Tekst + vormjpes oplichten in plexiglas

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frankyie
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 16-08-2024
Sinterklaas komt er weer aan!
En nu heb ik een leuke surprise in gedachten. Ik wil wat tekst en een groot figuur graveren in een plexiglas plaat. De tekst + plaatje zouden op moeten gaan lichten als ik licht in zijkant van de plaat stuur. Het zou er ongeveer zo uit moeten zien.

........Lamp..........
|.......Figuur..........|
|..........................|
|.......tekst............|
|_______________|

Het moet ter grote zijn van een A4'tje in landscape (verhoudingen bovenstaande plaatje kloppen dus niet)

Nou vroeg ik mij de volgende dingen af

- Ik wou dit gaan doen met een graveer pen. Slim?
- Kan die een lichtbron alles verlichten? ondanks de ronde vormen in letters en figuur en de meerdere lagen aan oplichtende delen?
- De lichtbron zou een soort van lange blauwe TL-buis moeten zijn. Hoe heet zoiets?
- Hoe dik moet die plaat zijn? Is dikker beter of maakt dat niks uit?

Met die graveerpen kan ik onder in dieper graveren dan bovenin. Zo hoop ik de lichtintensiteit nog goed te houden.

[ Voor 12% gewijzigd door Frankyie op 22-11-2009 10:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08:32
Je wil met een CCFL gaan verlichten, dat gaat normaal erg goed. In plexiglas koppel je er gemakkelijk licht uit, en zolang je geen grote vlakken probeert te doen oplichten (dan zie je dat het niet egaal is, is een wiskundige hoofdbreker bij LCD schermen waar ze wel een egale lichtoutput zoeken) zal dat er goed uit zien. Nadelig is wel dat ook een vingerafdruk al licht kan uitkoppelen, je moet het nogal proper houden.
Dikte zal je experimenteel vast moeten stellen, kan zijn dat het met 3mm goed gaat als je niet te diep krast, maar wat meer dikte lijkt me aangewezen. Start met je graveerpen erg oppervlakkig, je kan nog altijd dieper gaan als dat nodig blijkt.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 16:47

Compizfox

Bait for wenchmarks

Inderdaad, die lange TL-buis heet een CCFL. Je hebt ze in alle kleuren, en in 2 maten: 10 en 30 cm.
Ze worden gevoed door een inverter, die je weer aansluit op een 12-volt stroombron.

Je hebt ook dual-packs, dat zijn 2 ccfl's aan 1 inverter.

Te koop bij de meeste computershops en bij bijna alle moddingshops.

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peenutzz
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 02:53
Heb ik een tijdje terug ook gedaan, voor een maat van me. Oude 5mm dikke plexiglas plaat met een Dremel gegraveerd, verlicht met een ledstrip. Ziet er goed uit. Voordeel van de ledstrip tegenover ccfl's is dat het licht gerichter is. Het is inderdaad wel zo dat de kleinste krasjes zichtbaar zijn, net als elke vingerafdruk.

Snel is hetzelfde als langzaam, maar dan sneller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [Remmes]
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 06-09 02:52
als je ronde vormen gaat maken dan heb je meer dan 1 CCFL nodig, 3-5mm plexi zou wel voldoende moeten zijn lijkt mij

ja, daag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Zie overigens ook enigzins gerelateerd topic: Plexiglas schuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xtrafris
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 29-08 12:43
en zie ook deze kerel, die het met een hele deur heeft gedaan:
http://forums.bit-tech.net/showthread.php?t=142491

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felyrion
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18-09 13:53

Felyrion

goodgoan!

heh, hier was ik een paar jaar geleden ook druk mee, maar dan voor casemodden, kun je leuke dingen mee doen.
- Ik wou dit gaan doen met een graveer pen. Slim?
Als je goed zichtbare lijnen wilt krijgen zou ik meer in de richting van een dremel(kloon) denken met een klein boortje of graveer kop erop. Anders krijg je waarschijnlijk alleen erg lichte lijnen.
- Kan die een lichtbron alles verlichten? ondanks de ronde vormen in letters en figuur en de meerdere lagen aan oplichtende delen?
een CCFL is meer dan voldoende om een a4 formaat compleet te kunnen verlichten. Het licht weerkaatst aan de binnenkant van de plexiglas plaat, zodat de meeste plaatsen goed bereikt worden.
- De lichtbron zou een soort van lange blauwe TL-buis moeten zijn. Hoe heet zoiets?
Een CCFL (cold cathode fluorescent light) dus inderdaad :)

[qoute]- Hoe dik moet die plaat zijn? Is dikker beter of maakt dat niks uit?[/quote]
maakt niet zo gek veel uit naar mijn ervaring.

mijn creatie van vroegah..
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/gvalk/GoT/plexi_mod.jpg

sleep: a completely inadequate substitute for caffeine

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frankyie
Kijk! Dat ziet er nog eens mooi uit!
Hoe heb jij die 2 kleuren erin gekregen?

Boortje of graveerkop op een demel zeg je. Hoe mag die graveerkop eruit zien?
Een klein boortje heb ik opzich wel. Alleen hoe ga je daarmee te werk. Als een frees? Of onder een hoek van 45 graden?

"Een CCFL (cold cathode fluorescent light) dus inderdaad"
Staat dat cold voor de temperatuur die die licht buis haalt? Want ik vroeg mij ook nog af of ik zo'n CCFL buisje helemaal af mag dekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brinkdinges
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23-06 10:46
1: Hoe je er twee kleuren in krijgt staat in de link een paar posts terug ;)
2: Met een boortje zal dat niet lukken lijkt me, gewoon een graveerpuntje gebruiken
3: Cold hoort bij Cathode, de kathode wordt dus niet verwarmd. De buisjes worden meestal niet erg warm, maar er zijn uitzonderingen.

