Seagate 1,5 TB SATA HDD werkt niet meer, Geluid: 'zzz'

Pagina: 1
Acties:

• Denneke,,!
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 08:56
Hej mensen,

Ik heb eind juli 2009 bij de aldi een Medion externe harde schijf gekocht met daarin een Seagate 1,5 TB harde schijf.

Deze heeft altijd mooi gewerkt tot 2 dagen geleden, ding uitgeleend aan mn broertje en jullie zullen het wel al raden, doet niks meer!

Als ik hem stroom geef (in de USB bracket) of direct via SATA in mn desktop pc hoor ik alleen maar 'zzz' 2 sec niks 'zzz' 2 sec niks 'zzz' en dit gaat zo eindeloos door! Computer herkent op beide manieren de harde schijf niet!!

Nu heb ik 36 maanden garantie dus ik contact gezocht met Seagate maar datarecovery valt dus niet onder de garantie en de kosten kunnen oplopen van 650 tot 50.000 euro

Nu heb ik er ongeveer 750 gb aan bestanden op staan, vooral muziek, films, series etc en als ik deze kwijt raak is dit erg maar de wereld vergaat niet !!! MAAR, er staan dus ook al mn foto's van de laatste 7 jaar op (Ik dacht, met die harde schijf gebeurt toch niks dus kan beter daar alles opzetten!!)

Nu heb ik een ICT 3 diploma (tis niet veel soeps maar waarschijnlijk toch noemenswaardig ) en nu wou ik dus een poging wagen om hem open te draaien en te kijken wat er mis mee is! Omdat ik em wel een geluid hoor maken denk ik dat het motortje intact is en er bijvoorbeeld alleen de naald niet goed zit en ik hoop dus door die een tikje te geven hij weer gaat werken!! Dit hoeft niet voor altijd maar als ik een paar uur de tijd heb voor gegevens over te pompen ben ik al tevreden!!

Iemand ideeen? En als ik em open draai, in wat voor setting zou ik dit moeten doen? (om zo min mogelijk stof in de buurt te krijgen van dat ding!)

Typenummer is: ST31500341AS
Firmware: CC4H

Ik hoop dat jullie me op de goede weg kunnen helpen!!

mvg

• MoiZie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 07:42
Je wil daadwerkelijk je harde schijf openschroeven? Dan kan je zeker weten gedag zeggen tegen je data.. Je kan beter een recovery tool erop los laten.

• Denneke,,!
Maar hoe kan ik een recovery tool erop los laten als hij niet eens mn harde schijf herkent? Ik heb testkdisk 6.11.3 geprobeerd maar die vind enkel mn interne HDD!

• MoiZie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 07:42
Probeer eens een gparted cd te booten, met recover opties erbij, http://gparted.sourceforge.net/features.php

• Denneke,,!
Ok, dit is wel echt heel raar!!

Ik heb em hier in zn usb bracket naast me liggen terwijl ik wat aan het researchen ben... totdat hij plots stopt met het 'zzz' geluid en wordt herkend door de pc! Maar kan em niet bereiken!!

Echter nadat de voeding eraf ging en weer erop maakt hij weer het 'zzz' 'zzz' 'zzz' geluid!

Ik laat hem nu eens liggen, hopen dat hij dalijk weer wat meer doet!! En dan kijken of ik em ergens mee kan herstellen!!

Tips?

• Sparhawk
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13:20

Sparhawk

Can bind minds with his spoon

Zeker tips.

Naar aanleiding van het geluid wat je omschrijft,denk ik dat het een head crash is. Elke keer dat je de schrijf nu weer aan de stoom hangt, wordt ie er niet beter op.

Beslis dus eerst zelf of je professionele dararecovery wil laten doen, zo nee, dan kun je zelf verder.
Kijk even goed naar alle tips die hier op het forum en in de FAQ genoemd zijn.

Haast is in dezen een slechte raadgever!

Wil iedereen die in telekinese gelooft mijn hand opheffen a.u.b.

• Denneke,,!
Hij wordt weer deels herkend alleen via testdisk zegt hij partition: read error

Profesionele datarecovery is me sowieso te duur!!

[ Voor 25% gewijzigd door Denneke,,! op 29-10-2009 15:38 ]

• Mad Marty
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 10:04

Mad Marty

Je bent slimmer als je denkt!

Als-ie wel herkend wordt, dan zou ik even één van de recoverytooltjes (zie FAQ, ik heb zelf goede ervaringen met GetDataBack en goede dingen gehoord over Recuva) proberen. Spul er af halen en dan een nieuwe schijf kopen ;) Oh, en vergeet ook niet het advies van Sparhawk: elke keer dat je nu iets met je schijf doet wordt de kans kleiner dat je alles er af kan halen, dus pruts er niet meer mee om, maar haal eerst je data er af.

