Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AYCE
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 07-05-2022
Ik ben van origine illustrator, maar probeer tijd te besparen door ook het schetsen voortaan op de computer te doen. Enkel kan ik door de bomen het bos niet meer zien, halve informatie en geen duidelijke manier van zoeken bij de meeste sites betreffende dit onderwerp verpesten het nogal. Ik heb in ieder geval 4 opties die ik wil nakijken:

-Laptop met touchscreen
-PC met touchscreen(all in one type)
-Scherm met touchscreen
-Tekentablet met scherm ingebouwd

Voorwaarde voor de eerste 3 is echter wel dat het scherm drukgevoelig moet zijn (voor programma's als photoshop en illustrator). En vooral daarin mis ik vaak de informatie, dan blijkt achteraf dat er wel op te zitten maar simpelweg niet te vinden is in eerste instantie.

Betreffende die laatste, was ik benieuwd of er alternatieven zijn voor de Wacom tablets met scherm.

Wie o wie zou me hier een goed advies in kunnen geven of in een onderdeel in dit algehele vraagstuk.

www.heinyreimes.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkX
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 01-09-2018

DarkX

Ik?

Touchscreens zijn per definitie niet drukgevoelig, drukgevoeligheid zit nl. in de pen wat weer wordt geregistreerd door het tablet. Je zult dus altijd in de combinatie grafisch-tablet met ingebouwd scherm terecht komen. Kijk hier eens bij de opties die daar genoemd staan naast wacom?

Wikipedia: Graphics tablet-screen hybrid

Het probleem aan touchscreens is verder dat ze aanraking meten, terwijl een tablet ook registreert als je de pen boven het 'papier' houdt.

Overigens heb je al eens geprobeerd om met een gewoon tekentablet te werken? Het is even wennen om niet onder je pen te zien wat er gebeurd, maar zo gauw je dit wel kan biedt het veel mogelijkheden.

[ Voor 15% gewijzigd door DarkX op 25-11-2009 14:58 ]

"We need to have a talk about the birds and the bee gees..."
FreeStroke: Playing acoustic guitars at eleven!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BtM909
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

Waarom geen tekentablet en gewoon een goed scherm?

Ace of Base vs Charli XCX - All That She Boom Claps (RMT) | Clean Bandit vs Galantis - I'd Rather Be You (RMT)
You've moved up on my notch-list. You have 1 notch
I have a black belt in Kung Flu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AYCE
No offense, maar dit zijn niet echt de on topic antwoorden die ik zocht. Los van de link naar Wiki (die enkel naar duurdere oplossingen verwijst helaas).

en ja ik heb al jaren een tablet.... Het is het gewoon niet als je wil schetsen enzo.

Maar betreffende problemen met zoeken:
Ik geef maar eens een voorbeeld, een laptop als de fujitsu 4310 en 4410 zie ik bijvoorbeeld niet bij pricewatch staan en kan het ook niet zo even makkelijk via google op een nederlandse site vinden die dit ding verkoopt.

Gezien de prijzen van de wacoms met ingebouwd scherm is het in een aantal gevallen nauwelijks duurder een laptop te kopen. Maar het is onduidelijk welke keuzes er zijn en of er all in one pc's zijn die hier tegen kunnen concurreren. Vandaar dat ik hoopte hier advies te kunnen inwinnen.

www.heinyreimes.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BtM909
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

Wat wil je dan precies bereiken? Want je omschrijft wellicht je probleemstelling een beetje te ingewikkeld :)

Ace of Base vs Charli XCX - All That She Boom Claps (RMT) | Clean Bandit vs Galantis - I'd Rather Be You (RMT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkX

DarkX

Ik?

AYCE schreef op woensdag 25 november 2009 @ 16:28:
No offense, maar dit zijn niet echt de on topic antwoorden die ik zocht. Los van de link naar Wiki (die enkel naar duurdere oplossingen verwijst helaas).

en ja ik heb al jaren een tablet.... Het is het gewoon niet als je wil schetsen enzo.

