Toon posts:

Pc valt uit na 10 min gamen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,
Ik heb een probleem met mijn computer, telkens als ik ong. 10 min een game speel, of na een half uur film kijken, valt mijn computer ineens uit. Ik kan hem gelijk weer aanzetten en als ik alleen blijf internetten dan blijft die gewoon aan. Hij word dus niet veel te warm, lijkt mij. Er stond eerst vista op, en heb gisteren windows 7 geïnstalleerd en alle drivers maar het probleem blijft er nog steeds ? Persoonlijk denk ik dat het aan de videokaart ligt. Waar denken jullie dat het aan kan liggen ?
Groet,
Pieter

Specs :
Asus p5n-e sli
Sapphire x1950 pro ultimate
e6550

• cpt.skydiver
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
Het kan uiteraard wel de temperatuur zijn omdat de pc meer wordt gestressed bij games/films dan bij internetten.

Brakke voeding is ook nog een optie.

• Lourini
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 03-05 19:13
Als de temperatuur het probleem zou zijn, dan zou de pc de keer nadat hij al eens uit is gevallen eerder uit moeten vallen lijkt mij...
Of praat ik nu onzin :P

i7-7700K / 32GB DRAM / 3x GTX 1070 8GB / 2x500GB SSD + 3x3TB HDD / 2x Dell Ultrasharp U2515H

• devguru
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 05-05 13:53
Zoek software om je temperaturen uit te lezen en post die vervolgens hier.. Of kijk zelf of ze te hoog zijn. Als temperaturen het probleem niet zijn kun je zoals de post hierboven al suggereert even naar je voeding kijken.

Edit:
Als de temperatuur het probleem zou zijn, dan zou de pc de keer nadat hij al eens uit is gevallen eerder uit moeten vallen lijkt mij...
Of praat ik nu onzin :P
Dit hoeft natuurlijk niet altijd zo te zijn. Als je de pc weer aanzet is de temperatuur inmiddels weer iets gedaald, de temperatuur kan hoog zijn maar niet meer aan de Tj. Tijdens het booten koelt de CPU weer af naar 'normale' bedrijfstemperatuur. Zodra je begint te gamen warmt deze weer op en is het weer een reboot.

[ Voor 53% gewijzigd door devguru op 25-11-2009 18:50 ]

Verwijderd

Topicstarter
Dit is bij normaal internetgebruik, nu ga ik het bij een game proberen.
Afbeeldingslocatie: http://i45.tinypic.com/1pb3br.jpg

[ Voor 73% gewijzigd door Verwijderd op 25-11-2009 19:05 ]

• Notehoutelade
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 25 november 2009 @ 18:58:
Dit is bij normaal internetgebruik, nu ga ik het bij een game proberen.
[afbeelding]
ik zie dat je cpu al 79 graden wordt? de mijne slaat af vanaf 80 graden.. misschien de jouwe ook?

• Zuurstok
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 02-05 05:15

Zuurstok

Passionately curious

je cpu word al 79 graden ?

dan is dat het gewoon waarschijnlijk, zit je koeler er wel goed op ?
koelpasta vervangen?

mijn e8400 komt onder full-load niet boven de 40 uit, en dat is gewoon met luchtkoeling :P

Control the things you can control, maggot. Let everything else take a flying fuck at you and if you must go down, go down with your guns blazing.

• nedernakker
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16-11-2024
hier kunnen we heel kort over zijn, stop met je pc gebruiken en check eerst die cpu koeler, maak je koeler en kast goed stofvrij, check of alle fans draaien, want als je zo doorgaat frituur je je cpu

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

Verwijderd

Topicstarter
en nu na 5 min gamen
Afbeeldingslocatie: http://i48.tinypic.com/2gt9a1w.jpg

• Afvalzak
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 07-05 14:50

Afvalzak

Zet jij mij even buiten?

Als de sodemieter je koelers na kijken want dit is niet erg goed voor je CPU zo...

