Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• Herr Flicker
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 19-11 16:50
Hallo,

Uitleg
Ik zal het eerst even uitleggen.
Sinds een bepaalde tijd (1 / 2 jaar) heeft mijn vader een nieuwe vriendin, nu vrouw.
Sinds die vrouw in huis zit probeert ze de "zaakjes" een beetje over te nemen heb ik het idee.

Enfin, dat moet mijn vader zelf maar weten.
Maar een half jaar nadat ze bij ons in huis is komen wonen moest ik "plotseling" kostgeld betalen.
Opzich geen probleem, dat vind ik in sommige gevallen niet meer als normaal.

Maar ook dingen als :
-Schoolgeld
-Ziektekosten
-Begrafenis premie (oid)

Dit is vanaf begin februari dit jaar zo.

Dit is een beste klap voor mijn financieel gebeuren geweest (en nog steeds wel)

Inkomsten
Allereerst krijg ik 375 euro studiefinanciering p/m
+- 200 euro p/m werk
55 euro zorgtoeslag

Vaste Uitgaven
1000 p/j schoolgeld (dit zijn deze maanden toevallig 255 euro, overige maanden 124 euro p/m)
100 euro kostgeld p/m
102 euro ziektekosten
7,50 euro telefoonrekening p/m
18 euro p/m autoverzekering
23 euro p/m wegenbelasting (je betaald 70 euro 1x in de 3 maand)

Leefsituatie
Ik doe nog steeds een opleiding, en heb 2 scholen afgemaakt (VMBO, MBO niv3)
Ik ben nu bezig met een MBO ICT niv4 opleiding.
Dit is 5 dagen in de week van smorgens 9 tot ongeveer smiddags 2-3 uur.

Ik heb ook nog een paar wekelijke taken opgekregen die ik in het huis moet doen namelijk :
-Complete huis stofzuigen
-Vaatwasser leegruimen
-Eigen kamer netjes houden (ok..)

Voor de rest leef ik eigenlijk heel rustig, ik ga "bijna" nooit uit.
Ik zuip me niet te pletter.
Ik rook niet.
Ik ga altijd netjes naar school.
Ik hang niet rond.

Probleem

Ik vind dat ik voor mijn doen teveel kostgeld betaal, ik heb nu helemaal geen geld meer over om überhaupt kleren te kopen.
Nu werd mij vanmiddag ook nog even duidelijk gemaakt dat in 2010 mijn kostgeld omhoog gaat!

Nu begint mij dit echt de STROT uit te hangen.
Ik heb bijna zin om de auto in te stappen en gewoon een week lang weg te blijven!

Al mijn vrienden die ik ken vinden ook dat ik teveel betaal en dat het echt te ver gaat.

En begin februari ga ik ook nog eens op stage dus heb ik helemaal geen tijd meer in te werken, en loop ik dus 200 euro +- p/m mis aan inkomsten (behalve als ik stagevergoeding krijg)

Mijn vraag
Wat zouden jullie in deze situatie doen ?
Ik weet geen raad meer..

Ik heb echt het gevoel dat er over mij heen word gewalst!
Praten heb ik al een aantal keren gedaan, maar ze zeggen maar dat ik geen keuze heb.

Ik ben benieuwd naar jullie mening :/

Groeten, Thomas
Groningen

• Ranewen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 07-02 18:45
Het is op zich heel normaal dat je bijdraagt aan de kosten als je inwoont bij je ouders, en ik vind het ook erg normaal dat je je steentje bijdraagt in het huishouden.
Wat ik me goed voor kan stellen echter is dat het niet je eigen moeder is die jou dit oplegt, maar een vrouw die jou niet heeft opgevoed maar die nu wel deze 'zorgtaak' overneemt terwijl ze je moeder niet is.

Wat je kunt proberen is dit lijstje met kosten aan alleen je pa voor te leggen. Kom ook zelf met oplossingen, zoals meer in huis doen in ruil voor minder kostgeld, of de auto van je pa wassen, of iets in die richting. Toon wat goodwill.

Verder: je auto kost je natuurlijk meer dan je nu aangeeft - benzine en onderhoud zijn niet gratis. Heb je die auto perse nodig? En hoe oud ben je? Honderd euro is niet extreem veel verder - mijn zus betaalt 300 / 350 geloof ik.

En offtopic: Ik kan niet goed rekenen maar je houdt nu toch ongeveer 250 euro per maand over?
625 - ± 375 ?

Nofi, maar ikzelf doe het dus met minder per maand en ik woon samen...

If you can't write, there is nothing left.

• SCIxX
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 19-11 17:39
Misschien heeft je vader het ook niet heel ruim? (aangezien je een aanvullende beurs krijgt)

Verwijderd

Ga uit huis en werken? Misschien dat je dan wat meer vrije tijd hebt en meer geld over houd, ben je ook van het gezeur af :)

Verwijderd

Een eigen huur(woning) of hotel is duurder...

Ik zou zoiets hebben van: just deal with it, aangezien de alternatieven nog slechter zijn. Dan woon je voorlopig nog even in een gezellig huis ipv trammelant te maken terwijl die 100 euro objectief gezien best meevalt.

[ Voor 75% gewijzigd door Verwijderd op 04-12-2009 19:37 ]

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19-11 13:53

job

Als je uit huis gaat ben je stukken duurder uit, dus dat is ook niet echt een oplossing.
Kostgeld is logisch.. maar naar mijn idee eigenlijk alleen als je een vaste baan hebt.
Jij gaat naar school, moet dus veel studeren en kan minimaal werken (getuige de 200 euro per maand).

Wellicht dat het een goed idee is dat je met je pa gaat praten en zonder verwijten (naar vriendin) rustig met hem gaat praten. Niet boos.. gewoon rustig uitleggen waarmee je zit.

Naast de vaste lasten die je opnoemt zal je ongetwijfeld nog meer kosten hebben (studieboeken, kopieerkosten, onderhoud auto) dus ik snap dat je weinig overhoudt.

Verder vraag ik me af of mevrouw (je vaders vriendin) wel zelf werkt en dus geld in het laatje brengt.

Kijk het moet natuurlijk niet de bedoeling zijn dat je pa en vriendin kromliggen om jouw eten, electriciteit,gas en water gebruik te betalen, en dat jij lekker in je autotje en met dure kleren aan naar school tuft. En na school de hele dag op de bank zit te hangen.
Maar daar ga ik vanwege je verontwaardiging in je startpost niet van uit.

[ Voor 20% gewijzigd door job op 04-12-2009 19:50 ]

• Shiver23
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Shiver23

Wat sta je nou te kijken!

Er is een bepaald bedrag dat je ouders/verzorgers zouden moeten bijdragen in je levensonderhoud. Precieze bedragen kan je volgens mij bij de IBGroep opvragen. Omdat je een aanvullende beurs krijgt zal deze bijdrage niet heel veel zijn, maar misschien kan je dit weer bij hun neerleggen.

PSN: Shiver23

Verwijderd

Auto is luxe, zeker als scholier/student. Dat zou ook niet mee moeten tellen in de berekening. Betaal je ook nog benzine overigens (variabele kosten) of betaal je de verzekering en wegenbelasting om er naar te kunnen staren? Ben benieuwd wat voor variabele kosten er nog meer zijn, een snelle som van alle gegevens zegt mij dat je ruim geld over moet houden. Misschien dat het tussen de oren even moeilijk is omdat je deze maanden 255 euro schoolgeld moet betalen en andere maanden de helft van dat bedrag.

Mijn opmerking was verder sarcastisch bedoeld. Om te laten nadenken dat hij helemaal niet zo'n grote kostenpost heeft en bij een eigen kamer/huis hij de boel ook moet onderhouden.

Verwijderd

Afbeeldingslocatie: http://img338.imageshack.us/img338/7358/teenagers.jpg

[ Voor 88% gewijzigd door Verwijderd op 27-08-2011 13:12 ]

• Hugo
  • Laatst online: 18-11 10:43
Ja dan moet je op jezelf gaan wonen. Dat je vader zijn vriendin hem misschien op ideeën heeft gebracht is niks mis mee.

Je kan ook je auto weg doen. Scheelt ook weer geld. Nadat je ouders/vader 21 jaar voor je gezorgd hebben/heeft is het niet raar dat jezelf je eigen kosten betaald en mee betaald in het huishouden. En 100 euro + stofzuigen en de vaatwasser leeghalen (waar maak je je druk om) is echt niet veel.

TREQ Formula Rig || Fanatec CSL DD 8NM || MCLaren GT3 V2 || CSL Elite Pedals || 3x LG 27GL63T Ultragear || The Paddock Crew

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

lang lijstje hier maar gaat het om toch ?
100 euro kostgeld p/m..
persoonlijk begon ik kostgeld te betalen nadat ik een baan kreeg (logisch)
daarvoor had ik een zaterdag baantje goed voor 100 gulden per keer. En mijn ouders betaalde inprinciepe alle redelijke dingen,
maar je daar doe je weinig mee.
Voor 200 euro en stofzuigen vind je nergens een kamer met gas water licht eten etc. Die auto is pure luxe imho, tenzij het goedkoper is dan trein/bus/fiets (waar ik het mee moest doen)
offtopic:
[q]Sinds een bepaalde tijd (1 / 2 jaar) heeft mijn vader een nieuwe vriendin, nu vrouw.[/] was de vorige een man? :X
@anandus ...jaaaaaa ik weet het wel ;)

[ Voor 15% gewijzigd door Fish op 04-12-2009 21:57 ]

Iperf

Verwijderd

.

[ Voor 99% gewijzigd door Verwijderd op 27-08-2011 13:12 ]

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
fish schreef op vrijdag 04 december 2009 @ 20:17:
lang lijstje hier maar gaat het om toch ?

[ot]Sinds een bepaalde tijd (1 / 2 jaar) heeft mijn vader een nieuwe vriendin, nu vrouw.[/] was de vorige een man? :X
Ik denk dat ze eerst z'n vriendin is en dat ze nu getrouwd zijn ;)

@ TS:
Ik zie het probleem niet echt?
100 euro kostgeld en een beetje meehelpen met het huishouden is toch niet teveel gevraagd?
Ik vind dat ik voor mijn doen teveel kostgeld betaal, ik heb nu helemaal geen geld meer over om überhaupt kleren te kopen.
Ik zie dat je aan inkomen €630,- hebt.

Als ik je uitgaven (incl kostgeld) daarvanaftrek komt mijn rekenmachine uit op ongeveer €300,-
Ervanuitgaande dat je geen verdere vasten lasten hebt (eten, GWE, internet) zie ik eigenlijk niet echt wat het probleem is?
Je hebt dus 300 euro (de helft!) in de maand over om van te sparen, kleding te kopen en uit te gaan.

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

• SCIxX
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 19-11 17:39
Verwijderd schreef op vrijdag 04 december 2009 @ 19:56:
Ik vind het betalen van kostgeld terwijl je nog op school zit eigenlijk heel vreemd. Ik hoefde pas kostgeld te betalen toen ik van school was en een baan had. Mijn ouders betaalden school, kleding e.d. maar daar stond tegenover dat ik alle studietoelagen die ik kreeg moest afstaan. Geld wat ik verdiende mocht ik houden maar dan kreeg ik natuurlijk geen zakgeld. Bijdragen aan het huishouden werd ook gewoon verwacht, het was immers geen hotel volgens mijn ouders :P
Dingen als opleiding, verzekeringen (geen auto), (basic) kleding e.d behoren m.i. gewoon tot de zorgplicht van ouders zolang je nog thuis woont en schoolgaat. Verdere luxe als vervoer, telefoon e.d. moet je zelf maar regelen.
Mijn advies: geef de stufi aan je pa samen met de relevante rekeningen en herinner hem aan z'n zorgplicht.

