• Chryses
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 25-04 13:30
Hey, hier m'n eerste post :)

Ik heb een aantal dingen opgezocht/gelezen, en ik zal proberen hier geen 'Help, wat moet ik kopen' topic van te maken, maar ik ben wel een nabcake als het aankomt op tweaken.

Deze pc heb ik nu bijna 3 jaar geleden gekocht (bij de Aldi :D), vaak kapot, maar hij doet het nog. Zoiezo is het tijd om de videokaart up te graden, aangezien alle nieuwe spellen net wel/net niet draaien. (Dragon Age Origins heeft dat upgrade vuurtje weer in me aangewakkerd) Qua videokaart, wat is er dan nog haalbaar?

Zou jij deze pc gaan upgraden, of gaan voor een nieuwe?

Via PC Wizard heb ik de specificaties opgezocht:

MD 8820
Moederbord : MSI P4M890M3-V (MS-7255)
Chipset : VIA P4M890
Processor : Intel Pentium D 915 @ 2800 MHz
Fysiek Geheugen : 3072 MB
Videokaart : NVIDIA GeForce 7300 SE
Harde Schijf : WDC (250 GB)
Monitor Type : MD30699PU - 19 inches
Netwerkkaart : VT82C570 MV IDE Controller VT6102 Rhine II Fast Ethernet Adapter
Besturingssysteem : Windows Vista (TM) Home Premium Home Editie 6.00.6000
DirectX : Versie 10.00
Windows Performance Index : 3.0 (waarbij de grafische weergave voor spellen zuigt en dus zorgt voor een 3, de rest zit tegen 5 (als WPI echt iets zegt)

Hier specificaties van de videokaart:
Aantal monitoren : 1
Monitor Type : MD30699PU
Huidige Weergave : 1280x1024 pixels op 60 Hz in True Kleuren (32-bit)
OpenGL : Ja
GDI Plus : Ja

Als je tijd hebt, meningen/advies wordt zeer gewaardeerd :)

• Silent7
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12-12-2024
Medions hebben in mijn ervaring redelijk wat problemen rond de videokaarten.
Dus een andere er in zou je kunnen helpen.

Als een PC doet wat jij wilt en je het allemaal niet te lang vind duren hoef je geen nieuwe te kopen.
Dus de vraag is aan jou ;)

Verwijderd

Budget? Als je zegt mag 500 euro kosten dan zou ik gaan voor een nieuwe PC, maar videokaart upgraden is iig niet totaal nutteloos. ;)
Ik zou iig eens hier: [UG] Upgrade Guide topicoverzicht en hier: [BBG] Best Buy Guide topicoverzicht kijken. :)

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 23-11-2009 20:46 ]

• warhamstr
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 26-12-2023
7300 is tog niet zo heel slecht, of praat ik nauw onzin?

P50/Xeon E3-1505M/64GB/2Tb/Q M2000M 4GB/4K

• Xenomorphh
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 12-03-2025

Xenomorphh

Soep met Ballen

Chryses schreef op maandag 23 november 2009 @ 20:37:
Hey, hier m'n eerste post :)

Ik heb een aantal dingen opgezocht/gelezen, en ik zal proberen hier geen 'Help, wat moet ik kopen' topic van te maken, maar ik ben wel een nabcake als het aankomt op tweaken.

Deze pc heb ik nu bijna 3 jaar geleden gekocht (bij de Aldi :D), vaak kapot, maar hij doet het nog. Zoiezo is het tijd om de videokaart up te graden, aangezien alle nieuwe spellen net wel/net niet draaien. (Dragon Age Origins heeft dat upgrade vuurtje weer in me aangewakkerd) Qua videokaart, wat is er dan nog haalbaar?

Zou jij deze pc gaan upgraden, of gaan voor een nieuwe?

Via PC Wizard heb ik de specificaties opgezocht:

MD 8820
Moederbord : MSI P4M890M3-V (MS-7255)
Chipset : VIA P4M890
Processor : Intel Pentium D 915 @ 2800 MHz
Fysiek Geheugen : 3072 MB
Harde Schijf : WDC (250 GB)
Monitor Type : MD30699PU - 19 inches
Netwerkkaart : VT82C570 MV IDE Controller VT6102 Rhine II Fast Ethernet Adapter
Besturingssysteem : Windows Vista (TM) Home Premium Home Editie 6.00.6000
DirectX : Versie 10.00
Windows Performance Index : 3.0 (waarbij de grafische weergave voor spellen zuigt en dus zorgt voor een 3, de rest zit tegen 5 (als WPI echt iets zegt)

Hier specificaties van de videokaart:
Aantal monitoren : 1
Monitor Type : MD30699PU
Huidige Weergave : 1280x1024 pixels op 60 Hz in True Kleuren (32-bit)
OpenGL : Ja
GDI Plus : Ja

Als je tijd hebt, meningen/advies wordt zeer gewaardeerd :)
Probeer ergens een 2e hands 9800GTX/ GTS250 zou een mooie upgrade zijn.. Indien je natuurlijk PCI-E slot heb ;)

There are 10 kinds of people in the World...Those who understand binary, and those who dont!

Verwijderd

warhamstr schreef op maandag 23 november 2009 @ 20:45:
Idd niet zo slecht gewoon dikke bagger. :P
Xenomorphh schreef op maandag 23 november 2009 @ 20:45:
[...]

Probeer ergens een 2e hands 9800GTX/ GTS250 zou een mooie upgrade zijn.. Indien je natuurlijk PCI-E slot heb ;)
Beetje overdreven?
Daarnaast waarom een nVidia kaart die totaal niet zuinig is?
Gaat dat werken dan met zijn huidige voeding?

[ Voor 46% gewijzigd door Verwijderd op 23-11-2009 20:47 ]

• Krentenbol
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 27-12-2025

Krentenbol

Prutz0r

warhamstr schreef op maandag 23 november 2009 @ 20:45:
Ja, je praat nu onzin. 7300 is echt bagger :D

How to autobeun: Like, comment en subscribe!

• Xenomorphh

Xenomorphh

Soep met Ballen

Verwijderd schreef op maandag 23 november 2009 @ 20:46:
[...]

[...]

Beetje overdreven?
Daarnaast waarom een nVidia kaart die totaal niet zuinig is?
Gaat dat werken dan met zijn huidige voeding?
Ik zie nergens iets over een voeding staan dus ja.. Ja misschien wel iets overdreven idd :+

There are 10 kinds of people in the World...Those who understand binary, and those who dont!

Verwijderd

Ik denk ook niet echt dat een 7300 evenveel verbruikt als een GTS250, sterker nog, ik denk 1/4 :+ .
Maar zelf zou ik voor een nieuwe pc gaan, socket AM3 of 1156. ;)

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 23-11-2009 20:55 ]

• Xenomorphh

Xenomorphh

Soep met Ballen

Verwijderd schreef op maandag 23 november 2009 @ 20:53:
Ik denk ook niet echt dat een 7300 evenveel verbruikt als een GTS250, sterker nog, ik denk 1/4 :+
Dat hou je toch.. Welke kaart waar je een beetje mee wil gamen ook neemt gebruikt stukken meer stroom..

• mystie
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Voor 500 euro heb je tegenwoordig een leuk systeem waar je weer een poosje mee uit de voeten kan. Alleen nu de videokaart upgraden ,is misschien een optie maar ook zeker uitstel van executie. Zoals hierboven al wordt gezegd is het van belang wat je ermee wil doen. Doe je er niet veel meer mee dan internetten en een simpel spelletje ,is upgraden nog niet aan de orde. Zoals ik zie wil je toch wel recente spellen spelen. Zowieso is de videokaart upgraden een optie ,maar een volledig systeem moet je ook zeker in oogbeschouwing nemen

• Chryses
Ik zat te denken aan net in de €100 ergens, want ik zou m'n games nu toch wel zeker op 'medium' willen spelen ^^ Maar als dat, bij deze pc, vooral uitstel van executie is, dan is dat die euro´s misschien niet waard.

Qua voeding, achterop de pc staat Input Max: AC 230-240V ~ 3A 50 Hz, dus dat is de voeding neem ik aan.

Alvast bedankt voor alle snelle reacties :)

Edit:
De voeding is een FSP W Noise killer model FSP 300 - 60 GTM
AC input 230-240--3A 50-60 Hz
Max. output 300 W
DC output +3.3 V
bwerg schreef op maandag 23 november 2009 @ 21:20:
Een nieuwe pc voor 600,- is leuk maar niet zomaar voor iedereen weggelegd natuurlijk :P en met een videokaart van 60,- kan je denk ik best meekomen in veel spellen.
De videokaart die ik nu heb kost al €50 (op alternate.nl dan), dus een betere kaart zal dan toch zeker tegen de €100 moeten kosten?
Opzich vind ik €600 euro nog niet zoveel, als dat betekent dat je daar weer een paar jaar mee vooruit kan.
Trouwens, bedoel je dan zelf helemaal in elkaar gezet? (een videokaart er in zetten lukt nog wel, maar zelf een pc helemaal in elkaar zetten..)

In ieder geval al heel wat meer food for the thought :)

[ Voor 73% gewijzigd door Chryses op 23-11-2009 21:37 ]

• Krentenbol

Krentenbol

Prutz0r

Voor de voeding zul je aan de binnenkant moeten kijken wat er op het stickertje staat.
EDIT: Binnenkant van de PC behuizing, niet van de voeding zelf ;)

[ Voor 28% gewijzigd door Krentenbol op 23-11-2009 21:07 ]

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Over de "haal een nieuwe pc"-reacties: Ook andere onderdelen dan je videokaart zijn niet de nieuwste meer dus misschien dat je de allerzwaarste spellen niet meer 100% goed kan spelen (GTA4 bijvoorbeeld) maar de videokaart is toch veruit de zwakste schakel van je pc. Als je die vervangt door een fatsoenlijke kaart is dat zeker een nuttige upgrade. Een nieuwe pc voor 600,- is leuk maar niet zomaar voor iedereen weggelegd natuurlijk :P en met een videokaart van 60,- kan je denk ik best meekomen in veel spellen.

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

• darkcarlaza
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08-05 15:52
Voor €100.- deze pc een nette boost geven? Tuurlijk kan dat, en nogal makkelijk ook.

Je moederbord ondersteunt Core 2 Duo CPU's, en heeft een PCI-E 1.1 slot @16 lanes.

