Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• Jaspertje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-11 14:17

Jaspertje

Max & Milo.. lief

Of het teveel is weet ik niet, maar volgens mij hou je nu 250 euro over per maand om ermee te doen wat je wil. Voor een thuiswonend iemand zou dat opzich niet verkeerd moeten zijn. Echter: Je verdient 200 euro per maand en daarvan moet je al 100 euro aan je pa overmaken. en dan ook nog je zorgverzekering, auto en telefoon van betalen.. eigelijk kan dat niet eens. En naast het kostgeld moet je dan ook nog huishoudelijke taken doen en volgens mij is ongeveer het enige wat je niet moet boodschappen en koken (of wordt er elke week ook afgestoft?) Dan is het best veel...

Neem je pa in vergelijking die is maar +- 33% van zijn loon kwijt aan de belasting en jij bent 50% kwijt aan kostgeld... Ik denk dat je pa ook wel de verantwoordelijkheid moet nemen voor jou (dwz zijn kind). Je financieel iets bijbrengen is goed, maar 50% van je salaris afdragen is wel veel denk ik.... mgoed, ik hoef me daar pas over 18 jaar zorgen over te gaan maken :)

Die stufie is trouwens bedoeld voor je studie en volgens mij krijg je een redelijke beurs dus dat je al je schoolgeld e.d. zelf moet betalen is logisch (daar is dat geld voor bedoeld).....

• Speedy55
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 25-04 06:47

Speedy55

www.jpl-racing.nl

Ik snap waarom de topicstarter zich zo voelt, ik heb min of meer hetzelfde megemaakt met mijn stiefmoeder. Op zich is het allemaal geen probleem dat ie wat in de huishouding moet doen en kostgeld moet betalen. Maar...
... Ten eerste krijgt zijn stiefmoeder een uitkering... Kan ze niet werken? zo niet, dat heb ik niks gezegd. Maar mijn stiefmoeder kon werken, maar zat de hele dag op haar dikke zuignap en moesten wij nog klusjes gaan doen ook. Je bent niet haar kind dus hoef je ook niet verwend te worden? Wat voor bullshit is dat. Ze heeft voor je vader gekozen, jou krijgt ze erbij.
En die auto, waag het niet om hem weg te doen..... € 50 , - voor een hobby per maand moet kunnen, hell de meeste geven al 3 x dat bedrag voor de kroeg uit. Echt ik leef met je mee. Maar een ding, blijf er over praten met je vader, mijn pa klaagde erover toen mijn stiefmoeder weg ging, dat ik niet met dat soort dingen bij hem kwam. Ik had nog een extra nadeel, ik kreeg stiefkinderen erbij, dan kan je echt helemaal de lul zijn... maar goed dat laat ik even weg hier. Mijn advies, maak een excel sheet met al je ontvangsten en kosten per jaar, leg dit bij je pa neer en praat er dan nog een keertje over. Zeker als je volgend jaar geen tijd meer hebt om te werken i.v.m. je stage. Totdat je studie af is, zouden ze toch echt een beetje rekening met je moeten houden, ze zouden blij moeten zijn dat je studeert, maar zo vragen ze er gewoon om dat je gaat stoppen met je studie. Ik wil je niet tegen je ouders opzetten, zeker niet, maar dit gaat vind ik wat te ver.

Heel veel sterkte en succes van iemand die in hetzelfde schuitje gezeten heeft.

JPL-Racing --- iRacing Profiel

• Zoijar
  • Niet online

Zoijar

Because he doesn't row...

Jaspertje schreef op zaterdag 05 december 2009 @ 12:48:
Neem je pa in vergelijking die is maar +- 33% van zijn loon kwijt aan de belasting en jij bent 50% kwijt aan kostgeld... Ik denk dat je pa ook wel de verantwoordelijkheid moet nemen voor jou (dwz zijn kind). Je financieel iets bijbrengen is goed, maar 50% van je salaris afdragen is wel veel denk ik....
Ja, slechts 33% aan de belasting, dat zijn alle "kosten"... Zijn vader hoeft ook geen huur, gas, stroom, eten, verwarming, etc, etc te betalen natuurlijk. Wat dat betreft is het net het echte leven: de helft van je netto loon aan huur weg, dan al je overige vaste lasten betalen en dan nog eten. Ik vind dat de TS erg overdrijft. 100 euro p/m is echt geen belachelijk bedrag (ik heb jaren 300 betaald, maar ik verdiende ook wat meer). En de TS moet ook nog wekelijkse taken in huis verichten, zoals een keer stofzuigen. Nou, wat zielig ;) Dat vind ik ook vrij normaal als je samen ergens woont. Je bent volwassen aan het worden. Wen er maar vast aan, want het wordt alleen maar erger. In de toekomst ben je van 8 tot 6 van huis en moet je als je thuis komt eten maken en dan nog het huis schoonmaken :)

• Herr Flicker
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 19-11 16:50
Tuurlijk, ik vind het hartstikke normaal om huishoudelijke taken te doen!
Dit heb ik alleen zo genoemd om een idee te krijgen wat ik hier in huis doe.

Zoals ik al eerder zij, 100 euro vind ik niet erg! ik heb me daar nu aan aangepast.

Alleen in 2010 gaat mijn kostgeld omhoog waar ik dus een beetje tegenop zie!
Ik moet in februari 2010 op stage en ga natuurlijk niet specifiek op zoek naar stages + stagevergoeding.

Ik heb trouwens niet het idee dat mijn vader zich schaamt voor zijn inkomen.
Hij gaat vaak genoeg (lees : niet regelmatig) uit eten met zijn vrouw, koopt nieuwe dingetjes etc etc.

Dan krijg ik een idee : Hey, jij geeft wel veel geld uit aan dit en dat en ik zit te studeren, te werken en dan moet ik straks ook nog MEER gaan betalen..

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

ik zou nog eens goed met je pa gaan praten en later eventueel zijn nieuwe vriendin er bij.
Als dat alsnog op niets uit komt nadat jij duidelijk en eerlijk de situatie hebt uitgelegd dan heb je dat in ieder geval al geprobeerd.

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Maar waar zit je nu meer mee: met de hoogte van het kostgeld, of dat een 'vreemde' vrouw een plaats in je huis heeft gekregen en invloed op je vader heeft?

• Thunder
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Je loopt te klagen dat je 100 euro moet betalen voor onderdak, gas, water, licht, internet, televisie en voedsel? Het lijkt mij niet zo'n heel slechte deal eigenlijk, integendeel, het lijkt mij een uitstekende situatie!

Je eerder situatie was misschien nóg beter dan dit, maar ja, iets met volwassen worden geloof ik :Y)

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Nu online

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Herr Flicker schreef op zaterdag 05 december 2009 @ 14:59:
Zoals ik al eerder zij, 100 euro vind ik niet erg! ik heb me daar nu aan aangepast.

Alleen in 2010 gaat mijn kostgeld omhoog waar ik dus een beetje tegenop zie!
Hoeveel moet je in 2010 dan gaan betalen aan kostgeld (ik dat niet terugvinden in het topic).

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• Herr Flicker
Dat heb ik nog niet gehoord, weten ze blijkbaar nog niet denk ik.

@Thunder
Ik loop niet te klagen hoor, ik vind alleen de manier hoe dit gaat niet echt "normaal"
Ik ben zijn zoon, maar heb niet echt het idee dat dit zo is.
Kostgeld betalen ; alla, maar steeds al die regelingen eromheen en meer betalen en niet rekening houden met mijn studie vind ik gewoon wat ver gaan.

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 10:36
Thunder schreef op zaterdag 05 december 2009 @ 15:26:
Je loopt te klagen dat je 100 euro moet betalen voor onderdak, gas, water, licht, internet, televisie en voedsel? Het lijkt mij niet zo'n heel slechte deal eigenlijk, integendeel, het lijkt mij een uitstekende situatie!

Je eerder situatie was misschien nóg beter dan dit, maar ja, iets met volwassen worden geloof ik :Y)
Wat een goedkoop hotel zeg :P

Toen ik inkomsten kreeg heb ik zelf al gezorgt dat mijn ouders
1. geen kleedgeld meer betaalden
2. ik geen zakgeld meer kreeg
Dat was op mijn 16e. Wel uit vrije wil, maar toch..

Toen ik op het MBO zat, at ik in dezelfde situatie:
- ik had een auto
- weinig verdere uitgaven

Wat ik dus zelf moest betalen(sinds 16e dus):
- Schoolgeld
- Boeken (en bijbehorend benodigde apparatuur/gereedschap in mijn geval)
- Kleding
- Schooluitjes
- Daarnaast een bijdrage van 100 euro voor kostgeld wat later 150 geworden is.

Waarom moeten je ouders alles betalen? Persoonlijk had ik het zelf in de hand en kon ik zo een klein beetje meer onafhankelijk worden dan dat zij alles betaalden(wat op een of andere manier geen goed gevoel gaf als ze het wel deden).

Ga eens met je vader aan tafel zitten en vraag eens wat zijn gedachte is en vooral waarom het zo plotseling is(misschien wel een geld kwestie die jij niet weet)

[ Voor 6% gewijzigd door LED-Maniak op 05-12-2009 15:53 ]

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

• Thunder
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Herr Flicker schreef op zaterdag 05 december 2009 @ 15:47:
Dat heb ik nog niet gehoord, weten ze blijkbaar nog niet denk ik.

@Thunder
Ik loop niet te klagen hoor, ik vind alleen de manier hoe dit gaat niet echt "normaal"
Ik ben zijn zoon, maar heb niet echt het idee dat dit zo is.
Kostgeld betalen ; alla, maar steeds al die regelingen eromheen en meer betalen en niet rekening houden met mijn studie vind ik gewoon wat ver gaan.
Je loopt wel te klagen. Als je relatie al zo verzuurd door een kleine (!) bijdrage gaat er toch iets meer mis.

Welke regelingen bedoel je? Dat je moet schoonmaken en een niet buitenproportionele bijdrage moet leveren aan het huishouden in de vorm van wat klusjes? Je hebt 250 euro per maand over naast je vaste lasten, volgens een berekening die hier eerder gepost was, dat is redelijk veel.

Je hebt wel door dat je enorm gesubsidieerd wordt door je vader mag ik hopen? Ga eens na wat je elke maand zou moeten aftikken wanneer je op jezelf zou wonen; hotel Papa is de beste deal die je gaat vinden.

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13:11

Dido

heforshe

Wat je het meeste dwars zit is dus die stijging, maar je weet niet hoeveel je meer moet gaan betalen?

Ik zou toch eerste eens om de tafel gaan zitten om te kijken over hoeveel we het dan hebben, voordat je je loopt op te vreten over die stijging terwijl je pa straks zegt "inflatie lijkt me redelijk, ik wil vanaf 1 januari 1004 euro van je".

Wat betekent mijn avatar?

Verwijderd

Kostgeld is normaal, maar ik vraag me af wat de vriendin van je vader in het huishouden doet , dat je je eigen kamer netjes moet houden is gewoon. als je kostgeld betaald en je eigen rotsooi opruimt hebben ze ergens nergens meer over te zeuren want je eet en slaapt enkel maar.

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
edit:
Voegt niet toe :)

[ Voor 88% gewijzigd door anandus op 05-12-2009 23:50 ]

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09:57
Laat me raden, ik ben ongeveer de tiende die nu gaat zeggen: 100 euro kostgeld is niet zo veel? Maar goed, als het je thuis niet zo goed bevalt, tijd om eens op kamers te gaan? Gaat je wel meer kosten dan die 100 per maand, en een auto hebben als student, vergeet dat maar. Check ook je lijstje met huishoudelijke taken:
Ik heb ook nog een paar wekelijke taken opgekregen die ik in het huis moet doen namelijk :
-Complete huis stofzuigen
-Vaatwasser leegruimen
-Eigen kamer netjes houden (ok..)
Euh ja, de zooi houd zichzelf niet schoon eh? Misschien kies je liever uit:
  • Badkamer schoonmaken
  • WC('s) schoonmaken
  • Keuken schoonmaken
  • Was doen, ophangen, opvouwen, strijken
  • Rondslingerende zooi in huis opruimen
  • Vuilnis naar buiten brengen
  • Inkopen doen
  • Eten koken
  • Afwassen/spoelen/vaatwasser inruimen
  • Etc. etc.
Als je namelijk op kamers gaat wonen kun je die ook allemaal aan je lijstje toevoegen. Als je het zo bekijkt, is het misschien niet zo onredelijk dat je ook wat moet doen? Al die andere dingen doe jij nu namelijk niet, en ze gebeuren niet vanzelf kan ik je uit ruime ervaring daarmee verzekeren (LOL).

