Hp dv9595ed te redden ?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Buurman
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21-09-2020
Hp dv9595ed - Laptop -
Intel core duo T7300
2048MB
2x160GB HD
Nvidia G 8600M GS dedicated 256mb

24 maanden garantie,
27 maanden in gebruik op een harde ondergrond met voldoende ventilatie en schone omgeving.
Na warmte ontwikkeling voor extra ruimte (passieve koeling) gezorgd d.m.v verhoogde opstelling voor een nog betere airflow . Vervolgens HW monitor gebruikt om temperaturen van cpu en gpu bij te houden en te meten.

Onlangs mat ik een gpu van 81 graden bij een heel lage belasting. Vervolgens crashed het beeldscherm met gekleurde pixels die over het scherm dansen. Alleen te rebooten via aan/uit knop Waarna het scherm gekleurde verticale strepen vertoond en langzaam van beneden af oplicht om vervolgens over te gaan naar een zwart scherm.
Het OS start soms wel op maar vaak geen beeld. Na ettelijke reboots lukt het soms om wel op te starten met het windows scherm. Soms komt het systeem herstel op en word dan gebruikt. Maar indien goed opgestart en aan het browsen via explorer valt het scherm zomaar uit of vertoont de gekleurde pixels. De laptop crasched dan en het verhaal begint opnieuw. Wijst dit op een overleden G86 kaart of valt er nog iets te herstellen ?

Hp service desk benaderd en ze kunnen me alleen een buitengarantie regeling aanbieden.
Hoeveel mensen op tweakers hebben een succesvolle reparatie met de Hp dv9595ed gehad ?
Of een succesvolle reparatie m.b.t. G84 en G86 problematiek ?

Alle symptomen wijzen er wat mij betreft op dat de grafische kaart G8600M GS de oorzaak is van de problemen.
En dan eigenlijk gewoon de slechte fabicage ervan m.b.t. temperatuur etc,...Een laptop in deze prijsklasse kan toch niet een levensduur hebben van maar 27 maanden ?

Zie ik iets over het hoofd en zijn er aanwijzingen symptomen in bovengenoemd verhaal die er op wijzen dat het misschien toch te maken valt ? Iets anders de oorzaak kan zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• disjfa
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 03-07 14:47

disjfa

be

Leen even de videokaart van je buurman en probeer nog een keer. Als dat werkt gewoon een nieuwe videokaart kopen.

disjfa - disj·fa (meneer)
disjfa.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jejking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

Een 8600M... laat dat nu net een van de defecte chips zijn. Slechte metalen layers op de chip geloof ik die breken op het moment dat de temperatuurschommelingen te groot worden. Gevolg: artifacts, crashes, kapot.

Dit ga je zelf niet meer fixen, grote kans. Je kan natuurlijk de oventruuc proberen (zie elders hier op GoT) maar het is verstandiger om garantie te claimen.

Een paar linkjes:
http://www.semiaccurate.c...t.php?p=2340&postcount=11

Flink wat inhoudelijk leesvoer wat, waar, wanneer, waarom en hoe er mis is met verschillende Mobile chips:
http://www.theinquirer.ne...hy-nvidia-chips-defective

[ Voor 4% gewijzigd door Jejking op 21-10-2009 17:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaMarcus
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 12:01

DaMarcus

Admin Harde Waren / Consumentenelektronica

Powered by

81 graden idle is al niet bepaald bevordelijk. Dit doet mij duiden dat de koelpasta hard aan vervanging toe is.

Aan de andere kant, kan het ook een rotte G84-chip zijn, zie daarvoor ook dit nieuwsbericht.

/Edit: wat Jejking dus aangeeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duk3n
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 11:40
Dat is heel toevallig wat de buurman beschrijft, met mijn Hp dv9595ed is exact het zelfde gebeurt twee weken geleden. GPu naar alle waarschijnlijkheid kapot, HP gebeld, die claimen geen garantie meer, ook 28 maanden in gebruik, garantie net verlopen. Ze willen wel kijken maar kosten zijn voor mij, minimaal 300,- geven ze aan.

Heeft iemand tips om garantie te claimen op defecte hardware of iets dergelijks ?

