Ik zie nu echt al tig vragen voorbij komen over OEM, DSP, Upgrade, Retail en VLK (Enterprise) pakketten en keys en of deze nu wel of niet een "schone" install kunnen uitvoeren en hoe de upgrade paden werken. Nu praten mensen echt driedubbel langs elkaar heen en als ik hier nu eens in de topicstart first post die dingen op een rijtje zet stellen mensen die vragen niet meer. Enige hulp hierin zou welkom zijn
"Kan ik met een OEM DVD een clean install doen?"
Ja, een OEM DVD is qua inhoud helemaal gelijk aan een Retail DVD, alleen de key is anders geregistreerd. Bij het kopen van een OEM ben jijzelf de systeem bouwer en heb je officieel geen recht om het vaker dan één keer te installeren en ook geen recht op telefonische support. Echter kan je deze best meenemen naar een nieuw systeem en dan via een support call naar MS weer activeren zolang je key legaal/niet blacklisted is.
"Kan ik echt met een upgrade DVD een clean install doen?"
Hier gaat het fout. Mensen zeggen hier vaak 'ja' op - waarbij de persoon die de vraag stelt denkt "nice, dan koop ik die, format ik mijn harddisk en gaan met die banaan"; neen. Fout, terug naar start. Het juiste antwoord is dat je met een upgrade DVD de optie krijgt om volledig schoon te installeren, ja, maar daarvoor moet er al wel een geactiveerde installatie bestaan of een legale key ingevoerd kunnen worden. Ofwel - je kan niet zomaar een Upgrade kopen voor een nieuw kaal systeem!
"Kan ik van een x86 XP/Vista install naar x64 overstappen?"
Met een Retail, DSP, OEM of volledige studenten licentie is dit geen probleem uiteraard - die DVD's bevatten zowel de x86 als de x64 install of kan je specifiek in één smaak kopen. Met een upgrade pakket kan dit ook, volg daarbij een van de volgende guides:
http://www.mydigitallife....ndows-7-operating-system/
http://www.winsupersite.com/win7/upgrade_02.asp
"Ik draai nu een RC, RTM, Alpha, Beta of whatever versie van Windows Ultimate naar tevredenheid en wil legaal gaan - kan ik dat ook met Professional of Home Premium?"
Veel mensen kozen uiteraard voor een Ultimate install bij het RC programma, maar je kan deze niet standaard downgraden met een legale Win7 HP of Pro key. Er zijn hacks en work arounds, maar officieel moet je dan gewoon herïnstalleren. Bespaar je de zorgen van eventuele latere errors, draai een backupje, en in 40mins weet je zeker dat het goed is.
Kunnen mensen nog wat meer veelgestelde vragen toevoegen (incluis antwoorden) zodat die vragen en topics de komende weken/maanden niet op komen zetten als een kudde wilde dieren die fornicaten als primaten.
/frustrated mode uit
[ Voor 37% gewijzigd door Cassius op 23-11-2009 15:53 ]
De meeste mensen deugen!