Kassa item over Apple

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
begintmeta schreef op dinsdag 08 december 2009 @ 17:36:
[...]

Is dit wel zo? Ik dacht altijd dat die redenering met ongerechtvaardigde verrijking te maken heeft. Met wat googelen kom je dan op onder andere dit verhaal.

[...]
Thx!!! Interessant artikel. Dus reparatiekosten bedoeld om het product weer 'conform' te maken, komen in beginsel voor rekening van de verkoper. http://blog.iusmentis.com...-bij-een-consumentenkoop/
Uitzondering is als het product wordt teruggenomen door de verkoper.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 08-12-2009 18:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

ppl

begintmeta schreef op dinsdag 08 december 2009 @ 17:36:
Is dit wel zo? Ik dacht altijd dat die redenering met ongerechtvaardigde verrijking te maken heeft. Met wat googelen kom je dan op onder andere dit verhaal.

[...]
Uit je link vis ik de volgende zin: "In principe, want natuurlijk (het is en blijft recht) zitten hier uitzonderingen aan. Reparaties die nodig zijn vanwege gewone slijtage, vallen bijvoorbeeld niet onder deze “wettelijke garantie”. ". Lijkt mij duidelijk.

Op consuwijzer.nl (de overheidssite die over dit soort zaken gaat) vindt je het volgende:
Moet ik bij een reparatie kosten betalen?. Hier wordt wederom gemeld dat in sommige gevallen (zoals bij slijtage) de reparatie niet gratis hoeft te zijn.

De rest van het verhaal gaat in op het vragen van geld voor de reparatie omdat de reparatie de levensduur van het product zou verlengen (oftewel ongerechtvaardigde verrijking). De kosten zouden de leverancier dan moeten compenseren. Uit dat Quelle arrest blijkt dat dat dan weer niet mag, indien er sprake is van een fabricagefout moet het product zonder kosten worden teruggebracht in een correct werkende staat.
onzichtbaar schreef op dinsdag 08 december 2009 @ 18:30:
[...]

Nederland en Belgie moeten beide voldoen aan de Europese richtlijnen, verzameld onder de noemer "opportuniteitsbeginsel". Die genoemde 2 jaar is een minimum. Ook in Belgie kan dit door toepassing van het "conformiteitsbeginsel" best langer zijn.
Om die eerste zin te verduidelijken: het gaat hier om richtlijnen waarbij de eis is dat men deze dusdanig overneemt dat de eigen wetgeving het gedachtegoed van de richtlijn weerspiegeld. Dat houdt in dat er geen verplichting is dat een richtlijn voor de volle 100% overgenomen dient te worden. Men mag er van afwijken zolang de essentie maar intact blijft. Nederland doet dat in ieder geval maar ik wist niet dat België dit ook doet. Dank voor de aanvulling :) Overigens maak ik uit het Quelle arrest op dat de EU richtlijn een harde eis stelt van 2 jaar, dit is geen minimum.
Helaas moet er in de praktijk jurisprudentie zijn om een zinnige uitspraak te doen over redelijke garantietermijnen en garantievoorwaarden per productcategorie. Die jurisprudentie komt er gelukkig steeds meer. Belgie heeft het de consument makkelijker willen maken om die eerste 2 jaar bij wet vast te leggen zodat daar alvast geen onduidelijkheid over is.
Dat is ook niet zo heel erg raar omdat een term als "verwachte levensduur" nogal vaag is. Diverse partijen hebben daar zo hun eigen ideeën over. Er zijn echter zat onderzoeken en andere zaken die je helpen in het vaststellen van die verwachte levensduur. Gek genoeg zijn dat onder andere de fabrieksgarantie en de beloftes van de verkoper.
Wilf schreef op dinsdag 08 december 2009 @ 17:59:
Ik ben er sinds kort ook achter dat mijn input het niet doet (had hem nooit eerder gebruikt, onlangs wel en alleen het linkerkanaal werkt)... 8<
Heb je al eens in het gaatje zelf zitten neuzen of daar geen stof is gaan ophopen? Zo ja, probeer dan eens met een cocktailprikker of tandenstoker om de stof eruit te halen. Er zijn al diverse mensen die op deze wijze hun audio poort kuren hebben weten op te lossen.
Ik weigerde ook Apple Care aan te schaffen daar ik het namelijk raar vind dat je wettelijke garantie af zou gaan kopen - wat overigens niet eens kan - dus dan ben je dubbel bezeken vwb support.
AppleCare is meer dan alleen garantie. Het is een stukje garantie gecombineerd met een stukje support. Als je naar het buitenland gaat voor langere tijd dan geldt de AppleCare ook. Dat is weer erg plezierig als je buiten de EU komt en de fameuze EU richtlijn niet meer geldt. Er zijn ook mensen die graag voor een langere periode de support (per mail & telefoon) erbij willen hebben, hoewel dat soort dingen ook bij de dealer kan. Voor die 2 groepen mensen is zoiets wel een toegevoegde waarde. Voor binnen de EU is er van alles wettelijk geregeld. Ik kan echter (helaas) wel begrijpen dat sommige mensen een investering van x honderd euro aan extra garantie een zinnige investering vinden omdat dit goedkoper is dan wanneer ze hun recht moeten gaan halen. Dat is een betreurenswaardige situatie die overigens helaas over de volle breedte van alle markten te zien is en waar de Consumentenautoriteit wel eens wat aan mag gaan doen.
Apple retailers lijken wel een 'guilty until proven innocent'-politiek opgelegd te krijgen.
Je hele reactie lang loop je Apple te beschuldigen maar hier lijkt het er ineens op dat het de dealers zijn. Op welke van de twee heeft je reactie nou betrekking ?
Laat a.u.b. Applefundamentalistische replieken achterwege als JAMAAR ZE ZIJN GEWOON GEWELDIG!!!11 maar reageer normaal en on topic.
Een goed voorbeeld doet volgen. Je reply is alleen wel aan de erg schreeuwerige kant waarbij je uiteindelijk onnodige beschuldigingen gaat lopen uiten. Er zijn zat mensen in dit topic die gewoon hun verhaal doen en waar tot dusver nog geen Apple fanboy op is gesprongen met fundamentalistische uitspraken o.i.d. Een beetje zonde van een goed verhaal als je het mij vraagt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik vind het maar een rare aflevering van Kassa. Ze hebben eigenlijk 3 slechte voorbeelden.