Last.fm | Code Talks

• kronolith
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 14:53

kronolith

[EDIT]

Inderdaad, je CPU is erg warm en je CPU fan draait zo te zien ook amper. FF checken dus!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 08-05 11:32

M2M

medicijnman

afvalzak schreef op woensdag 25 november 2009 @ 19:17:
Als de sodemieter je koelers na kijken want dit is niet erg goed voor je CPU zo...
ga eens als de sodemieter kijken met een bergje andere programma's. Geen flauw idee welk programma dat is, maar zoals op verschillende plekken te lezen valt, heeft intel verzuimd wat essentiele data te geven wat betreft het correct uitlezen van cpu gegevens.

Dus kijk eens met coretemp/realtemp en orthos wat je temperatuur is. (orthos om je cpu te stressen, en coretemp/realtemp om het uit te lezen). Verschillen die waarden veel van de waarden in je voorgaande screeshots, dan kun je het programma van je screenshots niet meer vertrouwen.

Maargoed, mocht het wel zo zijn dat de cpu te heet wordt, check dan ook even of de koeler wel warm is. Dus even je hand op de ribben van de koelvinnen leggen. Zijn die ook 80 graden, dan voel je dat wel. Zijn ze koud, druk dan je koeler op je moederbord en check de temps (uiteraard met orthos running). Zakt de temp als een baksteen, hermonteer je koeler. Zo niet, dan is het een ander probleem. Eventueel bijvoorbeeld de northbridge. Ik had hetzelfde moederbord en een nvidia 650i chipset is een ENORME hittebron, met op dat moederbord maar een klein koelblokje. Houd je hand daar niet op want dan brand je je poten

Dus zet er ook eens een tafelventilator voor en kijk normaals. dan zijn alle temperatuurproblemen uit te sluiten.
Veel plezier :)

Ps. cpu kan niet zomaar oververhitten. Dat intel kritieke data is vergeten door te geven, wil niet zeggen dat de cpu automatisch terugklokt / uitvalt als het ding zelf vind dattie te warm wordt. Erg veel zorgen hoef je je dus niet te maken, maar voorzichtigheid dient de mens.

edit:
kronolith schreef op woensdag 25 november 2009 @ 19:19:
Inderdaad, je CPU is erg warm en je CPU fan draait zo te zien ook amper. FF checken dus!
uhm... volgens mij heeft de TS nergens neergezet welke cpu-ventilator hij gebruikt. Misschien is dat wel de maximale draaisnelheid, of heeft de TS er geen PWM fan op zitten, waardoor de snelheid niet altijd goed af te lezen is. Of misschien zit daar wel een casefan op aangesloten? Of misschien leest het mysterieuze programma het wel helemaal verkeerd uit.
Met het programma speedfan heb je meer kans op correcte meetwaarden. Met een multimeter nog meer, maar als er een PWM fan op zit heb je daar ook weinig aan. (en de waarden in speedfan zijn corrigeerbaar voor afwijkende ventilators en moederborden met vage winbond chips)

[ Voor 19% gewijzigd door M2M op 25-11-2009 19:28 ]

-_-

• PowerEngine
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 02-02 14:21
zou ik ook maar doen. 90 graden is niet echt normaal. maar zo te zien is de cpu voltage ook niet standaart!

Verwijderd

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: http://i48.tinypic.com/2m7uiky.jpg
ook hetzelfde dus temp is te hoog.
Heb idd een casefan.
Heb ook nog een freezer 7 pro liggen die ook maar eens proberen.

• jessewillem
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 16:58
Misschien deugt de temperatuur sensor niet meer, Want op de tweede screenshot zag ik bij de cores ineens -36 graden staan.

• Groentenman
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 16:43
Mijn E6600 is idle rond de 36 graden met een Freezer Pro erop. Dit zijn te hoge temperaturen. Heb je je koeler vervangen?

• maarud
  • Registratie: Mei 2005
  • Nu online
jessewillem schreef op woensdag 25 november 2009 @ 20:11:
Misschien deugt de temperatuur sensor niet meer, Want op de tweede screenshot zag ik bij de cores ineens -36 graden staan.
Een foute waarde lijkt mij, of fout geïnterpreteerd. Bij mij kwam vroeger er wel eens -299 te staan, met een ander progje +56 (oid).