• BlakHawk
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-01-2021
Bij mij ging dat zo:

Mijn ouders betaalden alles voor mijn school, dus ging mijn studiefinanciering ook in het geheel naar mijn ouders...
Schoolgeld moest ik betalen vanaf het moment dat ik full time ging werken en klaar was met school. En het bedrag was bij mij naar mijn mening erg laag: 50 euro per maand.
Ik werkte er wel bij maar dat was voor de ziektekostenverzekering, telefoon, kleding, uitgaan etc.

Ik heb zelf zoiets van je ouders krijgen een kind, dan moet je daar ook de lasten bij dragen tot op zekere hoogte. Maar wat in je topic startpost staat, vind ik te ver gaan... Te veel. En die vrouw heeft daar niets over te zeggen... Dat moet je gewoon onderling met je vader overleggen.

Youtube: DashcamNL

• Roenie
  • Niet online
Herr Flicker schreef op zaterdag 05 december 2009 @ 15:47:
...Ik ben zijn zoon, maar heb niet echt het idee dat dit zo is....
Je voelt je door je vaders vriendin opzij gezet?

Verwijderd

Ongeacht de rationaliteit, die 100 euro is wel linksom of rechtsom op te brengen. Zoals ik al zei de discussie over zin of onzin over het kostgeld niet zo relevant bij dit bedrag.

1. Kom met een tegenvoorstel van 75 euro, met daarbij de stelling dat als je een beter baantje vindt wat meer zult bijdragen (bv met een vakantiebaantje). Of door 4 uurtjes ieder weekend in de supermarket of iets dergelijks te werken.

2. Slik het voorlopig gewoon, de alternatieven zijn slechter EN aangezien je binnen 1 of 2 jaartjes toch wel t huis uit zult gaan (gezien je leeftijd en duur studie) heb je tenminste geen compleet vernaggelde band met je ouders thuis.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 06-12-2009 09:49 ]

• Refro
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11:48
Heb je als eens gevraagd waarom het omhoog gaat en met hoeveel? En wat krijg je er voor terug is dat "alleen" kost en inwoning (dus eten, gas, water, electriciteit) of ook kleding etc?

Zelf heb ik nooit kostgeld betaald tijdens mijn studie (vader minimum loon, moeder werkte 3 dagdelen als hulp in de huishouding). Heb zelf alles betaald van de studie en ook de kleding, zorgverzekering, hobys, etc. En dat ging gewoon prima . Vindt kostgeld ook een beetje vreemd tijdens een studie omdat dit an sich een fulltime bezigheid is en als er ook nog geld verdient moet worden dit ten koste van de studie kan gaan (wat vast niet de bedoeling is).

Na mijn studie (toen ik een baan had) is wel gedreigd met het betalen van kostgeld het was 400 euro kostgeld of 400 euro per maand sparen. Ik heb uiteraard voor het sparen gekozen, maar weet zeker dat mijn ouders anders voor me gespaard hadden. En op zich was kostgeld niet eens zo gek geweest met een baan, mijn instap salaris was hoger dan het salaris van mijn vader.

Huishoudelijke taken vindt ik dan wel weer meer als normaal, dat begon rond mijn 5e met helpen met afwassen, en vanaf een jaar of 12 de badkamer en het zuigen van de bovenverdieping. Mijn eigen kamer hebben zover ik weet mijn ouders nooit wat aan gedaan.

• Herr Flicker
@Wilke
NOGMAALS, huishoudelijke taak vind ik absoluut de normaalste zaak van de wereld! laat ik dat voorop stellen
Daar maak ik mij ook helemaal niet druk om.

Kostgeld nu van 100 euro kon ik mee leven, hier werkte ik gewoon voor en de "rest" "probeer" ik te sparen.

@iedereen.
Ik heb gister alleen aan mijn vader gevraagd met hoeveel het omhoog ging, en het word 150 euro.
Ik ben er verder niet lang op ingegaan omdat ik onvoorbereid geen discussiepunten kan bedenken.

Ik heb nog verteld over mijn studie en dat ik februari op stage ga, maar leek daar niet echt van op te kijken.

Had trouwens niet verwacht dat er zoveel reactie op zou zijn, ben hier wel blij mee.
Deze adviezen, tips en ervaringen kan ik uit leren.

• Ferruginous Hwk
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
Herr Flicker schreef op zondag 06 december 2009 @ 12:11:
@Wilke
NOGMAALS, huishoudelijke taak vind ik absoluut de normaalste zaak van de wereld! laat ik dat voorop stellen
Daar maak ik mij ook helemaal niet druk om.

Kostgeld nu van 100 euro kon ik mee leven, hier werkte ik gewoon voor en de "rest" "probeer" ik te sparen.

@iedereen.
Ik heb gister alleen aan mijn vader gevraagd met hoeveel het omhoog ging, en het word 150 euro.
Ik ben er verder niet lang op ingegaan omdat ik onvoorbereid geen discussiepunten kan bedenken.

Ik heb nog verteld over mijn studie en dat ik februari op stage ga, maar leek daar niet echt van op te kijken.

Had trouwens niet verwacht dat er zoveel reactie op zou zijn, ben hier wel blij mee.
Zo, dat is nog eens een inflatiecorrectie. :o
Welke reden had je vader voor zo'n stijging van de kostgelden?

Al met al nog weinig voor kost en inwoning maar wel een forse stijging.
Kun je nog wel voldoende sparen voor je uitzet of helpen je ouders hiermee?

Vreemd trouwens dat jij je vader vraagt hoeveel het omhoog gaat en dat jij vervolgens als hij jouw vraag beantwoord jij ineens onvoorbereid bent?? :?

[ Voor 3% gewijzigd door Ferruginous Hwk op 06-12-2009 12:41 ]

Everything should be made as simple as possible, but not simpler. (A. Einstein)

• Jofel
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 24-09 12:41
Tja... wat is nu eigenlijk het probleem?

Je betaalt €1o0 aan kostgeld en dit wordt €150 volgend jaar. De andere kosten zijn allemaal privékosten (studie, je auto, etc.) en tellen dus niet mee voor wat je betaalt aan je vader+vrouw. Daarnaast doe je taken in het huishouden zoals de vaatwasser opruimen en stofzuigen en je kamer schoonhouden. Dit soort taken zijn niet meer dan normaal en zou je ook moeten doen als je op je zelf woont. Dan moet je zelfs nog veel meer doen dan dat.

Dus als ik het een beetje deduceer kom ik tot de volgende conclusie:
Je betaalde vroeger geen kostgeld en nu wel. Dit wringt en je hebt het idee dat dit op de een of andere manier gerelateerd is aan de nieuwe vrouw van je vader. Schijnbaar mag je haar ook niet zo als ik je antwoorden lees. Je kiest erg afstandelijke bewoordingen.
Is dit dus niet de hele issue? Je botert niet met de nieuwe vrouw van je vader en je moet, in jouw ogen, van haar kostgeld betalen.

Ik zou dus daarover met beiden gaan praten. Waarom botert het niet en wat kun je er aan doen. Dat lijkt me het echte issue.

Nu even op het financiële verhaal: je hebt een woonplek waar je slechts €100/€150 per maand betaalt en dat zijn alle kosten (woonlasten, eten (je hoeft niet zelf te koken), de was, etc.)!
Je bent al 21, dus ruim volwassen.
Wat is je alternatief? Voor ongeveer €600 per maand een kamer huren, eten kopen, zelf koken, wassen, etc. Dan heb je wel je eigen leven.

Dat is je afweging op financieel gebied die je moet maken. Ja, vroeger woonde je gratis maar hoe dan ook is het niet onredelijk om bij te dragen in de kosten als je 21 bent en als je dat niet bevalt, dan kun je op jezelf gaan wonen. Maar dat is echt veel duurder en lang niet zo gemakkelijk want dan is echt alles jouw verantwoordelijkheid.

En nu wat persoonlijke anekdotes zodat je een beeld krijgt hoe een ander (ik) omging met dit soort zaken:
Mijn broer, ik en mijn zus gingen allemaal het huis uit met 18 jaar. We zijn allemaal erg zelfstandige mensen en weten hoe we ons leven willen leiden en we wilden dus allemaal graag zo snel mogelijk op ons zelf wonen. Bovendien zei mijn moeder altijd: als de regels in huis niet bevallen, ga je maar met 18 jaar op jezelf wonen. :) En mijn ouders hadden overigens vrij weinig regels...
Dat was financieel lastig maar ja dat geldt voor iedereen die met 18 jaar op zich zelf gaat wonen, student of geen student. Dan moet je keuzes maken (ik had bijvoorbeeld geen auto tot en met mijn 22e/23e). Een hobby die geld kost kon niet. Ik zelf werkte ook 20-40 uur per week gedurende mijn hele studie om alles te kunnen betalen. En veel van mijn vrienden werkten minimaal 10 uur per week, 1 dag in het weekend en een 1-5 avonden doordeweeks. Ik was een beetje overdreven en ik raad je ook niet aan om full time te werken naast een studie want dat vertraagt je studie ook navenant. Kun je niet doordeweeks en in de avonden een baantje zoeken om meer geld te krijgen zodat je je huidige levensstijl kunt voortzetten?

Ik kan je niet vertellen welke keuze je moet maken maar realiseer je hoe weinig €100 of €150 aan kostgeld is. Het is een fractie van de kosten die je hebt als je op jezelf woont. Dus drijf het niet op de spits als het alleen om het geld gaat. Want het is niet onredelijk om kostgeld te vragen, de bedragen zijn ook niet onredelijk, je wil zelf geen offers maken (je wil niet eens overwegen om je auto op te geven) en met 21 jaar kun je of meer werken of geld lenen van de IBG. Met zoveel opleidingen kun je de lening heus wel terugbetalen.

Oh, en de auto pakken en een week verdwijnen bewijst helemaal niets. Sterker nog, dat laat zien dat je waarschijnlijk nog niet volwassen genoeg bent om op jezelf te wonen.

• Sen
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19-11 13:55

Sen

<-->

Wat een moraalridders weer zeg. Kostgeld als je nog studeert wat een onzin. Het zijn jouw ouders de helft heeft de keuze gemaakt jouw op de aarde te zetten dus laat ze maar betalen.

Verwijderd

Eensch met bovenstaande reactie!

Maar laat ik toch vooraan beginnen. Hoe oud ben je? Kan dat nergens uit halen, of heb eroverheen geskimmed.
Als je onder de 20 bent vind ik het ronduit belachelijk. Ben je boven de 20, tsja, dan gaat het anders liggen.

Mijn enige goede antwoord in deze is dat je op kamers moet gaan! Niks mis mee. Ook niet als MBO'er. Heb het zelf ook gedaan toen ik een MBO studie deed, en doe nu HBO. Je krijgt stufi, dus die gaat flink omhoog als je nu op kamers gaat. Hoeft je dus niks te kosten. Daarnaast heeft je pa ervoor gekozen jou op de wereld te zetten, dan moet hij nu ook niet gaan klagen over het financiële plaatje wat er aan hangt.

Kostgeld betalen doe je maar als je 28 bent, niet studeert, en te lui bent om te gaan werken.

• racoon
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11:26

racoon

mooowwww

hij is van 8 oktober 1988

24 flesjes in een krat 24 uur in een dag toeval??

• Kid Buu
  • Laatst online: 19-11 20:45

Kid Buu

Huh, Pietje?

Ik weet nog wel toen mijn ouders het woord 'kostgeld' in de mond namen (kwam eigenlijk alleen van mijn moeder, niet van mijn vader). Ik was toen 21 en had al plannen om binnen 3 maanden toen uit huis te gaan. Ik zelf vind het vragen van kostgeld van je kinderen ronduit belachelijk (uitzonderingen daargelaten), in mijn geval was er (gelukkig) niet concreet een voorstel van gekomen maar ik weet wel dat het de verhoudingen flink verstoord zou hebben.

