Toon posts:

Probleem Externe Hardeschijf

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hey Allemaal,
ik heb een probleempje met mijn hardeschijf. Ik gebruik hem nu al bijna een jaar maar sinds kort begint hij vreemd te doen. Eerst had ik het probleem dat als ik mijn hardeschijf aanklikte dat ik dan een 'program to open with' moest kiezen. Dat is nu verholpen door het verwijderen van de autorun maar zit nu met een ander probleem. Ik wil mijn hardeschijf backuppen zodat ik hem opnieuw kan formateren, maar ik krijg niks meer van de schijf gekopieerd. Het 'browsen' in de mappen gaat heel erg sloom en kopieren blijft gewoon hangen bij 0%. Wat moet ik nu doen? Ik ben DJ en al mijn muziek staat daarop dus heb een groot probleem als er iets fout gaat...

Alvast bedankt!
Rover

• Joramm
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 20-01 20:25
Heb je al geprobeerd hem aan een ander systeem te hangen?

Verwijderd

Topicstarter
Joramm schreef op vrijdag 06 november 2009 @ 18:32:
Heb je al geprobeerd hem aan een ander systeem te hangen?
Tijdje geleden moest ik hem meenemen omdat ik ergens moest draaien, toen kreeg ik hem helemaal niet geopend (kwam hij niet bij deze computer te staan) zowel als bij een Apple als bij een PC

• Malantur
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 13:02
Verwijderd schreef op vrijdag 06 november 2009 @ 18:30:
Ik ben DJ en al mijn muziek staat daarop dus heb een groot probleem als er iets fout gaat...
En laat me raden: je hebt er geen backup van? ;)
(Bij deze ook meteen een tip: van belangrijke bestanden altijd een backup maken!)

Je kan proberen om de schijf uit de behuizing te halen in direct op het moederbord aan te sluiten.

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Als het echt heel belangrijk is dan kun je een datarecoverybedrijf inschakelen. Mocht je dat te duur vinden dan kun je vaak met wat tooltjes ook al uit de voeten, zie: Thematopic: Datarecovery

Het makkelijkste is natuurlijk de schijf gewoon formatteren (evt partitie eerst weggooien en dan een nieuwe aanmaken) en vervolgens je backup terugzetten.

Verwijderd

Topicstarter
Malantur schreef op vrijdag 06 november 2009 @ 18:35:
[...]

En laat me raden: je hebt er geen backup van? ;)
(Bij deze ook meteen een tip: van belangrijke bestanden altijd een backup maken!)

Je kan proberen om de schijf uit de behuizing te halen in direct op het moederbord aan te sluiten.
Naja, die schijf dat was min of meer mijn backup :P
Maar daar staan nog wat PROMO's op die nooit gereleased zijn, dus die kan ik niet missen. En natuurlijk wat schoolwerk. Ik wil hem voorlopig nog ff niet uit elkaar halen...
Nog andere tips?

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Verwijderd schreef op vrijdag 06 november 2009 @ 18:37:
Ik wil hem voorlopig nog ff niet uit elkaar halen...
Waarom niet? Het kost je je garantie, maar ik neem aan dat de data belangrijker zijn?

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Verwijderd

Topicstarter
gambieter schreef op vrijdag 06 november 2009 @ 18:39:
[...]

Waarom niet? Het kost je je garantie, maar ik neem aan dat de data belangrijker zijn?
Daar heb je een punt, maar ik wil eerst even kijken of ik hem nog op andere manieren kan backuppen...

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Verwijderd schreef op vrijdag 06 november 2009 @ 18:40:
Daar heb je een punt, maar ik wil eerst even kijken of ik hem nog op andere manieren kan backuppen...
Tja, je weet niet of het de schijf is of het USB-mechanisme. Daar is maar op 1 manier achter te komen. Zie verder ook BalusC in "OM FAQ" voor tips.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• CherandarGuard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14-10-2024
I'm with Gambieter on this one.
Als je zeker wilt weten of er nog iets van je schijf te redden valt of niet, zul je die toch echt rechtstreeks aan moeten sluiten.