Maar betreffende problemen met zoeken:
Ik geef maar eens een voorbeeld, een laptop als de fujitsu 4310 en 4410 zie ik bijvoorbeeld niet bij pricewatch staan en kan het ook niet zo even makkelijk via google op een nederlandse site vinden die dit ding verkoopt.

Gezien de prijzen van de wacoms met ingebouwd scherm is het in een aantal gevallen nauwelijks duurder een laptop te kopen. Maar het is onduidelijk welke keuzes er zijn en of er all in one pc's zijn die hier tegen kunnen concurreren. Vandaar dat ik hoopte hier advies te kunnen inwinnen.
Je stelt de voorwaarde dat het of een tekentablet is met scherm (waarvan volgens mij geen goedkopere varianten zijn), of dat het een drukgevoelig touchscreen is. Dit laatste bestaat echter -bij mijn weten- niet, omdat drukgevoeligheid iets is wat inherent is aan de techniek van een tekenpad wat afwijkt van de techniek van een touchscreen.

No offence, maar wat is er dan offtopic? :? Het is misschien niet direct de oplossing, maar dan weet je dat je het moet zoeken in een alternatief voor de cintiq, niet in touch screen achtige toestanden.

Zelf knutselen kan blijkbaar ook: http://www.bongofish.co.uk/wacom/wacom_pt1.html

[ Voor 10% gewijzigd door DarkX op 25-11-2009 16:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjukke
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 03-05-2023
Wat is je budget, en eventueel voorkeur voor schermgrootte? Er is tegenwoordig redelijk veel van dit soort spul te vinden.. Bijvoorbeeld de Cintiq serie van Wacom http://www.wacom.com/cintiq/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barleone
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 02:24
Is dit wat? nog niet in productie voor zover ik weet, maar wel hardstikke tof ding:
[YouTube: http://www.youtube.com/watch?v=1aGdG9JFyv4]

[ Voor 25% gewijzigd door Barleone op 25-11-2009 16:41 ]

Tweakers.net 6 nostalgie! - Wayback Machine
Have you tried turning it off and on again?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koen_R
  • Registratie: Juni 1999
  • Nu online
Er zijn nauwelijks all-in-one oplossing die kunnen concurreren met Cintiq's; dat is de enige professionele oplossing voor zover mij bekend.

Ik heb zelf een Lenovo tablet met daarin ook een wacom 'Penabled' scherm, maar hoewel prima werkt en drukgevoelig haalt het het niet bij de responsiviteit van een Cintiq. Ook andere fabrikanten van tablets kampen met vergelijkbare problemen waardoor de keuze voor de echte tekenaar toch bij Cintiq zal uitvallen. de nTrig tablets die bijv. in de Dell XT2 tablet zit heeft bijvoorbeeld weer geen ondersteuning voor drukgevoeligheid in Photoshop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AYCE
Ik heb die cintiqs gechecked, maar de prijzen vind ik echt aan de te hoge kant(als ik het puur vanuit de technische kant bekijk). Daarnaast zijn ze niet bepaald praktisch met een laptop en zeker niet zo mobiel als ze willen laten lijken (de bedrading en accu bij elkaar neemt net zoveel volume in als de tablet zelf)

Als je voor 900-1000€ al een penabled laptop hebt. Dan is het moeilijk al 850€ te betalen voor een cintiq. Maar het lijkt net alsof er in Nederland praktisch geen penable laptops te vinden zijn... Alle laptops die ik kan vinden via wacom (en dat zijn er toch nog wel redelijk wat) zijn hier simpelweg bijna niet te vinden.

Qua budget: Ikzelf hoopte wel klaar te zijn tussen de 900-1200€.

@:Darx: Jij je zin, drukgevoeligheid zit in de pen, kunnen we nu verder?

@Koen: Ah, dat is net iets meer in de buurt van wat voor antwoorden ik verwachtte. Kijk als die schermen op zijn minst reageren zoals mijn oude Medion tablet het deed, dan ben ik al blij genoeg. Er is altijd beter, maar uiteindelijk ligt het toch aan de illustrator zelf. Ik werk eigenlijk al jaren met simpel printpapier, goedkope vultpotloden van de wibra en trok het over met een medion tablet, toch heb ik kaarten gemaakt voor Hallmark bijvoorbeeld. Ik ben dus op zoek naar een adequate oplossing en hoef niet perse het beste van het beste.