- 1 iPod Touch, gekocht in Amerika, dus heeft niets met NL recht te maken na de verstreken garantie termijn. Is hier geruild binnen de wereldwijde garantie en daar buiten moet er gewoon naar het verkooppunt gegaan worden. Lijkt mij ook niet meer dan logisch eigenlijk.
- 1 Time Capsule, zakelijk gekocht. Wat willen ze dan met consumentenrecht bereiken, is niet van toepassing.
- 1 iMac, kosteloos gerepareerd buiten de "door Apple gestelde" garantie.

Ik ben het er mee eens dat het niet slecht is dat er wat aandacht gaat naar kwaliteitscontrole aangezien deze ruimte voor verbetering laat maar dit is gewoon sensatie maken en pogen de consumentenbond in populariteit te groeien. Bovendien is de informatie onvolledig, als ze het dan aanpakken, doe het dan goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
ppl, natuurlijk valt normale slijtage hier niet onder (als het tenminste slijtage is die je zou moeten verwachten, slijtage bij normaal gebruik waardoor het product niet zo werkt als je zou mogen verwachten vat er natuurlijk weer wel onder). Abnormale problemen vallen er vanzelfsprekend ook niet onder (zoals als mijn MacBook tussen stoelpoot en stoel komt te zitten en het display daarom niet meer werkt).

Waar het mij om ging is het vergoedingsverhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DanceTrend
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22-01 10:03

DanceTrend

w0ei

Verwijderd schreef op dinsdag 08 december 2009 @ 20:31:
Ik vind het maar een rare aflevering van Kassa. Ze hebben eigenlijk 3 slechte voorbeelden.

- 1 iPod Touch, gekocht in Amerika, dus heeft niets met NL recht te maken na de verstreken garantie termijn. Is hier geruild binnen de wereldwijde garantie en daar buiten moet er gewoon naar het verkooppunt gegaan worden. Lijkt mij ook niet meer dan logisch eigenlijk.
- 1 Time Capsule, zakelijk gekocht. Wat willen ze dan met consumentenrecht bereiken, is niet van toepassing.
- 1 iMac, kosteloos gerepareerd buiten de "door Apple gestelde" garantie.

Ik ben het er mee eens dat het niet slecht is dat er wat aandacht gaat naar kwaliteitscontrole aangezien deze ruimte voor verbetering laat maar dit is gewoon sensatie maken en pogen de consumentenbond in populariteit te groeien. Bovendien is de informatie onvolledig, als ze het dan aanpakken, doe het dan goed.
Couldn't agree more!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ppl schreef op dinsdag 08 december 2009 @ 17:07:
[...]

