Hoe krijg ik mijn blok en dus het interieur het snelste warm

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zimbab
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09-06-2021

zimbab

Personal Jesus

Chevy454 schreef op donderdag 05 november 2009 @ 23:00:
[...]Een motorblok bij -30C starten is al een hele klus, met die dikke cilinderbussen dan ook nog eens het motorblok gelijkmatig warm laten worden.. dat is moeilijk.

Moet zeggen, het is elke keer spannend of een motor gaat starten bij -30C. [...]
Chevy454 schreef op donderdag 05 november 2009 @ 23:32:
[...]
Het valt allemaal wel mee. Motorblok bij -30C starten, 3 cilinders die werken. Even volgas in neutraal, nu zijn alle cilinders wakker. Daarna volgas wegrijden en de motor is nu inmiddels -15C. Dat motorblok is vaak mishandelt geweest en draait nu nog steeds. Volgas bij -30C in neutraal tot in de toerentalbegrenzer en wachten wat er gebeurt met de katalysator.

Been there, done that, still doing it.
Chevy454 schreef op donderdag 05 november 2009 @ 23:50:
[...]

Die viscositeit van olie is een grafiek met zowel de x en y as in een logaritmische schaal.
Het is eerder bevroren stroop.
Ik dacht dat jij in België woonde? :? Zo te lezen is het eerder ergens in Lapland ofzo. :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flashin
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 17-12-2023
Zie onderschrift van desbetreffende: doet auto R&D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zimbab

zimbab

Personal Jesus

Oh zo....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JdM
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17-05 22:48

JdM

Humbled

[hier stond regelrechte onzin]

[ Voor 124% gewijzigd door JdM op 09-11-2009 20:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exigence
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:32

Exigence

dnkroz

Volgens mij vraagt hij zich alleen maar af waarom Chevy zoveel ervaring heeft met het starten van motoren bij -30, terwijl dat hier nooit voorkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JdM

JdM

Humbled

Exigence schreef op maandag 09 november 2009 @ 19:59:
Volgens mij vraagt hij zich alleen maar af waarom Chevy zoveel ervaring heeft met het starten van motoren bij -30, terwijl dat hier nooit voorkomt.
Je hebt gelijk, ik lees het nu ook zo. Het komt vast door de :s smileys. De fout is geheel aan mijn zijde, excuus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zimbab

zimbab

Personal Jesus

JdM schreef op maandag 09 november 2009 @ 19:54:
Ik moet zeggen dat ik best begrijp wat hij schrijft.
Ik begrijp ook wel wat hij schrijft, dat is het probleem niet. ;)
Daarbij vind ik wel dat je post nogal flamerig overkomt,
Dat kan, maar dat was niet mijn bedoeling. :)
ik vind namelijk niet uit je post blijken dat het je bedoeling is om de discussie te verbeteren.
Ook dat was niet mijn bedoeling, zou wel vreemd zijn als ik daarmee de discussie over het opwarmen van de motor zou willen verbeteren.
Je bent eerder aanvallend bezig omdat Chevy454 je niet blijkt te geven wat je van hem verwacht?
Nu verlies je jezelf naar mijn mening in aannames.
("Je woont in België, maar je doet alsof je uit Lapland komt"...., je logica ontgaat me volledig) waarom doe je dat?
Omdat ik wist dat Chevy uit België komt en ik weet ook wel dat hij al heel lang in de autotechniek zit, maar ik had niet zo snel de link gelegd dat hij misschien voor zijn studie/werk tests doet in een onder laboratorium-omstandigheden gekoelde ruimte. Voor hetzelfde geld was hij geëmigreerd of studeerde hij nu op een Uni in Scandinavië ofzo.