Koop voor €120.- een ATi HD 5750 of voor iets minder een DX-10 kaart ATi HD 4770. Snelheid is vergelijkbaar, voordeel van de eerste is DX-11 en zuiniger in desktop-mode (2d). Met deze 4770 kan je alle games op jou resolutie op med-max settings draaien. Dus met Anti Aliasing 4x en Anisotropic Filtering 8/16x, gewoon de ingame details op max zetten, geen probleem.

Als je voor €80.- die ATi 4770 koopt, kan je voor de overige €20.- misschien je vrienden trakteren op een paar biertjes. Iedereen blij! Of je koopt Dragon Age: Origins !!

Probeer je CPU op 3.0 GHz te zetten, geloof me, dat helpt enorm, maar de winst van een goede overclock of snellere CPU valt in het niets vergeleken met een nieuwe videokaart. Maar die ondermaatse nVidia 7300 kaart, gelijk de deur uit met die knots, tegenwoordig vechten we met betere wapens.

Als je in Groningen woont, wil ik je mijn kaart wel even lenen, kan je zelf zien wat het verschil is (4770 dus).

Ik geloof er trouwens geen fuck van dat je CPU als eerste vervangen moet worden, om dit te testen heb ik mijn Pentium Dual Core E5200 op 2.5GHz gezet, en in games merk ik echt haast geen verschil. Als je puur op zoek bent naar een boost in games, videokaart vervangen.

Dikke vette Edit: Laat die Dragon Age: Origins maar, die heb je al ! rofl, echt waar, koop een hd 4770. Ik speel met deze kaart settings: 1680x1050, 8xAA, 16AF, alle ingame settings Max, in videokaart prog ATi Catalyst Control Center ook alles max. Draait zeer vloeiend, alleen als ik door die vuur-traps ren met m'n party en een zooi mobs spawnen, tja, dan heb je even een mili-seconde het gevoel van een klein dropje in de framerate, maar het beeld staat niet stil om te laden, je ziet alleen dat ie even hard moet werken voor die mili-seconde ;)

[ Voor 16% gewijzigd door darkcarlaza op 23-11-2009 21:51 ]

Verwijderd

Chryses schreef op maandag 23 november 2009 @ 21:05:
De voeding is een FSP W Noise killer model FSP 300 - 60 GTM
En het vermogen op de 12 voltlijnen?

Dat is nogal belangrijk om te weten, want men kan wel advies geven, maar daar heb je niks aan als je niet weet of de voeding het wel of niet aan kan. ;)

• darkcarlaza
Dit is de voeding die je hebt:

Fortron SOURCE FSP 300 60-GTM
AC Input: 230-240V-, 3A, 50-60Hz
Max. DC Output: 300W
+3.3V -- 14.0A (ORG)
+5V -- 18.0A (RED)
+12V -- 18.0A (YEL)
+5Vsb -- 2.0A (PURP)
-12V -- 0.8V (BLUE)
(3.3V + 5.5V = 105W Max. +3.3V & + 5V +12V = 280WMax.)

• Chryses
Haha ja, Dragon Age Origins heb ik al, dé reden waarom ik ga upgraden :) (momenteel heb ik alles op low en kan ik net draaien met de camera, still worth it)

En de voeding die net gepost word, was ik net aan het overschrijven, bedankt ^^
280w max, dat lijkt me niet zoveel. ATi HD 5750 heeft al 450 nodig? :|

• ShitHappens
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 12:35
Echt stressed volgens mij wel. Maar om even aan te geven hoe DA:O hier draait: op 1280*720 Graphics en details op High en AA op 4x draait het best aardig op een 9200 M (laptop variant), zit een P7450 (2x2.13 GHz) achter.
Maar neem bij je videokaart-upgrade toch ook maar een voeding-upgrade mee richting de 500 Watt

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 20:25

M2M

medicijnman

Chryses schreef op maandag 23 november 2009 @ 21:05:

De videokaart die ik nu heb kost al €50 (op alternate.nl dan), dus een betere kaart zal dan toch zeker tegen de €100 moeten kosten?
Opzich vind ik €600 euro nog niet zoveel, als dat betekent dat je daar weer een paar jaar mee vooruit kan.
Trouwens, bedoel je dan zelf helemaal in elkaar gezet? (een videokaart er in zetten lukt nog wel, maar zelf een pc helemaal in elkaar zetten..)

In ieder geval al heel wat meer food for the thought :)
De rede waarom die daar zoveel kost, is omdat het ding oud is. Heel oud. we zitten nu met GTX2xx in videokaarten. Daarvoor waren het de 9xxx videokaarten, daarvoor de 8xxx videokaarten én daarvoor dus de 7xxx kaarten, waar nagenoeg het meest budget model van hebt.

Dus voor de mensen die het ding nog willen vervangen (of er geen verstand van hebben), betalen die dus daar 50 euro voor. Terwijl een videokaart die je in de pricewatch vind, zoals deze: pricewatch: Sapphire HD 4550 512MB DDR3 PCI-E HDMI voor 40 euro, al wel het 5-voudige presteert.

maar het is een beetje de vraag of het nog zin heeft je systeem een "upgrade" te geven. Je zit met een vrij langzame, oude processor, een voeding die niet veel kan hebben (= krap in keuze videokaart), en je huidige videokaart is ook niet iets om moderne games fatsoenlijk op de kunnen spelen.

Dus investeer je zo rond de 500 euro in een totaal nieuw systeem (waarbij je dus onderdelen als floppy drive, dvd brander, harde schijf enzo) mee kunt nemen, of probeer je er nog het beste van te maken door een nieuwe videokaart, eventueel een nieuwe voeding aan te schaffen.

Ik zou kiezen voor het eerste, daar heb je meer profijt van. Je zit nu al tegen limieten aan te werken, en anders blijf je upgraden.

-_-

• darkcarlaza
De 5750 heeft volgens ATi een 450W voeding nodig, maar das heel erg aan de veilige kant. Maar ik denk toch dat die Fortron van je niet al te best is.

Conclusie, je bent meer geld kwijt ^^

http://tweakers.net/ext/p...e=240429%2F1%2C224561%2F1

Die voeding is absoluut goed genoeg voor jou systeem. ATi raad een 450W aan, gebaseerd op 'slechte/crappy' voedingen. De Be Quiet is goed, 80+, stabiel, de 400W zijn ook écht 400W. Sommige slechte voedingen leveren lang niet wat ze zeggen. 450W is soms slechts 350.

• AntonH
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 13-08-2022
Verwijderd schreef op maandag 23 november 2009 @ 20:46:
[...]

[...]
En dan is het ook nog een SE-versie :'(. Een upgrade is dus zeker de moeite waard, ondanks dat je slechts een Pentium D hebt. Je voeding (FSP) is ook nog best aardig, alleen zul je toch wat tekort komen i.c.m. zo'n stroomslurpende processor bij kaarten van het kaliber HD4850/GTS250. Als je niet al te veel geld wilt uitgeven, dan is een HD4650/HD4670 een aanrader. Die kaarten zijn echt vele malen sneller dan je huidige 7300 en ook nog eens erg zuinig. Daarnaast hebben veel snellere videokaarten toch nauwelijks nut in een P4-gebaseerd systeem.

Wil je sneller, dan is het aan te raden om je pc een volledige upgrade te geven, d.w.z. een nieuw moederbord, processor, voeding en videokaart.

• pinockio
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 05-05 13:12
darkcarlaza schreef op maandag 23 november 2009 @ 21:43:
Voor €100.- deze pc een nette boost geven? Tuurlijk kan dat, en nogal makkelijk ook.

Je moederbord ondersteunt Core 2 Duo CPU's, en heeft een PCI-E 1.1 slot @16 lanes. (...)

Probeer je CPU op 3.0 GHz te zetten, geloof me, dat helpt enorm, maar de winst van een goede overclock of snellere CPU valt in het niets vergeleken met een nieuwe videokaart. (...)

Ik geloof er trouwens geen fuck van dat je CPU als eerste vervangen moet worden, om dit te testen heb ik mijn Pentium Dual Core E5200 op 2.5GHz gezet, en in games merk ik echt haast geen verschil. Als je puur op zoek bent naar een boost in games, videokaart vervangen.
Ik ben het met jou en anderen eens dat je de videokaart moet vervangen. Maar eh... jouw E5200 draait al op 2,5 GHz: http://processorfinder.intel.com/details.aspx?sSpec=SLAY7

En die Pentium D op 3 GHz in plaats van 2,8 GHz, dat scheelt nog geen 10%, heeft dus helemaal geen nut. Als het waar is wat je zegt, dat een Core2Duo erin past (E6400 of zo?) dan kan hij beter iets meer uitgeven en een E6400 of mogelijk nog een ander model (evt. tweedehands) erbij kopen. Samen met een snelle videokaart heeft hij dan een sneller en tegelijk ook zuiniger PC (want die Pentium D is natuurlijk een stroomslurper pur sang).

CPU support: http://www.cpu-upgrade.co...M890M-L_IL_(MS-7255).html
O.a. de E6600 is ook compatible.
Wel even de BIOS upgraden lijkt me.

[ Voor 4% gewijzigd door pinockio op 23-11-2009 22:27 ]

Disclaimer: P. aanvaardt geen aansprakelijkheid op grond van dit bericht.

• darkcarlaza
pinockio schreef op maandag 23 november 2009 @ 22:23:
[...]

Ik ben het met jou en anderen eens dat je de videokaart moet vervangen. Maar eh... jouw E5200 draait al op 2,5 GHz: http://processorfinder.intel.com/details.aspx?sSpec=SLAY7
jaaa, das stock, maar normaliter zet ik hem op 3.66GHz. Het verschil in games op stock en overclocked is in de meeste games niet zo groot, alleen af en toe een paar frame rate drops.

Een nieuwe CPU zal echt niet zoveel uitmaken. Als de CPU écht aan het bottlenecken is, dan helpt die 200 extra MHz wel. Al zal het net als je zegt niet veel meer zijn dan 10%. Maar het gaat mij niet om de average frame rate, maar de nare frame drops. Die kan je vaak opvangen met een paar honder MHz meer.

