Inleiding

De Samsung Star Qwerty B3410 (ook bekend als de Samsung Delphi) is alleen in naam hetzelfde als de fulltouch Samsung Star, maar heeft meer weg van de Samsung Corby met een uitschuifbaar qwerty-toetsenbord. De Star Qwerty beschikt net als de originele Star over Samsungs TouchWiz-interface, FM-radio, GPRS/EDGE en een mp3-speler. De camera is er iets op achteruitgegaan (van 3,2 naar 2 megapixels). Voor zakelijke gebruikers biedt Samsung met de Samsung Omnia Qwerty Windows Phone een volwassen alternatief voor de B3410.
Aangezien dit een nieuwe telefoon is, zal de TS regelmatig geüpdate worden zodra er nieuwe info over is.
Apparaat & afmetingen
De Samsung Star Qwerty is een touchscreen-telefoon met qwerty-toetsenbord met een onbekend gewicht. De afmetingen van de telefoon zijn 10.2 x 5.2 x 1.6 centimeter. De gebruikstijd van de hangt af van de mate van gebruik. De Samsung Star Qwerty is verkrijgbaar in de kleuren grijs, zwart en geel.
Bel- & datafuncties
De Samsung Star Qwerty ondersteunt GSM 900, 1800 en 1900 MHz netwerken. Met de Star Qwerty kan je relatief snel mobiel internetten dankzij de EDGE ondersteuning. EDGE wordt op dit moment in Nederland echter niet meer ondersteund. Daardoor ben je aangewezen op het veel tragere GPRS. In het buitenland is EDGE nog wel populair. Met de Samsung Star Qwerty kunnen zowel tekst (SMS) als multimedia (MMS) berichtjes verstuurd en ontvangen worden. Daarnaast heeft de Star Qwerty een WAP browser. Dankzij de emailondersteuning kan je ook gewoon je eigen emails lezen. Trilalarm en polyfone beltonen behoren uiteraard tot de standaarduitrusting.
Geheugen en connectivity
De Samsung Star Qwerty heeft 30 MB intern geheugen (Flash). Er is een slot voor extern microSD geheugen beschikbaar. Je kan data door middel van USB overzetten van en naar je PC. De Star Qwerty heeft verder nog Bluetooth.
Multimedia
Met de Samsung Star Qwerty kan je zowel audio (MP3, WMA en AAC) als video (MPEG4, H.264 en H.263) bestanden mobiel luisteren en bekijken. De Star Qwerty is voorzien van een ingebouwde FM radio en een voicerecorder. De Samsung Star Qwerty heeft verder een ingebouwde camera, waar je ook video's mee kan opnemen. De maximale resolutie van deze camera bedraagt 1600 x 1200 pixels (2.00 megapixel). Deze camera heeft geen optische zoomfunctie.
Scherm & bediening
De bediening van de telefoon vindt plaats op het apparaat zelf (Touchscreen). De Samsung Star Qwerty heeft een door Samsung zelf ontwikkeld besturingssysteem. Het firmware van de telefoon is upgradable. Je kan dus eventueel later nieuwere versies van het besturingssysteem installeren. Dit is, in tegenstelling tot telefoons van LG, zelf te doen d.m.v. de usb kabel. Het touchscreen is alleen wel wat aan de kleine kant met 2,6 inch.
De volledige specs

De Samsung Star Qwerty B3410 (ook bekend als de Samsung Delphi) is alleen in naam hetzelfde als de fulltouch Samsung Star, maar heeft meer weg van de Samsung Corby met een uitschuifbaar qwerty-toetsenbord. De Star Qwerty beschikt net als de originele Star over Samsungs TouchWiz-interface, FM-radio, GPRS/EDGE en een mp3-speler. De camera is er iets op achteruitgegaan (van 3,2 naar 2 megapixels). Voor zakelijke gebruikers biedt Samsung met de Samsung Omnia Qwerty Windows Phone een volwassen alternatief voor de B3410.
Aangezien dit een nieuwe telefoon is, zal de TS regelmatig geüpdate worden zodra er nieuwe info over is.
Apparaat & afmetingen
De Samsung Star Qwerty is een touchscreen-telefoon met qwerty-toetsenbord met een onbekend gewicht. De afmetingen van de telefoon zijn 10.2 x 5.2 x 1.6 centimeter. De gebruikstijd van de hangt af van de mate van gebruik. De Samsung Star Qwerty is verkrijgbaar in de kleuren grijs, zwart en geel.
