• curry684
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 06-09 00:37

curry684

left part of the evil twins

.oisyn schreef op vrijdag 20 november 2009 @ 00:45:
[...]

Lieve schat, een deel van de afspraak van een jaarcontract is dat je minstens 20 werkdagen van dat jaar niet hoeft te werken. Dat was een package deal, zeg maar. Je hebt die dagen nog staan en mag je dus gewoon gebruiken, idd conform de afspraak die je met 'm hebt gemaakt. :)
Dat lijkt me geen probleem, er zitten vanaf de 21e december nog 8 werkdagen in dit jaar. Als er dus dit jaar al minimaal 12 dagen zijn opgenomen mag werkgever werknemer toestaan de resterende 8 verplichte vakantiedagen op te nemen tussen 21 december en 31 december, daar vakantierechten per kalenderjaar gaan. In dit geval is werkgever enkel verplicht om op aanvraag op 21 december een schriftelijke verklaring af te geven hoeveel vakantierechten werknemer reeds opgebouwd heeft ten behoeve van de volgende werkgever.

Zie ook BW 7:641.

Professionele website nodig?

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

curry684 schreef op vrijdag 20 november 2009 @ 02:02:
Dat lijkt me geen probleem, er zitten vanaf de 21e december nog 8 werkdagen in dit jaar. Als er dus dit jaar al minimaal 12 dagen zijn opgenomen mag werkgever werknemer toestaan de resterende 8 verplichte vakantiedagen op te nemen tussen 21 december en 31 december, daar vakantierechten per kalenderjaar gaan. In dit geval is werkgever enkel verplicht om op aanvraag op 21 december een schriftelijke verklaring af te geven hoeveel vakantierechten werknemer reeds opgebouwd heeft ten behoeve van de volgende werkgever.
Foutje: het contract loopt 21 december af, niet 31 december. Je moet je werkdagen berekening dus iets aanpassen ;)

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• curry684
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 06-09 00:37

curry684

left part of the evil twins

gambieter schreef op vrijdag 20 november 2009 @ 02:04:
[...]

Foutje: het contract loopt 21 december af, niet 31 december. Je moet je werkdagen berekening dus iets aanpassen ;)
Nee dat is dus niet fout, je hebt per kalenderjaar recht op 4 maal de wekelijkse arbeidsduur aan verlof. Het maakt niet uit bij welke werkgever je die opneemt.

Extreem voorbeeld: als je van 1 januari tot 1 december bij WG1 werkt met 20 vakantiedagen per jaar, en je stapt per 1 december over naar WG2, krijg je als je op 1 december nog niets hebt opgenomen 11/12 van 20 vakantiedagen uitbetaald van WG1 en is WG2 verplicht om jou in december 20 vakantiedagen te laten opnemen. Dan heb je dus je eerste maand wettelijk verplicht vrij, maar hij hoeft je alleen te betalen voor het deel dat je bij hem opbouwt - de rest is onbetaald verlof.

WG mag dus gewoon 8 van de 20 wettelijke vakantiedagen tot na de contractuele einddatum 21 december laten vallen en de rest uitbetalen.

TS moet zich overigens goed bedenken dat ze bij juridische acties e.d. ook geen poot heeft om op te staan - zij was er ook van op de hoogte dat haar jaarcontract op 21 december zou verlopen en heeft dus zelf ook verzuimd om de vakantiedagen tijdig in te plannen. Het is dus alleszins niet zoals zij (en anderen hier) zo graag doen voorkomen zuiver de fout van de werkgever. Gechargeerd gezien mag ze al blij zijn dat ie op 12 november heeft gemeld niet te zullen verlengen, hij had het ook op 20 december mogen doen.

edit:
op 12 november had ze trouwens blijkbaar al een nieuwe baan geregeld per 1 december dus de melding dat het contract niet verlengd ging worden is zelfs al een stuk eerder gedaan

[ Voor 32% gewijzigd door curry684 op 20-11-2009 02:35 ]

Professionele website nodig?

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

@curry684: Ah, dan had ik je dus verkeerd begrepen, dank voor de uitleg :) .

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• Tank80
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 12:11

Tank80

Cyanide&&Happiness

Hoe is dit nou afgelopen Lin1987?

Je imiteert me mateloos.

Pagina: 1 2 Laatste