Ik probeer alleen die beste kerel met een zo laag mogelijk budget Dragon Age Origins beter te laten draaien. Beste low-budget upgrade zou zijn:

E6600 CPU
4770 GPU
500W goed merk voeding

Maar dan ben je rond de €200.- kwijt, iets minder als je geluk hebt.

misschien kan Chryses gewoon een ATi 4670 kopen? Die vreet haast geen stoom, waarschijnlijk net zoveel als de 7300 die hij nu al heeft. (hij/zij). De winst zal absoluut merkbaar zijn, en je bent voor €60.- klaar.

[ Voor 47% gewijzigd door darkcarlaza op 23-11-2009 22:34 ]

• Powrskin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
Beste is denk ik de CPU upgraden naar een core 2 duo. en een andere VGA.
Je voeding is niet helemaal geweldig, maar draait het wel.

4770 of 2e hands 4850 lijkt mij ideaal.
V&A aangeboden: SAPPHIRE ATI HD4850 512MB GDDR3
V&A aangeboden: Asus EAH4670/DI/512MD3

cpu:
V&A aangeboden: E6600

geheugen is denk ik 2x 2gb? aangezien je 2 geheugenslots heb is 3gb een beetje lastig.

Nukezone FTW

Verwijderd

darkcarlaza schreef op maandag 23 november 2009 @ 21:57:
Fortron SOURCE FSP 300 60-GTM
+12V -- 18.0A (YEL)
Als je voeding idd 18 ampère kan leveren op de 12 voltlijnen dan zou ik er een HD4770 in drukken, die is ongelooflijk veel sneller. Snellere videokaart heeft ook geen zin CPU gaat het dan niet meer bijhouden.
HD4670 zou ook nog kunnen daarmee kun je de zwaarste games sowieso op gemiddelde instellingen spelen en de iets lichtere gewoon nog op high. :)

• Powrskin
  • Niet online
Die p4 gaat met een andere vga wel voor nare drops zorgen, hij is gewoon niet meer bij de tijd.
zou je hem op 4.5ghz zetten dan kan het nog enigzins mee met bv de AMD athlons, maar daaronder is no go.

en een e5200 is een stuk beter als een p4 915.

Nukezone FTW

• darkcarlaza
@Powerskin, supertips ^^ zijn mobo ondersteunt trouwens voor zover ik weet 2GB max.
http://www.superwarehouse...ard/P4M890M3-V/ps/1503229

Die V&A van die Asus 4670. 30 euro... man, Cryses.

Als je echt echt voor low budget wilt gaan, kopen die hap!

• Chryses
Lastig. Een goede upgrade kost me dus zo'n €130 (zoals Darkcarlaza samenstelde, de XFX Radeon HD 4770 + voeding, waar ik dan waarschijnlijk wel een jaar mee vooruit kan.

Maar eigenlijk is alles wel aan vervanging toe.. Processor, videokaart, moederbord en voeding. Kan ik net zo goed een compleet nieuwe computer kopen ^^ (zelf samenstellen en in elkaar zetten is misschien nog iets te hoog gegrepen)

Edit: ik vind het wat moeilijk worden om hier de goede conclusies uit te halen (€130 euro is dus geen goede upgrade :P ). Maar wat dus zeker aan te raden is, als ik alleen wat ga upgraden, is om één van de twee videokaarten die Powrskin linkte te kopen + die processor en een voeding (die Darkcarlaza gelinkt heeft).

Zie ik het zo goed, of mis ik nog wat?

En volgens mij is het 2x2 gb ja, waarbij 1 gb word opgeslurpt door Vista

[ Voor 35% gewijzigd door Chryses op 23-11-2009 22:54 ]

• darkcarlaza
En je CPU.. ik onderschatte je 915 D, die is volgens de rest echt traag.

Weet je wat, ik ga even Dragon Age Origins op 1.8GHz draaien.. ik laat zo meer horen.

Verwijderd

Chryses schreef op maandag 23 november 2009 @ 22:38:
Lastig. Een goede upgrade kost me dus zo'n €130
Nee :?
(zoals Darkcarlaza samenstelde, de XFX Radeon HD 4770 + voeding, waar ik dan waarschijnlijk wel een jaar mee vooruit kan.
Waarom zou je de voeding vervangen als je een HD4770 neemt?
Omdat één of andere gare site dat zegt? Altijd op de site van de fabrikant kijken!

[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 23-11-2009 22:42 ]

• bwerg
  • Niet online

bwerg

Internettrol

darkcarlaza schreef op maandag 23 november 2009 @ 22:37:
Die V&A van die Asus 4670. 30 euro... man, Cryses.
Ook leuk, een HD4670. Kan makkelijk alle moderne games aan en ben je niet al te veel voor kwijt, dus ook geen dilemma's dat het zonde zou zijn mocht je binnenkort toch een neie pc kopen ;) lijkt mij de beste optie. Geen te grote investeringen doen in een niet-meer-zo-nieuwe pc.

En als je dan toch een nieuwe pc koopt heb je een mooie extra LAN-bak staan :P dat vind ik altijd erg veel waard, als ik ineens zin heb in een LAN komen we niet verder dan 10 jaar oude spellen omdat de helft van de pc's hiero een stomme intel IGP heeft :P

• darkcarlaza
@-The_Mask- -.- Nogal afkeurend betreffende de suggesties... sorry hoor, probeer de beste man gewoon te helpen. Je mag best helpen zoek hoor, ipv alleen maar negatief zijn over wat ik heb gevonden, op MSI staat dit obsolete product helaas niet meer, en volgens mij zijn de specs gewoon een plaatje van de MSI website zelf toen die er nog op stond. no offense, ben gewoon wat verbaasd.

Naja, net een klein uurtje Dragon Age Origins met CPU op 1.8GHz gespeeld, verder alle settings gelijk, dus max. Je merkt in de stad dat je lagere frames hebt, maar het gaat niet schokkerig. Tijdens gevechten met 10+ vijanden merk je vrijwel niets van een laag geclockte CPU. Let wel, dit is een Pentium Dual Core E5200, geen fancy high end cpu met veel cache en rijen cores. Volgens een aantal sites is mijn cpu geclocked op 1.8GHz ietsjes sneller dan een Pentium D 960 op 3.6GHz, zie b.v. toms cpu charts 2008 waar ik mijn E5200 plaats als een E2160. Dat is dus so wie so een aardige vooruitgang vergeleken met jou CPU.

Wat je kan doen is een geeltje uitgeven voor een E2160 of hoger. Die is een stuk zuiniger, en met een zeer milde overclock toch een stuk rapper dan die van jou. Gecombineerd met een ATi 4770 verbruik je dan niet meer stroom dan je in je huidige setup doet. Beetje schatting maken is het wel, ik ga uit van een 50W voor je 7300 tegenover 90W voor een 4770. je cpu is 130W, een E2160 zal 65W zijn. Dus zeer waarschijnlijk een winst in stroomverbruik (minder) en een winst in snelheid, grote, zeer grote winst. Dit als je geen nieuwe voeding wilt kopen dan hè. Een E2160 blijft een trage CPU, maar is gewoon super goedkoop, zuinig en sneller. En het gaat je om een budget van rond de €100.-

Als die crappy gedateerde voeding van je een 4770 aankan, gelijk doen en het daar gewoon even bij houden.

Tevens kan je vast nog wel een euro of 10 voor je oude CPU en videokaart krijgen. Kan je schoonmaak doekjes voor je monitor voor kopen, nog beter beeld xD

Edit: Vraag en Aanbod in de gaten houden imo.
E2160 €30.-
500W €25.-
4770 €60.-
Als je die dingen kan vinden maak je jezelf en de verkoper blij.

[ Voor 3% gewijzigd door darkcarlaza op 24-11-2009 18:30 ]

Verwijderd

Ik kan er eigenlijk nooit zo goed over dat mensen verkeerde info geven, want daar schiet niemand iets mee op.
Als die crappy voeding van je een 4770 aankan,
Dat bedoel ik dus, de grootste fabrikant van voedingen (FSP Group/Fortron Source) crappy noemen...

• pinockio
Wat ik al zei, een E6400 (etc.) en een HD4670 erin en je kunt vrijwel alle games aan. Voeding hoeft dan niet vervangen te worden (een HD4670 heeft geen extra power connector nodig, E6400 verbruikt veel minder stroom dan een D915), kortom, voor ca. 100 euro kun je weer een heel eind verder.

Die Fortron voeding is prima.

Ik heb net een HD4670 geplaatst in een kast (Antec) met 380W voeding en een Q6600, gaat ook prima.

Veel mensen overschatten het stroomverbruik van een PC. Als je niet overclockt gebruikt zo'n setup maximaal ca. 150 watt tijdens gamen, misschien wat meer (piek) bij het opstarten (spin-up schijven).

• Powrskin
  • Niet online
pinockio schreef op dinsdag 24 november 2009 @ 03:04:
Wat ik al zei, een E6400 (etc.) en een HD4670 erin en je kunt vrijwel alle games aan. Voeding hoeft dan niet vervangen te worden (een HD4670 heeft geen extra power connector nodig, E6400 verbruikt veel minder stroom dan een D915), kortom, voor ca. 100 euro kun je weer een heel eind verder.

Die Fortron voeding is prima.

Ik heb net een HD4670 geplaatst in een kast (Antec) met 380W voeding en een Q6600, gaat ook prima.

Veel mensen overschatten het stroomverbruik van een PC. Als je niet overclockt gebruikt zo'n setup maximaal ca. 150 watt tijdens gamen, misschien wat meer (piek) bij het opstarten (spin-up schijven).
idd, kan prima.
Je moet alleen even goed zoeken naar goede cpu en vga deals, want op tweakers worden vooral intels voor nog steeds een beetje belachelijke prijzen aangeboden. een e6600 is imo niet meer als 40e inclusief waard.
Het best zou een e6750 ofzo zijn omdat die standaard hoger loopt en ik niet verwacht dat er overklokt gaat worden. (kan het moederbord ook niet zo best).

Je bespaard ook altijd nog omdat je de oude hardware weer kan verkopen.

Moederbord bios zal misschien wel geupdate moeten voordat de cpu erin kan?

Nukezone FTW

• Kuhr89
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 08-05 21:02
Ik heb zelfs een Phenom II 810 samen met een HD5750 in een Antec 380 watt gekregen. Doet het prima!

| PS5 PSN: Hitting-Apex89

• Viper_4111
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:02
Als je 600 euro wil uitgeven kan je beter bij de computerland een compleet systeem kopen. De advanced pro 5 of zoiets. Dit is een systeem wat je redelijk kunt upgraden in de komende jaren en bevat een goede CPU met een redelijke vga kaart.