"It was bad enough seeing the demon this close up. Far worse . . . it saw me. As weak and near death as the thing was, it recognized a living human a few inches away. Very slowly, it raised its missile hand."

Verwijderd

[b]

Terzijde: je zorgverzekering kan een stuk goedkoper. Kijk eens bij FBTO. Bereken je premie zonder tandartsdekking. Als je alleen periodieke controles declareert en een enkele keer een gaatje laat vullen kun je dat beter van je bespaarde premie betalen.
Disclaimer: Testert is momenteel ingehuurd door FBTO. Ook bij andere verzekeraars kun je E 25,- / maand besparen, maar van FBTO weet ik nu dat er lieve en betrokken mensen werken. Mensen worden er bij naam genoemd: "Heb jij mijnheer Flicker al teruggebeld over de vraag die hij heeft?"
ik zou niet op de zorgverzekering beknabbelen. als je een keer wortelkanaalbehandeling moet , dan komen die kosten dubbel zo hard terug :)

[ Voor 57% gewijzigd door Verwijderd op 06-12-2009 19:09 ]

• Wilke
Sen schreef op zondag 06 december 2009 @ 14:55:
Wat een moraalridders weer zeg. Kostgeld als je nog studeert wat een onzin. Het zijn jouw ouders de helft heeft de keuze gemaakt jouw op de aarde te zetten dus laat ze maar betalen.
Ik denk dat leeftijd nogal uitmaakt ;)

• Sen
  • Laatst online: 19-11 13:55

Sen

<-->

Wilke schreef op zondag 06 december 2009 @ 19:40:
[...]

Ik denk dat leeftijd nogal uitmaakt ;)
Maar 22 max en nog studeren is het onzin. Als hij 28 was en studeerde nog was het anders.

• Ventrigo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Ventrigo

Het is zeker mijn tube !

Over deze zin kan ik me heel goed indenken. Ik heb hier ook last van. Nu heb ik na 7 jaar me stoute schoenen aangetrokken en een studenten woning/flat kunnen krijgen (TIP! via www.duwo.nl heb ik een woning/flat kunnen vinden, maar volgens mij is dit alleen voor HBO/UNI. Je zou even kunnen kijken hoe dit zit met MBO studenten). Ik denk (vanuit mijn eigen situatie/ervaring) dat dit in de loop van de tijd misschien alleen erger wordt.

Ik heb gelukkig een vriendin die totaal anders is opgegroeid en mij een andere wereld laat zien hoe het "ook" kan. Het is nu niet natuurlijk te zeggen "goh neem een vriendin", maar zo iemand laat je soms wel de andere kanten van de situatie/leven zien.

Dus als je er mee kan leven (slik die drol dan door zoals me schoonouders zeggen) dan "so be it".

Self reflection is the school of wisdom

Verwijderd

HAHAHA gast! 100 euro kostgeld! waar praat je over met je aanvullende beurs? Iedereen die dat niet heeft krijgt maar 90 euro inwonende beurs en je gaat janken? Alles wordt betaald gek!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 06 december 2009 @ 21:36:
HAHAHA gast! 100 euro kostgeld! waar praat je over met je aanvullende beurs? Iedereen die dat niet heeft krijgt maar 90 euro inwonende beurs en je gaat janken? Alles wordt betaald gek!
Hier heeft TS vast wat aan ;)

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

@iedereen.

Hij probeert je volgens mij gewoon zijn huis uit te werken.

Voor 250/300 euro heb je een eigen mooie kamer.

Je krijgt 150 euro meer stufi als je uitwonend bent t.o.v. thuiswonen.

Like, zoek een kamer of een eigen woninkje als je er eentje goedkoop kan vinden probeer jezelf te redden zou ik zeggen.

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

• Coldcat
  • Laatst online: 14-10 05:55

Coldcat

HODL

Maar ook dingen als :
-Schoolgeld
-Ziektekosten
-Begrafenis premie (oid)
Schoolgeld, was zo'n 100 euro per maand + ziektekosten + begrafenis

Totaal dus 100 + 75 + 5 = 180 euro.

Zorgverzekering kan nog wel goedkoper, je rookt niet je zuipt je niet dood dus een eigen risico kun je wel aangaan. Natuurlijk moet je dat zelf weten maar als je er geen gebruik van maakt is het zonde.

In principe zijn dat kosten voor jezelf, je maakt ze zelf dus zul je ook moeten betalen. Huur en zo hoef je niets aan bij te dragen? Dan zou ik het niet erg vinden, want zorgtoeslag betaald je verzekering en schoolgeld heb je stufi voor. Die begrafenis kost je niets. Dus eigenlijk snap ik het niet echt. Je krijgt alles van de overheid.

Als je nou een bijdrage voor de huur moet geven is dat anders, dat zou ik niet doen. maar dingen die jij nodig hebt zou ik gewoon betalen.

Mijn broertje mocht ook flink betalen. Gevolg was wel dat hij snel het uit zou gaan. Bovendien leerde hij al meteen met geld omgaan. Mijn ouders vroegen mij of dat reeel was en ik heb ze ook gezegd dat dat zo is. Want als student moet je op jezelf wonen, dan ga je juist ontwikkelen en moet je niet gebonden zijn. Nu heeft hij een mooie kamer, kan hij met geld omgaan en kan hij doen wat hij wil. Als je thuis een plek blijft waar alles betaald wordt en waar het altijd warm, veilig en goed is kom je er niet weg.

[ Voor 22% gewijzigd door Coldcat op 06-12-2009 21:47 ]

Benzinebarrel (1:15) - 0 zonnepanelen - 10 aaa batterijen opslag (2019 model)

• Ventrigo
  • Niet online

Ventrigo

Het is zeker mijn tube !

Verwijderd schreef op zondag 06 december 2009 @ 21:36:
Je zou je ook even in de situatie in kunnen leven en niet de situatie afschepen als onacceptabel. Schijnbaar weet je nog geen eens waar je stufie op gebaseerd is. Het is inkomens afhankelijk van wat je "ouders" krijgen aan salaris. Hierdoor krijgt hij waarschijnlijk wat meer dan jou. Dus eigenlijk zou je je zelf uit moeten lachen dat je zo weinig krijgt omdat je ouders zo veel verdienen. Maar daar gaat deze discussie niet over (zoals je zelf ook weet).

Verwijderd

DennusB schreef op zondag 06 december 2009 @ 21:38:
[...]

Hier heeft TS vast wat aan ;)
Wellicht het inzicht dat hij het helemaal super voor elkaar heeft met zijn aanvullende beurs die wij allen betalen.

Verwijderd

Ventrigo schreef op zondag 06 december 2009 @ 21:47:
[...]

Je zou je ook even in de situatie in kunnen leven en niet de situatie afschepen als onacceptabel. Schijnbaar weet je nog geen eens waar je stufie op gebaseerd is. Het is inkomens afhankelijk van wat je "ouders" krijgen aan salaris. Hierdoor krijgt hij waarschijnlijk wat meer dan jou. Dus eigenlijk zou je je zelf uit moeten lachen dat je zo weinig krijgt omdat je ouders zo veel verdienen. Maar daar gaat deze discussie niet over (zoals je zelf ook weet).
Nee? Ik weet niet waar studiefinanciering op gebaserd is? Ik studeer zelf mafkees. Natuurlijk is het onacceptabel te gaan zeiken over die 100 euro die je MEER krijgt dan elk ander klasgenootje die een vader heeft met een wat hoger inkomen (en dientengevolge misschien wel minder kostgeld hoeft te betalen).

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Ik vind het persoonlijk nogal bij de haren getrokken. Ik kan me vinden in jouw gevoel dat de vriendin van je vader de controle over het huishouden overgenomen heeft. De vraag die ik me stel (en jij waarschijnlijk ook) is: zou dit ook ter sprake gekomen zijn als zij niet was komen inwonen en als het gewoon jouw vader was? Ik vind persoonlijk dat zij hoegenaamd geen eisen kan stellen op financieel vlak aan jou (je bent niet haar kind). Raakt jullie 'gezin' moeilijk rond?

Los daarvan: ik ben zelf al vroeg thuis vertrokken; mijn vader heeft bv. wel het inschrijvingsgeld (2500 EUR) van mijn voortgezetten opleiding betaald (een 'master na master', of een postgraduaat zoals dat zo mooi heette toen). Hij draagt nu ook een aardig bedrag bij voor het appartement dat ik net aangekocht heb.

Mijn broer studeert momenteel nog (heeft net een vijfjarige architectenopleiding afgerond). Die werd zo goed als volledig betaald door onze ouders. Hij is na die vijfjarige opleiding nog een opleiding industrieel ingenieur begonnen. Aangezien hij er al een volledige hogere opleiding heeft opzitten betalen mijn (gescheiden) ouders dit niet meer volledig. Zijn kot ('op kamers' voor de Nederlanders :P) betaalt hij momenteel voor de helft zelf (de andere helft wordt door pa betaald) en ook een stuk van de opleiding betaalt hij zelf.

In België zijn er al rechtszaken (!) geweest over de onderhoudsplicht van ouders naar hun kinderen toe (en sommige zijn ook gewonnen door de kinderen). Persoonlijk vind ik niet dat je je kind mag straffen omdat hij ervoor kiest om verder te studeren (en zo dus zijn carrierekansen te vergroten).

Ik zou het kunnen begrijpen als je pa en zijn vriendin kosten rekenden als je 28 zou zijn, voltijds zou werken en nog thuis zou wonen. Maar dit is een héél andere situatie, en mij lijkt het dat ze je eerder als een financiële melkkoe zien.
Verwijderd schreef op zondag 06 december 2009 @ 21:47:
[...]

Wellicht het inzicht dat hij het helemaal super voor elkaar heeft met zijn aanvullende beurs die wij allen betalen.
Da's een lekker zure oprisping :*

[ Voor 20% gewijzigd door Borromini op 06-12-2009 22:01 ]

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• sverzijl
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18-11 22:19
Verwijderd schreef op zondag 06 december 2009 @ 19:08:
[...]
ik zou niet op de zorgverzekering beknabbelen. als je een keer wortelkanaalbehandeling moet , dan komen die kosten dubbel zo hard terug :)
offtopic:
Alleen als je verwacht ieder jaar 1 of meer wortelkanaalbehandelingen nodig te hebben (of soortgelijke dure behandelingen) is een tandartsverzekering de moeite waard. De hoogte van de premie voor tandartsverzekeringen is normaliter al 40-45% van de maximale vergoeding die je kan krijgen op jaarbasis. Dus als je slechts 1 keer per 2 jaar een dure behandeling nodig hebt ben je bijna altijd goedkoper uit geen tandartsverzekering af te sluiten.

• Confusion
  • Laatst online: 01-03-2024

Confusion

Fallen from grace

Dit is de reden dat het IBG ook geld uitleent tegen een betrekkelijk lage rente: als je studeert kan je niet werken.

Wie trösten wir uns, die Mörder aller Mörder?

• Jofel
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 24-09 12:41
Nou... dat kan wel Confusion. Ik en velen met mij zijn het levende bewijs dat het wel kan. Het heeft alleen mij wel redelijk vertraagd qua studievoortgang omdat ik het leuker vond om te werken en geld te verdienen dan in de boeken te duiken. En eerlijk gezegd vormt het je wel als je moet balanceren tussen studie, werk en huishouden (ik woon al samen vanaf 18 jaar). Net als later... na je studie... :)
Maar het is een keuze met voor- en nadelen. Als iemand zo snel mogelijk wil afstuderen, dan zou ik het eigenlijk wel aanraden om een lening te nemen. Je bent eerder klaar en je krijgt dus eerder een hoger salaris wat aansluit bij je niveau. 1 Netto jaarsalaris is vaak al meer dan je hele lening.

Maar hoe dan ook, de TS vindt het basicly vervelend dat hij €100/maand moet betalen en in 2010 €150/maand voor kost en inwoning, de was, etc. Een fractie van de kosten die hij zou hebben als hij op zichzelf zou wonen, wat met 21 jaar niet ongebruikelijk is.

