Kassa item over Apple

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Het consumentenprogramma 'Kassa' van de Vara wil binnenkort aandacht besteden aan Apple. In de vandaag verzonden nieuwsbrief van Kassa staat de volgende oproep:

Mail uw verhalen over de service en garantie van Apple
De witte oordopjes van de Ipod en de laptops van Apple zijn niet meer weg te denken uit het straatbeeld. Maar wat gebeurt er als het apparaat na een jaar kapot gaat? Wij zijn benieuwd naar uw ervaringen met de service en de garanties van Apple. Mail Kassa uw verhalen. Vergeet niet uw naam en telefoonnummer.

Mail Kassa

Het lijkt er een beetje op alsof men ervaringen wil weten met Apple zelf. Afgezien van de consumenten die in de Apple internetstore bestellen moeten de meeste consumenten echter bij de verkoper van het Apple product zijn zodra de fabrieksgarantie van 1 jaar is afgelopen (overigens ook binnen de fabrieksgarantie is de verkoper formeel het eerste aanspreekpunt, in de praktijk echter wel vaak Apple omdat je daar als consument ook voordeel bij hebt: rechtstreekse service van Apple verloopt sneller binnen die fabrieksgarantie).

Topic even ontbold, dat komt erg schreeuwerig over.

[ Voor 35% gewijzigd door Hoedje op 02-12-2009 16:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• himlims_
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

Wat gebeurt er als dat apperaat na 12maanden defect gaat; gemaakt met reparatie kosten
Waarom apple uitzondering op de regel is weet ik niet, want alle andere mobieltjes krijgt men 24mnd (althans was bij de BC aan de orde) Zo'n duur device moet je in mijn optiek gewoon verzekeren, nergens geen gedoe meej

waarom wil jij het kassa verhaal stimuleren?

[ Voor 8% gewijzigd door himlims_ op 02-12-2009 13:05 ]

⭐Game Profiles: 🕹️Steam - 🎮PSN - 🇪🇦 GoT_Hollandhards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hertog
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:37

Hertog

Aut bibat, aut abeat

Het gaat hier waarschijnlijk vooral over of de garantie al dan niet geldig is na het eerste jaar, zonder AppleCare. In discussies wordt vaak gezegd dat Apple in theorie meer dan een jaar garantie zou moeten bieden maar volgens mij zijn er maar weinig die dit in de praktijk hebben doorgezet.

Ik heb er zelf geen ervaring mee maar ik ben wel benieuwd hoe dit item eruit gaat zien.

"Pray, v. To ask that the laws of the universe be annulled in behalf of a single petitioner, confessedly unworthy." --Ambrose Bierce, The Devil's Dictionary

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lasharor
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 11-09 21:22

lasharor

7 december 2004

Een computer heeft een gemiddeld leven van zo'n 3 jaar, zo'n 2 jaar garantie zou dan ook minimaal moeten zijn.

Je koopt bij Apple daarnaast een erg duur product, daar mag je wel wat extra service bij verwachten. (maar dat lijkt bij apple niet het geval te zijn. Lees: Arrogante shop regelement)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
himlims_ schreef op woensdag 02 december 2009 @ 13:04:
Wat gebeurt er als dat apperaat na 12maanden defect gaat; gemaakt met reparatie kosten
Waarom apple uitzondering op de regel is weet ik niet, want alle andere mobieltjes krijgt men 24mnd (althans was bij de BC aan de orde) Zo'n duur device moet je in mijn optiek gewoon verzekeren, nergens geen gedoe meej

Stimuleren wil ik het item zeker niet. Ik hoop alleen dat het een objectief item wordt. Zelf ben ik erg tevreden over de service van Apple (1 ervaring met een iPod). In Kassa en Radar zie je helaas vaak alleen ontevreden gebruikers van een dienst of product. Niet zelden wordt het aandeel van die klagers in hun eigen probleem niet aan de orde gesteld (ondeskundig of onzorgvuldig omgaan met een product of totaal geen kennis hebben van het installeren van een internetmodem).

Ik hoop dat er ook positieve reacties naar Kassa gaan. Alleen komen die vast niet in beeld. Positief nieuws is vaak minder interessant dan klagers.

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 02-12-2009 13:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tc982
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 09:22
Kan je als belg ook reageren? apple wou mijn iphone niet repareren omdat er waterschade was, gewoon omdat er een verkleuring was van een plakker. Er was zelfs geen verband tussen de twee en ze hebben zelfs niet opengedaan.

Computers make very fast, very accurate mistakes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• himlims_
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

tc982 schreef op woensdag 02 december 2009 @ 13:08:
Kan je als belg ook reageren? apple wou mijn iphone niet repareren omdat er waterschade was, gewoon omdat er een verkleuring was van een plakker. Er was zelfs geen verband tussen de twee en ze hebben zelfs niet opengedaan.
de meeste mobieltjes bevatten tegenwoordig zo'n indicatie strip (vaak op de batterij of direct daaronder)
Die verkleurd wanneer deze in contact komt met vloeistof ...... maar kan een vertekend beeld geven (ivm transpiratie / vocht van badkamer etc.)

⭐Game Profiles: 🕹️Steam - 🎮PSN - 🇪🇦 GoT_Hollandhards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t1mmy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 14-08 16:39
Postivie ook? Mijn witte macbook heb ik een jaar na mijn garantie laten repareren, een nieuwe topcase. Als dta geen service is. Ik heb geen apple care.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramzzz
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Ramzzz

Ziet alles :|

Ik snap dat er misschien mensen zijn die Apple willen 'ontmaskeren', om allerlei redenen.

Garantiebepalingen zelf bepalen en overkoepelende bepalingen negeren vind ik absurd. Als de EC/EU een garantietermijn van 24/36 maanden bepaalt, dan heb je dat maar te pikken als fabrikant, en je daar aan te houden.

Apple zou er goed aan doen om zich gewoon netjes aan de regels te houden.

Los daarvan, ik heb veel Apple-producten thuis, maar slechts één keer een defect gehad: mijn iPod G5 had een kapotte jackuitgang, die ik zelf heb laten repareren (iPodrepair geloof ik), omdat het zich voordeed na 3½ jaar. Dan ga ik niet moeilijk doen. Ik ben super tevreden over alle producten die ik in gebruik heb*.

*En dat zijn
  • iBook G4 933 (van 1 december 2003)
  • iPod G5 (Video) 30GB (van december 2005)
  • MacPro 3,0 8x
  • iPhone G3s
  • en in het verleden meerdere G4-modellen en een G5 Quad

[ Voor 29% gewijzigd door Ramzzz op 02-12-2009 13:18 ]

"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
t1mmy schreef op woensdag 02 december 2009 @ 13:13:
Postivie ook? Mijn witte macbook heb ik een jaar na mijn garantie laten repareren, een nieuwe topcase. Als dta geen service is. Ik heb geen apple care.
Zeker, gewoon melden. Heb ik net ook gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grin
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 08:11

Grin

Ride si sapis.

Disclaimer: Ik ga de boel eens ff op scherp zetten @ dit topic :) *O*
Ik bedoel het niet boos, wil graag wat reacties uitlokken.

Goed idee Kassa!
Pak Apple/APR's maar goed aan met z'n Apple "care".
Het is toch krankzinnig dat je garantie/service van 3 jaar moet bijkopen bij laptops/desktops van het topsegment!
Naja topsegment....qua prijs zou het topsegment moeten zijn!

Ik stond echt perplex toen de APR te Groningen mij Apple care wou verkopen.
Ik mag toch verwachten dat een laptop van 2000+ Euro langer dan een jaar garantie/service heeft?
Werkelijk! Ik ben benieuwd hoe iemand dit anders kan zien? Graag jullie reactie :Y
In mijn optiek is dit pure winstmaximalisatie!

En dan heb ik het nog niet eens gehad over de wettelijke regelingen in NL/EU!
Foei Apple...FOEI!

* Grin is tot zover een tevreden Mac'er maar dit wou ik toch even kwijt.

NewsBlur || My Fujifilm gear

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Die verzekeringen zijn gewoon een extra manier om de consument geld afhandig te maken. Bij normaal gebruik hoor je gewoon garantie te hebben, ook zonder aanvullende verzekering. En op zo'n duur aparaat is 1 jaar garantie heel weinig.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SyS_ErroR
  • Nu online
Wettelijke regelingen in NL/EU komen enkel bovenop de fabrieksgarantie die Apple zelf levert. Welke termijn ze daarbij hanteren, daar zijn ze vrij in.

AppleCare is niets anders dan een product om de fabrieksgarantie (dus _geen omzeiling van wetgeving_), te verlengen naar 3 jaar. Je draait als het ware de bewijslast om van consument (na het 1e jaar), naar de producent.

Ik heb een keer flink gezeur gehad met Apple over de reparatie van een MacBook Pro 15" met de bewuste 8600M GT kaart. Machine was al 1,5 jaar oud, en gaf geen beeld meer. Nu had Apple zelf een extended-warranty programma voor dat specifieke probleem opgesteld, maar de tool die ze ontwikkeld hadden om die diagnose te kunnen stellen, werkte bij mij niet.

Uiteindelijk 1 telefoontje naar Apple Customer Relations in Ierland, en binnen 10minuutjes was alles geregeld!

Ik werk verder zelf in een winkel (bijbaan), en als je ziet wat voor een soort rare "garantie"-gevallen daar allemaal voorbij komen, dat is echt absurd. Ik vind het daarom juist alleen maar goed dat Apple "streng" is met het verlenen van garantie, verreweg het merendeel van de "garantie"-gevallen komt gewoon door misbruik van het product door de consument.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01:12
In Nederland heb je sowieso 2 jaar garantie op elektronica, ongeacht wat de fabrikant zegt. Dus als je na een jaar afgescheept wordt door Apple, omdat het niet binnen de 1 jaar garantie zou vallen, dan kan je je daar op beroepen.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramzzz
  • Niet online

Ramzzz

Marzman schreef op woensdag 02 december 2009 @ 14:08:
[...]