Zie ook: Thematopic: Datarecovery en natuurlijk de allerbelangrijkste: Thematopic: Backups

[ Voor 45% gewijzigd door Mad Marty op 29-10-2009 15:43 . Reden: linkjes ]

Rail Away!

• Jrz
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 06:47

Jrz

––––––––––––

Luister de geluidjes van de faq effe na.
Ik zou ok proberen de hdd uit de bracket te halen, want die usb dingen gaan vaker kapot dan je denkt

Ennnnnnnnnn laat losssssssss.... https://github.com/jrz/container-shell (instant container met chroot op current directory)

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16:21
Jrz schreef op donderdag 29 oktober 2009 @ 15:47:

Ik zou ok proberen de hdd uit de bracket te halen, want die usb dingen gaan vaker kapot dan je denkt
Dat heeft ie dus al gedaan, en dan word hij ook niet altijd / helemaal niet herkend.
Denneke,,! schreef op donderdag 29 oktober 2009 @ 15:08:

Als ik hem stroom geef (in de USB bracket) of direct via SATA in mn desktop pc hoor ik alleen maar 'zzz' 2 sec niks 'zzz' 2 sec niks 'zzz' en dit gaat zo eindeloos door! Computer herkent op beide manieren de harde schijf niet!!

[ Voor 36% gewijzigd door ThinkPad op 29-10-2009 15:48 ]

• vandermeerc
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 06-07-2022
ik zou hem zelf niet openschroeven, nu heb je er nog garantie op. als je hem openschroeft ''waarschijnlijk'' niet meer. misschien er maar mee leren leven dat de data gewoon weg is.

• Jrz
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 06:47

Jrz

––––––––––––

ThinkPadd schreef op donderdag 29 oktober 2009 @ 15:48:
[...]

Dat heeft ie dus al gedaan, en dan word hij ook niet altijd / helemaal niet herkend.

[...]
ah ik las dat eerste ding niet..
Ik heb em hier in zn usb bracket naast me liggen terwijl ik wat aan het researchen ben... totdat hij plots stopt met het 'zzz' geluid en wordt herkend door de pc! Maar kan em niet bereiken!
Wat je ook kan proberen is: heel snel stroom aan/uit/aan/uit doen.
En de schijf plat op het bureau slaan :-)

Bij mij ook een keer gelukt.. poe wat was ik blij :P

Ennnnnnnnnn laat losssssssss.... https://github.com/jrz/container-shell (instant container met chroot op current directory)

• Fauna
  • Registratie: December 2000
  • Nu online
Als ik het goed lees spint de schijf niet meer op, maar probeert het wel? Wellicht dat de diepvriesmethode soelaas biedt, dat zodoende de platters weer los komen. Een ferme zijwaartse tik geven kan ook helpen, maar wel opgelet, want daar kun je eea erger mee maken. Als het namelijk echt een vastgeslagen kop is trekt deze strepen over de platter(s) en dan is het vaak echt einde oefening.

• Sparhawk
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13:20

Sparhawk

Can bind minds with his spoon

De befaamde tik geven, in combinatie met op z'n kop neerleggen heeft mij wel eens gered, maar dat moet je alleen doen als je dus de 'zzz' 2 sec niks 'zzz' 2 sec niks 'zzz' geluidjes hoort. Op het moment dat de schijf bekend is, zo snel mogelijk met datarecovery aan de gang gaan

Wil iedereen die in telekinese gelooft mijn hand opheffen a.u.b.

• Denneke,,!
hmm... ik krijg em zover dat ik em op windows 7 via mijn usb bracket in apparaatbeheer zie staan, echter kan ik em verder niet bereiken!

Met getdataback of testdisk herkent hij de schijf niet...!!

En zoveel verstand heb ik er niet van dat ik er zo diep op in kan gaan...

• Denneke,,!
Wat me nu opvalt!! Als ik em nu aansluit via USB zie ik in Testdisk een drive van in de 4000mb!! met partition read error, haal ik de usb uit mn laptop is ook die schijf van SLECHTS 4000mb weg uit testdisk...

Helemaal corrupt?

• i7x
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 09-01 01:53

i7x

Emoji fan 👽🦑🦋🍓

Uuhm, wat heeft je broertje met de schijf gedaan? Misschien ook wel handig om te weten.:P

• Denneke,,!
i7x schreef op donderdag 29 oktober 2009 @ 17:28:
Uuhm, wat heeft je broertje met de schijf gedaan? Misschien ook wel handig om te weten.:P
Niks echt verkeerds...

Hij wou een film kijken maar die had hij daarna toch direct weer afgesloten. Vanaf dat moment kwam hij niet meer in de map en root van de HDD. USB eruit gehaald, Stroom eraf, Stroom erop, en toen deed hij het geluid 'zzz' 'zzz'

Dus niet laten vallen ofzo...
Pagina: 1