PC loopt alleen vast tijdens spellen

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Beste mensen, ik ben ten einde raad.

Vorig jaar op een LAN-party liep mijn pc vast tijdens een spelletje COD4. Hij reageerde nergens meer op en uit de oordopjes kwam raar geluid (moeilijk om te verwoorden, ging van: Trrrrrrrr) en dat bleef maar door gaan. Ik kon niet anders dan op de resetknop drukken. Daarna COD4 weer opgestart. Maar na ongeveer 20 minuten gebeurde het zelfde. Toen we overgestapt waren op een ander spel. Gebeurde het weer. Ondertussen had ik alle drivers ge-update. Maar dat mocht niet helpen. Een andere videokaart geleend van een kameraad. Maar hierbij gebeurde hetzelfde. Misschien dat de processor te warm werd, dus de koelpasta ook maar vervangen. Maar daarna gebeurde het weer.

Dus de punten die ik geprobeerd heb om het probleem te verhelpen:
- Drivers ge-update
- Andere videokaart geprobeerd
- Koelpasta vervangen

De systeemconfiguratie is trouwens als volgt:
- Moederbord: ASUS P5L
- Core 2 Duo (hoeveel Ghz weet ik zo niet meer uit mijn hoofd)
- 2 gig DDR2 geheugen
- Point of View GeForce 7600 GS (niet de beste ik weet het)
- 250GB WDC Hardeschijf
- Voeding: Aopen 350 W
- Cardreader

Eenmaal weer thuis gekomen, heb ik XP er opnieuw opgezet. En het COD4 weer geïnstalleerd en na 10 minuten gebeurde het weer. Sinds die tijd i.v.m. drukte op school/werk geen spellen meer gespeeld.
Nou heb ik binnenkort weer een LAN-party, dus ik dacht laat ik de pc maar eens een keer upgraden.
Ik heb het moederbord, processor, geheugen vervangen
- Moederbord ASUS P5Q-E
- C2Q 8200 2.33 GHz
- 4 gig OCZ geheugen

Deze configuratie loopt op Windows 7 Ultimate 64-bit. Om te testen of het probleem over was, heb ik COD World at War geïnstalleerd. Bij de singleplayer kwam ik niet verder dan 2 minuten of de computer liep weer vast.

Kwam het bij mij in gedachten, misschien doet de harde schijf dingen dat die niet hoort te doen. Dus uit een oude pc een harde schijf gehaald, en alleen Windows 7 en COD WaW geïnstalleerd. Maar je raad het al, hij liep weer vast.

Na wat heen en weer gevraag, kon het dus zijn dat mijn voeding te laag was (Aopen 350 Watt, met 400 Watt piek spanning)Nou heb ik een andere voeding gehaald. Cooler Master 520 Watt.
COD Modern Warfare 2 is ook op de mat gevallen, dus die ook maar geïnstalleerd. Maar na een uurtje of 1.5 gespeeld te hebben loopt de pc weer vast. Met nog steeds het zelfde probleem als bij de oude configuratie.

Ik weet ondertussen bijna niet mee wat ik hier nou aan kan doen. Als ik thuis ben dan, haal ik de dvd brander en card reader los van het moederbord en kijken of daar misschien de fout ligt (kan het mij eigenlijk niet voorstellen, maar moet het toch maar proberen)

Het rare is, dit gebeurd alleen met spellen. Ik kijk regelmatig films/series via de pc en dan loopt alles vloeiend.

Weten jullie wat ik hier aan kan doen?
Groeten, Vincent

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BGB4rn
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 22-08 11:29

BGB4rn

ductape en tie-wraps FTW !

Loopt ie ook vast als je load op je cpu hebt of alleen aan de gpu ? probeer het uit met stresstests zou ik zeggen ;)

Signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dat heb ik nog niet geprobeerd, heb je een aanrader voor een programma dat een stresstest kan uitvoeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Graviton12
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 23-05 12:53
Geen errors in eventviewer terug te vinden?
Spelletje spelen tot hij vastloopt, herstarten en dan ff logs bekijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Daar heb ik ook nog niet naar gekeken. Ik zal de logs vanmiddag bekijken en eventuele fouten hier plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb met nagenoeg dezelfde rig hetzelfde probleem (gehad) met COD4.
Na een x periode blijft het beeld ineens hangen en het geluid "loopt" (trrr trrr trrr trrr)

Bij mij waren er 3 problemen.

