Beste allemaal, ik heb een soortgelijk probleem als Lifeline, echter gaat het hier om mijn moeder.
Van laptops heb ik niet heel veel kennis.

Bij mijn ouders thuis is alles Dell wat de klok slaat, een logisch vervolg zou dan dus ook een Dell laptop zijn, echter wil ik kijken of ik geen andere mooie mogelijkheden over het hoofd zie.
De laptop moet voldoen aan een aantal basiseisen, waarbij de schermgrootte het belangrijkst is. Aangezien mijn moeder al ouder wordt, is een groot scherm erg makkelijk. Ik zit dus te denken aan een 17’-inch scherm als afmeting. Dat de laptop daar zwaarder van wordt is niet zo heel erg, aangezien de maximale te verplaatsen afstand een meter of 20 is.
Verder zijn de systeemeisen van minder belang, het moet gewoon een goede laptop zijn, waarop je vlot kunt internetten/Word/MSN en dat soort onzin kunt doen. Iets wat de meeste laptops wel kunnen. Wat wel nog wel belangrijk is, is de duurzaamheid van de laptop. Ik verwacht dat de laptop zo’n 3 tot 4 jaar mee moet gaan, dus zolang moet hij het ook wel goed kunnen doen. Ik verkies graag Windows 7 boven Vista om dezelfde reden, aangezien dit het meest up to date besturingssysteem is.
Het budget is in principe van ondergeschikt belang, de laptop moet gewoon goed zijn. Het liefst zo goedkoop mogelijk, maar iets meer voor een betere laptop is geen probleem. Om toch een grens te stellen dacht ik aan 600 euro. Mocht dit niet reëel zijn dan hoor ik dat natuurlijk graag.
Even nog kort de
eisen:
- 17-inch (slechte ogen)
- Duurzaam/garantievoorwaarden (laptop moet 3 tot 4 jaar mee kunnen)
- Vlotte laptop (gewoon voor de basisdingen, denk dat elke laptop daar aan voldoet)
- Budget: 650 euro
- Besturingssysteem liefst Windows 7
Van ondergeschikt belang zijn dus:
- Hardware (processor, grafische kaart, werkgeheugen enz)
- Gewicht (wordt niet veel en ver verplaatst)
- Alle andere opties en aansluitingen (zolang er maar een USB poort opzit is het prima)
Nu ben ik natuurlijk gaan rondkijken, maar het probleem is dat in de meeste reviews en tests de combinatie tussen een basisnotebook en 17-inch nauwelijks wordt gemaakt. Opzich is dat logisch maar dat maakt het voor mij niet echt makkelijker.
Dell biedt een 17-inch laptop aan zoals ook al door Lifeline genoemd. Verder is er dan nog onderscheidt tussen de ‘normale’ Inspiron 17-inch en de 17-inch met de nieuwe core. Hier betaal je wel weer meer voor, dus dit lijkt mij redelijk overbodig.
Waar ik vooral benieuwd naar ben is of ik nog andere laptops over het hoofd zie (vast wel, in de Pricewatch staan er al 96) die én een 17-inch scherm hebben, en verder vrij basic specs hebben. Óf dat ik andere/duidelijkere eisen moet stellen zodat er minder laptops over blijven.
[
Voor 3% gewijzigd door
Pizzaman op 26-01-2010 16:58
]