Neen! Het is doodnormaal dat je op wat voor reparatie dan ook 3 maanden garantie krijgt ongeacht of er uitgedeukt, schoongemaakt, aangedraaid of dingen vervangen worden. Dat is niet iets wat Apple doet, dat is iets wat iedereen doet en voor zover ik weet ook prima volgens de wet mag.
Bedankt voor je toelichting.
Is het dan niet zo dat als ik bijvoorbeeld een voeding koop omdat de oude kapot is dat deze nieuwe voeding een jaar garantie heeft? De kapotte voeding wordt namelijk niet gerepareerd maar vervangen door een nieuwe waar je dan voor betaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het is voor mij en duidelijke zaak: Apple heeft zich gewoon te houden aan de Europese wetgeving. Als je het garantievoorwaarden goed leest dan bevestigen ze dat overigens zelf. Zal het niet helemaal proberen over te schrijven maar het komt er op neer dat er in staat dat je 1 jaar fabrieksgarantie hebt en niet meer tenzij dat in strijd is met de lokale wetgeving. Ja dus. Kortom altijd op komen voor het recht.

Snap niet dat Apple zo moeilijk doet. Vaak repareren ze nu al gratis na de garantietermijn. Gewoon twee jaar garantie standaard bieden, is een prachtige marketing tool waarmee je je kan onderscheiden. Als ik de Apple resellers mag geloven hebben ze zelf maar een paar procent marge en pakt Apple zo'n 30%. Las ook dat ze tientallen miljarden op de bank hebben staan waar ze geen idee hebben wat ze er mee moeten (af en toe een klein bedrijfje overnemen daargelaten). Ik zou zeggen Apple maak een statement en
geef die garantie gewoon. Het zouden toch allemaal premium producten moeten zijn als je de prijs moet geloven (hoewel de meesten wel beter weten en dat een Apple voor het overgrote deel bestaat uit standaard onderdelen waar elke pc op kan draaien).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SyS_ErroR
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 23:20
Verwijderd schreef op dinsdag 08 december 2009 @ 21:22:
[...]

Is het dan niet zo dat als ik bijvoorbeeld een voeding koop omdat de oude kapot is dat deze nieuwe voeding een jaar garantie heeft? De kapotte voeding wordt namelijk niet gerepareerd maar vervangen door een nieuwe waar je dan voor betaald.
Neen, je koopt namelijk geen nieuwe voeding, je betaald voor de reparatie van een bestaand product (waar een nieuw (of refurbished!) onderdeel in is geplaatst).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• baquelappe
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 29-07 01:10
SyS_ErroR schreef op dinsdag 08 december 2009 @ 22:38:
[...]

Neen, je koopt namelijk geen nieuwe voeding, je betaald voor de reparatie van een bestaand product (waar een nieuw (of refurbished!) onderdeel in is geplaatst).
Wel, je hebt op het vervangen of gerepareerde apparaat of onderdeel weer een volledig jaar garantie. Dit geldt zelfs voor accu's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

baquelappe schreef op dinsdag 08 december 2009 @ 23:00:
[...]

Wel, je hebt op het vervangen of gerepareerde apparaat of onderdeel weer een volledig jaar garantie. Dit geldt zelfs voor accu's.
Apple geeft een garantie van 90 dagen of het einde van de ALW of APP op onderdelen die vervangen worden. (tenminste hier in Amerika).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 15:46
Denk dat Kassa steeds meer in de richting van sensatie tv gaat dan informatief te werk gaat.

Tuurlijk is het niet netjes van apple dat zij niet de juiste garantie afhandeling hebben. Daarnaast. Support verkoop e.d. van apple zelf. lopen niet via nederland maar via Spanje en/of Ierland. vandaar dat apple niet aanwezig kon zijn. Een reseller kan weinig doen helaas, aangezien zij niet verantwoordelijk zijn van apple. of producten die online zijn gekocht. Vind het nog netjes van APR's dat zij online of buitenlandse producten repareren. Dat is een winkel niet verplicht.

A Soldiers manual and a pair of boots.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gulie
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12-12-2024
Is mijn idee ook meer sensatie, veel producten hebben zoon regeling die gewoon niet handig is voor de consument, en ook veel producten zeggen maar 1 jaar te hebben en geven je daarna het nakijken
Maar Apple is nu populair dus het is makkelijk kijk zijvers
Daar wel meegenomen dat 1 jaar voor zoon product dat hoge kwaliteit moet hebben en ook het prijskaartje er bij het ze wel beter mogen doen maar tja dat mogen ook een stuk meer bedrijven doen

Ben Dis... dyc... dic... Dyslexie

Verwijderd

Het is inderdaad waar dat vele vooral Amerikaanse bedrijven dit 'trucje' ook toepassen. Ze lappen als het ware de wet aan hun laars met de hoop dat een onwetende consument er intrapt en zijn rechten niet goed kent. Dat scheelt op jaarbasis vast een hoop centjes. Naar eigenlijk is het belachelijk natuurlijk. Dat je iPod mini van zes tientjes stuk gaat na een jaar is nog wel te overzien maar je moet er toch niet aan denken dat je peperdure MacBook 17" of iMac i7 van 2400 euro na een jaar de geest geeft en je echt gezeik hebt. Van dat soort producten mag je toch eigenlijk wel 2, misschien wel 3 jaar standaard garantie verwachten (hoewel drie jaar wel erg ijdele hoop zal zijn). Aan de andere kant, zo kan je je wel onderscheiden als fabrikant. Apple is toch zoveel beter als al die Windows pc rommel? Bewijs het dan. If you talk the talk, then walk the walk zou ik zo zeggen.

