Het kleine verschil had ik
eerder inderdaad ook ontdekt en zelf vond ik het eigenlijk ook wel apart, aangezien ze vrijwel hetzelfde zijn. Ik heb wel wat verschillen gezien en daarbij ga ik uit van de officiële pagina's van Asus zelf:
UX30,
UL30, webshop kunnen hier en daar wat anders beweren. Dat wil niet zeggen dat ze het altijd fout hebben, Asus zelf kan uiteraard ook een foutje maken, maar de fabrikant vertrouw ik iets meer dan verschillende webshops.
Wat toen nog anders was, is de chipset. De UX30 stond gespecificeerd met de oudere 945GSE intel chipset die zou dan ook een (nog) zwakkere GPU hebben namelijk de
GMA 950. Ik vind het dan ook wel beter dan Asus heeft toch besloten (of het was een foutje) de
UX30 uit te rusten met dezelfde GS45 chipset als vele andere 13" thin and lights zoals de UL30. Echter dit zorgt wel dat het verschil wel kleiner is.
Welk verschillen nog wel aanwezig zijn is het verschillende formaat:
UX30
32.2 x 22.2 x 0.68~1.96 cm (W x D x H)
1.45 kg (with 3 cell battery: 3250 mAh)
UL30
32.2 x 23.3 x 1.48~2.46 cm (W x D x H)
1.50 kg (with 4 cell battery: 2200 mAh)
Optioneel: 8 cells: 4400/5600 mAh
De UX30 is compacter lichter (met weliswaar een accu met minder cells) en heeft overigens geen optie om een grotere accu te nemen. De 8 cells van de UL30 zou volgens mij niet uit steken, maar zal uiteraard wel iets toevoegen aan het gewicht.
Wat verder nog een verschil is het geheugen. De UX30 maakt gebruikt van DDR2 800MHz en de UL30 DDR3 1066MHz, echter het verschil in performance zou niet to zeer weinig uitmaken. DDR3 zou ook zuiniger zijn, maar zou in praktijk niet significant veel meer opleveren. Verder zit in de UX30 het geheugen vast, je kan dus niet upgraden, maar dit is wellicht een kwestie van de juiste model kopen. Verder beschikt de UX30 uit slechts 1 SODIMM, dat betekend geen dual channel, hoe dit precies een effect heeft op de prestaties durf ik niet met zekerheid te zeggen, maar het zal niet veel zijn vermoed is. Wellicht is er gebruikt gemaakt van een memory controller van 128-bit, maar wellicht dat ik nu ook echt onzin begin te praten.
Er staat op de
UX30 productpagina ook dat er mogelijkheid is voor de SU9400. Zoals GENETX ook al zei zijn de single core culv varianten een stuk zwakker dan de dual core. Zelf denk ik er ook zo over en zou persoonlijk ook voor een dual core gaan. Kijk voor een overzicht van CPU's in de TS. Of de daadwerklijke processor variant ook komt (of een andere dual core culv) is moeilijk te zeggen.
Asus verwijst hierbij grappig genoeg naar om de Tweakers pricewatch in de gaten te houden.
Er zijn weinig verschillen die ook nog eens klein zijn, maar wellicht dat dit duidelijker heeft gemaakt wat de verschillen zijn en bijdraagt bij je keuze.
[
Voor 3% gewijzigd door
Regeneration op 29-10-2009 13:18
]