Ik was zelf extreem sceptisch over Medal of Honor. Ik heb Mw2 (ps3) en BFBC2 (pc) en ik speel al jaren shooters, met name online.
Toen ik de beta ging spelen vielen me wat dingen op... Met name dat mensen teveel willen dat het de 'next mw2 of bfbc2' word... Ik zal een mini-reviewtje over de beta schrijven:
Eerste indruk:
Graphics:
Het eerste wat je ziet als je een game opstart zijn de graphics. En de graphics van MoH mogen er zijn. Ik speel de PC versie dus ik kan niet beoordelen hoe de game er op de consoles uit ziet, maar op de PC met alles op hoog is het een lust voor het oog; denk BFBC2 met wat peper in zeh butt.
Het spel draait dan ook op een verbeterde Frostbite Engine (van DICE).
Alhoewel de graphics mooier zijn dan BFBC2, is de schaal van vernietiging veel kleiner, maar hier kom ik dadelijk nog op terug.
Geluid:
Hier kan ik kort over zijn: fantastisch! Wie ooit BFBC2 gespeeld heeft weet dat DICE geluid veel en veel serieuzer neemt dan de meeste devs. Als je je volume luid hebt staan en je knalt met een shotgun in de open lucht: niets aan de hand... Doe hetzelfde in een klein gebouw of garage en gegarandeerd dat je je de eerste keer kapot schrikt.
(Valse?) Verwachtingen:
Veel mensen zeggen: MoH = BFBC2 + MW.
Klinkt leuk, niet? Ja dat klinkt heel leuk ja, maar door deze vergelijking gaan mensen verkeerde verwachtingen en eisen aan het spel stellen...
Heel veel Mw2'ers die dit spel willen spelen willen graag dingen zien als:
-Snelle infantry gebaseerde gameplay.
-Gebalanceerde Killstreaks
-Grotere maps dan Mw2
-De bekende mogelijkheid een heel team te stoppen als je echt goed bent in de game.
-Geen of weinig voertuigen.
-Flitsende actie boven tactiek.
Het BFBC2 kamp daarentegen verwacht:
-Gebalanceerde infantry & vehicle gameplay.
-Geen Killstreaks
-Even grote maps als BFBC2
-Teamwork als absoluut vereiste.
-Voertuigen.
Oftewel: Het MW2 kamp wil MoH zien als een Mw2.5 en BFBC kamp wil MoH zien als BFBC2.5.
Vooral het laatste kamp verwacht dit teveel: Het spel ziet er immers vrijwel gelijk uit, draait op dezelfde engine en komt van dezelfde devs als BFBC2! Toch vind ik de vergelijking niet eerlijk...
Ik heb de beta nu echt door en door gespeeld tot de dag dat hij stopte en kan nu vertellen wat het precies brengt:
Gameplay:
Feel:
Het spel speelt en 'voelt' qua besturing aan als een iets soepelere en snellere BFBC2. Vooral mikken is erop vooruitgegaan en voelt iets minder 'zweverig' dan het leek te doen in BC2. Zal vast door de verbeterde Frostbite engine komen.
Je kan je snel voortbewegen en alles voelt vrij vloeiend aan. Het spel werkt met het vertrouwde 'aim down sight' principe dat inmiddels de standaard is geworden van moderne shooters.
Je kan oneindig sprinten (je soldaat zal niet 'moe' worden -Red.) en spring manoeuvres worden aangemoedigd, vooral in de map Kabul City Ruins waar je van dak naar dak kan springen op sommige plekken.
Schieten:
Het schieten in dit spel gaat vloeiend, er is weinig 'merkbare' recoil, maar de kogels spreiden wel naarmate je langer vuurt. Op dit moment in het spel zijn de assault rifles alleen nog veelste (lang) accuraat op afstand... Speel een paar unlocks vrij en modificeer je wapen optimaal (denk BC2 stijl, maar net anders) en je kan de meeste snipers te snel af zijn. Voor de rest 'voelt' het schieten gewoon leuk.
Net als in Mw2 krijg je zodra je een vijand (of meerdere) dood een cijfer in je scherm of een optelsom met hoeveel xp je vrijgespeeld hebt. Het is maar een kleinigheidje maar voegd wel iets toe vind ik zelf altijd.
Leveldesign:
Heel erg goed, echt een meevaller.