• Wilf
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online

Wilf

shuo cao cao

Ze beweren nooit dat de hardware beter is, dat beweren alleen de Apple-fetisjisten.

• page404
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 12-09 13:53

page404

Website says no

Wilf schreef op donderdag 10 december 2009 @ 00:46:
Ze beweren nooit dat de hardware beter is, dat beweren alleen de Apple-fetisjisten.
en zelfs die wordt het vaak in de mond gelegd.

en ohja, kijkende naar het gemiddelde touchpad op een Dell of Apple hebben ze nog deels gelijk ook.

ZIPper: Zelfstandig Interim Professional

Verwijderd

de vergelijkbare delll begint echter bij €550, voor 700 heb je nagenoeg diezelfde specs als een apple (c2d 2.4 ghz, enz enz)

point is, als dell al zijn modellen €300 duurder maakt, dan word het touchpad echt wel "net zo goed als een apple", net als de batterijduur en dergelijke
apple heeft echter weinig concurrentie, me dunkt dat de prijs expres word hooggehouden

• r0b
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 12-09 14:43

r0b

Verwijderd schreef op donderdag 10 december 2009 @ 08:41:
de vergelijkbare delll begint echter bij €550, voor 700 heb je nagenoeg diezelfde specs als een apple (c2d 2.4 ghz, enz enz)

point is, als dell al zijn modellen €300 duurder maakt, dan word het touchpad echt wel "net zo goed als een apple", net als de batterijduur en dergelijke
apple heeft echter weinig concurrentie, me dunkt dat de prijs expres word hooggehouden
Kunnen we deze discussie alsjeblieft buiten dit topic houden? :)

• page404

page404

Website says no

laten we heel die discussie niet weer gaan voeren alsjeblieft, heel internet is al volgekotst met de vraag of Apple spullen nu wel of niet 'overprijst' zijn.
Het is heel simpel: zolang (veel) mensen het er voor over hebben is een product niet te hoog geprijst.

En als je daar anders over denkt, lekker het schap met Apples voorbijlopen. Dat doe ik ook met Gaastra overhemden, Björn Borg ondergoed, Audi's, Blond Amsterdam serviesgoed, Poggen Pohl keukens, Miele wasmachines, AH Excellent producten en Waterman vulpennen. En ik voel bij geen van die producten de behoefte om luidkeels te gaan verkondigen hoeveel andere mensen volgens mij wel niet te veel betalen voor die goederen.

Verwijderd

page404 schreef op donderdag 10 december 2009 @ 08:50:
laten we heel die discussie niet weer gaan voeren alsjeblieft, heel internet is al volgekotst met de vraag of Apple spullen nu wel of niet 'overprijst' zijn.
Het is heel simpel: zolang (veel) mensen het er voor over hebben is een product niet te hoog geprijst.
het was ook een slecht voorbeeld

dell is dan ook een budgetmerk (voor de specs die je krijgt) je kan dan verwachten dat je niet het beste touchpad meekrijgt

maar ik hou mijn mond wel :7

• onzichtbaar
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 13:57
Wilf schreef op donderdag 10 december 2009 @ 00:46:
Ik blijf het fascinerend vinden hoe consumenten zich altijd weer in de luren laten leggen. Indien de Apple gebruikers wat kritischer zouden zijn, zou Apple niet zo makkelijk wegkomen met al die grappen en grollen. Tel het totale plaatje maar eens op van zwakke Time Capsules naar waardeloos geworden Powerbooks tot ondermaats presterende i-Tunes software.

Ieder volk krijgt de regering die het verdient. Alle Apple-fetisjisten krijgen de producten & diensten die zij verdienen. Maar heel weinig Apple gebruikers kennen sites als Mac Rumors :?

