Schreeuwen maakt je punt echt niet sterker. Je mag ze tijdens het jaar opmaken, maar dat betekent niet dat je zomaar het recht hebt om dat te doen wanneer jij dat wilt, en al helemaal niet in een lang blok, zonder overleg met/toestemming van de werkgever.
In datzelfde contract staat dat je RECHT hebt op x vakantiedagen. Dat geldt dan dus ook over dat zelfde jaar.
Normaal gesproken zou ik me best welwillig opstellen, bijvoorbeeld tegenover mijn huidige werkgever. Gewoon omdat ik nooit problemen heb.
Maar door deze werkgever kan de ts niet mee naar China...
Die China-reis is compleet irrelevant. De TS is tot de 21e in dienst en heeft een contract, waar deze zich ook aan moet houden.
Jammer dan, de TS is al klaar met de werkgever. De werkgever is niet bereid tot een compromis te komen..... Prima, hij zijn zin. Maar dan kan die het krijgen ook.
Ja en emoties zijn er logischerwijs. Je bent natuurlijk boos. Je kan nu wel net doen of jij netjes zou gaan, maar in de praktijk zou jij dat ook niet doen!
Ik zou me niet primair door mijn emoties laten leiden, zoals jij hier doet. Als je iets doet, doe het dan binnen de regels, ipv als een mokkend klein kind te reageren.
Nog een leuke:
Iedere dag een half uur te laat komen (of een uur als niemand het opmerkt) en een half uur (of een uur) eerder vertrekken...
Als hij er dan iets van zegt: Haal maar van mijn vakantiedagen af.
Hoe zou je reageren alshet van je salaris wordt ingehouden? Waarom mag een werknemer zich wel misdragen, en een werkgever moet netjes blijven?
Kijk als de werkgever zich gedurende het jaar normaal heeft gedragen en goed heeft opgesteld tegen je, dan bouwt hij "credits" op, maar hoe dit verhaal van de TS op mij over komt, was het in het verleden ook al een zak... Nou dan zou het voor mij heel simpel zijn.
[...]
Dat doet er wel toe! Als hij het hele jaar je tegemoet is gekomen, dan zou het anders liggen.
Die 2 kanten zijn er zeker, daarom zeg ik toch ook als het verhaal klopt wat de TS zegt...
Heeft de werkgever het hele jaar het salaris betaald? Dan heeft de werkgever volledig aan de verplichtingen voldaan. Jij verwacht ook nog eens een werkgever zonder ruggegraat die aan alles toegeeft, en als die dat niet doet mag van jou de werknemer zich misdragen.
Er zijn regels en wetten, en daar moet je het binnen doen, Floppus legt het goed uit.
@TS: negeer alsjeblieft de emotionele "ziekmelding/treiteraar" suggesties, want die gaan je alleen maar in de problemen brengen.
Standeman schreef op vrijdag 13 november 2009 @ 15:10:
Je hebt altijd het recht om je verlofdagen op te nemen. Dit kan een werkgever alleen weigeren wanneer er zwaarwegende bedrijfsbelangen in het geding zijn door het opnemen van het verlof. Uit de antwoorden van de TS (receptioniste met een bepaalde tijdscontract incl. veel collega's die het werk kunnen overnemen) maak ik op dat haar opname van verlof geen zwaarwegende bedrijfsbelangen in de weg staan.
Het gaat er niet om dat zij eerder wil stoppen dan het contract aangeeft, maar zij wil haar wettelijke verlofdagen opnemen zodat ze alvast aan de slag kan gaan bij een nieuwe werkgever. Dat staat de huidige werkgever niet toe en daarom is hij kinderachtig (of in iedergeval te lui om het rooster aan te passen).
Met jouw uitleg zou het zomaar kunnen gebeuren dat een werknemer
nooit verlof kan nemen.
Het is in dit land inderdaad goed geregeld. Maar verlofdagen krijg je niet om alleen maar te verkopen, maar om op te nemen. Je werkgever is dus verplicht om te zorgen dat je die dagen dan ook op kan nemen.
De werkgever moet de werknemer inderdaad in staat stellen de vrije dragen op te nemen, maar hoeft niet te faciliteren dat de werknemer dat in een lang blok kan doen. Zeker niet als het om een andere baan gaat. Ook kan de werkgever het verlof intrekken als daar een zwaarwegend bedrijfsbelang voor is, waarbij de WG eventuele kosten moet vergoeden, maar dat gaat niet omdat de TS 2 contracten tegelijk wil hebben.
Vergeet niet: de TS is gedurende die vakantiedagen nog in dienst van het bedrijf, en vaak zat staat zelfs in contracten dat je toestemming van de WG nodig hebt om een extra baan onder werktijd te mogen aannemen.
Vrije dagen zijn er om
vrij te hebben, omdat er wordt ingezien dat vrije tijd belangrijk is. Het is niet bedoeld voor het doen van ander werk.
Ik denk dat de TS inderdaad moet kiezen: als ze echt heel graag weg wil, dan kan ze een aanbod doen waarbij ze haar contract wat eerder afkoopt.
[
Voor 27% gewijzigd door
gambieter op 14-11-2009 14:52
]
I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.