Ik hoop dat je tevreden bent met het antwoord aangezien dit ook weinig toevoegt aan de discussie. :P

Edit: dit verhaal tikken kostte te veel tijd blijkbaar. :o Maar de uitleg staat er toch maar even. Anders is het zo zonde van mijn tijd geweest. :+

[ Voor 5% gewijzigd door zimbab op 09-11-2009 20:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JdM

JdM

Humbled

Zimbab, ik heb je post helemaal verkeerd opgevat, nogmaals mijn excuses.
Ik heb dat al vaker gehad en merk dat dat steeds is in combinatie met de :s smiley. Op de een of andere manier roept die bij mij meteen van alles op ;), maar dat is mijn probleem. Je post is kraakhelder, ik heb hem helemaal verkeerd geïnterpreteerd.

edit:
en je bent inderdaad een trage typer, daarentegen ben ik weer veel te snel :P ;)

[ Voor 13% gewijzigd door JdM op 09-11-2009 20:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zimbab

zimbab

Personal Jesus

offtopic:
No problemo. Communicatie op internet is altijd lastiger omdat je de nonverbale communicatie mist. No hard feelings hoor. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malarky
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 13-05 14:48

Malarky

Wils voor wat ieder

Raggen met de auto levert misschien warmte op, maar kost op den duur ook geld. Extra kachels monteren natuurlijk ook. Kan je net zo goed voor dat geld stoel verwarming inbouwen. Na een 2 a 3 minuten kan je echt je kont vooral er al aan branden. Rug duurt wat langer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 4629

Van stoelverwarming ontwasemt je raam niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Pooh schreef op zondag 08 november 2009 @ 22:37:
... waarom dan geen kachel? Zo'n ding kost inclusief inbouw een keer 500 euro, en bespaart benzine, het milieu, en het humeur van je buren.
500 euro voor en standkachel? Heb je daar een adres voor?
Ik ben ze nog nooit onder de 1200 euro tegengekomen.

Man has 2 testicles but only 1 heart...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zimbab

zimbab

Personal Jesus

Ik zou toch gewoon zeggen stationair laten draaien als je zelf binnen zit. Dit als je daar de mogelijkheid toe hebt tenminste (als in dat je auto niet onbewaakt ergens op straat staat). Het zal vast niet het snelste zijn, maar zeker wel het warmste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajhaverkamp
  • Laatst online: 11-04 19:23

ajhaverkamp

gewoon Arjan

Bouw een garage op je oprit. Kacheltje erin, gaan met die banaan.

This footer is intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blasterxp
  • Niet online
ajhaverkamp schreef op dinsdag 10 november 2009 @ 08:57:
Bouw een garage op je oprit. Kacheltje erin, gaan met die banaan.
bbq van de vorige nacht onder de auto zetten ... ff bijstoken ...en alles is zo warm :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:00
SnelheidsDuivel schreef op donderdag 05 november 2009 @ 22:35:
Quick heat nemen in je volgende auto. Is volgens mij een soort gloeibougie in je koelwatercircuit waardoor het koelwater sneller warm wordt en daardoor heb je sneller warme lucht in je interieur.

Van een aantal merken zijn (bepaalde) dieselmodellen hier standaard mee uitgerust.
Sowieso VAG modellen al een aardig poosje. Helaas in die van mij niet (90pk tdi) en het duurt dan ook verschrikkelijk lang voor er een beetje warme lucht komt. En zoals sommigen hier opperen om een kruik of stoelverwarming te nemen, dat is het probleem dus niet, beetje kou vind ik niet erg. Probleem is nadat je netjes de ruiten aan de buitenkant gekrabt heb en een stukje gereden hebt dat ze aan de binnenkant dichtvriezen en je dus helemaal geen hol meer ziet. En op gehoor door een woonwijk heenrijden is geen strak plan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BAS80
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 10-03 17:00
http://www.speurders.nl/o...en-inbouwen-44372586.html
Ook leveren wij upgrade kits: o.a. deze auto's hebben een bijverwamer die omgebouwd kan worden naar een voorverwarmer. De prijzen voor een upgrade kit beginnen bij € 550,- (alleen diesel uitvoeringen)

Audi Q7
Citroën C8, Evasion, Berlingo, Jumpy, Xsara Picasso
Fiat Scudo, Ulysse
Ford Focus vanaf '98, Galaxy
Kia Carnival, Sorento
Lancia Phedra, Zeta
Mazda 6, MPV
Nissan Primastar
Opel Vivaro
Peugeot 407, 806, 807, Expert, Partner
Renault Trafic
Seat Alhambra
Toyota Avensis
Volkswagen Passat, Sharan, T5, Touareg
Landrover Discovery, Range Rover
Heeft uw auto ook een bijverwarmer? dan is het bij uw auto waarschijnlijk ook mogelijk.
de helft goedkoper dan een standkachel, de bijverwarmer om laten bouwen tot voorverwarmer. En maar 550€
:*)

@koffie
Instructieboekje of een belletje naar de merkdealer? Die moet dat wel weten lijkt mij......