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil dat echt zoveel vermijden. Nog andere tips? Ik krijg hem namelijk niet gebackupt maar kan er wel gewoon in (browsen in mappen gaat wel erg langzaam en systeem loopt elke keer vast).

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Verwijderd schreef op vrijdag 06 november 2009 @ 19:01:
Nog andere tips? Ik krijg hem namelijk niet gebackupt maar kan er wel gewoon in (browsen in mappen gaat wel erg langzaam en systeem loopt elke keer vast).
Zie de FAQ waar ik je naar verwees, en het topic waar TERW_DAN je naar verwees. Dat staat vol met dingen die je kunt proberen.

Verwijderd

Topicstarter
gambieter schreef op vrijdag 06 november 2009 @ 19:06:
[...]

Zie de FAQ waar ik je naar verwees, en het topic waar TERW_DAN je naar verwees. Dat staat vol met dingen die je kunt proberen.
Ik heb wat tooltjes geprobeert zoals Easy Recovery Professional, maar alles loopt vast als ik mijn hardeschijf selecteer... Wat nu?
Het is trouwens een WD6400E035-00

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Wat denk je zelf? Je kunt dan wel zeggen dat je hem niet open wilt halen, maar als de USB-interface niet goed meer werkt kun je alternatieven proberen tot je een ons weegt. Je weet dus wat je moet doen ;)

Verwijderd

Topicstarter
gambieter schreef op vrijdag 06 november 2009 @ 19:39:
[...]

Wat denk je zelf? Je kunt dan wel zeggen dat je hem niet open wilt halen, maar als de USB-interface niet goed meer werkt kun je alternatieven proberen tot je een ons weegt. Je weet dus wat je moet doen ;)
Ik heb nu ook ergens gelezen dat het komt omdat de schijf is overhit. Meer schijven van WD hebben daar last van. Mocht dit het geval zijn, is er dan nog wat te repareren?

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Verwijderd schreef op vrijdag 06 november 2009 @ 18:37:
[...]

Naja, die schijf dat was min of meer mijn backup :P
Maar daar staan nog wat PROMO's op die nooit gereleased zijn, dus die kan ik niet missen. En natuurlijk wat schoolwerk. Ik wil hem voorlopig nog ff niet uit elkaar halen...
Nog andere tips?
Als je schijf de backup is, dan heb je toch ook nog ergens een origineel lijkt me? (anders is je schijf geen backup, maar het origineel).
Verwijderd schreef op vrijdag 06 november 2009 @ 19:41:
[...]

Ik heb nu ook ergens gelezen dat het komt omdat de schijf is overhit. Meer schijven van WD hebben daar last van. Mocht dit het geval zijn, is er dan nog wat te repareren?
Kijk wat die schijf nog wel en nog niet doet. Dat kost je misschien je garantie, maar is dat voor een schijf van een paar tientjes echt boeiend?

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

er zijn nu al tig keren gezegt wat je moet doen, eromheen drentelen gaat je echt niet helpen, vaak maak je het alleen maar erger. lees die topics door die hierboven zijn gegeven. pak de kruiskop en trek de harde schijf eruit.

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Verwijderd

Topicstarter
flippy.nl schreef op vrijdag 06 november 2009 @ 19:46:
er zijn nu al tig keren gezegt wat je moet doen, eromheen drentelen gaat je echt niet helpen, vaak maak je het alleen maar erger. lees die topics door die hierboven zijn gegeven. pak de kruiskop en trek de harde schijf eruit.
Oke, heb nu mijn hardeschijf op mijn computer aangesloten. Ik heb alleen de P4 kabel erin zitten, is dat voldoende? Ik krijg mijn schijf iig niet te zien bij mijn computer

• Malantur
Maar doe het met liefde, harde schijven zijn niet echt te vinden voor brute kracht :)
Verwijderd schreef op vrijdag 06 november 2009 @ 19:59:
[...]

Oke, heb nu mijn hardeschijf op mijn computer aangesloten. Ik heb alleen de P4 kabel erin zitten, is dat voldoende? Ik krijg mijn schijf iig niet te zien bij mijn computer
Ik hoop dat je molex-kabel bedoelt.
Je moet de schijf ook aansluiten met een sata/pata kabel, anders krijg je hem inderdaad niet te zien.