Dank,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jejking
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

http://forums.nvidia.com/lofiversion/index.php?t81369.html

Deze kwam ik net nog tegen in de gauwigheid.

Zo ongeveer alles met een Geforce 8x00m schijnt met bosjes naar de eeuwige jachtvelden te gaan, enkele maanden nadat de garantie verlopen is. Meest interessante zinnetje uit de link hierboven:
In fact, HP, Dell and Apple all agreed to extend their warranty to two years on the notebooks with the same card I have.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10:54

PD2JK

ouwe meuk is leuk

offtopic:

Sony doet hetzelfde, ook 4 jaar garantie i.p.v. 2. Mijn laptop heeft ook een 8x00m chip, maar doet het nog.

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jejking
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

Dan zijn ze daar dus blijkbaar van policy veranderd. Het draadje wat ik net aanhaalde stamt alweer uit begin 2008. Gewoon garantie indienen, hoppa.

@ duk3n: duidelijk bij die klantenservice aangeven dat het om een bekend probleem gaat en dat het dus onder een verlengde vorm van garantie valt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kx22
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 13-09 17:04
Zoals iedereen al aangeeft; het ligt aan je videokaart. Ook ik heb dit probleem gehad, alleen dan bij Dell.
Ik weet niet hoeveel jaar extra garantie je krijgt van HP, maar intern moeten ze alles vervangen. De GPU zit vast aan het moederbord en daardoor zal alles worden vervangen.

Het probleem is dat de vervanging het ook niet langer dan 2 jaar uit gaat houden. De koelpasta veranderen helpt tijdig. Het komt gewoon op neer dat de levensduur van dit apparaat veel korter is dan verwacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Buurman
Jejking schreef op woensdag 21 oktober 2009 @ 18:05:
Dan zijn ze daar dus blijkbaar van policy veranderd. Het draadje wat ik net aanhaalde stamt alweer uit begin 2008. Gewoon garantie indienen, hoppa.

@ duk3n: duidelijk bij die klantenservice aangeven dat het om een bekend probleem gaat en dat het dus onder een verlengde vorm van garantie valt.
@ duk3n hier een linkje van Tros Radar

@Jejking Ik kan die oventruuc niet vinden heb je een linkje ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jejking
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

I do. Het doodgaan van G80GTX/Ultra kaarten

Het is echter géén garantie en let goéd op de instructies hoe je het aan moet pakken. Anders kan je het goed verkloten en dan ben je waarschijnlijk nog verder van huis :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 12:42
Even een quote uit een ander topic van laatst met hetzelfde idee; toegegeven defect, maar alsnog defect buiten de verlengde garantie die te kort is:
GENETX schreef op zondag 18 oktober 2009 @ 16:28:
Dan zou je garantie moeten afdwingen. Eerst HP contacteren, anders ze voor het gerecht slepen. Ze hebben al toegegeven dat er een productiefout in zit. het lijkt me daarmee gewoon duidelijk dat het probleem al aanwezig was bij aanschaf. Daarmee sta je als consument gewoon heel erg sterk in je schoenen volgens de Nederlandse wet en de Europese richtlijn die aangeeft dat je als consument een garantieperiode dient te krijgen voor de normaalgesproken te verwachten levensduur van een product. Bij een notebook is die minimaal 3 jaar, als deze niet langer is.
Maw: laat je niet afblaffen door HP ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Buurman
Ik ben de oventruc aan het bestuderen ingeval al het andere niet lukt. Hier wat overdenkingen.
Bedankt voor de link.

Op you tube zijn wat voorbeelden van video kaarten die worden gebakken. Ze bakken ze gewoon in de keuken oven ? Lijkt me niet heel gezond. er zal toch wel iets vrijkomen dat kan mengen met later voedsel ?
Plus in mijn geval zou dan toch het hele moederbord erin moeten. Geeft dit nog extra complicaties?Heeft iemand ooit een laptop moederbord/video kaart succesvol gebakken ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 12:42
De Buurman schreef op vrijdag 23 oktober 2009 @ 13:21:
Ik ben de oventruc aan het bestuderen ingeval al het andere niet lukt. Hier wat overdenkingen.
Bedankt voor de link.

