Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gyarnoc
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 12-09 11:59
Hallo,

ik ga volgende week naar Finland, en daar is het momenteel al -15 graden. Ik vroeg me af of ik zonder zorgen in zulke temperaturen buiten foto's kan gaan maken. Nu heb ik een Canon 450D, met een 18-55IS en een 50mm f/1.8 lens. Ik heb de camera al een paar maanden, maar nog niet veel gebruikt, dus alles verkeert nog in nieuwstaat, en de accu's (ik heb er twee, waarvan één van Dealextreme) zijn nog maar enkele malen opgeladen.

Concrete vragen:
  1. Kan ik een 450D (en die lenzen) veilig gebruiken bij, zeg, -20 graden?
  2. Ik weet dat accu performance achteruit gaat in de kou, ik heb daar echter geen gevoel bij. Kan iemand misschien inschatten wat voor impact de kou zou kunnen hebben op mijn accu's?
  3. Moet ik voorzorgsmaatregelen nemen voordat ik naar buiten ga?
  4. En in dezelfde trant als de vorige vraag: moet ik iets doen voordat ik weer naar binnen ga?
Alvast hartelijk bedankt voor de antwoorden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sallin
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Volgens mij zijn hier in het verleden wel topics over geweest. Het grootste probleem lijkt mij idd je accu. Misschien dicht op je lichaam houden tot je gaat fotograferen, en als je klaar bent met fotograferen ze weer warm wegstoppen? Verder kan je wellicht wat condensvorming krijgen (van buiten naar binnen gaan), maar dat lijkt mij niet echt rampzalig, buiten dat je moet wachten met foto's maken tot de condens weg is.

This too shall pass
Debian | VirtualBox (W7), Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psyBSD
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 02-01-2021

psyBSD

Hates 0x00 bytes

Ik kwam zaterdag thuis met tegenvallende ruis-prestaties van mijn 400D, dit was tegen het nulpunt @ 800 ISO. Dezelfde settings bij kamer-temperatuur leveren veel betere resultaten op.

Ik weet niet zeker of kou de boosdoener is, maar dit ga ik zaterdag opnieuw testen. (eens kijken of ik hem warm kan houden) Als dit zou blijkt te zijn, en het ook geld voor de 450D, dan moet je de hoge ISO's vermijden.

| Olympus OM-D EM10 mk2 | m.Zuiko 14-42mm f/3.5-5.6EZ | m.Zuiko 40-150mm f/4-5.6 R | m.Zuiko 60mm f/2.8 | 2x Godox v860 | Godox X1 |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 06-09 03:57
psyBSD schreef op dinsdag 15 december 2009 @ 10:11:
Ik kwam zaterdag thuis met tegenvallende ruis-prestaties van mijn 400D, dit was tegen het nulpunt @ 800 ISO. Dezelfde settings bij kamer-temperatuur leveren veel betere resultaten op.

Ik weet niet zeker of kou de boosdoener is, maar dit ga ik zaterdag opnieuw testen. (eens kijken of ik hem warm kan houden) Als dit zou blijkt te zijn, en het ook geld voor de 450D, dan moet je de hoge ISO's vermijden.
Lijkt me niet, een sensor is juist gebaat bij kou als het gaat om ruis.

Camera's in de kou.... gewoon doen. Volle accu erin, en je kan evengoed een dag lol hebben. Ik heb geskied met 30D's in mijn hand en op mijn rug bij -20, dus die paar graden van NL zullen ze ook wel overleven ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnoeiKoei
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 12-09 16:31

SnoeiKoei

Koeien Snoeien Loeiend!

Henk schreef op dinsdag 15 december 2009 @ 10:12:
[...]

Lijkt me niet, een sensor is juist gebaat bij kou als het gaat om ruis.

Camera's in de kou.... gewoon doen. Volle accu erin, en je kan evengoed een dag lol hebben. Ik heb geskied met 30D's in mijn hand en op mijn rug bij -20, dus die paar graden van NL zullen ze ook wel overleven ;)
... maar het ging dus om Finland en niet om die paar graden in NL ;)

Idd reserve-accu warm houden dus bv in broekzak of onder je kleding is het belangrijkste, rest moet goedgaan volgens mij.

SuBBaSS: "SnoeiKoei, de topic-Freek"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 03-09 11:04

mux

99% efficient!

Kiruna, Zweden bij -10 à -15 ging prima met mijn 1000D. Ik heb op de koudste nacht die ik daar heb meegemaakt (bijna -20) tweeënhalf uur lang buiten gestaan om het Noorderlicht te fotograferen. Vocht (condensatie) is een non-probleem in deze streken bij die kou, omdat de lucht binnen binnen absoluut gortdroog is - het effect van de kou buiten die al het vocht neerslaat. De ISO-prestaties gingen er bij mij ook flink op vooruit, praktisch ruisvrije exposures van 5 minuten.