[ Voor 47% gewijzigd door Malantur op 06-11-2009 20:02 ]

Verwijderd

Topicstarter
Malantur schreef op vrijdag 06 november 2009 @ 20:00:
Ik hoop dat je molex bedoelt.
Je moet de schijf ook aansluiten met een sata/pata kabel, anders krijg je hem inderdaad niet te zien.
Hoe weet ik of ik zo'n kabel heb aangesloten, ben echt een beginner als het hierom gaat :P
Ik heb een kabel met 5 draadjes eruit aangesloten, is dag goed?

• Malantur

Verwijderd

Topicstarter
Thnx, ik heb een serial ATA kabel aangesloten, is dat voldoende? Ik krijg iig niks te zien bij deze computer...

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Kijk eerst eens in je bios, als hij daar al niet gezien wordt heeft het weinig zin om verder te kijken in je OS natuurlijk.

• Malantur
Je hebt beide afgebeelde kabels nodig (een datakabel en een voedingskabel).
(Zonder beide kabels krijg je hem nergens te zien, ook niet in de bios)

[ Voor 32% gewijzigd door Malantur op 06-11-2009 20:09 ]

Verwijderd

Topicstarter
Malantur schreef op vrijdag 06 november 2009 @ 20:08:
Je hebt beide afgebeelde kabels nodig (een datakabel en een voedingskabel).
(Zonder beide kabels krijg je hem nergens te zien, ook niet in de bios)
Maar ik zie nergens een kabel die ik erin kan doen, die ATA kabel lag toevallig nog in de PC dus die heb ik aangesloten. Maar ik zie nergens een voedingskabel?

• Malantur
Je ziet wel een losse data kabel, maar geen losse stroomkabel? Het lijkt me andersom te zijn, stroomkabels zitten namelijk vast aan je voeding, terwijl die datakabels los in de doos van je moederbord zitten.
Ik weet niet wat voor systeem je hebt, maar gezien je kennis van kabels schat ik in dat je het systeem niet zelf gebouwd hebt. :)
In dat geval zitten er geen extra kabels bij, en moet je dus bij de plaatselijke hardwareboer, vrienden, famillie, buurman, tweaker, etc eens vragen of ze geen sata kabel op overschot hebben.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Als ik jou was zou ik er iemand naar laten kijken die weet hoe dit werkt. Want als je al niet weet hoe je een hdd aan moet sluiten dan zou ik echt op gaan passen dat je niets definitief sloopt als je gaat proberen te recoveren.

• jbhc
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 11-02 14:07
Was de kabel die in je pc hangt al ergens op aangesloten ?
Is je C schijf van je pc Sata of Pata?
Heb je in de bios wel aangegeven dat er een Pata schijf in hangt?

Plaats anders eens wat foto's van het inwendige van je pc.

Verwijderd

Topicstarter
jbhc schreef op vrijdag 06 november 2009 @ 21:09:
Was de kabel die in je pc hangt al ergens op aangesloten ?
Is je C schijf van je pc Sata of Pata?
Heb je in de bios wel aangegeven dat er een Pata schijf in hangt?

Plaats anders eens wat foto's van het inwendige van je pc.
Nee, die kabel zit aan de kabel van mijn C schijf vast (vertakking).
Hoe geef ik dat aan in mijn bios?

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Geef eerst eens aan waar het precies om gaat (P-ATA of S-ATA) en op welke controller je dit nu probeert aan te sluiten.

• Malantur
Ik denk dat foto's handig zijn: een vertakking insinueert namelijk dat je het over P-ATA hebt, terwijl je eerder S-ATA zei na het bekijken van de wikipedia links..

Verwijderd

Topicstarter
Hier de foto's die ik heb gemaakt :
http://img21.imageshack.us/i/img0109640x480.jpg/
http://img10.imageshack.us/i/img0110640x480.jpg/
http://img21.imageshack.us/i/img0111640x480.jpg/
http://img21.imageshack.us/i/img0112640x480.jpg/

Ik hoop dat jullie me hiermee verder kunnen helpen?