Het image (geen idee meer welke release) dat ik gebruikte om COD4 MP mee te spelen (wil de originele cd niet gebruiken) was niet helemaal goed.

De driver van mijn Graca crashte random (HD48xx)

en last but not least:

De temps van mijn CPU liepen erg hoog op.
Wanneer een CPU te heet wordt kan het systeem vastlopen of rebooten
(als je ram niet in orde is kan je dezelfde problemen verwachten)

Na een grondige reiniging beurt van de case en fans is mijn probleem deels verholpen.
Ik zeg deels omdat ik met een HD4850 zo nu en dan nog wel een vastloper heb.

De temps zijn in orde dus ik ga er vanuit dat het aan de driver ligt of aan het image. Ik speel nu MW2 en die crasht na genoeg niet. (de game is wel veel zwaarder voor mijn GPU en CPU dan COD4) Het enige verschil is dat ik de game via STEAM speel en dus geen CD nodig heb. (heb de Graca drivers niet geupdate nog)

Mijn advies:
Download TAT (thermal monitor voor je CPU)
Check of je vents draaien en of je airflow in orde is.

Probeer te spelen met een orginele cd of als je die niet/wel gebruikt met een ander image.

Update je drivers (check compat list van Nvidia)

Check of je RAM nog goed is. Haal bankje voor bankje weg en probeer net zo lang tot je door kunt spelen.

Trial and error my friend, trial and error...
succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BGB4rn
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 22-08 11:29

BGB4rn

ductape en tie-wraps FTW !

Verwijderd schreef op vrijdag 18 december 2009 @ 09:55:
Dat heb ik nog niet geprobeerd, heb je een aanrader voor een programma dat een stresstest kan uitvoeren.
Voor je cpu zou ik prime 95 gebruiken en voor de gpu furmark

Signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Graviton12 schreef op vrijdag 18 december 2009 @ 09:56:
Geen errors in eventviewer terug te vinden?
Spelletje spelen tot hij vastloopt, herstarten en dan ff logs bekijken.
Net ff een spelletje gespeeld van een dik uur. toen sloeg die weer vast.
Volgens mij krijg ik geen rare errors, krijg wel de melding van
Gebeurtenis 41: Het systeem is opnieuw opgestart zonder eerst correct te worden afgesloten. Deze fout is mogelijk veroorzaakt doordat het systeem niet meer reageert of is vastgelopen of doordat de stroom is uitgevallen.
En gebeurtenis 6008: De vorige afsluiting van het systeem om 16:00:34 op ‎18-‎12-‎2009 is onverwacht gebeurd.
plaatje: http://img526.imageshack.us/i/eventlog.png/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Huib_Bloodstone
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 09-09 11:14
is dit een 7100 windows versie ??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
volgens mij niet. bij Everest staat : OS Versie 6.1.7600 (Win7 RTM)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
net weer gehad, en toen ik de pc opnieuw opstarten kreeg ik een melding:

Probleemhandtekening:
Gebeurtenisnaam van probleem: BlueScreen
Versie van besturingssysteem: 6.1.7600.2.0.0.256.1
Landinstelling-id: 1043

Aanvullende informatie over dit probleem:
BCCode: 124
BCP1: 0000000000000000
BCP2: FFFFFA80049E28F8
BCP3: 0000000000000000
BCP4: 0000000000000000
OS Version: 6_1_7600
Service Pack: 0_0
Product: 256_1

Bestanden die helpen bij het beschrijven van het probleem:
C:\Windows\Minidump\121809-15990-01.dmp
C:\Users\Gebruiker\AppData\Local\Temp\WER-23493-0.sysdata.xml

Lees de onlineprivacyverklaring:
http://go.microsoft.com/f...inkid=104288&clcid=0x0413

Als de onlineprivacyverklaring niet beschikbaar is, lees dan onze offlineprivacyverklaring:
C:\Windows\system32\nl-NL\erofflps.txt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Omnyakom1
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 09-03-2022
Heb ook vaak hetzelfde gehad. Denk dat het CPU gerelateerd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
En toch kan ik dat bijna niet geloven. Bij de oude configuratie gebeurde het, dan ga je er toch van uit dat je bij het veranderen van je moederbord/processor/geheugen/voeding het niet weer gebeurd. Maar het gebeurd wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Graviton12
Kan je deze eens posten?

