Astennu schreef op maandag 29 maart 2010 @ 13:18:
De kaart is helemaal in orde. Alleen dit zijn de high leakage chips. Daarnaast heeft AMD besloten er een hoger voltage op te zetten. Zelfs nog hoger dan dat van de 5870. En het zou me niet verbazen als dit ook de wat slechtere chip zijn. De betere zullen wel naar de 5850, 5870 en 5970's gaan.
Persoonlijk vind ik dat die kaart niet helemaal in orde is. Het zijn gewoon eigenlijk afgekeurde chips die voor een 5850 of 5870 veel te heet zijn. Natuurlijk werken ze wel naar behoren in een 5830, maar wel tegen de prijs van een hoge spanning en navenant verbruik. Dat komt weer niet ten goede aan de temperaturen (dat vermogen moet ergens heen), de levensduur (metaalmigratie en soortgelijke processen gaan veel harder bij hogere temperaturen en spanningen) en de overclockbaarheid (de rek is er al uit).
Kortom, hoewel het een functionerende kaart is vind ik de 5830 om die redenen toch een kaart die niet in orde is. Het is een goede methode voor Ati om een gat op te vullen en wafers zo effectief mogelijk te benutten, maar in essentie verkopen ze iets dat gewoon niet doet waarvoor het oorspronkelijk bedoeld was.
Ze verkopen op de markt ook stroopwafelkruimels als bijproduct van de stroopwafelproductie. Dat kan best lekker zijn, maar is niet vergelijkbaar met een product dat gewoon als dusdanig bedoeld is. Geef mij maar een 5770 of een 5850