Maar ben wel benieuwd in hoeverre jij die responsiteit als probleem ervaarde? Was het de gevoeligheid, niet snel genoeg de input verwerken... Zou je dat kunnen toelichten?

www.heinyreimes.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tss68nl
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 07-05 23:55
De producten van Wacom zijn de enige die ik kan aanbevelen. Wil je een fatsoenlijk stuk gereedschap om mee te werken, dan is de Cintiq de beste keus. Persoonlijk vind ik de 12 inch nog wat aan de krappe kant, maar zoals je zelf al gezien zal hebben is de 21 inch wel heel erg prijzig.

Zelf werk ik nog steeds met een Intuos, en dus een normaal scherm voor mijn neus. Eerlijk gezegd vind ik dat prima werken, al was het natuurlijk wel een tijdje wennen. Maar goed, gezien dat al zeker 6 jaar geleden is, mocht ik er ook wel aan gewend zijn ;)

@Barleone:
Volgens mij een applicatie gebaseerd op Microsoft Surface. Ziet er strak uit, beter dan alle applicatie die ik tot nu toe heb mogen proberen op zo'n surface tafel.

[ Voor 14% gewijzigd door tss68nl op 25-11-2009 19:42 ]

KNX Huisautomatisering - DMX Lichtsturing

• JahunP
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 26-06-2022
No offense, maar dit zijn niet echt de on topic antwoorden die ik zocht.
AYCE schreef op woensdag 25 november 2009 @ 19:22:
Nou nou, gezellig.

Het zal wel niet zijn wat je wil, maar na +- 15 seconden googlen:
http://www.wacom-components.com/english/partner/index.html

En ik zou niet anders dan Wacom willen in mijn *random invullen toepassing*. Genoeg andere crap gehad.

5 seconden later:
http://forum.tabletpcreview.com/forumdisplay.php?f=1027

Incl suggesties hier en daar.

Persoonlijk geen ervaring mee though, Cintiq wel, maar daar was je al over uit.

[ Voor 9% gewijzigd door JahunP op 26-11-2009 02:11 ]

• AYCE
JahunP schreef op donderdag 26 november 2009 @ 02:02:
[...]

[...]

Nou nou, gezellig.

Het zal wel niet zijn wat je wil, maar na +- 15 seconden googlen:
http://www.wacom-components.com/english/partner/index.html

En ik zou niet anders dan Wacom willen in mijn *random invullen toepassing*. Genoeg andere crap gehad.

5 seconden later:
http://forum.tabletpcreview.com/forumdisplay.php?f=1027

Incl suggesties hier en daar.

Persoonlijk geen ervaring mee though, Cintiq wel, maar daar was je al over uit.
toon volledige bericht
Misschien dat je het kan missen, maar als mensen met wedervragen komen, of je gaan wijzen op een foutje dat je maakt waardoor je blijkbaar genoodzaakt bent er op te antwoorden (en zo niet met de feitelijke vraagstelling bezig kan zijn)... Dan kan dat de gezelligheid enigzins onderdrukken }:O .

"Alle laptops die ik kan vinden via wacom (en dat zijn er toch nog wel redelijk wat) zijn hier simpelweg bijna niet te vinden."

Ik denk dat dit wel duidelijk maakt dat ik me ondertussen zelfs "lam" heb gegoogled... Jouw resultaten zijn me dan ook zeker niet vreemd... Maar probeer die resultaten maar eens om te toveren tot een product dat binnen Nederland te koop is. Daar ligt mijn echte probleem. Want ik gaf ook al aan dat ik bijvoorbeeld die t4310 en t4410 in het vizier had. Ondertussen ben ik ook al 8 uur druk bezig geweest met "googlen", maar daarom kwam in na een paar uur hier, in de hoop meer wijsheid te vinden. Een zoek optie "penabled" in pricewatch, zou ik op dit moment in ieder geval heilig verklaren _/-\o_