[...]
Deed me denken aan:
[afbeelding]
Dus als je tot je 30e thuis woont moeten je ouders gewoon je kleren betalen? Ik vind dat niet normaal. TS zijn situatie is wellicht wat extreem maar dan ga je gewoon op kamers. Leren op eigen benen staan, goede stimulans.

• Herr Flicker
@Ranewen

Ik snap dat het normaal is dat ik kosten heb, alleen als zoiets maar omhoog blijft gaan en ik minder tijd heb om geld in te brengen.

Mijn auto is een hobby, die gaat hoe dan ook niet weg. ik rij er weinig in.

@SCIxX
Me vader heeft het naar mijn weten redelijk ok.
2 autos.
Zijn vrouw werkt NIET, die krijgt een uitkering..

@Lighteye,
Wil best uit huis, maar ben in deze drukke/belangrijke periode van school met andere dingen bezig eigenlijk.

@Only.Holoris
100 euro vond ik zoals het nu is prima mee te dealen, alleen dat het straks WEER meer word.
Dat is mijn probleem..

@job
Goed idee..
Ik heb btw geen dure kleren oid. Ik heb eigenlijk niet echt wat geld om gekke dingen te dingen.
(vakantie, grote uitgaven, etc..)
Gelukkig heb ik nog nooit in het rood gestaan, maar wat sparen zou zeker fijn zijn.

@Shiver23
Daar heeft me pa toch geen boodschap aan, mede omdat zijn vrouw er op die "manier" zo aan denkt.

@Lighteye
Autoonderhoud doe ik zelf, maar ik bereken de wegenbelasting en verzekering.
Dit is gewoon meer een hobby die ik erbij doe.
Als ik die weg doe heb ik steeds minder om voor "te leven", moet ook leuk blijven lijkt mij ?

@Bootstrap
Leuk plaatje :P

Stufie geven aan me pa gaat niet, hij wil het juist zo. vroeger ging het wel zo.
Ik moet nu alles zelf betalen.

@Hugo
Auto gaat niet weg = hobby

@anandus
Ja me pa is gewoon hetero, het was eerst zijn vriendin, toen verloofde en nu zijn vrouw.
Misschien komt het inderdaad door de wat 2 duurdere maanden ofzo, van de 255 euro schoolgeld..

@iedereen
Bedankt voor de reacties, ik doe deze post niet om te huilen of iets dergelijks.
Ik wil gewoon zien of ik in een rare situatie zit omdat het niet altijd een lekker gevoel geeft..

@

• Ventrigo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Ventrigo

Het is zeker mijn tube !

Zonder te weten wat je ouders verdienen is er eigenlijk geen conclusie te trekken. Anders zou iedere ouder "zomaar" kostgeld in rekening kunnen brengen.

Ik ben het wel eens over het feit dat je eigenlijk pas geld gaat betalen als je een vaste baan hebt. Dat gebeurt tot nu toe eigenlijk altijd in in mijn omgeving. Dat je vroeger al op je 16de een vaste baan hebt is tegenwoordig wel over. Tegenwoordig is het geen uitzondering meer dat je tot je 20ste of hoger nog op school zit. Je kan je zonder te leren eigenlijk niet blijven ontwikkelen.

Kostgeld zou ik niet goedkeuren in deze omstandigheid. Maar als je het niet kan betalen is inderdaad de auto een luxe. Fiets/brommer is volgens mij een goed alternatief. En als het echt te ver is en dan het openbaarvervoer het enige alternatief is zou ik zelfs vragen aan je vader of hij je kan helpen met het betalen van het openbaarvervoer.

Edit1 : Dat de vrouw van je vader zelfs een uitkering heeft sta ik nog gekker van te kijken. Dan gaat ze wel vragen voor kostgeld (beetje lullige opmerking misschien: om zelf voor te winkelen voor mooie kleren zeker?).

[ Voor 11% gewijzigd door Ventrigo op 04-12-2009 21:19 ]

Self reflection is the school of wisdom

• Herr Flicker
Ik heb wel vaker gevraagd wat me pa nou verdiend, dit wil hij niet zeggen.
"Dat zijn niet je zaken"

Maar ik meen een keer iets van een loonbriefje te hebben gezien van 2200 euro bruto per maand.

+ natuurlijk de uitkering van zijn vrouw, ik heb geen idee wat een uitkering is ( 700 euro ? ) ?

De auto doe ik niet weg, het is niet dat ik in de min kom steeds maar dat ik wel wat meer geld wil overhouden.
Die +- 50 euro aan de auto gemiddeld per maand = hobby.

• Shiver23
  • Niet online

Shiver23

Wat sta je nou te kijken!

Herr Flicker schreef op vrijdag 04 december 2009 @ 21:13:

@Shiver23
Daar heeft me pa toch geen boodschap aan, mede omdat zijn vrouw er op die "manier" zo aan denkt.
Je pa heeft zorgplicht t/m je 21e. Volgen je profiel ben je net 21 geworden dus zou je nog een jaar hiervan kunnen 'profiteren'.
Als ze het zo hard spelen en er geen boodschap aan hebben kan je ze door de zorgplicht dwingen om je beter te verzorgen/meer voor je te betalen. Hou er wel rekening mee dat je dan echt tekort zou moeten komen door deze situatie.
Aangezien je zelf een auto hebt die je niet per se nodig hebt denk ik dat het lastig wordt om dit te bewijzen.

[ Voor 8% gewijzigd door Shiver23 op 04-12-2009 21:37 ]

PSN: Shiver23

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18:38

Dido

heforshe

offtopic:
Als pa 2200 euro verdient, heeft z'n vrouw dan nog recht op een bijstandsuitkering? Of gaat het om een WW of WAO-uitkering?
Als het gaat om een bijstandsuitkering, let er dan op dat jouw inkomsten als gezinsinkomsten meetellen. Kostgeld is dan erg logisch, omdat de uitkering naar beneden gaat (ruwweg met het bedrag dat jij verdient).

e.e.a. natuurlijk zolang alles netjes geregeld is, alle inkomsten wit zijn en je pa z'n vrouw niet als alleenstaande bij de gemeente staat ingeschreven :P

Wat betekent mijn avatar?

• bangkirai
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 18-11 15:32
Vraag is, wat ze zelf aan kostgeld of bijdrage aan het huishouden geeft en dat ze dat ook even op papier laat zien.
En anders natuurlijk eerst is zonder haar, met je vader praten.

Een "vriendin" die al na 1/2 jaar relatie al zo begint en gelijk al over verhogingen etc begint, daar heb ik mn twijfels bij.

Ziektekosten, zit je niet gewoon bij de polis van je ouders in?

[ Voor 35% gewijzigd door bangkirai op 04-12-2009 22:34 ]

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Verwijderd schreef op vrijdag 04 december 2009 @ 19:33:
Ga uit huis en werken? Misschien dat je dan wat meer vrije tijd hebt en meer geld over houd, ben je ook van het gezeur af :)
Lijkt mij toch veel verstandiger je school af te maken 8)7
Ranewen schreef op vrijdag 04 december 2009 @ 19:30:
Het is op zich heel normaal dat je bijdraagt aan de kosten als je inwoont bij je ouders, en ik vind het ook erg normaal dat je je steentje bijdraagt in het huishouden.
Wat ik me goed voor kan stellen echter is dat het niet je eigen moeder is die jou dit oplegt, maar een vrouw die jou niet heeft opgevoed maar die nu wel deze 'zorgtaak' overneemt terwijl ze je moeder niet is.

Wat je kunt proberen is dit lijstje met kosten aan alleen je pa voor te leggen. Kom ook zelf met oplossingen, zoals meer in huis doen in ruil voor minder kostgeld, of de auto van je pa wassen, of iets in die richting. Toon wat goodwill.

Verder: je auto kost je natuurlijk meer dan je nu aangeeft - benzine en onderhoud zijn niet gratis. Heb je die auto perse nodig? En hoe oud ben je? Honderd euro is niet extreem veel verder - mijn zus betaalt 300 / 350 geloof ik.

En offtopic: Ik kan niet goed rekenen maar je houdt nu toch ongeveer 250 euro per maand over?
625 - ± 375 ?

Nofi, maar ikzelf doe het dus met minder per maand en ik woon samen...
Gezien TS nog naar school gaat (en zover hier te lezen heeft hij er geen potje van gebakken) vind ik kostgeld betalen helemaal niet zo normaal.
Overigens je auto hoe kom je aan alleen deze bedragen (vergeet geen onderhoud, afschrijving, benzine), ik zou overwegen of je deze niet kan missen.
Ik vind dat altijd zo raar dat het normaal word gevonden dat iemand 40 uur per week werkt, echter als die gene 40 uur per week aan zijn school of studie bezig is moet hij er nog maar bij gaan werken?

Dat je in het huishouden ook je bijdrage levert vind is natuurlijk heel normaal

• Duroth
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 27-04-2016

Duroth

No rest for the tweaked

Nu is 2200 euro bruto niet bepaald ruim te noemen, maar ik zie niet in waarom "vrouwlief" in de uitkering zit; is ze wel eerlijk op zoek naar een baan, of vind ze het wel best zo?

Overigens mag jij natuurlijk niet de dupe worden van een geldtekort bij je ouders; ga eens rekenen, kijk welke kosten zij voor je maken. Zijn er dingen die je zelf kan betalen? Schoolgeld en dergelijke, dat hoeft toch niet via je ouders te lopen? Kan je prima zelf elke maand betalen. Voedsel en electriciteit gaat logischerwijs een stuk moeilijker worden.

Kijk dus welke vaste lasten je maandelijks zelf kan betalen, zonder je ouders als "tussenpersoon" te laten dienen. Wat er nog overblijft is dan voedsel, water, gas en electra. Daar betaal je 'jouw' deel van aan je ouders, en daar bovenop nog wat kostgeld. Dan hoef je er niet langer vanuit te gaan dat jij een eerlijk deel aan ze afstaat, terwijl ze zich wellicht gewoon rijk rekenen aan je.

Wat de hoeveelheid kostgeld dan zou moeten zijn, kan niemand een zinnig woord over zeggen, omdat zoiets natuurlijk niet vaststaat. Dat is een overeenkomst tussen jou en je vader. Als zijn vriendin zich daarin wilt mengen, moet ze zelf eerst maar voor een acceptabel maandloon zorgen.

@GoldenSample: Ik heb in mijn leven nog nooit 40 uur per week aan school besteed ;) 30+ uur is overigens wel redelijk normaal, lijkt me, dus je hebt wel gelijk; Als je uitgaat van 40 uur kan je je met die 4 tot 8 uurtjes werken in de week ook niet rijk rekenen.

Ik zit zelf al sinds jaren in hetzelfde schuitje, waarbij mijn moeder helaas ook nog eens naar de kant van mijn stiefvader lijkt te neigen. Onze relatie is momenteel dan ook een beetje... Explosief. Maar nu ik sindskort meer verdien dan mijn moeder, klinkt het opeens een stuk redelijker.

[ Voor 18% gewijzigd door Duroth op 04-12-2009 22:49 ]

• Herr Flicker
@Duroth

"Vrouwlief" zit meen ik in de WAO (ben daar niet zo in thuis) , dat heeft met wat zaken te maken dat ze niet kan werken.
Ze is nu wel weer bezig met uit de WAO komen.