Geen informatie beschikbaar

• darkcarlaza
Verwijderd schreef op dinsdag 24 november 2009 @ 00:29:Ik kan er eigenlijk nooit zo goed over dat mensen verkeerde info geven, want daar schiet niemand iets mee op.
Dat de meeste voedingen uit de fabriek van FSP komen en een andere merk-sticker opgeplakt krijgen betekent nog niet dat die 300W voeding van jaren terug 'goed' is omdat het een FSP voeding is. Ik zeg niet dat FSP crappy is, ik zeg dat zijn huidige voeding crappy is. Dat is totaal iets anders.

300W blijft gewoon gevaarlijk weinig, al heeft dit ding een 99% efficientie.

Crappy is dan wellicht een geheel foute woordkeuze, punt is, die voeding is wellicht niet sterk genoeg voor een upgrade.

Goed punt natuurlijk dat mis-informatie slecht is. Ik neem dan ook terug dat de FSP voeding die Cryses nu heeft crappy is, bij deze noem ik hem gedateerd. ;)

BTW, FSP maakt ook crappy voedingen: "Another disadvantage is the poor efficiency factor of 65% . This puts the FSP350-60PN-R in the rear guard of this discipline." Zomaar een review op Tom's Hardware, in andere reviews scoort FSP (met goede modellen) echter in de top.

Ik kan er gewoon niet tegen als mensen zomaar dingen roepen die nergens op gebaseerd zijn want daar wordt ik een beetje van in een verdedigingshoekje gedreven en krijg ik een onhoudbare drang mijn gelijk te halen. Das mijn persoonlijke tick, kan ik niet zoveel aan doen. En ik vind het helemaal niet leuk om dit hele bericht te typen, net alsof ik een aanval doe op iemand, dat was dus helemaal niet mijn bedoeling. Volgens mij bedoelen we gewoon hetzelfde, 4770 erin en gaan met die banaan, toch?

[ Voor 36% gewijzigd door darkcarlaza op 24-11-2009 18:39 ]

• bwerg
  • Niet online

bwerg

Internettrol

300W is prima genoeg als je je videokaart er maar op uit zoekt. Een HD4850 gaat inderdaad niet lukken met een TDP van ~130W (iets in die richting, uit mijn hoofd), maar een HD4670 met een TDP van zo'n ~50W kan prima met een 300W-voeding.

Verwijderd

Powrskin schreef op maandag 23 november 2009 @ 22:29:
Beste is denk ik de CPU upgraden naar een core 2 duo. en een andere VGA.
Je voeding is niet helemaal geweldig, maar draait het wel.

4770 of 2e hands 4850 lijkt mij ideaal.
V&A aangeboden: SAPPHIRE ATI HD4850 512MB GDDR3
V&A aangeboden: Asus EAH4670/DI/512MD3

cpu:
V&A aangeboden: E6600

geheugen is denk ik 2x 2gb? aangezien je 2 geheugenslots heb is 3gb een beetje lastig.
Verkocht
Message to short

• rdfeij
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 04-05 16:37
darkcarlaza schreef op maandag 23 november 2009 @ 22:19:
De 5750 heeft volgens ATi een 450W voeding nodig, maar das heel erg aan de veilige kant. Maar ik denk toch dat die Fortron van je niet al te best is.
Dat is idd flink overkill, voor zover ik weet mag er 75W door je PCIe slot, en 75W per externe PCIe power aansluiting.
Zelfs met 2 extra aansluitingen kom je dus maximaal aan 225W, tel daar 120bij op voor je syteem, en je hebt aan 350W genoeg.

Fortrton is een van 's-werelds grootse voedingen fabrikanten, en ook die hebben low budget voedingen, maar ook een naam groot te houden, kwalitatief zullen ze dus ook wel in orde zijn. (Nexus is o.a. ook rebranded Fortron.

• Krentenbol

Krentenbol

Prutz0r

rdfeij schreef op dinsdag 24 november 2009 @ 18:43:
[...]

Dat is idd flink overkill, voor zover ik weet mag er 75W door je PCIe slot, en 75W per externe PCIe power aansluiting.
Zelfs met 2 extra aansluitingen kom je dus maximaal aan 225W, tel daar 120bij op voor je syteem, en je hebt aan 350W genoeg.
Dan moet dat wel op de 12V geleverd worden ;)

• maart1985
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 15-03 17:26
Wat een onzin allemaal, dat geneuzel over die voeding!
Ik heb zelf een HTPC gehad met een kwalitatief goede Fortron 300 watt voeding.
Verder zat hier in:
ATI 4850
e8400
2x2 Gb geheugen
2 Samsung spinpoints
Cardreader
DVD-speler

Werkte allemaal PRIMA! Draaide als een zonnetje.
Ik zou adviseren om tweedehands een ATI 4850 of 4770 aan te schaffen. Aangezien de 5XXX reeks is gekomen, zul je deze een stuk goedkoper tegenkomen (rond de 60 euro).
Vervolgens zou ik er een tweedehands C2D e6300/e6400/e6600/e6750 bijkopen (van 30 euro tot 65 euro)!

Ik weet bijna zeker dat het systeem het gewoon trekt. Anders kan je alsnog later een tweedehands 450 watt voeding kopen (a raison de 35 euro).
Totaal kom je dan uit tussen de 90 euro en de 150 euro max

En dan kan je echt wel weer een tijd vooruit, met settings niet op max!

• Chryses
Deze worden vaak genoemd, dus als ik het goed heb begrepen, zou dit een goede keuze zijn?:

ATI HD4770 / HD4670 (ca €40) kopen
of een ATI HD4850 (ca €60), maar hierbij moet ik een betere voeding kopen
+
een Intel Pentium Dual Core E2160 ( ca €30) / Intel Core 2 Duo E6750 (€60)

Zou dat dan een goede upgrade zijn? Of zou ik daar dan nog een ander moederbord bij moeten kopen?

(<- still a nabcake)

Ik neig er nu ook wel naar om gewoon meteen een nieuwe pc te kopen, en weer een paar jaar vooruit te kunnen :) maar bij kant-en-klare pc's betaal je altijd zoveel voor weinig :(

[ Voor 39% gewijzigd door Chryses op 24-11-2009 19:57 ]

Verwijderd

darkcarlaza schreef op dinsdag 24 november 2009 @ 18:26:
300W blijft gewoon gevaarlijk weinig, al heeft dit ding een 99% efficientie.
Efficienty heeft hier vrij weinig mee nodig en een voeding met een efficientie van 99% zou geweldig zijn, maar zul je waarschijnlijk nooit zien. ;)
Volgens mij bedoelen we gewoon hetzelfde, 4770 erin en gaan met die banaan, toch?
Dat zei ik ja. :P
Chryses schreef op dinsdag 24 november 2009 @ 19:45:
een Intel Pentium Dual Core E2160
Zijn leuke dingen waar je geen andere voeding voor hoeft te halen.
CPU is niet eens beslist nodig. En met een HD4670 kun je een tijdje weer vooruit en hoef je ook bijna niks uit te geven. :)

• pinockio
darkcarlaza schreef op dinsdag 24 november 2009 @ 18:26:
[...]
(...)
Crappy is dan wellicht een geheel foute woordkeuze, punt is, die voeding is wellicht niet sterk genoeg voor een upgrade.

Goed punt natuurlijk dat mis-informatie slecht is. Ik neem dan ook terug dat de FSP voeding die Cryses nu heeft crappy is, bij deze noem ik hem gedateerd. ;)(...)

Ik kan er gewoon niet tegen als mensen zomaar dingen roepen die nergens op gebaseerd (...)
Ik ook niet. En als je er iets van weet: er zit nu een Pentium D915 in. Dat ding heeft een TDP van 130 Watt. Als je die vervangt door een C2D (65 watt) houd je heel veel speelruimte over voor een videokaart, zeker voor bijv. een HD4670. En dan hebben we nog niet eens meegerekend dat het vervangen van de nVidia 7300 door zo'n moderne ATI kaart nauwelijks meer stroom vergt.

Waar komt dat idee vandaan dat elke upgrade meer stroom zou vereisen?

"Crappy" voeding of niet, deze trekt een D915. En dat betekent in mijn beleving (en volgens de logica) dat het prima gaat werken met de voorgestelde upgrade.

Kortom: minder stroomverbruik, voeding kan het prima aan (zelfs beter dan eerst), en veel meer snelheid. Waard om te upgraden dus, ja. Élke andere upgrade kost meer of levert minder op. Moederbord vervangen is absoluut niet nodig, tenzij je graag 200 euro of meer extra uitgeeft.

[ Voor 3% gewijzigd door pinockio op 24-11-2009 20:02 ]

Verwijderd

pinockio schreef op dinsdag 24 november 2009 @ 20:01:
[...]

Ik ook niet. En als je er iets van weet: er zit nu een Pentium D915 in. Dat ding heeft een TDP van 130 Watt.
Na mijn weten altijd nog 95 Watt. ;)

• maddog_rvo
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08-04 14:13
pinockio schreef op dinsdag 24 november 2009 @ 20:01:
[...]

Ik ook niet. En als je er iets van weet: er zit nu een Pentium D915 in. Dat ding heeft een TDP van 130 Watt. Als je die vervangt door een C2D (65 watt) houd je heel veel speelruimte over voor een videokaart, zeker voor bijv. een HD4670. En dan hebben we nog niet eens meegerekend dat het vervangen van de nVidia 7300 door zo'n moderne ATI kaart nauwelijks meer stroom vergt.

Waar komt dat idee vandaan dat elke upgrade meer stroom zou vereisen?

"Crappy" voeding of niet, deze trekt een D915. En dat betekent in mijn beleving (en volgens de logica) dat het prima gaat werken met de voorgestelde upgrade.

Kortom: minder stroomverbruik, voeding kan het prima aan (zelfs beter dan eerst), en veel meer snelheid. Waard om te upgraden dus, ja. Élke andere upgrade kost meer of levert minder op. Moederbord vervangen is absoluut niet nodig, tenzij je graag 200 euro of meer extra uitgeeft.
Tenzij je games als Supreme commander speelt :) Die heeft nogal graag flink wat cpu power, maar ben het er wel mee eens, eerst video kaart upgraden en missschien volgend jaar verder gaan met Mobo / Proc / Geheugen

• PowerEngine
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 02-02 14:21
wat vind je van dit ;)
V&A aangeboden: Core2Duo E8500 Desktop met HD4850

gewoon mooi game pctje ik heb zelf bijna het zelfde. ik kan bijna alle games wel op ultra high spelen. en je betaald er €600 voor. al echt een heeel verschil als je ziet wat je nu hebt.

