Toon posts:

Ervaringen met S/PDIF audio van PC naar receiver.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben van plan een receiver/versterker te kopen, en die aan te sluiten op de pc.
Als geluidskaart heb ik de X-Fi elite pro met alle denkbare in en outputs.
Ik wil hem wel aansluiten via een optische kabel.
Maar voor ik deze keus definitief maak wil ik graag weten in hoeverre dat ook makkelijk werkt.
Ik zou graag een enkele setting zien die aangeeft al het geluid te sturen naar de receiver.
Maar ik zie bv. bij mijn X-Fi settings onder tab DTS staan "DTS-bitstroom uit" met twee opties waarvan 1 "Aan externe decoder". Ik ben bang dat dat dan alleen werkt met DTS en dolby digital waar ook die optie aanwezig is. Wel merk ik op dat zodra je onder DTS bitstroom uit selecteer dat ook in Dolby digital veranderd word. Maar zou met die setting echt al het geluid worden verstuurd naar de receiver? Dus ook bv. online radio, youtube, mp3's, avi's, games, enz... met alle spelers, zonder in elke speler en codec moet instellen voor je bitstroom via de optische kabel krijg.
Waarom ik hier niet zeker van ben dat het allemaal zo makkelijk gaat is ook dat de receivers aangeven wat voor geluid ze binnen krijgen. Het is niet een universele stream blijkbaar. De ene stream is 5.1 digital, DTS, TrueHD, DTS-HD, enz... Ik vraag mij dan ook af hoe hij bv. online radio streams zal ontvangen, en games bv.
Ik kan mij ook voorstellen dat nieuwe standaards als DTS-HD op oude receivers niet kan worden verwerkt, dan hoor je niets?
Ik zou graag meer duidelijkheid willen krijgen over dit onderwerp voor ik een receiver ga aanschaffen.

Wat ik vreemd vind is dat er geen universele stroom lijkt te zijn zoals analoog geluid. Waarbij het niet uitmaakt welke codec het is, hij voert het altijd als hetzelfde signaal uit. Bv. een optisch signaal stream van 96Khz\24bit resolutie 7.1 channels. En dat de pc elke codec softwarematig een uncompressed omgetzet word naar zo'n universeel signaal dat alle receivers die deze specs kunnen verwerken dat ook doen.

Analoog aansluiten zie ik niet als een optie aangezien ik redelijk last heb van electromagnetische storingen in het rear geluid van mijn computer waar niet veel aan te doen is.

Heeft er iemand ervaring met echt ALLES over optische streamen naar een receiver? En hoe simpel/ingewikkeld dat in te stellen is?

Alle reacties zijn welkom

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 02:16

FeaR

In GoT we trust

Als eerste is het handig te weten wat nu precies bitstream versturen is: je stuurt dan vanaf de pc een pakketje naar de receiver. De receiver pakt het pakketje uit en herkent dit als bijvoorbeeld Dolby Digital. De receiver zal dan het digitale signaal weer omzetten naar analoog zodat je speakers het af kunnen spelen. Het tegenovergestelde van bitstream is LPCM. Dit houdt in dat de pc dan het pakketje al heeft uigepakt en alles rechtstreeks naar de receiver stuurt. Dus in principe doet je receiver dan een stuk minder werk.

Je zal alleen Dolby Digital en DTS hebben als digitale stream met een optische kabel. Dingen als Dolby TrueHD, Dolby Digital Plus en DTS HD kunnen niet over een S/PDIF uitgang, maar alleen over HDMI.

De werking hangt een beetje van de opties van je geluidskaart af. Zo zal een film met DTS en/of DD gewoon afspelen en de gekozen codec naar je receiver sturen. Als je een Blu-ray kijkt met HD Audio zal je receiver de "gewone" variant ontvangen aangezien de HD-formaten backwards compatible zijn met de gewone.

Als je internet-radio luistert of een andere 2.0 bron dan kan je dat ook prima versturen over een optische kabel. Je receiver zal dan gewoon een 2.0 signaal binnen krijgen. Met de opties van je receiver kan je dan nog eventueel instellen dat je het over alle speakers wilt horen.

Dus eigenlijk voorzie ik niet echt problemen als je je pc aan wilt sluiten met één optische kabel. Ik heb dat hier ook gedaan en het gaat gewoon goed: Als ik een film kijk krijgt mijn receiver gewoon DTS (of DD) binnen en als ik mp3's afspeel stel ik mijn receiver in op 2.0 stereo en dan hoor ik dat.