Ik blijf bij mijn primaire gevoel zoals ik een paar posts eerder verwoordde: volgens mij gaat het niet om het geld maar om de nieuwe vrouw van je vader en de relatie tussen jullie.

• Jaspertje

Jaspertje

Max & Milo.. lief

Ik vindt die 150 euro op een salaris van 200 euro ook totaal niet in verhouding staan. Daarbij denk ik ook dat ouders een verantwoordelijkheid hebben genomen om hun kind(eren) op te voeden en te verzorgen. Daarbij horen ook kosten, dat weet je volgens mij....

Ik vindt het fantastisch dat hij iets moet bijdragen, maar niet omdat het anders te krap is (dan gaat er iets anders niet goed in het huishouden) maar omdat je daarmee iemand leert dat niet alles gratis is...

• Confusion

Confusion

Fallen from grace

Jofel schreef op maandag 07 december 2009 @ 09:50:
Nou... dat kan wel Confusion. Ik en velen met mij zijn het levende bewijs dat het wel kan. Het heeft alleen mij wel redelijk vertraagd qua studievoortgang omdat ik het leuker vond om te werken en geld te verdienen dan in de boeken te duiken.
Ik heb tijdens mijn studie ook aardig wat gewerkt, maar dat betekent niet dat dat voor iedereen is weggelegd. Sommigen willen of moeten veel tijd in hun studie steken.

• BAS80
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 19-05 17:20
Confusion schreef op maandag 07 december 2009 @ 07:51:
Dit is de reden dat het IBG ook geld uitleent tegen een betrekkelijk lage rente: als je studeert kan je niet werken.
Bij de ABN krijg je zelfs een renteloze lening die je ook pas na je studie hoeft af te betalen.......

Gamertag XBL: AltScarfaceNL Steam: 'Alt Scarface NL'

• De_Bastaard
  • Laatst online: 10:26
Tbh zouden mijn ouders me nou nooit zoveel geld laten betalen als ik maar zo weinig zou verdienen... Beetje irrieel als je het mij vraagt!

• Confusion

Confusion

Fallen from grace

De_Bastaard schreef op maandag 07 december 2009 @ 10:49:
Tbh zouden mijn ouders me nou nooit zoveel geld laten betalen als ik maar zo weinig zou verdienen... Beetje irrieel als je het mij vraagt!
Maar jouw ouders hebben misschien ook geld om zich de luxe te veroorloven om jouw, direct of indirect, geld te schenken. Als je ouders op het minimumloon zitten, dan wordt het een heel ander verhaal.

[ Voor 5% gewijzigd door Confusion op 07-12-2009 10:55 ]

• kdekker
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Ik zie niet zoveel reacties van ouders :)
Als je 1 of meer kinderen hebt, dan is het een hele kluif om studiegeld op te hoesten (zeker met het genoemde bruto salaris van je vader). Kostgeld vragen om een deel van de huishoudkosten te dekken is dan niet onredelijk. Er moet dan wel inkomen zijn, en die lijkt de TS te hebben (stufi waarvan je overhoudt tel ik als inkomen). Ouders doen normaliter hun best om hun kinderen op te voeden, maar ook hun budget is beperkt. Dus het is niet onredelijk om daar een bijdrage voor te vragen.

Kijk eens bij NIBUD wat de kosten van een huishouden zijn, en welke bedragen voor kostgeld normaal zijn (persoonlijk vind ik dat NIBUD de boel vrij hoog zet). Alternatief is om er meer bij te gaan werken naast je studie, of om het huis uit te gaan. Bij uit huis gaan zal er extra bijklussen naast je studie ook een hele uitdaging zijn. Thuiswonen is in (bijna) alle gevallen goedkoper. Uitwonen geeft meer vrijheid, maar heeft z'n prijs.

Verwijderd

Het kan inmiddels wel uit om op jezelf te gaan wonen, denk ik. 150 euro per maand gaat naar je ouders. Je krijgt 150 euro minder studiefinanciering omdat je thuiswonend bent. Dat maakt 300 euro, en daar kan je (afhankelijk van locatie) gerust een fatsoenlijke kamer en een internetabonnement van huren. Onderhandel met je vader dat hij je nog een beetje blijft steunen tijdens je studie (daar heb je wettelijk recht op tot en met je 23e), bijvoorbeeld 100 euro per maand. Daar kan je gemakkelijk van eten, en dan heb je uitwonend alles wat je thuis ook hebt. Ik weet niet of je het huis uit wil, maar de mogelijkheid is er en het kost je niet meer dan de huidige situatie.

• ? ?
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

? ?

..

[ Voor 102% gewijzigd door ? ? op 25-01-2013 09:35 ]

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Confusion schreef op maandag 07 december 2009 @ 10:54:
Maar jouw ouders hebben misschien ook geld om zich de luxe te veroorloven om jouw, direct of indirect, geld te schenken. Als je ouders op het minimumloon zitten, dan wordt het een heel ander verhaal.
Plus: de TS heeft duidelijk geld, want er kan een auto af als hobby. Als ouder zou ik er ook problemen mee hebben als zoonlief een dure hobby heeft maar wel verwacht dat de rest betaald wordt, dan kan die hobby ook wel even wachten om te investeren in de eigen toekomst.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• Mik!
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 26-02-2024
gambieter schreef op maandag 07 december 2009 @ 11:10:
[...]

Plus: de TS heeft duidelijk geld, want er kan een auto af als hobby. Als ouder zou ik er ook problemen mee hebben als zoonlief een dure hobby heeft maar wel verwacht dat de rest betaald wordt, dan kan die hobby ook wel even wachten om te investeren in de eigen toekomst.
Klinkt alsof een hobby helemaal niet meer mag. Hij heeft een overzicht gegeven en ik kan de opmerking 'heeft duidelijk geld' niet helemaal plaatsen. Daarnaast bespaart ts wel geld door niet/nauwelijks te drinken, niet te roken en niet standaard elke week uit gaan. Dat geld kan dan prima in een 'dure' hobby.

Daarnaast een verhoging naar 150 euro terwijl TS in februari stage gaat lopen zonder de garantie van een stagevergoeding en niet naast school/stage kunnen werken, is sowieso niet helemaal fair imho.

Ik ben na mijn studie (ik werkte wel) terug naar huis gegaan en daar heb ik kostgeld betaald. Niet gek, als je bedenkt dat ik meer verdien dan mijn moeder. In eerste instantie 175 euro betaald, maar na de scheiding van mijn ouders is dit verdubbelt. 375 euro was opgebouwd uit kosten zoals gas/water/licht, internet/telefoon/kabel en huishoudgeld (eten). Huur betaalde ik niet aan mee, want dit zijn standaard kosten die hoe dan ook betaald moeten worden. Internet en elektriciteit nemen bijvoorbeeld al meer toe als je met z'n 3en bent ipv 2.

Ik vind kostgeld niet belachelijk, maar niet als iemand nog studeert en eigenlijk zo goed als alle kosten zelf ophoest. Meehelpen in het huishouden is eigenlijk vanzelfsprekend.

|| Quiran Death Knight @ Defias Brotherhood ||

• Freezerator
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19-11 22:44
Grappig dat sommige zo licht denken over het feit dat je als ouder onbeperkt geld zou hebben om je kinderen naar school te sturen en dergelijke. Ik kan het standpunt van de ouders hier wel begrijpen, maar het zou fijn zijn voor de TS als ze het kunnen onderbouwen richting hem.

Het is natuurlijk wel vervelend, maar ik denk als je met je pa om tafel gaat zitten vast wel tot een oplossing kan komen. Waarschijnlijk heeft de TS een hoger vrij besteedbaar inkomen dan zijn vader, want die heeft nog eens alle vaste lasten.

• Jaspertje

Jaspertje

Max & Milo.. lief

Volgens mij staat school hier helemaal los van: TS krijgt (of leent, dat weet ik niet) 375 euro per maand aan stufi. Dat is genoeg om zijn eigen school te betalen plus de boeken. Dus of zijn vader in het geld zwemt of niet maakt daarvoor niet uit. De stufi is daarvoor bedoelt en wordt daar ook voor gebruikt (Hij betaald zijn studie ook zelf).

Wat TS zou moeten vragen aan z'n pa is waarom hij 150 euro zou moeten betalen. En natuurlijk ook met een goed voorstel komen waar je zelf gelukkig van wordt. Misschien iets met een %. Ik betaal van mijn loon (danwel werk, danwel stage vergoeding) 40%. Hierdoor kan het zijn dat je pa niets krijgt als jij stage gaat lopen zonder vergoeding of juist iets meer als die 150 euro als je een goede vergoeding krijgt.

Ik zou bij dat % ook je zorgtoeslag en je verzekering meenemen:
+inkomen
+ zorgtoeslag
- zorgverzekering
= getal*x% = vergoeding

• anandus
  • Niet online
Jaspertje schreef op maandag 07 december 2009 @ 12:12:

Wat TS zou moeten vragen aan z'n pa is waarom hij 150 euro zou moeten betalen.
En dan geeft-ie als antwoord: "Zodat je alvast een beetje leert voor jezelf te zorgen"

Het lijkt me dat het vragen van kostgeld losstaat van hoeveel iemand ouders verdienen, kostgeld heeft ook een educatieve reden.
offtopic:
Ook al gaat de gequote reply over de hoogte van het bedrag.

[ Voor 7% gewijzigd door anandus op 07-12-2009 12:19 ]

• Jaspertje

Jaspertje

Max & Milo.. lief

anandus schreef op maandag 07 december 2009 @ 12:18:
[...]
En dan geeft-ie als antwoord: "Zodat je alvast een beetje leert voor jezelf te zorgen"

Het lijkt me dat het vragen van kostgeld losstaat van hoeveel iemand ouders verdienen, kostgeld heeft ook een educatieve reden.
offtopic:
Ook al gaat de gequote reply over de hoogte van het bedrag.
Helemaal mee eens, zoals al eerder genoemd zou het kostgeld niet gebruikt moeten worden om eigen gaten op te vullen. Maar als je als ouders niet kan aangeven waarom een bedrag zo hoog is(nogmaals 50% van het inkomen) dan geef je niet echt een goede educatieve les denk ik.

Het gaat mij idd niet om het wel/niet betalen, maar meer om het bedrag wat betaald moet worden.

• Eijkb
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 12:26

Eijkb

Zo.

Fastman schreef op maandag 07 december 2009 @ 11:09:
[...]
En wie neemt er nu een uitvaart verzekering 8)7 zeg ik dan als Belg
Om je nabestaanden niet op te zadelen met de kosten? En nee, in het bos begraven is geen optie :+

Ik denk dat TS maar eens goed met zijn pa moet gaan praten over die situatie en (wellicht) zijn idee dat de nieuwe vrouw des huizes hem op de huid zit én het idee dat vaders hier te makkelijk in mee gaat. Wellicht krijgt hij dan een duidelijke onderbouwing van die 150 euro óf kan hij met de 1000 tips uit dit topic een voor hem gerechtvaardigd bedrag afspreken.

Met kostgeld is niets mis. Mensen die alles gratis hebben meegekregen én een gevoel voor geldwaarde hebben moeten zich gelukkig prijzen. Ik ken er die alles gratis gehad hebben (lees: geen kostgeld, stufi zelf houden, geen studiekosten én een bijbaantje) zonder gevoel voor geldwaarde en die hebben het nu moeilijk ondanks een goede baan. Anderzijds is het uitknijpen van je kinderen omdat ouders zelf nauwelijks kunnen rondkomen ook niet goed te praten. Ik denk eigenlijk dat beide situaties hier niet van toepassing zijn dus praat er over.

.

• Abom
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16-11 20:38
Ik heb wel het idee dat de stiefmoeder een golddigger is... zelf niet werken, de kinderen kostgeld laten betalen en het huishouden verdelen onder de stiefkinderen. Doet ze zelf uberhaupt iets?

Ik denk dat praten met je pa hierover heel belangrijk is...en blijven praten. Wanneer dit zo frustrerend is voor jou, dan zal het toch een keer tot een fikse ruzie leiden. Zorg ervoor dat je pa weet waar je frustraties zijn en dat in geval van een ruzie, jouw frustraties niet uit het niets komen.