Mijn probleem betreffende de cintiq lijkt me duidelijk als je ziet dat een 23" scherm al voor onder de 200€ te koop is (van een "A" merk) en als je naar de Wacom producten kijkt kun je ook voor een paar honderd euro een gigantisch tablet vinden... Dus die optelsom zit me goed dwars, dit is in mijn ogen reinste misbruik van patenten. Daarnaast werk ik veel met de laptop en is die optie ook niet bepaald mobiel (alhoewel ze het wel willen laten lijken). Maar feitelijk ben ik mijzelf weer aan het herhalen.... |:(

Ik moet wel zeggen erg verbaasd te zijn zoveel "pro" Wacom mensen te zien. Normaal zijn hier juist de mensen te vinden die vrijheid van keuze willen en zeker niet teveel willen betalen. Ik heb 2 jaar met een Wacom gewerkt bij mijn voormalige werkgever, maar kan niet zeggen dat ik het miste als ik thuis aan mijn el cheapo Medion tablet zat. qua dat ben ik dan ook echt benieuwd wat ik mis. Ik heb wel sinds kort een mini Wacom (makkelijker met de laptop en niet dat ik Wacom overall niet wil proberen), maar dan nog doe ik het meeste kleurwerk in photoshop alsnog met de muis.

www.heinyreimes.nl

• DarkX

DarkX

Ik?

Kerel, ik probeer oprecht je zoekwerk te verfijnen door wat relevantie informatie te geven over wat wel en niet mogelijk is, niet je op fouten te wijzen. Sorry dat ik je geen hapklare antwoorden biedt hoor.Djeez.

• Stukfruit
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
Het komt er op neer dat een Wacom tablet het beste werkt, dat heeft niets met "pro Wacom" zijn te maken. Het zijn gewoon goede producten.

Voor dat laatste item uit je lijst (tekentablet met beeldscherm ingebouwd) zou je even in het tekentopic kunnen kijken en zoeken naar de reacties van RoyK. Die heeft er een en heeft zijn ervaringen meerdere keren omschreven in en buiten dat topic (zie topic).

Dat zit wel Schnorr.

• sjukke
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 03-05-2023
Ik heb zelf ook ervaring met een Gigabyte 1028 netbook met touchscreen maar zoiets is absoluut niet te vergelijken met bijvoorbeeld een Cintiq of maar iets in de serie van Wacom.. Dan zou ik liever 150 euro meer uitgeven en voor een Cintiq gaan ookal heb je er dan geen scherm bij, al met al zul je daar waarschijnlijk meer plezier van hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BtM909
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

AYCE schreef op woensdag 25 november 2009 @ 19:22:

Dan ga ik je meteen verblijden. Dit is geen "ik drop m'n vraag en klaag totdat ik mijn gewenst antwoord krijg" forum. Ik heb je een aantal kansen gegeven, maar uit niks blijkt dat waarop je hebt gezocht, wat je had gevonden en waarom dat niet voldoende was.

Tot nu toe zie ik alleen maar constructieve helpende reacties en die kap jij af omdat jij het antwoord niet wenselijk vind :/

Dit is de laatste waarschuwing: of je reageert normaal of je reageert niet meer in dit topic (en daar zorg ik dan wel weer voor).

• DapperKonijntje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 05-05 21:25

DapperKonijntje

Draw monkey

AYCE schreef op donderdag 26 november 2009 @ 08:17:
[...]

Ik moet wel zeggen erg verbaasd te zijn zoveel "pro" Wacom mensen te zien. Normaal zijn hier juist de mensen te vinden die vrijheid van keuze willen en zeker niet teveel willen betalen. Ik heb 2 jaar met een Wacom gewerkt bij mijn voormalige werkgever, maar kan niet zeggen dat ik het miste als ik thuis aan mijn el cheapo Medion tablet zat. qua dat ben ik dan ook echt benieuwd wat ik mis. Ik heb wel sinds kort een mini Wacom (makkelijker met de laptop en niet dat ik Wacom overall niet wil proberen), maar dan nog doe ik het meeste kleurwerk in photoshop alsnog met de muis.
Dat snap ik niet, ik heb medion gehad, trust tot ik uiteindelijk bij wacom aankwam en ik ga NOOIT meer terug.
Ik snap ook niet echt waar je heen wilt, een tablet pc komt natuurlijk nooit in de buurt van een Cintiq wat hardware betreft, daarnaast gaat schetsen in photoshop prima met een intuos, ik doe het al jaren.