Op you tube zijn wat voorbeelden van video kaarten die worden gebakken. Ze bakken ze gewoon in de keuken oven ? Lijkt me niet heel gezond. er zal toch wel iets vrijkomen dat kan mengen met later voedsel ?
Plus in mijn geval zou dan toch het hele moederbord erin moeten. Geeft dit nog extra complicaties?Heeft iemand ooit een laptop moederbord/video kaart succesvol gebakken ?
Nee hoor, het doel is dat het soldeer gewoon weer smelt zodat het daarna weer goed kan harden waarbij het weer contact maakt. vziw komt er echt niks giftigs bij vrij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Buurman
@ duk3n Ik heb een adres gekregen van iemand die al eerder met succes een dv9595ed heeft gereflowed.
Mocht je interesse hebben laat het me maar even weten. Of heb je al wat kunnen regelen met HP ?

Het is natuurlijk altijd afwachten hoelang zoiets stand houd ?

Ik ben overigens nog bezig met HP. Ben benieuwd wat ze me zullen aanbieden. Dat zal toch in hoge maten bepalend zijn voor een vervolg aankoop bij HP.

Heeft iemand een idee of er bij HP`s moederbord vervanging, versies worden gebruikt waarbij het video chip bump/soldeer probleem is verholpen ? Of zouden ze gewoon oude ook aan fabricage fouten onderhevige moederborden erin zetten ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Buurman
Ik ben nog in onderhandeling met HP.

Ik vraag me af wat de beste methode is wanneer je een reflow toepast ?

Hier nog een optie.

lamp burning - penny fix

[ Voor 116% gewijzigd door De Buurman op 06-11-2009 15:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Buurman
Inmiddels heb ik vernomen dat er ook een mogelijkheid bestaat om de gpu te reballen ?
Waarbij het soldeer dan ook vervangen word.
Ik kan hier niet zoveel over vinden m.b.t. wie het kan en doet ? Wat het precies in houd ?
En of het zoals mij verteld is de gpu dan in feite beter is/werkt dan dat deze uit de fabriek zou zijn gekomen.

De vraag zal dan zijn: is het indien je er een paar honderd euro voor uittrekt mogelijk met de reball methode de laptop alsnog in een verbeterde staat te krijgen m.b.t. het gpu probleem of zal het enkel uitstel van executie zijn ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb exact het zelfde probleem, prima laptop totdat de videokaart de geest gaf.

Contact gehad met HP en wacht nu al 4 weken op een reparatie voorstel ben wel benieuwd of jij al verder bent gekomen en of er iemand is met een goed reball adres.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Buurman
Verwijderd schreef op maandag 30 november 2009 @ 14:13:
Ik heb exact het zelfde probleem, prima laptop totdat de videokaart de geest gaf.

Contact gehad met HP en wacht nu al 4 weken op een reparatie voorstel ben wel benieuwd of jij al verder bent gekomen en of er iemand is met een goed reball adres.
Ik ben een beetje klaar met Hp. Ik verwacht een betere service en coulance van een A merk. In dit specifieke geval is er zelfs geen sprake van coulance maar gewoon recht op een goed product en een productie fout.
Ze hebben onlangs 30 november nog een rechtzaak geschikt in US m.b.t. tot deze gpu failure.
Het is jammer dat ik de laptop niet direct van Hp heb gekocht want in dat geval was ik voor een rechtzaak gegaan.

Ik ben natuurlijk al aan het kijken voor een volgend systeem en ik wil dan weer een laptop uit het duurdere segment. Maar gezien de reacties van Hp zijn ze wat mij betreft een klant kwijt.

Ik heb overigens besloten om een reball uit te laten voeren door Drecht electronica in Sliedrecht. Er gaat een nieuwe gpu in die tegelijkertijd word gereballed. Ze geven 6 maanden garantie dus zij laten in iedergeval zien dat ze zelf geloven in hun reparaties. Over ongeveer een week heb ik hem terug dan zal ik de eerste review er over geven. Ik ben benieuwd hoe lang de reball het zal houden, of dit het probleem oplost en of het wat meer licht kan werpen op dit defect.