Bel- & datafuncties
De Samsung Star Qwerty ondersteunt GSM 900, 1800 en 1900 MHz netwerken. Met de Star Qwerty kan je relatief snel mobiel internetten dankzij de EDGE ondersteuning. EDGE wordt op dit moment in Nederland echter niet meer ondersteund. Daardoor ben je aangewezen op het veel tragere GPRS. In het buitenland is EDGE nog wel populair. Met de Samsung Star Qwerty kunnen zowel tekst (SMS) als multimedia (MMS) berichtjes verstuurd en ontvangen worden. Daarnaast heeft de Star Qwerty een WAP browser. Dankzij de emailondersteuning kan je ook gewoon je eigen emails lezen. Trilalarm en polyfone beltonen behoren uiteraard tot de standaarduitrusting.
Geheugen en connectivity
De Samsung Star Qwerty heeft 30 MB intern geheugen (Flash). Er is een slot voor extern microSD geheugen beschikbaar. Je kan data door middel van USB overzetten van en naar je PC. De Star Qwerty heeft verder nog Bluetooth.
Multimedia
Met de Samsung Star Qwerty kan je zowel audio (MP3, WMA en AAC) als video (MPEG4, H.264 en H.263) bestanden mobiel luisteren en bekijken. De Star Qwerty is voorzien van een ingebouwde FM radio en een voicerecorder. De Samsung Star Qwerty heeft verder een ingebouwde camera, waar je ook video's mee kan opnemen. De maximale resolutie van deze camera bedraagt 1600 x 1200 pixels (2.00 megapixel). Deze camera heeft geen optische zoomfunctie.
Scherm & bediening
De bediening van de telefoon vindt plaats op het apparaat zelf (Touchscreen). De Samsung Star Qwerty heeft een door Samsung zelf ontwikkeld besturingssysteem. Het firmware van de telefoon is upgradable. Je kan dus eventueel later nieuwere versies van het besturingssysteem installeren. Dit is, in tegenstelling tot telefoons van LG, zelf te doen d.m.v. de usb kabel. Het touchscreen is alleen wel wat aan de kleine kant met 2,6 inch.
De volledige specs
- Besturingssysteem: Proprietary
- User Interface: Samsung Touchwiz
- Resolutie: 240 x 320
- Schermdiagonaal: 2,6 inch
- Java: ja
- Connectiviteit: GPRS, EDGE
- Motionsensor: Nee
- Camera: Ja, 2.0 Megapixel, mogelijkheid tot filmen
- Flash memory geheugencapaciteit: 30 MB
- Memory card slot: Ja
- Bluetooth: Ja
- Mogelijkheid tot MP3 afspelen: Ja
- Gesprekstijd: 10 uur
- Standbytijd: 26 dagen
- Breedte: 52 mm
- Hoogte: 102 mm
- Diepte: 15 mm
- Gewicht: 113 g

Review door Azertyftw:
Azertyftw schreef op woensdag 02 december 2009 @ 12:53:
Review Samsung Star QWERTY (B3410)
First Impression
Ik zal meteen maar erbij vermelden dat ik eerst een Nokia N73 heb gehad. Deze was na 1 jaar van mijn abbonement vrijwel niet meer te gebruiken. Ik zocht een telefoon waarmee ik goed kon bellen, sms’en en iets van een camera zou ook meegenomen zijn. Het leek me verder wel eens leuk om een touchscreen telefoon te hebben.
Na op het internet op verschillende sites rondgezocht te hebben, kwam ik uiteindelijk uit bij de Samsung B3410. Snel besteld en netjes binnen de 10 werkdagen ontvangen. Vers uit het doosje moet ik zeggen dat de telefoon er goed uitziet. Het touchscreen werkt gewoon goed en alles wijst zich lekker vanzelf. Die vier lettertjes “star” hadden ze echter uit de naam kunnen laten. Het zijn namelijk twee totaal verschillende telefoons.
En als we verder kijken
Dus ik heb een telefoon gekocht om er handig mee te kunnen sms’en en bellen.
Voor deze doeleinden doet deze telefoon goed zijn werk. Het toetsenbord wat je kunt uitschuiven is even wennen maar is reuze fijn te gebruiken als je er eenmaal aan gewend bent.
Als je hem uit je zak haalt hoef je alleen maar het toetsenbord uit te schuiven en je tikt zo een sms’je in. Met bellen hoef je alleen maar linksonder op “toetsen” te drukken en er verschijnt zich een numeriek toetsenbord. Even een nummertje intikken en het werkt gewoon.
Over de batterijduur moet ik natuurlijk ook iets vertellen. Iedereen klaagt maar over de batterijduur maar ik doe toch echt minimaal 3 dagen met een volle lading. Moet ik er wel bijzetten dat ik die prul ’s nachts altijd uit zet. Snap ook niet waarom je dat niet zou doen. Anders vind ik het niet gek dat je batterij al na 1 à 2 dagen leeg is.