• Chryses
maddog_rvo schreef op dinsdag 24 november 2009 @ 20:09:
[...]
eerst video kaart upgraden en missschien volgend jaar verder gaan met Mobo / Proc / Geheugen
Het is al bijna volgend jaar :P Anyway, dan ga ik de videokaart maar eens proberen :)
V&A aangeboden: Asus EAH4670/DI/512MD3 - dit wordt hem denk ik!
De ATI HD4670 i.p.v. de HD4770, de 4670 is namelijk nog tweedehands te koop via vraag en aanbod (ca €45 ^^).

Dan hoop ik dat dit genoeg is om alles (Dragon Age: Origins) dan wat beter te laten draaien. Het valt me echt mee hoe goedkoop de upgrade dan uitpakt :p

Edit: die aanrader in de post hiervoor had ik nog niet gezien, will check it out :)

[ Voor 5% gewijzigd door Chryses op 24-11-2009 21:01 ]

• pinockio
Verwijderd schreef op dinsdag 24 november 2009 @ 20:05:
[...]

Na mijn weten altijd nog 95 Watt. ;)
Klopt, ik heb dit niet gecheckt:
bwerg in "Waard om up te graden?" maar dat ging blijkbaar over de videokaart.

In ieder geval verbruikt die D915 heel wat meer dan bijv. een E6600.

Wat dus wel mogelijk is, TS, is dat een HD4670 icm je D915 weer wat meer stroom verbruikt dan je 300W voeding aan kan. Daarmee blijft het nog steeds aan te raden ook de CPU te vervangen.

[ Voor 5% gewijzigd door pinockio op 24-11-2009 21:08 ]

• Chryses
Dus.. Ik ben niet klaar met alleen een ATI HD4670. Telkens denk ik ok, nu is het duidelijk.. Kan ik weer beter iets anders :p Maar, een ATI HD4670 icm een Intel Core 2 Duo E6750 dan?

( V&A aangeboden: Intel Core 2 Duo E6750 )

Verwijderd

Chryses schreef op dinsdag 24 november 2009 @ 21:21:
Dus.. Ik ben niet klaar met alleen een ATI HD4670.
Ja wel hoor dat is al een erg grote vooruitgang :)

• Powrskin
  • Niet online
Chryses schreef op dinsdag 24 november 2009 @ 19:45:
Deze worden vaak genoemd, dus als ik het goed heb begrepen, zou dit een goede keuze zijn?:

of een ATI HD4850 (ca €60), maar hierbij moet ik een betere voeding kopen
+
een Intel Pentium Dual Core E2160 ( ca €30) / Intel Core 2 Duo E6750 (€60)

Zou dat dan een goede upgrade zijn? Of zou ik daar dan nog een ander moederbord bij moeten kopen?

(<- still a nabcake)

Ik neig er nu ook wel naar om gewoon meteen een nieuwe pc te kopen, en weer een paar jaar vooruit te kunnen :) maar bij kant-en-klare pc's betaal je altijd zoveel voor weinig :(
als je de tijd neemt om de V&A advertenties doorneemt en je goed informeert over wat dingen waard zijn, dan is de upgrade nog een lekker goedkope manier om nog een paar jaar door te kunnen.

Ik zou wel de cpu + de videokaart upgraden (koeler van je huidige cpu hergebruiken).
Je hebt alleen even hulp nodig met installeren denk ik.
Bios van je moederbord ondersteund nu ook al core 2 duo zo te zien.

e2160 vind ik eigenlijk een beetje een te lichte upgrade.
Voor je p4 cpu krijg je nog een 20e als je dan een 50e ofzo uitgeeft voor een andere ben je alsnog niet duur uit toch? zou dan wel meteen een 2x zo goeie willen.

e6420
e6600
e6700
e6750
e6850

Dat zijn de beste cpu-tjes voor games (van slechtst naar best).

Wil je toch iets minder uitgeven dan zou ik toch minstens voor.

E2200
e2220
E4600
E4700

vga was ook al duidelijk: 4670, 4770/4850 (van slechtst naar best).

Nukezone FTW

• Depep
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 27-07-2025
Powrskin schreef op dinsdag 24 november 2009 @ 21:29:
e2160 vind ik eigenlijk een beetje een te lichte upgrade.
Ik heb zelf ook een E2160 en hij bevalt me prima. Ik knipperde even met m'n ogen en hij draaide op 3Ghz. Als je niets tegen overklokken hebt biedt deze processor erg veel waar voor z'n geld. Daar komt bij dat ik als ik naar het originele systeem kijk niet het idee krijg dat de topicstarter heel veel eisen aan z'n pc stelt.

edit: De E2160 draait hier in combinatie met een HD3850, die nauwelijks onder doet voor de HD4670. Ik ervaar het als een aardig gebalanceerd systeempje.

[ Voor 13% gewijzigd door Depep op 25-11-2009 00:57 ]

specs

Verwijderd

Ik heb pas nog een P4 Prescott @ 3,2 GHz geupgrade van een GeForce 6600 naar een Radeon 4770. Waar ik eerst nog een paar oude spelletjes kon draaien (Dawn of War draaide goed, Quake 4 redelijk, Overlord net op laagste lage settings) kan ik nu Fallout 3 spelen op 1600x1200 4xAA. En dan wordt m'n framerate inderdaad gecapped door mijn proc (die zit continu zo rond de 90%, blijkbaar mag 'ie niet meer eten) maar dat betekent ook dat ik iedere procent die ik die processor nu nog overclock direct terug ga zien in mijn framerates.

Voor mij was het het verschil tussen hard zoeken naar oude games die nog wilden draaien en alleen de zware games niet meer kunnen doen (GTA 4 gaat 'm waarschijnlijk niet meer worden, ik heb het nog niet geprobeerd). Aangezien jij wel een nieuwere proc hebt met volgens mij ook DDR2 geheugen in plaats van DDR moet je zeker een hoop hebben aan een upgrade.

De 4770 vind ik een leuk kaartje met veel waar voor z'n geld maar is tweedehands nauwelijks goed te krijgen. Dan kan je ook gaan kijken naar een tweedehands 4850 o.i.d.

• pinockio
Verwijderd schreef op dinsdag 24 november 2009 @ 21:23:
[...]

Ja wel hoor dat is al een erg grote vooruitgang :)
Je leest niet he. Straks komt-ie weer tegen de bottleneck van de voeding aan. Dat kun je omzeilen door niet de voeding maar de processor te vervangen.

• bwerg
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Verwijderd schreef op woensdag 25 november 2009 @ 04:17:
De 4770 vind ik een leuk kaartje met veel waar voor z'n geld maar is tweedehands nauwelijks goed te krijgen. Dan kan je ook gaan kijken naar een tweedehands 4850 o.i.d.
De HD4850 heeft wel een veel hogere TDP dus dan heb je waarschijnlijk ook een nieuwe voeding nodig. De HD4770 en HD4670 hebben een vrij lage TDP dus dat is met de huidige voeding misschien best te doen.

Als de TS toevallig een multimeter heeft is het natuurlijk meteen mogelijk om te zien hoeveel vermogen er nog 'over' is.

Verwijderd

pinockio schreef op woensdag 25 november 2009 @ 08:28:
[...]

Je leest niet he. Straks komt-ie weer tegen de bottleneck van de voeding aan. Dat kun je omzeilen door niet de voeding maar de processor te vervangen.
Of jij begrijpt het niet he?
Voeding zal genoeg zijn namelijk....
bwerg schreef op woensdag 25 november 2009 @ 10:12:

Als de TS toevallig een multimeter heeft is het natuurlijk meteen mogelijk om te zien hoeveel vermogen er nog 'over' is.
Dan mag je mij uitleggen hoe je dat moet doen. ;)

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 25-11-2009 10:54 ]

• bwerg
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Verwijderd schreef op woensdag 25 november 2009 @ 10:52:
Dan mag je mij uitleggen hoe je dat moet doen. ;)
Nouja, er van uitgaande dat je weet wat de voeding ongeveer levert. Als je nu 150W verbruikt en je hebt een 300W voeding dan kan je niet meteen zeggen dat je nog 150W over hebt maar dan kan je wel zeggen dat een HD4670 gaat lukken :)

• jessewillem
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 16:58
Ik raad je niet aan om voor nVidia te gaan, Deze hebben problemen met je VIA chipset. Dat was voor mij ook de keuze voor ATI. En deze werkten wel.

• A Lurker
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 05-05 01:11
Chryses schreef op dinsdag 24 november 2009 @ 21:21:
Dus.. Ik ben niet klaar met alleen een ATI HD4670. Telkens denk ik ok, nu is het duidelijk.. Kan ik weer beter iets anders :p Maar, een ATI HD4670 icm een Intel Core 2 Duo E6750 dan?

( V&A aangeboden: Intel Core 2 Duo E6750 )
Ik vind dat soort oude 2e hands CPUs nogal duur. Dat komt omdat de nieuwprijzen van CPUs nogal gedaald zijn sinds de eerste generatie Core 2 Duo processoren. Je moet bij dat soort dingen dus ook nooit kijken naar de huidige nieuwprijs, niemand koopt ooit nog met gezond verstand een nieuwe E6750.

Met een pentium dual core E6300 of E6500 ben je voor hetzelfde bedrag klaar als een 2e hands E6750 maar heb je wel een zuinigere processor en fabrieksgarantie. Overklokken kunnen ze allemaal wel dus praatjes als "deze liep wel 3.6GHz op lucht" zeggen niet zo veel meer.

Bijkomend voordeel is dat je voeding weer minder belast wordt en je dus mogelijk een dikkere GPU er in kan zetten. Wat betreft GPU, dat ligt aan je wensen. Bekijke benchmarks om te zien of een HD4670 je favoriete (of gelijkwaardige spellen) kan draaien. Zo ja, zoektocht klaar. Zo nee, kijk of je een dikkere kaart in je systeem kan hangen, nieuw of 2ehands.

Wat betreft vermogen van je computer, je kunt altijd een vermogensmeter kopen. Redelijk nauwkeurige kosten maar 20 euro ofzo, of leen er een keer een van iemand.