• FailFr8er
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13:27
Qua kostgeld waren mijn ouders vrij simpel (ik werkte overigens al vrij vroeg deeltijd). 10% van mijn netto-inkomen ging naar mijn ouders, hoeveel dat ook was. Geen minimumbedrag en ook stufi viel daar niet onder. Verdere 'regels':

- Schoolzaken betaalde ik zelf (incl. opleidingskosten, boeken, etc.). Daarvoor is stufi, tenzij ik niet uitkwam.
- Zorgverzekering betaalde ik vanaf mn 18e deels zelf, ook in hoeverre het uitkwam etc.

Met de 10% ben ik het altijd eens geweest, mijn ouders hadden het geld nodig en ik zou nooit in de problemen komen omdat het 'teveel' zou zijn. Bij weinig inkomsten immers weinig kostgeld.

Qua overige kosten van school en zorgverzekering waren mijn ouders sowieso vrij flexibel. Mijn vader deed altijd 100% z'n best om mij de volledige aanvullende beurs te geven. dit is één jaar niet gelukt, hij heeft toen een deel van die kosten op zich genomen (niet het volledig restbedrag).

Bovenstaande heb ik in z'n totaliteit altijd acceptabel gevonden, er is ook nooit over gesteggeld. Ik zou als ik TS was aansturen op een percentage van inkomsten regeling, dit neemt een hoop onzekerheid en gezeur uit de weg. Dan betaald ie uiteraard niets als ie geen werkinkomsten heeft, maar stufi imho is stufi voor je opleiding en zijn je ouders verders verantwoordelijk voor de overige zaken (tenzij je 'vrijwillig' uit huis woont).

• crazyx
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 28-10 16:30
Kostgeld blijft wel mis zolang je nog studeert. Als hij nu al zijn geld uit zou geven aan drank en drugs, zou ik als ouder misschien wel iets proberen te bedenken. Maar nu probeert hij dat te sparen. Zo leer je het imho een stuk beter dan dat alles afgepakt wordt. (Zelfs de staat heft geen belastingtarief van 75%, en vanaf februari ∞ %)

• Wilke
Eijkb schreef op maandag 07 december 2009 @ 12:31:
Om je nabestaanden niet op te zadelen met de kosten? En nee, in het bos begraven is geen optie :+
Is toch ontzettend dom. Je betaalt gemiddeld in je leven minstens 2x de kosten van een begrafenis als premie, en dan nog zijn er vaak allerlei kosten uitgesloten. Als je dat geld gewoon op je spaarrekening had gegooid (dan wel van afblijven he!) kunnen je nabestaanden daarvan met gemak de begrafenis betalen. En vang jij er rente op i.p.v. de verzekeraar.

Maar goed, lekker OT.
crazyx schreef op maandag 07 december 2009 @ 13:38:
Kostgeld blijft wel mis zolang je nog studeert.
Als je thuis woont? Natuurlijk niet. Verder: zolang je als student een auto kunt betalen, heb je zeker niet te weinig geld.

• Eijkb
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 12:26

Eijkb

Zo.

Wilke schreef op maandag 07 december 2009 @ 15:10:
[...]
Is toch ontzettend dom. Je betaalt gemiddeld in je leven minstens 2x de kosten van een begrafenis als premie, en dan nog zijn er vaak allerlei kosten uitgesloten. Als je dat geld gewoon op je spaarrekening had gegooid (dan wel van afblijven he!) kunnen je nabestaanden daarvan met gemak de begrafenis betalen. En vang jij er rente op i.p.v. de verzekeraar.
[...]
Gemiddeld inderdaad. Vandaar ook verzekeringen in het algemeen: Iedereen betaald voor de kosten van een ongemiddeld persoon. Dat is erg fijn als je zelf toevallig een ongemiddeld persoon bent.
Abom schreef op maandag 07 december 2009 @ 13:31:
Ik heb wel het idee dat de stiefmoeder een golddigger is... zelf niet werken, de kinderen kostgeld laten betalen en het huishouden verdelen onder de stiefkinderen. Doet ze zelf uberhaupt iets?
De bocht niet gezien? Anders is het er kort door. Ze zit in de AOW. En er zijn, ondanks vele opinies, nog steeds mensen die daar terecht in zitten. Daarbij probeert ze hieruit te komen. Of mogen mensen zonder werk (door bv. de AOW) geen mening hebben over het gezamelijk inkomen?

.

• anandus
  • Niet online
Herr Flicker schreef op vrijdag 04 december 2009 @ 23:14:
@Duroth

"Vrouwlief" zit meen ik in de WAO (ben daar niet zo in thuis) , dat heeft met wat zaken te maken dat ze niet kan werken.
Ze is nu wel weer bezig met uit de WAO komen.
Eijkb schreef op maandag 07 december 2009 @ 15:25:
[...]
De bocht niet gezien? Anders is het er kort door. Ze zit in de AOW. En er zijn, ondanks vele opinies, nog steeds mensen die daar terecht in zitten. Daarbij probeert ze hieruit te komen. Of mogen mensen zonder werk (door bv. de AOW) geen mening hebben over het gezamelijk inkomen?
offtopic:
Wordt er niet de WIA bedoeld? (Wet Werk en Inkomen naar Arbeidsvermogen)
Als je in de WIA zit dan ben je minstens 2 jaar ziek én kan je niet meer dan 65% van je vorige loon (als je al kan werken). Geen kattenpis dus.

De AOW (Algemene Ouderdoms Wet) is een 65+/67+-uitkering.

[ Voor 4% gewijzigd door anandus op 07-12-2009 15:40 ]

• Abom
Eijkb schreef op maandag 07 december 2009 @ 15:25:
[...]
WAO/WIA bedoel je? Ja, daar heb ik ff overheen gelezen voor het gemak. Het neemt niet weg dat ik het niet normaal vind wanneer een stiefmoeder van 6 maanden even het hele huishouden op z'n kop gooit, de stiefkinderen met kostgeld opzadeld, huishoudelijketaken uitdeeld en zelf op de bank zit.

Zelfs wanneer ze gewoon zou werken, zou ik het geheel onverantwoord vinden...dit is gewoon vragen voor problemen. Als nieuw gezinslid zou ik verwachten dat je dit soort wijzigingen geleidelijk introduceerd om een burgeroorlog te voorkomen.

offtopic:
Ik ken ook mensen die onterecht in de WAO/WIA zitten.

[ Voor 25% gewijzigd door Abom op 07-12-2009 15:50 ]

• anandus
  • Niet online
Abom schreef op maandag 07 december 2009 @ 15:43:
[...]

WAO/WIA bedoel je? Ja, daar heb ik ff overheen gelezen voor het gemak. Het neemt niet weg dat ik het niet normaal vind wanneer een stiefmoeder van 6 maanden even het hele huishouden op z'n kop gooit, de stiefkinderen met kostgeld opzadeld, huishoudelijketaken uitdeeld en zelf op de bank zit.
Wat is er vreemd aan dan?

Misschien een kwestie van interpretatie, maar de TS woont bij z'n vader en stiefmoeder in, het is niet dat de stiefmoeder bij de TS en z'n vader inwoont. Lijkt me niet vreemd dat zij een beetje kan bepalen wat er gebeurt.

Daarnaast is meehelpen aan het huishouden en kostgeld niet zo heel vreemd, toch?

Overigens weet je niet waarom ze in de WIA zit en of ze überhaupt wel actief mee kán helpen in het huishouden.

• ? ?
  • Niet online

? ?

..

[ Voor 121% gewijzigd door ? ? op 25-01-2013 09:35 ]

• De_Bastaard
  • Laatst online: 10:26
Als je nu genoeg geld verdient, en niet genoeg andere dingen aan je kop hebt kan ik begrijpen dat je wat zou moeten betalen. Maar als je toch gewoon studeert, nog vrij jong bent, en je dagen al met stage/werk/school gevult hebt zie ik niet in waarom je nog eens moet gaan betalen. Je werkt toch aan je eigen toekomst? Waarom zou je dan al op die leeftijd al zo flink moeten bijlappen? Je betaalt je studie al zelf, legt bij aan je verzekering, etc.

Beetje onzinnig van die stiefma als je het mij vraagt. Welke kosten hebben je pa en je stiefma uberhaupt aan jou ? Dat ze een paar keer in de week een wasje moet draaien en je eten moet maken? Jee, als 't dat is ...

Als zij nou je schoolgeld zouden betalen, en je zorgverzekering zou ik me nog kunnen indenken dat ze je vragen voor wat kostgeld... maar je werkt toch aan je eigen toekomst? Wat is de andere optie, dat jij fulltime gaat werken zonder MBO diploma omdat je pa/stiefma wilt dat jij graag even alles voor jezelf betaalt?

[ Voor 19% gewijzigd door De_Bastaard op 07-12-2009 16:02 ]

• Ventrigo
  • Niet online

Ventrigo

Het is zeker mijn tube !

Maar om nog even terug te komen op de TS zijn "vraag". Ik denk en vindt het zelf ook niet redelijk. Ik vraag me af waar ze die verhoging op baseert. Crisis? Zit ze zelf te kort? Worden de kosten om voor jou te zorgen te hoog?

Ze vraagt het niet voor niks, toch?

• Abom
anandus schreef op maandag 07 december 2009 @ 15:48:
[...]
Wat is er vreemd aan dan?

Misschien een kwestie van interpretatie, maar de TS woont bij z'n vader en stiefmoeder in, het is niet dat de stiefmoeder bij de TS en z'n vader inwoont. Lijkt me niet vreemd dat zij een beetje kan bepalen wat er gebeurt.

Daarnaast is meehelpen aan het huishouden en kostgeld niet zo heel vreemd, toch?

Overigens weet je niet waarom ze in de WIA zit en of ze überhaupt wel actief mee kán helpen in het huishouden.
Het gaat er niet om dat hij kostgeld moet betalen of mee moet helpen in het huishouden, daar is in princiepe niets mis mee. De manier hoe het geintroduceerd wordt en de 'inflatie correctie van 50%', daar gaat het om.

Stel je voor dat jouw (nieuwe) vriendin even bepaald dat jij naast je werk ook even al het huishouden moet gaan doen en dat zij thuis lekker op haar aars zit. Dan kun je nog de afweging maken...hou je zoveel van haar dat je het er voor over hebt...of zet je haar het huis uit?

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Wilke schreef op maandag 07 december 2009 @ 15:10:
[...]

Maar goed, lekker OT.
Ja, lekker relevant joh. Tuurlijk kun je zelf sparen, maar goed dan staat er niet minimaal 7000,- op je rekening als je de dag na aflsuiten van de verzekering doodgaat !
Het is een VERZEKERING, dus voor het feit dat je ELK moment dood neer kunt vallen...Tuurlijk maken bedrijven daar winst op, we zijn nu eenmaal kapitalisten...

@TS: niet zo miepen joh, life changes, adapt. Al wordt het 150, is er nog niks aan de hand, je leeft ruim en je hebt geen reden tot klagen.
Heb je al voorgesteld om tot na ja stage te wachten met de verhoging, omdat je dan krapper zit ? Is toch een mooi compromis.

Al die emotionele zaken, die moet je er niet bijhalen, daar kan niemand je mee helpen..

• Ventrigo
  • Niet online

Ventrigo

Het is zeker mijn tube !

KillerAce_NL schreef op maandag 07 december 2009 @ 16:16:
Al die emotionele zaken, die moet je er niet bijhalen, daar kan niemand je mee helpen..
offtopic:
Gelukkig heeft iedereen dezelfde situatie :+ 8)7 |:(

• ? ?
  • Niet online

? ?

..

[ Voor 129% gewijzigd door ? ? op 25-01-2013 09:35 ]

• Ardana
  • Laatst online: 06-11 23:43

Ardana

Mens

Tsja, de rekenmethode die de Raad voor Rechtsbijstand erop na houdt is deze:
a) thuiswonende kinderen die nog een OV-studentenkaart hebben, hoeven niets te betalen (die kosten nl. ook minimaal: lees: eten drinken, soms een beetje gemeentelijke belastingen als zonder die inwonende persoon het aantal bewoners 1 zou zijn geweest).
b) thuiswonende kinderen zonder OV-studentenkaart: ieder gelijkelijk een deel van de huur/gas/licht/water/gemeentelijke belastingen/heffingen OF het verschil in "opbrengst" tussen "wel inwonend" en "niet inwonend", dus: weggevallen kwijtschelding/huurtoeslag/inkomen.

