Toon posts:

Homeserver/nas project

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Mijn eerste topic ben benieuwd wat jullie er van vinden...

Het doel is om een servertje/NASje te maken dat als eisen heeft:
Energie zuinig, liever 20watt dan 30watt 35 absolute maximum (normaal gebruik niet iddle, niet full load)
Goedkoop, budget rond de 100 euro 150 euro absolute maximum.

De volgende punten doen er echter totaal niet toe:
Grootte, het ding mag zo groot zijn als een cd maar mag ook een volledige kamer in beslag nemen...
Geluidsproductie, ofdat hij nou passief gekoeld word of met 20 fans @ full speed maakt niet uit(alhoewel fans verbruiken energie, liever een passief koelblok van 20 vierkante meter dan een fan...)

Ik wil er eerst FreeNAS op draaien en vervolgens CoreNAS als daar de grootste kinderziektes uit zijn.
Specificaties doen er eigenlijk niet echt toe, ik gebruik hier Plex voor afentoe een full hd filmpje af te spelen, het zou erg mooi zijn als ik die meteen vanaf mijn servertje zou kunnen streamen. Belangrijk(?) detail: netwerk zit hier op 100 Mbps geloof ik (speedtouch modem/router) Geen idee of dit mogelijk is netwerk matig.
Ook heb ik geen idee of dit veel hardwarematige kracht kost, energiezuinigheid staat helemaal bovenaan, als hier een dikke dualcore processor voor nodig is dan hoeft het niet en kopieer ik het gewoon eerst netzo als met andere downloads gewoon naar het grote "archief" op mijn normale computer en speel ik het dan af. (hardeschijf in server/nas is eigenlijk alleen als tijdelijke bedoeld)

Nu al mijn eisen op een rijtje staan is het tijd voor de setup waar ik aan zat te denken:
D945GCLF
+
Seagate Momentus 5400.6 ST9250315AS - Vaste schijf - 250 GB - intern - 2.5" - SATA-300 - 5400 tpm -buffer: 8
+
512mb ram van marktplaats oid

Hierendaar heb ik al gelezen dat het door mij gekozen mobo een erg verouderde chipset bevat, iets wat de energie zuinigheid niet ten goede komt.
Eigenlijk is de featureset van de mobo + cpu perfect, omdat hij echter al aardig wat jaartjes oud is zou ik graag willen weten ofdat er een wat zuiniger alternatief is wat ongeveer even duur is. (maakt niet uit als het langzamer/minder opties heeft)

Als er additionele informatie nodig is dan hoor ik het wel...

• FireDrunk
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13-02 13:08
100~150 euro voor zo'n systeem is lastig, tenzij je echt gaat inkorten op specs.
Lastigste aan laag verbruik is je voeding... Goede voedingen zijn nou eenmaal duur...

Ik kan je een Sempron 140 aanraden met een MSI bord (zijn vaak zuinig) een L7 voeding van BeQuiet.

De schijven mag je geheel zelf uitzoeken... Dat is echt smaak... De WD Green's zijn zuinig maar duur...

Even niets...

• Erik Jan
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Erik Jan

Langzaam en zeker

Een oude laptop eventueel aangevuld met USB HDDs of een grotere interne HDD.

Energiezuiniger wordt het voor die prijs niet, gratis monitor erbij, gratis UPS.

This can no longer be ignored.

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Er is al een groot topic over DIY NAS: Het grote DIY RAID NAS topic deel 3 en een groot topic over een zuinige server: Nieuwe Zuinige Server (discussie). Daar kun je een hoop informatie vinden :) .

[ Voor 32% gewijzigd door gambieter op 29-11-2009 00:36 ]

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• Bolletje
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 22:32

Bolletje

Moderator Harde Waren
[Ervaringen] FIT-PC2

Dat is ook een leuk apparaatje. 8W Max, maar misschien een te hoge prijs met 217 euro.

Zuiniger dan dit ga je het waarschijnlijk niet krijgen.

• utilman
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 10-02 17:21
asrock 330 is super aparaat die HD prima streamed. 2GB intern, 320GB 2,5" disk, hdmi, dsub, 6x usb.
draait gewoon win7 x64 op, en speelt killa movie soepel. HT versie heeft ook wifi-N
Ook te krijgen bij BR speler erin. Alle sop basis van ION

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:35
EEE Box?

