Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13-09 14:07
Hoi,

Ik weet niet precies of ik hier goed zit, maar ik waag een gok.

Ik ga in Maart een trektocht door de Himalaya houden. Een trip die op normale hoogte begint en eindigt op 5300M.

Mijn vraag is de volgende. Er zullen dagen zijn dat ik temperaturen heb van -5 gedurende de dag. Ik neem aan dat ik dit moet laten meewegen in de aankoop van een camera. Zijn er dingen waarop ik moet gaan letten?

Bedankt voor de feedback :)

"This is it....This is it " | Gianpiero Lambiase | Lap 54 12-12-2021

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Draag de camera nooit op je lichaam. Op het moment dat je de camera tevoorschijn haalt zal deze door het temperatuurverschil beslaan. Hierdoor zal de fotokwaliteit uiteraard afnemen. Daarnaast is condensschade nummer 1 in schades mbt camera's.

Accus daarentegen kunnen heel slecht tegen kou. De capaciteit zal hierdoor behoorlijk verminderen (houd rekening met 25% van de standaard capacaiteit), dus je zult je moeten voorbereiden op extra accus. Een goede tip is om de accu uit je camera te halen en de accus op je lichaam te dragen. Nadeel is dat je dan wel de accu eerst in de camera moet stoppen voordat je kunt fotograferen.

Qua camera kun je het beste een dSLR meenemen (ook qua energiehuishouding). Als dit echter te groot is dan zou ik een Panasonic TZ5 meenemen. Mocht je deze camera ook te groot vinden, neem dan in ieder geval een camera mee met een lens die begint bij 28 mm of minder. Je wilt heel graag je landschappen fotograferen lijkt mij (hoewel, presumption is the mother of all....).

Goede reis.

Edit: misschien is een camera op normale batterijen ook wel slim. Die kun je vervolgens laden met een zonnelader. Je zult je even moeten verdiepen welk materiaal beter tegen kou kan: NiMH (batterijen) of Li-ion (accu).

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 15-12-2008 12:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

terwijl ik aan het typen was stond de tip van de accu's er al, dus bij deze een edit :P Ik zou ook letten op je totaalgewicht, je moet het toch allemaal meeslepen.

[ Voor 59% gewijzigd door Verwijderd op 15-12-2008 12:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SP
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11-09 14:58

SP

Toen ik daar was heb ik geen enkel probleem met de temperatuur gehad. -5 is niet extreem koud, camera in tasje houden en tevoorschijn halen als je een foto wilt maken. Mocht je je echt zorgen maken kan je een setje accus op je lichaam houden en erin doen als de accu in je camera begint te bokken.

Waar begin je trouwens?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice
kathmandou

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Ja -5 valt echt wel mee hoor, maar is het er niet veel kouder dan -5? In die temperatuur werkt iedere goede camera wel. Je moet 'm alleen niet in de sneeuw laten vallen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mitch
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 12-09 23:24
idd camera in je rugzak, batterijen los op je lichaam (als het echt koud is).
Ik heb een keer gehad dat mijn tz5 niet goed wegschreef naar de memory card, en dat was in BC.
Je kunt in de meeste lodges wel je camera opladen, het ligt eraan welke trail je doet, maar vaak moet je er wel wat voor betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice
Mitch schreef op maandag 15 december 2008 @ 13:04:
idd camera in je rugzak, batterijen los op je lichaam (als het echt koud is).
Ik heb een keer gehad dat mijn tz5 niet goed wegschreef naar de memory card, en dat was in BC.
Je kunt in de meeste lodges wel je camera opladen, het ligt eraan welke trail je doet, maar vaak moet je er wel wat voor betalen.
ok thx for de info :) In BC kan ik hem wel opladen. Via Himex is dat geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:17

Dido

heforshe

Verwijderd schreef op maandag 15 december 2008 @ 12:43:
Draag de camera nooit op je lichaam. Op het moment dat je de camera tevoorschijn haalt zal deze door het temperatuurverschil beslaan.
Heeft iemand hier de natuurkundige achtergrond van? Want norm,aliter beslaat iets als je het van een koude naar een warme (en vochtige) ruimte brengt.

Eventueel zou je lens dus beslaan op het moment dat je hem terugstopt onder je kledig, maar niet als je hem tevoorschijn haalt.

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17:19

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Inderdaad, koude lucht die tegen een warm voorwerp botst verliest normaliter geen vocht :P

Verder heb je het in de topictitel over grote temperatuurverschillen, maar als je de hele dag bij -5 rondloopt is er weinig verschil natuurlijk. En bij zulke temperaturen hoef je ook niet per se je camera of accu te verstoppen onder je jas.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb in september een fiets tocht gedaan onder ongeveer gelijke omstandigheden. Begonnen in lhasa (3600m) en helemaal naar mount Everest basecamp (iets ervoor) gefiets (5000m) en daarna naar Kathmandu. Gedurende de reis geen enkele problemen gehad qua temperatuur met mijn D300. De camera en accu's gewoon in mijn camera tas gehouden en in de tent (daar is het 's nachts zo'n -4 geweest). Wat ik wel kan aanraden is zorgen voor voldoende accu capaciteit, wij hadden vaak 3-4 dagen geen stroom tot onze beschikking dus even opladen was er niet bij.