Ik betaal zelf al mijn schoolgeld, eigenlijk gaat niks via mijn pa (behalve het kostgeld wat ik dus betaal)

@bankirai

Ik zit gewoon los bij een ziekteverzekering, nergens bij in.
Dit is 102 euro p/m (Anderzorg, Basis + tand meen ik)
overigens heb ik niks met mijn gebit hoor..

• Testert
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 30-09-2024
Voorop gesteld: het is belangrijk met geld om te leren gaan voor je op jezelf gaat wonen en wellicht zelf een gezinnetje draaiende te houden hebt. Ik ben me rot geschrokken van alle onverwachte kosten die ik over me heen kreeg toen ik een flatje ging huren.

Volgens mij is het ook zaak dat je niet alle inkomsten en uitgaven op een grote hoop gooit. Hou bepaalde zaken gescheiden.
  • Je zorgtoeslag is natuurlijk voor je premie vd zorgverzekering,
  • Je studiefinanciering is natuurlijk voor je studie. Als ik 375 met 12 vermenigvuldig kom ik op E 4500,-. Dat lijkt me ruim om je studie te bekostigen. Prima, hoeft je vader niets meer aan bij te dragen, maar het is ook niet de bedoeling dat je dan op je studie(boeken?) gaat besparen om je auto te betalen.
  • Het geld van je bijbaan maakt het mogelijk dat je meer vrijheid krijgt. Als dat niet voldoende is voor je auto, kleding, verjaardagscadeautjes, telefoon, stapavondjes en vakantie, moet je meer werken of minder uitgeven.
  • Of je kostgeld betaalt (van je bijbaan,niet je stufi!) is een principiele zaak of noodzaak. Is dat laatste het geval, dan mag je van alle gezinsleden hun bijdrage verwachten. Gaat het om het principe dan moet het bedrag natuurlijk redelijk zijn.
  • Ook als er voor gekozen wordt kostgeld te betalen moet dit redelijk zijn. Als je vader je wil leren omgaan met stijgende huren & rentes, dan kan het redelijk zijn dat het kostgeld omhoog gaat. Geef aan dat je geen andere keuze hebt dan de verhoging te accepteren. Meer kostgeld kan 2 dingen betekenen: besparen op andere zaken of meer werken. Meer werken buitenhuis, lijkt mij dat je minder gaat doen binnenhuis. Het is niet zo dat je de bij de buren gaat polsen hoeveel kostgeld zij vragen. Op jezelf in deze fase lijkt me funest voor je opleiding en dus geen optie.
Je wordt zo in ieder geval een stuk beter voorbereid op de op geld beluste buitenwereld dan ondergetekende.

Succes!

Terzijde: je zorgverzekering kan een stuk goedkoper. Kijk eens bij FBTO. Bereken je premie zonder tandartsdekking. Als je alleen periodieke controles declareert en een enkele keer een gaatje laat vullen kun je dat beter van je bespaarde premie betalen.
Disclaimer: Testert is momenteel ingehuurd door FBTO. Ook bij andere verzekeraars kun je E 25,- / maand besparen, maar van FBTO weet ik nu dat er lieve en betrokken mensen werken. Mensen worden er bij naam genoemd: "Heb jij mijnheer Flicker al teruggebeld over de vraag die hij heeft?"

Sjoch dizze stêd; sjoch wat der rûnom bart - It âlde spegelet him yn wat de takomst hat

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Herr Flicker schreef op vrijdag 04 december 2009 @ 21:22:
Ik heb wel vaker gevraagd wat me pa nou verdiend, dit wil hij niet zeggen. "Dat zijn niet je zaken"

Maar ik meen een keer iets van een loonbriefje te hebben gezien van 2200 euro bruto per maand...
Misschien schaamt je vader zich voor het bedrag? Praten over salaris is een taboe, maar in het gezin heb ik daar dan weer geen moeite mee. Maar goed, iedereen is anders natuurlijk. Als het kostgeld ingegeven is vanwege de financiele situatie van hje vader, dan kan hij begrip kweken door open te zijn over zijn verdiensten.
Duroth schreef op vrijdag 04 december 2009 @ 22:44:
Nu is 2200 euro bruto niet bepaald ruim te noemen, maar ik zie niet in waarom "vrouwlief" in de uitkering zit; is ze wel eerlijk op zoek naar een baan, of vind ze het wel best zo?...
Er zijn uitkeringen die onafhankelijk zijn van je inkomen of het inkomen van je partner.
...Overigens mag jij natuurlijk niet de dupe worden van een geldtekort bij je ouders; ga eens rekenen, kijk welke kosten zij voor je maken. Zijn er dingen die je zelf kan betalen? Schoolgeld en dergelijke, dat hoeft toch niet via je ouders te lopen? Kan je prima zelf elke maand betalen. Voedsel en electriciteit gaat logischerwijs een stuk moeilijker worden.....
Kostgeld is niet altijd om een geldtekort op te vangen. Het heeft een opvoedkundige werking. Een ander doel kan zijn dat men de kinderen wil stimuleren uit huis te gaan. Het vermoeden dat de stiefmoeder erachter zit maakt het echter dubieus. Daar zou ik het ook moeilijk hebben.

Vraag jezelf eens af. Waar zit je meer mee: met de hoogte van het kostgeld, of dat een 'vreemde' vrouw een plaats in je huis heeft gekregen en invloed op je vader heeft?

Verwijderd

Krijg je nu een aanvullende beurs of een uitwonende? Want indien je een uitwonende beurs krijgt en dus de boel (net zoals tal van andere studenten) bezeikt dan heb ik al helemaal geen medelijden met je. Verder is het een beetje n vervelende situatie, maarjah voor dat geld woon je echt niet op jezelf indien je niet gesteund wordt door je ouders. Dan zul je moeten bijlenen bij de IB-groep, dan ben je onafhankelijk, maar weet je ook wat je straks terug moet betalen. Een afweging die je moet maken. Dat kostgeld stelt echt geen hol voor, 100 euro per maand voor kost en inwoning is echt niets. Ik word zolang ik studeer op een aantal vlakken nog gesponsord, moet wel zelf nog bijlenen, maar dat komt prima in orde, zodra ik afstudeer ga ik alles geheel zelf betalen, heb ik geluk mee, maar dat weet ik ook.

Verwijderd

SCIxX schreef op vrijdag 04 december 2009 @ 20:59:
[...]

Dus als je tot je 30e thuis woont moeten je ouders gewoon je kleren betalen? Ik vind dat niet normaal. TS zijn situatie is wellicht wat extreem maar dan ga je gewoon op kamers. Leren op eigen benen staan, goede stimulans.
Dat is wel een extreem voorbeeld. Als iemand de eeuwige student wil uithangen hoeft dat natuurlijk niet eeuwig gefinancierd te worden. Meestal heb je rond 23-24 jaar wel je beroepsopleiding afgerond en tot die tijd vind ik het inderdaad de zorg van de ouders.

• CrankyGamerOG
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 12:49

CrankyGamerOG

Assumption is the mother.....

Sorry dat ik het je zeg, maar je pa is wel een lambal hoor dat hij zn "zaakjes" even laat overnemen in huis door een nieuwe vrouw.
Hij heeft niet eens in de gaten dat door zijn lam gedrag(spineless nofi) er onenigheid broeit in het huis.
Jij bent zijn zoon ! , zij is maar een nieuwe vrouw !, maak hem dat maar eens duidelijk :S

KPN - Vodafone Ziggo Partner

• Jaspertje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-11 14:17

Jaspertje

Max & Milo.. lief

Of het teveel is weet ik niet, maar volgens mij hou je nu 250 euro over per maand om ermee te doen wat je wil. Voor een thuiswonend iemand zou dat opzich niet verkeerd moeten zijn. Echter: Je verdient 200 euro per maand en daarvan moet je al 100 euro aan je pa overmaken. en dan ook nog je zorgverzekering, auto en telefoon van betalen.. eigelijk kan dat niet eens. En naast het kostgeld moet je dan ook nog huishoudelijke taken doen en volgens mij is ongeveer het enige wat je niet moet boodschappen en koken (of wordt er elke week ook afgestoft?) Dan is het best veel...

Neem je pa in vergelijking die is maar +- 33% van zijn loon kwijt aan de belasting en jij bent 50% kwijt aan kostgeld... Ik denk dat je pa ook wel de verantwoordelijkheid moet nemen voor jou (dwz zijn kind). Je financieel iets bijbrengen is goed, maar 50% van je salaris afdragen is wel veel denk ik.... mgoed, ik hoef me daar pas over 18 jaar zorgen over te gaan maken :)

Die stufie is trouwens bedoeld voor je studie en volgens mij krijg je een redelijke beurs dus dat je al je schoolgeld e.d. zelf moet betalen is logisch (daar is dat geld voor bedoeld).....

• Speedy55
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 25-04 06:47

Speedy55

www.jpl-racing.nl

Ik snap waarom de topicstarter zich zo voelt, ik heb min of meer hetzelfde megemaakt met mijn stiefmoeder. Op zich is het allemaal geen probleem dat ie wat in de huishouding moet doen en kostgeld moet betalen. Maar...
... Ten eerste krijgt zijn stiefmoeder een uitkering... Kan ze niet werken? zo niet, dat heb ik niks gezegd. Maar mijn stiefmoeder kon werken, maar zat de hele dag op haar dikke zuignap en moesten wij nog klusjes gaan doen ook. Je bent niet haar kind dus hoef je ook niet verwend te worden? Wat voor bullshit is dat. Ze heeft voor je vader gekozen, jou krijgt ze erbij.
En die auto, waag het niet om hem weg te doen..... € 50 , - voor een hobby per maand moet kunnen, hell de meeste geven al 3 x dat bedrag voor de kroeg uit. Echt ik leef met je mee. Maar een ding, blijf er over praten met je vader, mijn pa klaagde erover toen mijn stiefmoeder weg ging, dat ik niet met dat soort dingen bij hem kwam. Ik had nog een extra nadeel, ik kreeg stiefkinderen erbij, dan kan je echt helemaal de lul zijn... maar goed dat laat ik even weg hier. Mijn advies, maak een excel sheet met al je ontvangsten en kosten per jaar, leg dit bij je pa neer en praat er dan nog een keertje over. Zeker als je volgend jaar geen tijd meer hebt om te werken i.v.m. je stage. Totdat je studie af is, zouden ze toch echt een beetje rekening met je moeten houden, ze zouden blij moeten zijn dat je studeert, maar zo vragen ze er gewoon om dat je gaat stoppen met je studie. Ik wil je niet tegen je ouders opzetten, zeker niet, maar dit gaat vind ik wat te ver.

Heel veel sterkte en succes van iemand die in hetzelfde schuitje gezeten heeft.

JPL-Racing --- iRacing Profiel

• Zoijar
  • Niet online

Zoijar

Because he doesn't row...

Jaspertje schreef op zaterdag 05 december 2009 @ 12:48:
Neem je pa in vergelijking die is maar +- 33% van zijn loon kwijt aan de belasting en jij bent 50% kwijt aan kostgeld... Ik denk dat je pa ook wel de verantwoordelijkheid moet nemen voor jou (dwz zijn kind). Je financieel iets bijbrengen is goed, maar 50% van je salaris afdragen is wel veel denk ik....
Ja, slechts 33% aan de belasting, dat zijn alle "kosten"... Zijn vader hoeft ook geen huur, gas, stroom, eten, verwarming, etc, etc te betalen natuurlijk. Wat dat betreft is het net het echte leven: de helft van je netto loon aan huur weg, dan al je overige vaste lasten betalen en dan nog eten. Ik vind dat de TS erg overdrijft. 100 euro p/m is echt geen belachelijk bedrag (ik heb jaren 300 betaald, maar ik verdiende ook wat meer). En de TS moet ook nog wekelijkse taken in huis verichten, zoals een keer stofzuigen. Nou, wat zielig ;) Dat vind ik ook vrij normaal als je samen ergens woont. Je bent volwassen aan het worden. Wen er maar vast aan, want het wordt alleen maar erger. In de toekomst ben je van 8 tot 6 van huis en moet je als je thuis komt eten maken en dan nog het huis schoonmaken :)

• Herr Flicker
Tuurlijk, ik vind het hartstikke normaal om huishoudelijke taken te doen!
Dit heb ik alleen zo genoemd om een idee te krijgen wat ik hier in huis doe.