Ik zit nu te dubben welke gpu driver ik er dan op zal zetten de allereerste of de laast aangepaste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb nog steeds geen reparatie voorstel gekregen, van de klanten service krijg ik vrijwel direct antwoord als ik ze mail iets in de trend van wij hebben uw verzoek doorgezet naar onze reparatie afdeling maar tot op heden niets gehoord ondanks herhaaldelijk verzoek.

Ik ben benieuwd naar jouw ervaring met de reball en als het is gelukt hoor ik dit graag, zelf heb ik in revamp computers www.revamp.nl een leverancier gevonden die voor 180 +15 euro verzendkosten er een nieuw moederbord in doet.

Op mijn vraag of er hetzelfde moederbord in wordt gedaan of een reball kreeg ik het volgende antwoord:

Het moederbord wordt vervangen door een identiek moederbord warop de GPU wel fatsoenlijk is gesoldeerd...

Ik weet niet wat de reball kost maar hoor dit graag van je, ik wacht nog even jouw reactie af en zal dan een keus maken want ik zit al een maand of twee zonder laptop nu ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 14:28

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Hoe oud is de laptop en hoelang is de garantie reeds verlopen? (niet dat de garantie er wettelijk iets toe doet wanneer het om een produktie fout gaat, maar ja je gelijk hebben en halen, helaas twee heel verschillende dingen) Dit lijkt namelijk echt een gevalletje Nvidia G84, G86 en G92 debakel. Deze serie mobile GPU's zijn default bugged door een fabricagefout. Er zijn materialen gebruikt welke niet tegen de normale temperatuur wisselingen kunnen die bij normaal gebruik ontstaan.

Hp kan dan beweren dat een nieuw moederbord anders is gesoldeerd, maar ik heb hier nooit bevestiging voor kunnen vinden dat Nvidia het probleem heeft verholpen,hun enige advies is gebruik een GPU uit de nieuwe serie. Hp kan dit dus ook niet op deze maner verhelpen omdat het probleem de GPU zelf is. Het enige wat oem fabrikanten zoals Hp kunnen doen is de koeling op een dusdanig manier regelen dat de temperatuur van de GPU zo gelijkmatig mogelijk blijft, wat veelal bij bestaande laptops (designs) betekent dat er een BIOS update nodig is om de fan vaker en sneller te laten draaien.

Wat je kunt doen is kijken of deze serie laptops ook is uitgebracht met een vegelijkbare ATi GPU en het verzoek bij Hp neerleggen het huidige moederbord tevervangen door een moederbord met ATi GPU. Hp is als enige oem fabrikant namelijk die mede om dit Nvidia debakel bepaalde serie laptops voorzien van alternatieve moederborden. In princiepe mag jou dit niets kosten. (maar nogmaals gelijk hebben en halen, helaas twee heel verschillende dingen)

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mijn laptop is net niet over de garantie(aankoopdatum) maar ben de bon kwijt dus kan het niet bewijzen, HP kan in het systeem zien dat hij net over de garantie is maar dit heeft uiteraard te maken met distributie naar de winkels.

En over het gelijk halen, je trekt altijd aan het kortste eind want de fabrikant mag wel kosten in rekening brengen na de garantie periode van 2 jaar en je raad het al hier zijn nauwlijks regels aan verbonden en mogen ze er zelf de hoogte van bepalen.

Ondanks het feit dat je als consument mag vewachten dat een product een aantal jaar meegaat zal het de fabrikant uiteindelijk niets kosten en worden ze hierdoor gesteund door de wetgeving.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 14:28

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Verwijderd schreef op zondag 13 december 2009 @ 23:18:
mijn laptop is net niet over de garantie(aankoopdatum) maar ben de bon kwijt dus kan het niet bewijzen, HP kan in het systeem zien dat hij net over de garantie is maar dit heeft uiteraard te maken met distributie naar de winkels.

En over het gelijk halen, je trekt altijd aan het kortste eind want de fabrikant mag wel kosten in rekening brengen na de garantie periode van 2 jaar en je raad het al hier zijn nauwlijks regels aan verbonden en mogen ze er zelf de hoogte van bepalen.