Edit: P.S. Mijn kinderen hebben een MB, MBP en een iTouch, mijn vrouw een iPhone en ik een Time Capsule

[ Voor 7% gewijzigd door onzichtbaar op 10-12-2009 10:40 ]

Koga F3 8.0, NAD M33, KEF R11, Asus Maximus Z790

• Wilf
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online

Wilf

shuo cao cao

Ik ben ook een Applegebruiker, ik vind het namelijk onbestaanbaar dat je voor Wintel geld moet neerleggen omdat die software het echt niet waard is. Echter, Apple heeft ook zeker zijn onvolkomenheden, dit terwijl ze zelf vaak reclame maken met kreten als "it just works." etc. maar ik heb al een paar updates gehad die destructief waren voor sommige onderdelen en ook heb ik al 2 keer een zware crash meegemaakt (meertalige oproep hem uit te zetten), dat terwijl ik in 10 jaar windowsgebruik nog nooit een crash mee heb gemaakt.

Het punt is dus: ik verwacht dat als ik voor kwaliteit betaal dat ik kwaliteit krijg en dat de service dan ook kwaliteit is. Iemand met een Windows-pc met een hardwareprobleem brengt hem terug, hoort dan dat het een gevalletje RMA is en krijgt alles gratis terug of met minieme inbouwkosten. Als je met een Apple teruggaat dan heb je onjuist gebruik gemaakt van je apparaat en moet je 1000 euro betalen voor een schroefje of kabeltje. Misschien is dit omdat Applegebruikers toch betalen voor design en gemak en gemiddeld gesproken toch rijker zijn, maar ik vind dit gewoon een gebrek aan klantvriendelijkheid; het gevecht dat aangegaan moet worden om je onschuld te bewijzen.

• gulie
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12-12-2024
Vaak genoeg ook dat soort grappen mee gemaakt met Windows Pc’s
Verschil is wel dat er maar 1 Apple winkel is en een hoop winkels die Windows /IBM clones verkopen dus je op service soms kan afwijken

Ben Dis... dyc... dic... Dyslexie

• ppl
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

ppl

begintmeta schreef op dinsdag 08 december 2009 @ 20:33:
ppl, natuurlijk valt normale slijtage hier niet onder (als het tenminste slijtage is die je zou moeten verwachten, slijtage bij normaal gebruik waardoor het product niet zo werkt als je zou mogen verwachten vat er natuurlijk weer wel onder). Abnormale problemen vallen er vanzelfsprekend ook niet onder (zoals als mijn MacBook tussen stoelpoot en stoel komt te zitten en het display daarom niet meer werkt).

Waar het mij om ging is het vergoedingsverhaal.
Je verwoord het een beetje crappy maar normale slijtage bij normaal gebruik valt altijd buiten die garantieregeling. De abnormale slijtage bij normaal gebruik weer wel omdat dat onverwachte slijtage is wat kan duiden op een fabricagefout.
Verwijderd schreef op dinsdag 08 december 2009 @ 21:22:
[...]

In dat geval heb je gewoon een nieuw product gekocht en is die garantieregeling van toepassing.
Als je 'm echter weg brengt om te laten repareren en ze vervangen een onderdeel dan is dat gewoon reparatie. De meesten geven je dan 3 maanden garantie op de reparatie. Als het ding echter na 3 maanden weer stuk gaat dan voldoet je product wederom niet dus kun je weer gewoon gebruik maken van de garantieregeling.
To_Tall schreef op woensdag 09 december 2009 @ 08:50:
Denk dat Kassa steeds meer in de richting van sensatie tv gaat dan informatief te werk gaat.
Dat is ook wel kort door de bocht gezegd. Dat programma loopt al jaren en er is vrijwel niets aan de opzet gewijzigd. Ze hebben gewoon soms goede onderdelen bij zitten en soms zijn ze slecht. Gezien de tijd die ze voor een uitzending hebben kan dat ook bijna niet anders. Het doel is ook om dingen aan de kaak te stellen, daarvoor is niet altijd het complete correcte verhaal benodigd, de rode draad is al genoeg.
onzichtbaar schreef op donderdag 10 december 2009 @ 10:38:
[...]

