NAS met RAID 1 op intel ICH7?

Pagina: 1
Acties:

• egonolieux
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 06-01-2024

egonolieux

Professionele prutser

Topicstarter
Beste tweakers, ik ben van plan zelf een NAS te bouwen. Ik zou dit willen doen met:

- een Mini ITX bord van Intel, de D945GCLF2D, met atom 330
- 2 Western Digital Caviar Green 500GiB in RAID 1
- 512MB Kingston Value RAM PC2-4200 - CL4
- Chieftec Mini Tower kast SD-01-B-B met een 355W voeding met 3x SATA

(Met FeeNAS als besturingssysteem)

Nu vraag ik mij af of RAID 1 wel mogelijk is aangezien de ICH7 chipset van intel geen RAID ondersteund. Anderen zeggen dan weer dat RAID 1 wel mogelijk is met software (met FreeNAS zelf?), en andere raden dan weer een aparte storage controller aan omdat de prestaties serieus zouden verminderen. Nu vraag ik mij af of een aparte storage controller voor een NAS RAID 1 met 2 schijven niet een beetje een overkill is. Het is juist de bedoeling voor mij om het zo goedkoop en energiezuinig mogelijk te doen.

Het tweede wat ik mij afvraag is of ik een gewone usb flash drive kan gebruiken om van te booten. Dit is aangezien de Compactflash naar IDE nogal aan de dure kant is, en een IDE Flashdisk is niet goed verkrijgbaar op mijn hardware site.

Ik heb nog overwogen een compleet voorgebouwde NAS met RAID 1 te kopen aangezien deze iets goedkoper leken, maar de goedkopere zijn allemaal met de harde schijf ingebouwd, en dat wil ik dus niet omdat ik later nog wil kunnen uitbreiden.
De modellen met de harde schijf exclusief zijn dan meestal zeer duur, en het is dus voordeliger om er zelf een te bouwen in dit geval.

• keur0000
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-09-2024

keur0000

-------- N O N E --------

-ICH7 chipset van intel geen RAID ondersteund.
Je zal dus een losse controller moeten gebruiken>> el cheapo promis SATA controllertje
-usb flash drive kan gebruiken om van te booten.
Dit kan je in de manual van het moederbord vinden of booten vanaf USB werkt.

[ Voor 7% gewijzigd door keur0000 op 18-12-2009 17:19 ]

Bron: SR. Engineer met +40 jaar ontwerp/werkervaring in het bouwen van o.a. datacenters ;)

• Craven
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 23:32
raid 1 kan ook via freenas idd. Zal waarschijnlijk geen performancebeest worden maar of dat nodig is hangt af van je eisen. Wat ga je ermee doen is dus de vraag? Alleen backup of echt data waarmee gewerkt word?

als je een apart raid controllertje neemt moet je wel ff in de gaten houden dat dat misschien niet out of the box gaat werken in freenas. gevalletje van ff checke.

• egonolieux

egonolieux

Professionele prutser

Topicstarter
Wel, ik download namelijk vanaf verschillende computers muziek waardoor ik constant alles moet overzetten en aanpassen om overal dezelfde muziek te hebben. Daarom wil ik dus vanaf de NAS muziek kunnen afspelen op mijn vaste computers en permanent bijwerken op mijn laptop (omdat deze op verplaatsing gaat).

Natuurlijk zal hij ook gebruikt worden als back-up (daarom RAID 1), en als accespoint voor de printer.

• Craven
in dat geval zou ik gewoon lekker voor software raid binnen freenas gaan. je kan wel een raid kaartje kopen maar dat bied in dit geval niet echt meerwaarde.

• egonolieux

egonolieux

Professionele prutser

Topicstarter
Software RAID zou me inderdaad het beste uitkomen, en later kan ik nog altijd een PCI storage kaart bijsteken.

Toch vraag ik me af of er nu echt een duidelijk prestatieverschil is tussen software en hardware RAID 1. Want dat is tenslotte toch maar een mirror maken van de ene schijf? En op welk vlak zal de prestatie dan slechter/beter zijn? Overdrachtsnelheid, processorbelasting,..?

• Craven
raid 1 gebruikt niet bijzonder veel processor belasting maar goed met freenas zal dat niet veel uitmaken. Die gebruikt toch al praktisch geen processor. Overdrachtsnelheid en seek times zal wel wat schelen. Maar goed dat begin je pas echt te merken met een beetje redelijke raid controller a 100 euries.

