Uit je link vis ik de volgende zin: "In principe, want natuurlijk (het is en blijft recht) zitten hier uitzonderingen aan. Reparaties die nodig zijn vanwege gewone slijtage, vallen bijvoorbeeld niet onder deze “wettelijke garantie”. ". Lijkt mij duidelijk.
Op consuwijzer.nl (de overheidssite die over dit soort zaken gaat) vindt je het volgende:
Moet ik bij een reparatie kosten betalen?. Hier wordt wederom gemeld dat in sommige gevallen (zoals bij slijtage) de reparatie niet gratis hoeft te zijn.
De rest van het verhaal gaat in op het vragen van geld voor de reparatie omdat de reparatie de levensduur van het product zou verlengen (oftewel ongerechtvaardigde verrijking). De kosten zouden de leverancier dan moeten compenseren. Uit dat Quelle arrest blijkt dat dat dan weer niet mag, indien er sprake is van een fabricagefout moet het product zonder kosten worden teruggebracht in een correct werkende staat.
onzichtbaar schreef op dinsdag 08 december 2009 @ 18:30:
[...]
Nederland en Belgie moeten beide voldoen aan de Europese richtlijnen, verzameld onder de noemer "opportuniteitsbeginsel". Die genoemde 2 jaar is een minimum. Ook in Belgie kan dit door toepassing van het "conformiteitsbeginsel" best langer zijn.
Om die eerste zin te verduidelijken: het gaat hier om richtlijnen waarbij de eis is dat men deze dusdanig overneemt dat de eigen wetgeving het gedachtegoed van de richtlijn weerspiegeld. Dat houdt in dat er geen verplichting is dat een richtlijn voor de volle 100% overgenomen dient te worden. Men mag er van afwijken zolang de essentie maar intact blijft. Nederland doet dat in ieder geval maar ik wist niet dat België dit ook doet. Dank voor de aanvulling

Overigens maak ik uit het Quelle arrest op dat de EU richtlijn een harde eis stelt van 2 jaar, dit is geen minimum.
Helaas moet er in de praktijk jurisprudentie zijn om een zinnige uitspraak te doen over redelijke garantietermijnen en garantievoorwaarden per productcategorie. Die jurisprudentie komt er gelukkig steeds meer. Belgie heeft het de consument makkelijker willen maken om die eerste 2 jaar bij wet vast te leggen zodat daar alvast geen onduidelijkheid over is.
Dat is ook niet zo heel erg raar omdat een term als "verwachte levensduur" nogal vaag is. Diverse partijen hebben daar zo hun eigen ideeën over. Er zijn echter zat onderzoeken en andere zaken die je helpen in het vaststellen van die verwachte levensduur. Gek genoeg zijn dat onder andere de fabrieksgarantie en de beloftes van de verkoper.
Heb je al eens in het gaatje zelf zitten neuzen of daar geen stof is gaan ophopen? Zo ja, probeer dan eens met een cocktailprikker of tandenstoker om de stof eruit te halen. Er zijn al diverse mensen die op deze wijze hun audio poort kuren hebben weten op te lossen.
Ik weigerde ook Apple Care aan te schaffen daar ik het namelijk raar vind dat je wettelijke garantie af zou gaan kopen - wat overigens niet eens kan - dus dan ben je dubbel bezeken vwb support.
AppleCare is meer dan alleen garantie. Het is een stukje garantie gecombineerd met een stukje support. Als je naar het buitenland gaat voor langere tijd dan geldt de AppleCare ook. Dat is weer erg plezierig als je buiten de EU komt en de fameuze EU richtlijn niet meer geldt. Er zijn ook mensen die graag voor een langere periode de support (per mail & telefoon) erbij willen hebben, hoewel dat soort dingen ook bij de dealer kan. Voor die 2 groepen mensen is zoiets wel een toegevoegde waarde. Voor binnen de EU is er van alles wettelijk geregeld. Ik kan echter (helaas) wel begrijpen dat sommige mensen een investering van x honderd euro aan extra garantie een zinnige investering vinden omdat dit goedkoper is dan wanneer ze hun recht moeten gaan halen. Dat is een betreurenswaardige situatie die overigens helaas over de volle breedte van alle markten te zien is en waar de Consumentenautoriteit wel eens wat aan mag gaan doen.
Apple retailers lijken wel een 'guilty until proven innocent'-politiek opgelegd te krijgen.
Je hele reactie lang loop je Apple te beschuldigen maar hier lijkt het er ineens op dat het de dealers zijn. Op welke van de twee heeft je reactie nou betrekking ?
Laat a.u.b. Applefundamentalistische replieken achterwege als JAMAAR ZE ZIJN GEWOON GEWELDIG!!!11 maar reageer normaal en on topic.
Een goed voorbeeld doet volgen. Je reply is alleen wel aan de erg schreeuwerige kant waarbij je uiteindelijk onnodige beschuldigingen gaat lopen uiten. Er zijn zat mensen in dit topic die gewoon hun verhaal doen en waar tot dusver nog geen Apple fanboy op is gesprongen met fundamentalistische uitspraken o.i.d. Een beetje zonde van een goed verhaal als je het mij vraagt.