Zag er laatst eentje voor €175 staan, ik meen hier @ Tweakers Vraag & Aanbod

• Bolletje

Bolletje

Moderator Harde Waren
utilman schreef op zondag 29 november 2009 @ 01:23:
asrock 330 is super aparaat die HD prima streamed. 2GB intern, 320GB 2,5" disk, hdmi, dsub, 6x usb.
draait gewoon win7 x64 op, en speelt killa movie soepel. HT versie heeft ook wifi-N
offtopic:
Die zou ik vandaag binnen krijgen, maar ik had me verslapen en de postbode was toen al weg. Nu komt die pas dinsdag :') ;(

Verwijderd

Topicstarter
thijs_cramer schreef op zondag 29 november 2009 @ 00:20:
100~150 euro voor zo'n systeem is lastig, tenzij je echt gaat inkorten op specs.
Maakt niet echt uit, als het maar een beetje upgradebaar is en energie zuinig is :)
Lastigste aan laag verbruik is je voeding... Goede voedingen zijn nou eenmaal duur...
Juist ja, was ik gister nog even te vermelden dat ik daar totaal nog geen idee over had hoe ik dat ging doen.
Ik zat te denken aan zo'n pico psu maar dan moet je ook nog zo'n 230>12 omzetter kopen en die zijn niet echt zuinig lijkt mij? Hiermee kan je trouwens wel mooi afstellen dat het dingetje niet meer dan bijvoorbeeld 35 watt gebruikt, simpelweg door uit te rekenen wat voor adapter je koopt...
Ik kan je een Sempron 140 aanraden met een MSI bord (zijn vaak zuinig) een L7 voeding van BeQuiet.
Ik zal er straks eens naar kijken bedankt :)
De schijven mag je geheel zelf uitzoeken... Dat is echt smaak... De WD Green's zijn zuinig maar duur...
Hmm de hierboven gekozen schijf was gewoon de best betaalbare 2,5' schijf met ook nog een beetje opslag.Ik zag gisteren een topic op tomshardware over energie zuinige 2,5' schijven, ik zal er nog eens naar kijken.
Erik Jan schreef op zondag 29 november 2009 @ 00:29:
Een oude laptop eventueel aangevuld met USB HDDs of een grotere interne HDD.

Energiezuiniger wordt het voor die prijs niet, gratis monitor erbij, gratis UPS.
Dat is wat ik nu doe, laptops vinden het verder niet zo leuk om 24/7 aan te staan en ik geloof niet echt dat een laptop 20/30 watt verbruikt....
Iig wel bedankt voor het meedenken :+
gambieter schreef op zondag 29 november 2009 @ 00:35:
Er is al een groot topic over DIY NAS: Het grote DIY RAID NAS topic deel 3 en een groot topic over een zuinige server: Nieuwe Zuinige Server (discussie). Daar kun je een hoop informatie vinden :) .
Hmm het zuinige server topic had ik nog niet gezien, ik vrees ook dat die dingen iets meer spierballen hebben dan dat ik nodig heb. Het NAS topic was ik al tegen gekomen maar moet ik nog even goed doornemen, bedankt :)
Bolletje92 schreef op zondag 29 november 2009 @ 01:05:
[Ervaringen] FIT-PC2

Dat is ook een leuk apparaatje. 8W Max, maar misschien een te hoge prijs met 217 euro.

Zuiniger dan dit ga je het waarschijnlijk niet krijgen.
Ah leuk dingetje :9
Maar hij is wel aardig duur aardig duur en dan te bedenken dat er nog geen schijf bijzit.
Verder vraag ik me af hoe het met de uitbreidingsmogelijkheden zit, hij is wel erg klein....
utilman schreef op zondag 29 november 2009 @ 01:23:
Kijk dit soort posts heb ik wat aan :)
Bedankt ik ga het zo eens doornemen
Edit:
Hij valt helaas af, duur en niet echt zuinig....
ThinkPadd schreef op zondag 29 november 2009 @ 01:37:
EEE Box?