Die verzekeringen zijn gewoon een extra manier om de consument geld afhandig te maken. Bij normaal gebruik hoor je gewoon garantie te hebben, ook zonder aanvullende verzekering. En op zo'n duur aparaat is 1 jaar garantie heel weinig.
Als je niet oppast wordt je overal onnodig extra verzekering aangesmeerd. Kassa!

Ah, dáárom heet dat programma zo. :+

"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grin
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 08:11

Grin

Ride si sapis.

[...]
En op zo'n duur aparaat is 1 jaar garantie heel weinig.
Ik noteeer een medestander d:)b

NewsBlur || My Fujifilm gear

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SyS_ErroR
  • Nu online
Mute schreef op woensdag 02 december 2009 @ 14:10:
In Nederland heb je sowieso 2 jaar garantie op elektronica, ongeacht wat de fabrikant zegt. Dus als je na een jaar afgescheept wordt door Apple, omdat het niet binnen de 1 jaar garantie zou vallen, dan kan je je daar op beroepen.
Dit is dus een fabeltje. Die twee jaar is nergens in de Nederlandse wet terug te vinden. Lees anders ook even deze post Verwijderd in "MBP dood, benieuwd naar garantie ervaringen"
Gaat deels over het Belgisch consumentenrecht, maar ook voor een groot deel over het Nederlands consumentenrecht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01:12
SyS_ErroR schreef op woensdag 02 december 2009 @ 14:16:
[...]

Dit is dus een fabeltje. Die twee jaar is nergens in de Nederlandse wet terug te vinden. Lees anders ook even deze post Verwijderd in "MBP dood, benieuwd naar garantie ervaringen"
Gaat deels over het Belgisch consumentenrecht, maar ook voor een groot deel over het Nederlands consumentenrecht
Die 2 jaar is zeker wel terug te vinden in de wet, weet even niet precies meer waar, maar een paar weken geleden heb ik nog les gehad van een advocaat en die heeft dat uitgebreid besproken en laten zien.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SyS_ErroR
  • Nu online
Mute schreef op woensdag 02 december 2009 @ 14:17:
[...]

Die 2 jaar is zeker wel terug te vinden in de wet, weet even niet precies meer waar, maar een paar weken geleden heb ik nog les gehad van een advocaat en die heeft dat uitgebreid besproken en laten zien.
Nu maak je me nieuwsgierig.. ;) Kom maar op met je artikel..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oguz286
  • Laatst online: 23-02 10:10
Die 2 jaar fabrieksgarantie geldt voor alle EU landen als ik me niet vergis. In Nederland is het juist zo dat je garantie hebt voor de "verwachte levensduur". Er zijn natuurlijk producten die meer dan 10 jaar meegaan. Dan is het niet zo dat je ook 10 jaar garantie hebt, maar als bijv. een Macbook na 2 jaar en 1 maand kapot gaat dan heb je gewoon garantie (mits je het normaal hebt gebruikt natuurlijk).

Pin me hier niet op vast, maar dit heb ik meerdere malen gelezen.

Hier staat wat meer en ook hier kan je er wat over lezen.

[ Voor 16% gewijzigd door Oguz286 op 02-12-2009 14:25 . Reden: Bron toegevoegd. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
[...]

_/-\o_ thx!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shiver23
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Shiver23

Wat sta je nou te kijken!

[...]

In Nederland wordt gesproken over te verwachte levensduur. De Europese richtlijn stelt 2 jaar. Omdat de Nederlandse regeling beter is dan de Europese is in Nederland de richtlijn niet direct gevolgd. Je mag dus verwachten dat je tenminste 2 jaar garantie hebt. Waarschijnlijk nog langer, maar daar is het een behoorlijk vage formulering voor.

Ik heb zelf de nodige (slechte) ervaring met de reparatie van mijn iPhone. Apple legt de reparateur richtlijnen op wat defecten zijn. Als er een defect is wat niet op het lijstje voorkomt kan het wat langer duren voordat het geregeld is (lees 3x defecte toestel ongerepareerd terug). Maar omdat Apple de garantie uitbesteed heeft voor de iPhone valt dit denk ik buiten het item.

PSN: Shiver23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knakworst
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 22:20

knakworst

Get more sats!

De Europese richtlijn zegt inderdaad minimaal 2 jaar:
(17) Overwegende dat het passend is de termijn te beperken waarbinnen de verkoper aansprakelijk is voor een gebrek aan overeenstemming dat bestaat ten tijde van de aflevering van de goederen; dat de lidstaten voorts een verjaringstermijn kunnen vaststellen waarbinnen de consumenten hun rechten kunnen uitoefenen, doch dat deze verjaringstermijn niet mag verstrijken binnen twee jaar na de aflevering van de goederen; dat, indien de verjaringstermijn volgens de nationale wetgeving niet ingaat ten tijde van de aflevering van de goederen, de totale duur van de verjaringstermijn volgens de nationale wetgeving niet korter mag zijn dan twee jaar vanaf het tijdstip van aflevering;
En aangezien de Nederlandse wetgeving ruimhartiger geinterpreteerd moet worden, is de garantie van Apple m.i. in strijd met de wet.

edit: Iets genuanceerder, na 6 maanden moet de consument aantonen dat het aan het product zelf ligt. Daarnaast kan Apple een redelijke vergoeding vragen indien het de economische levensduur verlengt. Als ze bijvoorbeeld na anderhalf jaar een vergoeding vragen voor een batterij is dat acceptabel. Een vergoeding voor defecte DVD-recorder is dat niet want die hoort veel langer mee te gaan en verlengt de ecnonische levensduur van de laptop niet.

[ Voor 20% gewijzigd door knakworst op 02-12-2009 14:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
knakworst schreef op woensdag 02 december 2009 @ 14:29:
De Europese richtlijn zegt inderdaad minimaal 2 jaar:

[...]

En aangezien de Nederlandse wetgeving ruimhartiger geinterpreteerd moet worden, is de garantie van Apple m.i. in strijd met de wet.
Het maakt dus wel uit of Apple ook optreedt als verkoper of alleen als fabrikant. Alleen als je rechtstreeks op www.apple.nl/shop hebt besteld treedt Apple ook op als verkoper en geldt dat je ook na afloop van de fabrieksgarantie van 1 jaar rechten hebt t.o.v. Apple. In de meeste gevallen moet je na dat eerste jaar dus niet bij Apple zijn. Uiteraard laat dat onverlet dat Apple ook na afloop van het eerste jaar uit coulance iets voor je doet terwijl Apple in jouw geval niet de verkoper was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soultaker
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:08
Mute schreef op woensdag 02 december 2009 @ 14:17:
Er is in ieder geval een Europese richtlijn over:
Richtlijn 1999/44/EG:
Artikel 3: Rechten van de consument
1. De verkoper is jegens de consument aansprakelijk voor elk gebrek aan overeenstemming dat bestaat bij de aflevering van de goederen.
2. In geval van gebrek aan overeenstemming, heeft de consument het recht dat de goederen kosteloos door herstelling of vervanging in overeenstemming worden gebracht, overeenkomstig lid 3, of dat de prijs op passende wijze wordt verminderd of dat de koopovereenkomst met betrekking tot deze goederen wordt ontbonden, overeenkomstig de leden 5 en 6.

<knip>

Artikel 5: Termijnen
1. De verkoper is aansprakelijk krachtens artikel 3 wanneer het gebrek aan overeenstemming zich manifesteert binnen een termijn van twee jaar vanaf de aflevering van de goederen. Indien voor de uitoefening van de in artikel 3, lid 2, vermelde rechten in de nationale wetgeving een verjaringstermijn geldt, kan die niet verstrijken binnen een periode van twee jaar vanaf de aflevering.
Dit is een richtlijn van tien jaar geleden dus ik neem aan dat die inmiddels geïmplementeerd is.

edit:
Laat :O
@knakworst: je quote het verkeerde stuk; dat is geen onderdeel van de richtlijn.

[ Voor 14% gewijzigd door Soultaker op 02-12-2009 14:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Als ik alle topics op Tweakers lees krijg ik wel eens de indruk dat met name de zelfstandige APR's door het land na afloop van de fabrieksgarantie nauwelijks enige medewerking verlenen terwijl zij als verkoper wel moeten instaan voor de normale of te verwachten levensduur. Anderen die ook dat beeld hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zuurstok
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 08-09 13:38

Zuurstok

Passionately curious

Eu = 2 jaar
NL = over het algemeen 1 jaar.

Ik werk in een camera winkel, en vanuit de fabrieken word er ook maar 1 jaar meegeleverd :) ( dan hwbben we het over canon nikon panasonic etc. )

Control the things you can control, maggot. Let everything else take a flying fuck at you and if you must go down, go down with your guns blazing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
@Ghenzi, dit klopt dus niet, de fabrieksgarantie is NIET bepalend in deze.

EU = 2 jaar
NL = de verwachte levensduur van het product (minimaal 2 jaar, vanwege de Europese richtlijn)

Fabrieksgarantie kan aanvullend zijn en (voor wat betreft het aanvullende deel) een andere duur hebben dan de wettelijke garantie. Fabrieksgarantie kan de wettelijke garantie niet beperken. Dus er kan best 1 jaar fabrieksgarantie opzitten, maar daarna geldt gedurende de verwachte levensduur van het product gewoon nog de wettelijke garantie (ook tijdens het eerste jaar overigens, maar we gaan er even vanuit dat de fabrieksgarantie "beter" is). De eerste 6 maanden moet de leverancier bewijzen dat het probleem niet zijn fout is, daarna moet de klant het bewijzen.

Apple kan dus best aanvullende (betere) garantie verkopen, maar deze kan de wettelijke garantie niet beperken. Binnen de aanvullende garantie kan het wat makkelijker zijn je gelijk te krijgen, maar je kunt altijd terugvallen op de wettelijke garantie (waar het krijgen van je gelijk wel eens lastiger kan zijn).