Qua weer hadden we geen regen en volop zon toch was het 's nachts erg koud, paar nachten vorst gehad met -8 als koudst. Ik heb met die temperatuur gewoon zonder problemen kunnen fotograferen, er waren een aantal leden van de groep die zeker wel problemen hadden met hun compact camera's (weet niet meer welk merk), geen stroom bij de kou en 's middags met zo'n 15 graden werkte alles weer correct.

Zoals hier al werd aangeraden is een dSLR erg goed in deze omstandigheden, echter is zijn formaat en gewicht een groot nadeel. Ik heb zelf een D300 + grip, totaal zo'n 1400 foto's geschoten en had alles op de standaard accu kunnen doen. Een echt alternatief kan ik niet direct aanraden (geen ervaring met andere camera's) maar kan voorstellen dat een compact camera veel prettiger meeneemt omdat je toch al redelijk wat spullen mee moet nemen tijdens de trektochten.

Veel succes en vooral veel plezier, de fiets tocht was erg zwaar en de wandeling zal dat zeker ook worden maar genieten wordt het zeker het is er erg mooi daar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aristos
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 18:08
Ik heb afgelopen februari op de Kilimanjaro met mijn Canon 400D gelopen met -20 en daar geen problemen gehad. Had mijn camera het meerendeel van de tijd wel in mijn rugzak en een reservebatterij op mijn lichaam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17:19

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Verwijderd schreef op maandag 15 december 2008 @ 13:14:
er waren een aantal leden van de groep die zeker wel problemen hadden met hun compact camera's (weet niet meer welk merk), geen stroom bij de kou en 's middags met zo'n 15 graden werkte alles weer correct.
Wat waarschijnlijk meer te maken heeft met het soort accu dan met het camerasysteem. Wellicht dat die compactjes nimh accu's hadden ipv. li-ion? Volgens mij hebben die laatste veel minder last van lage temperaturen (heb even geen tijd om het op te zoeken op mijn werk ;) ).

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wish
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 16:41

Wish

ingwell

backupdevice schreef op maandag 15 december 2008 @ 12:35:
... Een trip die op normale hoogte begint en eindigt op 5300M.
Voor in Kathmandu wonende Nepali misschien normaal, maar de stad ligt toch echt op ongeveer 1350 boven NAP. Maar daar zullen jij en je camera waarschijnlijk geen last van hebben ;).

De meeste camera's zullen de temperatuurverschillen wel aankunnen, zeker omdat de afkoeling geleidelijk zal gaan. Maar let inderdaad op condensvorming bij dragen op het lichaam.
Mijn EOS 350D kan deze temperaturen makkelijk aan, gedragen in een beschermhoes aan mijn riem. Inderdaad de accu dragen op het lichaam verlengt de duur, maar super onhandig. Een paar extra accus zou dan mijn voorkeur hebben.

In het algemeen zou ik de aankoop van een camera eerder laten afhangen van wat je er mee wilt en wat de gewenste functionaliteit is, dan of het zo extreem tegen kou kan. Zeker bij temperaturen van -5.

No drama

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice
extra accu op lichaam , ok ...

welke stekkers gebruiken ze daar?

[ Voor 38% gewijzigd door backupdevice op 15-12-2008 13:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

backupdevice schreef op maandag 15 december 2008 @ 13:17:
extra accu op lichaam , ok ...

welke stekkers gebruiken ze daar?
Ik kan me niet herinneren dat ik mijn wereld stekker gebruikt heb daar, lijkt me wel verstandig er één mee te nemen. Volgens Wikipedia gebruiken ze een 3 polige stekker.

Wikipedia: Netstekker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13-09 14:17
Op dpreview in het D40-D90 forum zie je ook regelmatig foto's van mensen die in het binnenland van de VS en canada wonen. Het wordt daar 's winters ook wel -10 of kouder overdag en die mensen hebben goede foto's zonder problemen met de camera.

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vorig jaar veel buiten geweest in Canada met tot -20 graden (halve dagen). Geen enkel probleem gehad met de camera / accu of beslaan (Canon 30D). Ik weet niet wat er gebeurt als je meerdere dagen achtereen in de kou bent, bij mij waren er wel temperatuur wisselingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 15 december 2008 @ 13:44:
[...]

Ik kan me niet herinneren dat ik mijn wereld stekker gebruikt heb daar, lijkt me wel verstandig er één mee te nemen. Volgens Wikipedia gebruiken ze een 3 polige stekker.