Wat de Sociale Dienst rekent als "kostgeld" voor inwonende volwassen kinderen:
c) 0%-20% van het minimumloon (= € 0- € 280), afhankelijk van gemeente.

Tevens zou je advies kunnen inwinnen bij het NIBUD. Stel voor dat je hun rekenmodule aanschaft voor het vaststellen van kostgeld, dat je de kosten van die rekenmodule deelt, en dat jullie je beiden zonder protesten zult houden aan de uitkomst.

Met dat laatste laat je aan je vader zien dat je echt wel bereid bent om naar draagkracht en redelijkheid bij te dragen aan het huishouden.

Overigens zou ik als eerste aan mijn vader vragen wat de werkelijke reden van de verhoging is: inflatie kan het niet zijn, die is geen 50%. Dus, welke kosten zijn er zo hard gestegen dat deze verhoging gerechtvaardigd is? Per slot van rekening heb je het recht om te weten waarvoor je betaald, lijkt mij ;)

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

• Roenie
  • Niet online
Red Nalie schreef op maandag 07 december 2009 @ 13:38:
Qua kostgeld waren mijn ouders vrij simpel (ik werkte overigens al vrij vroeg deeltijd). 10% van mijn netto-inkomen ging naar mijn ouders, hoeveel dat ook was. Geen minimumbedrag en ook stufi viel daar niet onder. (...)
Met de 10% ben ik het altijd eens geweest, mijn ouders hadden het geld nodig en ik zou nooit in de problemen komen omdat het 'teveel' zou zijn. Bij weinig inkomsten immers weinig kostgeld...
Als het opvoedkundige aspect een rol speelt is dit een goede oplossing.

150/600 is 25%. Je zou kunnen proberen een redelijk percentage met je vader overeen te komen. Wat 'verwoont' hij zelf? Dat zelfde percentage zou je aan kunnen houden.

Al zit je dat nog steeds met je 'stiefmoeder' natuurlijk.

Verwijderd

Wat ik vooral vreemd vind aan de situatie: de ts is nog jong, maakt geen zootje van zijn studies (voor zover ik kan lezen) Heeft voor zover ik kan beoordelen geen decadente levensstijl (als in, zuipen, roken, te pletter feesten enz) dus, waarom kostgeld, laat staan verhoging hiervan. Mijns inziens, hoort het gewoon zo te zijn: Ouders betalen in zo'n situatie alles, dus studies, kleren, eten, transport, kot (op kamers), inschrijvingsgeld, boeken enz (uitgez. hobby's die betaal je maar met eigen verdient geld, net zoals gsm). Uiteraard staat hier wel tegenover dat studiebeurs (stufi?) geheel doorgegeven word naar de ouders. Indien de ouders niet buitensporig veel verdienen, kan, mits wat rondkijken, hier prima een kot geheel of een groot deel van betaalt worden. Gezien een kot 1 van de hogere kostenposten van studeren is (inschrijvingsgeld en boeken kosten al met al niet zoveel, toch niet in België, zeker met studiebeurs) is er helemaal geen reden om tijdens de studies kostgeld te vragen, studie gaat immers voor alles, het is immers werken aan de toekomst. De redenering: ouders hebben geen oneindige hoeveelheid geld? Deze klopt niet en wel om de volgende reden: ze weten al 18 jaar dat de mogelijkheid tot hogere studie bestaat, zelfs bij lagere inkomens kan er geld gespaard worden per kind om deze studies mogelijk te maken. Uiteraard, van zo gauw de studies afgelopen zijn en de ts een vaste job heeft, kostgeld (ala 100-200 euro, niet meer want dan komt het sparen voor op jezelf te gaan wonen in gevaar, ouders moeten immers niet verdienen op kinderen, ze wisten dat er kosten waren bij het nemen ervan). Indien de ts nu een zootje zou maken van de studies, of de ene na de andere studie zou doen, ja dan is het logisch om (een deel van) de kosten te dragen. Maar in een situatie zoals dit? Hier hoort de ts naar mijn idee gewoon te zeggen, ik betaal niks kostgeld, geef stufi wel door, en, de ts hoeft helemaal niks aan te nemen van de nieuwe vrouw...het is immers niet de eigen moeder dus heeft op deze leeftijd niks meer in te brengen.

• Ardana

Ardana

Mens

Nou, ik ken in Nederland pittig wat situaties waarin het kind minimaal € 500 kostgeld moeten betalen, gewoon omdat dat is wat moeders/vaders mislopen aan inkomsten doordat het kind in huis woont. Bijv: € 300 huurtoeslag, € 150 bijstand, € 75 kwijtschelding gemeentelijke belastingen/uitwaterende sluizen (als je in de verkeerde gemeente woont). Dan heb je de kosten voor gas/licht/water én eten nog niet eens gedekt.

Ja, dat is wel als het kind al werkt, maar het zal zeker geen uitzondering zijn.

En ook in een situatie waarin het kind nog studeert, kan ik me best voorstellen dat het kind moet bijdragen: weliswaar verandert er waarschijnlijk niks aan het recht op Huurtoeslag, maar het recht op bijstand voor de moeder/vader is onafhankelijk van het inkomen van het inwonende kind, de Sociale Dienst gaat er altijd van uit of je de kosten van woning kunt delen met alle inwonende volwassenen. Of je dat ook werkelijk doet, is niet van belang. En voor het berekenen van het recht op kwijtschelding gemeentelijke belastingingen/waterschapsbelastingen wordt ook stufie (ja, ook de lening) meegerekend als inkomsten en kan het dus best gebeuren dat de moeder/vader geen kwijtschelding meer krijgt en dus kindlief hiervoor aanspreekt.

• Capo
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online
Kunnen hier van alles roepen, gewoon eens met je vader praten 1 op 1

Kijken of hij het redelijk vind dat je in periodes van geen inkomsten toch moet betalen en dat je relatief veel moet betalen etc.

J ebetaald zelf de studie etc..

Praten praten praten. Dat is enigste wat helpt, of het huis uit. Maar dan zie je opeens dat het toch ook wel duur is, maar dat neemt niet weg dat ik het een wat vreemde situatie vind.

My old man wrote me a letter from prison once. It said "if you don't want to end up in here, stay away from crime, women and drugs" Trouble is, that don't leave you much else to do, does it?

• Kid Buu

Kid Buu

Huh, Pietje?

Ardana schreef op maandag 07 december 2009 @ 20:16:
Nou, ik ken in Nederland pittig wat situaties waarin het kind minimaal € 500 kostgeld moeten betalen, gewoon omdat dat is wat moeders/vaders mislopen aan inkomsten doordat het kind in huis woont. Bijv: € 300 huurtoeslag, € 150 bijstand, € 75 kwijtschelding gemeentelijke belastingen/uitwaterende sluizen (als je in de verkeerde gemeente woont). Dan heb je de kosten voor gas/licht/water én eten nog niet eens gedekt.

Ja, dat is wel als het kind al werkt, maar het zal zeker geen uitzondering zijn.

En ook in een situatie waarin het kind nog studeert, kan ik me best voorstellen dat het kind moet bijdragen: weliswaar verandert er waarschijnlijk niks aan het recht op Huurtoeslag, maar het recht op bijstand voor de moeder/vader is onafhankelijk van het inkomen van het inwonende kind, de Sociale Dienst gaat er altijd van uit of je de kosten van woning kunt delen met alle inwonende volwassenen. Of je dat ook werkelijk doet, is niet van belang. En voor het berekenen van het recht op kwijtschelding gemeentelijke belastingingen/waterschapsbelastingen wordt ook stufie (ja, ook de lening) meegerekend als inkomsten en kan het dus best gebeuren dat de moeder/vader geen kwijtschelding meer krijgt en dus kindlief hiervoor aanspreekt.
Als je dingen als bijstand, huur toeslag en andere dingen gaat verhalen op je kind die aan het studeren is, dan ben je wel heel erg diep gezonken als ouder.

"It was bad enough seeing the demon this close up. Far worse . . . it saw me. As weak and near death as the thing was, it recognized a living human a few inches away. Very slowly, it raised its missile hand."

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Kid Buu schreef op maandag 07 december 2009 @ 20:23:
[...]

Als je dingen als bijstand, huur toeslag en andere dingen gaat verhalen op je kind die aan het studeren is, dan ben je wel heel erg diep gezonken als ouder.
Inderdaad, je neemt toch geen kind om er financieel beter van te worden?

Ik vind, ontopic, dat TS niet moet klagen. 375 euro studiefinanciering, toen ik op het MBO zat kreeg ik 300 euro per maand minder, en zelfs nu ik op het HBO zit krijg ik nog ruim 100 euro minder dan dat per maand. En dan woon ik nog op mezelf ook. Niet dat ik "Kijk eens, ik kan het dus jij kan het ook" ga zeggen, maar als je je kostgeld eraf haalt krijg je nog steeds 275 euro per maand zonder daar wat voor hoeven te doen. Als je daar je auto en overige luxe niet van kan betalen moet je meer gaan werken dan die 8 uur per week (als je minimumloon vangt).

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

• Coldcat

Coldcat

HODL

Kid Buu schreef op maandag 07 december 2009 @ 20:23:
[...]

Want als je als ouder gefaalt hebt in het leven en op de bijstand aangewezen bent mag je niets aan je kind vragen. Totale onzin, als je een inwonend kind hebt dat geld verdient wordt dat op jou bijstand gekort. Bovendien heb je in de bijstand geen geld, je mag maar 5000 spaargeld hebben dus ja.. je hebt niets en krijgt nog minder. Dan kun je toch niets voor je kids doen?

• feej
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 06-11 12:51

feej

giraffemeisje

Ardana schreef op maandag 07 december 2009 @ 20:16:
En voor het berekenen van het recht op kwijtschelding gemeentelijke belastingingen/waterschapsbelastingen wordt ook stufie (ja, ook de lening) meegerekend als inkomsten en kan het dus best gebeuren dat de moeder/vader geen kwijtschelding meer krijgt en dus kindlief hiervoor aanspreekt.
Dit wordt toch altijd berekend aan de hand van belastbaar inkomen, en stufi is nooit belastbaar inkomen. :?

Everything is awesome!
Everything is cool when you're part of a team.
Everything is awesome when we're living our dream.
O+

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Coldcat schreef op maandag 07 december 2009 @ 20:32:
[...]

Want als je als ouder gefaalt hebt in het leven en op de bijstand aangewezen bent mag je niets aan je kind vragen. Totale onzin, als je een inwonend kind hebt dat geld verdient wordt dat op jou bijstand gekort. Bovendien heb je in de bijstand geen geld, je mag maar 5000 spaargeld hebben dus ja.. je hebt niets en krijgt nog minder. Dan kun je toch niets voor je kids doen?
Onzin. Het verschilt per gemeente, maar waar ik woon geldt iemand pas als medebewoner wanneer diegene meer verdient dan 50% van het minimumloon. Als je daar tijdens een studie aan komt moet je ook niet zeuren over geld.

[ Voor 3% gewijzigd door CodeCaster op 07-12-2009 20:41 ]

• Coldcat

Coldcat

HODL

CodeCaster schreef op maandag 07 december 2009 @ 20:39:
[...]

Onzin. Het verschilt per gemeente, maar waar ik woon geldt iemand pas als medebewoner wanneer diegene meer verdient dan 50% van het minimumloon. Als je daar tijdens een studie aan komt moet je ook niet zeuren over geld.
Stel je bent 18 jaar.. Dan is het minimum loon nog stukken lager dan 200 euro per week. 50% daarvan is 100 euro (en daar zit je dan nog onder). 4x 100= 400 euro.

Zoveel geld is dat niet, 10 uur per week werken.