Zag er laatst eentje voor €175 staan, ik meen hier @ Tweakers Vraag & Aanbod
In vraag en aanbod staat niks, er staat er wel eentje op marktplaats.
Op zich wel een leuk dingetje maar ik heb net even naar een foto van het mobo gezocht, het ding heeft totaal geen uitbreidingsmogelijkheden ;(
Hij bewijst iig wel dat het mogelijk is om fatsoenlijke specs en een laag verbruik te hebben voor een leuke prijs.
Bolletje92 schreef op zondag 29 november 2009 @ 02:06:
[...]

offtopic:
Die zou ik vandaag binnen krijgen, maar ik had me verslapen en de postbode was toen al weg. Nu komt die pas dinsdag :') ;(
offtopic:
Huh dinsdag?, het is toch altijd de volgende werkdag?

Is er trouwens iemand die mij kan vertellen waar het vanaf hangt ofdat ik hd kan streamen?, snelle netwerk kaart?, snelle hardeschijf?

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13-02 14:58
Als je cpu het aan kan is 100Mbps geen beperkte factor. HD films met extreem hoge bitrate komen nu volgens mij nog niet boven de 48Mbps. Maar ga je iets met draadloos aan de gang dan moet je niet veel verwachten ;)
Voor de zuinigheid heb je in ieder geval 2.5"schijven nodig want onder load/ normaal gebruik doet een 3.5"schijf zo'n 7 watt.
En je grens van 35Watt en dan nog inefficiëntie van je voeding mee rekenen is lastig te halen.

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Verwijderd

Topicstarter
klaasbram schreef op zondag 29 november 2009 @ 10:56:
Als je cpu het aan kan is 100Mbps geen beperkte factor. HD films met extreem hoge bitrate komen nu volgens mij nog niet boven de 48Mbps. Maar ga je iets met draadloos aan de gang dan moet je niet veel verwachten ;)
Voor de zuinigheid heb je in ieder geval 2.5"schijven nodig want onder load/ normaal gebruik doet een 3.5"schijf zo'n 7 watt.
Bedankt :)
En je grens van 35Watt en dan nog inefficiëntie van je voeding mee rekenen is lastig te halen.
Hmm kastjes zoals die eebox dinges bewijzen dat het mogelijk is....

• FireDrunk
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13-02 13:08
De L7 van BeQueit staat er bekend om dat hij zelfs bij lage loads zeer efficient is...
Loads van ~25-30W heb ik wel langs zien komen.

Even niets...

• Bolletje

Bolletje

Moderator Harde Waren
Verwijderd schreef op zondag 29 november 2009 @ 10:46:
Ah leuk dingetje :9
Maar hij is wel aardig duur aardig duur en dan te bedenken dat er nog geen schijf bijzit.
Verder vraag ik me af hoe het met de uitbreidingsmogelijkheden zit, hij is wel erg klein....
Ja, daar heb je gelijk in, maar hij is wel het zuinigste apparaatje wat je denk ik tegen komt.

Ik denk dat een 785G bord met een AMD CPU wel interessant is. Die kan moeiteloos HD-content aan dus die zou je dan ook nog kunnen gebruiken als HTPC. Zuinig is die wel en standaard al RAID-mogelijkheden (al vindt je dat misschien minder interessant omdat het verbruik dan omhoog gaat).
offtopic:
Huh dinsdag?, het is toch altijd de volgende werkdag?
offtopic:
Volgens mij leveren ze bij mij niet op maandag. Ik woon in een dorp e.d. (al heeft het dorp wel een dedicated postkantoor).
Is er trouwens iemand die mij kan vertellen waar het vanaf hangt ofdat ik hd kan streamen?, snelle netwerk kaart?, snelle hardeschijf?
Volgens mij ligt dat ook aan de CPU. Die moet het namelijk al renderen op de eigen pc en dan streamen naar het andere apparaat.

Verwijderd

Topicstarter
thijs_cramer schreef op zondag 29 november 2009 @ 13:37:
[...]

De L7 van BeQueit staat er bekend om dat hij zelfs bij lage loads zeer efficient is...
Loads van ~25-30W heb ik wel langs zien komen.
Hmmm ik heb net eens zitten googlen, die pico psu is toch wel een aantal procent zuiniger+dat hij een heel stuk kleiner is....
Ik wil dat mijn uiteindelijke servertje niet meer gaat verbruiken dan bijvoorbeeld 35 watt:
P=IxU
I=P/U
I=35/230=0.1521...A = 152 mA

Klopt dit?, als ik hier een adapter vind van 230 AC >12 DC met een I van 152 mah zit ik goed? :)
Bolletje92 schreef op zondag 29 november 2009 @ 13:56:
[...]

