 02 februari 2012 @ 09:04:
[...]

Voor die plastiek folies: daar zit een coating in die de warmte terug naar binnen reflecteert (gelijkaardig met wat er op super-isolerend glas zit: dubbel glas 2,8 lambda / super-isolerend dubbel glas 1,1 (maar da's met gas) / super-isolerend glas 1,5-1,6 (da's dan waar het gas na 10 jaar ontsnapt is en je alleen nog het effect van die coating hebt)
Eh, bij dubbelglas waar het gas ertussenuit is, heb je nog steeds het stilstaande laagje lucht ertussen hoor. Het effect van het dubbele glas, is volgens mij vele malen hoger dan het effect van een coating. Volgens mij isoleert enkel glas met een goede coating namelijk voor geen meter.
Nu, de reflecterende deeltjes van zo'n folie gaan wel niet zo'n effect hebben.
't Helpt wel ... maar een goed dik gordijn zal waarschijnlijk meer helpen om de warmte binnen te houden.
Ik denk dat het effect van die folie ongeveer voor 99,999% wordt geleverd door de stilstaande luchtlaag en voor 0,0001% omdat het extra reflecteert. Ik vraag me af of er uberhaupt net zo'n reflecterende laag op zit, want op HR++ glas is dat laagje volgens mij een metaal laagje.

Ik kan je uit ervaring vertellen, een dunne plastic folie werkt VEEL beter dan een dik gordijn, omdat een gordijn gewoon lucht doorlaat. Een stilstaande afgesloten luchtbuffer werkt verreweg het beste.

• Rukapul
Sinds enige dagen is er Themaforum: Duurzame Energie & Domotica. Aangezien ook isolatie en economisch stoken daar onder valt verplaats ik dit topic. SG->DED.

• HyperMan
  • Niet online

HyperMan

Calvin's alter ego !

Zorg er voor dat je wel enigszins blijft ventileren, want vochtige lucht heeft een hogere warmtecapaciteit en warmtegeleiding: De warmte verdwijnt sneller en je koelt sneller af.
Het best kan je 's ochtends even goed ventileren en daarna de kachel aanzetten en minder ventileren. Zorg ook dat je goed ventileert tijdens douchen/koken/je was drogen etc.

Misschien een vochtvreter plaatsen in je kelder/kruipruimte.

Waxinelichtjes lijken me geen goede oplossing: duur, weinig warmte en productie van CO/CO2/H2O

Succes!
(en de uitvinder van de elektrische deken verdient een standbeeld _/-\o_ ik slaap komend weekend bij m'n moeder op zolder, zonder CV maar met elektrische deken gelukkig)

Hier komt iets hips te staan

• The-Source
  • Laatst online: 16:56
Wat ik dus zelf probeer te doen tegen het ontvochtigen. Is in het weekend de was draaien (woon op me zelf dus zoveel is dat niet ;) ) En dan omdat ik grotendeels thuis ben ook boven 2 ramen open om het vocht gelijk te ventileren. De deuren van die kamers waar de ramen open staan en was droogt wel dicht houden zodat de koud daar blijft.

Verder ga ik de voordeur en bijkeuken voorzijn van kunststof inclusief hr++ glas. Dat gaat zeker wel wat stookkosten schelen want de deur van de bijkeuken is net een hoepel (dubbele tochtstrip is niet genoeg ;) ). En de voordeur is nou ook niet echt in goede staat maar met de geplaatste tochtstrips wel beter dicht dan daarvoor.

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

• SpiceWorm
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 25-10 09:53
In plaats van dit rampenverhaal op te lossen lijkt me een betere copingstijl om gewoon meer kleren aan te doen.

Voeg twee lagen kleding toe (thermoshirt en nog een laag) en je ruimtetemperatuur kan 4c omlaag zonder dat het oncomfortabel wordt. Over een jaar gezien scheelt dat 30% op je energieverbruik voor ruimteverwarming.

Een thermoshirt van Icebreaker (merino wool) geeft erg veel warmte, en is een eenmalige investering van zeg, 50 euro. Je kan ze vrij lang aan hebben voordat ze niet fris meer ruiken.

Goedkopere thermoshirts zijn er ook, synthetisch, maar deze vind ik minder fijn, gaan eerder stinken, kriebelen, etc.

• HyperMan
  • Niet online

HyperMan

Calvin's alter ego !

SpiceWorm schreef op vrijdag 03 februari 2012 @ 01:49:
In plaats van dit rampenverhaal op te lossen lijkt me een betere copingstijl om gewoon meer kleren aan te doen.