Kabul City Ruins is echt een zeer hectische rush tactic map, waar flankeren ech werkelijk optimaal kan werken en een heel team kan ruineren als je het goed doet. Bovendien is het een vrij sfeervolle map. Alleen jammer dat steeds dezelfde scripted events gebeuren na zoveel minuten in de map (vliegtuigen schieten een flatgebouw kapot dat een rookgordijn veroorzaakt bv.).
Deze map word als een soort Team Deathmatch mode gespeeld waar je spawnpunten kan verschuiven door naar gebieden te trekken met je team.
Helmand Valley daarentegen is een objective based map a la 'Rush' van BC2. Het grote verschil is echter dat deze mode meer lijkt op de objective maps van Wolfenstein: Enemy Territory... Kent iemand de map Goldrush nog? Partij A krijgt 1 tank en meot daarmee een objective opblazen. Maar voordat ze daar komen een hele rits objectives completen, dingen opblazen, innemen, stelen of wat dan ook voordat de tank zijn taak kan volbrengen... Partij B doet alles om dit te voorkomen en krijgt tools (mounted MG's, Bunkers, Mijnen) om te verhelpen dat Partij A zijn taak volbrengt. Deze mode is een stuk leuker dan de vergelijkbare mode in BC2: Niet omdat er maar 1 voertuig is (de tank), maar omdat de objectives diverser zijn dan alleen Com Centres opblazen.
Ik kan hier nog veel langer over doorgaan maar ik houd me in... Dit zou een kort verhaal worden
Korte Q&A:
Q:''OMG ER ZITTEN KILLSTREAKS IN HET SPEL!!111one!!11''
Answer: Ja dat klopt. Alleen zijn dit allemaal varianten van artillerie of mortier aanvallen. Of uiteindelijk een ''predator missile'' en zijn ze lang niet zo vervelend en aanwezig als in Mw2.
Q:''OMG WAT EEN BUGS''
Answer: Beta... En ja vooral de Ragdoll bugs zijn hilarisch... Schiet met een gemodificeerde sniper een headshot en zie hoe sommige lijken dan ineens een sprong maken en over een flatgebouw(!!) heen zullen springen
Q:''Er zitten maar weinig voertuigen in dit spel :S''
Answer: MoH is infantry based en heeft alleen voertuigen als deze benodigd zijn om een objective te halen.
Q:''Waarom schijf je dit tan2 languh verhaal vriend?! Wat je punt...
Answer: Ik vind dat MoH een eerlijke kans verdient... Zeker omdat het lekker wegspeelt en de objective mode waarschijnlijk de eerste ongelofelijk leuke objective-based multiplayer maps gaat bieden na
Wolfenstein: Enemy Territory
Daar voelde elk objective als: ''YES!! On to the next one...'' En niet als ''Joehoe... weer een vlag/comm centre/spawnpoint ingenomen... nog drie te gaan...'' omdat ze hier veel meer zichtbaar divers en merkbaar zijn...
Ok... dit was mijn korte intro... En er zullen vast onlogische zinnen instaan enzo, want ik ben heel erg moe en verveel me op me werk... Vragen? Mag altijd... Opmerkingen? Mag ook altijd...
PS:
Eigen conclusie tot zo ver:
Dit spel neemt wat Mw2 leuk maakt, haalt veel ergernissen weg door er een scheutje BFBC2 aan toe te voegen en een klein snufje Wolfenstein ET qua objectives...
Eigenlijk gaat deze game worden wat Mw2 had moeten zijn en lijkt ook meer op dit publiek gericht dat van of snelle actie houd, of clan-based teamplay (iets wat mw2 miste). De mensen die die game gaan ontgroeien gaan dit fantastisch vinden.
Mensen die BFBC2 spelen, blijven BFBC2 spelen waarschijnlijk. Hetgene wat BFBC2 leuk maakt zit hier niet echt in: destruction is erg limited en alleen op bepaalde 'cruciale' punten of coverplekjes mogelijk (ok ok... en alle bomen) en tevens is er geen sprake van echte voertuigcombat. Mensen spelen BFBC2 juist voor die reden, dus MoH word 'm dan niet, of meer iets ''voor erbij''.
MoH lijkt een leuke mix van verschillende zeer goede shooters, die net wat weinig eigen karakter toont nog. Maarja... Wat wil je ook... Met maar twee speelbare levels
[
Voor 7% gewijzigd door
Brutal1ty op 07-08-2010 08:16
]