Hoe krijg ik mijn blok en dus het interieur het snelste warm

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 911GT2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23-11-2023

911GT2

en blazen maar!

Topicstarter
Ik wil geen milieuspraatjes of slijtage van de motor of wat dan ook argumenten. Maar hoe krijg ik mijn blok het snelste warm? Zodat ik het zelf ook lekker warm heb.
Starten en binnen koffie pakken en daarna pas wegrijden?
Wegrijden en overal (incl stationair draaien) 2000 toeren extra maken?
Of gewoon normaal rijden?

Mijn gevoel zegt optie 2 maar rijwind koeling wil je dan natuurlijk niet, als je veel tijd hebt optie 1.

Maar in de praktijk lijkt het nauwelijks verschil te maken.

Het gaat om een tdi blok. Tips iemand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 06:50

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Trek je jas aan

Verder wordt een motor snel warm als ie echt wat vermogen moet maken (wat niet gelijk is aan meer toeren draaien).
Dus: rijd een stijle berg op met dat ding, dan is ie snel warm.
Een soortgelijk resultaat behaal je door met de handrem aangetrokken te rijden tot ie warm is.
Die laatste optie kan ik je niet aanraden overigen.

Maar ik houd het bij de jas, tot je auto warm is. Doe ik ook...

[ Voor 98% gewijzigd door remco_k op 04-11-2009 22:33 ]

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Stationair draaien helpt relatief gezien geen kont.
Als je binnen gaat zitten is het voor je gevoel misschien eerder warm maar zeker niet sneller.

Verder zou ik hem iets hoger in de toeren houden en lekker veel gas als hij laag in zijn toeren is. Dan wordt hij volgens mij het snelst warm. :D

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JdM
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15-05 14:10

JdM

Humbled

Tip 1: koop een volvo
Tip 2: koop een BMW (dit is eigenlijk tip 1 :P )
Deze twee auto's zijn vanuit mijn persoonlijke ervaring het snelste warm.
Verder zou je kunnen overwegen een standkachel te plaatsen.
In alle andere gevallen ben je gewoon mede afhankelijk van de buitentemperatuur :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rene
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:20
Gewoon lekker veel toeren maken, het beste is constant boven de 3000 toeren blijven, ook bij het stoplicht. Ik weet dat onze motor aan boord een voorverwarming heeft, misschien kan je zoiets ook inbouwen. Mocht het echt te lang duren gewoon je omloop moedwillig dicht laten staan :D

2021 Magnesium P2, non PP, 20" - 2024 Mazda MX-30

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M3rcury
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

M3rcury

Quick

Je motor belasten. Dus in een hoge versnelling weinig toeren draaien maar veel gas geven.

Of als je haast heb gewoon volgas doorplanken :+

No signature required.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avvd
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
911GT2 schreef op woensdag 04 november 2009 @ 22:29:
Ik wil geen milieuspraatjes of slijtage van de motor of wat dan ook argumenten. Maar hoe krijg ik mijn blok het snelste warm? Zodat ik het zelf ook lekker warm heb.

Mijn gevoel zegt optie 2 maar rijwind koeling wil je dan natuurlijk niet, als je veel tijd hebt optie 1.

Als het om een ragbak gaat: stilstaand op de oprit flink toeren draaien. (ik hoop wel dat je dan geen buren hebt)
.

gegarandeerd als eerste warm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 15-05 13:42
Dus optrekken en afremmen, dan steeds zo hard mogelijk optrekken zonder teveel toeren te maken.

Ik merk in mijn auto dat als ik de wijk uitrij (1km) dat ie licht warm wordt, dan bij het oprijden van een provinciale weg (2km) ineens stuk warmer en dan bij het oprijden van de A1 (7km) komt de echte hitte vrij, dan gaat de kachel een standje terug. Meestal duurt het een kilometer of 4-5 bij mij voordat de kachel echt lekker warm wordt.

De wijzen komen uit het Oosten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avvd
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
in principe maakt het niet zoveel uit hoe hard je rijd etc op het begin, als je motor koud is staat je thermostaat toch dicht om het blok op te kunnen warmen, je radiator speelt dan dus geen rol, je hebt wel een beetje rijwind langs het blok zelf maar dit is vaak niet zo schokkend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reloader
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 15-05 16:07
gewoon meteen wegrijden en veel gas geven, istie zo warm :) en sta je snel bij de garage btw...

wat dus ook kan is 80 in zijn 2 rijden enzo:)

of als je een trekhaak hebt, gewoon constant een aanhanger met lood/stenen etc meenemen

[ Voor 23% gewijzigd door Reloader op 04-11-2009 23:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tazzman
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11-05 12:19

tazzman

a real boardmonkey

stand kachel inbouwen?

Het nieuwe speelgoed: een Saab 9-3 Aero (absoluut, helemaal en compleet fantastisch....)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naboo
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 01-05 12:58

Naboo

#WINNING!! DUH!

Ik heb altijd een grafhekel aan van die mensen die dan eerst een kwartier hun auto voor de deur laten draaien.... Ik heb een hoekhuis met daarnaast een parkeerplaats voor een auto of 8..... Nou, je kan het al raden.... alle 8 zetten ze dat ding aan en gaan pas rijden als ie warm is.... :X

Denk dat ik maar briefjes onder de ruitenwissers ga doen....

Lovers, they will leave you
A thief will rob you blind
And good friends are awful hard to find

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geckoo
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:33

Geckoo

Good news, everyone!

nee doe het leuker; zet ze op een andere plaats :)

Professor Hubert Farnsworth: Shut up friends.
My internet browser heard us saying the word Fry and it found a movie about Philip J. Fry for us. It also opened my calendar to Friday and ordered me some french fries.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 15-05 16:11

ThunderNet

Flits!

:) Standkachel in laten bouwen.. Met afstandsbediening natuurlijk.

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 79417

Doe nou maar gewoon normaal met je auto/het blok door hem degelijk warm te rijden. Schakelen bij 2500 rpm en dan gaat het snel zat. Je blok is gemiddeld pas klaar voor echt toerenjanken (richting begrenzer enzo) na ong. een half uur rijden. Olie duurt lang om op temperatuur te komen. Koelwatertemp zegt geen zak.

Stationair laten draaien is kut voor je blok. Zonder belasting weinig oliedruk, weinig oliedruk is meer slijtage.

Meer belasting bij lage toeren met koud blok is ook slecht. Je belast daar je lagerwerk enorm mee.

En als je slechts 10 km van je werk woont: pech gehad, dan heb je t nu eenmaal koud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Laatst online: 22:49
Veel toeren maken op een koud blok is vragen om problemen, voor je het weet heb je een rookshow.

Gewoon rijden dus, rare toeren helpen maar een klein beetje mbt de warmte, maar zijn slecht voor je blok (meestal)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burne
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Motorklep open, halve liter benzine over je blok en aansteken?