Verwijderd

Heb je je al ingeschreven bij de woningbouw? Ik kom ook uit Groningen en huur voor 316 euro (incl blokverwarming) een best leuk huisje voor mezelf. En dan krijg ik ook nog 120 euro huursubsidie. Komen nog wat kleine dingen bij zoals elektriciteit (35 per maand), gemeentelijke heffingen (130 euro min kwijtschelding per jaar) en internet etc, maar ik geloof dat ik voor nog geen 300 per maand mijn eigen huisje heb. Daar huur je geen kamer voor! Sociale woningbouw is de way to go. Ik had 3.5 jaar op een wachtlijst gestaan dus hopelijk heb je je op je 18e ingeschreven dan heb je wel een redelijke kans.
fee-tje schreef op maandag 07 december 2009 @ 20:35:
[...]

Dit wordt toch altijd berekend aan de hand van belastbaar inkomen, en stufi is nooit belastbaar inkomen. :?
Volgens mij worden al je inkomsten meegerekend, ook zorgtoeslag, huursubsidie en dus ook stufi. Ze willen in elk geval álles weten als je die kwijtschelding aanvraagt (je bent bijna meer kwijt aan alle kopietjes dan de korting die je krijgt :P)

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 07-12-2009 21:06 ]

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Coldcat schreef op maandag 07 december 2009 @ 20:46:
[...]

Stel je bent 18 jaar.. Dan is het minimum loon nog stukken lager dan 200 euro per week. 50% daarvan is 100 euro (en daar zit je dan nog onder). 4x 100= 400 euro.

Zoveel geld is dat niet, 10 uur per week werken.
We leven toch niet meer in de middeleeuwen of in Afrika? Als een kind geld verdient en de ouder(s) niet is er toch echt iets mis. De bijstand is er niet zodat mensen hun kinderen voor hen aan het werk kunnen zetten.

• Kid Buu

Kid Buu

Huh, Pietje?

CodeCaster schreef op maandag 07 december 2009 @ 21:18:
[...]

We leven toch niet meer in de middeleeuwen of in Afrika? Als een kind geld verdient en de ouder(s) niet is er toch echt iets mis. De bijstand is er niet zodat mensen hun kinderen voor hen aan het werk kunnen zetten.
Kijk als een kind full time werkt en nog inwoont in bij zijn ouders, dan snap ik dat ie wat moet bijdragen (en dan nog vraag ik me af of die dan zou moeten opdraaien voor eventuele kortingen op bijv. bijstand). Maar als je als ouder verlangt dat je kind al het geld wat hij naast zijn studie (waar hij ook nog is zelf het college geld en boeken voor betaalt) bijverdient direct weer inlevert om eventuele kortingen te compenseren; ik heb het woord niet in mijn mond genomen, maar ik denk dat 'gefaald' zoals een paar reacties hier boven genoemd werd nog mild is.

Het ironische is dat een werkend iemand in dat geval dan zowel direct als indirect moet opdraaien voor de ouder die in bijstand zit :>

• Coldcat

Coldcat

HODL

CodeCaster schreef op maandag 07 december 2009 @ 21:18:
[...]

Nee we wonen inderdaad niet in de middeleeuwen. Je weet niet waardoor iemand in de bijstand geraakt, ik zelf ben daar absoluut op tegen maar je moet het blanco bekijken. Iemand kan zonder zijn schuld in die bijstand komen en dus geen inkomen hebben.

Misschien is het een manier van denken maar als je 18 bent ben je voor jezelf verantwoordelijk. Het is dan toch ook logisch dat je je eigen verzekering etc. betaal. Bovendien leer je gewoon extreem goed de waarde van geld kennen.

• Herr Flicker
Zo, wat een reacties weer.

Ik sta inderdaad bij de woningbouw ingeschreven, alleen niet direct van mijn 18e, ik meen 19e.
Uit huis gaan is een optie inderdaad, en ben ook niet van plan nog "jaren" te blijven.

Ik ga binnenkort, als ik de tijd heb, en "de" tijd er voor is, eens praten met mijn vader alleen.
Ik breng wat punten hiervan onder de aandacht als besprekingspunt en dat 50% inflatie wel wat "onverklaarbaar" is.

Over de WAO/WIA (ofzo?) het is iets dat je afgekeurd bent op medische gebeurtenis (iets in die richting) dat is opzich wel terecht, alleen nu vind ik dat ze best weer aan het werk kan.
Maar hier hou ik mij van buiten.

Ik ga binnenkort een gesprek aan, en laat de vragen/argumenten aan jullie weten en de uitkomst.

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Kid Buu schreef op maandag 07 december 2009 @ 21:36:
Kijk als een kind full time werkt en nog inwoont in bij zijn ouders, dan snap ik dat ie wat moet bijdragen (en dan nog vraag ik me af of die dan zou moeten opdraaien voor eventuele kortingen op bijv. bijstand). Maar als je als ouder verlangt dat je kind al het geld wat hij naast zijn studie (waar hij ook nog is zelf het college geld en boeken voor betaalt) bijverdient direct weer inlevert om eventuele kortingen te compenseren; ik heb het woord niet in mijn mond genomen, maar ik denk dat 'gefaald' zoals een paar reacties hier boven genoemd werd nog mild is.

Het ironische is dat een werkend iemand in dat geval dan zowel direct als indirect moet opdraaien voor de ouder die in bijstand zit :>
Hoe komt de discussie hier nu ineens op? Je mag van iemand die volgens eender welke regeling te veel verdient toch verwachten dat diegene logischerwijs het teveel verdiende bedrag terugbetaalt? Dat werkt zo met studiefinanciering, zorgtoeslag, huurtoeslag... dus ook met bijstand. Als jouw 18-jarige of oudere kind toch tijd zat heeft om meer te verdienen dan het bedrag dat jij aan bijstand vangt, wordt hij kostwinner van het huishouden, kind of niet. Dan mag er ook verwacht worden dat er van dat geld geleefd gaat worden, en niet van het geld dat moeders op de bank zittend (om wat voor tragische reden dan ook) binnenhengelt.
Herr Flicker schreef op maandag 07 december 2009 @ 21:48:

Ik sta inderdaad bij de woningbouw ingeschreven, alleen niet direct van mijn 18e, ik meen 19e.
Uit huis gaan is een optie inderdaad, en ben ook niet van plan nog "jaren" te blijven.

Ik ga binnenkort, als ik de tijd heb, en "de" tijd er voor is, eens praten met mijn vader alleen.
Ik breng wat punten hiervan onder de aandacht als besprekingspunt en dat 50% inflatie wel wat "onverklaarbaar" is.

Over de WAO/WIA (ofzo?) het is iets dat je afgekeurd bent op medische gebeurtenis (iets in die richting) dat is opzich wel terecht, alleen nu vind ik dat ze best weer aan het werk kan.

Ik ga binnenkort een gesprek aan, en laat de vragen/argumenten aan jullie weten en de uitkomst.
Let us know. Maar nogmaals: 100 euro is echt niet veel. Je eet en drinkt waarschijnlijk al voor meer geld per maand ;)

• Kid Buu

Kid Buu

Huh, Pietje?

CodeCaster schreef op maandag 07 december 2009 @ 22:01:
[...]

Hoe komt de discussie hier nu ineens op? Je mag van iemand die volgens eender welke regeling te veel verdient toch verwachten dat diegene logischerwijs het teveel verdiende bedrag terugbetaalt? Dat werkt zo met studiefinanciering, zorgtoeslag, huurtoeslag... dus ook met bijstand. Als jouw 18-jarige of oudere kind toch tijd zat heeft om meer te verdienen dan het bedrag dat jij aan bijstand vangt, wordt hij kostwinner van het huishouden, kind of niet. Dan mag er ook verwacht worden dat er van dat geld geleefd gaat worden, en niet van het geld dat moeders op de bank zittend (om wat voor tragische reden dan ook) binnenhengelt.
Dus jij vindt 400 euro per maand met een bijbaantje naast je studie al te veel? Nou ik dus niet, is nog niet eens de helft van wat je bij mag verdienen om in aanmerking voor stufi te komen. En ik vind het dan onredelijk dat dit linea recta ingeleverd zou moeten worden onder de mom van 'kostgeld' terwijl je ook allemaal andere kosten hebt (collegegeld, boeken etc.).

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Kid Buu schreef op maandag 07 december 2009 @ 22:20:
[...]

Dus jij vindt 400 euro per maand met een bijbaantje naast je studie al te veel? Nou ik dus niet, is nog niet eens de helft van wat je bij mag verdienen om in aanmerking voor stufi te komen. En ik vind het dan onredelijk dat dit linea recta ingeleverd zou moeten worden onder de mom van 'kostgeld' terwijl je ook allemaal andere kosten hebt (collegegeld, boeken etc.).
Als het verzamelinkomen van je ouders onder de 33.000 euro bruto per jaar ligt, krijg je als thuiswonende MBO'er (niveau 3 of 4) maar liefst 381 euro studiefinanciering per maand. Even voor de duidelijkheid: dat is jaarlijks 4572 euro waar je niks voor hoeft te doen. Ja, je opleiding binnen tien jaar halen en ervoor zorgen dat je niet te veel werkt. De laatste keer dat ik keek bedroeg het lesgeld voor MBO 1000 euro, knappe jij als je 3500 euro kwijt bent aan lesmateriaal per jaar.

Er zijn genoeg regelingen voor mensen die willen leren. Ga je in plaats daarvan werken, ja, dan mag je gaan betalen.

[ Voor 6% gewijzigd door CodeCaster op 07-12-2009 22:40 ]

• dion_b
  • Laatst online: 07:56

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Herr Flicker schreef op maandag 07 december 2009 @ 21:48:

Bereid je in ieder geval goed voor. Doe alle relevante rekenwerk waarmee je kunt laten zien wat de gevolgen zijn voor jou. Zorg dat je ook alternatieve scenario's hebt. Denk daarbij aan hoeveel meer jij zou moeten gaan werken om dat geld bij te verdienen en hoeveel tijd dat zou kosten. Waar zou dat ten koste van moeten gaan?

Begin het gesprek met duidelijkheid te krijgen over de uitgangspunten. Bijvoorbeeld over de reden voor kostgeld. Gaat het om de principe (jou laten wennen aan het "harde leven")? Om de financiele noodzaak? Of om jou aan te sporen wat sneller het huis te verlaten?

In het eerste geval is het het makkelijkst, dan kun je betrekkelijk "vrij" onderhandelen over de hoogte. In het tweede geval kun je terecht openheid van zaken in de gezinsfinancien eisen. Allicht dat je dan trouwens creatievere oplossingen kunt verzinnen (3 auto's in een gezin dat dik onder modaal zit en waarbij maar 1.4FTE werkzaam is, is bijv zacht gezegd overdreven). En als hij je het huis uit wil hebben... tja, dan heb je het over een heel andere discussie, waarbij met name het feit dat hij het niet eerder openlijk gezegd heeft tekenend is voor een behoorlijk slechte relatie.

Maar goed, dat alles terzijde sluit ik me op zich aan bij de meerderheid hier die roept dat:
- EUR 100 erg goedkoop is voor wat je krijgt, EUR 150 ook
- je zit nog op school, houdt er een auto op na, werkt weinig *en* je wilt tegelijkertijd ook nog eens sparen... het klinkt vooral alsof je een paar keuzes moet maken. you can't have your cake and eat it

Als er één ding is dat je duidelijk wilt doen, is het de communicatie verbeteren door meer vertrouwen en openheid over en weer te krijgen.
Doe dat zeker, en zorg er *absoluut* voor dat je de discussie over kostgeld en hoogte ervan volledig gescheiden houdt van je -zacht gezegd- ambivalente houding tov je stiefmoeder. Dat op de spits drijven riskeert je relatie met je vader ernstig te beschadigen en puur practisch gezien zou je (als volwassene) wel eens het huis uit gedonderd kunnen worden als je hem (in zijn ogen) dwingt te kiezen tussen haar of jou :o

Oslik blyat! Oslik!

• Kid Buu

Kid Buu

Huh, Pietje?

CodeCaster schreef op maandag 07 december 2009 @ 22:36:
[...]

Als het verzamelinkomen van je ouders onder de 33.000 euro bruto per jaar ligt, krijg je als thuiswonende MBO'er (niveau 3 of 4) maar liefst 381 euro studiefinanciering per maand. Even voor de duidelijkheid: dat is jaarlijks 4572 euro waar je niks voor hoeft te doen. Ja, je opleiding binnen tien jaar halen en ervoor zorgen dat je niet te veel werkt. De laatste keer dat ik keek bedroeg het lesgeld voor MBO 1000 euro, knappe jij als je 3500 euro kwijt bent aan lesmateriaal per jaar.