[ Voor 5% gewijzigd door BAS80 op 10-11-2009 14:49 ]

Gamertag XBL: AltScarfaceNL Steam: 'Alt Scarface NL'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:15

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Naar aanleiding van die ad ben ik ff gaan zoeken, maar hoe kom je er in vredesnaam achter of je een bijverwarmer hebt :?

Zwembad (te koop) - Braaihok (te koop) - Bouwproject -BraaiTV - Funda

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Al die mensen die hun motor eerst lekker voor de deur stationair laten ronken, beseffen die ook dat ze de halve buurt vergassen als er geen wind staat?
Veel auto's (de een meer dan de ander) stinken als de nete als ze koud zijn en d'r komt lekker veel rommel uit de uitlaat, heerlijk om onder je open raam te hebben staan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lucky-Shirt
  • Laatst online: 20:06

Lucky-Shirt

Happy as a pig in shit

GoldenSample schreef op woensdag 11 november 2009 @ 12:40:
Al die mensen die hun motor eerst lekker voor de deur stationair laten ronken, beseffen die ook dat ze de halve buurt vergassen als er geen wind staat?
Veel auto's (de een meer dan de ander) stinken als de nete als ze koud zijn en d'r komt lekker veel rommel uit de uitlaat, heerlijk om onder je open raam te hebben staan...
Toch ontkom je er met vorst in veel gevallen niet aan. Ik kan mijn ruiten op alle manieren ontdooien, maar zodra ik in de auto stap, beslaan de ramen aan de binnenkant. Enige mogelijkheid om die te ontwasemen, is de motor starten. Zodoende zal ik na nachtvorst altijd krabben met de motor aan en nadien vaak nog een paar minuutjes in de auto wachten totdat er voldoende zicht is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:56

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Ben ik (en jij) blij dat je niet naast mij woont. Want ik maak zo iemand toch wel heel goed duidelijk dat dat een duidelijk gevalletje "overlast veroorzaken" is.

En gek genoeg heb ik vrijwel nooit last van beslagen ruiten. Misschien dat je de ruiten eens fatsoenlijk schoon moet maken?

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtleX
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

Ik heb alleen last van ramen die weer bevriezen aan de buitenkant nog voor ik de oprit af ben. :( Het komt best wel eens voor dat ik voordat ik de straat uit ben alweer 3x langs de kant heb gestaan om nog een keer te krabben. Vooral de voorruit heeft daar een handje van, zodra ik de vorstdeken eraf haal bevriest het ding. Het is dan geen dikke laag dus met een minuutje ben je klaar met krabben maar als je om de 100 meter moet stoppen omdat je letterlijk niets meer ziet wordt het wel vervelend.

[ Voor 37% gewijzigd door AtleX op 11-11-2009 13:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TgR_KILLER
  • Laatst online: 22:55
Ik heb gewoon heerlijk climate controll nooit last van te kouwe lucht. In de winter gewoon climate control op max aantal graden en binnen minuut warme lucht. Als ik moet krabben is ie zelfs al warm voor ik klaar ben :P

AMD Ryzen 5 2600, 8 GB RAM, GigaByte GTX1050Ti 4G, MSI B450M, 970 EVO 500GB+160 GB, CM 550watt, AOC 24”
Lenovo IdeaPad Pro 5 14APH8, AMD Ryzen 7 7840HS, 32GB RAM, 1TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:36

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Maasluip schreef op woensdag 11 november 2009 @ 13:12:
Ben ik (en jij) blij dat je niet naast mij woont. Want ik maak zo iemand toch wel heel goed duidelijk dat dat een duidelijk gevalletje "overlast veroorzaken" is.
Zou ik volkomen begrijpen, echter zou ik jou daarbij net zo duidelijk maken dat meteen gaan rijden een 'artikeltje 5' is en ik daar dus niet aan ga beginnen.
En gek genoeg heb ik vrijwel nooit last van beslagen ruiten. Misschien dat je de ruiten eens fatsoenlijk schoon moet maken?
Ik heb altijd ontzettend veel last van beslagen ruiten, ben nu maar van die sprays aan het proberen.
Echt een oplossing is dat ook nog niet helaas.
Best irritant want ik heb zelf een hekel aan stationair warm draaien om meerdere redenen.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilf
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online