Aanhanger met 1500 kilo bakstenen achter je auto?

De kachel uitlaten tot je koelwater op temperatuur is?

Twee van de drie werken echt, en een van de drie werkt zelfs goed.

I don't like facts. They have a liberal bias.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcusso
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 20:28
Gewoon zoiets gebruiken totdat je motor warm is.

* Marcusso is niet verantwoordelijk voor Kaprun achtige toestanden :+

No Shame, only Fame!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SyS_ErroR
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 06:52
Ga fietsen! Wedden dat je het snel warm krijgt! :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 144949

Maar hoe krijg ik mijn blok het snelste warm? Zodat ik het zelf ook lekker warm heb.
Volgas geven! Liefst ook belast en niet in z'n vrij, dan levert de motor meer vermogen.
Ik wil geen milieuspraatjes -> check!
of slijtage van de motor of wat dan ook argumenten -> check!

:P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWaN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20:33

DaWaN

'r you wicked ??

Zorgen dat je motor zoveel mogelijk vermogen genereert natuurlijk >:)
Dat betekend volgas met de toerenteller richting het rood.
Als je dan snel de maximum snelheid overschrijdt is het aan te raden flink af te remmen en weer volgas op te trekken.

Ik wed dat je blok zo snel mogelijk warm én stuk is :)

If you do not change direction, you may end up where you are heading

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:17

heuveltje

KoelkastFilosoof

S2801 schreef op woensdag 04 november 2009 @ 23:34:

* heuveltje is niet verantwoordelijk voor Kaprun achtige toestanden :+
LOL 150W uit een sigarette aansteker, word er denk ik wel meer dan alleen jezelf warm :)

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acid_Schnitzel
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 02:47
Standkachel dus! Ik heb er een op afstandbediening en timer in mijn auto en ik wil nooit meer zonder.
Nooit meer ramen krabben of kou lijden in de auto.

You only need 2 tools, WD40 and Ducttape. WD40 when something doesn't move and it should, ducttape when something moves and it shouldn't.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:37

Wok

Dakloos...

Ik wil geen milieuspraatjes of slijtage van de motor of wat dan ook argumenten.

[..]

Typische leasehufter dus? "'t Is niet mijn eigendom dus het mag kapot"-instelling? :r

Who is General Failure and why is he reading my hard drive?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 58485

Doe eens niet :)

@Ts, gewoon rijden met je auto. Onnodig toeren maken in stationaire stand heeft geen zin. Het vervuild en je molt je auto er op langere duur mee. Gewoon rustig wegrijden, komt het vanzelf wel goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15-05 11:33

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Het snelste wordt het blok warm als je de meeste brandstof verbrandt. De warmte die de motor afgeeft is een afvalproduct van de verbranding, en hoe meer verbranding er plaatsvindt, hoe meer afvalwarmte.
De koeling van de rijwind is een factor, maar is vele malen kleiner dan de brandstof die je moet verbranden.
Maar het is een factor, dus het snelste warm krijg je het als je de handrem aantrekt en volgas wegrijdt. Ondertussen veel en vaak en hard remmen en weer optrekken.
En ik weet zeker dat je het dan ook warm krijgt _O-

Maar alle gekheid op een stokje: wegrijden en de motor belasten zorgt ervoor dat de motor veel sneller warm is dan stationair opwarmen. Natuurlijk kun je zeggen dat je de auto een kwartier stationair op je oprit laten staan terwijl je je koffie opdrinkt, maar dan krijg je geheid ruzie met de buren.

Of je koopt een standverwarming.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 4629

Koop een auto met warmtereservoir. Meestal ergens onder het dash. Die kan warmte wel een paar dagen vasthouden. Die slaat het op terwijl je rijdt, en dat kun je dan de volgende ochtend gebruiken om het interieur te verwarmen en de ramen te ontdooien/ontwasemen enz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lex
  • Laatst online: 22-06-2024

lex

kachel uitlaten totdat je een paar minuten gereden hebt, dan warmt hij daarna sneller op

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWaN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20:33

DaWaN

'r you wicked ??

Misschien een tipje voor je volgende auto, sommige nieuwe auto's hebben een zogenoemde powerheater die het interieur verwarmt met de warmte van de uitlaat, die auto's zijn ook snel warm :)

If you do not change direction, you may end up where you are heading

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
Grille afplakken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eX0duS
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:56
Sommige auto's worden gewoon heel snel warm, en andere niet.
Waar dit precies aan ligt weet ik niet.
Ik geloof wel dat nieuwere auto's veel meer moeite hebben om op temperatuur te komen dan wat ouderen, de nieuwere modellen gebruiken de energie veel efficienter.

Wat je kan doen is een standkachel in bouwen, dan is hij 's morgens al redelijk warm.

Mijn auto is vrijwel gelijk op temperatuur. De meter geeft na een minuut 50 graden aan, en daarna is het ook vrijwel direct echt heet aan het worden in het interieur...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyGun
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 13-05 20:25

TommyGun

Stik er maar in!

Anoniem: 144949 schreef op woensdag 04 november 2009 @ 23:59:
[...]
Volgas geven! Liefst ook belast en niet in z'n vrij, dan levert de motor meer vermogen.
Ik wil geen milieuspraatjes -> check!
of slijtage van de motor of wat dan ook argumenten -> check!

:P
Precies, dadelijk krijgen we weer hetzelfde met krabben.

Ik zeg; motor aan, achterruitverwarming aan, krabben, rustig wachten tot 'ie warm is en wegrijden maar :P.

Neemt niet weg dat je beter lagere toeren kunt rijden in den beginne, tot de motor warm is (wat dan ook eerder zal zijn).

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freezerator
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07:01
Sowieso een diesel doet er langer over om warm te worden. Gewoon normaal rijden en de tip van lex klopt ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Anoniem: 79417 schreef op woensdag 04 november 2009 @ 23:29:
Doe nou maar gewoon normaal met je auto/het blok door hem degelijk warm te rijden. Schakelen bij 2500 rpm en dan gaat het snel zat. Je blok is gemiddeld pas klaar voor echt toerenjanken (richting begrenzer enzo) na ong. een half uur rijden. Olie duurt lang om op temperatuur te komen. Koelwatertemp zegt geen zak.

Stationair laten draaien is kut voor je blok. Zonder belasting weinig oliedruk, weinig oliedruk is meer slijtage.

Meer belasting bij lage toeren met koud blok is ook slecht. Je belast daar je lagerwerk enorm mee.