Zoals ik al eerder zij, 100 euro vind ik niet erg! ik heb me daar nu aan aangepast.

Alleen in 2010 gaat mijn kostgeld omhoog waar ik dus een beetje tegenop zie!
Ik moet in februari 2010 op stage en ga natuurlijk niet specifiek op zoek naar stages + stagevergoeding.

Ik heb trouwens niet het idee dat mijn vader zich schaamt voor zijn inkomen.
Hij gaat vaak genoeg (lees : niet regelmatig) uit eten met zijn vrouw, koopt nieuwe dingetjes etc etc.

Dan krijg ik een idee : Hey, jij geeft wel veel geld uit aan dit en dat en ik zit te studeren, te werken en dan moet ik straks ook nog MEER gaan betalen..

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

ik zou nog eens goed met je pa gaan praten en later eventueel zijn nieuwe vriendin er bij.
Als dat alsnog op niets uit komt nadat jij duidelijk en eerlijk de situatie hebt uitgelegd dan heb je dat in ieder geval al geprobeerd.

• Roenie
  • Niet online
Maar waar zit je nu meer mee: met de hoogte van het kostgeld, of dat een 'vreemde' vrouw een plaats in je huis heeft gekregen en invloed op je vader heeft?

• Thunder
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Je loopt te klagen dat je 100 euro moet betalen voor onderdak, gas, water, licht, internet, televisie en voedsel? Het lijkt mij niet zo'n heel slechte deal eigenlijk, integendeel, het lijkt mij een uitstekende situatie!

Je eerder situatie was misschien nóg beter dan dit, maar ja, iets met volwassen worden geloof ik :Y)

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 13:47

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Herr Flicker schreef op zaterdag 05 december 2009 @ 14:59:
Zoals ik al eerder zij, 100 euro vind ik niet erg! ik heb me daar nu aan aangepast.

Alleen in 2010 gaat mijn kostgeld omhoog waar ik dus een beetje tegenop zie!
Hoeveel moet je in 2010 dan gaan betalen aan kostgeld (ik dat niet terugvinden in het topic).

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• Herr Flicker
Dat heb ik nog niet gehoord, weten ze blijkbaar nog niet denk ik.

@Thunder
Ik loop niet te klagen hoor, ik vind alleen de manier hoe dit gaat niet echt "normaal"
Ik ben zijn zoon, maar heb niet echt het idee dat dit zo is.
Kostgeld betalen ; alla, maar steeds al die regelingen eromheen en meer betalen en niet rekening houden met mijn studie vind ik gewoon wat ver gaan.

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 17:04
Thunder schreef op zaterdag 05 december 2009 @ 15:26:
Je loopt te klagen dat je 100 euro moet betalen voor onderdak, gas, water, licht, internet, televisie en voedsel? Het lijkt mij niet zo'n heel slechte deal eigenlijk, integendeel, het lijkt mij een uitstekende situatie!

Je eerder situatie was misschien nóg beter dan dit, maar ja, iets met volwassen worden geloof ik :Y)
Wat een goedkoop hotel zeg :P

Toen ik inkomsten kreeg heb ik zelf al gezorgt dat mijn ouders
1. geen kleedgeld meer betaalden
2. ik geen zakgeld meer kreeg
Dat was op mijn 16e. Wel uit vrije wil, maar toch..

Toen ik op het MBO zat, at ik in dezelfde situatie:
- ik had een auto
- weinig verdere uitgaven

Wat ik dus zelf moest betalen(sinds 16e dus):
- Schoolgeld
- Boeken (en bijbehorend benodigde apparatuur/gereedschap in mijn geval)
- Kleding
- Schooluitjes
- Daarnaast een bijdrage van 100 euro voor kostgeld wat later 150 geworden is.

Waarom moeten je ouders alles betalen? Persoonlijk had ik het zelf in de hand en kon ik zo een klein beetje meer onafhankelijk worden dan dat zij alles betaalden(wat op een of andere manier geen goed gevoel gaf als ze het wel deden).

Ga eens met je vader aan tafel zitten en vraag eens wat zijn gedachte is en vooral waarom het zo plotseling is(misschien wel een geld kwestie die jij niet weet)

[ Voor 6% gewijzigd door LED-Maniak op 05-12-2009 15:53 ]

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

• Thunder
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Herr Flicker schreef op zaterdag 05 december 2009 @ 15:47:
Dat heb ik nog niet gehoord, weten ze blijkbaar nog niet denk ik.

@Thunder
Ik loop niet te klagen hoor, ik vind alleen de manier hoe dit gaat niet echt "normaal"
Ik ben zijn zoon, maar heb niet echt het idee dat dit zo is.
Kostgeld betalen ; alla, maar steeds al die regelingen eromheen en meer betalen en niet rekening houden met mijn studie vind ik gewoon wat ver gaan.
Je loopt wel te klagen. Als je relatie al zo verzuurd door een kleine (!) bijdrage gaat er toch iets meer mis.

Welke regelingen bedoel je? Dat je moet schoonmaken en een niet buitenproportionele bijdrage moet leveren aan het huishouden in de vorm van wat klusjes? Je hebt 250 euro per maand over naast je vaste lasten, volgens een berekening die hier eerder gepost was, dat is redelijk veel.

Je hebt wel door dat je enorm gesubsidieerd wordt door je vader mag ik hopen? Ga eens na wat je elke maand zou moeten aftikken wanneer je op jezelf zou wonen; hotel Papa is de beste deal die je gaat vinden.

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18:38

Dido

heforshe

Wat je het meeste dwars zit is dus die stijging, maar je weet niet hoeveel je meer moet gaan betalen?

Ik zou toch eerste eens om de tafel gaan zitten om te kijken over hoeveel we het dan hebben, voordat je je loopt op te vreten over die stijging terwijl je pa straks zegt "inflatie lijkt me redelijk, ik wil vanaf 1 januari 1004 euro van je".

Wat betekent mijn avatar?

Verwijderd

Kostgeld is normaal, maar ik vraag me af wat de vriendin van je vader in het huishouden doet , dat je je eigen kamer netjes moet houden is gewoon. als je kostgeld betaald en je eigen rotsooi opruimt hebben ze ergens nergens meer over te zeuren want je eet en slaapt enkel maar.

• anandus
  • Niet online
edit:
Voegt niet toe :)

[ Voor 88% gewijzigd door anandus op 05-12-2009 23:50 ]

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18:09
Laat me raden, ik ben ongeveer de tiende die nu gaat zeggen: 100 euro kostgeld is niet zo veel? Maar goed, als het je thuis niet zo goed bevalt, tijd om eens op kamers te gaan? Gaat je wel meer kosten dan die 100 per maand, en een auto hebben als student, vergeet dat maar. Check ook je lijstje met huishoudelijke taken:
Ik heb ook nog een paar wekelijke taken opgekregen die ik in het huis moet doen namelijk :
-Complete huis stofzuigen
-Vaatwasser leegruimen
-Eigen kamer netjes houden (ok..)
Euh ja, de zooi houd zichzelf niet schoon eh? Misschien kies je liever uit:
  • Badkamer schoonmaken
  • WC('s) schoonmaken
  • Keuken schoonmaken
  • Was doen, ophangen, opvouwen, strijken
  • Rondslingerende zooi in huis opruimen
  • Vuilnis naar buiten brengen
  • Inkopen doen
  • Eten koken
  • Afwassen/spoelen/vaatwasser inruimen
  • Etc. etc.
Als je namelijk op kamers gaat wonen kun je die ook allemaal aan je lijstje toevoegen. Als je het zo bekijkt, is het misschien niet zo onredelijk dat je ook wat moet doen? Al die andere dingen doe jij nu namelijk niet, en ze gebeuren niet vanzelf kan ik je uit ruime ervaring daarmee verzekeren (LOL).

• BlakHawk
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-01-2021
Bij mij ging dat zo:

Mijn ouders betaalden alles voor mijn school, dus ging mijn studiefinanciering ook in het geheel naar mijn ouders...
Schoolgeld moest ik betalen vanaf het moment dat ik full time ging werken en klaar was met school. En het bedrag was bij mij naar mijn mening erg laag: 50 euro per maand.
Ik werkte er wel bij maar dat was voor de ziektekostenverzekering, telefoon, kleding, uitgaan etc.

Ik heb zelf zoiets van je ouders krijgen een kind, dan moet je daar ook de lasten bij dragen tot op zekere hoogte. Maar wat in je topic startpost staat, vind ik te ver gaan... Te veel. En die vrouw heeft daar niets over te zeggen... Dat moet je gewoon onderling met je vader overleggen.

Youtube: DashcamNL

• Roenie
  • Niet online
Herr Flicker schreef op zaterdag 05 december 2009 @ 15:47:
...Ik ben zijn zoon, maar heb niet echt het idee dat dit zo is....
Je voelt je door je vaders vriendin opzij gezet?

Verwijderd

Ongeacht de rationaliteit, die 100 euro is wel linksom of rechtsom op te brengen. Zoals ik al zei de discussie over zin of onzin over het kostgeld niet zo relevant bij dit bedrag.

1. Kom met een tegenvoorstel van 75 euro, met daarbij de stelling dat als je een beter baantje vindt wat meer zult bijdragen (bv met een vakantiebaantje). Of door 4 uurtjes ieder weekend in de supermarket of iets dergelijks te werken.

2. Slik het voorlopig gewoon, de alternatieven zijn slechter EN aangezien je binnen 1 of 2 jaartjes toch wel t huis uit zult gaan (gezien je leeftijd en duur studie) heb je tenminste geen compleet vernaggelde band met je ouders thuis.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 06-12-2009 09:49 ]

• Refro
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15:55
Heb je als eens gevraagd waarom het omhoog gaat en met hoeveel? En wat krijg je er voor terug is dat "alleen" kost en inwoning (dus eten, gas, water, electriciteit) of ook kleding etc?

Zelf heb ik nooit kostgeld betaald tijdens mijn studie (vader minimum loon, moeder werkte 3 dagdelen als hulp in de huishouding). Heb zelf alles betaald van de studie en ook de kleding, zorgverzekering, hobys, etc. En dat ging gewoon prima . Vindt kostgeld ook een beetje vreemd tijdens een studie omdat dit an sich een fulltime bezigheid is en als er ook nog geld verdient moet worden dit ten koste van de studie kan gaan (wat vast niet de bedoeling is).

Na mijn studie (toen ik een baan had) is wel gedreigd met het betalen van kostgeld het was 400 euro kostgeld of 400 euro per maand sparen. Ik heb uiteraard voor het sparen gekozen, maar weet zeker dat mijn ouders anders voor me gespaard hadden. En op zich was kostgeld niet eens zo gek geweest met een baan, mijn instap salaris was hoger dan het salaris van mijn vader.

Huishoudelijke taken vindt ik dan wel weer meer als normaal, dat begon rond mijn 5e met helpen met afwassen, en vanaf een jaar of 12 de badkamer en het zuigen van de bovenverdieping. Mijn eigen kamer hebben zover ik weet mijn ouders nooit wat aan gedaan.

