Plexiglas schuren.

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal.

Ik zit met een best zeldzame vraag over het casemodden.
Ik wil namelijk in mijn window mijn nickname graveren en deze dan lang de zijkant met RGB LED's verlichten zodat de gegraveerde lijnen oplichten. Op zich niets bijzonder.

Maar nu dacht ik het plexiglas dat binnen de lijnen zit met fijn schuurpapier te schuren, zodat er een frosted effect ontstaat.
Nu wou ik weten of heft opgeschuurde plexi ook zal oplichten zoals gegraveerde lijnen.

Ik heb al geGoogeld maar helaas zonder succes.
Misschieten kan een casemodding pro mij hier wel op antwoorden. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yannickie111
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 19-09 16:44
ik heb echt geen idee sorry.....
misschien een idee om het gewoon te proberen?
dit lijkt mij niet echt iets dat heel veel mensen proberen, maar het lijkt me een leuk idee!!
ik/we hoor/horen het wel af het gelukt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartS12
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 13-09 22:43
Gaat prima werken. Geen ervaring met casemodding hier, maar wel met lighting design ;)
Een plexiglas plaat waar je licht aan de zijkant inkoppelt, zal heel gemakkelijk weer licht uitkoppelen. Graveren, krasjes, of zelfs vette vingers voldoen uitstekend.

Je moet eerder bang zijn dat je teveel licht uitkoppelt, en dat de intensiteit merkbaar afneemt naarmate je verder van je LEDs af komt. Zeker als je grote oppervlakken gaat opschuren.

Als je de mogelijkheid hebt, zou ik eerst even op een oude plaat / wat restpartijtje plexiglas oefenen. Dat komt een mooi eindresultaat enorm ten goede!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herby
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17-01-2022

Herby

Stalknecht

Waar heb je op gegoogled ? Ik word overspoeld met instructies als ik google op : sand plexiglass of frosted plexiglass eventueel icm howto.

Compromis? Hoezo heb ik het mis dan?! | Geluk = gelul met een K | з=(•̪●)=ε

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
BartS12 schreef op vrijdag 13 november 2009 @ 16:57:
Gaat prima werken. Geen ervaring met casemodding hier, maar wel met lighting design ;)
Een plexiglas plaat waar je licht aan de zijkant inkoppelt, zal heel gemakkelijk weer licht uitkoppelen. Graveren, krasjes, of zelfs vette vingers voldoen uitstekend.

Je moet eerder bang zijn dat je teveel licht uitkoppelt, en dat de intensiteit merkbaar afneemt naarmate je verder van je LEDs af komt. Zeker als je grote oppervlakken gaat opschuren.

Als je de mogelijkheid hebt, zou ik eerst even op een oude plaat / wat restpartijtje plexiglas oefenen. Dat komt een mooi eindresultaat enorm ten goede!
Super! Dan kan ik zo aan de slag. Al moet ik wel nog even beslissen met welke korrel ik het ga schuren, zodat er een mooi egaal geshuurd oppervlak ontstaat.
Verder hoef ik me over de lichtintensiteit geen zorgen te maken aangezien ik de LED's via software kan dimmen / verkleuren / heuse lichtshows kan aansturen :+.
Voor de nieuwsgierigen: ik doe dit met behulp van een LED-WIZ.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Herby schreef op vrijdag 13 november 2009 @ 17:03:
Waar heb je op gegoogled ? Ik word overspoeld met instructies als ik google op : sand plexiglass of frosted plexiglass eventueel icm howto.
Ik vond enkel howto's over het schuren van de randen van plexi. In een howto stond wel iets over het frosten van letters in plexiglas maar dat werd gedaan met white spirit en dat zag ik niet echt zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burne
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Verwijderd schreef op vrijdag 13 november 2009 @ 17:22:
Ik vond enkel howto's over het schuren van de randen van plexi. In een howto stond wel iets over het frosten van letters in plexiglas maar dat werd gedaan met white spirit en dat zag ik niet echt zitten.
http://www.google.com/search?q=sandblasting+tape+sheet

Mocht je moeite hebben met het vinden van kleine stukjes, ga dan eens langs bij een bedrijf wat grafstenen graveert. Die zullen dat soort dingen in voorraad hebben en niet moeilijk doen over je een stukje verkopen.