Voeg twee lagen kleding toe (thermoshirt en nog een laag) en je ruimtetemperatuur kan 4c omlaag zonder dat het oncomfortabel wordt. Over een jaar gezien scheelt dat 30% op je energieverbruik voor ruimteverwarming.

Een thermoshirt van Icebreaker (merino wool) geeft erg veel warmte, en is een eenmalige investering van zeg, 50 euro. Je kan ze vrij lang aan hebben voordat ze niet fris meer ruiken.

Goedkopere thermoshirts zijn er ook, synthetisch, maar deze vind ik minder fijn, gaan eerder stinken, kriebelen, etc.
Zien er erg fraai uit en lijken me ook fijn zitten, helaas hebben de 'goedkopere' uitvoeringen geen col.
Zijn ze ook fijn voor bv schaatsen/fietsen/hardlopen/wintersport? En hoe vaak was je ze (dan)? En gebruik je dan speciaal wasmiddel? Want dat heeft wel enige invloed op de TCoO 8)

Hier komt iets hips te staan

• BiLo
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 28-11 16:49

BiLo

PSN: toiletcleaner

Verwijderd schreef op maandag 30 januari 2012 @ 18:34:
Ik heb zelf erg last van tocht. Ik zou graag alle naden in het kozijn eens na willen kijken op kieren. Alleen is het probleem dat er in alle kamers een verwarming voor zit.

Anders had ik alles even met kit dicht kunnen spuiten.

Ik word er echt niet goed van. We hebben al dubbel glas en van dat folie achter de radiator. En nog voel je koude lucht als je achter de computer zit. Erg vervelend...
die folie is er niet om achter de kachel te isoleren, slechts of de straling van de kachel de juiste kant op te ketsen.

| Voron V2 | Fanatec Podium DD1 | Porsche Podium Wheel | APM | PDME | CSP V3 |

• kaos001
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 05-09 09:25
* kaos001 meldt zich.

Heb ook jarenlang met een gaskachel gezeten en slechte isolatie. Inmiddels overal CV dus geen problemen meer, maar ik ken de terror maar al te goed.

Tips :

- Dikke gordijnen
- Warme kruik mee in bed
- Muts op (als je hoofd warm is, is je gevoel van kou eens stuk minder)
- Kaarsjes aan in huis, komt een stuk meer warmte vanaf dan je zou denken

Soundcloud

• SpiceWorm
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 25-10 09:53
HyperMan schreef op vrijdag 03 februari 2012 @ 09:33:
Zien er erg fraai uit en lijken me ook fijn zitten, helaas hebben de 'goedkopere' uitvoeringen geen col.
Zijn ze ook fijn voor bv schaatsen/fietsen/hardlopen/wintersport? En hoe vaak was je ze (dan)? En gebruik je dan speciaal wasmiddel? Want dat heeft wel enige invloed op de TCoO 8)
Juist deze van merino wool zijn erg fijn als je afwisselt met bewegen. Ze isoleren minder de temperatuur hoog is (vermoedelijk een systeem van die schapen zelf 8) )
Ik heb ze gekocht voor de zeiltochten in oktober, waar je activiteit en rust vaak afwisselt. Met andere thermo sta je je tijdens de activiteit kapot te zweten en vanwege het zweet heb je het daarbuiten koud. Met de merino wool shirts is dat effect veel minder sterk. Ik was ze een keer in de week tot twee weken (gebruik daarnaast ook syneo5 antitranspirant, 7 dagen werking) maar andere shirts kan ik max twee dagen aan. Synthetische thermo shirts kun je ook max 2 a 3 dagen aan.
Ik was ze gewoon op 30c met alle andere spullen. Ze moeten volgens mij niet in de droger maar ze komen ook bijna droog uit de wasmachine.

elektrische deken is trouwens ook een erg efficiënte verwarming en erg comfortabel. Efficiënt want het verwarmd een kleine ruimte, precies die ruimte die je warm wil hebben.

[ Voor 6% gewijzigd door SpiceWorm op 03-02-2012 14:17 ]

• ZyMoTiC
  • Laatst online: 26-11 22:04

ZyMoTiC

Timmaaaaaaay!!!

Na deze koude weken wil ik me volgende winter beter voorbereiden op de kou. We hebben overal enkel glas en de tochtstrip bij de deuren hebben ook wel hun beste tijd gehad.

Ik vraag me toch wel af of dat folie voor op je kozijnen niet makkelijk scheurt? Hoe sterk is dit? Ik heb het idee omdat er spanning op staat het snel kan scheuren als je er tegen aan stoot of met iets scherp er tegen aan komt?