En als je slechts 10 km van je werk woont: pech gehad, dan heb je t nu eenmaal koud.
Ik wil geen milieuspraatjes of slijtage van de motor of wat dan ook argumenten.
Check. :+
Wok schreef op donderdag 05 november 2009 @ 00:44:
Typische leasehufter dus? "'t Is niet mijn eigendom dus het mag kapot"-instelling? :r
Wat voegt zo'n post nu weer toe?
Trollerig en off-topic. :/

On-topic:
* Gonadan heeft anticondensspray geprobeerd

Het lijkt te werken, kan dan dus makkelijker meteen wegrijden. *O*

[ Voor 5% gewijzigd door Gonadan op 05-11-2009 09:45 ]

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

De eerste optie (stationair laten draaien) is alvast de slechtse. Ten eerste warmt het blok dan zeer traag op, daarnaast is het slecht voor de motor, omdat er weinig smering is.

Daarnaast bezorgt het de buurt nogal wat overlast: geluidsoverlast, stankoverlast bijvoorbeeld. En als allerbelangrijkste: het is ook nog verschrikkelijk slecht voor het milieu

En alles bij elkaar opgeteld is het dus een vrij asociale optie.

De tweede optie zou wel kunnen, maar lijkt me ook niet echt goed voor de motor, dus ook niet aan te raden.

Beste is gewoon om normaal te rijden met een koude motor, dus vroeg opschakelen en niet hoog in de toeren gaan zitten tot hij warm is.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 02-04 15:36
Volgens mij moet je gewoon zo snel mogelijk de snelweg op. Ik sta regelmatig te werken langs de weg, en soms is na een paar uur de auto helemaal afgekoeld. Zodra je weer gaat rijden, en 120 rijd bijv, schiet de temperatuur meter heel snel naar het midden van het bereik. Daar staat ie dan op na 2/3 kilometer, dus dat is iets van 1 tot anderhalve minuut rijden. Zonder idioot te planken. En dan word de auto lekker snel warm.

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snake
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07-03-2024

Snake

Los Angeles, CA, USA

Auto kopen met standkachel :P Ik kan mijne in m'n boordcomputer instellen dat hij moet beginnen te verwarmen om x uur :P

Going for adventure, lots of sun and a convertible! | GMT-8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyGun

TommyGun

Stik er maar in!

wildhagen schreef op donderdag 05 november 2009 @ 09:48:
De eerste optie (stationair laten draaien) is alvast de slechtse. Ten eerste warmt het blok dan zeer traag op, daarnaast is het slecht voor de motor, omdat er weinig smering is.

Daarnaast bezorgt het de buurt nogal wat overlast: geluidsoverlast, stankoverlast bijvoorbeeld. En als allerbelangrijkste: het is ook nog verschrikkelijk slecht voor het milieu

En alles bij elkaar opgeteld is het dus een vrij asociale optie.

De tweede optie zou wel kunnen, maar lijkt me ook niet echt goed voor de motor, dus ook niet aan te raden.

Beste is gewoon om normaal te rijden met een koude motor, dus vroeg opschakelen en niet hoog in de toeren gaan zitten tot hij warm is.
Nee, gaan rijden met 0 zicht omdat alles beslagen is, is handig..

Geluidsoverlast? Ik heb ook last van scootertuig, de honden van de buren, de vliegtuigen die overkomen en de aangrenzende snelweg. Daarnaast staat gemiddeld Nederland toch wel rond 7 uur op, en anders verslapen ze zich in ieder geval niet.

Stankoverlast? Het is onze oprit, het lijkt me sterk dat de buren daar last van hebben.

Die milieu kwestie en dat beetje 'schade' aan mijn 'oude' auto (de motor dus) interesseert me nog het minste.

[ Voor 43% gewijzigd door TommyGun op 05-11-2009 10:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eX0duS
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:56
10 km van je werk en het kou hebben?
Zoals ik al zei, mijn auto is binnen een minuut warm, en binnen 3 minuten echt heet.
Ik heb een Citroën Xantia Break TurboCT (met een turbo dus, wat er vast mee te maken zal hebben).
Ik heb het vermoeden dat er een soort standkachel in zit, want er komt al warme lucht uit op het moment dat ik de auto 's morgens start...
Als je de motorkap opentrekt is het ook wel flink trouwens, de turbopijp die loopt ook dwars over het blok heen, en word ook aardig warm, de turbo zelf zit trouwens achter de motor, bijna tegen het schutbord aan.
De turbo zelf is geloof ik ook gekoeld door de koelvloeistof, dus zal het ook wel logisch zijn dat het allemaal zo snel warm is.

[ Voor 32% gewijzigd door eX0duS op 05-11-2009 10:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

TommyGun schreef op donderdag 05 november 2009 @ 10:14:
[...]

Nee, gaan rijden met 0 zicht omdat alles beslagen is, is handig..
Daar hebben we de airco voor, alsmede sponzen/doekjes etc...
Geluidsoverlast? Ik heb ook last van scootertuig, de honden van de buren, de vliegtuigen die overkomen en de aangrenzende snelweg. Daarnaast staat gemiddeld Nederland toch wel rond 7 uur op, en anders verslapen ze zich in ieder geval niet.
Jaja, dus omdat een ander overlast veroorzaakt, mag jij dat ook? :?

Dit is nu net de mentaliteit waardoor de maatschappij zich nogal verhard...
Stankoverlast? Het is onze oprit, het lijkt me sterk dat de buren daar last van hebben.
Jaja, en jij denkt dat die uitlaatgas-walmen keurig netjes boven jouw oprit blijven hangen, en zich niet zal verplaatsen naar eigendommen van anderen?
Die milieu kwestie en dat beetje 'schade' aan mijn 'oude' auto (de motor dus) interesseert me nog het minste.
Imho beetje asociaal, ikke ikke ikke en de rest moet de door mij veroorzaakte overlast maar slikken en stikken.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyGun

TommyGun

Stik er maar in!

wildhagen schreef op donderdag 05 november 2009 @ 10:28:
[...]

[...]
Helaas heeft mijn vehikel geen airco, en ik ga niet alles sponzen. Als ik moet krabben en laat de motor alvast stationair draaien dan lost de warmte zowel 't ijs (gedeeltelijk) als de beslagen ruiten op. Win-win :+

[...]
Ik bedoel maar, die ene auto meer of minder maakt dan ook niet uit. Er zijn mensen die met 't OV gaan zodat ik herrie mag blijven maken :P.
Jaja, en jij denkt dat die uitlaatgas-walmen keurig netjes boven jouw oprit blijven hangen, en zich niet zal verplaatsen naar eigendommen van anderen?
[...]
Nee hoor, maar het is eigen terrein dus wat anders dan langs de kant van de weg walmen uitstoten.
Imho beetje asociaal, ikke ikke ikke en de rest moet de door mij veroorzaakte overlast maar slikken en stikken.
Onbewust asociaal wellicht, maar zolang de overheid dat ook is blijf ik het ook zijn. :>

[ Voor 7% gewijzigd door TommyGun op 05-11-2009 10:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Zodra?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyGun

TommyGun

Stik er maar in!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

wildhagen schreef op donderdag 05 november 2009 @ 10:28:
Airco werkt vaak niet op lagere temperaturen door de beveiliging.
Doekjes veroorzaken strepen op de ruit, kan je weer poetsen.