Ondanks het feit dat je als consument mag vewachten dat een product een aantal jaar meegaat zal het de fabrikant uiteindelijk niets kosten en worden ze hierdoor gesteund door de wetgeving.
Vergeet niet dat het hierom een productiefout gaat. Dell bijvoorbeeld heeft op alle laptops met GPU's uit de G84, G86 en G92 serie een extra jaar garantie gegeven op de GPU, met een maximum van 5 jaar. Dus had je b.v. 3 jaar garantie dan wordt het 4 jaar voor de GPU.

Zoek maar eens met google of hier op GoT er is redelijk watover te vinden, dit kun je dan ook voorleggen bijjouw leverancier of HP zelf.

[ Voor 6% gewijzigd door _Dune_ op 13-12-2009 23:35 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Buurman
@ Chemouck , kijk hier eens op de links in deze thread:

Nvidia defect voor info en mogelijk rechterlijke stappen.

Hoeveel maanden garantie geven ze bij revamp op hun reparatie ?

Identiek moederbord zegt niet dat het een nieuw moederbord is ?
Is de gpu nieuw ?

Hier de website van Drechtelectronica

Er gaat bij mij alleen een nieuwe gpu in en die word direct gereballed met een hoger lood tin soldeer dan het origineel. Ik krijg overigens de oude gpu mee.

[edit] Hier nog een service manual voor dv9500

@ Dune : Een ander moederbord met een defect vrije ati zou ook nog een optie kunnen zijn.
Ik krijg echter ook info dat er Hp moederborden met ati gpu`s worden binnengebracht voor reparatie.

[ Voor 8% gewijzigd door De Buurman op 15-12-2009 10:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Buurman
Ik heb de dv9595ed terug.

Reparatie kosten : euro 187,-

De reparatie is uitgevoerd zonder mijn eigen harde schijven. Ik dacht dat het opstarten na de reparatie geen probleem zou zijn maar ik kwam niet verder dan een zwart scherm. Na wat pogingen heb ik toen toch maar voor een recovery gekozen. Als iemand ervaring heeft met het oplossen van zo`n zwart scherm en het behouden van de originele date dan hoor ik dat graag.

Zoals gezegd de reparatie is het vervangen van de GPU Nvidia GO86-770 waarbij hij voor plaatsing is gereballed met lood/tin. Ik ben benieuwd hoe de werking zal zijn en of het een oplossing kan bieden voor het nvidia defect euvel. Ik zal deze thread van tijd tot tijd even updaten m.b.t. to de reparatie werking etc.

De originele gpu heb ik mee terug gekregen. Als experiment zou het reballen van de oorspronkelijke gpu nog beter zijn geweest. Maar deze keuze kan misscchien aan het licht brengen waar de meest zwakke plek ligt.

Ik heb nog geen updates gedaan maar hier zijn de eerste gegevens bij browsing van Hwmonitor:

ACPI THR1: 46 C
Intel Core 0: 39 C
Core 1: 40 C
GPU : 54 C

Fan lijkt iets eerder aan te slaan dan voor de reparatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jejking
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

Honderd wát??? Het probleem wat je hebt beschreven in dit topic is een algemeen bekend probleem en er zijn diverse fabrikanten die hun garantieprogramma hebben uitgebreid dankzij deze issue.

Druk opvoeren, geld terugeisen, erachter aan zitten. Dit is complete waanzin.
De Buurman schreef op woensdag 30 december 2009 @ 22:18:
Fan lijkt iets eerder aan te slaan dan voor de reparatie.
Edit: kan prima kloppen. Waarschijnlijk hebben ze er nieuwe firmware opgezet. Hiermee blijft de temperatuur langer op hetzelfde niveau, de verschillen tussen idle (koud) en load (warm) zijn dan kleiner waardoor de kans op barsten in die layers kleiner wordt. Er is alleen een probleem... het is een work-around, geen definitieve oplossing.

[ Voor 49% gewijzigd door Jejking op 30-12-2009 22:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Buurman
Je kunt de reparatie en de keuze daarvoor ook zien als een experiment.