Ik denk dat vooral je ervaring op papier de drempel is en het wat lastiger maakt, maar oefen een tijdje en dan wordt het zelf een 2e natuur.

En als je toch een drukgevoelig scherm wilt hebben dan zou ik echt voor een Cintiq gaan, dit komt gewoon het dichtst in de buurt van papier, hier zijn ze ook voor gemaakt in tegenstelling tot een ander touchscreen.

Portfolio

• Silver7
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 05-05 10:05
On/off topic: ooit een scherm gezien waarop je kon tekenen bij (Discovery Channel) Choppers met fam. Teutels.

Dus het is wel mogelijk, maar voor de rest kan ik je helaas niet helpen.

• JahunP
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 26-06-2022
Inderdaad, dat valt wel mee met hoe "pro" dat is.

Ik heb een Trust en een Target tablet gehad en dat was echt enorme bagger, echt een schande dat dat als tablet verkocht werd. De Wacom Intuos die erna kocht was makkelijk 3 a 4x duurder, gek genoeg voelde ik me bij die niet bedonderd en werkt ie gewoon enorm goed.

Klagen bij Trust/Target hielp niks, zelfs als ik aangaf dat ze de meest banale dingen slecht deden. "dat kan ie niet, dan moet u een professioneel tablet bij een andere leverancier zoeken"

• FreezingPixels
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 08:15
Silver7 schreef op donderdag 26 november 2009 @ 11:33:
On/off topic: ooit een scherm gezien waarop je kon tekenen bij (Discovery Channel) Choppers met fam. Teutels.

Dus het is wel mogelijk, maar voor de rest kan ik je helaas niet helpen.
Dat is de 21'' Cintiq van wacom waar hij mee tekent.

• DarkX

DarkX

Ik?

Stiekem is de Cintiq gewoon waar naar zoekt, hoe je het wend of keert ;) Alleen wil hij de functionaliteit van een Ferrari voor de prijs van een Peugot 106 :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drijfhout
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 06-05-2024
DarkX schreef op donderdag 26 november 2009 @ 19:32:
Stiekem is de Cintiq gewoon waar naar zoekt, hoe je het wend of keert ;) Alleen wil hij de functionaliteit van een Ferrari voor de prijs van een Peugot 106 :P
Een wacom cintiq doet sowieso behoorlijk wat schade aan je spaarrekening, maar is het dubbel en dwars waard.

En als hij het enigzins "betaalbaar" wil houden kan hij ook de cintiq wx12 halen, ik heb dat tablet zelf ook en het tekent heerlijk.
Weliswaar niet erg groot met zijn 12 inch, maar het scherm ziet er behoorlijk scherp en helder uit en met een resolutie van 1280x800 is er zeker ook goed mee te werken.
Heb er zelf rond de 900 euro voor betaald maar er totaal geen spijt van.

@AYCE ,

Een pc of laptop met ingebouwt touchscreen daar zou ik me in jou geval niet aan wagen.
Dat spul is leuk voor puur de bediening van de pc/laptop, maar niet erg fijn om mooie grafische werkjes neer te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jayvol09
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 02-09-2020
De eerste 3 opties in je lijst zijn 3x hetzelfde alleen in andere uitvoeringen, dit is misschien waarom niet helemaal helder werd voor iedereen wat je nou bedoelde.
Touchscreens zijn per definitie niet drukgevoelig, drukgevoeligheid zit nl. in de pen wat weer wordt geregistreerd door het tablet. Je zult dus altijd in de combinatie grafisch-tablet met ingebouwd scherm terecht komen.
De tweede zin volgt niet uit het eerste. Zo kan ik me inbeelden dat er een pen is die alle functionaliteit biedt en dus gewoon icm een normaal scherm gebruikt kan worden. Normaal is dan niet je gewone monitor zoals op mn bureau maar een model die je kunt neerleggen en ergonomisch op kunt tekenen. Wat je zoekt is dus een goeie pen óf een tablet met scherm erin.
denk ik...
Ik denk dat kwa gebruik het tweede idd prettiger is als je papier gewend bent.