I don't like facts. They have a liberal bias.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
burne schreef op vrijdag 13 november 2009 @ 17:28:
[...]

http://www.google.com/search?q=sandblasting+tape+sheet

Mocht je moeite hebben met het vinden van kleine stukjes, ga dan eens langs bij een bedrijf wat grafstenen graveert. Die zullen dat soort dingen in voorraad hebben en niet moeilijk doen over je een stukje verkopen.
Bedankt voor de tip. Dit kan zeker nog van pas komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Korrel 300 doet het over het algemeen prima :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartS12
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 13-09 22:43
Verder hoef ik me over de lichtintensiteit geen zorgen te maken aangezien ik de LED's via software kan dimmen / verkleuren / heuse lichtshows kan aansturen :+.
Ik bedoelde niet dat je je over de lichtintensiteit an sich zorgen moet maken; mogelijk wel over de verdeling. Dichtbij de LED koppel je mogelijk veel licht uit, en dan is er (dus) minder over voor verder weg. Daarbij maakt het niets uit hoeveel vermogen je in je LEDje stopt; daar verandert de verdeling over het oppervlak niet van.

Als je alle letters / patronen, of zelfs een heel vlak uniform (!) wilt laten oplichten, is dat nog niet zo makkelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alaintje
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 13:43
Als je zeg maar 'LED' wil schrijven.
Dan zou je eigenlijk licht van onder en boven moeten doen.
Misschien onder rood enboven blauw. Misschien wordt het paars haha xD.
Maar als je 't alleen onder doet, zal de bovenkant niet oplichten(denk ik).
Ik weet niet of van 4 kanten verlichten goed is?

Maar, als je 'LOL' schrijft, wordt de 'O' nooits opgelicht als je licht van de zijkant laat komen.
Maar ook niet van boven volgens mij :9 Want er zit een verticale zijde in de 'O', Ook al is die heel klein.
Ik weet niet of dit juist is wat ik zeg?
Denk het een beetje... Nature Kunde

[ Voor 2% gewijzigd door alaintje op 16-11-2009 19:36 . Reden: typo's DUH ]

Absoluut relatief, relatief absoluut.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaakwortel
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 10:22
het licht weerspiegeld aan de binnekant van het plexiglas waardoor het van alle kanten komt(kijk maar naar de grens hoek)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L-Execto
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 19-11-2020
alaintje schreef op maandag 16 november 2009 @ 19:35:
Als je zeg maar 'LED' wil schrijven.
Dan zou je eigenlijk licht van onder en boven moeten doen.
Misschien onder rood enboven blauw. Misschien wordt het paars haha xD.
Maar als je 't alleen onder doet, zal de bovenkant niet oplichten(denk ik).
Ik weet niet of van 4 kanten verlichten goed is?

Maar, als je 'LOL' schrijft, wordt de 'O' nooits opgelicht als je licht van de zijkant laat komen.
Maar ook niet van boven volgens mij :9 Want er zit een verticale zijde in de 'O', Ook al is die heel klein.
Ik weet niet of dit juist is wat ik zeg?
Denk het een beetje... Nature Kunde
Ik denk dat je zo'n plexiglas eerder als een soort lens moet zien, als jij d.m.v. nature kunde denkt.

Het is namelijk zo dat de uitvalhoek van het licht gaat veranderen zodra je schuine hoekjes in/op het glas gaat aanbrengen.

Edit: massiv typo's! :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spiked
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 17-09 15:30
Thinner werkt ook om te frosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boazkl0p
  • Laatst online: 21-08 20:30

boazkl0p

Schijnbaar een Fries

Spiked schreef op maandag 30 november 2009 @ 15:56:
Thinner werkt ook om te frosten.
lost dat het plexi op ofso??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spiked
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 17-09 15:30
Oplossen durf ik niet te zeggen, maar google maar eens naar plexiglas + thinner/aceton. Het reageert in ieder geval wel met elkaar (ofzo) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Jah, aceton lost het acryl op. Voordat ik goeie lijm had had ik een flesje aceton waar ik brokjes acryl in oploste. Waardoor het een dikkere oplossing was met goed vullend vermogen, maar lange droogtijd. Wel geweldig goede sterkte, omdat je het materiaal "last" IPV lijmt.

Maar om daar nou letters mee te gaan schrijven in acryl, nee, denk dat je dan beter kunt graveren of schuren.

[ Voor 17% gewijzigd door _ferry_ op 02-12-2009 13:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boazkl0p
  • Laatst online: 21-08 20:30

boazkl0p

Schijnbaar een Fries

_ferry_ schreef op woensdag 02 december 2009 @ 13:58:
Jah, aceton lost het acryl op. Voordat ik goeie lijm had had ik een flesje aceton waar ik brokjes acryl in oploste. Waardoor het een dikkere oplossing was met goed vullend vermogen, maar lange droogtijd. Wel geweldig goede sterkte, omdat je het materiaal "last" IPV lijmt.
dat lijkt mij nog wel iets leuk om een keer te proberen als ik nog eens met plexi ga werken :)
Pagina: 1