De accu gaat onder die omstandigheden tussen de 150 en 250 foto's mee, normaal ging hij bij mij 800 foto's mee, maar dat vergelijk is wellicht niet helemaal eerlijk omdat bij die 150-250 foto's een hoop hele lange sluitertijden zitten.

Youtube: PowerElectronicsBlog - Plank2 (4W computer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nuttig leesvoer: Tip Himalaya grote temp verschillen, welke camera

Edit: kleine titelfix. Dit is universeel en niet alleen voor de 450D

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 15-12-2009 10:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gyarnoc
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 12-09 11:59
Bedankt voor de snelle reacties :)

Ik begrijp dat ik me iig niet druk hoef te maken. In het Himalaya topic vond ik nog een link naar een ander topic waar ongeveer dezelfde vraag werd gesteld: Apparatuur en extreme kou

Ook daar een ervaring met een 450D bij -20, en er waren blijkbaar geen problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14:17
Enige is natuurlijk dat je niet moet verwachten dat als je een warmgestookte hut binnen gaat je meteen goede foto's kan maken.

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 03-09 11:04

mux

99% efficient!

onee ;)

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/Ey9ThANyKqr7drQfpO1SrT43/full.jpg

Youtube: PowerElectronicsBlog - Plank2 (4W computer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scirocco
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 02-04-2023
Wow, vette foto ssj3gohan!!
UWA DeLuxe!
Je ziet wel wat vervorming, maar dat is juist tof!

Ontopic:
Wel handig, ik vroeg het mij laatst ook nog af aangezien ik van plan ben om in Veysonnaz, Zwitserland ook foto's wil gaan maken van het snowboarden e.d.
Het antwoord heb ik dus inmiddels al gekregen, positief nieuws:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 06-09 03:57
Idd, voor wintersport en ander -20 spul; Gewoon doen. Niets aan de hand. Je accu gaat wat korter mee, maar daar gaat ie nog niet dood van.

Als je aan het boarden/skien bent, lekker je accu's in je rugzak laten. Je kneust namelijk elk bot op de bewuste plek als je op zo'n klereding valt.

De meeste lenzen, waaronder de niet-zo-heel-weather-resistente 17-55/2.8USM van Canon, kunnen ook best wel wat sneeuw en vocht hebben voor ze echt eng worden :)

[ Voor 22% gewijzigd door Henk op 15-12-2009 20:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouwfraude
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Verhaal over cameras en kou en wat blijft werken:
http://www.luminous-lands...arctica-2009-worked.shtml

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:27
gyarnoc schreef op dinsdag 15 december 2009 @ 09:35:
Concrete vragen:
• Kan ik een 450D (en die lenzen) veilig gebruiken bij, zeg, -20 graden?
Ja, makkelijk.
• Ik weet dat accu performance achteruit gaat in de kou, ik heb daar echter geen gevoel bij. Kan iemand misschien inschatten wat voor impact de kou zou kunnen hebben op mijn accu's?
Ze hebben een lagere spanning als ze koud zijn (dus werken gewoon minder lang), maar volgens mij moet het nog wel een stukje kouder zijn voor ze echt niet meer werken. Opwarmen laat ze weer een tijdje werken trouwens, dus draag de reserve in je broekzak, als die in de camera er mee ophoudt, verwissel ze dan, enzovoorts. De batterij is nl. niet echt "leeg" dus opwarmen helpt. Net als bij een auto-accu in koud weer.

Edit: als je gaat skieen, dan misschien toch beter niet idd :P
• Moet ik voorzorgsmaatregelen nemen voordat ik naar buiten ga?
Bij -15 is warme kleding een goed idee? :P Maar voor de camera, volgens mij verder niks nodig.
• En in dezelfde trant als de vorige vraag: moet ik iets doen voordat ik weer naar binnen ga?
Erger dan kou zijn volgens mij enorme verschillen in luchtvochtigheid, want dan krijg je condens, met mogelijk schimmel tot gevolg. Alleen temperatuur, volgens mij moet het dan nog wel een stuk extremer voordat je problemen krijgt.

Als het nou -50 was dan moest je misschien eens gaan nadenken, maar -15 tot -20 is geen probleem, komt over grote delen van de wereld ook jaarlijks voor immers.

[ Voor 2% gewijzigd door Wilke op 16-12-2009 15:19 . Reden: quoting fail ]

Pagina: 1