• Herr Flicker
@Wilke
NOGMAALS, huishoudelijke taak vind ik absoluut de normaalste zaak van de wereld! laat ik dat voorop stellen
Daar maak ik mij ook helemaal niet druk om.

Kostgeld nu van 100 euro kon ik mee leven, hier werkte ik gewoon voor en de "rest" "probeer" ik te sparen.

@iedereen.
Ik heb gister alleen aan mijn vader gevraagd met hoeveel het omhoog ging, en het word 150 euro.
Ik ben er verder niet lang op ingegaan omdat ik onvoorbereid geen discussiepunten kan bedenken.

Ik heb nog verteld over mijn studie en dat ik februari op stage ga, maar leek daar niet echt van op te kijken.

Had trouwens niet verwacht dat er zoveel reactie op zou zijn, ben hier wel blij mee.
Deze adviezen, tips en ervaringen kan ik uit leren.

• Ferruginous Hwk
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
Herr Flicker schreef op zondag 06 december 2009 @ 12:11:
@Wilke
NOGMAALS, huishoudelijke taak vind ik absoluut de normaalste zaak van de wereld! laat ik dat voorop stellen
Daar maak ik mij ook helemaal niet druk om.

Kostgeld nu van 100 euro kon ik mee leven, hier werkte ik gewoon voor en de "rest" "probeer" ik te sparen.

@iedereen.
Ik heb gister alleen aan mijn vader gevraagd met hoeveel het omhoog ging, en het word 150 euro.
Ik ben er verder niet lang op ingegaan omdat ik onvoorbereid geen discussiepunten kan bedenken.

Ik heb nog verteld over mijn studie en dat ik februari op stage ga, maar leek daar niet echt van op te kijken.

Had trouwens niet verwacht dat er zoveel reactie op zou zijn, ben hier wel blij mee.
Zo, dat is nog eens een inflatiecorrectie. :o
Welke reden had je vader voor zo'n stijging van de kostgelden?

Al met al nog weinig voor kost en inwoning maar wel een forse stijging.
Kun je nog wel voldoende sparen voor je uitzet of helpen je ouders hiermee?

Vreemd trouwens dat jij je vader vraagt hoeveel het omhoog gaat en dat jij vervolgens als hij jouw vraag beantwoord jij ineens onvoorbereid bent?? :?

[ Voor 3% gewijzigd door Ferruginous Hwk op 06-12-2009 12:41 ]

Everything should be made as simple as possible, but not simpler. (A. Einstein)

• Jofel
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 24-09 12:41
Tja... wat is nu eigenlijk het probleem?

Je betaalt €1o0 aan kostgeld en dit wordt €150 volgend jaar. De andere kosten zijn allemaal privékosten (studie, je auto, etc.) en tellen dus niet mee voor wat je betaalt aan je vader+vrouw. Daarnaast doe je taken in het huishouden zoals de vaatwasser opruimen en stofzuigen en je kamer schoonhouden. Dit soort taken zijn niet meer dan normaal en zou je ook moeten doen als je op je zelf woont. Dan moet je zelfs nog veel meer doen dan dat.

Dus als ik het een beetje deduceer kom ik tot de volgende conclusie:
Je betaalde vroeger geen kostgeld en nu wel. Dit wringt en je hebt het idee dat dit op de een of andere manier gerelateerd is aan de nieuwe vrouw van je vader. Schijnbaar mag je haar ook niet zo als ik je antwoorden lees. Je kiest erg afstandelijke bewoordingen.
Is dit dus niet de hele issue? Je botert niet met de nieuwe vrouw van je vader en je moet, in jouw ogen, van haar kostgeld betalen.

Ik zou dus daarover met beiden gaan praten. Waarom botert het niet en wat kun je er aan doen. Dat lijkt me het echte issue.

Nu even op het financiële verhaal: je hebt een woonplek waar je slechts €100/€150 per maand betaalt en dat zijn alle kosten (woonlasten, eten (je hoeft niet zelf te koken), de was, etc.)!
Je bent al 21, dus ruim volwassen.
Wat is je alternatief? Voor ongeveer €600 per maand een kamer huren, eten kopen, zelf koken, wassen, etc. Dan heb je wel je eigen leven.

Dat is je afweging op financieel gebied die je moet maken. Ja, vroeger woonde je gratis maar hoe dan ook is het niet onredelijk om bij te dragen in de kosten als je 21 bent en als je dat niet bevalt, dan kun je op jezelf gaan wonen. Maar dat is echt veel duurder en lang niet zo gemakkelijk want dan is echt alles jouw verantwoordelijkheid.

En nu wat persoonlijke anekdotes zodat je een beeld krijgt hoe een ander (ik) omging met dit soort zaken:
Mijn broer, ik en mijn zus gingen allemaal het huis uit met 18 jaar. We zijn allemaal erg zelfstandige mensen en weten hoe we ons leven willen leiden en we wilden dus allemaal graag zo snel mogelijk op ons zelf wonen. Bovendien zei mijn moeder altijd: als de regels in huis niet bevallen, ga je maar met 18 jaar op jezelf wonen. :) En mijn ouders hadden overigens vrij weinig regels...
Dat was financieel lastig maar ja dat geldt voor iedereen die met 18 jaar op zich zelf gaat wonen, student of geen student. Dan moet je keuzes maken (ik had bijvoorbeeld geen auto tot en met mijn 22e/23e). Een hobby die geld kost kon niet. Ik zelf werkte ook 20-40 uur per week gedurende mijn hele studie om alles te kunnen betalen. En veel van mijn vrienden werkten minimaal 10 uur per week, 1 dag in het weekend en een 1-5 avonden doordeweeks. Ik was een beetje overdreven en ik raad je ook niet aan om full time te werken naast een studie want dat vertraagt je studie ook navenant. Kun je niet doordeweeks en in de avonden een baantje zoeken om meer geld te krijgen zodat je je huidige levensstijl kunt voortzetten?

Ik kan je niet vertellen welke keuze je moet maken maar realiseer je hoe weinig €100 of €150 aan kostgeld is. Het is een fractie van de kosten die je hebt als je op jezelf woont. Dus drijf het niet op de spits als het alleen om het geld gaat. Want het is niet onredelijk om kostgeld te vragen, de bedragen zijn ook niet onredelijk, je wil zelf geen offers maken (je wil niet eens overwegen om je auto op te geven) en met 21 jaar kun je of meer werken of geld lenen van de IBG. Met zoveel opleidingen kun je de lening heus wel terugbetalen.

Oh, en de auto pakken en een week verdwijnen bewijst helemaal niets. Sterker nog, dat laat zien dat je waarschijnlijk nog niet volwassen genoeg bent om op jezelf te wonen.

• Sen
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19-11 13:55

Sen

<-->

Wat een moraalridders weer zeg. Kostgeld als je nog studeert wat een onzin. Het zijn jouw ouders de helft heeft de keuze gemaakt jouw op de aarde te zetten dus laat ze maar betalen.

Verwijderd

Eensch met bovenstaande reactie!

Maar laat ik toch vooraan beginnen. Hoe oud ben je? Kan dat nergens uit halen, of heb eroverheen geskimmed.
Als je onder de 20 bent vind ik het ronduit belachelijk. Ben je boven de 20, tsja, dan gaat het anders liggen.

Mijn enige goede antwoord in deze is dat je op kamers moet gaan! Niks mis mee. Ook niet als MBO'er. Heb het zelf ook gedaan toen ik een MBO studie deed, en doe nu HBO. Je krijgt stufi, dus die gaat flink omhoog als je nu op kamers gaat. Hoeft je dus niks te kosten. Daarnaast heeft je pa ervoor gekozen jou op de wereld te zetten, dan moet hij nu ook niet gaan klagen over het financiële plaatje wat er aan hangt.

Kostgeld betalen doe je maar als je 28 bent, niet studeert, en te lui bent om te gaan werken.

• racoon
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11:26

racoon

mooowwww

hij is van 8 oktober 1988

24 flesjes in een krat 24 uur in een dag toeval??

• Kid Buu
  • Laatst online: 13:56

Kid Buu

Huh, Pietje?

Ik weet nog wel toen mijn ouders het woord 'kostgeld' in de mond namen (kwam eigenlijk alleen van mijn moeder, niet van mijn vader). Ik was toen 21 en had al plannen om binnen 3 maanden toen uit huis te gaan. Ik zelf vind het vragen van kostgeld van je kinderen ronduit belachelijk (uitzonderingen daargelaten), in mijn geval was er (gelukkig) niet concreet een voorstel van gekomen maar ik weet wel dat het de verhoudingen flink verstoord zou hebben.

"It was bad enough seeing the demon this close up. Far worse . . . it saw me. As weak and near death as the thing was, it recognized a living human a few inches away. Very slowly, it raised its missile hand."

Verwijderd

[b]

Terzijde: je zorgverzekering kan een stuk goedkoper. Kijk eens bij FBTO. Bereken je premie zonder tandartsdekking. Als je alleen periodieke controles declareert en een enkele keer een gaatje laat vullen kun je dat beter van je bespaarde premie betalen.
Disclaimer: Testert is momenteel ingehuurd door FBTO. Ook bij andere verzekeraars kun je E 25,- / maand besparen, maar van FBTO weet ik nu dat er lieve en betrokken mensen werken. Mensen worden er bij naam genoemd: "Heb jij mijnheer Flicker al teruggebeld over de vraag die hij heeft?"
ik zou niet op de zorgverzekering beknabbelen. als je een keer wortelkanaalbehandeling moet , dan komen die kosten dubbel zo hard terug :)

[ Voor 57% gewijzigd door Verwijderd op 06-12-2009 19:09 ]

• Wilke
Sen schreef op zondag 06 december 2009 @ 14:55:
Wat een moraalridders weer zeg. Kostgeld als je nog studeert wat een onzin. Het zijn jouw ouders de helft heeft de keuze gemaakt jouw op de aarde te zetten dus laat ze maar betalen.
Ik denk dat leeftijd nogal uitmaakt ;)

• Sen
  • Laatst online: 19-11 13:55

Sen

<-->

Wilke schreef op zondag 06 december 2009 @ 19:40:
[...]

Ik denk dat leeftijd nogal uitmaakt ;)
Maar 22 max en nog studeren is het onzin. Als hij 28 was en studeerde nog was het anders.

• Ventrigo
  • Niet online

Ventrigo

Het is zeker mijn tube !

Over deze zin kan ik me heel goed indenken. Ik heb hier ook last van. Nu heb ik na 7 jaar me stoute schoenen aangetrokken en een studenten woning/flat kunnen krijgen (TIP! via www.duwo.nl heb ik een woning/flat kunnen vinden, maar volgens mij is dit alleen voor HBO/UNI. Je zou even kunnen kijken hoe dit zit met MBO studenten). Ik denk (vanuit mijn eigen situatie/ervaring) dat dit in de loop van de tijd misschien alleen erger wordt.

Ik heb gelukkig een vriendin die totaal anders is opgegroeid en mij een andere wereld laat zien hoe het "ook" kan. Het is nu niet natuurlijk te zeggen "goh neem een vriendin", maar zo iemand laat je soms wel de andere kanten van de situatie/leven zien.

Dus als je er mee kan leven (slik die drol dan door zoals me schoonouders zeggen) dan "so be it".