Ik meet nu met HW monitor idle een volgende vreemde max temp :

GPU : min: 46 - max : 255 graden C.

Vreemd want de laptop is na genoeg niet warm.

Wat zou de oorzaak kunnen zijn van zo`n meting ?

Ik pas de updates in fases toe om te kijken hoe de gpu temp zich zal ontwikkelen.
Om een goed vergelijk te kunnen maken met de laptop gpu temps van voor reparatie gebruik ik HW monitor.

Maar HW monitor lijkt me niet geheel betrouwbaar op dit moment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jejking
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

Schiet mij maar in een rubber, maarre... duur experiment?

Enne, 255 graden lijkt me een sensor die het niet trekt. Minimaal geeft ie dan wel goed aan, raar. Ander prog nemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Van HP hoor ik niets meer heb er nog een mail aangevraagt waar niet op gereageerd is, er zit voor mij ook niets anders op dan een reball heb al contact gehad met het bedrijft waar jij het ook hebt gedaan.

Ik weet wel dat dit mijn eerste en laatste HP laptop was ben nu vanaf 5 oktober bezig en ben er nu klaar mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Buurman
Verwijderd schreef op zondag 10 januari 2010 @ 18:22:
Van HP hoor ik niets meer heb er nog een mail aangevraagt waar niet op gereageerd is, er zit voor mij ook niets anders op dan een reball heb al contact gehad met het bedrijft waar jij het ook hebt gedaan.

Ik weet wel dat dit mijn eerste en laatste HP laptop was ben nu vanaf 5 oktober bezig en ben er nu klaar mee.
Als je ook van tijd tot tijd hier post over je reball dan kunnen we de gegevens vergelijken. Heb je al een keuze gemaakt waar en of je het laat doen ?

Ik heb onlangs nog contact gehad met iemand die een reflow heeft laten doen en deze liet het, zoals te verwachten, binnen 2 maanden al weer afweten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ok, mijn laptop is nu ook bij Drechtelectronica
en wordt volgende week gerepareerd, als ik hem terug heb laat ik weten hoe of wat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Buurman
Even een update met wat temperaturen wanneer er nu een spel word gespeeld.

Game Medal of honour Airborne zonder updates 1e campaign - gemiddelde settings.
game speelt minder vloeiend dan voor de reparatie maar heeft nog geen updates gehad.

Na ongeveer 25 minuten temperatuur gemeten met HWmonitor :

ACPI : 80 C
Core 0 : 79 C
Core 1 : 82 C
GPU : 76 C

Schijf 1 : 49 C
Schijf 2 : 33 C

Het lijkt erop dat de ACPI en core temps na de reparatie hoger liggen dan ervoor.

@ Chemouk, Heb je je laptop al terug en zo ja wat zijn jouw ervaringen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ok laptop was terug maar door een zending refurbed chips is hij alweer terug ter reparatie omdat gpu het na +/- 3 weken alweer begaf, ben nu in afwachting van een nieuwe zending chips.

Laptop draaide prima totad de gpu dus de geest gaf en leek minder heet te worden dan voorheen maar ik heb niet gelet op de waardes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jejking
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

Alsjeblieft, doe jezelf een lol en laat 'm inruilen voor een flaptop met een ander merk GPU erin of in ieder geval geen GeForce 8-derivaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Buurman
Refurbed ze gebruiken toch alleen maar nieuwe gpu`s ?

Wat deed je toen de gpu eruitging ? Spel,...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Buurman
Nog even een update voor de reball.

De 255 temp meting door HW monitor is te wijten aan een temperatuur spike bij sommige opstart processen.

Het gebeurt zoals eerder op ander sites gemeld waarschijnlijk ook bij de eerste opstart. Maar dit is niet intern te meten. Omdat b.v. Hw monitor dan nog moet worden geladen.

Ik heb de spike kunnen reproduceren door HW monitor op te starten en vervolgens de laptop in slaapmodus te laten gaan. Bij het heropstarten ontstaat dan de temperatuur spike ( bij mij dus 255 graden celsius ).

Uitschakelen van de slaapmodus verhelpt in iedergeval de kwalijke temp spikes.