Casemod: Cubeleon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Frankyie schreef op maandag 23 november 2009 @ 17:00:
Kijk! Dat ziet er nog eens mooi uit!
Hoe heb jij die 2 kleuren erin gekregen?

Boortje of graveerkop op een demel zeg je. Hoe mag die graveerkop eruit zien?
Een klein boortje heb ik opzich wel. Alleen hoe ga je daarmee te werk. Als een frees? Of onder een hoek van 45 graden?

"Een CCFL (cold cathode fluorescent light) dus inderdaad"
Staat dat cold voor de temperatuur die die licht buis haalt? Want ik vroeg mij ook nog af of ik zo'n CCFL buisje helemaal af mag dekken.
Cold Cathode staat voor het feit dat de kathode niet gloeit zoals in een TL buis. In een TL buis (die overigens via hetzelfde concept werkt, namelijk het bestoken van gas moleculen met elektrische lading) zit een gloeispiraal die warm wordt. Een CCFL heeft die niet, maar heeft wel een kathode en een anode die een gas onder stroom zetten.

In de regel zijn CCFL's inderdaad relatief koud. Meestal hand warm, dus inpakken zou geen probleem mogen zijn.

Wat je doet met graveren is maar net afhankelijk van het effect wat je wil hebben. Ik zou zeggen: pak een overgebleven stukje plexi en ga eens kijken wat de verschillende dremel opzetstukjes voor effect hebben. Jij kan het beste bepalen wat nuttig is voor jouw project.
Een speciaal graveerpuntje is een optie, maar bepaalde schuurbits en slijpschijfjes kunnen ook handige effecten geven. Hell, misschien heeft een boortje ook wel een leuk effect. Probeer het uit!

Voor meerkleurige projecten kan je simpelweg meerdere lagen plexi gebruiken en die verlichten met een eigen CCFL of set leds.

[ Voor 10% gewijzigd door McKaamos op 23-11-2009 17:31 ]

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin537
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 12:35
"If you want to make one yourself I would recommend practicing on scrap pieces first. I have some pictures (A4 size) that is made in the same way. Use as thin glass as you can. (thickness will depend on LEDs used. 3mm LEDs for 3mm glass.) Thicker glass will "leak" more light than thing glass. I find 3mm to be the most practical to use. You should also make some kind of diffuser/holder for the lights. (see picture 9, 10 and 11) This makes the light smoother, mounting easier, and reduces the chance of messing up the picture you make."

dikte maakt dus uit volgens hem.

http://forums.bit-tech.ne...hp?p=1608428&postcount=12

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frankyie
Zo, ik heb eens wat geprobeerd.
Graveerpunt op dremel: niet erg constante diepte (handwerk). Dit maakt een brede groef, waar alleen veel licht uit de randen van de groef komy. Niet zo mooi.
Slijpschijf op dremel: al beter dan de graveerpunt, alleen heb je alweer dat in het midden van de groef geen licht komt. Weer niet echt mooi. Er komt wel redelijk wat licht vanaf.
Zakmes: Dit lijkt het mooiste te zijn. Gewoon in het oppervlak krassen. Hier komt echter weinig licht vanaf omdat het maar zo'n klein krasje is.

1 CCFL is inderdaad ruim voldoende. Zelfs de krassen die onder een hoek van 90 graden staan met de lamp, zijn uitstekend verlicht. Meerdere horizontale strepen onder elkaar is ook geen enkel probleem.

Ik ga nog een graveerpen lenen. Eens zien wat dat doet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin537
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 12:35
Bij de action bij mij in de buurt (Vlissingen) verkopen ze ook graveerpennen. Of deze goed zijn heb ik geen ervaring mee. Volgens mij is het assortiment van alle actions bijna hetzelfde, dus misschien een keer kijken.

[ Voor 28% gewijzigd door Erwin537 op 29-11-2009 02:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frankyie
Nou heb iknog een probleempje.
De plexiglas plaat die ik heb gekocht is niet kras vrij. Opzich niet zo erg. Het is toch maar voor sinterklaas. Maar als ik dit ooit in een casebuild wil gebruiken, dan moet hij krasvrij zijn.

Kan je die krassen er nog uit halen? En zo ja, hoe?
Schuurpapier korrel 1000 maakt het dof. dus wat dan wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

Heb je al krasverwijderaar geprobeerd? Displex, vast wel te koop bij een GSM winkel.

Slechte tip dus. Ik wijzig deze post maar even om te voorkomen dat ik een ander ook de mist in laat gaan.
Frankyie schreef op dinsdag 01 december 2009 @ 21:00:
Ik heb displex gekocht en uitgeprobeerd op de meest voorzichtige manier.
Maar Displex maakt het alleen maar erger. De krassen die displex maakt zijn weliswaar zo klein dat je het niet ziet, maar je kan wel zien dat er meer licht van de plekken komt waar ik die displex gebruikt heb. Dus niet doen! Maar wat dan wel? Is dat brasso beter/minder grof?
Sorry :$

[ Voor 77% gewijzigd door Resistor op 01-12-2009 21:19 ]

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kjiratsiekoedel
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 10:32
polijstmiddel: brasso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frankyie
Ik heb displex gekocht en uitgeprobeerd op de meest voorzichtige manier.
Maar Displex maakt het alleen maar erger. De krassen die displex maakt zijn weliswaar zo klein dat je het niet ziet, maar je kan wel zien dat er meer licht van de plekken komt waar ik die displex gebruikt heb. Dus niet doen! Maar wat dan wel? Is dat brasso beter/minder grof?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flythe
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Je moet heel fijngesneden polijstspul hebben, brasso is dat en ook verschillende auto poetsmiddelen.
Pagina: 1