[ Voor 43% gewijzigd door Herko_ter_Horst op 02-12-2009 15:11 ]

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ghenzi schreef op woensdag 02 december 2009 @ 14:39:
Eu = 2 jaar

Ik werk in een camera winkel, en vanuit de fabrieken word er ook maar 1 jaar meegeleverd :) ( dan hwbben we het over canon nikon panasonic etc. )
Wat doen jullie dan als iemand met laten we zeggen een Nikon D3 van 3700 euro na 2,5 jaar komt aanzetten en het toestel doet niets meer. Reparatie 500 euro en blijkt iets te zijn wat eigenlijk al kapot was sinds levering toestel (fabrieksfout). Betaalt bij jullie de klant dan die volledige 500 euro?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Eu = 2 jaar

Als klanten echt moeilijk gaan doen kom je daar niet mee weg en zul je toch een deel moeten vergoeden. De klant heeft ook geen garantie van de fabriek maar van de winkel, het Apple voorbeeld is wat afwijkend omdat Apple ook direct aan consumenten levert.

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Marzman schreef op woensdag 02 december 2009 @ 15:15:
[...]

Als klanten echt moeilijk gaan doen kom je daar niet mee weg en zul je toch een deel moeten vergoeden. De klant heeft ook geen garantie van de fabriek maar van de winkel, het Apple voorbeeld is wat afwijkend omdat Apple ook direct aan consumenten levert.
Klopt. Ben dus ook benieuwd of ze bij Ghenzi dat in de praktijk ook zo doen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramzzz
  • Niet online

Ramzzz

Eu = 2 jaar

Ik heb bij mijn aanschaf van een Canon EOS 300D in 2004 bijna slaande ruzie - telefonisch ;) - gehad met een verkoper van Kamera-Express die bij hoog en bij laag bleef beweren dat ik máár 1 jaar garantie had op dat ding.

Zolang verkopers dat soort onzin blijven verkondigen, blijven consumenten extra garantie kopen. iedereen baalt als iets na 1 of 2 jaar stuk is, maar als fabrikant niet garanderen dat je product dat bij normaal gebruik dient te halen, en overleven is absurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alienfruit
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 19:30

alienfruit

the alien you never expected

Ik heb Kassa al gemaild conclusie met het verhaal is dat Apple Nederland er altijd onderuit probeert te komen en je altijd moet lullen als brugman. Nooit kan makkelijk geregeld worden. Ben nu nog bezig om mijn dvd brander vervangen te krijgen. Die gewoon binnen mijn garantieperiode stuk(/onbetrouwbaar werd) ging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adames
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 27-08 10:18
Hoewel er misschien wel kritisch moet worden gekeken naar Apple vind ik Kassa zo'n onzin.
Massale verhalen over iedereen die maar wilt klagen. Natuurlijk zullen van de vele klanten er wel een paar slecht zijn behandeld door Apple. Overal worden fouten gemaakt. Maar Kassa maakt er echt een zootje van. Denk alleen maar terug aan het Ziggo debacle. Hoewel Ziggo heel veel fouten maakte, was het bij Kassa nog erger. Massaal telefoontjes aannemen van mensen die klaagden en achteraf UPC of KPN internet te hebben ..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verhaaltje inductie kook plaat
Fabrieks garantie 1 jaar
na 4 jaar 2 zones kaduk
heel het binnen werk vervangen kosten ong 1200 euro
monteur geeft aan nog niet zo oud dus hoef maar 375 euro te betalen
Brief geschreven naar keuken boer met opmerking dat de verwachte levensduur van zon product iets langer moet zijn.
Reactie van BAuknecht (producent) vul maar een formulier in voor 5 jaar garantie
dan storten wij 330 euro terug
zo gezegt zo gedaan
ik blij

bottem line : altijd reclameren en een beroep doen op wettelijke garantie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Dus op een dure auto moet je ook langer garantie krijgen? :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alienfruit

alienfruit

Nou ik ben beter behandeld door Ziggo dan vijf keer dat te maken had met Apple. Enigste keer dat het soepel ging met Apple was tijdens mijn stageperiode in het buitenland. Verder eens gehad bij een nieuw Apple product dat stuk ging in hetzelfde jaar dat het op de markt kwam -- waren ze van mening dat de 1 jaar garantietermijn verlopen was. Apparaat was nog niet een half jaar op de markt. Moet je vervolgens een boze brief schrijven naar Apple Ierland om het geregeld te krijgen. Het is dat OSX niet net zoals Windows los verkocht wordt anders.... Echt een verschrikking garantie krijgen van Apple. Acer of Philips zijn makke lammetjes vergeleken met Apple.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Verwijderd schreef op woensdag 02 december 2009 @ 15:44:
[...]

Dus op een dure auto moet je ook langer garantie krijgen? :X
Op auto's zit vaak al 3 jaar garantie. En als na 4 jaar je auto helemaal uit elkaar valt (dus niet slijtage of iets simpels wat kapot gaat en normaal 10 jaar meegaat) dan moet daar een coulance regeling voor zijn ja.

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burne
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

lasharor schreef op woensdag 02 december 2009 @ 13:08:
Een computer heeft een gemiddeld leven van zo'n 3 jaar, zo'n 2 jaar garantie zou dan ook minimaal moeten zijn.

Je koopt bij Apple daarnaast een erg duur product, daar mag je wel wat extra service bij verwachten. (maar dat lijkt bij apple niet het geval te zijn. Lees: Arrogante shop regelement)
M'n laptop is twee keer gerepareerd. De eerste keer na een paar weken, en in een half uurtje, terwijl ik met de telefoniste stond te kletsen. De tweede 'reparatie' was het vervangen van de accu. Na 2.5 jaar intensief gebruik. M'n vader had een iMac waarvan het scherm stukging, na 3.5 jaar. Ingeruild door dezelfde APR, voor 750 euro, bij aanschaf van een nieuwe. Muizen, oordopjes etc worden probleemloos omgeruild in het eerste jaar. De rest van de apple-spullen hier is nog niet stukgegaan, en er staat best wel 'iets'. Twee mini's, een stel Airports, een AppleTV, iPod en iPhones. Geen klachten, dus.

I don't like facts. They have a liberal bias.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frietsaus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Op zich geen slechte ervaringen met Apple's service, ben tot nu toe vrij goed geholpen maar ik zou eigenlijk wel graag minimaal 1 jaar pickup & return garantie zien. Nu moet je telkens je computer naar een AASP/APR brengen en dat komt me wat de strot uit als je computer een paar keer achter elkaar kapot gaat. Bij een desktop krijg je wel pickup & return zodra je AppleCare koopt, op een MacBook niet. Die moet je dus altijd wegbrengen. Beetje jammer want fabrikanten als Asus etc. halen hem wel even netjes op en leveren hem weer af.

Het is niet alleen dat ik geen zin heb een computer zelf weg te brengen, heb er vaak ook geen tijd voor en heb momenteel ook geen auto tot mijn beschikking. Enige optie is dan zelf opsturen met TNT op eigen kosten. De retourzending moet ik dan ook betalen (omdat ik niet in de buurt woon van een AASP/APR).

[ Voor 3% gewijzigd door Frietsaus op 02-12-2009 16:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zuurstok
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 08-09 13:38

Zuurstok

Passionately curious

Verwijderd schreef op woensdag 02 december 2009 @ 15:13:
[...]

Wat doen jullie dan als iemand met laten we zeggen een Nikon D3 van 3700 euro na 2,5 jaar komt aanzetten en het toestel doet niets meer. Reparatie 500 euro en blijkt iets te zijn wat eigenlijk al kapot was sinds levering toestel (fabrieksfout). Betaalt bij jullie de klant dan die volledige 500 euro?
wij kijken eerst aan de hand van de buitenkant ed of er veel schade is, vooral de hoekjes ed op ''of ie gevallen is of niet''
daarna gaan we luisteren naar wat het probleem is, of tegelijk natuurlijk :P
En vanuit daar sturen we hem op, en krijgen we een paar weken later een bericht terug wat ermee aan de hand is.
aan de hand daar weer van stellen we vast of de fabriek het moet vergoeden ( a.k.a firmware die het opeens niet meer doet, een sluiter die nog maar met 400 kliks opeens stopt met werken oid ) of dat de persoon het zelf moet betalen ( a.k.a een klepje voor aansluitingen die er gewoon af is, oid :) )

Dit alles ligt héél erg aan of het echt een fabrieksfout überhaupt KAN zijn, of niet.
Ik denk overigens dat dat ook wel zo met apple zal gaan.

Al vind ik dat met die iphone wel redelijk ''gierig''.
Een stickertje die met ''waterschade'' kan laten zien of er water in is gekomen ofzo, en als ik het goed heb dan zit hij nog vlak bij de mic ook ? like dôh dat er dan ''waterschade'' is.