Wat werkt beter, plexiglas of dat folie?

Een ander iets, het vocht uit je huis drijven. Nadeel is weer dat de boel dan statisch wordt. Heeft iemand hier een tip voor of is het simpelweg een keuze maken?

Bla, bla, bla, komkommer is geen sla.

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Plexiglas is natuurlijk VEEL sterker, maar ik weet niet hoe vaak jij met een scherp object tegen je raam aan stoot, maar ik ongeveer nooit :P. Het folie hangt er bij mij nog steeds prima bij. Als je er met een scherp mes tegenaan komt, scheurt het wel. Maar het scheurt niet van nagels ofzo. Het kan wel een stootje hebben (denk aan huishoudfolie, dat scheurt ook niet bij het minste of geringste).

De werking komt door de stilstaande laag lucht. Dus voor de werking maakt het niet uit of je plexiglas of dat folie neemt. Folie is alleen veel makkelijker aan te brengen en zelf te bewerken.

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:44
Als dat folie het alleen van de stilstaande lucht moet hebben, dan is het wel een erg sub-optimale oplossing. Simpel dubbel glas (niet HR/HR+/HR++) heeft een een warmtegeleiding van ongeveer 2,8W/m²K in vergelijking met 5,8W/m²K voor enkel glas, 1,1W/m²K voor HR++ glas en 0,4W/m²K voor het beste triple-glas wat ik ken.

Als dat folie alleen een laag stilstaande lucht creëert, dan zal je dus van ongeveer 5,8W/m²K naar 2,8W/m²K gaan, wat een besparing van ongeveer 50% is. Als die folie echter ook nog warmtestraling reflecteert, dan kan dat een stuk beter worden. 1,5-2W/m²K ofzo.

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Het scheelt in comfort echt heel veel. Het verschil tussen een koud gat in je kamer waar niet tegenop te stoken valt en waar je echt 'koudestraling' vanaf voelt komen en een raam dat warmte redelijk binnen houdt.

De luchtlaag is bij mij met 8cm een stuk dikker dan in dubbelglas. Wat dat betekent weet ik niet, maar lucht isoleert wel goed. Ik kan me niet voorstellen dat dat folie effectief warmte reflecteert. De filmlaag op HR++ glas is ook van metaal volgens mij.

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 29-11 16:01

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Je kunt natuurlijk ook voorzetramen van glas nemen. Voorwaarde is dan wel dat je een redelijk kozijn hebt waar je de ramen op kunt monteren.
Voordeel van glas is dat je het waarschijnlijk ook met een metaallaagje kunt krijgen zodat je de voordelen van HR++ glas erbij krijgt: doorlaten van licht naar binnen en tegenhouden van warmtestraling naar buiten.

Signatures zijn voor boomers.

• ZyMoTiC
  • Laatst online: 26-11 22:04

ZyMoTiC

Timmaaaaaaay!!!

We zitten in een huurhuis en hopelijk gaan ze dit jaar wat aan de gevel doen, maar anders voor de herfst wat folie plakken. Dat is volgens mij de goedkoopste oplossing en heeft een goed resultaat.

Bla, bla, bla, komkommer is geen sla.

• Luke-san
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19-11 19:48
Wat ik overal lees is dat de folie gebruikt wordt bij enkel beglazing.
Ik heb een oude woning waar in de jaren 80 dubbele beglazing is ingezet. Nu ja, je hebt dubbele beglazing van nu en van 20 of 30 jaar geleden en dat is een groot verschil.

Iemand ervaring of do's or don't do it om folie te gebruiken bij dubbele beglazing?

• S0epkip
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 26-11 15:16
Verwijderd schreef op zaterdag 19 december 2009 @ 22:31:
[...]

Aan oude huizen valt weinig te doen. Het is een enorme investering om een oud huis weer een beetje isolerend te krijgen, daarom krijg je bij oudere huurhuizen gewoonweg een lagere huur. Voor isolatie en stookkosten ben je zelf verantwoordelijk, maar zoals dit topic ook bedoeld is gewoonweg zelfstandig tips gaan uitvoeren in je eigen huis.
Hoe kom je daarbij dan?

TS moet heel snel de woningbouw verzoeken en zonodig manen om deze woning leefbaar te maken. Overigens spreekt hier een ervaringsdeskundige: in mijn jaren40 huurwoning, waar ze natuurlijk ook liever niet meer in investeren ,hebben ze in EEN DAG de gaskachels verwijdert en centrale verwarming geplaatst. Niet meer dan normaal!

PVO

Pagina: 1 2 Laatste