[...]

[...]

Vreselijk off-topic moraalriddergeneuzel weer, TS geeft al aan dat hij daar een keer niet over wil discussiëren.
Elke keer als het gaat over krabben, beslagen ruiten en/of warm draaien komt deze discussie weer om te hoek en voegt elke keer niets toe.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 04:42

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

TommyGun schreef op donderdag 05 november 2009 @ 10:32:
Onbewust asociaal wellicht, maar zolang de overheid dat ook is blijf ik het ook zijn. :>
En ook onbewust kinderachtig (of bewust?). Wat hebben je buren/landgenoten/familie/vrienden/weetikveel eraan dat jij vindt dat je asociaal mag doen omdat organisatie X dat ook doet? Je blijft overlast veroorzaken, of X nou lief is of niet.

Ontopic: ik stap gewoon in en rij meteen weg met de blower vol op het raam. Je gaat pas goed beslaan als je eerst in de auto gaat zitten, de motor uitlaat, even je telefoon instelt, radio aanzet, nog even je tas doorzoekt, etc. etc. Dan ben je waterdamp in de auto aan het brengen terwijl de lucht al verzadigd is.

Gewoon instappen, de ruitenwissers aan om vocht aan de buitenkant te verwijderen en gaan! Ik heb echt nooit dat ik instap en dat er al een paar liter water aan de binnenkant van het raam zit?

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyGun

TommyGun

Stik er maar in!

Gizz schreef op donderdag 05 november 2009 @ 10:53:
[...]

En ook onbewust kinderachtig (of bewust?). Wat hebben je buren/landgenoten/familie/vrienden/weetikveel eraan dat jij vindt dat je asociaal mag doen omdat organisatie X dat ook doet? Je blijft overlast veroorzaken, of X nou lief is of niet.
Ik zal me hier verder niet meer over uitlaten ;). Punt is dat ik met veel dingen niet eens ben, en ik me daar ook zo naar gedraag. Tot op zekere hoogte uiteraard. Het is mijn auto (motorblok) die ik ietwat beschadig, het is mijn benzine die ik verstook, ik heb er allemaal voor betaald, dus is het daarmee af imho.

En er is een discrepantie tussen familie/buren/whatever of de overheid, aangezien laatstgenoemde 'boven ons staat' ;).
Ontopic: ik stap gewoon in en rij meteen weg met de blower vol op het raam. Je gaat pas goed beslaan als je eerst in de auto gaat zitten, de motor uitlaat, even je telefoon instelt, radio aanzet, nog even je tas doorzoekt, etc. etc. Dan ben je waterdamp in de auto aan het brengen terwijl de lucht al verzadigd is.

Gewoon instappen, de ruitenwissers aan om vocht aan de buitenkant te verwijderen en gaan! Ik heb echt nooit dat ik instap en dat er al een paar liter water aan de binnenkant van het raam zit?
Dat kan inderdaad wel 'het' probleem zijn betreft beslagen ramen. Ik haal eerst het frontje van de radio tevoorschijn, CD/nummer opzoeken, telefoon checken, eventueel navigatie instellen, wat dan ook. Maar goed, ieder z'n manier van doen natuurlijk.

[ Voor 14% gewijzigd door TommyGun op 05-11-2009 11:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• talin
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14-05 16:31

talin

ES-MA

zoals al vaker aangehaald: standkachel!

anders zoals ook in de racerij: je thermostaat eruit.
schakelaar op je fan van de koeler
en een elecktrische waterpomp ertussen die schakelbaar is en snelheid geregeld.

aantal sensoren op 1 je motorblok, 2 radiateur en 3 op je koelwaterslang richting motor.

in this world there’s two kinds of people, my friend: Those with loaded guns and those who dig. You dig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiedX
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:44
Luchtrecirculatie aanzetten wel een mogelijkheid?

DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

DiedX schreef op donderdag 05 november 2009 @ 11:24:
Luchtrecirculatie aanzetten wel een mogelijkheid?
Dan hou je natte lucht binnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Laatst online: 22:49
talin schreef op donderdag 05 november 2009 @ 11:19:
zoals al vaker aangehaald: standkachel!

anders zoals ook in de racerij: je thermostaat eruit.
schakelaar op je fan van de koeler
en een elecktrische waterpomp ertussen die schakelbaar is en snelheid geregeld.

aantal sensoren op 1 je motorblok, 2 radiateur en 3 op je koelwaterslang richting motor.
krijg je dan niet dat je systeem gelijk open staat ipv deels afgesloten in het begin?

Wat ik had begrepen is dat je koud een korter circuit hebt (zonder je grote radiator) tot hij op temperatuur is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik snap niet waarom men eigenlijk moeite wil doen om een instant verwarming van hun ruiten enz te krijgen. In feite als je de motor start, je dingen doet waaronder telefoon in de houder steken, de navigatie erin en je laders actief, je rijden gaat en met 3 minuten al een op kamertemperatuur-achtige-warmte uit je blowers komt?

Tenzij je direct met wegrijden al de snelweg opmoet, is het een ander verhaal. Maar de meeste weerstand komt van het rijden, waar ook de warmte uit opgewekt wordt. En je fan slaat toch niet aan tenzij het meestal over de 110 graden passeert (scheelt per elke auto weer anders).

Een kachel zowiezo op 150W in een sigarettenaansteker is vragen om problemen. Niet elke sigarettenaansteker is beschermd tegen 150W aan verbruik, ook al zou je daar een ~ 13.5A zekering voor hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 04:42

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Wat natuurlijk geen probleem hoeft te zijn mits je de lucht dan warmer krijgt dan bij ventilatie met buitenlucht. En dat hangt een beetje van de auto af denk ik.

In de zomer wil het ook wel eens helpen om bij het gebruik van je airco binnencirculatie aan te zetten omdat het temperatuurverschil dan minder groot is. Bij sommige auto's werkt dat perfect, maar bij andere is het ventilatie-systeem niet echt efficiënt als er zowel lucht opgezogen moet worden als uitgeblazen (als in: veel herrie, weinig daadwerkelijke luchtverplaatsing).

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyGun

TommyGun

Stik er maar in!

Anoniem: 58485 schreef op donderdag 05 november 2009 @ 11:41:
Ik snap niet waarom men eigenlijk moeite wil doen om een instant verwarming van hun ruiten enz te krijgen. In feite als je de motor start, je dingen doet waaronder telefoon in de houder steken, de navigatie erin en je laders actief, je rijden gaat en met 3 minuten al een op kamertemperatuur-achtige-warmte uit je blowers komt?