Ik blijf het fascinerend vinden hoe consumenten zich altijd weer in de luren laten leggen. Indien de Apple gebruikers wat kritischer zouden zijn, zou Apple niet zo makkelijk wegkomen met al die grappen en grollen. Tel het totale plaatje maar eens op van zwakke Time Capsules naar waardeloos geworden Powerbooks tot ondermaats presterende i-Tunes software.
Of je gaat gewoon nog even door met offtopic geflame over een merk... De TC's worden afgeraden door heel veel Apple gebruikers en de ondermaats presterende iTunes software is een Windows ding waar iedereen het wel gruwelijk over eens is dat Apple dat niet beheerst. iTunes in OS X is een heel ander verhaal en werkt prima. Dat er problemen met hardware en software zijn is niet nieuw, dat gebeurd gewoon en zal ook nog wel blijven gebeuren. Daarom hebben we dingen als updates en garantie. Het gaat er dan ook om hoe men dat afhandelt. Dat is dermate droevig gesteld dat we op EU niveau wetgeving hiervoor in het leven hebben moeten roepen. Wetgeving die en masse genegeerd wordt en waarbij wij als consument actie moeten ondernemen om te zorgen dat er juist wel aan wordt voldaan.
gulie schreef op donderdag 10 december 2009 @ 12:41:
Verschil is wel dat er maar 1 Apple winkel is en een hoop winkels die Windows /IBM clones verkopen dus je op service soms kan afwijken
Er zijn diverse dealers in de lande waarbij je ook nogal wat afwijkingen ziet op het gebied van service. Het enige verschil is dat je bij zo'n afwijking dan gewoon naar een andere dealer stapt wat met een gewone pc veelal niet kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Moet wel een beetje on topic blijven natuurlijk en niet het zoveelste apple vs Windows/pc's worden. Feit blijft wel dat Apple er prat op gaat dat ze mooie producten leveren en dat is ook zo! De buitenkant is om van te smullen en vaak ongeëvenaard (hoewel ze soms doorslaan imo, zoals nu bij de Mighty Mouse, kan er niet aan wennen). Maar on topic: Apple zou er goed aan doen om deze discussie de kop in te drukken en volmondig ja te zeggen tegen de Europese regels. Ik begrijp wel dat het zo eenvoudig niet ligt maar volgens mij is het wel een slimme zet. Apple staat aan de vooravond om echt totaal door te breken naar de main stream markt. Dat zou wel eens een heel goed laatste zetje in de rug kunnen zijn voor de gemiddelde consument om de Apple sprong te maken. Als apple net zoveel zorg aan zijn componenten gaat besteden als aan de behuizing dan heb je echt een top product in handen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De apple shop in nederland besteld formeel(via apple nederland?) bij apple inc en apple inc geeft formeel een jaar garantie.(uiteraard weer uitgevoerd bij de lokale apple boer in opdracht van apple inc.

dat zou dus beteken dat volgens de europese regels de apple shop/apple nederland uit eigen zak een jaar garantie(met alle kosten van dien) zou moeten bij passen.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 11-12-2009 01:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thaan
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 14:38
Verwijderd schreef op vrijdag 11 december 2009 @ 01:48:
De apple shop in nederland besteld formeel(via apple nederland?) bij apple inc en apple inc geeft een jaar garantie.

dat zou dus beteken dat volgens de europese regels de apple shop/apple nederland uit eigen zak een jaar garantie(met alle kosten van dien) zou moeten bij passen.
1 jaar bijpassen?
Volgens kassa is de verwachte levensduur van een laptop 3 jaar, dus in het geval van een MacBook (Pro) mag je 3 jaar garantie verwachten, en moet een Apple Reseller dus uit eigen zak 2 jaar bijleggen. Echter hoort dat gewoon in zijn marge te zijn meegerekend, dus hoeft dat helemaal niet zielig te worden gevonden, ze maken gewoon winst, en horen zich aan de wet te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
En er is in principe zoiets als een dwingendrechtelijk regresrecht meen ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zou het probleem zijn opgelost als apple elke klant die een apple product koopt(zowel in de winkel als online) een contract laat tekenen waarin staat dat het een verkoop handeling is tussen klant en apple inc, en dat het Amerikaans recht van toepassing is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hebben ze het niet over de kosten van reparaties gehad? Een collega van me had een defecte HD in haar iMac. Ze had ons gevraagd om er even een andere in te zetten, software er weer opzetten kon ze zelf wel. Wij even naar dat apparaat gekeken en besloten dat we daar niet aan gaan beginnen.

2 dagen later kwam ze toch nog even melden, dat ze in de AppleStore (ofzo) er een nieuwe in hadden gezet voor "maar" een kleine 200 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 11 december 2009 @ 06:48:
Hebben ze het niet over de kosten van reparaties gehad? Een collega van me had een defecte HD in haar iMac. Ze had ons gevraagd om er even een andere in te zetten, software er weer opzetten kon ze zelf wel. Wij even naar dat apparaat gekeken en besloten dat we daar niet aan gaan beginnen.

2 dagen later kwam ze toch nog even melden, dat ze in de AppleStore (ofzo) er een nieuwe in hadden gezet voor "maar" een kleine 200 euro.
Ach als de harde schijf 100 euro kost dan is dat 100 euro voor arbeidsloon en winst. Het is aan de prijzige kant maar te doen. Overigens is een externe harde schijf natuurlijk ook een optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 11 december 2009 @ 07:16:
[...]

Ach als de harde schijf 100 euro kost dan is dat 100 euro voor arbeidsloon en winst. Het is aan de prijzige kant maar te doen. Overigens is een externe harde schijf natuurlijk ook een optie.
Voor 100 euro koop je een externe 1TB harddisk met USB + Ethernet.
Een gewone SATA harddisk van 320GB kost je in de winkel waarschijnlijk tussen de 40 en 50 euro.