En ja ik weet dat ik je keus nu nog lastiger gemaakt heb :P.

• bwerg
  • Niet online

bwerg

Internettrol

A Lurker schreef op woensdag 25 november 2009 @ 12:42:
[...]
Wat betreft GPU, dat ligt aan je wensen. Bekijke benchmarks om te zien of een HD4670 je favoriete (of gelijkwaardige spellen) kan draaien. Zo ja, zoektocht klaar. Zo nee, kijk of je een dikkere kaart in je systeem kan hangen, nieuw of 2ehands.
Een HD4670 kan alle huidige spellen draaien ;) al moeten de settings in crysis-achtige spellen wat omlaag natuurlijk. Een dikkere kaart is alleen nodig als je nog meer eye-candy wilt aan kunnen zetten.

• Depep
Op 1280x1024 gaat de HD4670 in de meeste games ook nog best aardig wat eyecandy trekken.

specs

Verwijderd

bwerg schreef op woensdag 25 november 2009 @ 10:12:
De HD4850 heeft wel een veel hogere TDP dus dan heb je waarschijnlijk ook een nieuwe voeding nodig. De HD4770 en HD4670 hebben een vrij lage TDP dus dat is met de huidige voeding misschien best te doen.

Dat bedacht ik me inderdaad ook pas toen ik al in bed lag :) Dan denk ik dat een 4670 of een 4770 een mooie keus is. De tdp van beide kaarten ligt maar 10 watt bij elkaar vandaan maar de 4770 heeft aanzienlijk meer punch. De 4770 schijnt in DX9 games tot de helft sneller te zijn dat een 4670 en mocht je nog wat ruimte hebben in je voeding van is hij over te clocken tot op 4850 niveau. Zie ook http://www.madshrimps.be/...combined-one-chart-63314/

Dus ik zou zeggen een 4770 of een 4670. De 4770 is iets duurder maar daar krijg je veel meer voor terug. Mocht je voeding het aankunnen kan je alsnog een tweedehands 4850 overwegen, maar dan moet je dus wel 30 watt meer over hebben en de prestaties zijn niet veel anders dan een 4770.

Ik zou sowieso niet op het randje van wat je voeding kan gaan zitten, dat is vragen om problemen. Het hangt er ook gewoon een beetje vanaf wat je nou precies zoekt. Wil je spellen net kunnen draaien met lagere settings of wil je het allemaal wel een beetje mooi hebben?

• Krentenbol

Krentenbol

Prutz0r

Je moet de 4770 niet onderschatten, hoor! :o Het is afhankelijk van het spel of hij sneller is dan een HD4850 of niet.

Verwijderd

TKing schreef op woensdag 25 november 2009 @ 13:38:
Je moet de 4770 niet onderschatten, hoor! :o Het is afhankelijk van het spel of hij sneller is dan een HD4850 of niet.
Dat zeg ik toch? ;) Ik heb daar laatste een hele discussie over gehad in het BBG topic, maar het is stuivertje wisselen met een 4850. Ik kreeg toen alleen heel veel flak omdat ik beweerde dat iemand beter af zou zijn met een 4770, dus misschien druk ik me daarom nu wat voorzichtig uit.

Alleen als je op hoge resoluties gaat spelen zou de grotere bandbreedte van een 4850 wel eens voordelen kunnen opleveren. Daar staat het gigantische overclockpotentieel van de 4770 tegenover. Hij is makkelijk veel verder te pushen en dat levert ook veel bruikbare performance op. Hij schijnt zelfs tot een paar procent van de performance van een 4870 te krijgen te zijn; daar zijn geen garanties voor (en dan gaat 'ie ook wel verbruiken natuurlijk) maar het zegt wel wat over de aard van het beestje.

Ik ben razendblij met m'n 4770 en ben heel blij niet voor een 4850 gegaan te zijn en ik kan 'm ook van harte aanbevelen. Ik denk dat ik met een 4670 in eerste instantie wel uit de voeten had gekund, maar ik ben stiekem toch wel blij dat ik Fallout 3 op 1600x1200 (max. resolutie voor mijn beeldscherm) op very high met 4xAA kan spelen.

• Krentenbol

Krentenbol

Prutz0r

Verwijderd schreef op woensdag 25 november 2009 @ 13:50:
omdat ik beweerde dat iemand beter af zou zijn met een 4770
Ben je ook ;) Mits het prijsverschil niet te groot is.
Verwijderd schreef op woensdag 25 november 2009 @ 13:21:
en mocht je nog wat ruimte hebben in je voeding van is hij over te clocken tot op 4850 niveau.
Hier viel ik eigenlijk over. Hier insinueer je namelijk dat de 4770 (ruim) onderdoet voor de 4850, wat dus niet zo is.

Verwijderd

TKing schreef op woensdag 25 november 2009 @ 13:58:
Ben je ook ;) Mits het prijsverschil niet te groot is.
Dat vind ik ook, maar dat durf ik bijna niet meer hardop te zeggen hier. Mensen werden echt boos :/
Hier viel ik eigenlijk over. Hier insinueer je namelijk dat de 4770 (ruim) onderdoet voor de 4850, wat dus niet zo is.
True. Laat ik het dan anders zeggen. In de spellen waarbij de vergelijking voordelig uitvalt voor de 4850 kan je dat verschil vaak opvangen door de boel te overclocken. Als de 4770 sneller is is dat niet nodig natuurlijk.

• sleepwalkerbe
  • Laatst online: 21-03 23:12

[...]

Ik denk dat je eerder kan stellen dat je de 4770 kan overclocken tot snelheden van een 4870 (met minder AA door de kreupele bandwith van het memory).
Uit eigen ervaring weet ik dat je alle 4770's kan flashen naar Asus en zo met smartdoctor wat meer Volt over de chip jagen.
Mijn scores die ik daarna haalde met benchmarks lagen dicht bij een 4870.
De 4850 kan je op std voltage makkelijk voorbij ook.

De kaart is zwaar onderschat tegenwoordig (terwijl hij enorm hyped was bij de release)

EDIT :

Afbeeldingslocatie: http://img25.imageshack.us/img25/3391/47703dmark.jpg

e6320@ 7*450
4770 @ 930 core / 1115Mem

[ Voor 8% gewijzigd door sleepwalkerbe op 25-11-2009 14:12 ]

<SG> Sleepwalkerbe - Diablo 3

Verwijderd

sleepwalkerbe schreef op woensdag 25 november 2009 @ 14:10:
De kaart is zwaar onderschat tegenwoordig (terwijl hij enorm hyped was bij de release)

e6320@ 7*450
4770 @ 930 core / 1115Mem
Daarom breng ik 'm ook zoveel mogelijk bij mensen onder de aandacht, ik denk dat hij voor veel mensen heel interessant is (vooral bij mensen zoals ik die veel moois willen maar geen gigantisch budget hebben).

Dat is echt een nette overclock, ik ben voorlopig op iets in de regio van 870/1025 blijven hangen (geen voltmod). Tot nu toe heb ik vooral last van een framecap door mijn CPU (P4 3,2 GHz) dus die ga ik eerst binnenkort maar eens flink opjagen, het heeft op het moment weinig zin om de 4770 verder te pushen (maakt ook voor m'n 3Dmark03 scores weinig uit. Als die processor een en ander weer wat beter aankan ga ik wel eens verder proberen te clocken.

Gebruik jij nog speciale koeling? Ik ga er binnenkort waarschijnlijk een Accelero S1 rev. 2 opzetten, dat schijnt te passen als je de vinnen aan de slotkant een beetje kortwiekt. Mooie 12 cm fan erop en je hebt weer wat ruimte om verder te clocken en als je de kaart niet gebruikt is 'ie gelijk ook wat stiller (wat hij nu eigenlijk al best wel is). Ik heb een Sapphire trouwens, maar volgens mij is die ook wel naar een andere BIOS te flashen.

(misschien moet ik om te voorkomen dat ik dit topic hijack dit vanaf nu even over de DM doen :))

• Chryses
Om even samen te vatten: de HD4770 is awesome :D Alleen moeilijk tweedehands te krijgen..
Wel heb ik een Intel Core 2 Duo E6750 kunnen vinden bij V&A. ( V&A aangeboden: Intel Core 2 Duo E6750 )

Mocht ik deze twee allebei kunnen krijgen door een aantal dagen V&A in de gaten te houden, ik hoef geen betere koeling met deze combi?

Trouwens, overclocken gaat mijn pet nu nog te boven ben ik bang, dus daar hoeft een processor niet zo goed in te zijn wat mij betreft. Anyway, nogmaals bedankt voor alle reacties :)

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 20:25

M2M

medicijnman

Chryses schreef op woensdag 25 november 2009 @ 20:20:

Mocht ik deze twee allebei kunnen krijgen door een aantal dagen V&A in de gaten te houden, ik hoef geen betere koeling met deze combi?
mocht je de hardware in kwestie in je systeem bouwen, laat je pc dan een tijdje lang furmark draaien terwijl je met wat andere programma's de temperatuur van je systeem in de gaten houd (coretemp / realtemp voor je processor, gpu-z oid voor de temps van je videokaart, speedfan voor de overige sensors). Denk je zelf dat het allemaal te veel is, post het hier dan.

Veilige ranges voor cpu = 40 - 60 graden, gpu mag tot 80 - 90 graden komen.

Mocht het nu zo zijn dat je systeem te heet wordt, dan kun je altijd casefan's bijplaatsen.

edit: zie trouwens hier: Pc valt uit na 10 min gamen wat voor een effect het kan hebben om je systeem eens in de zoveel tijd te ontstoffen.

[ Voor 9% gewijzigd door M2M op 25-11-2009 20:29 ]

-_-

• Depep
Die E6750 vind ik niet een heel goed aanbod. Voor minder dan 60 euro koop je nieuw een E6300, die op 2.8Ghz loopt ipv 2.66Ghz, maar iets minder cache heeft. Ik zou 50 euro bieden en kijken wat er gebeurd. Mocht je hem niet krijgen is de E6300 een goed alternatief.

Beide onderdelen produceren volgens mij niet al teveel warmte. De processor is zeker een stuk koeler dan je huidige. Dus volgens mij hoef je je niet teveel zorgen te maken over je koeling.

specs

Verwijderd

Chryses schreef op woensdag 25 november 2009 @ 20:20:
Koeling? Of bedoelde je voeding, aangezien het daar eerder over ging?

