De Sociale Dienst gaat uit van de vraag of je kosten aan een woning hebt en zo ja, of die kosten kunt delen met een andere volwassene (18+, ongeacht het inkomen van je medebewoner(s) - niet onafhankelijk van het inkomen van je partner!). Als basis-uitkering (bijstand) heb je (als alleenstaande) recht op 50% van het minimumloon (afhankelijk van leeftijd). Als je geen kosten van een woning heb, kan het daarbij blijven en dat komt dus neer op € 615 excl. vakantiegeld. Als je de kosten kunt delen met een inwoner 18+, krijg je 10% toeslag, als je de kosten niet kunt delen, krijg je 20% toeslag.
De meeste gemeentes "korten" je dus € 130 zodra je kind 18 wordt, of beter gezegd, je krijgt € 130 minder toeslag.
Zeker als dat het laatste of enig kind is dat 18 wordt, daalt je inkomen echt mega: als alleenstaande ouder heb je recht op € 1107,28 per maand, als alleenstaande met inwonende volwassene heb je nog maar recht op € 738,19 een verschil van € 369,09 per maand, alleen al omdat je (laatste/enig) kind 18 geworden is.
De Kindertoeslag (€ 84 per maand voor 1 kind bij minimuminkomen) verdwijnt ook als het kind 18 geworden is, evenals de Kinderbijslag (+/- € 180 per kwartaal).
Stufi is inderdaad geen belastbaar inkomen voor de Belastingdienst, dus je houdt wel recht op Huurtoeslag etc., maar de Gemeentelijke Belastingen (afvalrecht bijv.) en de waterschappen zien het wel als inkomen en het kan dus goed gebeuren dat jij of je ouders doordat jij stufi krijgt, geen recht meer hebben op kwijtschelding, weer een strop die op kan lopen tot € 75 per maand.'
Op dat soort momenten is er geen keuze meer of je je kind een bijdrag gaat vragen, je kunt gewoon niet anders en de Sociale Dienst is er bij betrokken omdat deze 1 berekening hanteren bij het vaststellen van de minimum-bijdrage van de volwassen inwonende kinderen: deze berekening kun je gebruiken om de hoogte van het kostgeld vast te stellen, dit is gewoon maar 1 van de vele methodes om dit te berekenen.
Maar goed, de situatie van TS is anders: z'n vader heeft loon, z'n stiefmoeder een arbeidsongeschiktheidsuitkering (die niet afhankelijk is van het inkomen van de inwoners). Dus tenzij er andere zaken in de huishoudelijke financiën veranderd zijn die wij hier niet weten, is er geen objectieve financiële reden te zien om een dergelijke verhoging te rechtvaardigen. Recht op Huurtoeslag hadden ze al niet (inkomensgrens voor gehuwden € 28.000 pj, daar zitten ze ruim boven), recht op Zorgtoeslag wordt niet beïnvloed door het inkomen van de kinderen en recht op kwijtschelding hadden ze toch al niet.
Als ik TS was, zou ik echt vragen naar een objectieve rechtvaardiging voor deze verhoging. Een algemeen "het leven is duur" zou ik dan ook niet accepteren: je wil best bijdragen, maar dan wil je ook de mogelijkheid hebben om samen te kijken naar uitgaven en mogelijke besparingen. Per jaar een verhoging naar bijv. inflatie (bij gelijkblijvend inkomen) is redelijk, bij veranderd inkomen kan je ook afspraken opnieuw bekijken, maar anders lijkt me er geen aanleiding voor te zijn.
[
Voor 5% gewijzigd door
Ardana op 08-12-2009 08:49
]