Overigens zei apple ook dat hij goed waterbestendig is, maar je mag dus geen garantie eisen als je ooit een keer door een stortbui bent gefietst, dat plakkertje zegt dus waterschade, terwijl je luidspreker het opeens niet meer doet ?
Erg raar allemaal :)

* Zuurstok heeft geen ervaringen met macbooks, imacs, what so ever. Wij hebben laatst een imac aangeschaft hier, ( 2 maanden geleden ) en ik ga over een paar maandjes zelf wss een macbook halen, so we shall see.. hopelijk niet natuurlijk :P

p.s: garantie halen, is bij welk bedrijf dan ook, nooit leuk :) behalve bij azerty, een vriend van me heeft 2x z'n geheugen overgeklockt, doorgebrand, hij kreeg gewoon nieuwe :D

edit: @hieronder, dat ligt er dus echt enorm aan wiens ''schuld'' het is.
Maar als het overduidelijk een fabrieksfout is, dan schieten wij het voor, en gaan we het terug halen bij de fabriek. ( maar dan moeten we wel zeker weten dat het een fabrieksfout is. )

kijk als een camera eruit ziet alsof ie van de vuilnisbelt is opgepikt, en de lens gaat er niet meer in oid, dan betalen wij dat natuurlijk niet :)
overigens zeggen we dan vaak '' het is goedkoper om een nieuwe camera te kopen'' omdat het gewoon bullshit is om zoiets te laten maken imo :P

[ Voor 11% gewijzigd door Zuurstok op 02-12-2009 16:14 ]

Control the things you can control, maggot. Let everything else take a flying fuck at you and if you must go down, go down with your guns blazing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ghenzi schreef op woensdag 02 december 2009 @ 16:06:
[...]

wij kijken eerst aan de hand van de buitenkant ed of er veel schade is, vooral de hoekjes ed op ''of ie gevallen is of niet''
daarna gaan we luisteren naar wat het probleem is, of tegelijk natuurlijk :P
En vanuit daar sturen we hem op, en krijgen we een paar weken later een bericht terug wat ermee aan de hand is.
aan de hand daar weer van stellen we vast of de fabriek het moet vergoeden ( a.k.a firmware die het opeens niet meer doet, een sluiter die nog maar met 400 kliks opeens stopt met werken oid ) of dat de persoon het zelf moet betalen ( a.k.a een klepje voor aansluitingen die er gewoon af is, oid :) )

Dit alles ligt héél erg aan of het echt een fabrieksfout überhaupt KAN zijn, of niet.
Ik denk overigens dat dat ook wel zo met apple zal gaan.
Maar jullie betalen dus als verkoper nooit zelf een deel van de reparatiekosten terwijl dat op grond van de wet wel zou moeten. Op zich geen probleem zolang kennelijk (bij jullie) fabrikanten ook na afloop van de fabrieksgarantie (deels) betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xtra
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 28-08 18:14

Das als een verkoper/fabrikant zegt "Als wij je een slecht apparaat hebben verkocht is dat jouw probleem" dan moet je dat belonen door zelf (via een verzekering) maar te betalen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mute schreef op woensdag 02 december 2009 @ 14:10:
Dit is een bekende misvatting. Nee je hebt niet sowieso 2 jaar garantie.

Je hebt sowieso recht op 6 maanden garantie. In die periode worden geen vragen gesteld maar bij een defect je product kosteloos gerepareerd of omgeruild. De meeste fabrikanten maken daar al 1 jaar van. Daarnaast bestaat er zoiets als non-conformiteit. Als een product defect gaat terwijl je logischer wijs mag verwachten dat het product NIET kapot zou gaan binnen de gebruiksperiode als het product gebruikt is zoals het bedoeld is, is het product non-conform en zal de leverancier(!) je te gemoed moeten komen met een reparatie tegen billijke kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vigi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 12-05 16:41
Hier staat het Nederlandse systeem vrij helder uitgelegd.
Heb zelf geen ervaringen met de service van apple maar vind het verkopen van dergelijke verzekeringen altijd vreemd. Je voorkomt er misschien een hoop gezeik mee maar eigenlijk betaal je voor iets wat je al zou moeten krijgen

Real eyes, Real lies, Realize

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Tom

Als je ziet wat het kost vind ik de service van Apple ook niet om over naar huis te schrijven. Eén keer m'n vorige MBP voor reparatie weg moeten brengen, is wel goed gegaan alleen was ik em twee weken kwijt. Een paar dagen (3 of 4 werkdagen) valt te overleven maar meer vind ik veel.

In het buitenland hebben ze toch winkels die echt van Apple zijn? Zit daar verschil tussen? Hier zijn het eigen ondernemingen (vaak meerdere vestigingen) die dealer zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Vigi schreef op vrijdag 04 december 2009 @ 11:15:
Hier staat het Nederlandse systeem vrij helder uitgelegd.
Heb zelf geen ervaringen met de service van apple maar vind het verkopen van dergelijke verzekeringen altijd vreemd. Je voorkomt er misschien een hoop gezeik mee maar eigenlijk betaal je voor iets wat je al zou moeten krijgen
Als je al een verzekering wilt nemen zijn die van de Mediamarkt een stuk voordeliger dan het Applepakket (MM: pakweg 10% aanschafprijs voor een verzekering die 3 jaar geldig is) en die MM verzekering biedt naast 'verlenging garantie' (bewust tussen aanhalingstekens) ook dekking voor verlies/vallen/diefstal/vochtschade. Uiteraard moet je voor het sluiten van een MM verzekering wel het produkt bij de MM gekocht hebben. Het is dus meer een soort kostbaarhedenverzekering die je koopt.

Voorbeeld: Apple Macbook Pro 2,53GHz voor 1399 euro.
1. Apple Care: 249 euro (garantie wordt ipv 1 jaar nu 3 jaar)
2. Mediamarkt: 140 euro (garantie wordt ipv 1 jaar nu 3 jaar EN dekking tegen verlies/diefstal/vallen/waterschade).

Het mag duidelijk zijn dat de Applecare absoluut veel te duur is omdat de Applecare eigenlijk alleen dekt waar je volgens de wet al recht op hebt (zij het dat je geen gezeur hebt en met Applecare in jaar 2 en 3 niet een deel van de reparatiekosten voor eigen rekening komt). De Mediamarkt biedt dat ook maar daarnaast dus nog een veel ruimere dekking waar je echt iets aan hebt omdat de wet dat niet dekt.

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 04-12-2009 12:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

en tot welk bedrag dekt de MM verzekering? Juist.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Mijn MBP (gekocht bij de AppleStore) is in ieder geval vrij probleemloos kosteloos gerepareerd na bijna twee jaar (bij een service provider, na overleg met Apple&Apple Store) de afgelopen jaren is het altijd (soms na wat meer perikelen) goed opgelost. Zoals bij de meeste, maar niet alle, winkels waar ik wat had gekocht trouwens.

Je moet weten wat je wil, wat je rechten zijn, zo vroeg mogelijk peilen wie de tegenpartij is (en dan eventueel maar met iemand anders in zee gaan) en niet onredelijk zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 04 december 2009 @ 12:41:
Verklaar je nader.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Update: Morgen besteedt Kassa al aandacht aan het onderwerp over Apple en garantie. Zie http://kassa.vara.nl/actu...dir=kassa&thema=consument

Laptops, Ipods en nog veel meer spullen van Apple zijn zeer geliefd. Dat het wat meer kost, nemen de meeste mensen voor lief. Maar als het kapot gaat, blijkt Apple zelf vaak in strijd met de wettelijke rechten van de consument te handelen.

Verder in Kassa aandacht voor de nieuwe versie van Windows 7. Die zou gratis zijn, maar daar verstaan lang niet alle winkels hetzelfde onder.

Kassa, zaterdag om 18.55 uur op Nederland 1.

[ Voor 49% gewijzigd door Verwijderd op 04-12-2009 13:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Grappig dat mijn ervaringen dus -deels- anders zijn. Ik moest gewoon zelf noemen wat ik wilde (en waar ik recht op had), het werd me niet, zoals eigenlijk zou horen natuurlijk, aangeboden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb meerdere malen goede ervaring gehad met Apple en garantie. Daarbij kan ik niet zeggen dat iedere reseller dezelfde service biedt.

Ik heb begin dit jaar een 13" Unibody MB naar iFactors gebracht in Rotterdam (nadat ik telefonisch goed geholpen was door Apple's Customer Support) omdat hij er mee gestopt was. iFactors heeft geen eigen Technische Dienst dus ze sturen de handel op en laten het je (lange tijd later) weten wanneer hij weer opgehaald kan worden. Dit was binnen de garantie termijn dus geen probleem natuurlijk.

Afgelopen maand was mijn 15" MBP (augustus 2008 aangeschaft zonder Apple Care) ermee gestopt en ben ik wederom goed te woord gestaan door de telefonische support. Nadat de beste man me niet verder kon helpen heb ik besloten naar de Macstore te gaan in Rotterdam (omdat ik bij iFactors absoluut niet tevreden was over de service). Bij de Macstore hebben ze een eigen technische dienst en werd de MBP meteen getest. Het bleek een probleem waarvoor Apple de garantie had verlengd dus de MBP werd kosteloos gerepareerd.

Sommige resellers met eigen technische dienst kunnen je de computer zelfs weer meegeven als je hem hard nodig hebt. Je krijgt dan een seintje zodra de spullen binnen zijn (als er iets besteld moet worden) zodat je je computer even langs kunt brengen en een paar uur later weer op kunt halen.

Als je Apple Care gewoonweg te duur vind kun je natuurlijk ook nog Apple Care op Ebay kopen (is een ander draadje over) voor een fractie van de kosten hier in Nederland. Apple Care (110 euro uit mn hoofd) ligt hier al klaar voor mn nieuwe Macbook Pro die nu onderweg is uit Engeland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Trollen is niet gewenst.

[ Voor 86% gewijzigd door Hoedje op 06-12-2009 01:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• page404
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 12-09 13:53

page404

Website says no

Don't feed the troll.

[ Voor 90% gewijzigd door Hoedje op 06-12-2009 01:11 ]

ZIPper: Zelfstandig Interim Professional

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 22:54
En dat geldt ook voor jou ;)

[ Voor 88% gewijzigd door Hoedje op 06-12-2009 01:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SyS_ErroR
  • Nu online
Verwijderd schreef op vrijdag 04 december 2009 @ 12:21:
[...]

Als je al een verzekering wilt nemen zijn die van de Mediamarkt een stuk voordeliger dan het Applepakket (MM: pakweg 10% aanschafprijs voor een verzekering die 3 jaar geldig is) en die MM verzekering biedt naast 'verlenging garantie' (bewust tussen aanhalingstekens) ook dekking voor verlies/vallen/diefstal/vochtschade. Uiteraard moet je voor het sluiten van een MM verzekering wel het produkt bij de MM gekocht hebben. Het is dus meer een soort kostbaarhedenverzekering die je koopt.