Dat is inderdaad hele vette winst. Die harddisk wordt, bij wijze van spreke, door een zwakstroom-minimumloner ingebouwd. (Ze heeft natuurlijk al een externe harddisk voor haar backups. Om er nou nog 1 bij te gaan leggen voor haar OS, vind ik geen serieuze optie.)

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 11-12-2009 08:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shiver23
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Shiver23

Wat sta je nou te kijken!

Verwijderd schreef op vrijdag 11 december 2009 @ 02:19:
Zou het probleem zijn opgelost als apple elke klant die een apple product koopt(zowel in de winkel als online) een contract laat tekenen waarin staat dat het een verkoop handeling is tussen klant en apple inc, en dat het Amerikaans recht van toepassing is?
Je kan via een contract niet zomaar de wet omzeilen. Net als bedrijven die algemene voorwaarden hebben die in strijdt zijn met de wet houdt dit ook geen stand.

PSN: Shiver23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lounge Deluxe
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Tot voor kort stond er in de algemene verkoopwaarden die behoren bij de Apple Online Store dat iedereen die koopt via de store een rechtskeuze maakt voor het recht van Ierland, en dat je je als koper uitsluitend tot de Ierse rechter kon wenden in geval van een geschil :X

Inmiddels staat er in deze voorwaarden dat Nederlands recht van toepassing is en dat je je tot de Nederlandse rechter kunt wenden of de Ierse rechter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Lounge Deluxe schreef op vrijdag 11 december 2009 @ 09:33:
Tot voor kort stond er in de algemene verkoopwaarden die behoren bij de Apple Online Store dat iedereen die koopt via de store een rechtskeuze maakt voor het recht van Ierland, en dat je je als koper uitsluitend tot de Ierse rechter kon wenden in geval van een geschil
Wat afaik sowieso een nietige voorwaarde zou zijn meen ik.
Inmiddels staat er in deze voorwaarden dat Nederlands recht van toepassing is ...
Dat staat er overigens zeker al een paar jaar, in ieder geval toen ik mijn iBook kocht in 2003 en de MacBook Pro in 2007.

Beide computers zijn, na helaas kennelijk door Apple benodigd 'gezeur' van mij (wat een duidelijk minpunt is), gewoon gratis na een jaar of drie en een jaar of twee gerepareerd. Ook wel jammer dat in beide gevallen ook een reparatie nodig was trouwens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xtra
  • Laatst online: 28-08 18:14
Verwijderd schreef op vrijdag 11 december 2009 @ 01:48:
De apple shop in nederland besteld formeel(via apple nederland?) bij apple inc en apple inc geeft formeel een jaar garantie.(uiteraard weer uitgevoerd bij de lokale apple boer in opdracht van apple inc.

De Apple store moet die extra kosten meenemen in de verkoopprijs van het product en zorgen dat er een potje is om die kosten uit te betalen.

Natuurlijk kan de Apple store ook bij Apple aankloppen bij defecten, alleen niet op basis van het consumentenrecht maar op basis van hun onderlinge afspraken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
xtra schreef op vrijdag 11 december 2009 @ 10:48:
...
Natuurlijk kan de Apple store ook bij Apple aankloppen bij defecten, alleen niet op basis van het consumentenrecht maar op basis van hun onderlinge afspraken.
Is het regresrecht dat ik eerder noemde niet ook in Ierland van toepassing? Maar goed wie weet koopt Apple in Ierland wel bij Apple in Taiwan in USA in onder daar geldend recht. Nederlandse verkopers kunnen over het algemeen in ieder geval wel gebruik maken van het regresrecht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZFLaSH
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10-09 15:48
Ik reageer even onder een vriends account omdat ik op dit topic echt even moet reageren. Ik repareer Apple produkten en dan vnl. De Macbooks, Imacs en AppleTV's. Wij krijgen veel zaken onder ogen en ook weet ik hoe de policy van Apple in elkaar zit. Ten eerste wil ik even kwijt dat ik af en toen apparatuur binnen krijg waar ik echt vol ongeloof naar kijk. Het lijkt wel of die in een oorlog hebben gezeten en dat ze uberhaupt nog IETS doen is een wonder te noemen. Niet iedereen is zuinig op hun apparatuur.

Daarnaast heb ik veelal dezelfde klachten bij dezelfde componenten. D.w.z. dat ik al bijna weet dat, als een bep. product binnen komt, ik al bijna weet wat er mis mee is. Apple's producten zijn zeker niet van superieure kwaliteit. De policy van Apple daarin is nogal "vreemd" te noemen. Als ik ook maar twijfel of het aan het produkt ligt dan wordt dit voor waarheid aangenomen. Er wordt ook liever meteen een nieuw component geplaatst dan het originele te repareren (hoe eenvoudig het soms ook is). Dat levert Apple meer op.