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 06-11-2009 23:19 ]

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

ja, je hebt (zoals al duidelijk te zien als als je de wiki linkjes had gezien) alleen de stroom aangesloten. de satakabel dus niet.

de laatste foto heeft een rode en blauwe kabel. 1 ervan gaat waarschijnlijk naar de cdromspeler of zo. trek die los bij de cdromspelert en druk die in de harde schijf.

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Verwijderd

Topicstarter
flippy.nl schreef op vrijdag 06 november 2009 @ 23:26:
ja, je hebt (zoals al duidelijk te zien als als je de wiki linkjes had gezien) alleen de stroom aangesloten. de satakabel dus niet.

de laatste foto heeft een rode en blauwe kabel. 1 ervan gaat waarschijnlijk naar de cdromspeler of zo. trek die los bij de cdromspelert en druk die in de harde schijf.
Done, en hoe krijg ik hem nu bij deze computer te zien?

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Verwijderd schreef op vrijdag 06 november 2009 @ 23:28:
[...]

Done, en hoe krijg ik hem nu bij deze computer te zien?
Kijk eerst eens of die in de bios komt te staan of niet.

Kijk daarnaast eens in OM FAQ, deze vragen zijn redelijk makkelijk zelf te vinden.

Verwijderd

Topicstarter
TERW_DAN schreef op vrijdag 06 november 2009 @ 23:31:
[...]

Kijk eerst eens of die in de bios komt te staan of niet.

Kijk daarnaast eens in OM FAQ, deze vragen zijn redelijk makkelijk zelf te vinden.
Oke, dat is nu gelukt. Ik heb alleen precies dezelfde problemen als toen ik hem met USB aansloot. Wat kan ik doen om alsnog mijn bestanden terug te krijgen?

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Neem OM FAQ en Thematopic: Datarecovery eens door.

Op deze manier heeft een topic weinig zin, het is niet de bedoeling dat we alles voorkomen voor je, maar dat je zelf aan de slag gaat om je probleem op te lossen.

• Malantur
Misschien eens proberen om er een recovery programmaatje op los te laten (staat uitgelegd onderandere in het FAQ dat hierboven gelinkt wordt, puntje 14)

offtopic:
TERW_DAN was me voor

[ Voor 12% gewijzigd door Malantur op 06-11-2009 23:46 ]

Verwijderd

Topicstarter
Malantur schreef op vrijdag 06 november 2009 @ 23:46:
Misschien eens proberen om er een recovery programmaatje op los te laten (staat uitgelegd onderandere in het FAQ dat hierboven gelinkt wordt, puntje 14)

offtopic:
TERW_DAN was me voor
Alle recoveryprogrammaatjes lopen vast als ik ze los laat op mijn hardeschijf. Terwijl ik toch een zeer snelle PC heb! (6GB RAM)

• Death1ord
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 05-02 11:32
Verwijderd schreef op vrijdag 06 november 2009 @ 23:59:
[...]

Alle recoveryprogrammaatjes lopen vast als ik ze los laat op mijn hardeschijf. Terwijl ik toch een zeer snelle PC heb! (6GB RAM)
Snelle PC != 6GB RAM (!= betekend "is niet gelijk aan" ;))

Wat bedoel je met "lopen vast als ik ze los laat op mijn HDD"?

crashen ze, herstarten ze, blijven ze hangen wanneer je het opstart/start met scannen, blijven ze hangen als je probeerd te herstellen?

Verwijderd

Topicstarter
misterdoom schreef op zaterdag 07 november 2009 @ 00:03:
[...]

Snelle PC != 6GB RAM (!= betekend "is niet gelijk aan" ;))

Wat bedoel je met "lopen vast als ik ze los laat op mijn HDD"?

crashen ze, herstarten ze, blijven ze hangen wanneer je het opstart/start met scannen, blijven ze hangen als je probeerd te herstellen?
Als ik een backup programma erop los laat dan reageert het systeem niet meer, of hij kan niks vinden. Als ik trouwens handmatig via de verkenner dingen probeer te kopieren dan geeft hij aan prepare to copy en daarna doet hij niks meer.