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 05-05 08:10

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Hmm coretemp laat wel de juiste waarden zien dus dat kan het niet zijn, hij wordt toch echt te warm!

www.maartendeboer.net

• nedernakker
als ik die screens zo zie:
de temp van coretemp klopt, ga daar maar vanuit.. maar volgens mij heeft de TS zijn FSB zelf op 400 gezet met zijn voltages op auto... je hebt nu dus 1,4v vcore.

kortom.. je staat je cpu te slopen... lees eerst eens wat over overklokken voor je boeltje stuk is..

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

• BastiaanCM
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 08:54
M2M schreef op woensdag 25 november 2009 @ 19:24:
[...]
ga eens als de sodemieter kijken met een bergje andere programma's. Geen flauw idee welk programma dat is, maar zoals op verschillende plekken te lezen valt, heeft intel verzuimd wat essentiele data te geven wat betreft het correct uitlezen van cpu gegevens.
Het is everest ;)

OT; Veel te warm. Kijk er zsm naar, en geen load door testjes op dit moment :P

Verwijderd

Topicstarter
Jullie zijn geweldig, hele computer schoon geblazen met de compressor. Er kwam toch een stof uit, dat wil je niet meten. Alle fans nagekeken uitgeblazen etc. En kijk mijn temp eens.
Afbeeldingslocatie: http://i50.tinypic.com/23m2b0j.jpg

Verwijderd

Topicstarter
nedernakker schreef op woensdag 25 november 2009 @ 20:17:
als ik die screens zo zie:
de temp van coretemp klopt, ga daar maar vanuit.. maar volgens mij heeft de TS zijn FSB zelf op 400 gezet met zijn voltages op auto... je hebt nu dus 1,4v vcore.

kortom.. je staat je cpu te slopen... lees eerst eens wat over overklokken voor je boeltje stuk is..
De pc is ong. 1.5 jaar geleden overgeklokt, en er nooit problemen mee gehad. Anders wist ik ook dat het daar naan lag.

• M2M

M2M

medicijnman

Verwijderd schreef op woensdag 25 november 2009 @ 20:19:
Jullie zijn geweldig, hele computer schoon geblazen met de compressor. Er kwam toch een stof uit, dat wil je niet meten. Alle fans nagekeken uitgeblazen etc. En kijk mijn temp eens.
[afbeelding]
gatverdamme. Dat is wel de meest erge temperatuurssprong die ik ooit gezien heb na het schoonblazen van een pc.

... ;)

-_-

• Patriot
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 09-05 21:57

Patriot

Fulltime #whatpulsert

Verwijderd schreef op woensdag 25 november 2009 @ 20:19:
[afbeelding]
Dat door alleen stof!? Wat voor stof was dat dan? 4 cm glasvezel ofzo?

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 17:45
@ M2M, dat is idd wel een heeel erg groot verschil. Ik wil niet eens weten hoeveel stof daar in gezeten heeft, ik kom wel eens veel stof tegen maar zulke drastische temperatuurs verbetering heb ik nog nooit gezien XD

iig, probleem opgelost

• nedernakker
kuch kuch.. die wolk komt hier net voor bij waaien...

• M2M

M2M

medicijnman

maar draaide die cpu dan misschien passief en overgeklokt? (en heb je misschien toevallig foto's van je stoffige binnenkant?)

-_-

• i7x
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 17-03 10:38

i7x

Emoji fan 👽🦑🦋🍓

Haha, heb dit ook meegemaakt een tijdje terug. Mijn PC sloeg ook gewoon af en kwam na een tijdje Windows niet eens meer in. De klomp stof die tussen de koelvinnen zat was zo gigantisch dat zelfs de stofzuiger hem er niet uit kreeg. :P

Verwijderd

Wil jij bij mij komen werken als schoonmaker?

• Afvalzak
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 07-05 14:50

Afvalzak

Zet jij mij even buiten?

haha, prachtig hoe simpel zo'n probleem opgelost kan zijn :P

Last.fm | Code Talks

Pagina: 1