Wilf

shuo cao cao

Het zal wel een te paupere oplossing voor een leaserijder zijn, maar een stuk karton (of piepschuim) voor je radiateur helpt ook in de koudere tijden. Dit doen ze in Rusland ook (en in IJsland, Noorwegen, Zweden, Canada etc. ook wel, of ze hebben louvres voor de radiateur). Samen met een standkachel of een klein verwarmingetjes op de sigarettenaansteker helpt dat wellicht wat meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 09-05 13:17
Wilf schreef op woensdag 11 november 2009 @ 14:11:
Het zal wel een te paupere oplossing voor een leaserijder zijn, maar een stuk karton (of piepschuim) voor je radiateur helpt ook in de koudere tijden. Dit doen ze in Rusland ook (en in IJsland, Noorwegen, Zweden, Canada etc. ook wel, of ze hebben louvres voor de radiateur). Samen met een standkachel of een klein verwarmingetjes op de sigarettenaansteker helpt dat wellicht wat meer.
Dat is zeker een pauper oplossing want bij een fatsoenlijke motor loopt/stroomt er helemaal geen koelvloeistof door de radiateur als hij nog niet op bedrijfstemperatuur is.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lucky-Shirt

Lucky-Shirt

Happy as a pig in shit

Maasluip schreef op woensdag 11 november 2009 @ 13:12:

Als jij een normaal huis hebt met dubbele beglazing, heb je een ontzettend goed gehoor als je mijn auto stationair hoort draaien. Een normale benzinemotor, dat hoor je naast de auto al amper. De uitlaatgassen vallen ook erg mee, tenzij je aan de uitlaat gaat hangen. Ik ben overigens wel benieuwd hoe jij dat iemand wel heel goed duidelijk gaat maken :).

Ik was mijn auto bijna elke week, ramen worden binnen en buiten goed schoongemaakt en nog steeds beslaan deze. Alleen al de lucht die ik uitadem, bevriest direct op het raam als ik de motor niet laat draaien tijdens het krabben. Zolang als ik auto rijd, doe het op deze manier (krabben met de motor aan) en nog nooit een buur gehoord die daar problemen mee heeft. Sterk nog, iedereen bij mij in de straat doet het op exact dezelfde manier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bertus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Ik heb een 2.0 turbo en die hoor je stationair amper... maar hij meurt wel als een jekko. Ik heb ook weleens klachten gehad als hij koud en stationair stond te draaien

Heeft ook een computer!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 09-05 13:17
Ik vind mijn auto's best veel geluid maken met stationair, en ze stinken ook. Praktisch iedere auto stinkt wanneer hij net aan staat, ook nieuwe auto's. Dingen als katalysatoren werken pas echt goed als ze warm zijn. Dat gaat natuurlijk steeds sneller en geraffineerder met nieuwere auto's, maar ook als een nieuwe bak start en wegrijdt kan je soms een beetje stank hebben.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lucky-Shirt

Lucky-Shirt

Happy as a pig in shit

Maar hoe moet ik het dan doen? Zonder een beetje warme lucht uit de ventilatieroosters, blijf ik het probleem van bevriezende adem op de / beslagen voorruit hebben. Ik zal toch echt de motor moeten starten om daar wat verandering in te brengen, direct wegrijden gaat niet met een beslagen / bevroren voorruit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik wil wel eens weten hoe dat dan moet als straks iedereen elektrisch rijdt. Niet hybride, die koud ook gewoon start, maar puur EV. Dat wordt toch ook kilowatts er doorheen jagen. Uit een onderkoelde accu. Lekker voor de levensduur.

[ Voor 12% gewijzigd door Anoniem: 4629 op 11-11-2009 15:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Laatst online: 22:56

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Als je elektrisch rijdt staat je auto aan de prik, dus 's morgens dikke stroom trekken om een slecht geisoleerd object warm te stoken. Kost een beetje, maar dan heb je wel een warme auto.