Vond daarstraks op de eerste code "BCCode: 124" nog een topic terug op GoT maar van 2007 waarin NVIDIA drivers werd aangegeven als hetgene wat systeem liet crashen.

Dat het alleen met games gebeurt en je al gedeelte vervangen hebt doet me denken aan DirectX - Grafische kaart - Oververhitting.
Wat was de andere kaart dat je mee getest hebt?

[ Voor 82% gewijzigd door Graviton12 op 18-12-2009 21:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12:21
Misschien dat de powersuppy domweg niet zoveel stroom kan leveren? 350W is niet zo veel en Aopen, was dat gewoon een built-in ding die met de kast kwam (lees: een voeding die hooguit 20 euro kost)? Als de spanning inzakt krijg je wel zulke rare crashes.

Dat een CPU die al tijden prima werkt zomaar spontaan kapot gaat, heb ik nog niet meegemaakt (note: ik doe niet aan overklokken ;) )

[ Voor 20% gewijzigd door Wilke op 18-12-2009 21:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Picaroon
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10:46
Hoe ziet de koeling van je kast er uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Graviton12 schreef op vrijdag 18 december 2009 @ 21:21:
Kan je deze eens posten?

Vond daarstraks op de eerste code "BCCode: 124" nog een topic terug op GoT maar van 2007 waarin NVIDIA drivers werd aangegeven als hetgene wat systeem liet crashen.

Dat het alleen met games gebeurt en je al gedeelte vervangen hebt doet me denken aan DirectX - Grafische kaart - Oververhitting.
Wat was de andere kaart dat je mee getest hebt?
Hier de dump file
http://rapidshare.com/fil...3/121809-15990-01.dmp.htm

De andere kaart waar mee ik getest heb is een: Readon X1650 PRO 256mb DDR3 (passief gekoeld)
Deze heb ik er net ook in gehad, en de laatste drivers van geinstalleerd, maar hierbij liep die ook weer vast.
Nou zijn het niet de beste videokaarten. Misschien verstandig om binnenkort even naar de computerboer te gaan. Een nieuwe videokaart kopen, uitproberen. en als het weer fout gaat de videokaart weer terug brengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Picaroon schreef op vrijdag 18 december 2009 @ 22:27:
Hoe ziet de koeling van je kast er uit?
http://img686.imageshack.us/img686/1654/18122009049.jpg
Het is nogal een doolhof aan draden, maar dat moet nog weggewerkt worden. (tenminste als alles op en top gaat werken 8)7 )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Wilke schreef op vrijdag 18 december 2009 @ 21:52:
Misschien dat de powersuppy domweg niet zoveel stroom kan leveren? 350W is niet zo veel en Aopen, was dat gewoon een built-in ding die met de kast kwam (lees: een voeding die hooguit 20 euro kost)? Als de spanning inzakt krijg je wel zulke rare crashes.

Dat een CPU die al tijden prima werkt zomaar spontaan kapot gaat, heb ik nog niet meegemaakt (note: ik doe niet aan overklokken ;) )
De voeding die in de oude configuratie zat heb ik niet zelf gekocht, collega van mijn pa die heeft dat systeem bij elkaar gezocht. Daar kan ik dus verder weinig over zeggen, model nummer: Aopen Z400-08FC (400 Peak)

overclocken doe ik zelf ook niet aan. Misschien een hobby voor de toekomst (tenminste als ik met oud en nieuw de jackpot win)

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 18-12-2009 23:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petervanakelyen
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 30-04 12:52
Test eens het nodige uit:

RAM --> Nachtje laten testen met MemTest86+
CPU --> Stressen met Orthos, Intel Burn Test, Prime95,...
GPU --> Stressen met Rthdribl, OCCT, Furmark,...
HDD --> Test met tooltje van fabrikant, SMART-waarden uitlezen.