Iemand enig idee hoe je de allereerste opstart spike temp zou kunnen monitorren / vastleggen ?

@ Chemouk ,....al nieuws ?

Op dit moment loopt de laptop na ongeveer 4 maanden gewoon nog goed. De MOHA Airborne loopt nu stukken beter maar ik vind de temperaturen te hoog. Dus voorlopig blijf ik hem belasten tot ongeveer 75 c gpu waarde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DannyvdHof
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22-04-2021
Bij mij is het gelukt om mijn HP dv9860ed gratis te laten repareren ( nieuw moederbord ) Geforce 8400M GS kapot gebrand.

Heb de gratis reparatie door de verzekering laten regelen en de kosten zijn bij wehkamp neergelegd en hebben dit gewoon betaald :D super ;) alleen duurde het 2 maand voordat ik de laptop weer terug had.

AMD Phenom II X4 965BE - Sapphire HD6850 1GDDR5 - Kingston HyperX Gen 8GB DDR3 1600Mhz - ASrock 870 Extreme3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Buurman
Goed om te horen Danny, Gefeliciteerd !

Nu ben ik wel benieuwd naar hoe lang jouw reparatie het uithoud ?
Heb je al eens bovengenoemde controle gedaan op de temperatuur spike bij slaapstand schakeling ?

Ik ben benieuwd of dit bij jouw gpu ook zo is ?

[ Voor 73% gewijzigd door De Buurman op 10-05-2010 13:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DannyvdHof
Dankje ;)

Maar het probleem blijft, omdat het moederbord vervangen is en er nog steeds een 8400M GS in zit. ik heb inmiddels al een nieuwe laptop gekocht ( een Acer 7740G ) en de HP is naar mijn pa gegaan en heb even gecontroleerd wat temperatuur betreft, maar dat is nog steeds even heet als voorheen GPU altijd rond de 75-85 graden. Kan nooit goed zijn voor je laptop maarja ik ben allang blij dat ik een nieuwe heb ;)

CPU rond de 60-70 graden en GPU rond de 70-80, maar op de lan-party is de GPU al een keer 110 graden geweest en viel de laptop ook al een paar keer spontaan uit :P ( de HP laptop he ;) de Acer heeft totaal geen last van oververhitting )

[ Voor 5% gewijzigd door DannyvdHof op 10-05-2010 14:57 ]

AMD Phenom II X4 965BE - Sapphire HD6850 1GDDR5 - Kingston HyperX Gen 8GB DDR3 1600Mhz - ASrock 870 Extreme3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Buurman
En als je HW monitor op de Hp opstart en je laat hem dan in slaapstand gaan om vervolgens weer op te starten ? Laat HW mointor dan ook een extreem hoge temperatuur spike zien ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DannyvdHof
De Buurman schreef op maandag 10 mei 2010 @ 17:13:
En als je HW monitor op de Hp opstart en je laat hem dan in slaapstand gaan om vervolgens weer op te starten ? Laat HW mointor dan ook een extreem hoge temperatuur spike zien ?
ehm geen idee :| de laptop is nu van mijn pa en die gaat op vakantie. dus dat ga ik misschien even voor je testen nadat mijn vader terug is van vakantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Buurman
Even een update voor wat chronologie van de reball reparatie.

Ik zit nu in de negende maand na de reball reparatie met een nieuwe gpu.

Tot nu toe gaat alles nog goed. Ik ben wel overgestapt op een simpele vorm van passieve koeling.
Met gebruik van 4 wijnkurken onder de laptop voor verbeterde luchtcirculatie ( achter twee verticaal, voor twee horzontaal ). Niet gedacht maar het scheelt toch wel heel wat.

Hier wat HW monitor waardes van, met en zonder pasieve koeling.
Ik gebruik hierbij medal of honour airborne singleplayer campaign als referentie.

Zonder passieve koeling d.m.v. kurken.

Idle na 10 minuten gaming

ACPI : 51 C : 96 C
Core 0 : 46 C : 94 C
Core 1 : 47 C : 94 C
GPU : 57 C : 87 C

Schijf 1 : 51 C : 56 C
Schijf 2 : 39 C : 40 C

-------------------------------------------------------

Met passieve koeling d.m.v. kurken.