Verwijderd

HAHAHA gast! 100 euro kostgeld! waar praat je over met je aanvullende beurs? Iedereen die dat niet heeft krijgt maar 90 euro inwonende beurs en je gaat janken? Alles wordt betaald gek!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 06 december 2009 @ 21:36:
HAHAHA gast! 100 euro kostgeld! waar praat je over met je aanvullende beurs? Iedereen die dat niet heeft krijgt maar 90 euro inwonende beurs en je gaat janken? Alles wordt betaald gek!
Hier heeft TS vast wat aan ;)

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

@iedereen.

Hij probeert je volgens mij gewoon zijn huis uit te werken.

Voor 250/300 euro heb je een eigen mooie kamer.

Je krijgt 150 euro meer stufi als je uitwonend bent t.o.v. thuiswonen.

Like, zoek een kamer of een eigen woninkje als je er eentje goedkoop kan vinden probeer jezelf te redden zou ik zeggen.

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

• Coldcat
  • Laatst online: 14-10 05:55

Coldcat

HODL

Maar ook dingen als :
-Schoolgeld
-Ziektekosten
-Begrafenis premie (oid)
Schoolgeld, was zo'n 100 euro per maand + ziektekosten + begrafenis

Totaal dus 100 + 75 + 5 = 180 euro.

Zorgverzekering kan nog wel goedkoper, je rookt niet je zuipt je niet dood dus een eigen risico kun je wel aangaan. Natuurlijk moet je dat zelf weten maar als je er geen gebruik van maakt is het zonde.

In principe zijn dat kosten voor jezelf, je maakt ze zelf dus zul je ook moeten betalen. Huur en zo hoef je niets aan bij te dragen? Dan zou ik het niet erg vinden, want zorgtoeslag betaald je verzekering en schoolgeld heb je stufi voor. Die begrafenis kost je niets. Dus eigenlijk snap ik het niet echt. Je krijgt alles van de overheid.

Als je nou een bijdrage voor de huur moet geven is dat anders, dat zou ik niet doen. maar dingen die jij nodig hebt zou ik gewoon betalen.

Mijn broertje mocht ook flink betalen. Gevolg was wel dat hij snel het uit zou gaan. Bovendien leerde hij al meteen met geld omgaan. Mijn ouders vroegen mij of dat reeel was en ik heb ze ook gezegd dat dat zo is. Want als student moet je op jezelf wonen, dan ga je juist ontwikkelen en moet je niet gebonden zijn. Nu heeft hij een mooie kamer, kan hij met geld omgaan en kan hij doen wat hij wil. Als je thuis een plek blijft waar alles betaald wordt en waar het altijd warm, veilig en goed is kom je er niet weg.

[ Voor 22% gewijzigd door Coldcat op 06-12-2009 21:47 ]

Benzinebarrel (1:15) - 0 zonnepanelen - 10 aaa batterijen opslag (2019 model)

• Ventrigo
  • Niet online

Ventrigo

Het is zeker mijn tube !

Verwijderd schreef op zondag 06 december 2009 @ 21:36:
Je zou je ook even in de situatie in kunnen leven en niet de situatie afschepen als onacceptabel. Schijnbaar weet je nog geen eens waar je stufie op gebaseerd is. Het is inkomens afhankelijk van wat je "ouders" krijgen aan salaris. Hierdoor krijgt hij waarschijnlijk wat meer dan jou. Dus eigenlijk zou je je zelf uit moeten lachen dat je zo weinig krijgt omdat je ouders zo veel verdienen. Maar daar gaat deze discussie niet over (zoals je zelf ook weet).

Verwijderd

DennusB schreef op zondag 06 december 2009 @ 21:38:
[...]

Hier heeft TS vast wat aan ;)
Wellicht het inzicht dat hij het helemaal super voor elkaar heeft met zijn aanvullende beurs die wij allen betalen.

Verwijderd

Ventrigo schreef op zondag 06 december 2009 @ 21:47:
[...]

Je zou je ook even in de situatie in kunnen leven en niet de situatie afschepen als onacceptabel. Schijnbaar weet je nog geen eens waar je stufie op gebaseerd is. Het is inkomens afhankelijk van wat je "ouders" krijgen aan salaris. Hierdoor krijgt hij waarschijnlijk wat meer dan jou. Dus eigenlijk zou je je zelf uit moeten lachen dat je zo weinig krijgt omdat je ouders zo veel verdienen. Maar daar gaat deze discussie niet over (zoals je zelf ook weet).
Nee? Ik weet niet waar studiefinanciering op gebaserd is? Ik studeer zelf mafkees. Natuurlijk is het onacceptabel te gaan zeiken over die 100 euro die je MEER krijgt dan elk ander klasgenootje die een vader heeft met een wat hoger inkomen (en dientengevolge misschien wel minder kostgeld hoeft te betalen).

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Ik vind het persoonlijk nogal bij de haren getrokken. Ik kan me vinden in jouw gevoel dat de vriendin van je vader de controle over het huishouden overgenomen heeft. De vraag die ik me stel (en jij waarschijnlijk ook) is: zou dit ook ter sprake gekomen zijn als zij niet was komen inwonen en als het gewoon jouw vader was? Ik vind persoonlijk dat zij hoegenaamd geen eisen kan stellen op financieel vlak aan jou (je bent niet haar kind). Raakt jullie 'gezin' moeilijk rond?

Los daarvan: ik ben zelf al vroeg thuis vertrokken; mijn vader heeft bv. wel het inschrijvingsgeld (2500 EUR) van mijn voortgezetten opleiding betaald (een 'master na master', of een postgraduaat zoals dat zo mooi heette toen). Hij draagt nu ook een aardig bedrag bij voor het appartement dat ik net aangekocht heb.

Mijn broer studeert momenteel nog (heeft net een vijfjarige architectenopleiding afgerond). Die werd zo goed als volledig betaald door onze ouders. Hij is na die vijfjarige opleiding nog een opleiding industrieel ingenieur begonnen. Aangezien hij er al een volledige hogere opleiding heeft opzitten betalen mijn (gescheiden) ouders dit niet meer volledig. Zijn kot ('op kamers' voor de Nederlanders :P) betaalt hij momenteel voor de helft zelf (de andere helft wordt door pa betaald) en ook een stuk van de opleiding betaalt hij zelf.

In België zijn er al rechtszaken (!) geweest over de onderhoudsplicht van ouders naar hun kinderen toe (en sommige zijn ook gewonnen door de kinderen). Persoonlijk vind ik niet dat je je kind mag straffen omdat hij ervoor kiest om verder te studeren (en zo dus zijn carrierekansen te vergroten).

Ik zou het kunnen begrijpen als je pa en zijn vriendin kosten rekenden als je 28 zou zijn, voltijds zou werken en nog thuis zou wonen. Maar dit is een héél andere situatie, en mij lijkt het dat ze je eerder als een financiële melkkoe zien.
Verwijderd schreef op zondag 06 december 2009 @ 21:47:
[...]

Wellicht het inzicht dat hij het helemaal super voor elkaar heeft met zijn aanvullende beurs die wij allen betalen.
Da's een lekker zure oprisping :*

[ Voor 20% gewijzigd door Borromini op 06-12-2009 22:01 ]

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• sverzijl
  • Laatst online: 18-11 22:19
Verwijderd schreef op zondag 06 december 2009 @ 19:08:
[...]
ik zou niet op de zorgverzekering beknabbelen. als je een keer wortelkanaalbehandeling moet , dan komen die kosten dubbel zo hard terug :)
offtopic:
Alleen als je verwacht ieder jaar 1 of meer wortelkanaalbehandelingen nodig te hebben (of soortgelijke dure behandelingen) is een tandartsverzekering de moeite waard. De hoogte van de premie voor tandartsverzekeringen is normaliter al 40-45% van de maximale vergoeding die je kan krijgen op jaarbasis. Dus als je slechts 1 keer per 2 jaar een dure behandeling nodig hebt ben je bijna altijd goedkoper uit geen tandartsverzekering af te sluiten.

• Confusion
  • Laatst online: 01-03-2024

Confusion

Fallen from grace

Dit is de reden dat het IBG ook geld uitleent tegen een betrekkelijk lage rente: als je studeert kan je niet werken.

Wie trösten wir uns, die Mörder aller Mörder?

• Jofel
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 24-09 12:41
Nou... dat kan wel Confusion. Ik en velen met mij zijn het levende bewijs dat het wel kan. Het heeft alleen mij wel redelijk vertraagd qua studievoortgang omdat ik het leuker vond om te werken en geld te verdienen dan in de boeken te duiken. En eerlijk gezegd vormt het je wel als je moet balanceren tussen studie, werk en huishouden (ik woon al samen vanaf 18 jaar). Net als later... na je studie... :)
Maar het is een keuze met voor- en nadelen. Als iemand zo snel mogelijk wil afstuderen, dan zou ik het eigenlijk wel aanraden om een lening te nemen. Je bent eerder klaar en je krijgt dus eerder een hoger salaris wat aansluit bij je niveau. 1 Netto jaarsalaris is vaak al meer dan je hele lening.

Maar hoe dan ook, de TS vindt het basicly vervelend dat hij €100/maand moet betalen en in 2010 €150/maand voor kost en inwoning, de was, etc. Een fractie van de kosten die hij zou hebben als hij op zichzelf zou wonen, wat met 21 jaar niet ongebruikelijk is.

Ik blijf bij mijn primaire gevoel zoals ik een paar posts eerder verwoordde: volgens mij gaat het niet om het geld maar om de nieuwe vrouw van je vader en de relatie tussen jullie.

• Jaspertje

Jaspertje

Max & Milo.. lief

Ik vindt die 150 euro op een salaris van 200 euro ook totaal niet in verhouding staan. Daarbij denk ik ook dat ouders een verantwoordelijkheid hebben genomen om hun kind(eren) op te voeden en te verzorgen. Daarbij horen ook kosten, dat weet je volgens mij....

Ik vindt het fantastisch dat hij iets moet bijdragen, maar niet omdat het anders te krap is (dan gaat er iets anders niet goed in het huishouden) maar omdat je daarmee iemand leert dat niet alles gratis is...

• Confusion

Confusion

Fallen from grace

Jofel schreef op maandag 07 december 2009 @ 09:50:
Nou... dat kan wel Confusion. Ik en velen met mij zijn het levende bewijs dat het wel kan. Het heeft alleen mij wel redelijk vertraagd qua studievoortgang omdat ik het leuker vond om te werken en geld te verdienen dan in de boeken te duiken.
Ik heb tijdens mijn studie ook aardig wat gewerkt, maar dat betekent niet dat dat voor iedereen is weggelegd. Sommigen willen of moeten veel tijd in hun studie steken.

• BAS80
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 19-05 17:20
Confusion schreef op maandag 07 december 2009 @ 07:51:
Dit is de reden dat het IBG ook geld uitleent tegen een betrekkelijk lage rente: als je studeert kan je niet werken.
Bij de ABN krijg je zelfs een renteloze lening die je ook pas na je studie hoeft af te betalen.......

Gamertag XBL: AltScarfaceNL Steam: 'Alt Scarface NL'

• De_Bastaard
  • Laatst online: 10:26
Tbh zouden mijn ouders me nou nooit zoveel geld laten betalen als ik maar zo weinig zou verdienen... Beetje irrieel als je het mij vraagt!

• Confusion

Confusion

Fallen from grace

De_Bastaard schreef op maandag 07 december 2009 @ 10:49:
Tbh zouden mijn ouders me nou nooit zoveel geld laten betalen als ik maar zo weinig zou verdienen... Beetje irrieel als je het mij vraagt!
Maar jouw ouders hebben misschien ook geld om zich de luxe te veroorloven om jouw, direct of indirect, geld te schenken. Als je ouders op het minimumloon zitten, dan wordt het een heel ander verhaal.