Heb ook even je Topictitel wat aangepast :)

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de duidelijke uitleg.
Dit roept echter een aantal vragen op...
Ik begrijp dat de gecodeerde streams alleen dolby 5.1 en DTS zijn. Maar de rest word dan als uncompressed LPCM 96Khz/16bit meer kanaals verstuurd? Waarom word bv DTS dan bv. niet via LPCM verstuurd, toch makkelijker 1 formaat voor alles?
Een uncompressed LPCM van 96Khz/24bit kan de optische kabel dan niet aan voor meer kanaals?
Ik begrijp nu dat alleen HDMI 1.3 de nieuwe standaards ondersteund als TrueHD en DTS-HD.
Dat maakt het er ook niet eenvoudiger op.
Ik wil alles toch echt via de computer laten lopen.
Ik heb daarvoor twee opties gevonden, de Xonar HDAV1.3. En de nieuwe Radeon 5000 serie GPU's.
Momenteel heb ik geen behoefte aan een nieuwe videokaart. Daarbij betwijfel hoe de rest van het geluid dan over die hdmi kabel gaat. Ik zag een screenshot ergens waarop was te zien dat je bv. met powerdvd in de settings moest aangeven dat de audio naar een extern apparaat moest worden getransporteerd.
Maar hoe je de rest van het geluid als games, online radio, enz.. via die zelfde kabel krijgt is voor mij erg onduidelijk.
De Xonar van Asus is best prijzig met zijn 249,- waarbij ik hem alleen zal gebruiken als output.
De Xonar heeft alleen wel weer zelf een videokaart aan bord volgens mij. Heb je met zo'n kaart dan helemaal geen videokaart meer nodig?
Als ik deze Xonar aanschaf wil ik hem uitsluitend gebruiken om al het geluid via de HDMI kabel te versturen. Maar of dat zo eenvoudig is...? Ik wil niets met de videokaart zijde van de Xonar te maken hebben. Puur alleen het geluid.
Ik heb nu dan wel de X-Fi elite pro voor niets eigelijk. Ik kan toch niet bijde kaarten tegelijk gebruiken? Ik kan toch niet de features als X-fi crystalizer, EAX, enz... gebruiken, en dat vervolgens uit de HDMI poort laten komen?
Ik ben bereid alleen de Xonar te gebruiken, en de creative kaart eruit te halen. Wel een dure oplossing, 249,- voor een HDMI 1.3 output.
Overigens wel opmerkelijk, de Xonar HDAV1.3 is er in twee smaken, 1 met extender kaart voor 8x line-out, en de ander zonder die kaart, maar ze zijn bijde 249,-? Foutje op de website?

Iemand enig idee hoe eenvoudig de Xonar werkt als je hem alleen gebruikt voor het uitvoeren van alle pc audio inclusief game, online radio, mp3's, 5.1 DD, DTS, en de nieuwe standaarden?
Geen verdere player settings nodig? Simpel alles met 1 setting uit de HDMI output?

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 06-02 22:40
Verwijderd schreef op woensdag 04 november 2009 @ 23:28:
Wat ik vreemd vind is dat er geen universele stroom lijkt te zijn zoals analoog geluid. Waarbij het niet uitmaakt welke codec het is, hij voert het altijd als hetzelfde signaal uit. Bv. een optisch signaal stream van 96Khz\24bit resolutie 7.1 channels. En dat de pc elke codec softwarematig een uncompressed omgetzet word naar zo'n universeel signaal dat alle receivers die deze specs kunnen verwerken dat ook doen.
Dat zal in de tijd dat de interface (s/pdif) werd bedacht niet nodig zijn geweest. Daarom is het max 2 kanalen (of 4 in lage kwaliteit). Wil je meer via een optische verbinding dan heb je ADAT nodig, maar dat vind je niet op een standaard geluidskaart, al helemaal niet op een standaard consumer receiver. Gelukkig is er tegenwoordig dus hdmi, daarmee is het opgelost.
Het is overigens geen 96kHz, maar 44,1 of 48kHz.

Mijn Home Cinema in aanbouw

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 02:16

FeaR

In GoT we trust

Volgens mij zoek je er echt veel te veel problemen achter. Naar mijn weten kan je een geluidskaart ook zo instellen dat deze het decodeerwerk al doet en dan stuur je dus LPCM naar de receiver en geen bitstream. Maar waarom een kaart al het werk laten doen als een receiver daar ook perfect mee uit de voeten kan?

Het is inderdaad zo dat de nieuwe ATI kaarten ook geluid door kunnen geven. Maar ik moet eerlijk zeggen dat ik niet weet of die alles door geven of dat ze (ook) deels downsampelen. Dus of je verzekerd bent van Dolby TrueHD en/of DTS HD doorgave.