Idle na 90 minuten gaming

ACPI : 47 C : 78 C
Core 0 : 39 C : 74 C
Core 1 : 40 C : 77 C
GPU : 51 C : 68 C

Schijf 1 : 49 C : 55 C
Schijf 2 : 37 C : 40 C

Met of zonder passieve koeling scheelt het dus haast 20 graden Celsius voor de gpu.

Zonder die extra lucht circulatie denk ik dat een game en of heel zware belasting tot het verleden behoort.
Met de extra luchtciculatie is het te doen.

Ik zal nog een test doen met video bewerking en wat waardes posten zodat zichtbaar word hoe de reball reageert op dat soort belasting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Buurman
12-10-2010, Bij het updaten van AVG 2011 klapte het scherm eruit als gevolg van een herhaling van het Nvidia bug probleem.

Gebeld met Drechtelectronica en deze boden me gelijk een kosteloze reparatie aan.
Er schijnt een nieuwe Nvidia chip ingezet te zijn maar een van een zelfde type batch als het origineel.

Mij is verteld dat er nu een nieuwe gpu in is gezet van batch 2010, deze zou dan goed moeten blijven.
Deze gpu is ook gereballed met loodhoudend tin.

Een reball van de originele Nvidia gpu blijkt dus geen reeele optie te zijn.
Of de nieuwe 2010 geupdate gpu en reball de oplossing is zal de tijd moeten leren.

Op de 2010 versie zou het underfill probleem zijn opgelost. We zullen het zien !

Wat betreft mijn ervaring met Drechtelectronica kan ik zeggen dat ik het heel erg waardeer dat deze reparatie ,ver buiten de reguliere reparatie garantie van 6 maanden, geheel kosteloos is gedaan .

Het verschil van aftersale service met HP zou niet groter kunnen zijn.
In een woord klasse !

Verder zal ik blijven updaten om te zien wat dit brengt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Buurman
30-5-2011 6 maanden in de reball met de 2010 videochip draait hij nog steeds.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 14:14

Quad

Doof

De Buurman schreef op maandag 30 mei 2011 @ 01:16:
30-5-2011 6 maanden in de reball met de 2010 videochip draait hij nog steeds.
Heeft het in die tijd nog het eea effect gehad op de temps?

Hoe is je koel oplossing nu? Nog steeds met kurken?

Alles went behalve een Twent.
PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Buurman
Quad schreef op maandag 30 mei 2011 @ 09:29:
[...]

Heeft het in die tijd nog het eea effect gehad op de temps?

Hoe is je koel oplossing nu? Nog steeds met kurken?
Temperaturen zijn nagenoeg hetzelfde als met de reball chip van voor de geupdate chip van 2010.

Koeling is inderdaad nog steeds met kurken ( behalve als de laptop op een glazen tafelblad staat ) .

Het scheelt teveel graden om het niet te doen.

De eigenaar van Drechtelektronica denkt dat de spike bij HW een mis rekening is van de software. Ik ben er nog niet zo zeker van ? Uit voorzorg heb ik in iedergeval de slaapstand uitgeschakeld.

Ik zou wel eens willen weten of anderen met de dv9595ed de zelfde spike kunnen meten?

Overigens ben ik al een tijdje op zoek naar een vervanger van deze laptop. Maar als ik de draadjes lees van bijvoorbeeld de Asus gaming laptop, dan komen daar toch ook verdacht veel signalen naar voren die wijzen op een gelijk probleem met oververhitting, montage koeling etc,..

Ik vraag me onderhand wel af of er wel een gaming/High end laptop bestaat die bestand is tegen de genereerde warmte ? En die een levensduur heeft van meer dan 4 jaar.

Als er iemand is met een nog steeds werkende zwaar belaste high end / performing laptop. Dan graag een aanbeveling van merk type etc,...

• De Buurman
Ok even een kleine update.

Na de reball met de 2010 chip draait de Hp dv9595ed nog steeds.

Hij word niet zwaar belast maar hij doet het in iedergeval nog steeds.

temperaturen van de gpu laat ik niet boven de 90-100 komen.
Pagina: 1