Verder natuurlijk de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter doornemen, een BIOS-update doen, en terwijl bovenstaande tests worden uitgevoerd de temperatuur van je onderdelen loggen met HWMonitor, SpeedFan, Realtemp, CoreTemp, Everest,...

Somewhere in Texas there's a village missing its idiot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thesulac
  • Laatst online: 25-08-2024
Ik heb dit probleem ook gehad met mijn oude grafische kaart.
Volgens mij ligt het aan je grafische kaart. Je zegt getest te hebben met een andere (ook passief gekoeld) en ik denk dan ook hevig dat het hier aan ligt.
Ook omdat het alleen voorkomt bij spellen (applicaties die de kaart hevig stressen onder 3D).

Om toch zeker hiervan te zijn raad ik je aan een benchmark uit te voeren om je kaart te stressen, en dan uitlezen wat de temperaturen worden.

misschien even handig om erbij te vermelden: Mijn oude grafische kaart was ook passief gekoeld, en deze bereikte temperaturen van 110 graden, waarna hij zichzelf uitschakelde..

[ Voor 16% gewijzigd door Thesulac op 18-12-2009 23:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petervanakelyen
  • Laatst online: 30-04 12:52
misschien even handig om erbij te vermelden: Mijn oude grafische kaart was ook passief gekoeld, en deze bereikte temperaturen van 110 graden, waarna hij zichzelf uitschakelde..
Klopt. Ik heb trouwens hetzelfde model als de TS. Een Sparkle GeForce 7600GS die passief gekoeld werd.
Zonder veel airflow in de kast ware temps rond de 90°C niet ongewoon. Nu heb ik er onlangs even een Zalman VF700-AlCu opgezet, en wordt hij stressed nog maar 40°C :)

Somewhere in Texas there's a village missing its idiot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0scar
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 16-07 13:50

0scar

MacIJver

Ik heb zelf ook sinds kort last van dit probleem (Vista x64), maar ben er nog niet uit. Het treed bij mij sporadisch op, vooral in de game Borderlands en laatst 1 maal in CoD 4.

Als je goochelt op "BCCode 124" krijg je hints die voornamelijk wijzen op problemen met:
a) geluidskaarten (updaten drivers aanbevolen)
b) grafische kaarten (updaten drivers aanbevolen)
c) corrupt registry (aanbevolen remedie is install over je huidige install, wat ik persoonlijk zelf niet zou doen, dan maar re-install)

Er is één vent die de code kreeg in idle (wat gistermorgen ook bij mij gebeurde), hij loste het op door de CPU VCore iets te verhogen aangezien het probleem aan powersave functie te relateren was.

Dat laatste ga ik zelf eens proberen (heb optie a) al gedaan, maar dat werkt niet). Misschien heb ik na de overclock de VCore iets te mager heb gezet? Ondanks dat ik daar al tijden geen enkel probleem mee heb gehad!

[ Voor 1% gewijzigd door 0scar op 19-12-2009 23:58 . Reden: typo ]

Manusjes van alles kunnen multitasken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Petervanakelyen schreef op zaterdag 19 december 2009 @ 12:57:
[...]

Klopt. Ik heb trouwens hetzelfde model als de TS. Een Sparkle GeForce 7600GS die passief gekoeld werd.
Zonder veel airflow in de kast ware temps rond de 90°C niet ongewoon. Nu heb ik er onlangs even een Zalman VF700-AlCu opgezet, en wordt hij stressed nog maar 40°C :)
met furmark kwam te temperatuur op max van 93. (heeft een kwartiertje gedraaid) zal vanavond furmark wat langer aan laten staan. aangezien COD ook langer blijft draaien. Gister knalde die er pas na 45 minuten uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
0scar schreef op zaterdag 19 december 2009 @ 17:13:
Ik heb zelf ook sinds kort last van dit probleem (Vista x64), maar ben er nog niet uit. Het treed bij mij sporadisch op, vooral in de game Borderlands en laatst 1 maal in CoD 4.

Als je goochelt op "BCCode 124" krijg je hints die voornamelijk wijzen op problemen met:
a) geluidskaarten (updaten drivers aanbevolen)
b) grafische kaarten (updaten drivers aanbevolen)
c) corrupt registry (aanbevolen remedie is install over je huidige install, wat ik persoonlijk zelf niet zou doen, dan maar re-install)

Er is één vent die de code kreeg in idle (wat gistermorgen ook bij mij gebeurde), hij loste het op door de CPU VCore iets te verhogen aangezien het probleem aan powersave functie te relateren was.