2. Mediamarkt: 140 euro (garantie wordt ipv 1 jaar nu 3 jaar EN dekking tegen verlies/diefstal/vallen/waterschade).

Het mag duidelijk zijn dat de Applecare absoluut veel te duur is omdat de Applecare eigenlijk alleen dekt waar je volgens de wet al recht op hebt (zij het dat je geen gezeur hebt en met Applecare in jaar 2 en 3 niet een deel van de reparatiekosten voor eigen rekening komt). De Mediamarkt biedt dat ook maar daarnaast dus nog een veel ruimere dekking waar je echt iets aan hebt omdat de wet dat niet dekt.
AppleCare voor een MBP 15" is 349. MM verzekering +/- 250. Zit dus een goeie 100 euro verschil tussen.
Daarnaast dekt Actua (want dat is een MM verzekering) ook waterschade / diefstal e.d. 1e jaar tot 100%, 2e jaar tot 90 en 3e jaar tot 75% van de aanschafwaarde!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik vind het op zich goed dat dit soort progamma's er zijn. Ze maken mensen wel bewuster van hun rechten en zorgen dat fabrikanten/leveranciers/dienstverleners beter naar mensen luisteren en met name de financiele dienstverleners weten nu dat ze niet zo maar alles kunnen aansmeren.

Voor wat betreft technische producten en dan met name internet/telefonie hebben veel klanten zelf (ook) schuld aan de problemen. Overigens geldt dat ook wel voor financiele producten, veel klanten lezen niet waarvoor ze tekenen. Verder wordt nog wel eens de suggestie gewekt dat een bepaald product of dienst alleen maar problemen kent terwijl de meeste mensen dan probleemloos van hun product of dienst genieten.

Al met al moet je niet alleen kritisch kopen maar ook kritisch naar Kassa en Radar kijken.

[ Voor 7% gewijzigd door Hoedje op 06-12-2009 01:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieB
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 13-09 12:07
Verwijderd schreef op vrijdag 04 december 2009 @ 12:21:
[...]

Niet om AppleCare te promoten, maar je vergeet hierbij wel dat bij AppleCare het product bij je thuis wordt opgehaald en indien mogelijk op locatie wordt gerepareerd, daarbij is AppleCare wereldwijd geldig.
En bij Mediamarkt is het maar afwachten wat er gebeurt als je laptop kapot is en hoe lang je hem kwijt bent.

Overigens heb je volgens de wet 2 jaar recht om een claim in te dienen bij een defect wat evt. al bij de aankoop aanwezig geweest zou kunnen zijn. (bv. de topcase defecten bij de oude MacBooks). Dit is iets anders dan de garantie van een jaar die Apple biedt. Volgens mij staat dit ook al op de vorige pagina uitgelegd.

Sony A6700 - 10-18 F4 - 18-50 F2.8 - 24 F1.8 - 56 F1.4 - 70-350G

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ridder
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-03 20:03

Ridder

Advanced Moo Device

Trollen is niet gewenst.

[ Voor 95% gewijzigd door Hoedje op 06-12-2009 01:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
RobbieB schreef op vrijdag 04 december 2009 @ 18:11:
[...]

Niet om AppleCare te promoten, maar je vergeet hierbij wel dat bij AppleCare het product bij je thuis wordt opgehaald en indien mogelijk op locatie wordt gerepareerd, daarbij is AppleCare wereldwijd geldig.
En bij Mediamarkt is het maar afwachten wat er gebeurt als je laptop kapot is en hoe lang je hem kwijt bent.

Overigens heb je volgens de wet 2 jaar recht om een claim in te dienen bij een defect wat evt. al bij de aankoop aanwezig geweest zou kunnen zijn. (bv. de topcase defecten bij de oude MacBooks). Dit is iets anders dan de garantie van een jaar die Apple biedt. Volgens mij staat dit ook al op de vorige pagina uitgelegd.
Als je veel reist kan Applecare handiger zijn vanwege mogelijkheid buitenlandse APR's te benaderen (
Verlies/diefstal valt dan vaak wel onder een reisverzekering.). Reis je weinig met je laptop en heb je 2 laptops/computers (waarvan eentje gebruikt kan worden als de ander in reparatie is) dan is die Mediamarktverzekering al een stuk voordeliger. Pick up and return van een iMac is weliswaar praktisch maar bij een laptop niet echt interessant. Voor pick up and return moet je weer thuis blijven, ook niet altijd praktisch.

Overigens: reis je weinig met je laptop dan kan een inboedelverzekering met allrisk dekking ook al veel risico's wegnemen.

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 04-12-2009 19:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronaldme
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 14-05-2024
Zelfde gezeur als met VISTA of upc ziggo weet ik veel wat.
Van de miljoen gebruikers hebben er 1000 problemen dat word BREED met (hoofdletters) uitgemeten... het is een duur product dat apple care, het hele apple gebeuren is duur ,,, maar dan heb je ook waar voor je geld. (als ik het geld had kocht ik ook apple producten)
waarom nu niet eens een KASSA, over hoe goed een product is, misschien omdat geen kijkers trekt

[ Voor 3% gewijzigd door ronaldme op 04-12-2009 20:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
ronaldme schreef op vrijdag 04 december 2009 @ 20:04:
Van de miljoen gebruikers hebben er 1000 problemen dat word BREED met (hoofdletters) uitgemeten... het is een duur product dat apple care, het hele apple gebeuren is duur ,,, maar dan heb je ook waar voor je geld. (als ik het geld had kocht ik ook apple producten)
waarom nu niet eens een KASSA, over hoe goed een product is, misschien omdat geen kijkers trekt
Bij Radar hebben ze het fenomeen warme douche voor iets dat goed gaat ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xtra
  • Laatst online: 28-08 18:14
Vorige week bij kassa: De AH Banketstaaf is de beste en die van de warme bakker was ook goed ;)

Als je zelf 1 van die 1000 bent maakt het niet zoveel uit dat het bij miljoenen probleemloos werkt. Of zou jij lekker je UPC abonnementje blijven betalen terwijl je geen TV kunt kijken/internetten.
De gemiddelde consument kan niet op tegen callcentra en bedrijfsjuristen. Als die worden geholpen door dit soort programma's dan mogen ze daar wat mij betreft volop zeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wombat13
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 13-09 18:22
Bedoel jij niet stiekem Radar? ;)

[ Voor 67% gewijzigd door Hoedje op 06-12-2009 01:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ridder
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-03 20:03

Ridder

Advanced Moo Device

Zou best kunnen....ben geen kenner.
Ik probeer altijd zo snel mogelijk door te zappen.
Ik weet alleen dat de een triest is en de ander wel.

Zo, nu nog even kijken waar de speciale tekens zitten op zo'n Mac....als ik ze niet snel vindt ga ik klagen!!!
Ik kan niet eens een typen als 1......Apple's schuld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb bij Acer juist hemel en aarde moeten bewegen om mijn laptop binnen de garantietermijn te laten repareren. Na drie maanden kreeg ik dezelfde machine gerepareerd terug. Drie maanden zonder computer, dat kan natuurlijk geen enkele computerfreak aan. Helaas begon dat barrel enkele maanden later weer defecten te vertonen, dus ik kocht weer een pc, en dit keer een HP. Ook dat was de grootste rommel, dat heeft me besloten om over te stappen naar de duurdere Apple.

Ik ben begonnen met een MacBook Core2Duo 2 GHz (wit) en heb inmiddels een alu versie van de MacBook, tegenwoordig MacBook Pro 13". Nooit niks geen problemen, zelfs geen software crash, maar goed, dat is omdat ik geen Windows draai. Wel heb ik voor de laatste machine de AppleCare erbij genomen. Ga daarvoor niet naar een APR maar koop deze via Ebay. Dat scheelt echt een heleboel Euro's en de garantie is hetzelfde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dipsausje
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Hmm Apple wordt zo ongeveer afgeschilderd als een bedrijf waar je echt geen zaken mee moet doen. Beetje overdreven naar mijn idee, vooral ook omdat ze het vaak eigenlijk over winkels hebben en dan zeggen dat Apple je niet mag doorsturen naar de fabrikant... :?

Ook het voorbeeld van de jongen die (als ik het goed verstaan had) zijn iPod Touch toch echt in de USA had gekocht en dan moeilijk doen over Apple hier en over Nederlands recht beginnen. Dat Nederlandse recht heeft natuurlijk geen betekenis als je buiten NL iets koopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dipsausje schreef op zaterdag 05 december 2009 @ 19:27:
Hmm Apple wordt zo ongeveer afgeschilderd als een bedrijf waar je echt geen zaken mee moet doen. Beetje overdreven naar mijn idee, vooral ook omdat ze het vaak eigenlijk over winkels hebben en dan zeggen dat Apple je niet mag doorsturen naar de fabrikant... :?

Ook het voorbeeld van de jongen die (als ik het goed verstaan had) zijn iPod Touch toch echt in de USA had gekocht en dan moeilijk doen over Apple hier en over Nederlands recht beginnen. Dat Nederlandse recht heeft natuurlijk geen betekenis als je buiten NL iets koopt.
Helemaal mee eens. Aantal klachten over Apple bij Consumentenbond was 100. Niet echt heel veel. Uiteraard moet Apple (zowel de APR's als Apple.nl/store zich aan het consumentenrecht houden maar er is geen reden te veronderstellen dat dat meer of minder gebeurt dan bij andere electronicawinkels (alhoewel de Mediamarkt het consumentenrecht heeft vastgelegd in haar algemene voorwaarden).

Grappig waren trouwens de klachten over Windows 7 en de 25 a 30 euro die men moet betalen voor het 'gratis' opwaarderen van Vista naar Windows 7 (ivm de verzendkosten van de schijfjes indien de computer gekocht is gedurende enkele maanden voor en na lancering Windows 7). Bij Apple is dat (van 10.5 naar 10.6) maar een tientje en dat wordt ook van tevoren duidelijk gecommuniceerd :). Om nog maar te zwijgen van de spotgoedkope opwaardering naar 10.6 voor alle 10.5 gebruikers (29,95) waar dat bij Windows iets van 120 euro is.

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 05-12-2009 19:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keypunchie
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Ik had het idee dat Apple een beetje kop van jut was, als voorbeeld van hoe slecht het gesteld is met de garantie en service in Nederland. (Bleek ook wel met het item over de "administratiekosten" van Win7 upgrade)

Twee dingen vielen me op:
- Slechte zaak van Apple om niet te reageren en niet in het programma op te treden. Dat is laf.
- Ook slechte zaak dat zij geen lid zijn van die geschillencommissie of hoe dat dan ook heet.