• Powrskin
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 25 november 2009 @ 14:23:
[...]
Tot nu toe heb ik vooral last van een framecap door mijn CPU (P4 3,2 GHz) dus die ga ik eerst binnenkort maar eens flink opjagen.
Eigenlijk kan je nog wel leuk helpen, als je een beetje fps gaat checken voor de TS bij spelletjes.
Kan je mooi laten zien hoe erg de cpu bottleneck is :P

testen op: 1280x1024 (=ts resolutie).
ingame alles zo hoog mogelijk zetten tot je onder 30fps minimum komt.

fps is makkelijk te bekijken met FRAPS

Nukezone FTW

• Powrskin
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 25 november 2009 @ 20:57:
[...]
Koeling? Of bedoelde je voeding, aangezien het daar eerder over ging?
Zal koeling geweest zijn, maar de standaard koeler bij de 915d is aardig ok, moet ook aangezien hij 130w moet afvoeren en van de e6750 ofzo maar 65/95watt

Daar heb ik de cpu's ook voor uitgezocht, zou je wel overklokken dan is een e2160 etc. helemaal prima.

mooiste upgrade = hd4770 + e6600/e6700/e6800
makkelijker te vinden = hd4850 + e6600/e6700/e6800

IK ZIE DAT IK OOK EEN FOUTJE HEB BEGAAN!
de e6750 en 6850 worden niet door het moederbord ondersteund!
deze doet namelijk een FSB van 1066mhz!

V&A aangeboden: Intel Core 2 Duo E6600

[ Voor 41% gewijzigd door Powrskin op 25-11-2009 21:42 ]

Nukezone FTW

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 20:14

rapture

Zelfs daar netwerken?

7300 SE was in zijn tijd al een extreem cheap geval en ligt nu ver achter de onboard graphics. Bij wijze van spreken zie ik nog Java-code in Netbeans lijntje per lijntje op het scherm renderen.

Destijds waren de processors niet snel genoeg om het verschil tussen GeForce 7800GT en GTX te zien.
nieuws: GeForce 7800 GT en GTX in het strijdperk

Ondertussen is een 4770 paar keer sneller dan een GeForce 7800 zodat de processor nog meer moeite heeft om voldoende aantal keren per seconde een trap aan de grafische kaart te geven. Voor elke frame heb je zo'n trap/order/bevel nodig. Een 4670 voel je ook duidelijk vooruit vliegen tov de 7300 SE.

Hooguit kan je mooiere effecten laten renderen, maar de framerate zal niet boven de framerate van de processor gaan. Processorbottleneck is irritanter, want je kan niet eventjes de resolutie/graphics heel laag zetten om aan een bruikbare framerate te geraken.

De chipset heeft geen dual channel en de processor krijgt maar de helft van de bandbreedte van de FSB. Netburst vreet geheugenbandbreedte, terwijl het op je bord niet beschikbaar is. 533 Mhz FSB of geheugenbandbreedte was in de begindagen van Pentium 4 al te weinig. Een E6600 is zuiniger met bandbreedte en 4MB was doorslaggevend om de critical loop van games volledig in de cache te laten draaien.
http://www.xbitlabs.com/a...play/pentium-e2160_6.html

Ik zou voor een 4670 (< 60 euro) + tweedehandse E6600 (45 euro bod in V&A) gaan. Zo'n systeem verbruikt belast 200 W. Een 100 euro deal dat veel oplevert.

[ Voor 4% gewijzigd door rapture op 25-11-2009 21:50 ]

Verwijderd

Powrskin schreef op woensdag 25 november 2009 @ 21:25:
Eigenlijk kan je nog wel leuk helpen, als je een beetje fps gaat checken voor de TS bij spelletjes.
Kan je mooi laten zien hoe erg de cpu bottleneck is :P

testen op: 1280x1024 (=ts resolutie).
ingame alles zo hoog mogelijk zetten tot je onder 30fps minimum komt.

fps is makkelijk te bekijken met FRAPS
Fraps combineert om één of andere reden niet zo lekker met mijn anti-virussoftware en wil dus niet draaien.

Ik heb wel 3Dmark03 een aantal keer gedaan.

4770 750/800 (stock, was heet), P4 @ 3,2 GHz > 31409
4770 830/850 (dual display), P4 @ 3,2 GHz > 31956
4770 830/850 P4 @ 3,2 GHz > 31696

4770 830/850 P4 @ 3,6 GHz > 35002

4770 842/1028 (maximum oc) P4 @ 3,2 GHz > 33883

Ik snapte maar niet waarom ik steeds dezelfde score kreeg in 3Dmark03 terwijl de clocks van de 4770 hoger waren. Eerst dacht ik dat het was omdat ik een dual display gebruik had om de temperaturen in de gaten te houden, maar toen ik het nog eens zonder probeerde kreeg ik zelfs een iets lagere score. Pas toen ik de processor ook een overclock gaf stegen de scores weer, en flink ook. De winst schaalt zelfs bijna evenredig; een overclock van 3,2 naar 3,6 is 112 %, de winst in de 3Dmark scores was daarmee 111%. Dat zegt mij dat ik voor elke megahertz die ik mijn CPU overclock een extra 3Dmark winst kan halen en dat de CPU hier dus duidelijk de bottleneck is.

Pas toen ik de 4770 tot het uiterste overclockte gingen de scores iets omhoog (vind je het gek, met geheugen dat meer dan 28% sneller loopt) maar nog steeds niet zo ver als je zou verwachten. Zelfs vrij mager met 7 %.

Ik merk het trouwens ook in Fallout 3 en Overlord. Op sommige stukjes gaat het gewoon niet zo lekker en daar save ik het spel dan. Als ik dan alle settings op z'n laagst zet en dezelfde savegame open dan loopt het nog steeds niet; een duidelijke indicatie dat het een CPU bottleneck is omdat die load hetzelfde blijft.
Ik gebruik mijn tv ook wel voor een dual screen setup zodat ik CPU usage en GPU usage in de gaten kan houden. Het is opvallend dat de GPU (ook in de stukjes die minder lekker lopen) maar tussen de 30-50 procent usage zit, terwijl de CPU continu rond de 90 zit (volgens mij mag 'ie niet meer gebruiken). Ook dat is een duidelijke indicatie dat het om een CPU bottleneck is, die 4770 staat een beetje uit z'n neus te vreten :)

Jammer dat ik niet exact kan meten hoeveel of hoe weinig het scheelt, misschien dat ik binnenkort nog eens een poging waag.

• rapture

rapture

Zelfs daar netwerken?

Grafische kaarten reviews vertellen niet of de gereviewde kaart bij een bepaalde processor past. Eventjes snel overlopen hoe de kaart presteert bij een Athlon64 X2 3800+, E6600 en een recentere processor. Zo'n grafiekje kan ons van veel teleurstellingen behoeden.

Hier ligt een 4830 al een half jaar in de verpakking, de Athlon64 X2 3800+ kon het niet echt trekken en de 4830 kan in een nieuwe systeem over enkele maanden pas actief worden.

• Powrskin
  • Niet online
@Rapture "De chipset heeft geen dual channel"
volgens de specs wel, heb er ook naar gezocht omdat ik dit wel nodig achtte om het een upgradebaar platvorm te vinden. Verder ben ik het met je eens :p

Heb een 4850 met een x2 3800+ draaien (op 2.4ghz), maar ik heb alleen het probleem dat ik op single channel ddr1 draai ermee (anders heb ik maar 1gb erin :P ), verder draait het best leuk, denk dat als ik duel channel heb en deze licht overklok ik gewoon bijna net zo hoog kan als bij mijn andere pc met een x3 720be erin.

@Camacha, jammer dat je alleen de scores van 3dm hebt, spelletjes is interessanter.
Al is je info over overlord en Fallout wel nutig.
http://www.fallout3nexus.com/downloads/file.php?id=6251
http://community.codemast...m/showthread.php?t=194833

Weet natuurlijk niet wat je geinstalleerd hebt staan, maar sommige games hebben ook ingame benchmarks.
zoals company of heroes.

[ Voor 21% gewijzigd door Powrskin op 25-11-2009 22:06 ]

Nukezone FTW

Verwijderd

rapture schreef op woensdag 25 november 2009 @ 21:59:
Grafische kaarten reviews vertellen niet of de gereviewde kaart bij een bepaalde processor past. Eventjes snel overlopen hoe de kaart presteert bij een Athlon64 X2 3800+, E6600 en een recentere processor. Zo'n grafiekje kan ons van veel teleurstellingen behoeden.

Hier ligt een 4830 al een half jaar in de verpakking, de Athlon64 X2 3800+ kon het niet echt trekken en de 4830 kan in een nieuwe systeem over enkele maanden pas actief worden.
Kwaad kan het volgens mij sowieso zelden om een snelle kaart te hebben. Wat ik zeg, je krijgt misschien niet het onderste uit je kaart, maar ik ben sowieso beter af met een 4770 dan met de oude GeForce 6600 op mijn P4tje.

Ik snap niet waarom je die 4830 niet zou gebruiken.
Powrskin schreef op woensdag 25 november 2009 @ 22:04:
@Camacha, jammer dat je alleen de scores van 3dm hebt, spelletjes is interessanter.
Al is je info over overlord en Fallout wel nutig.
http://www.fallout3nexus.com/downloads/file.php?id=6251
http://community.codemast...m/showthread.php?t=194833

Weet natuurlijk niet wat je geinstalleerd hebt staan, maar sommige games hebben ook ingame benchmarks.
zoals company of heroes.
Heb nu niet zoveel staan, al wordt het wel steeds meer. Ik heb nu weinig tijd vanwege beoordelingen binnenkort maar ik zal eens kijken of ik niet nog even wat kan benchen binnenkort.

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 25-11-2009 22:09 ]

• rapture

rapture

Zelfs daar netwerken?

Verwijderd schreef op woensdag 25 november 2009 @ 22:07:
Ik snap niet waarom je die 4830 niet zou gebruiken.
Ik had het een aantal maanden gebruikt voor EVE Online in massale gevechten. Ondertussen die desktop ongeveer uitgefaseerd en ik werk/game voornamelijk op een Studio 1555. GeForce 6600 GT werd teruggeplaatst om oa het verbruik te verminderen.