Ja, daar heb je gelijk in, maar hij is wel het zuinigste apparaatje wat je denk ik tegen komt.

Ik denk dat een 785G bord met een AMD CPU wel interessant is. Die kan moeiteloos HD-content aan dus die zou je dan ook nog kunnen gebruiken als HTPC. Zuinig is die wel en standaard al RAID-mogelijkheden (al vindt je dat misschien minder interessant omdat het verbruik dan omhoog gaat).

[...]

offtopic:
Volgens mij leveren ze bij mij niet op maandag. Ik woon in een dorp e.d. (al heeft het dorp wel een dedicated postkantoor).

[...]

Volgens mij ligt dat ook aan de CPU. Die moet het namelijk al renderen op de eigen pc en dan streamen naar het andere apparaat.
Ik zal er eens naar kijken bedankt :)
offtopic:
Ik woon ook in een dorp hier bezorgen ze wel op maandag, er is nog hoop ;)

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14-02 18:37

job

Verwijderd schreef op zondag 29 november 2009 @ 16:26:
[...]

Hmmm ik heb net eens zitten googlen, die pico psu is toch wel een aantal procent zuiniger+dat hij een heel stuk kleiner is....
De pico psu is inderdaad, zuinig.. maar het grootste voordeel is dat die klein en stil is.
Vergeet niet dat je aan de pico psu weer een adapter moet hangen... en adapters zijn juist niet efficiënt.
Dus de kans is dat meer geld kwijt bent, maar dan even (on)zuinig als met een gewone psu.

Verwijderd

Topicstarter
job schreef op zondag 29 november 2009 @ 16:31:
[...]
De pico psu is inderdaad, zuinig.. maar het grootste voordeel is dat die klein en stil is.
Vergeet niet dat je aan de pico psu weer een adapter moet hangen... en adapters zijn juist niet efficiënt.
Dus de kans is dat meer geld kwijt bent, maar dan even (on)zuinig als met een gewone psu.
Zit wat in....
Ik zit toch nog eens te kijken naar die FIT-PC2, ondanks dat hij bijna geen uitbreidingsmogelijkheden heeft vind ik hem steeds leuker....
Omdat hij nogal duur is zal ik moeten gaan recyclen...
In mijn laptop zit nog ook nog een schijf:
Afbeeldingslocatie: http://img4.imageshack.us/img4/3084/img0908eh.jpg
Afbeeldingslocatie: http://img697.imageshack.us/img697/1426/img0910.jpg
Gaat dit passen/is dit nog de moeite?

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben eens even aan het googlen geweest maar zonder jullie kom ik er echt niet uit....

Interface van de mk1031GAS:
Interface: ATA-100
Interface (Detailed) DMA/ATA-100 (Ultra)
Interface: ATA-6
Iedere site verteld wat anders.......

Interface van de FIT-PC2 (uit het topic):
SATA/PATA?
De US15WCH chipset heeft normaliter ondersteuning voor PATA drives. De FIT-PC2 wordt geleverd met een converter, ook de diskless variant! Een en ander ziet er als volgt uit (rechts op de afbeelding):
Afbeeldingslocatie: http://compulab.co.il/fitpc2/img/fitpc2-sb-top-m.jpg
Dit betekent dat de theoretische snelheid 100MB/sec is. De meeste 2,5" schijven halen hier nog geen 60% van, maar de snellere SSD schijven gaan hier (soms) al wel overheen. Let hierop bij aanschaf!

*zucht* weer iets anders...

Ik vraag me af of het überhaupt wel de moeite is:
http://datacent.com/datar...a/MK1031GAS+HDD2A02+100GB
Maarja in mijn laptopje heeft hij ook al heel wat uurtjes probleemloos gedraaid....

Zijn verder de specs een beetje goed?
Spec:
100GB capacity
9.5mm High
12ms Average Seek Time
ATA-6 Interface
100MB/sec Transfer Rate
8MB Buffer
300,000 MTTF Hours

Past hij überhaupt wel in dat kastje?, hebben alle 2,5" schijfjes dezelfde maat?
Pagina: 1