• AvWijk
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 26-01 09:34
Voor mijn videproducties ben ik opzoek naar een camcorder waarmee ik uit de voeten kan, maar ook nog betaalbaar is. Ik ben gewend om te werken met een Canon XH-A1(s) en Sony HVR-Z1/FX1 maar echt betaalbaar zijn ze niet. M.a.w ik zal een stapje terug moeten doen, maar ik heb ook slechte ervaringen met de JVC Everio lijn. Beroerde batterijtijden en ontzettend slechte indoor kwaliteit en vreemde propritaire bestandsformaten.

Mijn eisen:

- 1080i/1080p, foto functionaliteit boeit me niet;
- Schroefdraadgat voor statief;
- Accesoirevoet om een LED lampje op te klikken;
- Geen zware compressie of vreemde bestandsformaten;
- Footage moet zonder kwaliteitsverlies direct te importeren zijn in Premiere Pro of Final Cut, in een formaat wat deze programma's begrijpen.
- MiniDV heeft de voorkeur, op een SD kaart mag ook zolang de footage maar aan de bovenste punten voldoet;
- Geen losse bestandjes per shot, dat bepaal ik liever zelf (en vind ik het voordeel van MiniDV)
- Fatsoenlijke accu.
- XLR, maar misschien niet realistisch met mijn budget. Is ook meer een could-have ipv een must.

Budget: 800 á 900 euro.

De camcorder die me alvast ideaal leek is de Canon LEGRIA HV40 HD MiniDV. Mijn vraag is of er nog camera's verkrijgbaar zijn die voor mij een alternatief zijn en aan mijn eisen voldoen, op de sites van grotere merken ben ik al langsgeweest.

[ Voor 3% gewijzigd door AvWijk op 09-11-2009 23:03 ]

• martin2005
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 13-01 13:38

Verwijderd

Er zijn al wat vaker vergelijkbare topics geweest. Heb je die doorgelezen? Zie onderstaande link.

http://gathering.tweakers...&where=Dit+forum#hitstart

In die prijsklasse is de HV40 zo'n beetje het enige model dat nog op HDV opneemt. Wellicht is een tweedehands Sony FX model een optie?

[ Voor 194% gewijzigd door Verwijderd op 10-11-2009 13:29 ]

• AvWijk
Ik wordt een beetje moe van dat ongefundeerde UTFS, SLOTJE geroep steeds ook al is daar weinig aanleiding toe. Een schone database snap ik, maar posts als deze dragen wel weer bij aan dit imago hier.

De topics heb ik al doorgespit maar er zit gewoon een enorm gat tussen conventionele camcorders en semi-professionele apparaten.
Verwijderd schreef op dinsdag 10 november 2009 @ 13:23:
In die prijsklasse is de HV40 zo'n beetje het enige model dat nog op HDV opneemt. Wellicht is een tweedehands Sony FX model een optie?
In die thread wordt een SD/PAL model genoemd, dat is niet echt een optie omdat we met een HD Hero gecombineerd 1080 actiebeelden schieten. Die FX modellen (en zo'n beetje iedere andere camera uit de semi-prof categorie) zijn ook tweedehands onbetaalbaar, het begint een beetje vanaf 2000 euro op marktplaats.

Beetje dubbeltje/eerste rang verhaal :P maar het budget is er niet en ik denk dat die Canon LEGRIA toch een eind komt als ik consessies doe op o.a. XLR. Zelfs iets simpels als een accessoirevoetje hebben lang niet alle camcorders, sterker nog, ik moet veel moeite doen om ze te ontdekken.

[ Voor 15% gewijzigd door AvWijk op 10-11-2009 17:53 ]

Verwijderd

AvWijk schreef op dinsdag 10 november 2009 @ 17:28:

Ik wordt een beetje moe van dat ongefundeerde UTFS, SLOTJE geroep steeds
Gewoon negeren en eventueel een topic report aanmaken!
In die thread wordt een SD/PAL model genoemd, dat is niet echt een optie omdat we met een HD Hero gecombineerd 1080 actiebeelden schieten. Die FX modellen (en zo'n beetje iedere andere camera uit de semi-prof categorie) zijn ook tweedehands onbetaalbaar, het begint een beetje vanaf 2000 euro op marktplaats.
Sorry, ik houd de 2e hands prijzen niet erg goed bij :P
Beetje dubbeltje/eerste rang verhaal :P maar het budget is er niet en ik denk dat die Canon LEGRIA toch een eind komt als ik consessies doe op o.a. XLR. Zelfs iets simpels als een accessoirevoetje hebben lang niet alle camcorders, sterker nog, ik moet veel moeite doen om ze te ontdekken.
Jawel. De vraag is even wat je precies wilt doen met de camera. De Canon HV40 kan wat je wilt met als nadelen tov een flash gebaseerde camera:
-1440x1080
-volgens mij alleen interlaced (even nakijken, weet het niet zeker)
-neemt op op tape
-geen focusring
-volgens CCI niet de allerbeste camera in zijn prijsklasse

• AvWijk
Verwijderd schreef op dinsdag 10 november 2009 @ 18:42:
[...]

Gewoon negeren en eventueel een topic report aanmaken!

[...]

Sorry, ik houd de 2e hands prijzen niet erg goed bij :P

[...]

Jawel. De vraag is even wat je precies wilt doen met de camera. De Canon HV40 kan wat je wilt met als nadelen tov een flash gebaseerde camera:
-1440x1080
-volgens mij alleen interlaced (even nakijken, weet het niet zeker)
-neemt op op tape
-geen focusring
-volgens CCI niet de allerbeste camera in zijn prijsklasse
Tape vind ik juist een voordeel, geen zichtbare compressie en altijd je opnamen aan één stuk zodat je niet al je 803475 bestandjes hoeft te importeren. En nog erger: conventeren omdat het formats zijn waar PPro en Final Cut geen chocola van kunnen maken.

1080i is niet zo'n bezwaar. Er zit wel een focuswieltje op, maar bij een focusring mis ik ook meteen de twee andere ringen, iris en zoom.

Wat is CCI? Link?
Pagina: 1