Voor een Hybride auto lijkt me een elektrische standkachel sowieso wel handig. De motor draait toch als het koud is, dus die accu's worden ook wel weer opgeladen.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Een EV-wagen staat niet altijd aan de prik. Als ik zo'n ding heb en ik sta na een dag werken ergens op een parkeerplaats zonder laadpunt, dan is ie strak bevroren, onderkoeld, en toch moeten die accu's een godsvermogen gaan leveren. Dat kan niet goed zijn. Plus of ik daarna nog thuis haal.

[ Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 4629 op 11-11-2009 16:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCube
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20:39

YellowCube

Wait...what?

wellicht dat een warmtepomp een aardige oplossing is.
vermogenstechnisch gezien is dat gunstiger dan domweg met een gloeidraad en fan je interieur warm blazen.
desalniettemin zul je behoorlijk wat vermogen nodig hebben.

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Misschien een soort systeem wat je bij diesels ook hebt, voorgloeien dus, om de accu wat te ontdooien? Dat komt nu ook uit de (conventionele) accu en die overleeft dat ook gewoon.

Zal ongetwijfeld wel aan gedacht zijn.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilf
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online

Wilf

shuo cao cao

!null schreef op woensdag 11 november 2009 @ 14:23:
[...]
Dat is zeker een pauper oplossing want bij een fatsoenlijke motor loopt/stroomt er helemaal geen koelvloeistof door de radiateur als hij nog niet op bedrijfstemperatuur is.
Nee maar er waait wel koude wind door zonder karton o.i.d. In de winter tape ik mijn grille ook gedeeltelijk dicht om de boel warmer te houden. Je merkt wel zeker dat het gebrek aan koude wind langs de motor er voor zorgt dat de motor eerder warm is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Anoniem: 4629 schreef op woensdag 11 november 2009 @ 15:53:
Uit een onderkoelde accu. Lekker voor de levensduur.
Een beetje batterij kan dat perfect aan. Kijk, -32C is lastig maar met -22C krijg ik met het grootste gemak nog een motorblok gestart met een onderkoelde accu. En dan is de olie zo dik als stroop.
Wilf schreef op woensdag 11 november 2009 @ 17:07:
Je merkt wel zeker dat het gebrek aan koude wind langs de motor er voor zorgt dat de motor eerder warm is.
De vraag is of je dat wilt. Je krijgt namelijk thermische spanningsverschillen als je te snel opwarmt.

[ Voor 35% gewijzigd door Chevy454 op 11-11-2009 18:42 ]

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Starten is kort maar krachtig, en hopelijk maar een maal per rit. CCA belangrijk. Maar een analoog aan zeg 5 tot 10 minuten de standverwarming op louter elektriciteit, en dán starten, en dán een eind rijden wat nog net binnen de geadverteerde actieradius valt .. lijkt me moeilijk. Vooral als dat dus niet 's ochtends met een volle accu is maar aan het eind van de dag voor de rit naar huis. Zelfs als je ook de accu mee opwarmt. Je vraagt nogal wat van de techniek.

[ Voor 37% gewijzigd door Anoniem: 4629 op 11-11-2009 19:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mekkieboek
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 23:33
Anoniem: 4629 schreef op woensdag 11 november 2009 @ 15:53:
Ik wil wel eens weten hoe dat dan moet als straks iedereen elektrisch rijdt. Niet hybride, die koud ook gewoon start, maar puur EV. Dat wordt toch ook kilowatts er doorheen jagen. Uit een onderkoelde accu. Lekker voor de levensduur.
Dat heb ik me ook altijd afgevraagd, de auto verwarmen met de accu is een beetje zonde. Misschien kunnen ze een gasgestookte verwarming toevoegen, met een kleine gascontainer o.i.d.. Je hebt ze immers ook voor op de camping. Zit je alleen nog met de airco in de zomer.

|       |       |   ·  |     |  ·  |    |  · |    | · |   |   | : |  |  |·| |·| |·| |·|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Dat kan maar dat gaat natuurlijk wel lijnrecht in tegen het 'geen uitstoot'-verhaal. Wat sowieso onzin is met onze voornamelijk kolengestookte centrales, maar alá.
Pagina: 1 2 Laatste