Dan wel blijkt uit de rapportage dat als je gewoon een beetje dramt en laat weten dat je je recht kent, je gewoon wel je garantie krijgt. Dat is het lamme hier in Nederland, praktisch geen winkelier verleent service, behalve als je je bek open trekt en stennis schopt.

(En dan verbaasd zijn dat we zo'n land van de ruwe omgangsvormen zijn geworden, tsja)

[ Voor 5% gewijzigd door Keypunchie op 05-12-2009 19:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oppie
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17-06 10:37
Net de uitzending bekeken en toch wel erg opgekeken van de houding van Apple. Uiteraard wordt zoiets breed uitgemeten, als het sporadisch zou voorkomen dan zou er geen item aan besteed worden. Service verlenen kost een hoop geld voor een bedrijf en dus ook voor Apple. Als je dat kan voorkomen door je terughoudend op te stellen dan is dat niet netjes maar vanuit dat standpunt wel begrijpelijk. Als jij net die consument bent waar dat gebeurt dan is dat wel erg zuur. Toch denk ik dat als je correct blijft en schriftelijk je beklag doet en Apple wijst op het niet naleven van de wetgeving dat ze wel gehoor zullen geven, moet je wel wat moeite voor doen.
Wel jammer dat ze naar Kassa toe niet wilden reageren. Aan de andere kant, als je daar gaat lopen roepen dat ook na het 1e jaar voor iedereen garantie gaat verlenen dan kun je dat niet meer terugdraaien en heb je iedereen aan de lijn hangen morgen. Apple kiest duidelijk voor een stukje imago verlies in plaats van extra kostenpost qua service na 1+ jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dipsausje
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Keypunchie schreef op zaterdag 05 december 2009 @ 19:34:
Twee dingen vielen me op:
- Slechte zaak van Apple om niet te reageren en niet in het programma op te treden. Dat is laf.
- Ook slechte zaak dat zij geen lid zijn van die geschillencommissie of hoe dat dan ook heet.
Ik had sterk het idee dat het probleem meer bij APR dan bij Apple zat, ook niet onbelangrijk: wat wij kennen als zijnde "Apple" hier in Nederland is eigenlijk Iers. Volgens mij doet Apple Nederland niet veel meer dan de administratie van verkoop en telefonische hulp voor eenvoudige problemen leveren. Alles daarbuiten komt in Ierland terecht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinnienerd
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16:15
Oppie schreef op zaterdag 05 december 2009 @ 19:40:
Net de uitzending bekeken en toch wel erg opgekeken van de houding van Apple. Uiteraard wordt zoiets breed uitgemeten, als het sporadisch zou voorkomen dan zou er geen item aan besteed worden. Service verlenen kost een hoop geld voor een bedrijf en dus ook voor Apple. Als je dat kan voorkomen door je terughoudend op te stellen dan is dat niet netjes maar vanuit dat standpunt wel begrijpelijk. Als jij net die consument bent waar dat gebeurt dan is dat wel erg zuur. Toch denk ik dat als je correct blijft en schriftelijk je beklag doet en Apple wijst op het niet naleven van de wetgeving dat ze wel gehoor zullen geven, moet je wel wat moeite voor doen.
Wel jammer dat ze naar Kassa toe niet wilden reageren. Aan de andere kant, als je daar gaat lopen roepen dat ook na het 1e jaar voor iedereen garantie gaat verlenen dan kun je dat niet meer terugdraaien en heb je iedereen aan de lijn hangen morgen. Apple kiest duidelijk voor een stukje imago verlies in plaats van extra kostenpost qua service na 1+ jaar.
Je mag toch wel verwachten dat een fabrikant minstens 2 jaar garantie geeft? Als je dure designproducten maakt moet je ook goeie garantie geven...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat een kortzichtige reacties zeg. Even een opsomming van de laatste pagina (willekeurige volgorde):
Ten eerste is het doel van een consumenten programma om problemen te lokaliseren en te onderzoeken. Of een Apple wel of niet goed is daar gaat het gehele item niet over (en is ook niet hun taak), dit ging puur om de garantie afhandeling. Verder hebben ze of Apple wel of geen goede producten maakt helemaal in het midden gelaten (kun je naar mijn mening ook weinig over zeggen omdat je dit per toepassing moet bekijken).

Naar mijn mening is het aandacht besteden hieraan een goede zaak. Apple heeft zich gewoon te houden aan de Nederlandse regelgeving. Het is anno 2009 naar mijn mening idioot dat je achter je recht aanmoet (ik heb hetzelfde gezeur eens gehad met een telecom provider). Deze zaak ging natuurlijk ook lang niet alleen om Apple. Het gaat erom dat consumenten geïnformeerd worden over hun rechten betreffende aankopen. Nederland zit vol met regels over belastingen, premies, consumenten aankopen etc. Het is denk ik wenselijk dat er programma's bestaan die deze regels aan de man brengen zodat je weet waar je recht op hebt. 1 keer in de zoveel tijd pakken ze een bedrijf en stellen hun werkwijze aan de kaak. Volgende keer is het Ziggo of KPN.

Je hebt in Nederland recht op een goed werkend product, ook na de garantie periode. Fabrikanten zouden deze garantie zonder gezeur moeten geven. Het is niet van deze tijd dat je moet dreigen met een rechtszaak alvorens geholpen te worden.

[ Voor 14% gewijzigd door Hoedje op 06-12-2009 01:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Voor hen die zeggen "het zijn maar 1000 problemen op 1 miljoen gevallen", denk svp iets verder door. Als het er maar 1000 zijn, waarom doet Apple dan niet zijn best om die gevallen goed op te lossen? Elk probleem is er een teveel, je kan ook niet zeggen "er gingen maar 1000 mensen dood door ons product, terwijl 1 miljoen mensen het gebruiken".

Apple geeft erg karige garantie, en moet zich gewoon aan de wet houden. Het komt nu deels over als een bedrijf dat misbruik maakt van de nogal eens religieuze houding van haar gebruikers.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _AvA_
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 23-06 20:13

_AvA_

en dat ben zo.

Het is gewoonweg belachelijk dat je bij apple extra moet betalen voor iets waar je gewoon recht op hebt volgens de wet. Vele apple liefhebbers zien dit als 'normaal', het is echter gewoon een smerige truc om je nog meer geld afhandig te maken.

Ik zal niet snel meer een apple product kopen na de waardeloze ervaring met de klantenservice, nadat het scherm van mijn iPhone binnen 3 maanden stuk ging. Sowieso is het een overhypete telefoon die niet eens kon wat mijn voormalig windows mobile telefoontje wel kon. Heb nu weer plannen om een HTC HD2 te kopen, dat is tenminste een fatsoenlijk apparaat.

Droogkloot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

ppl

Vinnienerd schreef op zaterdag 05 december 2009 @ 19:52:
[...]

Je mag toch wel verwachten dat een fabrikant minstens 2 jaar garantie geeft? Als je dure designproducten maakt moet je ook goeie garantie geven...
Dat mag maar zo werkt garantie binnen de EU en Nederland niet. Men gaat uit van de winkelier waar je het product koopt en dus niet de fabrikant. Dat wat de fabrikant levert als zijnde fabrieksgarantie heet officieel extra garantie wat alleen maar aanvullend is op wettelijke garantie (waar het bij Kassa kennelijk om ging).

Bij Apple is het echter zo dat we hier geen fysieke Apple winkels, alleen een online store. Als je wat uit die online store haalt dan is Apple de winkelier en moeten zij gewoon garantie leveren zoals de wet stelt. Als je het in een fysieke winkel haalt heeft Apple er niets meer mee te maken omdat je dan bij niet-Apple winkels komt in de vorm van een reseller (of APR zoals dat officieel heet) of iets anders (bijv. de Media Markt). In dat geval is Apple gewoon fabrikant die de extra garantie moet leveren maar verder is het de winkelier die de gehele garantieafhandeling moet doen. Dit is een heel erg belangrijk gedeelte die je niet snel in consumentenprogramma's belicht ziet worden. De insteek bij dat soort programma's lijkt ook haast wel het zwart maken van een bedrijf te zijn, de kritiek is lang niet altijd terecht omdat men bepaalde zaken totaal niet in ogenschouw neemt. Als je APR's gaat testen en dan Apple (de fabrikant) op z'n donder geeft ben je uiterst bedenkelijk bezig waarbij je op het randje van legaliteit balanceert (het onnodig zwart maken van een bedrijf is namelijk strafbaar). Op moment dat je bij de Dixons een Sony camera koopt dan heeft Sony geen slechte garantieafhandeling als de Dixons je garantiegeval niet wil aannemen. Kennelijk vinden ze bij Kassa van wel... Geef dan gewoon de betreffende winkels de schuld en zoek dan uit waar je het beste terecht kan voor je garantie of hoe je het dan moet spelen.

Nou is het schermen met garantie wel leuk en aardig maar wat velen niet weten en/of schijnen te (willen) snappen is dat er nog een redelijkheidsclausule aan vast zit. Mensen denken ten onrechte dat garantie gratis reparaties e.d. betekent maar dat is helemaal niet zo. Er zijn diverse factoren die uiteindelijk bepalen of je een deel van de kosten moet vergoeden of niet. Ook het beroepen op garantie door de consument is aan een aantal voorwaarden onderworpen. Het is dus niet zomaar even een kwestie van "hij is stuk, fix 'm", in een aantal gevallen zul je met bewijs moeten komen. Dat zal Kassa ongetwijfeld niet vertellen omdat ze dan erg uitgebreid bij de garantieregeling moeten stil staan waardoor ze in tijdnood komen. Dat soort dingen gebeuren wel vaker bij tv-programma's waardoor het noodzaak is om ze met een pak zout te kijken. Men vertelt niet het hele verhaal omdat ze daar de tijd niet voor hebben. Bij iets als Radar daarentegen heb ik meer het idee dat ze het gewoon niet willen omdat ze anders het bedrijf niet meer kunnen uitfoeteren en zwart maken.