Je bureaublad kun je vormen d.m.v. widgets. Deze staan allemaal in een uitschuifbaar menuutje aan de linkerkant. Zo kun je via deze widgets direct toegang krijgen tot je berichten, of je kunt juist allemaal memo’s plaatsen. Maar net waarvoor je het gebruiken wilt.
Aan de rechterkant zit een knopje met een icoontje erop dat op iets van een camera moet lijken. Even deze knop inhouden en je camera is klaar voor gebruik.
Je moet er echter niet teveel van verwachten, hij is namelijk maar 2.0 Megapixel. Voor gewoon wat foto’s te schieten is de camera gewoon goed genoeg. Je kunt nog wat simpele instellingen wijzigen en wat leuke frames kiezen e.d. Allemaal misschien niet zo denderend, maar het werkt gewoon zoals het hoort.
Verder heb je nog een mp3-speler. Het is even wennen hoe deze werkt. Ik moet ook eerlijk toegeven dat dit niet de handigste is die er bestaat. Door de lijst scrollen gaat alleen met het touchscreen en dit resulteert wel eens op het per ongeluk opzetten van een nummer. De geluidskwaliteit/geluidssterkte is echter goed genoeg en als je geen gb’s aan muziek erop zet is hij vrij goed te gebruiken.
Wat valt er verder nog te zeggen. Je hebt een menu genaamd: “Organizer” Hier vind je alles van agenda tot een rekenmachine. Deze functies werken fantastisch! Vooral handig omdat ik weleens een druk schema heb en dan is een goed en fijn werkende agenda wel handig.
Je hebt ook “extra’s”. Hierin zitten je instellingen voor bluetooth maar hier vind je ook o.a. je games en spraak recorder. Dit wijst zich allemaal vanzelf en werkt prima.
Als laatste heb je nog de instellingen. Ik moet toegeven, het is even een doolhof waar je alles vindt. Je kunt gelukkig wel vrij goed de telefoon aan je wensen aanpassen. In grote lijnen zit er alles in wat je verwacht had om hier terug te vinden.
En hoe zit het met de minpuntjes?
Ja natuurlijk zijn er ook wat minder goede dingen, dat is bij alles zo!
Laat ik maar meteen beginnen met iets dat tot de grootste ergernis kan leiden. Het touchscreen is beveiligd met een blokkering. Wanneer je echter op een knop drukt springt het beeld weer aan en in je broekzak wil deze dan wel eens de blokkering van het scherm halen. Het is me in het begin vaak gebeurd dat ik opeens zat te bellen of opeens op het internet zat. Bij instellingen heb ik echter alles kunnen beveiligen met een wachtwoord. Je zou kunnen zeggen dat het irritant is, voor mij juist een prima oplossing en zo kan ook niet iedereen in mijn privé zaken snuffelen.
Bij widgetinstellingen kun je een aantal van deze widgets niet laten weergeven zodat je geen hele waslijst hebt. Sommige kun je echter niet weghalen. Het gaat hier om widgets die je naar websites doorverbinden. Het gaat hier om websites als: www.nu.nl en www.telegraaf.nl.
Sommige mensen ergeren zich eraan maar ik heb ze simpelweg even helemaal onderaan geplaatst.
Wat sommige mensen ook als een minpunt ervaren is dat je geen datakabel erbij geleverd krijgt. Natuurlijk, het is irritant dat je niet meteen aan de slag kunt met al je zooi over te pompen. Ik heb me gewoon een bluetooth stick erbij gekocht. Probleem dus makkelijk opgelost.
Conclusie
Het is een heel verhaal geworden en ik heb zo veel mogelijk proberen op te sommen.
Heel veel mensen zeiken over deze telefoon, net zoals bij de Samsung Star. Je moet je echter eens goed afvragen wat je allemaal met je gsm wilt doen en dan eens kijken naar het geld wat de Samsung Star en de Samsung B3410 kosten. Deze telefoon biedt je ondanks een aantal minpunten een goed functionerende telefoon waarmee je fatsoenlijk kunt bellen en sms’en. Alle standaard extra dingen zitten er ook bij (mp3, camera, organizer). Als je dus kijkt naar wat er allemaal in zit en dan eens gaat kijken naar de prijs waarvoor je dit beestje krijgt vind ik dat niemand mag klagen.
Voor mensen die een goed functionerende telefoon zoeken en daar graag een touchscreen op willen zou ik deze telefoon zeker aanraden.
[ Voor 44% gewijzigd door thijsje66 op 05-03-2010 12:28 ]
Ik heb geen leuke ondertitel.