Wikipedia: Netstekker
offtopic:
Zo lomp dat hier geen wereldwijde standaard voor is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12-09 16:20
Hou ook rekening met enorme spanningswisselingen op dat net. Zorg dat je een wereldstekker met fuse hebt..

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheizberd
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 08-05 14:39
Wat betreft de naturkundige achtergrond van het beslaan van je lenzen als je ze op je lichaam draagt wordt door een paar mensen verkeerd om geredeneerd. Het is namelijk geen condens die aan de buitenkant van je camera ontstaat, maar het condenseren van het water dat de warme vochtige lucht die in je camera/lenzen zit.
De problemen hierbij zijn dus dat je het niet zomaar weg poetst omdat het aan de binnenkant zit en dat het mogelijk is dat electronica binnenin aan water wordt bloot gesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoefff
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:13

Zoefff

❤ 

Check om te beginnen de search eens, er zijn in het verleden al topics langsgekomen met dezelfde vraag :)

Daarnaast is het ook wel handig om te weten wat je budget is. Zo is het bijvoorbeeld prettig om een camera te hebben die weathersealed is, zodat je minder (geen) last hebt van eventuele condens in de camera. Maar voor weathersealed camera's kom je wel in een hoog prijssegment terecht :)

FotoblogWerkaandemuur.nlMoestuincursus.nlTwitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keeper
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Keeper

<3 Ruby

Je hebt geen verloop nodig, reken er alleen wel op dat er in de bergen geen stroom is via een elektriciteitsnet ofzo. Vaak kan je wel je batterij bij lodges opladen, dan hebben ze daar zonnepanelen of een accu of iets dergelijks. Dit kost (uiteraard) wel geld. Ik was zelf in april daar, met mijn 350D en geen enkel probleem gehad met temperaturen en dergelijke. Had wel een grip bij me, en dus 2 batterijen. Die heb ik voor de trip opgeladen en hebben het de hele tijd (+/- 12 dagen) prima uitgehouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10-09 19:15
backupdevice schreef op maandag 15 december 2008 @ 12:35:
Hoi,

Ik weet niet precies of ik hier goed zit, maar ik waag een gok.

Ik ga in Maart een trektocht door de Himalaya houden. Een trip die op normale hoogte begint en eindigt op 5300M.

Mijn vraag is de volgende. Er zullen dagen zijn dat ik temperaturen heb van -5 gedurende de dag. Ik neem aan dat ik dit moet laten meewegen in de aankoop van een camera. Zijn er dingen waarop ik moet gaan letten?

Bedankt voor de feedback :)
Voor -5 hoef je niet veel bijzonders te doen. De camera in je broekzak is meestal al voldoende. Met mijn ouwe fuji weinig problemen, zelfs geen condensvorming. Verder: hou de accu 's nachts warm.

Met SLR camera's kun je beter uit de voeten. Mijn D200 kon prima tegen -15. Die gaf geen kick. Ook het display bleef het keurig doen. In 2 weken 1 streepje van de accu levensduur af gegaan, niet spectaculair dus.

Als je je drukt maakt om batterijen, zou ik een Nikon FM2 of zo aanschaffen, die heeft geen batterijen nodig ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abrakadaver
  • Laatst online: 06-01-2021
heb wel een keer een 'traag' schermpje gehad bij temperaturen tussen de -20 en -35... maar bij die temperaturen (en een beetje wind) zorg je sowieso wel dat je snel bent met fotograferen ;)

Fujifilm X100F, Olympus OM, Rolleiflex, Canon EOS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 03-09 11:04

mux

99% efficient!

Zoefff schreef op maandag 15 december 2008 @ 17:34:
Check om te beginnen de search eens, er zijn in het verleden al topics langsgekomen met dezelfde vraag :)

Daarnaast is het ook wel handig om te weten wat je budget is. Zo is het bijvoorbeeld prettig om een camera te hebben die weathersealed is, zodat je minder (geen) last hebt van eventuele condens in de camera. Maar voor weathersealed camera's kom je wel in een hoog prijssegment terecht :)
De Pentax K200D is weathersealed, en cheap. Naar DSLR-standaarden dan :+

Youtube: PowerElectronicsBlog - Plank2 (4W computer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:20

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

ssj3gohan schreef op woensdag 17 december 2008 @ 10:42:
[...]

De Pentax K200D is weathersealed, en cheap. Naar DSLR-standaarden dan :+
Die is niet weathersealed, maar heeft wat afdichtingen rond knopjes. De k10d heb ik wel eens vast gehouden en die is toch echt anders gesealed dan mijn 1d. Ik ga er vanuit dat de k10d vergelijkbaar is met de K200d.

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abrakadaver
  • Laatst online: 06-01-2021
Nomad schreef op woensdag 17 december 2008 @ 10:49:
[...]
Die is niet weathersealed, maar heeft wat afdichtingen rond knopjes.
van Dpreview
Very unusually for this class of camera it also sports a weather-sealed body

Fujifilm X100F, Olympus OM, Rolleiflex, Canon EOS

Pagina: 1