[ Voor 5% gewijzigd door Confusion op 07-12-2009 10:55 ]

• kdekker
  • Niet online
Ik zie niet zoveel reacties van ouders :)
Als je 1 of meer kinderen hebt, dan is het een hele kluif om studiegeld op te hoesten (zeker met het genoemde bruto salaris van je vader). Kostgeld vragen om een deel van de huishoudkosten te dekken is dan niet onredelijk. Er moet dan wel inkomen zijn, en die lijkt de TS te hebben (stufi waarvan je overhoudt tel ik als inkomen). Ouders doen normaliter hun best om hun kinderen op te voeden, maar ook hun budget is beperkt. Dus het is niet onredelijk om daar een bijdrage voor te vragen.

Kijk eens bij NIBUD wat de kosten van een huishouden zijn, en welke bedragen voor kostgeld normaal zijn (persoonlijk vind ik dat NIBUD de boel vrij hoog zet). Alternatief is om er meer bij te gaan werken naast je studie, of om het huis uit te gaan. Bij uit huis gaan zal er extra bijklussen naast je studie ook een hele uitdaging zijn. Thuiswonen is in (bijna) alle gevallen goedkoper. Uitwonen geeft meer vrijheid, maar heeft z'n prijs.

Verwijderd

Het kan inmiddels wel uit om op jezelf te gaan wonen, denk ik. 150 euro per maand gaat naar je ouders. Je krijgt 150 euro minder studiefinanciering omdat je thuiswonend bent. Dat maakt 300 euro, en daar kan je (afhankelijk van locatie) gerust een fatsoenlijke kamer en een internetabonnement van huren. Onderhandel met je vader dat hij je nog een beetje blijft steunen tijdens je studie (daar heb je wettelijk recht op tot en met je 23e), bijvoorbeeld 100 euro per maand. Daar kan je gemakkelijk van eten, en dan heb je uitwonend alles wat je thuis ook hebt. Ik weet niet of je het huis uit wil, maar de mogelijkheid is er en het kost je niet meer dan de huidige situatie.

• ? ?
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

? ?

..

[ Voor 102% gewijzigd door ? ? op 25-01-2013 09:35 ]

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Confusion schreef op maandag 07 december 2009 @ 10:54:
Maar jouw ouders hebben misschien ook geld om zich de luxe te veroorloven om jouw, direct of indirect, geld te schenken. Als je ouders op het minimumloon zitten, dan wordt het een heel ander verhaal.
Plus: de TS heeft duidelijk geld, want er kan een auto af als hobby. Als ouder zou ik er ook problemen mee hebben als zoonlief een dure hobby heeft maar wel verwacht dat de rest betaald wordt, dan kan die hobby ook wel even wachten om te investeren in de eigen toekomst.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• Mik!
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 26-02-2024
gambieter schreef op maandag 07 december 2009 @ 11:10:
[...]

Plus: de TS heeft duidelijk geld, want er kan een auto af als hobby. Als ouder zou ik er ook problemen mee hebben als zoonlief een dure hobby heeft maar wel verwacht dat de rest betaald wordt, dan kan die hobby ook wel even wachten om te investeren in de eigen toekomst.
Klinkt alsof een hobby helemaal niet meer mag. Hij heeft een overzicht gegeven en ik kan de opmerking 'heeft duidelijk geld' niet helemaal plaatsen. Daarnaast bespaart ts wel geld door niet/nauwelijks te drinken, niet te roken en niet standaard elke week uit gaan. Dat geld kan dan prima in een 'dure' hobby.

Daarnaast een verhoging naar 150 euro terwijl TS in februari stage gaat lopen zonder de garantie van een stagevergoeding en niet naast school/stage kunnen werken, is sowieso niet helemaal fair imho.

Ik ben na mijn studie (ik werkte wel) terug naar huis gegaan en daar heb ik kostgeld betaald. Niet gek, als je bedenkt dat ik meer verdien dan mijn moeder. In eerste instantie 175 euro betaald, maar na de scheiding van mijn ouders is dit verdubbelt. 375 euro was opgebouwd uit kosten zoals gas/water/licht, internet/telefoon/kabel en huishoudgeld (eten). Huur betaalde ik niet aan mee, want dit zijn standaard kosten die hoe dan ook betaald moeten worden. Internet en elektriciteit nemen bijvoorbeeld al meer toe als je met z'n 3en bent ipv 2.

Ik vind kostgeld niet belachelijk, maar niet als iemand nog studeert en eigenlijk zo goed als alle kosten zelf ophoest. Meehelpen in het huishouden is eigenlijk vanzelfsprekend.

|| Quiran Death Knight @ Defias Brotherhood ||

• Freezerator
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19-11 22:44
Grappig dat sommige zo licht denken over het feit dat je als ouder onbeperkt geld zou hebben om je kinderen naar school te sturen en dergelijke. Ik kan het standpunt van de ouders hier wel begrijpen, maar het zou fijn zijn voor de TS als ze het kunnen onderbouwen richting hem.

Het is natuurlijk wel vervelend, maar ik denk als je met je pa om tafel gaat zitten vast wel tot een oplossing kan komen. Waarschijnlijk heeft de TS een hoger vrij besteedbaar inkomen dan zijn vader, want die heeft nog eens alle vaste lasten.

• Jaspertje

Jaspertje

Max & Milo.. lief

Volgens mij staat school hier helemaal los van: TS krijgt (of leent, dat weet ik niet) 375 euro per maand aan stufi. Dat is genoeg om zijn eigen school te betalen plus de boeken. Dus of zijn vader in het geld zwemt of niet maakt daarvoor niet uit. De stufi is daarvoor bedoelt en wordt daar ook voor gebruikt (Hij betaald zijn studie ook zelf).

Wat TS zou moeten vragen aan z'n pa is waarom hij 150 euro zou moeten betalen. En natuurlijk ook met een goed voorstel komen waar je zelf gelukkig van wordt. Misschien iets met een %. Ik betaal van mijn loon (danwel werk, danwel stage vergoeding) 40%. Hierdoor kan het zijn dat je pa niets krijgt als jij stage gaat lopen zonder vergoeding of juist iets meer als die 150 euro als je een goede vergoeding krijgt.

Ik zou bij dat % ook je zorgtoeslag en je verzekering meenemen:
+inkomen
+ zorgtoeslag
- zorgverzekering
= getal*x% = vergoeding

• anandus
  • Niet online
Jaspertje schreef op maandag 07 december 2009 @ 12:12:

Wat TS zou moeten vragen aan z'n pa is waarom hij 150 euro zou moeten betalen.
En dan geeft-ie als antwoord: "Zodat je alvast een beetje leert voor jezelf te zorgen"

Het lijkt me dat het vragen van kostgeld losstaat van hoeveel iemand ouders verdienen, kostgeld heeft ook een educatieve reden.
offtopic:
Ook al gaat de gequote reply over de hoogte van het bedrag.

[ Voor 7% gewijzigd door anandus op 07-12-2009 12:19 ]

• Jaspertje

Jaspertje

Max & Milo.. lief

anandus schreef op maandag 07 december 2009 @ 12:18:
[...]
En dan geeft-ie als antwoord: "Zodat je alvast een beetje leert voor jezelf te zorgen"

Het lijkt me dat het vragen van kostgeld losstaat van hoeveel iemand ouders verdienen, kostgeld heeft ook een educatieve reden.
offtopic:
Ook al gaat de gequote reply over de hoogte van het bedrag.
Helemaal mee eens, zoals al eerder genoemd zou het kostgeld niet gebruikt moeten worden om eigen gaten op te vullen. Maar als je als ouders niet kan aangeven waarom een bedrag zo hoog is(nogmaals 50% van het inkomen) dan geef je niet echt een goede educatieve les denk ik.

Het gaat mij idd niet om het wel/niet betalen, maar meer om het bedrag wat betaald moet worden.

• Eijkb
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14:49

Eijkb

Zo.

Fastman schreef op maandag 07 december 2009 @ 11:09:
[...]
En wie neemt er nu een uitvaart verzekering 8)7 zeg ik dan als Belg
Om je nabestaanden niet op te zadelen met de kosten? En nee, in het bos begraven is geen optie :+

Ik denk dat TS maar eens goed met zijn pa moet gaan praten over die situatie en (wellicht) zijn idee dat de nieuwe vrouw des huizes hem op de huid zit én het idee dat vaders hier te makkelijk in mee gaat. Wellicht krijgt hij dan een duidelijke onderbouwing van die 150 euro óf kan hij met de 1000 tips uit dit topic een voor hem gerechtvaardigd bedrag afspreken.

Met kostgeld is niets mis. Mensen die alles gratis hebben meegekregen én een gevoel voor geldwaarde hebben moeten zich gelukkig prijzen. Ik ken er die alles gratis gehad hebben (lees: geen kostgeld, stufi zelf houden, geen studiekosten én een bijbaantje) zonder gevoel voor geldwaarde en die hebben het nu moeilijk ondanks een goede baan. Anderzijds is het uitknijpen van je kinderen omdat ouders zelf nauwelijks kunnen rondkomen ook niet goed te praten. Ik denk eigenlijk dat beide situaties hier niet van toepassing zijn dus praat er over.

.

• Abom
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16-11 20:38
Ik heb wel het idee dat de stiefmoeder een golddigger is... zelf niet werken, de kinderen kostgeld laten betalen en het huishouden verdelen onder de stiefkinderen. Doet ze zelf uberhaupt iets?

Ik denk dat praten met je pa hierover heel belangrijk is...en blijven praten. Wanneer dit zo frustrerend is voor jou, dan zal het toch een keer tot een fikse ruzie leiden. Zorg ervoor dat je pa weet waar je frustraties zijn en dat in geval van een ruzie, jouw frustraties niet uit het niets komen.

• FailFr8er
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15:30
Qua kostgeld waren mijn ouders vrij simpel (ik werkte overigens al vrij vroeg deeltijd). 10% van mijn netto-inkomen ging naar mijn ouders, hoeveel dat ook was. Geen minimumbedrag en ook stufi viel daar niet onder. Verdere 'regels':

- Schoolzaken betaalde ik zelf (incl. opleidingskosten, boeken, etc.). Daarvoor is stufi, tenzij ik niet uitkwam.
- Zorgverzekering betaalde ik vanaf mn 18e deels zelf, ook in hoeverre het uitkwam etc.

Met de 10% ben ik het altijd eens geweest, mijn ouders hadden het geld nodig en ik zou nooit in de problemen komen omdat het 'teveel' zou zijn. Bij weinig inkomsten immers weinig kostgeld.

Qua overige kosten van school en zorgverzekering waren mijn ouders sowieso vrij flexibel. Mijn vader deed altijd 100% z'n best om mij de volledige aanvullende beurs te geven. dit is één jaar niet gelukt, hij heeft toen een deel van die kosten op zich genomen (niet het volledig restbedrag).

Bovenstaande heb ik in z'n totaliteit altijd acceptabel gevonden, er is ook nooit over gesteggeld. Ik zou als ik TS was aansturen op een percentage van inkomsten regeling, dit neemt een hoop onzekerheid en gezeur uit de weg. Dan betaald ie uiteraard niets als ie geen werkinkomsten heeft, maar stufi imho is stufi voor je opleiding en zijn je ouders verders verantwoordelijk voor de overige zaken (tenzij je 'vrijwillig' uit huis woont).

