Verwijderd

Topicstarter
Hoi allemaal,

Ik had laatst een nieuwe pc gekocht en ik ben er best tevreden mee behalve als ik er een spelletje op ga spelen. Na een bepaalde tijd ( varieert van 10 minuten tot 2 uur ) bevriest het beeld en hoor ik een raar geluid dat ik het beste kan beschrijven als trrrrrr en dan moet ik hem resetten. Bij Half-Life 2 Episode 2 was dit het geval en bij Modern Warfare 2. Bij andere spellen heb ik het nog niet geprobeerd maar ik denk niet dat da zo veel zin heeft. Het vreemde is dat ik op MW2 multi-player veel minder vastlopers krijg dan op de single-player. Bij co-op krijg ik de meeste vastlopers. Ik heb van alles geprobeerd. Ik heb de laatste drivers, ik heb mijn bios geflashd, ik heb op gpu-z gekeken of het niet aan de temp van de graka lag en nog iets wat ik me even niet kan herinneren. Soms is het zo dat de pc niet alleen vastloopt maar dat ik ook een vreemd beeld krijg, een donkergrijs beeld met verticale lijnen, en één keer werd het scherm gewoon zwart en stond er No Input. Ik weet dus echt niet wat het probleem is en ik hoop dat jullie mij kunnen helpen. Dit is de samenstelling van mijn pc:

- AMD PHENOM II X4 965 3.4GHZ BLACK

- Cooler Master M520 Real Power Pro Modular - 520 Watt | 713002570-GP

- Cooler Master CM 690 | RC-690-KKN1-GP

- Kingston Valueram DDR3 2x 2GB 1333Mhz | KVR1333D3N9K2/4G

- Gigabyte GA-MA790FXT-UD5P | GA-MA790FXT-UD5P

- Samsung SH-S223B | SH-S223B/BEBE

- CLUB3D HD5770 | CGAX-57724C

- Samsung 1TB SATA300 32MB, HD103UJ

- Windows 7 64-bit

En er is nog iets vreemds: bij system requirements lab staat er dat ik deze grafische kaart heb: ATI display adapter (0x68B8). Normaal hoort die gewoon te zeggen dat ik de HD 5770 heb toch? :?

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Het klinkt toch als een temperatuur probleem. Wat laat het Ati control centrum als temperatuur zien?
En als je zelf koelers gemonteerd hebt, weet je zeker dat je dit goed hebt gedaan, dus met een vrij dun laagje erop?

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

• navlim
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 11-02-2024
Vineuro heeft een soortgelijk probleem als ik me niet vergis.. misschien verstandig om dat topic te volgen..

PC loopt alleen vast tijdens spellen

Of deze, schijnt dat ATI HD5XXX kaarten nogals eens problemen opleveren met Windows 7.

ATI HD5xxx Strepen probleem??

[ Voor 56% gewijzigd door navlim op 19-12-2009 00:43 ]

Canon 550D | 24-105 IS USM | 70-300 IS USM | 12-24 AT-X | 50 1.8 | YN565 | Cullman Magnesit 525M | Manfrotto 804RC2

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 19 december 2009 @ 00:17:
ATI display adapter (0x68B8). Normaal hoort die gewoon te zeggen dat ik de HD 5770 heb toch? :?
Waarschijnlijk lopen ze daar wat achter en herkend die jouw nieuwe videokaart nog niet. ;)

Wat betreft dat streepjes behang zoals het genoemd wordt er zijn genoeg oplossingen voor te vinden.
Ten eerste kun je beginnen met die nieuwste videokaart drivers CCC 9.12

ATI HD5xxx Strepen probleem??

Maar het probleem zit hem iig in Win 7 64 bit in samenwerking met de driver van de videokaart.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 19-12-2009 00:44 ]

• ToeingTheLine
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09-09-2025

ToeingTheLine

Mask of sanity

Maak een log met een programma als bv Everest en kijk wat de temperaturen waren tijdens het gamen. Verder is het wel verstandig om andere games ook te bekijken, dan kan je weer een mogelijk oorzaak uitsluiten. Mochten je temperaturen in orde zijn zou je nog eens oudere drivers kunnen proberen.