[ Voor 4% gewijzigd door jayvol09 op 28-11-2009 04:36 ]

"Between the weak and the strong one it is the freedom which oppresses and the law that liberates" [Jean Jacques Rousseau]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

jayvol09 schreef op zaterdag 28 november 2009 @ 04:34:
De tweede zin volgt niet uit het eerste. Zo kan ik me inbeelden dat er een pen is die alle functionaliteit biedt en dus gewoon icm een normaal scherm gebruikt kan worden. Normaal is dan niet je gewone monitor zoals op mn bureau maar een model die je kunt neerleggen en ergonomisch op kunt tekenen. Wat je zoekt is dus een goeie pen óf een tablet met scherm erin.
denk ik...
Een gat in de markt als het niet bestaat (gezien de prijzen voor een oplossing die de TS wel goed vind). Het lijkt er alleen niet op dat de TS nog gaat reageren aangezien hij dat sinds donderdag niet meer gedaan heeft.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AYCE
Uiteindelijk op eigen houtje geslaagd. Heb nu een TC4200 gekocht voor 299€. Het is een tweedehandsje die verkocht werd in een winkel maar er wel 3 maanden garantie bijkreeg (QX systems in nijmegen, nog 6 modellen in de winkel, kijk ze wel goed na!).

Zover heeft de "penable" alle functionaliteit van een Cintiq en is integenstelling tot de Cintiq uiterst mobiel. Dus een laptop en tablet in een, ik ben volledig in mijn nopjes :). Al redelijk aan het testen nu en het enigste vervelend is dat tijdens het tekenen het scherm wel werkt zoals het hoort, maar tijdens de tekenen zie je de cursor volgen ipv er recht onder te blijven. Maar van iemand anders die een Cintiq heeft heb ik begrepen dat dat ook met zijn tablet is (even wennen dus).

Ik zeg er wel meteen bij dat ik het absoluut niet betwijfel een Cintiq beter is. "Mijn" probleem zit hem echt in de prijs kwaliteit verhouding. Maar ben het mee eens dat onder de algemene tabletten goedkoop zeker tot duurkoop kan leiden.

Zoals ik al eerder zei werken ook medion tabletten voor mij uitstekend (heb een a4+ voor 37€ toen nieuw gekocht, dit model wordt ook door aiptek en trust verkocht) en de kwaliteit die ik ermee kon bereiken kun je hierop zien www.biisiin.com/heiny. Ook hebben printpapier en 30 cent vultpotloden me geholpen bij dit resultaat, terwijl op st Lucas en kunstacademie ook enkel aangestuurd wordt op dure materialen. Ik hoop hiermee aan te geven dat "voor mij" het belangrijkste element in creativiteit tussen de oren zit.

En ja ik heb 2 jaar op een Wacom gewerkt en heb nu thuis sinds kort een kleine Wacom omdat dat fijner bij een laptop werkt (en die was voor 27€ nieuw te koop). Dus ben er niet op tegen, zolang er een nette prijs wordt gevraagd.

Betreffende de discussie hier: Ik "dacht" dat mijn vraagstelling duidelijk was en dat ik op zoek was naar alternatieven en mensen hun ervaringen ermee. Links naar interessante systemen, beoordelingen daarin, waar te koop in Nederland etc etc. Ik ben tenslotte relatief nieuw op penable/Cintiq gebied en verwachtte dus dingen te horen die ik niet wist(vooral omdat we tenslotte op Tweakers zitten). Dus mijn excuses als ik mijn teleurstelling te duidelijk ventileerde.