• crazyx
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 28-10 16:30
Kostgeld blijft wel mis zolang je nog studeert. Als hij nu al zijn geld uit zou geven aan drank en drugs, zou ik als ouder misschien wel iets proberen te bedenken. Maar nu probeert hij dat te sparen. Zo leer je het imho een stuk beter dan dat alles afgepakt wordt. (Zelfs de staat heft geen belastingtarief van 75%, en vanaf februari ∞ %)

• Wilke
Eijkb schreef op maandag 07 december 2009 @ 12:31:
Om je nabestaanden niet op te zadelen met de kosten? En nee, in het bos begraven is geen optie :+
Is toch ontzettend dom. Je betaalt gemiddeld in je leven minstens 2x de kosten van een begrafenis als premie, en dan nog zijn er vaak allerlei kosten uitgesloten. Als je dat geld gewoon op je spaarrekening had gegooid (dan wel van afblijven he!) kunnen je nabestaanden daarvan met gemak de begrafenis betalen. En vang jij er rente op i.p.v. de verzekeraar.

Maar goed, lekker OT.
crazyx schreef op maandag 07 december 2009 @ 13:38:
Kostgeld blijft wel mis zolang je nog studeert.
Als je thuis woont? Natuurlijk niet. Verder: zolang je als student een auto kunt betalen, heb je zeker niet te weinig geld.

• Eijkb
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14:49

Eijkb

Zo.

Wilke schreef op maandag 07 december 2009 @ 15:10:
[...]
Is toch ontzettend dom. Je betaalt gemiddeld in je leven minstens 2x de kosten van een begrafenis als premie, en dan nog zijn er vaak allerlei kosten uitgesloten. Als je dat geld gewoon op je spaarrekening had gegooid (dan wel van afblijven he!) kunnen je nabestaanden daarvan met gemak de begrafenis betalen. En vang jij er rente op i.p.v. de verzekeraar.
[...]
Gemiddeld inderdaad. Vandaar ook verzekeringen in het algemeen: Iedereen betaald voor de kosten van een ongemiddeld persoon. Dat is erg fijn als je zelf toevallig een ongemiddeld persoon bent.
Abom schreef op maandag 07 december 2009 @ 13:31:
Ik heb wel het idee dat de stiefmoeder een golddigger is... zelf niet werken, de kinderen kostgeld laten betalen en het huishouden verdelen onder de stiefkinderen. Doet ze zelf uberhaupt iets?
De bocht niet gezien? Anders is het er kort door. Ze zit in de AOW. En er zijn, ondanks vele opinies, nog steeds mensen die daar terecht in zitten. Daarbij probeert ze hieruit te komen. Of mogen mensen zonder werk (door bv. de AOW) geen mening hebben over het gezamelijk inkomen?

.

• anandus
  • Niet online
Herr Flicker schreef op vrijdag 04 december 2009 @ 23:14:
@Duroth

"Vrouwlief" zit meen ik in de WAO (ben daar niet zo in thuis) , dat heeft met wat zaken te maken dat ze niet kan werken.
Ze is nu wel weer bezig met uit de WAO komen.
Eijkb schreef op maandag 07 december 2009 @ 15:25:
[...]
De bocht niet gezien? Anders is het er kort door. Ze zit in de AOW. En er zijn, ondanks vele opinies, nog steeds mensen die daar terecht in zitten. Daarbij probeert ze hieruit te komen. Of mogen mensen zonder werk (door bv. de AOW) geen mening hebben over het gezamelijk inkomen?
offtopic:
Wordt er niet de WIA bedoeld? (Wet Werk en Inkomen naar Arbeidsvermogen)
Als je in de WIA zit dan ben je minstens 2 jaar ziek én kan je niet meer dan 65% van je vorige loon (als je al kan werken). Geen kattenpis dus.

De AOW (Algemene Ouderdoms Wet) is een 65+/67+-uitkering.

[ Voor 4% gewijzigd door anandus op 07-12-2009 15:40 ]

• Abom
Eijkb schreef op maandag 07 december 2009 @ 15:25:
[...]
WAO/WIA bedoel je? Ja, daar heb ik ff overheen gelezen voor het gemak. Het neemt niet weg dat ik het niet normaal vind wanneer een stiefmoeder van 6 maanden even het hele huishouden op z'n kop gooit, de stiefkinderen met kostgeld opzadeld, huishoudelijketaken uitdeeld en zelf op de bank zit.

Zelfs wanneer ze gewoon zou werken, zou ik het geheel onverantwoord vinden...dit is gewoon vragen voor problemen. Als nieuw gezinslid zou ik verwachten dat je dit soort wijzigingen geleidelijk introduceerd om een burgeroorlog te voorkomen.

offtopic:
Ik ken ook mensen die onterecht in de WAO/WIA zitten.

[ Voor 25% gewijzigd door Abom op 07-12-2009 15:50 ]

• anandus
  • Niet online
Abom schreef op maandag 07 december 2009 @ 15:43:
[...]

WAO/WIA bedoel je? Ja, daar heb ik ff overheen gelezen voor het gemak. Het neemt niet weg dat ik het niet normaal vind wanneer een stiefmoeder van 6 maanden even het hele huishouden op z'n kop gooit, de stiefkinderen met kostgeld opzadeld, huishoudelijketaken uitdeeld en zelf op de bank zit.
Wat is er vreemd aan dan?

Misschien een kwestie van interpretatie, maar de TS woont bij z'n vader en stiefmoeder in, het is niet dat de stiefmoeder bij de TS en z'n vader inwoont. Lijkt me niet vreemd dat zij een beetje kan bepalen wat er gebeurt.

Daarnaast is meehelpen aan het huishouden en kostgeld niet zo heel vreemd, toch?

Overigens weet je niet waarom ze in de WIA zit en of ze überhaupt wel actief mee kán helpen in het huishouden.

• ? ?
  • Niet online

? ?

..

[ Voor 121% gewijzigd door ? ? op 25-01-2013 09:35 ]

• De_Bastaard
  • Laatst online: 10:26
Als je nu genoeg geld verdient, en niet genoeg andere dingen aan je kop hebt kan ik begrijpen dat je wat zou moeten betalen. Maar als je toch gewoon studeert, nog vrij jong bent, en je dagen al met stage/werk/school gevult hebt zie ik niet in waarom je nog eens moet gaan betalen. Je werkt toch aan je eigen toekomst? Waarom zou je dan al op die leeftijd al zo flink moeten bijlappen? Je betaalt je studie al zelf, legt bij aan je verzekering, etc.

Beetje onzinnig van die stiefma als je het mij vraagt. Welke kosten hebben je pa en je stiefma uberhaupt aan jou ? Dat ze een paar keer in de week een wasje moet draaien en je eten moet maken? Jee, als 't dat is ...

Als zij nou je schoolgeld zouden betalen, en je zorgverzekering zou ik me nog kunnen indenken dat ze je vragen voor wat kostgeld... maar je werkt toch aan je eigen toekomst? Wat is de andere optie, dat jij fulltime gaat werken zonder MBO diploma omdat je pa/stiefma wilt dat jij graag even alles voor jezelf betaalt?

[ Voor 19% gewijzigd door De_Bastaard op 07-12-2009 16:02 ]

• Ventrigo
  • Niet online

Ventrigo

Het is zeker mijn tube !

Maar om nog even terug te komen op de TS zijn "vraag". Ik denk en vindt het zelf ook niet redelijk. Ik vraag me af waar ze die verhoging op baseert. Crisis? Zit ze zelf te kort? Worden de kosten om voor jou te zorgen te hoog?

Ze vraagt het niet voor niks, toch?

• Abom
anandus schreef op maandag 07 december 2009 @ 15:48:
[...]
Wat is er vreemd aan dan?

Misschien een kwestie van interpretatie, maar de TS woont bij z'n vader en stiefmoeder in, het is niet dat de stiefmoeder bij de TS en z'n vader inwoont. Lijkt me niet vreemd dat zij een beetje kan bepalen wat er gebeurt.

Daarnaast is meehelpen aan het huishouden en kostgeld niet zo heel vreemd, toch?

Overigens weet je niet waarom ze in de WIA zit en of ze überhaupt wel actief mee kán helpen in het huishouden.
Het gaat er niet om dat hij kostgeld moet betalen of mee moet helpen in het huishouden, daar is in princiepe niets mis mee. De manier hoe het geintroduceerd wordt en de 'inflatie correctie van 50%', daar gaat het om.

Stel je voor dat jouw (nieuwe) vriendin even bepaald dat jij naast je werk ook even al het huishouden moet gaan doen en dat zij thuis lekker op haar aars zit. Dan kun je nog de afweging maken...hou je zoveel van haar dat je het er voor over hebt...of zet je haar het huis uit?

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Wilke schreef op maandag 07 december 2009 @ 15:10:
[...]

Maar goed, lekker OT.
Ja, lekker relevant joh. Tuurlijk kun je zelf sparen, maar goed dan staat er niet minimaal 7000,- op je rekening als je de dag na aflsuiten van de verzekering doodgaat !
Het is een VERZEKERING, dus voor het feit dat je ELK moment dood neer kunt vallen...Tuurlijk maken bedrijven daar winst op, we zijn nu eenmaal kapitalisten...

@TS: niet zo miepen joh, life changes, adapt. Al wordt het 150, is er nog niks aan de hand, je leeft ruim en je hebt geen reden tot klagen.
Heb je al voorgesteld om tot na ja stage te wachten met de verhoging, omdat je dan krapper zit ? Is toch een mooi compromis.

Al die emotionele zaken, die moet je er niet bijhalen, daar kan niemand je mee helpen..

• Ventrigo
  • Niet online

Ventrigo

Het is zeker mijn tube !

KillerAce_NL schreef op maandag 07 december 2009 @ 16:16:
Al die emotionele zaken, die moet je er niet bijhalen, daar kan niemand je mee helpen..
offtopic:
Gelukkig heeft iedereen dezelfde situatie :+ 8)7 |:(

• ? ?
  • Niet online

? ?

..

[ Voor 129% gewijzigd door ? ? op 25-01-2013 09:35 ]

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 06-11 23:43

Ardana

Mens

Tsja, de rekenmethode die de Raad voor Rechtsbijstand erop na houdt is deze:
a) thuiswonende kinderen die nog een OV-studentenkaart hebben, hoeven niets te betalen (die kosten nl. ook minimaal: lees: eten drinken, soms een beetje gemeentelijke belastingen als zonder die inwonende persoon het aantal bewoners 1 zou zijn geweest).
b) thuiswonende kinderen zonder OV-studentenkaart: ieder gelijkelijk een deel van de huur/gas/licht/water/gemeentelijke belastingen/heffingen OF het verschil in "opbrengst" tussen "wel inwonend" en "niet inwonend", dus: weggevallen kwijtschelding/huurtoeslag/inkomen.

Wat de Sociale Dienst rekent als "kostgeld" voor inwonende volwassen kinderen:
c) 0%-20% van het minimumloon (= € 0- € 280), afhankelijk van gemeente.

Tevens zou je advies kunnen inwinnen bij het NIBUD. Stel voor dat je hun rekenmodule aanschaft voor het vaststellen van kostgeld, dat je de kosten van die rekenmodule deelt, en dat jullie je beiden zonder protesten zult houden aan de uitkomst.

Met dat laatste laat je aan je vader zien dat je echt wel bereid bent om naar draagkracht en redelijkheid bij te dragen aan het huishouden.

Overigens zou ik als eerste aan mijn vader vragen wat de werkelijke reden van de verhoging is: inflatie kan het niet zijn, die is geen 50%. Dus, welke kosten zijn er zo hard gestegen dat deze verhoging gerechtvaardigd is? Per slot van rekening heb je het recht om te weten waarvoor je betaald, lijkt mij ;)

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Pagina: 1 2 Laatste