Je mag dus ook wel verwachten dat mensen iets meer dan 1 hersencel hebben en zich dit allemaal ook wel kunnen bedenken. Altijd zelf onderzoek doen en niet zomaar op tv programma's af gaan.

Edit: een heel bedenkelijk voorbeeld van het item bij Kassa is de persoon die in Amerika een iPod Touch koopt en dan hier in Nederland garantie claimt. Het lijkt mij niet bepaald logisch dat als je in Amerika iets koopt dan ook meteen de Nederlandse wetgeving van kracht is. Ander voorbeeld is de lijst met levensduur die ze hanteren. Er staat nergens vastgelegd dat dit de technische levensduur dient te zijn, de economische levensduur kan dus ook genomen worden en dan liggen de cijfers ineens heel anders. Dat zie je dan ook terug in wat bijv. de Media Markt hanteert als gemiddelde levensduur. Het is dan ook maar de vraag in hoeverre die gast van de consumentenbond dit heeft meegenomen.

[ Voor 23% gewijzigd door ppl op 05-12-2009 20:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alienfruit

alienfruit

Ik vond zelf dat Kassa maar machtige voorbeelden gaven. Jammer, dat ze geen contact hebben opgenomen met mij. Ik wilde wel horen van Apple elke keer als ik AppleCare zo moeilijk doen qua garantie. Zelfs binnen het eerste jaar. Echt, Apple is duizenden malen erger dan Acer jaren geleden was. Ik kan toch verwachten dat er geen stof in het scherm zit? En dat ze vervolgens niet moeilijk doen? Of een MacMini die stuk gaat binnen het eerste jaar. Of vreemde vlekken op de behuizing van mijn MBP? Of de dvd-brander die 9/10 niet wil branden op zowel A als B-merken? Of een oplader die stuk is zonder dat het een los contact probleem is? Elke keer ben ik er dagen mee bezig geweest om garantie te krijgen. Soms zelfs een brief moeten schrijven naar Apple Ierland. Nee, Apple en service is ver te zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwintessens
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 13-09 18:32
Ik heb het item ook gezien en moet zeggen dat ik in het voorbeeld van de TimeCapsule wel triest word van de wijze waarop Apple daar mee omgaat. Je mag toch een langere levensduur verwachten van zo'n produkt dan 18 maanden?
Verder ben ik het wel eens met berichten hier: als je een produkt in het buitenland koopt (vaak omdat het daar goedkoper is) dan moet je niet garantie hier gaan claimen, notabene bij de fabrikant en niet de verkoper. Het is sneu (en ik ben wel van mening dat Apple wel coulance zou mogen toepassen als een Ipod touch twee keer binnen een half jaar kapot gaat, ik bedoel, daar schaam je je als fabrikant toch voor?) maar Apple staat hierin volgens mij wel in zijn recht.
Ik ben geen liefhebber van het Apple Care gebeuren; één jaar garantie op dergelijke dure zaken vind ik niet getuigen van veel vertrouwen in je eigen produkt, bovendien is de garantie die je erbij koopt vreselijk duur. (Wederom vraag ik me dan af wat ze zelf verwachten van hun produkten.)

Enfin: Het had Apple gesierd als ze met een goede reactie was gekomen, niet reageren vind ik arrogant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• syntesia
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 16:13
heb vaak apple gebelt voor mijn in ears dat die snel kapot gingen enzo. echt super service daarmee ook gewoon vaak nieuwe gehad top hoor. maar mijn ipod touch nog van de 1e batch 1e generatie. nu al 2jaar oud.
maar half jaar geleden ofzo gebelt naar apple omdat mijn home button soms gewoon niet goed reageerd.
en gevraagd of die gerepareerd kon worden maar moest dan betalen. prijs: 180 euro :S gewoon een nieuwe ipod touch dus. naja dus niet gedaan. zit hier nog steeds met dezelfde ipod touch. met nog steeds een soms niet goed werkende home button.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Niet online

ppl

@alienfruit: sommige mensen hebben nou eenmaal veel pech :( Maar begrijp ik nou uit je verhaal dat de Apple dealer weigert om aan garantie en AppleCare te voldoen en dat je hiervoor met Apple Ierland contact hebt moeten opnemen? Of heb je direct alles via Apple Ierland zitten regelen? Waar heb je dan je Apple spul gekocht, bij de online Apple store of bij zo'n dealer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alienfruit

alienfruit

Ja, contact opgenomen na dat Apple Benelux moeilijk deed. Ik had het via de Online Apple Store gekocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ooit probleempje gehad met een MacBook Air. Tweedehandsje, maar met applecare. OSX wilde niet opnieuw installeren. Naar de Apple Store in A'dam. Kostenloos, zonder veel vragen, werd de machine doorgelicht, OS geïnstalleerd, en na 3 uur kon ik hem weer ophalen.

Kudos voor Apple en de Apple Store A'dam in het bijzonder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online
Kwintessens schreef op zondag 06 december 2009 @ 01:27:
Verder ben ik het wel eens met berichten hier: als je een produkt in het buitenland koopt (vaak omdat het daar goedkoper is) dan moet je niet garantie hier gaan claimen, notabene bij de fabrikant en niet de verkoper. Het is sneu (en ik ben wel van mening dat Apple wel coulance zou mogen toepassen als een Ipod touch twee keer binnen een half jaar kapot gaat, ik bedoel, daar schaam je je als fabrikant toch voor?) maar Apple staat hierin volgens mij wel in zijn recht.
Uhm, op de notebooks zit wereldwijde garantie. In de USA gekocht maar hier ter garantie aanbieden zal dus geen enkel probleem mogen zijn.

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B2
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 09:29

B2

wa' seggie?

Typische azijnzeikers van Kassa. Ik heb mijn ervaringen doorgegeven, maar in het item geen plaats voor positieve ervaringen.
Mijn PowerMac G5 is in het verleden al eens compleet gereviseerd buiten de garantie om. MacBook Pro is ook al vervangen voor een nieuw (qua specs zelfs beter) exemplaar buiten de standaard garantie.

Tegenwoordig koop ik gewoon voor een paar tientjes AppleCare op ebay. Nergens geen gezeur over.

[ Voor 13% gewijzigd door B2 op 07-12-2009 14:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frank_b
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 30-06 08:26
Geen ervaring nog buiten de garantie, echter ging mijn MacBook Pro die ik in Florida op vakantie had gekocht (idd stuk goedkoper) wel stuk na 9 maanden.

Ingeleverd bij een reseller en gewoon onder garantie gerepareerd _/-\o_

Even scannen bij binnenkomst en er werd gelijk bijvertelt dat er nog garantie opzat.
(geen applecare bijgekocht) probleem was binnen 4 dagen verholpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onzichtbaar
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 13:57
Naast de Time Capsule problemen zijn er ook massa's mensen die de externe HD op een Airport Extreme maar niet aan het sharen krijgen. Laat staan in een Apple/Windows omgeving, terwijl dat wel eenvoudig mogelijk zou moeten zijn volgens de specs.

Koga F3 8.0, NAD M33, KEF R11, Asus Maximus Z790

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

onzichtbaar schreef op maandag 07 december 2009 @ 14:34:
Naast de Time Capsule problemen zijn er ook massa's mensen die de externe HD op een Airport Extreme maar niet aan het sharen krijgen. Laat staan in een Apple/Windows omgeving, terwijl dat wel eenvoudig mogelijk zou moeten zijn volgens de specs.
Klopt, veel mensen vergeten volgens mij de software voor pc te installeren. Heb dat al wel vaker gelezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DanceTrend
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22-01 10:03

DanceTrend

w0ei

LED-Maniak schreef op maandag 07 december 2009 @ 13:46:
[...]

Uhm, op de notebooks zit wereldwijde garantie. In de USA gekocht maar hier ter garantie aanbieden zal dus geen enkel probleem mogen zijn.
Garantie ja, dat is het probleem ook niet. Het gaat hier echter om consumentenrecht: dat geldt in Europa, voor producten die in Europa aangeschaft zijn (lijkt me).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
LED-Maniak schreef op maandag 07 december 2009 @ 13:46:
[...]

De fabrieksgarantie is vaak wereldwijd (m.u.v. de iPhone) maar de Nederlandse regels inzake consumentenbescherming gelden alleen als op de koop Nederlands recht van toepassing is en dat is (doorgaans) niet zo als het product gekocht is in het buitenland. Dit betekent dat na afloop van de fabrieksgarantie van 1 jaar je als koper alleen nog rechten kunt uitoefenen op grond van het recht van het land waar je het product hebt gekocht jegens die buitenlandse verkoper. In het voorbeeld van de kapotte iPod Touch in Kassa kan de koper tot 1 jaar na aanschaf Apple wereldwijd aanspreken en na afloop van dat jaar alleen de verkoper in de USA (waar de iPod Touch was gekocht).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jay-v
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

Jay-v

Uhhhh......

Verwijderd schreef op vrijdag 04 december 2009 @ 12:41:
Het volledige bedrag met uitzondering van 50 euro eigen risico. Na 1 jaar 10% afschrijving, na 2 jaar 25% afschrijving. Dit is gewoon een Actua verzekering, geen eigen Media Markt verzekering.

Die 140 euro klopt trouwens niet. Bij een laptop van 750 TOT 1000 euro is het al 150 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MoietyMe
  • Laatst online: 26-05 08:10

MoietyMe

zij/haar

Bij AppleCare van desktops zit overigens ook service aan huis. En AppleCare geld ook voor eventuele Apple Cinema/LED Displays die je tegelijkertijd koopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Apple is qua garantiebepaling echt een arrogant bedrijf. In okt 2007 heb ik een iMac gekocht 2.8 ghz extreme a 2100 euro. Afijn in mei 2009 gaat de voeding stuk, dat valt buiten de garantie dus ik moet betalen a 200 euro. 6 maanden later, iMac start niet meer op en ruikt naar verbrand plastic. En wat denk je, voeding weer stuk..