Tenzij je direct met wegrijden al de snelweg opmoet, is het een ander verhaal. Maar de meeste weerstand komt van het rijden, waar ook de warmte uit opgewekt wordt. En je fan slaat toch niet aan tenzij het meestal over de 110 graden passeert (scheelt per elke auto weer anders).
Hoezo is het een ander verhaal als je direct de snelweg op moet? Ik vind het juist veel gevaarlijker binnen de wijk dat je niks ziet vanwege beslagen ramen. Juist in combinatie met voetgangers, fietsers zonder licht, roekeloze scooterrijders en zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Gizz schreef op donderdag 05 november 2009 @ 11:46:
Wat natuurlijk geen probleem hoeft te zijn mits je de lucht dan warmer krijgt dan bij ventilatie met buitenlucht. En dat hangt een beetje van de auto af denk ik.
Het punt is dat de ruiten nog wel koud zijn dus dat condenseert meteen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 09-05 13:17
Ik laat het blok ook altijd zo snel mogelijk opwarmen, zodat ie een beetje warm is voordat ik redelijk wat toeren moet maken bij de oprit. Sowieso is het beter om sneller op bedrijfstemperatuur te zitten.

Ik stap in deze tijden sochtends vaak toch al met de jas in de auto, verwarming op koud en bijna helemaal uit. Rijden met die handel, en niet te rustig aan doen. Wel netjes om niet meer dan 2500rpm te maken etc om de slijtage te verminderen, maar in de praktijk helpt het weinig. Want door lage toeren te maken ook al moet je wat vlotter zijn krijg je dus zware belasting terwijl de boel nog niet zo goed smeert. Kun je beter wat meer toeren maken.
Meestal hou ik zo'n beetje max 3000rpm aan, en als de thermometer (van koelvloeistof dus! niet je olie) in het midden staat ben ik al meer toeren aan het maken.

Door niet gebruik te maken van de verwarming, warmt het blok een stuk sneller op dan normaal. Eenmaal in het midden (de koelvloeistof thermometer) kan je vol de verwarming aan zetten als je wil, is er iig genoeg warmte beschikbaar. Als je hem vanaf het begin op warm zet is het altijd een periode aanmodderen voordat er echt warme lucht uit komt. (en je blok warmt dus minder snel op)

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

TommyGun schreef op donderdag 05 november 2009 @ 11:49:
[...]

Hoezo is het een ander verhaal als je direct de snelweg op moet? Ik vind het juist veel gevaarlijker binnen de wijk dat je niks ziet vanwege beslagen ramen. Juist in combinatie met voetgangers, fietsers zonder licht, roekeloze scooterrijders en zo.
Als je rustig je woonwijk uitrijdt (< 30 ) heb je tijd zat om de meeste fietsers zonder licht te overzien. Teminste, dat is mijn ervaring. Want ook bij mij rijden ze 'sochtends vroeg om 6 uur al zonder licht. Rij je rustig kan je het echtwel ook voorkomen iemand voor z'n sokken te rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyGun

TommyGun

Stik er maar in!

Anoniem: 58485 schreef op donderdag 05 november 2009 @ 12:01:
[...]

Als je rustig je woonwijk uitrijdt (< 30 ) heb je tijd zat om de meeste fietsers zonder licht te overzien. Teminste, dat is mijn ervaring. Want ook bij mij rijden ze 'sochtends vroeg om 6 uur al zonder licht. Rij je rustig kan je het echtwel ook voorkomen iemand voor z'n sokken te rijden.
De meeste, je zegt 't inderdaad goed :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 12-05 15:47

Metro2002

Memento mori

Een benzineauto kopen. Door de efficientie van een dieselblok duurt het behoorlijk lang voor deze op temperatuur is (efficient = minder energie wat omgezet wordt in warmte en meer in beweging)

Verder: gewoon gaan rijden, dan wordt ie het snelst warm. Van stationair lopen wordt de motor echt niet snel warm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Impry
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 12-05 19:33

Impry

Rallymedia.nl

Anoniem: 79417 schreef op woensdag 04 november 2009 @ 23:29:
Je blok is gemiddeld pas klaar voor echt toerenjanken (richting begrenzer enzo) na ong. een half uur rijden. Olie duurt lang om op temperatuur te komen. Koelwatertemp zegt geen zak.
Heb zelf naast een koelwatertemperatuurmeter (3x woordwaarde) ook een olietemp.meter, echt ideaal!
Het kans soms behoorlijk lang duren voordat hij goed warm is, maar een half uur is wel behoorlijk lang hoor.

Rallymedia op YouTube - Rallymedia Facebook

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Impry schreef op donderdag 05 november 2009 @ 17:09:
Heb zelf naast een koelwatertemperatuurmeter (3x woordwaarde) ook een olietemp.meter, echt ideaal!
Het kans soms behoorlijk lang duren voordat hij goed warm is, maar een half uur is wel behoorlijk lang hoor.
Dat halve uur slaat dan ook niet alleen op de olie maar op het gehele blok.
Hij is wel eerder warm maar pas na een half uur is het écht veilig om te knallen met die toeren.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Impry
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 12-05 19:33

Impry

Rallymedia.nl

Gonadan schreef op donderdag 05 november 2009 @ 17:19:
[...]

Dat halve uur slaat dan ook niet alleen op de olie maar op het gehele blok.
Hij is wel eerder warm maar pas na een half uur is het écht veilig om te knallen met die toeren.
Ah, op die manier :) Ja, dat klopt inderdaad, ik las het anders.

Rallymedia op YouTube - Rallymedia Facebook

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Niet alleen het blok. De bak, het diff. Het heeft allemaal smering en het moet allemaal op de juiste temperatuur en dus viscositeit zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 911GT2

911GT2

en blazen maar!

Topicstarter
Ik zal even wat motiveren. Aangezien ik voor huftigerige leaserijder wordt uitgemaakt :o

Dat laatste klopt, dat eerste ook maar niet aan de hand van mijn autogebruik :X

Anyway ik wil mijn auto zo snel mogelijk warm hebben om een aantal redenen.

Eerste en meest belangrijke is dat ik een kind heb van nu 9 maanden. Ze zit vaak naast me en iedereen die een kind heeft zal weten dat een jasje aan doen niet het meest makkelijke werkje is wat er bestaat. Dus als ik dat zo veel mogelijk kan vermijden doe ik dat ;)

Tweede is dat ik zelf vaak naar klanten moet, dan moet ik dus een pak aan. Het jasje van het pak gaat op een hanger achterop de stoel, in slechts een overhemd in de auto zitten is dan best fris. Een overjas zou kunnen maar dat zit niet echt comfi, zeker niet als het een nette moet zijn.

Tot slot op de dagen dat ik niet naar klanten moet moet ik naar kantoor, das ongeveer 10 km rijden. Het zou fijn zijn om die zo comfi mogelijk door te maken.

