Oude boxen op een nieuwe versterker?

Pagina: 1
Acties:

• Battlechaser
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 05-09-2025
Hallo allemaal,

Ik heb onlangs redelijk oude boxen van mijn vader gekregen. De informatie over deze boxen is summier, maar aangezien ik zeer weinig verstand heb van audio-installaties, zegt de informatie op het typeplaatje wellicht genoeg.

Het gaat om Philips Digital Worldseries - boxen

Op het typeplaatje staat de volgende info:

* Type: 70FB565 / 02p
* 4-8 ohm
* Pnom. 100 watt
* Pmus. 140 watt.
* Vervaardigd in België.

Ik wil de boxen graag gebruiken omdat ik vind dat er een mooi geluid uit komt. Maar ik ben op zoek naar een nieuwe versterker. Nieuw wil voor mij zeggen waar ik gebruik kan maken van een optische ingang + aansluitingen voor HDMI.

Ik weet niet waar ik op moet letten. Ik heb al het een en ander aan zoekwerk gedaan, maar ik kom er niet uit.

Kan iemand mij hierin advies geven?

Born to Game

• SpleeffY
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 30-01 23:28
Het gaat om een stereo setup neem ik aan? Eigenlijk voldoen de meeste nieuwe versterkers wel aan de eisen die je tot nu toe hebt genoemd. Wat is je budget ongeveer?

Waar je op kunt letten is dat als je voor bijvoorbeeld € 300,- een versterker wilt aanschaffen, je voor dit geld in de meeste gevallen een betere stereo-versterker kunt krijgen, omdat je plat gezegd per kanaal meer geld hebt uitgegeven. Aan de andere kant kun je wel naar multichannel-oplossingen kijken met het oog op uitbreiding in de toekomst. :P

• Battlechaser
Ja stereo inderdaad.

Maar hoe weet ik hoeveel watt een versterker moet zijn om die boxen te voeden? Budget ca 300~400.

Het gaat me er ook om dat ik gebruik kan maken van de bluerayspeler (PS3) want die heeft nl. een optische uitgang. Multichannel hoeft van mij niet perse, maar als de versterker het ondersteunt, zeg ik geen nee :)

Born to Game

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 02:16

FeaR

In GoT we trust

Battlechaser schreef op zondag 15 november 2009 @ 23:36:
Het gaat me er ook om dat ik gebruik kan maken van de Blu-ray speler (PS3) want die heeft nl. een optische uitgang. Multichannel hoeft van mij niet perse, maar als de versterker het ondersteunt, zeg ik geen nee :)
Stereoversterkers met optische ingang zie je niet veel en degene die er wel zijn vallen dan redelijk boven je budget.

Zie ook dit topic en dan met name deze post. Al kan ik de conclusie al wel even spoilen voor je:
voodooless schreef op zondag 06 april 2008 @ 18:02:
Conclusie is dat je met een redelijk normaal budget eigenlijk vrijwel niets te krijgen is. Je zou eens kunnen kijken naar deze, maar die is vast geen 400 euro.
Ik zou de PS3 gewoon via de Multi AV-Out aansluiten, dus analoog via de witte en rode RCA stekkers. Plus dat ik het nut ook niet in zou zien van 5.1 naar een receiver sturen die dan toch maar 2.0 als output heeft...

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• Battlechaser
Ja de reden dat ik gebruik wil maken van optische bekabeling is dat het minimaal is. Ik wil zo min mogelijk kabels hebben. Ik heb nu al teveel bekabeling in de kast. Tevens bevindt zich op de ontvanger van de TV ook een optische uitgang.

Het geluid van de Samsung LCD TV vind ik gewoon ronduit slecht.

Ik heb momenteel een versterker van Panasonic die ik in stereomodus gebruik maar die is uitgelegd voor een 5.1 set.

Maar hoe weet ik of een versterker is uitgelegd voor die specs van mijn boxen?