De reden dat een Asus Xonar zo prijzig is komt door de hoogstaande analoge componenten. Dus eigenlijk zou het zonde zijn om een dergelijke kaart digitaal aan te gaan sluiten. Dan gebruik je dus een zeer groot deel van de kaart niet terwijl je er wel voor hebt betaald. En dat lijkt mij toch een beetje zonde. Overigens is een Asus Xonar puur en alleen voor het geluid en niet voor beeld. Dus je kan zo een Asus Xonar naast je huidige grafische kaart zetten. Zoals gezegd kan je met de nieuwere ATI kaarten wel geluid meesturen (dus geluidskaart en grafische kaart in één), maar nogmaals: ik weet niet welke codecs die aan kunnen.

Maar nogmaals: ik snap het hele probleem niet zo. Als je je geluidskaart aansluit via de optische uitgang of via HDMI (mits aanwezig) zal de kaart gewoon de best mogelijke codec selecteren. Dus als jij een film kijkt met DTS dan zal de kaart gewoon DTS doorgeven. Luister jij een muziekje wat maar 2.0 stereo is dan stuurt de kaart 2.0 stereo naar de receiver. En waarom het makkelijker zou zijn als alles via LPCM gaat zie ik ook niet echt in? Ik lig er namelijk niet wakker van als mijn receiver dan via bitstream iets binnen krijgt en dan weer iets via LPCM. Als er maar geluid uit dat ding komt :+

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de reacties.

Ben weer wat wijzer geworden.
Ik heb ook zojuist een uitgebreide review gelezen van de Xonar 1.3...
http://www.silentpcreview.com/article913-page1.html
Het blijkt allemaal niet zo makkelijk te gaan.
Het komt voornamelijk door de beveiligingen, HDCP is bekent, maar geluid kent PAP.
Dus voor die nieuwe audiostandaards moet PAP worden gebruikt.
Hierdoor moet je je uitgang van je videokaart via een externe kabel in de input van de Xonar aansluiten. Daaruit komt dan weer een HDMI kabel die in je receiver gaat, en daaruit komt dan weer een kabel voor je monitor via een HDMI>DVI kabel.
Erg gecompliceerd dus allemaal. De kaart moet het geluid kunnen syncen aan je beeld, vandaar dat het beeld door de kaart heen moet.
Vervolgens zit er op die kaart een videoprocessor die het beeld "beter" maakt. En die optie kun je het beste meteen uitzeggen, zonde van je videokaart output, al die onzinnige post processing stuff.
En als dat nog niet lastig genoeg is, je MOET de bijgeleverde Asus theater software gebruiken voor het afspelen van die nieuwe audio formaten, anders werkt het niet.
Al met al veel gedoe voor iets heel simpels.
De cunclusie van de reviewer is dan ook dat dit product niet nodig zou moeten zijn. De film industrie maakt het de cunsumers erg moeilijk om zoiets simpels te doen als het afspelen van een blueray disk op de PC.
"a 250,- solution for a 10,- problem".

Ik zie dus wel af van deze omslachtige oplossing. Ik kan dan kiezen om gewoon via de X-Fi elite pro optisch te sturen. Of Misschien toch de Xonar aan te schaffen en de analoge outputs gebruiken. Al twijfel ik eraan of ik daar iets mee opschiet tenopzichte van de X-fi. Voordeel is wel dat de Xonar goede tulp aansluitingen bied, de X-Fi moet het doen met mini-jacks die zo dicht op elkaar zitten dat een highend mini-jack te dik is om er twee naast elkaar aan te kunnen sluiten. Ik heb 1 highend mini-jack in gebruik voor de front speakers, maar een afgevijlde low-end plastic mini-jack voor de rear speakers.
Overigens geeft de Xonar een extreem sterk line out signaal dat apparatuur zou kunnen beschadigen. Dus uitkijken geblazen met deze kaart. De kaart op 40% van volume zetten gaat al over de standaard heen. Dus bij voorkeur niet boven de 40% zetten. En als het per ongeluk wel gebeurd, zware stress voor sommige receivers.

overigens weet ik niet of ik wel deze kaart voor zijn hdmi zou kunnen gebruiken, ik gebruik dual dvi link met een Dell 30" scherm. Ik weet niet of dat via HDMI kan, en of de Xonar en receivers daar wel mee kunnen werken?

Ook vraag ik mij af, of wanneer je een film download met TrueHD, dus zonder die PAP. Of je dan wel met een X-fi analoog gebruik maak van de nieuwe audio formaten?

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 05-11-2009 23:49 ]

Verwijderd

Topicstarter
Discussie over te kiezen surround systeem gaat hier verder...
http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1377530
Pagina: 1