Er zijn genoeg regelingen voor mensen die willen leren. Ga je in plaats daarvan werken, ja, dan mag je gaan betalen.
Je maakt dus geen onderscheid tussen een full time baan en een simpel bijbaantje van bijvoorbeeld 10 uur per week? En stel dat je 250 euro van de bovengenoemde stufi overhoudt: hoe ga je dan de activiteiten buiten de deur bekostigen als je ook nog kostgeld moet betalen?

En welke regelingen heb je het over, bijlenen? Waarom is bijvoorbeeld bijlenen in jouw ogen beter dan een bijbaantje? Ik weet niet hoe zwaar jouw studie is/was, maar ik kon echt wel 10 uur per week vrijmaken om eventueel een bijbaantje te nemen (mijn ervaring: universiteit).

Overigens voor de goede orde: ik heb zelf nooit stufi noch een ov ontvangen.

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Kid Buu schreef op maandag 07 december 2009 @ 22:56:
Je maakt dus geen onderscheid tussen een full time baan en een simpel bijbaantje van bijvoorbeeld 10 uur per week?
Jawel, als er bij een bijstand-gebruiker een kind inwoont dat fulltime werkt heeft de bijstander pech: dan zal het kind dat fulltime werkt in het levensonderhoud van die bijstander moeten voorzien. Logisch toch?
En stel dat je 250 euro van de bovengenoemde stufi overhoudt: hoe ga je dan de activiteiten buiten de deur bekostigen als je ook nog kostgeld moet betalen?
Dan hou je 100 euro per maand vrij te besteden over, waar je niks voor hoeft te doen, terwijl je eten en huisvesting al worden betaald :o Honderd euro! Als 18-jarige! Als je meer wil hebben dan dat omdat je bijvoorbeeld auto wil rijden, dan ga je maar werken, maar niet zo veel dat je ouder(s) worden gekort op de bijstand die ze ontvangen.
En welke regelingen heb je het over, bijlenen?
Lenen kan, als jij uitzicht hebt op een goede baan omdat je nu een opleiding volgt, maar niet heel veel bij mag verdienen omdat je ouder(s) in de bijstand zitten. Dan kun je het bedrag om het gat tussen je bijverdiensten en je benodigde geld lenen, dat lijkt mij tijdelijk de beste oplossing. Maar ik doelde meer op studiefinanciering.

Hoe zou je eigenlijk met, zeg, 300 euro bijverdienen en 381 euro studiefinanciering financieel in de problemen komen als 18-jarige? Daarom snap ik de hele discussie niet. Moet iemand in de bijstand dan nooit gekort worden, ongeacht wat de andere inwoners van het huis doen of verdienen? Mag de moeder van een thuiswonend kind dat genoeg geld verdient om een auto te betalen gewoon het volle pond vangen? Ik denk dat het kind in dat geval best wat mag bijdragen aan het bedrag dat wordt besteed aan zijn eigen levensonderhoud als het zo veel verdient.
Overigens voor de goede orde: ik heb zelf nooit stufi noch een ov ontvangen.
Ik wel, alleen deze maand niet: ik verdien te veel ;)

[ Voor 22% gewijzigd door CodeCaster op 07-12-2009 23:14 ]

• Bulldock
  • Laatst online: 19-11 21:22
ik zou
- zeggen dat je aan het sparen bent om binnen 1 jaar het huis uit te gaan en uitleggen dat je daarom liever minder of geen kostgeld betaald
en/of
- een maximaal percentage en min/max bedrag van je loon (dus niet stufi) afspreken als kostgeld. Bijv. 50% van je loon, min 50 euro max 150 euro. Bij 200 euro kom je dan op 100 euro kostgeld, bij 400 euro op 150 euro en bij geen inkomen op 50 euro.
Lijkt me redelijk.

• Kid Buu

Kid Buu

Huh, Pietje?

@CodeCaster: Ik heb ook nooit beweerd dat er niet gekort hoefde te worden op bijvoorbeeld de bijstand in een situatie waarin een inwonend kind full time werkt (wel had ik er mijn vraagtekens bijgezet om dit direct te gaan verhalen op datzelfde kind door de ouders zelf). Ik denk dat jij mijn post verkeerd begrepen hebt, want ik heb daar nooit een discussiepunt van gemaakt.

Ardana haalde een punt aan dat er door stufi alleen al gekort kon worden op dat soort voorzieningen, laat staan als je daar nog een bijbaantje naast had. Om als ouder(s) je kind in zo'n situatie dan te gaan belasten met dat soort zaken, terwijl ie het al niet ruim heeft vind ik not done (en dan druk ik mij nog zacht uit).

Die honderd euro mag dan voor een 18-jarige dan wel veel zijn, maar die 18-jarige blijft ook niet eeuwig 18. Een studie duurt doorgaans toch zo'n 4 jaar, en dan is op je 22e 100 euro per maand vrij besteedbaar nogal krapjes. Hoe los je dit op? Door een bijbaantje :)

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Kid Buu schreef op maandag 07 december 2009 @ 23:16:
@CodeCaster: Ik heb ook nooit beweerd dat er niet gekort hoefde te worden op bijvoorbeeld de bijstand in een situatie waarin een inwonend kind full time werkt (wel had ik er mijn vraagtekens bijgezet om dit direct te gaan verhalen op datzelfde kind door de ouders zelf). Ik denk dat jij mijn post verkeerd begrepen hebt, want ik heb daar nooit een discussiepunt van gemaakt.
Gelukkig, dan denken we hetzelfde.
Ardana haalde een punt aan dat er door stufi alleen al gekort kon worden op dat soort voorzieningen, laat staan als je daar nog een bijbaantje naast had. Om als ouder(s) je kind in zo'n situatie dan te gaan belasten met dat soort zaken, terwijl ie het al niet ruim heeft vind ik not done (en dan druk ik mij nog zacht uit).
Daar kan ik niets over vinden, en dat lijkt me ook nogal krom, omdat (in mijn gemeente, met de 50%-minimumloonregeling) een 18-jarige maar 314 euro per maand mag bijverdienen: met enkel stufi zit je daar al overheen.
Die honderd euro mag dan voor een 18-jarige dan wel veel zijn, maar die 18-jarige blijft ook niet eeuwig 18. Een studie duurt doorgaans toch zo'n 4 jaar, en dan is op je 22e 100 euro per maand vrij besteedbaar nogal krapjes. Hoe los je dit op? Door een bijbaantje :)
Uiteraard. Gelukkig gaat het minimumloon, en dus het bedrag dat je kinderenmedebewoners mogen verdienen, ook per leeftijd omhoog: op je 19e mag je al 362,58 verdienen en dat maandbedrag gaat tot je 23e met zo'n 80 euro per jaar omhoog.

• Shiver23
  • Niet online

Shiver23

Wat sta je nou te kijken!

Waar komt die bijstand in 1x vandaan? Is in het geval van de TS toch helemaal niet aan de orde?

Trouwens belachelijk dat je als MBO-er veel meer geld krijgt dan als HBO- of WO-student. Hoezo kenniseconomie :?

PSN: Shiver23

• Ardana

Ardana

Mens

De Sociale Dienst gaat uit van de vraag of je kosten aan een woning hebt en zo ja, of die kosten kunt delen met een andere volwassene (18+, ongeacht het inkomen van je medebewoner(s) - niet onafhankelijk van het inkomen van je partner!). Als basis-uitkering (bijstand) heb je (als alleenstaande) recht op 50% van het minimumloon (afhankelijk van leeftijd). Als je geen kosten van een woning heb, kan het daarbij blijven en dat komt dus neer op € 615 excl. vakantiegeld. Als je de kosten kunt delen met een inwoner 18+, krijg je 10% toeslag, als je de kosten niet kunt delen, krijg je 20% toeslag.
De meeste gemeentes "korten" je dus € 130 zodra je kind 18 wordt, of beter gezegd, je krijgt € 130 minder toeslag.

Zeker als dat het laatste of enig kind is dat 18 wordt, daalt je inkomen echt mega: als alleenstaande ouder heb je recht op € 1107,28 per maand, als alleenstaande met inwonende volwassene heb je nog maar recht op € 738,19 een verschil van € 369,09 per maand, alleen al omdat je (laatste/enig) kind 18 geworden is.

De Kindertoeslag (€ 84 per maand voor 1 kind bij minimuminkomen) verdwijnt ook als het kind 18 geworden is, evenals de Kinderbijslag (+/- € 180 per kwartaal).

Stufi is inderdaad geen belastbaar inkomen voor de Belastingdienst, dus je houdt wel recht op Huurtoeslag etc., maar de Gemeentelijke Belastingen (afvalrecht bijv.) en de waterschappen zien het wel als inkomen en het kan dus goed gebeuren dat jij of je ouders doordat jij stufi krijgt, geen recht meer hebben op kwijtschelding, weer een strop die op kan lopen tot € 75 per maand.'

Op dat soort momenten is er geen keuze meer of je je kind een bijdrag gaat vragen, je kunt gewoon niet anders en de Sociale Dienst is er bij betrokken omdat deze 1 berekening hanteren bij het vaststellen van de minimum-bijdrage van de volwassen inwonende kinderen: deze berekening kun je gebruiken om de hoogte van het kostgeld vast te stellen, dit is gewoon maar 1 van de vele methodes om dit te berekenen.

Maar goed, de situatie van TS is anders: z'n vader heeft loon, z'n stiefmoeder een arbeidsongeschiktheidsuitkering (die niet afhankelijk is van het inkomen van de inwoners). Dus tenzij er andere zaken in de huishoudelijke financiën veranderd zijn die wij hier niet weten, is er geen objectieve financiële reden te zien om een dergelijke verhoging te rechtvaardigen. Recht op Huurtoeslag hadden ze al niet (inkomensgrens voor gehuwden € 28.000 pj, daar zitten ze ruim boven), recht op Zorgtoeslag wordt niet beïnvloed door het inkomen van de kinderen en recht op kwijtschelding hadden ze toch al niet.

Als ik TS was, zou ik echt vragen naar een objectieve rechtvaardiging voor deze verhoging. Een algemeen "het leven is duur" zou ik dan ook niet accepteren: je wil best bijdragen, maar dan wil je ook de mogelijkheid hebben om samen te kijken naar uitgaven en mogelijke besparingen. Per jaar een verhoging naar bijv. inflatie (bij gelijkblijvend inkomen) is redelijk, bij veranderd inkomen kan je ook afspraken opnieuw bekijken, maar anders lijkt me er geen aanleiding voor te zijn.

[ Voor 5% gewijzigd door Ardana op 08-12-2009 08:49 ]

• Jaspertje

Jaspertje

Max & Milo.. lief

Shiver23 schreef op dinsdag 08 december 2009 @ 07:48:
Waar komt die bijstand in 1x vandaan? Is in het geval van de TS toch helemaal niet aan de orde?

Trouwens belachelijk dat je als MBO-er veel meer geld krijgt dan als HBO- of WO-student. Hoezo kenniseconomie :?
Dat heeft niets met kenniseconomie te maken, dat heeft te maken met een extra beurs omdat de ouders niet genoeg verdienen... die krijg je als HBO- of WO-student ook in zo'n situatie....

Als je pa je echt uit huis wil hebben zou je moeten aandragen dat je dan juist moet sparen en dat het alleen maar langer gaat duren als je zoveel moet betalen :)

• Hugo
  • Laatst online: 18-11 10:43
Het is vervelend dat je moet betalen aan je vader. Maar aan de andere kant als je vader nu eenmaal wil dat je meer gaat betalen dan is dat zijn goed recht. Je kan er met hem over discussiëren maar als dat niet werkt dan moet je dat gewoon accepteren of uit huis gaan. Ongeacht de zorgplicht. Die hebben je ouders neem ik aan na 21 jaar wel vervuld en mogen ze wel enigszins een kleine bijdrage vragen.

TREQ Formula Rig || Fanatec CSL DD 8NM || MCLaren GT3 V2 || CSL Elite Pedals || 3x LG 27GL63T Ultragear || The Paddock Crew

Pagina: 1 2 Laatste