Ik weet dat er standkachels bestaan. Ik heb er 1 gehad, maar was er niet echt van onder de indruk.
Ik weet ook dat benzine sneller warm is, maar met 45000 km op jaarbasis gaat mijn baas dat minder tof vinden.

Ook weet ik dat de auto starten en binnen koffie gaan drinken aso is, maar tis wel lekker warm en de buren zijn al lang weg als ik rond 8:30 in de auto stap :w

Offtopic ik ben trouwens alleen een hufterige leaserijder als iemand niet gewoon ritst, meent rechts in te kunnen halen of denkt door 40 cm van mijn achterbumper te gaan zitten ik eerder naar rechts ga tijden inhalen. Geef me even de tijd om in te voegen ja!

PS voor de moraalridders idd het kan me minder schelen of de motor van de leaseslet harder slijt, dat is het voordeel van leasen, ik betaal er zelf genoeg aan! En niemand behalve een eventueele koper van ex lease heeft daar last van.

[ Voor 7% gewijzigd door 911GT2 op 05-11-2009 19:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Als iemand je rechts inhaalt is de kans best groot dat je linksplakt of te langzaam rijdt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 911GT2

911GT2

en blazen maar!

Topicstarter
Anoniem: 4629 schreef op donderdag 05 november 2009 @ 19:12:
Als iemand je rechts inhaalt is de kans best groot dat je linksplakt of te langzaam rijdt ;)
Nee ik rij altijd keurig rechts en haal in met 130 waar je 120 mag en 110 waar je 100 mag, maar ik ga niet 140 rijden omdat jij dat zo graag wil. Ik heb in het verleden genoeg CJIB fanmail gehad ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bertus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
418O2 schreef op donderdag 05 november 2009 @ 11:30:
[...]

krijg je dan niet dat je systeem gelijk open staat ipv deels afgesloten in het begin?

Wat ik had begrepen is dat je koud een korter circuit hebt (zonder je grote radiator) tot hij op temperatuur is.
Klopt... maar in de racerij trap je em zover open dat het blok toch wel warm word

En klopt, je thermostaat sluit de 'toegang' naar de radiator af totdat het water ~90 graden is. Bij auto's zonder gedempte meter (zoals de mijne) kun je dat mooi zien :)

Heeft ook een computer!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
In de racerij (denk dan aan straatauto's verbouwd het circuit op, wel wat serieuzer dan de hobbyist) wordt vaak ook gewoon de constructie gebruikt van thermometer open gaat om dan de circulatie op gang te houden. Alleen wordt daar spul gebruikt wat bijvoorbeeld al bij 70 graden open gaat. Omdat ie anders waarschijnlijk te laat is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 07:23
S2801 schreef op woensdag 04 november 2009 @ 23:34:

* ThinkPad is niet verantwoordelijk voor Kaprun achtige toestanden :+
Dat werkt indirect ook nog eens :P

Er komt natuurlijk warme lucht uit als je hem aansluit, maar door het hoge stroomverbruik, gaat je dynamo zwaarder lopen, en moet je motor dus meer kracht leveren = sneller warm :*) :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wok
  • Laatst online: 21:37

Wok

Dakloos...

911GT2 schreef op donderdag 05 november 2009 @ 19:10:
Ik zal even wat motiveren. Aangezien ik voor huftigerige leaserijder wordt uitgemaakt :o

PS voor de moraalridders idd het kan me minder schelen of de motor van de leaseslet harder slijt, dat is het voordeel van leasen, ik betaal er zelf genoeg aan! En niemand behalve een eventueele koper van ex lease heeft daar last van.
I plead guilty:

Excusez hiervoor. Had ik niet zo moeten posten. Had een slechte dag gehad, dus was niet in beste doen :)
Punt blijft echter wel dat ik de "'t Is niet mijn eigendom dus het mag kapot"-instelling hekel. Mij is altijd geleerd om zuinig om te gaan met andermans eigendommen, dus het viel op dat moment even verkeerd. Nogmaals, sorry :)

Back ontopic: het meeste is volgens mij wel gezegd, maar de snelste manier (buiten standkachels e.d.) is gewoon rijden :) Onder belasting warmt de motor het snelst op. Met stationair warm laten draaien win je niks, ik vind het ronduit asociaal en het is bovendien slecht voor de levensduur. Lose-lose dus ;)

Mijn tactiek op koude dagen (al dan niet na het krabben): instappen, starten, blower maximaal @ voorrruit (temperatuur op koud laten), gordel om, lichten aan en rijden. Vlot opschakelen bij het accelereren. Binnen vijf minuten krijg je warme lucht :) (ik rijd ook diesel overigens)

Wat betreft het kou lijden in pak, is het simpel. Trek een fleece jack aan :) Colbert op de hanger, fleece jack aan achter het stuur en bij aankomst laat je het fleece jack achter in de auto en doe je je colbert aan.

[ Voor 62% gewijzigd door Wok op 05-11-2009 22:09 ]

Who is General Failure and why is he reading my hard drive?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
Gewoon normaal rijden met een iets hoger toerental (300rpm hoger ofzo) als normaal. Volgas heeft geen zin omdat het koelwater gewoon te snel wordt rondgepompt en dan ben je even ver.

Als ik koudstarts wil doen dan moet ik de motor koud houden door veel meer gas te geven of stationair te laten draaien. Bij stationair staat het koelwater lokaal te lang stil maar wordt er 10Nm koppel geleverd :Z :z Dat is geen belasting. Wanneer het koelwater daarintegen snel rondgepompt wordt dan wordt de inertie van de motor gebruikt om het koelwater te koelen en de katalysator sneller op te warmen.

Ergo: gewoon normaal rijden maar met een iets hoger toerental om de kat sneller warmer te hebben en ook zo voldoende tegendruk te krijgen.

En anders neem je een warmwater kruik.

[ Voor 10% gewijzigd door Chevy454 op 05-11-2009 22:32 ]

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnelheidsDuivel
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 30-09-2024
Quick heat nemen in je volgende auto. Is volgens mij een soort gloeibougie in je koelwatercircuit waardoor het koelwater sneller warm wordt en daardoor heb je sneller warme lucht in je interieur.

Van een aantal merken zijn (bepaalde) dieselmodellen hier standaard mee uitgerust.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
SnelheidsDuivel schreef op donderdag 05 november 2009 @ 22:35:
Van een aantal merken zijn (bepaalde) dieselmodellen hier standaard mee uitgerust.
Ja omdat die niet door de emissies komen en met ongelijkmatige opwarming kampen. Een motorblok bij -30C starten is al een hele klus, met die dikke cilinderbussen dan ook nog eens het motorblok gelijkmatig warm laten worden.. dat is moeilijk.

Moet zeggen, het is elke keer spannend of een motor gaat starten bij -30C. Dat koud is gelukkig zo weg, na 3 minuten is het heerlijk warm binnen in de wagen.