[ Voor 8% gewijzigd door Battlechaser op 17-11-2009 02:31 ]

Born to Game

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Battlechaser schreef op dinsdag 17 november 2009 @ 02:30:
Maar hoe weet ik of een versterker is uitgelegd voor die specs van mijn boxen?
Hieronder een stukje tekst wat in de toekomstige FAQ gaat komen (vandaar deze lap tekst en geen simpel linkje) over Ohm (impedantie) en Watt (vermogen):

Het feit dat luidsprekers een Ohm waarde en een bepaalde hoeveelheid watts in de specificaties hebben staan en versterkers ook, levert bij sommige Tweakers wat verwarring op. Dat is nergens voor nodig, want het steekt vrij eenvoudig in elkaar.

Wat een Ohm precies is, kan men nalezen in het techniek gedeelte van de FAQ. Een “Watt” is een eenheid voor vermogen.

Impedantie
De impedantie (uitgedrukt in Ohms) van een speaker bepaald welke stroom een versterker moet leveren om een bepaalde spanning over de speaker te kunnen zetten. En daar zit een klein aandachtspuntje verscholen.
Veelal staat achterop een versterker een opmerking staan over de impedantie van de aan te sluiten speakers. Zeker wanneer het een versterker betreft die een aansluitmogelijkheid heeft voor vier speakers. Dan zie je vaak staan "A or B: 4 - 16Ohm, A+B 8 - 32 Ohm" of iets gelijkwaardigs. Dit betekend dat wanneer men slechts twee speakers aansluit, deze elk een impedantie mogen hebben tussen 4 en 16 ohm. Wanneer er vier speakers worden aangesloten, moet de impedantie tussen de 8 en 32 Ohm liggen. Dat is dubbel zo hoog. De oorzaak hiervan ligt in dat aandachtspuntje wat net genoemd werd. Wanneer men meerdere speakers aansluit, worden deze parallel geschakeld. Dat betekend dat de impedantie die de versterker "ziet", gehalveerd wordt. Om een gelijke spanning over de speaker te kunnen zetten, moet de versterker nu een tweemaal zo hoge stroom leveren. Twee maal 4Ohm speakers parallel betekend een impedantie van 2 ohm, er zijn niet veel versterkers die daar goed mee om kunnen gaan. Je kan dit vergelijken met het aansluiten van twee sproeiers op een tuinslang, om door elke sproeier net zoveel water te laten stromen als wanneer je er maar eentje op een tuinslang aansluit, zal er twee maal zoveel water uit de kraan moeten komen.

Samenvattend: Wanneer men slechts twee luidsprekers op een stereoversterker aansluit, hoeft men niet te letten op de impedantie van deze luidsprekers. Wanneer men er meerdere aan wilt sluiten, moet men opletten dat de impedantie van deze luidsprekers hoog genoeg is.

Vermogen
Zowel luidsprekers als versterkers hebben een bepaalde opgave voor het vermogen. Voor versterkers is opgegeven hoeveel ze kunnen leveren, voor luidsprekers is opgegeven hoeveel ze kunnen verwerken. In tegenstelling tot wat je zou verwachten, is het niet nodig luidsprekers en versterkers uit te zoeken met exact dezelfde opgave. Dit komt omdat deze opgave een maximale waarde is. In de dagelijkse praktijk, is de hoeveelheid vermogen die naar de luidsprekers wordt verstuurt erg klein!

Bij een normaal luisterniveau en "normale" speakers is dit nog geen halve Watt!! (en veelal een fractie ervan). Bij "hard" spelen praat men nog steeds maar over één tot enkele watts. Dit is een hoeveelheid die de meeste versterkers makkelijk kunnen leveren en die de meeste luidsprekers makkelijk kunnen verwerken.