In EVE Online hebben andere spelers met een 4830/4850 gemakkelijk paar keer meer framerate dan wat er bij mij beschikbaar was.
Powrskin schreef op woensdag 25 november 2009 @ 22:04:
@Rapture "De chipset heeft geen dual channel"
volgens de specs wel, heb er ook naar gezocht omdat ik dit wel nodig achtte om het een upgradebaar platvorm te vinden. Verder ben ik het met je eens :p
De VIA-website en MSI-website zeggen niks over dual channel geheugen bij deze chipset.

[ Voor 46% gewijzigd door rapture op 25-11-2009 22:19 ]

• Chryses
Ik heb zelf ook gezocht of er dual channel bij de chipset zat, maar kon niets duidelijks vinden. Wel vond ik dit ´About the only thing to keep in mind with the Biostar P4M890-M7 motherboard is that the P4M890 chipset incorporates a single channel memory controller.´ Maar dat is een -m7, misschien broer(tje) van P4M890M3-V.. (nuttig op één of andere manier? I dunno)

Maar mocht er geen dual-channel op de chipset zitten, wat houdt dat dan precies in? Dat als de CPU geupgrade wordt, er een bottleneck ontstaat door de chipset?
Powrskin schreef op woensdag 25 november 2009 @ 21:33:
[...]

mooiste upgrade = hd4770 + e6600/e6700/e6800
makkelijker te vinden = hd4850 + e6600/e6700/e6800

V&A aangeboden: Intel Core 2 Duo E6600
Staat dit dan nog?

[ Voor 25% gewijzigd door Chryses op 25-11-2009 22:45 ]

• Powrskin
  • Niet online
MSI P4M890M3-V Core 2 Duo 1066MHz FSB Intel VIA P4M890 Dual Channel DDR2

mjah maar weet het dus niet cker :P
TS ga es even CPU-z downloaden, en kijk daar hoeveel geheugen je hebt en of het duelchannel is pls :)

http://www.cpuid.com/download/cpuz/cpuz_152_setup.exe

hier loeren.
cpu geheugen

[ Voor 28% gewijzigd door Powrskin op 25-11-2009 22:46 ]

Nukezone FTW

Verwijderd

Powrskin schreef op woensdag 25 november 2009 @ 22:44:
TS ga es even CPU-z downloaden, en kijk daar hoeveel geheugen je hebt en of het duelchannel is pls :)
Hij heeft toch twee geheugen reepjes één van 1GB en één van 2GB.

• rapture

rapture

Zelfs daar netwerken?

Er is nu al een dikke bottleneck wegens bandbreedtehonger van Pentium D (Netburst). Er is de helft van wat een single core Pentium 4 nodig heeft beschikbaar.

E6600 kan deze bottleneck minder problematisch maken. Er is dan genoeg geheugenbandbreedte voor 1 van de 2 cores. Als de regelmatig herhalende code of data in de 4MB cache past, dan wordt het geheugen niet zoveel aangesproken.
Powrskin schreef op woensdag 25 november 2009 @ 22:44:
mjah maar weet het dus niet cker :P
Denk je niet dat de fabrikanten elke selling point over de daken roepen? Dual channel vergeten te vermelden, zou je als klant een "halve mobo" kopen als je een "hele mobo" bij de concurrentie voor hetzelfde geld krijgt?

[ Voor 37% gewijzigd door rapture op 25-11-2009 22:52 ]

• Powrskin
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 25 november 2009 @ 22:47:
[...]

Hij heeft toch twee geheugen reepjes één van 1GB en één van 2GB.
dat weet je niet, kan ook 2x 2gb zijn, maar dat er maar 3gb wordt aangegeven door crappy 32bit windows.
zou het wel 2+1 zijn dan moet er nog een los 2gb bankje bij-in :P
als het bord tenminste duel channel ondersteund (lastig checken voor ts vantevore).

Geen duelchannel = beter een ander moederbord denk ik

Nukezone FTW

• Chryses
Afbeeldingslocatie: http://i996.photobucket.com/albums/af88/Chryses90/CPUzScreenies.jpg

Ai :(

Type: DDR2 Channels#: Single
Size: 3072 Mb

Hoe ik moet thumbnailen moet ik eerst nog even bekijken
rapture schreef op woensdag 25 november 2009 @ 22:58:
Kijk ineens hoe snel je geheugen is. Is het op een AM2+ bordje herbruikbaar?
Zit hierbij wat je bedoelt?

Edit: gelukt om screenies up te loaden :)

[ Voor 102% gewijzigd door Chryses op 25-11-2009 23:37 ]

• rapture

rapture

Zelfs daar netwerken?

Kijk ineens hoe snel je geheugen is. Is het op een AM2+ bordje herbruikbaar?

• Powrskin
  • Niet online
ok Mask had dus gelijk :P
dan moeten we dus kijken of het bord wel duelchannel ondersteund :)
geen zin om nu te kijken eigenlijk.

Anders wordt het een andere upgrade.

4850 + am2 bordje en een 5600+ en 1gb geheugen erbij.

Nukezone FTW

Verwijderd

Powrskin schreef op woensdag 25 november 2009 @ 23:42:
Anders wordt het een andere upgrade.

Waarom zou je dat allemaal doen? Ik niet snappe :?

Het is en blijft een oude PC waarom niet gewoon alleen de videokaart en dan sparen voor iets heel nieuws?

• pinockio
Die upgrade van je CPU kun je deels bekostigen door je Pentium D te verkopen. Kun je nog een paar tientjes voor krijgen, zie bijv. de geboden bedragen bij deze D920:
V&A aangeboden: Intel Pentium D 920

(Deze draad is wel een beetje een soap aan het worden, na iets van 4 berichten was eigenlijk al duidelijk wat de beste strategie was.)

[ Voor 24% gewijzigd door pinockio op 26-11-2009 04:53 ]

• Powrskin
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 25 november 2009 @ 23:50:
[...]

Waarom zou je dat allemaal doen? Ik niet snappe :?

Het is en blijft een oude PC waarom niet gewoon alleen de videokaart en dan sparen voor iets heel nieuws?
kweet niet heb een beetje aversie tegen p4 :p

Dit is natuurlijk wel minder.
About the only thing to keep in mind with the Biostar P4M890-M7 motherboard is that the P4M890 chipset incorporates a single channel memory controller. . Have a look through PCSTATS office oriented benchmarks
a few pages forward, to see what we mean. Games do tend to see an impact because the memory is single channel only, however it's not as large as you might expect.

http://www.pcstats.com/ar...fm?articleid=2055&page=10

Dat wordt dus alleen de vga upgraden en klaar.

Nukezone FTW

• Bas.
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 08-05 16:47
Een E6xxx met een HD4770 is zeker een goede upgrade. Met een resolutie van 1280x1024 kan je daar zeker netjes GTA4 op draaien! :D Waar woon je als ik vragen mag? Misschien kan iemand wel helpen als je het zelf niet durft een andere cpu in je pc te zetten. :)

Verwijderd

Powrskin schreef op woensdag 25 november 2009 @ 23:42:
Waarom nou toch de 4850 dan en niet de 4770?

Edit: ik raak nou even in de war. Zijn we nu voor jou bezig of voor de TS?

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 26-11-2009 17:34 ]

• Powrskin
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 26 november 2009 @ 17:32:
[...]

Waarom nou toch de 4850 dan en niet de 4770?

Edit: ik raak nou even in de war. Zijn we nu voor jou bezig of voor de TS?
omdat de 4770 niet goedkoop 2e hands te krijgen is.
en neej het is niet voor mij ik ben prima in staat mijn eigen keuzes te maken ;)

Nukezone FTW

Verwijderd

Over het dualchannelverhaal: je kan ook even je kast openschroeven en naar de slots kijken. Vaak als je dualchannelmogelijkheden hebt zijn ze kleurgecodeerd per twee (bij mij twee zwart en twee blauw). Kan je gelijk ook even kijken wat voor soort en hoeveel reepjes geheugen je hebt. Als je 3 x 1 GB hebt is het natuurlijk niet zo gek dat het niet in dualchannel loopt.

Die programmaatjes geven aan op welke manier je geheugen nu loopt, niet wat het zou kunnen. Als er single channel staat zou het alsnog prima kunnen dat je dual channel kunt draaien.
Powrskin schreef op donderdag 26 november 2009 @ 17:36:
[...]

omdat de 4770 niet goedkoop 2e hands te krijgen is.
en neej het is niet voor mij ik ben prima in staat mijn eigen keuzes te maken ;)
Mwah, voor een 4850 ben je zo ook 70-75 euro kwijt (als ik hier kijk en op Marktplaats) en dan heb je verzendkosten of reiskosten (tenzij je veel mazzel hebt). Een 4770 koop je zo voor 80 euro, ik heb hem voor 88 euro opgehaald bij de lokale Mycom. Dan heb je garantie en zekerheid over wat er met die kaart gebeurd is. Daarnaast had de TS twijfels of z'n voeding het ging trekken dus dan heeft de 4770 helemaal een streepje voor.

Het hangt van de game af of een 4770 of 4850 beter scoort, alleen op hoge resoluties kan een 4850 wat voordeel hebben door zijn grotere bandbreedte. Aangezien de TS aangaf op 1280x1024 te spelen komt dat zeker niet uit de verf, ook op 1600xwatdanook niet. Daarnaast kan je de 4770 ook nog eens lekker overclocken.

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 26-11-2009 18:00 ]

• Chryses
Heb de kast opgeschroefd, maar ik ben er niet heel veel wijzer uit geworden. Wat ik wel zag was dat de memoryrepen compleet anders waren, dus het zou kunnen dat het dan 1 + 2 is (en voor dual channel moet je twee dezelfden hebben?) Ik kon de repen er niet uithalen, omdat er teveel draden voor zaten, welke ik maar niet kon loskoppelen.

Ook denk ik dat mn processor aan het verbranden is 8)7 Ik weet niet meer wat voor logo/afbeelding erop zat.. Maar dat is nu één grijze massa, en daaromheen zat een soort wit rubber dat zo zacht was dat ik het zou kunnen wegvegen.. (of is dat nou koelpasta :P )

Heb er nog foto's van gemaakt, maar ik moet eerst even een draad vinden om de foto's over te zetten.

Maar als ik geen dual channel heb, moet ik dus eigenlijk een nieuw moederbord kopen? Maar dan zit ik ondertussen tegen de 150 euro, is deze pc dat nog waard :p Dan moet ik maar zo'n gamepc op tweakers kopen voor een euro of 600.
Pagina: 1 2 Laatste