[ Voor 15% gewijzigd door Chevy454 op 05-11-2009 23:03 ]

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
DaWaN schreef op donderdag 05 november 2009 @ 00:06:
Zorgen dat je motor zoveel mogelijk vermogen genereert natuurlijk >:)
Dat betekend volgas met de toerenteller richting het rood.
Als je dan snel de maximum snelheid overschrijdt is het aan te raden flink af te remmen en weer volgas op te trekken.

Ik wed dat je blok zo snel mogelijk warm én stuk is :)
Het valt allemaal wel mee. Motorblok bij -30C starten, 3 cilinders die werken. Even volgas in neutraal, nu zijn alle cilinders wakker. Daarna volgas wegrijden en de motor is nu inmiddels -15C. Dat motorblok is vaak mishandelt geweest en draait nu nog steeds. Volgas bij -30C in neutraal tot in de toerentalbegrenzer en wachten wat er gebeurt met de katalysator.

Been there, done that, still doing it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exigence
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20:54

Exigence

dnkroz

Ach, bij volgas wordt tenminste de olie even goed rondgeslingerd, misschien nog wel beter dan starten en zonder gas te geven 5 minuten stationair laten draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
Exigence schreef op donderdag 05 november 2009 @ 23:48:
Ach, bij volgas wordt tenminste de olie even goed rondgeslingerd
Die viscositeit van olie is een grafiek met zowel de x en y as in een logaritmische schaal.
Het is eerder bevroren stroop.

[ Voor 5% gewijzigd door Chevy454 op 05-11-2009 23:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• enchion
  • Niet online
Een van de beste manieren om de auto op te warmen is de zuurstof hoeveelheid verhogen die het motorblok ingaat , wat ook tevens de hoofdreden is waarom stationair draaien niet veel doet , als je auto rijdt krijgt hij meer zuurstof.
Een turbo monteren zou dus ook goed werken (zie clarkson in 1 van de topgears) of eventueel "nitrous oxide"

How do you save a random generator ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk
  • Niet online
Mijn auto heeft electrische bijverwarming en is dus niet alleen afhankelijk van motorwarmte.. Als ik de straat uitrij komt er al warme lucht uit de roosters _/-\o_
Dit was een optie op de Alfa 147 JTD16v Distinctive uitvoering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

G-PHREAK schreef op vrijdag 06 november 2009 @ 08:37:
Mijn auto heeft electrische bijverwarming en is dus niet alleen afhankelijk van motorwarmte.. Als ik de straat uitrij komt er al warme lucht uit de roosters _/-\o_
Dit was een optie op de Alfa 147 JTD16v Distinctive uitvoering.
Dat hebben modernere auto's inderdaad, helaas is het pas de laatste jaren een beetje standaard geworden.
Die van mij is nu tien jaar oud, bij een volgende auto zal ik op dat soort puntjes meer letten denk ik. ;)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

enchion schreef op vrijdag 06 november 2009 @ 00:15:
Een van de beste manieren om de auto op te warmen is de zuurstof hoeveelheid verhogen die het motorblok ingaat , wat ook tevens de hoofdreden is waarom stationair draaien niet veel doet , als je auto rijdt krijgt hij meer zuurstof.
Een turbo monteren zou dus ook goed werken (zie clarkson in 1 van de topgears) of eventueel "nitrous oxide"
En vanaf hoeveel toeren slaat die turbo aan, en wat was juist nou slecht op een koude motor? ;) :P

https://oneerlijkewoz.nl
Het ergste moet nog komen / Het leven is een straf / Een uitgestrekte kwelling van de wieg tot aan het graf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk
  • Niet online
CodeCaster schreef op vrijdag 06 november 2009 @ 08:56:
[...]

En vanaf hoeveel toeren slaat die turbo aan, en wat was juist nou slecht op een koude motor? ;) :P
1750RPM :P
mja.. diesol

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 911GT2

911GT2

en blazen maar!

Topicstarter
CodeCaster schreef op vrijdag 06 november 2009 @ 08:56:
[...]

Een turbo staat altijd aan volgens mij, maar de druk die opgewekt wordt is pas bruikbaar vanaf een x aantal toeren, afhankelijk van te turbo en de motor is dat variabel.

Of als je een variabele turbo hebt (eigenlijk dus alleen als je een 911 turbo hebt) is het toerental niet vast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apache
  • Laatst online: 12-05 21:59

Apache

amateur software devver

Als je een bmw hebt met idrive kan je een "opwarmingstijd" instellen, gewoon 10 minuutjes voor je vertrek zetten en dan stap je een warme wagen in zonder dat je eerst naar buiten moet.

K'heb zelf de optie ook, maar nog niet gebruikt, daar is het nog niet koud genoeg voor geweest ;)

If it ain't broken it doesn't have enough features

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 911GT2

911GT2

en blazen maar!

Topicstarter
Apache schreef op vrijdag 06 november 2009 @ 14:38:
Als je een bmw hebt met idrive kan je een "opwarmingstijd" instellen, gewoon 10 minuutjes voor je vertrek zetten en dan stap je een warme wagen in zonder dat je eerst naar buiten moet.

K'heb zelf de optie ook, maar nog niet gebruikt, daar is het nog niet koud genoeg voor geweest ;)
Ik had dat in mijn BMW maar dat werkte niet echt :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Volvo's hebben dat soms ook, instelbare kachel die motor en interieur opwarmt op ingesteld tijdstip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• soheilmd
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 25-04 13:15
911GT2 schreef op donderdag 05 november 2009 @ 19:14:
[...]

Nee ik rij altijd keurig rechts en haal in met 130 waar je 120 mag en 110 waar je 100 mag, maar ik ga niet 140 rijden omdat jij dat zo graag wil. Ik heb in het verleden genoeg CJIB fanmail gehad ;)
Nou als je geen 140 wil rijden zou je toch naar rechts moeten ;)
als ik met 170 rijd omdat ik haast heb of of of, dan gaa ik echt niet remmen maar rechts inhalen.

maar om weer ontopic te gaan:
je kan ook sotelverwarming laten inbouwen of als je zelf beetje handig bent zelf inbouwen, dat wordt ook lekker warm binnen paar seconden (je rug en kont tenminste)

[ Voor 17% gewijzigd door soheilmd op 06-11-2009 15:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
soheilmd schreef op vrijdag 06 november 2009 @ 15:13:
als ik met 170 rijd omdat ik haast heb of of of, dan gaa ik echt niet remmen maar rechts inhalen.
Meen je dit echt? :X
Met 170 rechts inhalen?

[ Voor 5% gewijzigd door !null op 06-11-2009 17:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4x2
  • Nu online

4x2

lộn xộn quá

Ben je dr sneller voorbij, minder kans dat dr iets gebeurd.

leeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn_tje
  • Laatst online: 14-05 18:46
Volgens mij is t meest chille (of juist niet in deze context) een fatsoenlijke standkachel laten inbouwen.