Life is what you others make it.

Verwijderd

Topicstarter
Ok, ik had een temperatuur test gedaan met gpu-z en mijn grafische kaart kwam niet hoger dan 59 graden Celsius.

Verwijderd

Topicstarter
Ok, ik had dus een stress test gedaan met EVerest en had geselecteerd om alleen de cpu te stressen. Na een paar minuten kwam mijn pc vast te zitten net zoals dat in spellen gebeurt, ik kon dus helemaal niks doen en de enige optie was om mijn pc te resetten. Ik zou niet weten waar aan zou kunnen liggen. Het enige waar aan kan denken is dat ik te veel koelpasta had gebruikt maar ik kon ook niet anders want de pasta die ik had meegekregen was net zoals klei. Ik moest dus in ieder geval meer dan een rijstkorrel gebruiken.

iemand? alsjeblieft?

[ Voor 102% gewijzigd door Verwijderd op 22-12-2009 22:31 ]

Verwijderd

Misschien is het een idee om met een programma als speedfan de temperatuur van van de processor te bekijken tijdens een stresstest?

Edit: Ik zie net dat het bios van jouw moederbord de nieuwe 125 watt versie van de amd 965 niet ondersteund.
Heb jij deze of heb je de 140 watt versie?

[ Voor 37% gewijzigd door Verwijderd op 23-12-2009 16:21 ]

Verwijderd

navlim schreef op zaterdag 19 december 2009 @ 00:38:
Vineuro heeft een soortgelijk probleem als ik me niet vergis.. misschien verstandig om dat topic te volgen..

PC loopt alleen vast tijdens spellen
Ik heb ondertussen een HD4770 besteld. Deze krijg ik waarschijnlijk maandag binnen, ik zal dan posten of het probleem is opgelost of niet.
succes met dit zeer irritante probleem

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 23 december 2009 @ 15:59:
Misschien is het een idee om met een programma als speedfan de temperatuur van van de processor te bekijken tijdens een stresstest?

Edit: Ik zie net dat het bios van jouw moederbord de nieuwe 125 watt versie van de amd 965 niet ondersteund.
Heb jij deze of heb je de 140 watt versie?
Ik heb de 125 watt versie. Shit, heb ik een probleem nu? :'(

• Craven
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 08:04
waarschijnlijk ligt het dan aan de cpu (of het moederbord tis maar hoe je het bekijkt). Je zou nog even kunnen stressen met prime95(small ff test). En houd ondertussen ook ff de temp in de gaten van je cpu. Als hij dan vastloopt (terwijl je temp niet te hoog ligt) ben je vrij zeker dat het een compatiblity probleem is. Dan zal je of een andere cpu of een ander mobo moeten kopen.

Als de temp te hoog word zou ik eerst je koeler is opnieuw monteren met betere koelpasta.

edit: ohw en 3e optie is wachten en hopen dat gigabyte met een bios update komt. Dit zal namelijk best wel met een nieuwe bios te fixen zijn aangezien het alleen een nieuwe stepping is met een lagere tdp.

edit2: ik weet niet welke bios versie je nu hebt maar er is een beta optie beschikbaar hiero. Staat niet bij de changelog dat er extra cpu support maar je kan het altijd proberen. Link

[ Voor 34% gewijzigd door Craven op 23-12-2009 23:49 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ok ik heb mijn cpu temperaturen gemeten met Everest. Dit waren de temps.:
CPU - MIN: 43 MAX: 55 GEMIDD: 51,8
CPU core 1 t/m 4 - MIN 43 MAX 55 GEMIDD 51,8

EDIT: mijn bios versie is F7

EDIT: dit keer liep mijn pc niet alleen vast maar ik kreeg ook een donker scherm met alweer verticale lijnen.