Dus alsnog bedankt voor alle reacties...

www.heinyreimes.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -DG-
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 24-04 19:12
Kijk eens naar tablet pc's met wacom hardware erin. De meeste hebben dat, zolang ze met een losse speciale pen werken en dus niet als een touchscreen.
Dan heb je een ~ 12" scherm met drukgevoeligheid. Ik heb zelf een Toshiba m400 die ik ook gebruik om op te tekenen en vind het echt super werken. Persoonlijk vind ik het veel fijner dan een losse Wacom, hoewel daarvan de kwaliteit natuurlijk iets hoger aanvoelt.
Drukgevoeligheid werkt prima bij mij, de precisie is goed en is het een makkelijke oplossing die ik overal mee kan nemen en gebruiken (in tegenstelling tot een losse wacom).

edit: Ik ben net te laat met reageren. :P

[ Voor 4% gewijzigd door -DG- op 28-11-2009 12:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkX

DarkX

Ik?

jayvol09 schreef op zaterdag 28 november 2009 @ 04:34:
[...]

denk ik...
Goed, het is inderdaad onvolledig. De drukgevoeligheid zit echt in de pen, het uitlezen van de sensoren zit weer in een grid dat middels inductie de gegevens van de pen opneemt. Punt is dat het een totaal andere manier van registreren is dan bij een touchscreen. Daarom werkt een wacom-like systeem ook alleen met dededicated pennen, en niet met zeg een DS pennetje :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jayvol09
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 02-09-2020
Marzman schreef op zaterdag 28 november 2009 @ 05:58:
[...]

Een gat in de markt als het niet bestaat (gezien de prijzen voor een oplossing die de TS wel goed vind). Het lijkt er alleen niet op dat de TS nog gaat reageren aangezien hij dat sinds donderdag niet meer gedaan heeft.
Snel startkapitaal vinden en bedrijfje starten :p
Je zou zelfs een pen met inkt kunnen maken. Gezien het onafhankelijk kan zijn van ondergrond zou je gwoon papier kunnen gebruiken. Alles wat je op papier tekent doet ie ook meteen digitaal :p

"Between the weak and the strong one it is the freedom which oppresses and the law that liberates" [Jean Jacques Rousseau]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HawVer
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21-04 23:11
AYCE schreef op zaterdag 28 november 2009 @ 12:30:
Zoals ik al eerder zei werken ook medion tabletten voor mij uitstekend (heb een a4+ voor 37€ toen nieuw gekocht, dit model wordt ook door aiptek en trust verkocht) en de kwaliteit die ik ermee kon bereiken kun je hierop zien www.biisiin.com/heiny. Ook hebben printpapier en 30 cent vultpotloden me geholpen bij dit resultaat, terwijl op st Lucas en kunstacademie ook enkel aangestuurd wordt op dure materialen. Ik hoop hiermee aan te geven dat "voor mij" het belangrijkste element in creativiteit tussen de oren zit.
Je hebt je punt gemaakt. Voor mooie illustraties heb je niet veel nodig! Ik voor vooral je illustratiewerk in je porfolio leuk. Dat springt er echt uit. :)

http://hawvie.deviantart.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LLEEDD
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 04-02 18:54
Heeft iemand ervaring met het werken op die nieuwe grote (en vrij goedkope) touchscreens?
Zoals deze: pricewatch: Iiyama ProLite T2250MTS-1.
Ze werken niet met een laag op het scherm maar met een soort optisch veld die je vingers registeren ofzo. De schermen werken in ieder geval niet met drukgevoeligheid dus dat is wel iets minder en las ook dat ze minder nauwkeurig zijn. Ben benieuwd of het handig is om ermee te werken want het lijkt me wel heel aantrekkelijk om direct op het scherm te tekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Het ligt er een beetje aan wat je wilt tekenen. Ik kan me voorstellen dat voor technische tekeningen of een vrijdagmiddag bobtekening drukgevoeligheid niet heel belangrijk is. Bovendien, als je eerder met een muis tekende heb je ook geen drukgevoeligheid.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Pagina: 1