Wanneer moet men het vermogen dan wel in de gaten houden?
Simpel: wanneer er grenzen opgezocht gaan worden. Wanneer het vermogen dat de versterker kan leveren veel lager ligt dan wat de speakers kunnen verwerken is de versterker dus de beperkende factor. Wat gebeurt er dan wanneer de de versterker helemaal voluit zet? In plaats van de muziek goed door te geven, worden de pieken "afgeplat". De versterker zit dan tegen de grenzen van zijn voedingsspanning aan en bij elke piek zal dat de maximale spanning zijn die over de speaker wordt gezet (beter bekend als "clippen" van de versterker). Dit is erg schadelijk voor de speaker en zelfs speakers die heel veel vermogen kunnen verwerken kunnen hier stuk van gaan. Vooral tweeters (de hoge-tonen units) leggen hierbij vaak het loodje. Wanneer na een heftige houseparty wordt gemerkt dat de speakers wat dof klinken, bovenstaande is dus de reden. Let wel: dit is een beperking van de versterker, waarbij het eigenlijk niet uitmaakt welke speakers er aan de versterker hangen. Dit treedt zowel bij speakers die veel vermogen kunnen verwerken als bij speakers die een laag vermogen kunnen verwerken op.
Wanneer de versterker veel meer vermogen kan leveren dan dat de speakers kunnen verwerken, zal men van bovenstaand probleem niet zoveel last hebben. Maar dan gaat er een ander probleem optreden. Namelijk: de speakers raken oververhit. Het maximale vermogen dat een speaker kan verwerken wordt door twee zaken begrensd. Als eerste is er de maximale uitslag die de conus kan maken. Wanneer deze grens overschrijdt, zal de speaker mechanisch beschadigen (de woofer klapt dan letterlijk kapot). Hier hoeft men bij een beetje deugdelijk ontworpen speaker bij het spelen van muziek niet bang voor te zijn. Alleen wanneer met behulp van een programma of speciale cd testtoontjes afspeelt kan men hier last van krijgen. Pas dus op…
Het tweede probleem waar tegenaan gelopen kan worden is het oververhitten van de speaker. Speakers zijn erg inefficiënte dingen. Bij een speaker wordt slechts 1% (vaak minder) van de energie omgezet in geluid. De rest wordt warmte. Al die warmte moet ergens heen. Het meeste wordt door de magneet opgenomen en uitgestraald. Er zijn grenzen aan wat de magneet kan uitstralen. En die grens is vaak wat als norm wordt genomen en wat in de specificaties van de speaker staat. Als die waarde wordt overschreden dan wordt de magneet erg heet. Er kan dan van alles gebeuren: door de hitte verliest de magneet zijn magnetisch veld; de lijm in de woofer kan smelten of de isolatie om het draad dat om de spreekspoel zit kan smelten ("doorbranden").

• Battlechaser
Dankjewel Fear,

Dat was erg nuttig :)

Born to Game

• Purn0
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 28-06-2025
Waarschijnlijk kun je het beste toch een surround versterker kopen (denk ik)
Vele hedendaagse hebben namelijk ook een HDMI-hub functie, wat ook wel prettig is als je zo min mogelijk kabels (naar je TV) wilt hebben.
Ze hebben digitale aansluitingen (optisch & coaxiaal), zodat je de DAC (digitaal-analoog converter) van de versterker gebruikt en niet het (waardeloze) analoge geluid van een DVB tuner o.i.d. gaat versterken.
Je kunt je versterker laten downmixen naar stereo als je toch een 5.1 signaal naar binnen stuurt.

• mentalmadnizz
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 05-02 23:49

mentalmadnizz

Deze nick was hip in de 90's.

Ik denk eigenlijk dat, als je weinig geeft om multichannel geluid, je beter voor een stereoversterker kunt gaan, zonder ingebouwde dac. Met een beetje kabelmanagement vallen draden best mooi weg te werken en bij een degelijke stereoversterker krijg je per kanaal natuurlijk meer waar voor je geld dan bij een net zo dure surroundreceiver met allerlei fratsen.

Die luidsprekers kun je aan zo goed als iedere versterker knopen. Let wel op de randen rond de woofer, die is bij deze modellen geloof ik van foam en dit wil na dik 20 jaar gebruik (de luidsprekers stammen uit midden jaren '80) wel eens wegrotten.