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 24-12-2009 00:08 ]

• Craven
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 08:04
temp word niet te hoog dus. Dan is het denk ik een compatibility probleem. Dan kun je nog die beta bios proberen (op eigen risico) of je gaat shoppen voor een nieuwe mobo dat het wel ondersteund of een andere cpu die je huidige mobo wel ondersteund.

Verwijderd

Topicstarter
Nou... geweldig. =/ Toch bedankt.

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 24-12-2009 10:45 ]

• AlexV
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 22-02 16:48
De F7 bios die zou al ondersteuning moeten bieden aan de C3 stepping CPU's, zie ook http://www.gigabyte.eu/Su...?ProductID=3005#anchor_os
en
F7 2009/09/16

1. Update CPU ID (Support AGESA 3.5.3.1 code / AM3 C3 CPU)
Ik denk dat je het toch moet zoeken bij W7 en de drivers, zoals ook in dat andere topic staat.

Verwijderd

Topicstarter
Dat geeft me tenminste hoop. Hoef ik tenminste niet nog meer geld uit mijn zakken te halen. Bedankt.

Verwijderd

Misschien handig dat je wat meer info post met instelling in je bios. Het probleem wat je beschrijft zou ook voort komen uit te laag voltage op je geheugen bijvoorbeeld. Misschien dat een paar instellingen niet helemaal lekker staan.

• AlexV
Verwijderd schreef op donderdag 24 december 2009 @ 11:40:
Misschien handig dat je wat meer info post met instelling in je bios. Het probleem wat je beschrijft zou ook voort komen uit te laag voltage op je geheugen bijvoorbeeld. Misschien dat een paar instellingen niet helemaal lekker staan.
Inderdaad, memtest86 draaien is dus wel aan te raden om te controleren op fouten. En dan niet 30 minuten, maar minstens 8 uur, liefst meer, dan kan je zien of er iets fout is. Tenzij hij natuurlijk na 30 minuten al fouten geeft, dan kan je stoppen.

Verwijderd

Topicstarter
Ok, ik heb memtest86 wat moet ik dan selecteren en als er fouten zijn kunnen die dan ongedaan worden gemaakt?

• AlexV
Verwijderd schreef op donderdag 24 december 2009 @ 16:31:
Ok, ik heb memtest86 wat moet ik dan selecteren en als er fouten zijn kunnen die dan ongedaan worden gemaakt?
Memtest86 moet je op een bootable USB stick zetten, en dan de PC daar vanaf opstarten dacht ik. De instructies staan op de site. Ik dacht dat je Memtest niet vanuit windows kon laten lopen, maar ik kan het natuurlijk fout hebben :).

Verwijderd

This processor runs at a slightly lower voltage than the previous model. The 140W 965 has a default core voltage of 1.4v, whereas the new 125W 965 runs at 1.375v. In theory these chips should provide slightly better overclocking (on average).

Op basis hiervan denk ik dat hij misschien handmatig het voltage van 1,4 naar 1,375 moet brengen in het bios. Of maakt dat niet zoveel uit?

Ook vond ik dit:

As with previous Athlon II / Phenom II releases, a BIOS update will probably be needed to ensure complete compatibility and functionality with existing AM2+ / AM3 motherboards. Most updates that support these chips have been out for a month or more. Worst case scenario if you are trying to run a newer chip on an older AM2+ board without an update is you will probably have to disable CnQ.

• AlexV
Dat is inderdaad ook nog een goede tip om te proberen, Cool'n'Quiet uitzetten. Ook ACC uitzetten (als dat aanstaat). Dat het voltage misschien op 1.4V staat maakt niet uit, het enige gevolg daarvan kan zijn dat de CPU iets warmer wordt, maar bij dat kleine verschil heeft het geen verdere gevolgen.

Verwijderd

De 125 watt cpu wordt toch wel ondersteund door versie F7 voor het UD5P moederbord. Dat zie je als je bij Gigabyte op de site naar cpu support list gaat en dan het moederbord laat zoeken bij de zoekfunctie.