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-02 09:31
Voor een thuisgebruik raid 1 heb je echt geen aparte controller nodig, software raid onder linux of *bsd is veel flexibeler en iig minstens zo snel als een los cheapie raid kaartje. Een duurdere losse controller is vooral aan te bevelen bij raid versies waarbij veel parity berekeningen gebeuren, zoals bv raid 5. Verder is freenas zeker te installeren op een usb-stick. Kijk even of de gekozen voeding een 80+ versie, is weer mooi meegneomen als het zuinig moet. Verder zijn er twee verzameltopics waarin je praktisch alle info kunt vinden die je nodig hebt om een eigen servertje te bouwen:

Het grote DIY RAID NAS topic deel 3
Nieuwe Zuinige Server (discussie)

• egonolieux

egonolieux

Professionele prutser

Topicstarter
Ik ging eerst RAID 5 doen, maar de prijs van die kaarten schrok me inderdaad wel af, en zeker voor huisgebruik alleen. Daarom ging ik voor een RAID 1.

Moest ik nu een µATX bord kopen waarbij de chipset wel RAID 1 ondersteund, zou er dan veel verschil zijn met de software RAID van FreeNAS? (even ter informatie)

[ Voor 38% gewijzigd door egonolieux op 19-12-2009 10:59 ]

• Nielson
Nee, want bv de raid 5 ondersteuning in een chipset leunt voor pariteitsberekeningen net zo hard op de cpu als bij software raid (daarom wordt 't vaak firmware of fake raid genoemd, net als bij de goedkope losse raid kaartjes). Een 'echte' raid kaart is vooral sneller door de dedicated cpu voor de pariteits berekeningen (die je bij raid dus 1 niet hebt) en de ingebouwde cache.

• egonolieux

egonolieux

Professionele prutser

Topicstarter
Dus kort samengevat is onboard RAID en software RAID hetzelfde in prestatie, en kan ik een USB stick gebruiken om FreeNAS van te booten (als mijn moederbord dat ondersteund? :)

Moest ik nu later toch naar RAID 5 over willen stappen door een PCI te kopen, is dat dan wel verstandig op mijn Mini ITX moederbord?

• Nielson
Een snelle hardware raidcontroller wil je liever op PCI-Express, bij PCI heb je kans dat dat de snelheid limiteert. Overigens kun je ook heel goed software raid 5 draaien voor thuisgebruik (heb ik ook, 4x1TB onder Linux) , alleen kun je dan misschien beter een zuinig amd systeempje nemen.

• egonolieux

egonolieux

Professionele prutser

Topicstarter
Er zijn inderdaad wel heel weinig aansluitingen op een mini ITX moederbord. Ik heb even een nieuw systeempje samengesteld met een µATX bord (kost evenveel als met Mini ITX):

- AMD Sempron 140 Socket AM3 45W TDP
- MSI GF615M-P33 met 4x Sata2 en PCI-e
- 2X Western Digital Caviar Green 500GiB 32mb buffer (RAID1)
- Chieftec Mini Tower kast SD-01-B-B met een 355W voeding met 3x SATA
- 512Mb Kingston DDR3 ValueRam

Dit lijkt mij een van de meest efficiente energiezuinige systemen die er te bouwen zijn met AMD.
De CPU zal ik natuurlijk nog verder underclocken om zo een nog minder verbruik te hebben.

Op dit moederbord kan ik dus wel uitbreiden met een RAID kaart in de toekomst (PCI-e 16x), en ik heb 4 vrije SATA poorten in plaats van 2.

Dit alles samen zou minder dan 50Watt moeten verbruiken.
Wat vinden jullie er van?

[ Voor 141% gewijzigd door egonolieux op 19-12-2009 16:00 ]

• egonolieux

egonolieux

Professionele prutser

Topicstarter
Kan iemand zo snel mogelijk antwoorden? Want ik moet hem deze middag nog bestellen zodat hij op tijd toekomt.

• Nielson
Kijk even in de eerder genoemde topics, daar staan ook enkele voorbeeld configuraties. 'k Zou persoonlijk een bordje nemen met 6 x s-ata zodat je ruimte hebt voor uitbreiding. Bordjes met de ATI 740G (AM2+) zijn populair, als je AM3 wil kun je kijken naar 760G.

• egonolieux

egonolieux

Professionele prutser

Topicstarter
zijn die chipsets dan veel zuiniger ? :p Ik ben er al leuke dingen tussen zien staan en ik ga voorlopig nog wat verder kijken.

[ Voor 51% gewijzigd door egonolieux op 19-12-2009 20:55 ]

Pagina: 1