[ Voor 25% gewijzigd door mentalmadnizz op 17-11-2009 14:11 ]

Turbo Turbo!! | www.analogaudio.nl

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22:40
Ik zou zeggen, koop een simpele receiver met een paar hdmi ingangen. Over een paar jaar wil je wat met surround proberen en andere speakers, dan werkt dat ook meteen. Misschien in eerste instantie alleen een subwoofer erbij ofzo. Voor normaal huiskamer gebruik voldoet een instap surround receiver net zo goed als een stereo versterker. Alleen heb je dus meer mogelijkheden.

[ Voor 5% gewijzigd door ShittyOldMan op 17-11-2009 14:21 ]

Mijn Home Cinema in aanbouw

• mentalmadnizz

mentalmadnizz

Ga wel goed luisteren dan, de meeste goedkope surroundreceivers klinken compleet ruk in stereo-mode.

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

No problem, maar ging vooral dus om de "conclusie" van beide verhalen. Dat als je het dus niet te gek gaat maken er eigenlijk maar heel weinig fout kan gaan. Zeker omdat je speaker redelijk normale waarden hebben met 4 - 8 Ohm.
mentalmadnizz schreef op dinsdag 17 november 2009 @ 14:55:
Ga wel goed luisteren dan, de meeste goedkope surroundreceivers klinken compleet ruk in stereo-mode.
Wat versta jij onder goedkoop? Maar hangt ook van het merk af overigens. Maar als ik zo naar de eisen kijk zal het toch wel een surroundreceiver moeten worden. Stereo exemplaren met S/PDIF in zijn nog wel te vinden al heel sporadisch en (te) duur geprijsd. Maar met HDMI in en out ben ik ze nog niet tegen gekomen...

• Battlechaser
Ja die foamranden...daar zijn kits voor te krijgen maar ik moet zeggen dat ze nog in een prima staat zijn.
Ik heb al sites gevonden waar ik eventueel een repairkit kan krijgen.

Nu blijkt er nog iets te zijn waar ik op moet letten.

De gevoeligheid. Ik wil ze natuurlijk optimaal benutten maar dan moet ik dus ook de gevoeligheid ervan weten.
M'n vader had er een oude versterker/ontvanger van Philips op aangesloten. Maar goed die heeft geen optisch en al helemaal geen HDMI.

De gevoeligheid is echter totaal niet terug te vinden. Tenminste ik heb al vanalles geprobeerd bij het zoeken maar helaas... :(

Is dat op een of andere manier te meten? Of moet ik daarvoor een conus uitbouwen?

Born to Game

• mentalmadnizz

mentalmadnizz

Waarom wil je dat eigenlijk weten? Ik heb eigenlijk nog nooit gekeken wat de gevoeligheid van m'n speakers is, en het heeft weinig te maken met "je speakers optimaal benutten", eerder zorgen dat je versterker genoeg demping heeft. Voor zover ik weet zijn die Philipsjes behoorlijk efficient.

Wat is trouwens het typenummer van die Philips versterker en werkt dat ding nog? Grote kans dat dat best een leuk ding is om mee te beginnen, je hebt dan dus geen digitale fratsen maar die zijn niet per definitie beter dan oldskool analoog. En vooral omdat je (nog) niet aan multichannel gaat beginnen heb je best kans dat de (stereo) Philips beter klinkt dan een surroundversterker in jouw prijsklasse.

Ik neem aan dat een PS3 ook gewoon het geluid van een blu-ray disc over een analoge output kan gooien?