Als consument voel je je gewoon bedrogen, een apparaat van 2100 euro moet gewoon minimaal 5 jaar goed functioneren toch? Afijn ik ben nu in discussie met apple en hierbij sta ik voor een aantal dilemma's.

Ten eerste apple hanteerd ook hun eigen repair policy. De eerste voeding die stuk is gegaan wordt omgeruild door apple, en wat schijnt daar heb je maar 3 maanden garantie op (achteraf achtergekomen).
Maar als consument koop je een nieuwe voeding toch? Dan zou je daar weer een jaar garantie op krijgen, maar dat is mijn woord tegen apple (geen speld tussen te krijgen).

Ten tweede, als ik 2 jaar consumentenrecht heb dan zou de reparatie in mei 2009 vergoed moeten worden?
Maar nee, je moet een "consumer law claim" indienen op dat moment, dus restitutie is alleen mogelijk op het moment van stukgaan.
Maar als consument heb je apple op de hoogte gebracht van het defect, deze is notabene vervangen door apple en de oude is ingenomen voor onderzoek, dat zou dan dus een "consumer law claim" zijn?
Dus dan zou je eigenlijk het bedrag terug moeten krijgen. Maargoed dat is dan weer mijn woord tegen apple.

In andere woorden als je een duur product bij apple koopt en het gaat stuk dan ben je gewoon f0cked..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onzichtbaar
Verwijderd schreef op dinsdag 08 december 2009 @ 13:48:
Apple is qua garantiebepaling echt een arrogant bedrijf.
Apple is arrogant geworden doordat de gebruikers een bijna religieuze ervaring hadden bij het merk. Tekortkomingen werden liefdevol goedgepraat. Als je daar als niet-gebruiker (de overgrote meerderheid) wat van zei werd je gelijk uitgemaakt voor Apple-hater. Pas nu is er oog voor het leed en de trauma's van de Apple volgelingen. Gezonde ontwikkeling naar normale marktwerking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

onzichtbaar schreef op dinsdag 08 december 2009 @ 14:01:
[...]

Apple is arrogant geworden doordat de gebruikers een bijna religieuze ervaring hadden bij het merk. Tekortkomingen werden liefdevol goedgepraat. Als je daar als niet-gebruiker (de overgrote meerderheid) wat van zei werd je gelijk uitgemaakt voor Apple-hater. Pas nu is er oog voor het leed en de trauma's van de Apple volgelingen. Gezonde ontwikkeling naar normale marktwerking.
Ocharme, wil je erover praten? :+

Maar nee ik denk dat dat een hele andere discussie is, apple is altijd al arrogant geweest, in ieder geval wel in prijs, maar als je het in relatie ziet met wat de markt bied dan hebben ze wel degelijk goede "bijna religieuze" producten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vgroenewold
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11-08 20:06
Als ik de tevredenheids-onderzoeken mag geloven, dan heeft iedere fabrikant zijn problemen, Apple is hierin blijkbaar nog vrij goed. Maar het gaat dus om die mensen met een probleem, die moeten natuurlijk goed geholpen worden. De ervaringen zijn echter zo divers, dat het lastig is te bepalen of Apple nu echt zo erg is als in Kassa wordt gesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Niet online

ppl

Verwijderd schreef op dinsdag 08 december 2009 @ 13:48:
Ten eerste apple hanteerd ook hun eigen repair policy. De eerste voeding die stuk is gegaan wordt omgeruild door apple, en wat schijnt daar heb je maar 3 maanden garantie op (achteraf achtergekomen).
Maar als consument koop je een nieuwe voeding toch? Dan zou je daar weer een jaar garantie op krijgen, maar dat is mijn woord tegen apple (geen speld tussen te krijgen).
Neen! Het is doodnormaal dat je op wat voor reparatie dan ook 3 maanden garantie krijgt ongeacht of er uitgedeukt, schoongemaakt, aangedraaid of dingen vervangen worden. Dat is niet iets wat Apple doet, dat is iets wat iedereen doet en voor zover ik weet ook prima volgens de wet mag.
Ten tweede, als ik 2 jaar consumentenrecht heb dan zou de reparatie in mei 2009 vergoed moeten worden?
Maar nee, je moet een "consumer law claim" indienen op dat moment, dus restitutie is alleen mogelijk op het moment van stukgaan.
Maar als consument heb je apple op de hoogte gebracht van het defect, deze is notabene vervangen door apple en de oude is ingenomen voor onderzoek, dat zou dan dus een "consumer law claim" zijn?
Dus dan zou je eigenlijk het bedrag terug moeten krijgen. Maargoed dat is dan weer mijn woord tegen apple.

In andere woorden als je een duur product bij apple koopt en het gaat stuk dan ben je gewoon f0cked..
Zo werkt het ook niet geheel. In België heb je 2 jaar wettelijke garantie, in Nederland voor zolang als de verwachte levensduur van het product. Alleen de 1e 6 maanden hoef je niet te bewijzen dat het een fabricage fout is, na die 1e 6 maanden echter wel...kort gezegd ;) Het is ook niet zo dat iets volledig vergoed moet worden, er is ook een stukje redelijkheid waarbij men slijtage meeneemt in het verhaal. Door slijtage kan het erop neer komen dat je de kosten moet delen met de leverancier. Er staat echter nergens iets over dat je oude defecte onderdelen terug zou moeten krijgen of dat je een gedeeltelijke restitutie zou moeten krijgen.

Het idee van deze wetgeving is heel simpel: je hebt als consument recht op een goed werkend product, zo niet dan krijg je restitutie (waarbij ook hier weer slijtage, leeftijd van product mee wordt gewogen). Je zult dit echter wel kenbaar moeten maken bij de leverancier. Je kunt het beste kijken op wat consuwijzer.nl over garantie te vertellen heeft. Ik denk dat hier eerder sprake is van misinterpretatie van de wetgeving door de klant dan van echte arrogantie van Apple (wat overigens ook niet abnormaal is want helaas heeft ieder groot bedrijf een zekere dosis arrogantie :X).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
ppl schreef op dinsdag 08 december 2009 @ 17:07:
... Het is ook niet zo dat iets volledig vergoed moet worden, er is ook een stukje redelijkheid waarbij men slijtage meeneemt in het verhaal. ...
Is dit wel zo? Ik dacht altijd dat die redenering met ongerechtvaardigde verrijking te maken heeft. Met wat googelen kom je dan op onder andere dit verhaal.
Het zou dan ook onaanvaardbaar zijn dat de consument, die zijn contractuele verplichting correct is nagekomen, de verkoper, die zijn verplichting niet correct is nagekomen, een vergoeding zou moeten betalen voor het gebruik van het gebrekkige goed. Met het nieuwe goed ontvangt de consument enkel datgene waarop hij recht heeft, dat wil zeggen een goed dat in overeenstemming is met wat is overeengekomen. Er kan in casu dan ook totaal geen sprake zijn van een onrechtmatige verrijking van de consument.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilf
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online

Wilf

shuo cao cao

Ik heb geen hoge pet op van Apple's klantenservice door de vele horrorverhalen.

Zelf heb ik ook een vervelende ervaring: na een paar maanden bezit van mijn nieuwe laptop wilde ik nieuw werkgeheugen erin hebben. Ik mijn laptop achtergelaten. Word mij vermeld dat een schroefje versleten is en ze hem niet openkrijgen. Er zou iemand aan hebben geprutst. Ik werd dus direct als verdachte aangemerkt, alsof ik mijn 2000 euro kostende nieuwe laptop expres zou gaan beschadigen :| Uiteindelijk heb ik de reparatie van het schroefje niet hoeven te betalen en kreeg ik mijn werkgeheugenuitbreiding alsnog voor de afgesproken kosten, maar dat heeft heel wat uurtjes aan de Apple hotline hangen gekost.

Ik ben er sinds kort ook achter dat mijn input het niet doet (had hem nooit eerder gebruikt, onlangs wel en alleen het linkerkanaal werkt) maar omdat de laptop nu al 12 maanden oud is durf ik er niet eens mee terug te gaan, want voor je het weet bellen ze je op: 90 euro onderzoekskosten en 2500 euro reparatiekosten voor de jack input, en het is je eigen schuld omdat je onvoorzichtig ben geweest met je apple.

Ik weigerde ook Apple Care aan te schaffen daar ik het namelijk raar vind dat je wettelijke garantie af zou gaan kopen - wat overigens niet eens kan - dus dan ben je dubbel bezeken vwb support. In ieder geval ben je dan extra verdacht en niet te vertrouwen - alle gebreken zijn dan jouw schuld.

Apple retailers lijken wel een 'guilty until proven innocent'-politiek opgelegd te krijgen.

Laat a.u.b. Applefundamentalistische replieken achterwege als JAMAAR ZE ZIJN GEWOON GEWELDIG!!!11 maar reageer normaal en on topic. Er zijn legio mensen met deze ervaringen, allemaal (hardcore) Apple users tot en met, maar support en wettelijke garantie is gewoon geen goed punt bij Apple, wat raar is gezien de dure produkten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onzichtbaar
ppl schreef op dinsdag 08 december 2009 @ 17:07:
[...]
Zo werkt het ook niet geheel. In België heb je 2 jaar wettelijke garantie, in Nederland voor zolang als de verwachte levensduur van het product.
[...]
Nederland en Belgie moeten beide voldoen aan de Europese richtlijnen, verzameld onder de noemer "conformiteitsbeginsel". Die genoemde 2 jaar is een minimum. Ook in Belgie kan dit door toepassing van het "conformiteitsbeginsel" best langer zijn. Helaas moet er in de praktijk jurisprudentie zijn om een zinnige uitspraak te doen over redelijke garantietermijnen en garantievoorwaarden per productcategorie. Die jurisprudentie komt er gelukkig steeds meer. Belgie heeft het de consument makkelijker willen maken om die eerste 2 jaar bij wet vast te leggen zodat daar alvast geen onduidelijkheid over is.

Pagina: 1 2 Laatste