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online
Ik vraag me af of er niet gewoon in jouw pc iets raars aan de hand is. (binnen windows dus.)

Wat ik persoonlijk zou doen; (maar dat kan je in jouw geval beter aan iemand anders overlaten wellicht)

Een volledige partitie backup maken, dus de inhoud clonen naar een andere schijf. Bij voorkeur met een tool die niets doet met de inhoud van de partitie. Bijvoorbeeld met een tool als Gparted.
Daarna ga je met die gecloonde datadisk aan de gang. Mocht je dan per ongeluk iets destructiefs doen, dan kan je opnieuw een clone maken. Als de disk hardwarematig defect aan het gaan is, kan ie maar beter zo min mogelijk draaiuren maken.

Heb je de disk eigenlijk ook al eens op een andere pc geprobeerd?

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Verwijderd

Topicstarter
Mistraller schreef op zaterdag 07 november 2009 @ 00:05:
Ik vraag me af of er niet gewoon in jouw pc iets raars aan de hand is. (binnen windows dus.)

Wat ik persoonlijk zou doen; (maar dat kan je in jouw geval beter aan iemand anders overlaten wellicht)

Een volledige partitie backup maken, dus de inhoud clonen naar een andere schijf. Bij voorkeur met een tool die niets doet met de inhoud van de partitie. Bijvoorbeeld met een tool als Gparted.
Daarna ga je met die gecloonde datadisk aan de gang. Mocht je dan per ongeluk iets destructiefs doen, dan kan je opnieuw een clone maken. Als de disk hardwarematig defect aan het gaan is, kan ie maar beter zo min mogelijk draaiuren maken.

Heb je de disk eigenlijk ook al eens op een andere pc geprobeerd?
Ja heb hem al op meerdere PC's geprobeerd. Ik ga ff met Gparted aan de slag!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online
Verwijderd schreef op zaterdag 07 november 2009 @ 00:06:
[...]

Ja heb hem al op meerdere PC's geprobeerd. Ik ga ff met Gparted aan de slag!
Let wel goed op wat je doet! Heb je een tweede lege disk die groot genoeg is? Ik haal persoonlijk mijn originele disk altijd helemaal los, zodat ik vrij zeker ben dat ik geen destructieve fouten maak.

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

• elnaeth
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 03-02 09:58
Ik begin die disk ervan te verdenken dat de mft dood is, ik heb dezelfde symptomen op een 500GB disk gehad die ik hier ergens heb rondsligeren nu.

Verwijderd

Topicstarter
elnaeth schreef op zaterdag 07 november 2009 @ 00:35:
Ik begin die disk ervan te verdenken dat de mft dood is, ik heb dezelfde symptomen op een 500GB disk gehad die ik hier ergens heb rondsligeren nu.
En heb jij op een of andere manier nog je data kunnen terug krijgen?

En als ik mijn schijf opnieuw formatteer kan ik hem dan weer gebruiken?

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 07-11-2009 13:09 ]

• Malantur
Kan je ook zelf eens zoeken?
Met 'fix mft' kwam ik als eerste hit op google uit op dit: Advanced NTFS Boot and MFT Repair.
Daar staat netjes uitgelegd hoe je kan zien of je mft beschadigd is, en zo ja hoe het te fixen. (Hee, toevallig met de eerder genoemde data recovery programma's! ;))

En ja, als je data eraf is en je formatteert je schijf, dan is hij weer zo goed als nieuw.

[ Voor 11% gewijzigd door Malantur op 07-11-2009 21:32 ]

• Bramos
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 01-10-2025
Let wel even op dat je de schijf pas formatteert NADAT je ALLES er vanaf hebt gehaald!
Hoe meer je gaat rommelen aan de kappotte schijf, hoe meer kans je hebt op het nooit meer terug kunnen halen van je data!

Zoals hieboven aangegeven maak een clone van de 'gammele' schijf en ga met de clone aan het prutsen in plaats van het orgineel.
Pagina: 1