[ Voor 12% gewijzigd door mentalmadnizz op 19-11-2009 10:03 ]

Verwijderd

Koop gewoon een leuk surround versterkertje en aan je speakertjes te zien hoeft dat geen audiofiele versterker te zijn. Ik ben zelf een audiofiel (Accuphase e211 en B&W Nautilus 805 boxen), maar heb voor mijn PC een leuk goedkoop surround versterkertje van Yamaha gekocht voor 260 Eurootjes met daarop een stel Tannoy reveal 6D speakertjes, ik was verbaasd wat voor een goed geluidje er uit dit goedkope setje komt, OK lang niet zo goed als wat ik in mijn woonkamer heb staan maar toch ruim voldoende en ik denk dat zo'n versterkertje voor jou ook genoeg is.
Ik heb een Yamaha RX V 363 gekocht, optische ingangen, HDMI geloof ik ook (gebruik ik niet) SPDIF analoog uit/in echt maar 260 Euro, nou is jouw budget 400Euro en kan je je nog een duurder model veroorloven, echt meer heb je niet nodig in jouw geval en zo'n versterkertje voldoet prima icm je speakers en eventuele toekomstige speakers. Zodra je echt wat beters gaat kopen dan zit je aan hele andere prijzen te denken en heb je niet veel aan 400 Euro, maar dat is voor jou nog niet aan de orde geloof ik.
En die gevoeligheid zegt alleen maar iets over hoeveel geluid eruit komt t.o.v. het aantal watts wat je erin propt, heeft niets met kwaliteit te maken.
Suc6

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 19-11-2009 14:07 ]

• Battlechaser
Dat typenummer van de Philips versterker moet ik ff opzoeken. Staat bij mn vader. Zal ik van de week even doen.

Hmm die Yamaha...klinkt goed 8)7 (kan ik natuurlijk nog niet weten.)

Ik heb even de specs opgezocht maar hij geeft aan dat het een versterker is voor multichannel, maar ik neem aan dat ik die dus ook kan gebruiken voor stereo?

Vermogen is 5x100 watt, maar is dat genoeg voor die boxen?

Born to Game

Verwijderd

Battlechaser schreef op donderdag 19 november 2009 @ 15:08:
Dat typenummer van de Philips versterker moet ik ff opzoeken. Staat bij mn vader. Zal ik van de week even doen.

Hmm die Yamaha...klinkt goed 8)7 (kan ik natuurlijk nog niet weten.)

Ik heb even de specs opgezocht maar hij geeft aan dat het een versterker is voor multichannel, maar ik neem aan dat ik die dus ook kan gebruiken voor stereo?

Vermogen is 5x100 watt, maar is dat genoeg voor die boxen?
Heeft ook gewoon een stereo mode, andere versterkers worden dan niet gebruikt
Die vraag "maar is dat genoeg voor die boxen?", ik snap wel waar dat vandaan komt maar het wattage is meestal niet echt relevant. Een 25Watt klasse A versterker zou ik prefereren boven een goedkope 300Watt versterker, het enige verschil is dat je met die 25W versterker wat minder herrie kan maken maar de herrie die je maakt met die 25Watt versterker is waarschijnlijk wel van een veel betere kwaliteit. Nou is die 100Watt van die Yamaha genoeg om je buren lastig te vallen, je oren te beschadigen, etc er zijn een hele zooi betere versterkers maar dat ga je niet redden met 400euro. Ik vond deze Yamaha echt verrassend goed klinken maar lang niet zo goed als mijn Accuphase E211, maar dat is ook niet zo raar gezien het prijsverschil.
Kijk nog even naar de duurdere modellen gezien je budget (x465, x565?) en kijk of je die features wilt hebben, nodig hebt, ik geloof dat die duurdere modellen 7.1 ondersteunen wat voor de meeste gebruikers overkill is want hoe moet je in goedsnaam al die speakers plaatsen? 5.1 is al rommelig genoeg met al die draden en speakers. Als je iets beters will zou je naar Denon kunnen kijken maar ik meen me te herinneren dat die toch weer een stuk duurder zijn als die Yamaha en dat vond ik het destijds niet waard voor mijn PC, voor jou kan dat weer anders liggen natuurlijk.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 19-11-2009 15:38 ]

• Battlechaser
Ik bekijk momenteel een aantal modellen van Yamaha, en dan wil ik een selectie maken en eens gaan luisteren.

Born to Game

Pagina: 1