EvilWhiteDragon schreef op zondag 01 november 2009 @ 15:49:
[...]
Best effort gaat misschien op wanneer door onbekende reden het netwerk er ineens uitligt, maar niet wanneer de hoster opzettelijk alles er uit gooit zonder enige communicatie en vervolgens op hun dooie gemak gaat zitten verhuizen.
??? SLA geldt volgens jou alleen als het om een onbekende reden is, begrijp ik dat goed???
Want dan ga ik ook maar de hosting business in, 100% uptime afgeven wordt dan reeel, je zegt gewoon dat alle storingen van te voren bekend waren...
SLA is voor alle outages van de afgenomen dienst, dit was een outage...
Sowieso geeft (gaf) i3D aan colo klanten 99.9% uptime garantie. Dat hebben ze dan gigantisch hard niet gehaald.
Om hoeveel colo klanten gaat het dan? Want de enige mensen die ik hard zie roepen zijn de dedi's / gameservers etc.
Ik kan eigenlijk geen colo klant vinden die zegt dat hij meer dan een dag outage heeft gehad.
En buiten dat, als jij 100e de maand betaald voor een server, met een SLA van 99.9% dan hoor je echt wel meer te krijgen dan een paar tientjes.
Vraag : Is die SLA wel 99,9% ( oftewel betreft het wel een colo server? )
En wat voor SLA jij met je klanten afspreekt is totaal niet relevant voor i3D en al helemaal niet voor je vergoeding ( contractueel gezien dan, redelijkerwijs zou ik als i3D wel een ruime vergoeding geven, anders gaan er klanten lopen, maar contractueel heb je maar recht op een paar tientjes )
Door een geintje als dit zit je sowieso over de 8,76uur heen, waardoor het voor jou dan erg moeilijk wordt om je aan je eigen SLA te houden.
Tja, sorry maar dan had je maar een bepaling over overmacht in je eigen SLA moeten zetten.
Als het DC affikt haal je je SLA ook niet, daarvoor is juist een SLA, als jij denkt dat het alleen maar voor onderhoud is tja dat is jouw fout.
Een SLA is geen wet van meden en perzen dat je server voor de rest van de tijd wel up is, het is enkel een minimale marge waarbinnen een dienstverlener geen geld terug hoeft te geven, gaat hij erbuiten dan kost het hem geld ( en hoeveel staat dan ook weer in je SLA en die SLA omvat geen reclame-inkomsten / contracten van jou met jouw klanten etc, maar enkel jouw contract met i3D )
Yep, dus moeten ze zich aan de SLA houden, en die is in jullie geval? En welk bedrag krijg je terug als het niet gehaald wordt?
Rob schreef op zondag 01 november 2009 @ 16:20:
[...]
Waarom wordt er zovaak geroepen: had je maar een fallback moeten hebben in een 2e datacenter?
Hoeveel websites hebben dit.
Tweakers niet, fok niet, hyves volgens mij ook niet,
Banken en dergelijke hebben dit vast wel, maar niet de sites die leven op de advertenties.
Omdat dit gewoon zo is als je leeft op inet inkomsten.
In wezen is het heel simpel :
- Of je sluit een giga SLA af en stelt deze halfjaarlijks bij zodat je ook alle ad-inkomsten vergoed krijgt bij uitval ( niemand doet dit vanwege de kosten van zo'n SLA )
- Of je neemt een 2e account in een ander DC zodat je zelf tegen uitval beschermt bent ( theoretische mogelijkheid dat 2e DC zo'n zelfde move op hetzelfde tijdstip uitvoert is praktisch nihil )
- Of je hebt zelf de kennis in huis om in een paar uur je servers te moven naar een ander DC ( zoals T.Net / Fok ) waardoor je enkel als het probleem zich voordoet je eenmalige extra kosten hebt
- Of je gaat gewoon op de blaren zitten omdat je gewoon niets geregeld hebt tegen uitval van je hoster.
Ik lees verhalen van mensen die beweren 1k of meer omzet te missen omdat hun dedi-server er 3 dagen uit heeft gelegen, tja dan denk ik toch bij mezelf geef 100 euro per maand aan een andere hoster en stel eenmalig een goede replicatie op en met 1 crash als dit heb je 1 jaar zekerheid gratis.
[
Voor 27% gewijzigd door
Gomez12 op 01-11-2009 16:32
]