Edit: Als ik jou was zou ik de videokaart eruit trekken en dan een game spelen op de onboard video van het moederbord. Als er dan niks aan de hand is moet het haast wel aan de videokaart liggen (windows 7, drivers).

[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 24-12-2009 17:52 ]

• AlexV
Verwijderd schreef op donderdag 24 december 2009 @ 17:33:
De 125 watt cpu wordt toch wel ondersteund door versie F7 voor het UD5P moederbord. Dat zie je als je bij Gigabyte op de site naar cpu support list gaat en dan het moederbord laat zoeken bij de zoekfunctie.

Edit: Als ik jou was zou ik de videokaart eruit trekken en dan een game spelen op de onboard video van het moederbord. Als er dan niks aan de hand is moet het haast wel aan de videokaart liggen.
Zijn moederbord heeft geen onboard video.

Verwijderd

Dat is jammer. Misschien een vorige pc ofzo waar een kaart uitgetrokken kan worden om even te proberen?

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 24-12-2009 17:58 ]

Verwijderd

Topicstarter
TheDarkness7, ik denk niet dat het aan de grafische kaart ligt.

• AlexV
Heb je deze trouwens al een keer doorgelopen? Op die manier kan je ook het slechte onderdeel eruit filteren ;).

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 24 december 2009 @ 19:30:
TheDarkness7, ik denk niet dat het aan de grafische kaart ligt.
Misschien wel niet maar heb je een andere kaart om te proberen? Want als hij dan nog hetzelfde doet kun je het uitsluiten. Als de temperatuur van de processor een probleem zou zijn moet in principe de pc uitschakelen en niet vast gaan zitten.

Verwijderd

Topicstarter
Het ligt ook niet aan de temperatuur van de cpu maar aan iets anders. Ik ben aan het uitzoeken wat dat is. Er zijn momenteel zoveel opties die ik kan doen.

Verwijderd

Topicstarter
Mensen! Ik had één ram-stick weggehaald en nu is alles okay. Wanneer ik een stress test deed was het normaal zo dat mijn pc na 30 seconden vastliep. Nu was ie 8 minuten bezig en er was niks aan de hand. Maar is het nou zo dat de stick die ik eruit had gehaald stuk is ofso? Of kan het aan iets anders liggen. En als die kapot is, is het dan mijn schuld? Ik heb er heel voorzichtig mee gedaan.

Verwijderd

Als je het geheugen er weer in doet en je in je bios van je mobo je geheugen op Ganged in plaats van Unganged zet helpt dit dan? Rare oplossing misschien maar schijnt soms te helpen.

• Allubz
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 17-02 22:08
Als The_Mask zijn oplossing niet werkt, draai dan even MemTest als je alle vier de sticks erin hebt zodat je kunt zien of er mogelijk fouten zijn en of die fouten worden veroorzaak door één stick of door een 4-stick configuratie.

Interesse in een custom build workstation, voor gaming, wetenschappelijke toepassingen, of puur om de stijl? Contact @ https://vogd.design

Verwijderd

Topicstarter
En waar precies moet je dat doen in de bios? Sorry, ik ben niet zo goed met de computer.

EDIT: ik heb 2 sticks en dus niet 4.

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 29-12-2009 23:29 ]

• Allubz
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 17-02 22:08
Waarschijnlijk in de BIOS onder M.I.T en DRAM Configuration.

Zoek anders gewoon even goed bij alle opties die iets met DRAM te maken hebben.

Als je maar 2 sticks hebt dan kan je alsnog hetzelfde doen, vervang alleen mijn nummertje '4' voor nummertje '2'.
Dus Memset draaien met beide sticks en met beide sticks los om te kijken waar het probleem zit (het kan ook zijn dat een memory slot kapot is, bijvoorbeeld).

Interesse in een custom build workstation, voor gaming, wetenschappelijke toepassingen, of puur om de stijl? Contact @ https://vogd.design

Pagina: 1