Het is mijn werk en ik kan het gros van de apparatuur zelf maken, maar als tip wil ik iedereen meegeven: Als je gezeik wil voorkomen, Pak die Apple Care. Je trekt heel vaal aan het koste eind (hoe onrechtvaardig het ook is)!

Ik waardeer dat je wat wilt toevoegen aan dit topic :). Maar maak dan een eigen een account aan. Dat kost hooguit 5 minuten. Accountsharing is namelijk niet toegestaan.

[ Voor 6% gewijzigd door Hoedje op 11-12-2009 12:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ZFLaSH schreef op vrijdag 11 december 2009 @ 11:31:

[...]

Het is mijn werk en ik kan het gros van de apparatuur zelf maken, maar als tip wil ik iedereen meegeven: Als je gezeik wil voorkomen, Pak die Apple Care. Je trekt heel vaal aan het koste eind (hoe onrechtvaardig het ook is)!
Dat is geen oplossing voor het probleem. Doe gewoon geen zaken meer met een leverancier die je eerder niet goed geholpen heeft. Doe je dat wel; ga dan niet zeuren als je de tweede keer weer niet goed geholpen wordt. Dat is dan je eigen keuze.

Zo heeft Dell bij ons op de zaak ook de bons gekregen. 2 series slechte desktops, waarvan de moederborden net buiten garantie de geest geven. Eerste serie was Dell coulant genoeg om de moederborden ook nog een jaar na afloop van de garantie te vervangen i.v.m. een onderkende ontwerpfout. De tweede serie vertoont nu massaal dezelfde kuren, maar Dell geeft deze keer niet thuis. :w Dell!

Alleen een TR is voldoende :)

[ Voor 6% gewijzigd door Hoedje op 11-12-2009 12:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Denk dat elke fabrikant wel problemen heeft met apparatuur. Ik durf te wedden dat alle apparatuur een stuk betrouwbaarder gemaakt zou kunnen worden maar wat is er nou mooier voor een fabrikant dan dat een aanzienlijk deel na ongeveer drie jaar de geest geeft. Je moet toch nieuw spul kunnen verkopen. Nu moet er ook niet teveel stuk gaan wat dat geeft weer te veel negatieve publiciteit. Maar het moet mogelijk zijn om veel betrouwbaardere appatuur te maken, zeker voor de prijzen waar Apple over het algemeen mee werkt. Wel positief dat fabrikanten steeds meer detectie inbouwen om misbruik te kunnen vaststellen. Is uiteindelijk ook in voordeel voor klant om aan te tonen dat je voorzichtig bent geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dit is dus de reden dat ik m'n Power mac G4 heb weggegooid, uber slechte service van apple, koop nooit een meer.
Btw, de voeding is kapot, ging ik naar de apple store, zeggen ze dat ze er niet meer aan kunnen komen :o,
Samengevat: F*ck apple+apple care, apple care is geldklopperij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• page404

page404

Website says no

zo, opgelucht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 18 december 2009 @ 15:32:
Dit is dus de reden dat ik m'n Power mac G4 heb weggegooid, uber slechte service van apple, koop nooit een meer.
Btw, de voeding is kapot, ging ik naar de apple store, zeggen ze dat ze er niet meer aan kunnen komen :o,
Samengevat: F*ck apple+apple care, apple care is geldklopperij.
Ben je wel langs een service provider gegaan? Van de normale resellers kan ik me voorstellen dat ze dit soort onderdelen niet los kunnen bestellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ze konden het niet meer bestellen, volgens MacTracker is de PW G4 Historical, dus onderdelen zijn er niet meer aan te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• page404

page404

Website says no

nou, dat wordt op zoek naar een tweedehandsje voor spare parts. wel jammer voor jou natuurlijk, maar volgens mij stamt de G4 uit '99. En dat is wel 'historical' :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nah, ik heb hem weggegooit, wel k*t dat ik de overige spullen niet er uit gesloopt heb :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nou ja je kan niet verwachten dat fabrikanten tot in de lengte van dagen reserve onderdelen hebben liggen. Zeker niet als een laptop zo'n acht jaar oud is. Dan mag er ook wel iets stuk gaan. Beter op eBay een reserve onderdeel kunnen zoeken als de laptop nog verder goed was. Heeft verder weinig te maken met applecare en heeft weinig met dit topic te maken (het niet nakomen van Nederlandse/Europese garantievoorwaarden door Apple).
Pagina: 1 2 Laatste