1) je motor hoeft geen uur van te voren stationair te draaien
2) meer revven heeft nauwelijks zin
3) 10 minuutjes van te voren aan laten gaan en als t tijd is direct instappen in een niet al te koude auto.

Sony A6600 + Tamron 17-70 f/2.8, Sony A57 + Tamron 17-50 f/2.8 + Minolta 50 f/1.7 (original) + Minolta 70-210 f/3.5-4.5 + Minolta 135 f/2.8 + Sony HVL-F36AM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Je mag wel een deftige accu meenemen om dat allemaal elektrisch te stoken van een ijskoude accu.
Zeker als je vooral korte ritjes maakt is dat ding zo leeg of dood.

[ Voor 26% gewijzigd door Anoniem: 4629 op 07-11-2009 11:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuvuzela
  • Laatst online: 15-05 16:52

Vuvuzela

My spire is forming

Een standkachel werkt toch gewoon op brandstof?

I served in a company of heroes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ja ik zie het. Ik dacht dat ze elektrisch waren. Of je nou de motor laat lopen of een standkachel .. het kost allemaal brandstof. Warm koelwater is niet warme olie dus qua slijtage zal het niet veel uitmaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik Jan
  • Niet online

Erik Jan

Langzaam en zeker

Nou onze Volvo V70 maakt een heel ander geluid (sissend i.p.v. motorgebrom+geschud) met de standkachel dan stationair en er komt ook niet veel uit de uitlaat, dus ik vermoed dat het een ander circuit is wat de diesel stookt. Maar het is heeeeeeerlijk als het koud buiten is. Maar een garage werkt ook :)

This can no longer be ignored.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Mijn Mz3 geeft al binnen 2 min warme lucht als die net gestart is. Ik zet gewoon de clima aan en ga tussentijd even krabben en binnen is het lekker warm. Prima. Ik was altijd een garage gewend. Dat gekrab vond ik echt armoede en nu sta ik zelf weer te doen. Ik kon altijd meteen wegrijden en geen vieze ramen, geen gedoe, geen beslagen ramen kortom ideaal. Je kon meteen uit de garage rijden en je auto was altijd binnen 5 min warm zo koud als het was buiten. Toen moest ik uit de garage vanwege omstandigheden.Heerlijk helaas is dat niet meer. En daar baal ik echt van.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JdM
  • Laatst online: 15-05 14:10

JdM

Humbled

911GT2 schreef op vrijdag 06 november 2009 @ 13:15:
[...]

Een turbo staat altijd aan volgens mij, maar de druk die opgewekt wordt is pas bruikbaar vanaf een x aantal toeren, afhankelijk van te turbo en de motor is dat variabel.

Of als je een variabele turbo hebt (eigenlijk dus alleen als je een 911 turbo hebt) is het toerental niet vast.
ehmm, ik heb een BMW 320D, daar zit ook een variabele turbo op :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pooh
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Pooh

Lees eens een boek

Anoniem: 4629 schreef op zaterdag 07 november 2009 @ 15:28:
Ja ik zie het. Ik dacht dat ze elektrisch waren. Of je nou de motor laat lopen of een standkachel .. het kost allemaal brandstof. Warm koelwater is niet warme olie dus qua slijtage zal het niet veel uitmaken.
Qua slijtage maakt het juist heel veel uit. In Nederland boeit het niet zo heel veel, maar als je in wat koudere streken komt, is een standkachel de beste manier om de levensduur van je blok te verlengen. Een goede standkachel warmt je blok op tot een graad of 60. Qua benzineverbruik valt het alleszins mee: ongeveer een halve liter per uur. Dat is een stuk beter voor je blok dan stationair warmdraaien, en ik vermoed ook een stuk zuiniger. Natuurlijk wil warme koelvloeistof nog niet zeggen dat alle olie ook goed warm is, maar als het buiten 20 graden vriest is elke graad meegenomen.
In Nederland is een standkachel een beetje overkill, maar dat is stationair warmdraaien natuurlijk net zo goed. Als je dat laatste toch doet, waarom dan geen kachel? Zo'n ding kost inclusief inbouw een keer 500 euro, en bespaart benzine, het milieu, en het humeur van je buren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk
  • Niet online
JdM schreef op zondag 08 november 2009 @ 22:27:
[...]

ehmm, ik heb een BMW 320D, daar zit ook een variabele turbo op :Y
Mijn Alfa 147 JTD16v heeft ook een variabele turbo voor zover ik weet :)

Afbeeldingslocatie: http://www.gerritspeek.nl/fotos/vw-garrett-14.gif

volgens wiki worden die dingen al jaren toegepast op diesels

[ Voor 17% gewijzigd door Luuk op 08-11-2009 23:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 911GT2

911GT2

en blazen maar!

Topicstarter
G-PHREAK schreef op zondag 08 november 2009 @ 23:05:
[...]

Mijn Alfa 147 JTD16v heeft ook een variabele turbo voor zover ik weet :)

[afbeelding]

volgens wiki worden die dingen al jaren toegepast op diesels
Ja op diesels idd wel... sorry daar had ikniet aan gedacht |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bertus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
benzinemotoren tegenwoordig ook hoor :)

Heeft ook een computer!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 20:53

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

[...]

Type geitenwollensok dus? "Ik kan met moeite een auto betalen, dus hij mag niet stuk gaan en ben uiterst zuinig op mijn auto en dus moet de rest van het land ook zo doen"-instelling?

Ik word altijd zo moe van die lui die mij gaan vertellen hoe ik met mijn auto om moet gaan. Newsflash: het is een gebruiksvoorwerp!

En voor de goede orde (je moet je zelfs verdedigen voor dat soort lui :X) ik rijd exact hetzelfde in mijn leasebak als in onze priveauto.

Maar goed: Auto gewoon lekker staionair laten lopen (als de situatie zich daarvoor leent ivm diefstal en/of overlast) en binnen al je spullen bij elkaar graaien.

Stoelverwarming helpt overigens ook heel veel. Vaak goedkoper en makkelijk achteraf in te bouwen dan een standkachel.
(gaat overigens idd niet werken met een maxicosi :P)

Zwembad (te koop) - Braaihok (te koop) - Bouwproject -BraaiTV - Funda

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn_tje
  • Laatst online: 14-05 18:46
Zijn er electrische dekentjes op 12 volt ;)

(wel spannend zo'n 1Kwh gloei spiraal op 12 volt :X)

[ Voor 39% gewijzigd door martijn_tje op 09-11-2009 18:20 ]

Sony A6600 + Tamron 17-70 f/2.8, Sony A57 + Tamron 17-50 f/2.8 + Minolta 50 f/1.7 (original) + Minolta 70-210 f/3.5-4.5 + Minolta 135 f/2.8 + Sony HVL-F36AM

Pagina: 1 2 Laatste