Dat laatste ga ik zelf eens proberen (heb optie a) al gedaan, maar dat werkt niet). Misschien heb ik na de overclock de VCore iets te mager heb gezet? Ondanks dat ik daar al tijden geen enkel probleem mee heb gehad!
a) Ik zal de drivers eens updaten (indien mogelijk) en kijken of het helpt
b) ik heb hiervan al de laatste drivers. Dus dat is het probleem ook niet. Ik ben een beetje aan het zoeken naar een andere kaart. maar mijn budget is niet al te hoog. 60-70 euro is eigenlijk wel de max. (tips?)
c) Deze zal denk ik niet helpen, aangezien ik al paar keer een cleaninstall gedaan heb

Is het probleem bij je nu opgelost d.m.v. de laatste optie (CPU Vcore te verhogen)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefanovic45
  • Laatst online: 05-09 13:40
Verwijderd schreef op maandag 21 december 2009 @ 12:04:
[...]
b) ik heb hiervan al de laatste drivers. Dus dat is het probleem ook niet. Ik ben een beetje aan het zoeken naar een andere kaart. maar mijn budget is niet al te hoog. 60-70 euro is eigenlijk wel de max. (tips?)
ATI 4670 :)

Tesla Model Y RWD / 8.4 kWp PV installatie / WPB / lucht/lucht WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0scar
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 16-07 13:50

0scar

MacIJver

Verwijderd schreef op maandag 21 december 2009 @ 12:04:
[...]
Is het probleem bij je nu opgelost d.m.v. de laatste optie (CPU Vcore te verhogen)?
Heb het nog niet gehad, maar bij mij treed de BSOD niet zo vaak op als bij jou. Vooralsnog werkt het... ik kan dit pas met zekerheid zeggen na een aantal dagen/weken.

Manusjes van alles kunnen multitasken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Gister de drivers van de onboardgeluidskaart ge-update van de site van ASUS. Na 1.5 uur spelen bleef het goed gaan. Ik had stille hoop dat het was opgelost, maar het mocht niet zo zijn.
misschien ook handig om te melden, dat als de pc vastloopt ik niet een blauw scherm krijg te zien, maar dat het beeld gewoon blijft hangen(alsof je tegen een screenshot aan het kijken bent).
Na opnieuw opstarten geeft die aan dat die een blauwscherm heeft gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeepPeepPeep
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 10-09 09:58

PeepPeepPeep

It’s all or nothing

Ik snap niet dat je blijf "zeuren" maar het is vanaf het begin heel duidelijk: je videokaart is gewoon het probleem. Simpel. Dus doe DAAR wat aan.

Daikin single split L/L woonkamer + dual split L/L in slaapkamer/zolder - WPB Vaillant 200 ltr - inductieoven -16 x 385Wp Bauer glas 12 x Z, 4 x O/W / Enphase IQ7+ / System Controler 3INT / 2x batterij 5P flex // sinds 2023 gasloos //

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

PeepPeepPeep schreef op dinsdag 22 december 2009 @ 12:32:
Ik snap niet dat je blijf "zeuren" maar het is vanaf het begin heel duidelijk: je videokaart is gewoon het probleem. Simpel. Dus doe DAAR wat aan.
Aan een niet onderbouwde reactie heeft de TS al helemaal niets aan!
Waarom is het voor jou zo overduidelijk? ;)

Als je het topic had gevolgd, had je gezien dat de TS diverse videokaarten heeft geprobeerd,
wat dus niet de oplossing danwel het probleem is.

[ Voor 13% gewijzigd door CH4OS op 22-12-2009 12:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Graviton12
Heb een vermoeden dat je alle onderdelen eens moet gaan testen zoals anderen al aangeven met Prime, Memtest etc etc etc, wie weet is het wel een combinatie van bv, dan ben je helemaal zoet met het uit te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb ondertussen een HD4770 besteld, en krijg deze waarschijnlijk maandag binnen. Ik hoop dat hiermee de problemen zijn opgelost.
Pagina: 1