Toon posts:

Moderaties op forumreplies?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Lieve adjes,

Mijn sociale leven degradeert de laatste tijd weer een beetje dus ik ben weer wat meer op het forum te vinden :+ Ik lees de laatste tijd dus vaker, en meer replies. Er vallen vergeleken met een jaar of wat geleden een aantal dingen op.

• De :') smilie lijkt erg in trek :P
• Het is een heel stuk drukker dan vroeger en het lijkt erop dat de kwaliteit van sommige reacties in de tech-fora minder goed is geworden. Er staat meer "zooi" tussen dan vroeger.

• De kwaliteit van het modsysteem op de FP is sterk verbeterd.
• Ook op de FP staat meer "zooi" dan vroeger, maar door het moderatiebeleid heb je er weinig last van.

Is het geen idee om een dergelijk moderatie systeem ook hier op het forum door te voeren? Ik kan me voorstellen dat er belangenverstrengeling kan ontstaan tussen reageren en modereren, maar wellicht kun je door (net als op de FP) mensen die eenmaal gereageerd hebben op een topic niet meer laten modden.

Je zou zelfs zo ver kunnen gaan mensen hun standaard lees-instellingen op -1 te zetten, zodat er in eerste instantie voor niemand reply's wegvallen in het forum.

Waarom:

Vooral om de doorzoekbaarheid en leesbaarheid van erg grote techtopics te verbeteren. Soms ben ik op zoek naar de oplossing van een probleem, of gewoonweg informatie en in de "Het grote XXX" topic moet je je dan toch door erg veel reacties heenworstelen.

Door de introductie van een moderatiesysteem zou je je view op +2 o.i.d. kunnen zetten, waardoor je een grotere kans hebt om posts te vinden die je vooruit helpen. Dit zou wat mij betreft de waarde van GoT als oplossingen/informatie "database" enorm kunnen vergroten :)

Ik ben erg benieuwd naar hoe de rest hier over denkt, hence het topic ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeef
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07:13
Een ander voordeel zou zijn dat je bepaalde posts met een X score hoger in de search zou kunnen katen uitkomen. Zoals je ziet : We denken hier dus wel eens over ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
zeef schreef op zondag 11 oktober 2009 @ 17:33:
Een ander voordeel zou zijn dat je bepaalde posts met een X score hoger in de search zou kunnen katen uitkomen. Zoals je ziet : We denken hier dus wel eens over ;)
Volgens mij kan ik erg goed leven met deze soort van insinuatie O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 13:04

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

Nadeel aan deze oplossing is dat discussie's uitblijven. Uiteraard is als je informatie nodig hebt en snel dan is zo'n systeem erg handig. Maar nadeel is dat de discussie weg dwaalt en topics vrij snel doodbloeden.

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Touchdomex schreef op zondag 11 oktober 2009 @ 17:36:
Nadeel aan deze oplossing is dat discussie's uitblijven. Uiteraard is als je informatie nodig hebt en snel dan is zo'n systeem erg handig. Maar nadeel is dat de discussie weg dwaalt en topics vrij snel doodbloeden.
Waarom zou de discussie uitblijven? Je moet gewoon anders modden dan op de FP. Bijvoorbeeld "offtopic" zal wat mij betreft minder streng moeten worden gehanteerd, je kan alle goeie vragen nog steeds beoordelen met een +1 en bijvoorbeeld de technisch oplossende antwoorden modden met +2. Op deze manier hebben gebruikers nog steeds de beloning van Karma door nuttig op het forum mee te doen, en wordt discussie dus niet ontmoedigt maar juist aangemoedigd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 13:04

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

Verwijderd schreef op zondag 11 oktober 2009 @ 17:43:
[...]

Waarom zou de discussie uitblijven? Je moet gewoon anders modden dan op de FP. Bijvoorbeeld "offtopic" zal wat mij betreft minder streng moeten worden gehanteerd, je kan alle goeie vragen nog steeds beoordelen met een +1 en bijvoorbeeld de technisch oplossende antwoorden modden met +2. Op deze manier hebben gebruikers nog steeds de beloning van Karma door nuttig op het forum mee te doen, en wordt discussie dus niet ontmoedigt maar juist aangemoedigd.
Ligt ook wel heel erg waar je post trouwens. Opzich zou dit systeem prima kunnen werken in de normale gebieden. Maar wat je ook hebt is de schaal waarop het forum werkt. Je hebt in verhouding tot de FP veel meer reactie's per onderwerp/topic.

Opzich in een groot aantal topicreeksen kan het perfect. Maar dan moet de topicreeks wel groot zijn. Anders zie ik imho de meerwaarde niet

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 11 oktober 2009 @ 17:30:
• Het is een heel stuk drukker dan vroeger en het lijkt erop dat de kwaliteit van sommige reacties in de tech-fora minder goed is geworden. Er staat meer "zooi" tussen dan vroeger.
Het gemiddeld aantal posts per maand is niet hoger dan drie jaar geleden.

Het enige waarvan ik de meerwaarde zie, is dat goede antwoorden hoger in de search terechtkomen en snel teruggevonden moeten kunnen worden in een thread. Dus alleen een knop 'dit is een mooi antwoord' bij elke post. Omlaag modden is niet handig op een discussieforum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowOnline
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 28-03-2023

YellowOnline

BEATI PAVPERES SPIRITV

Mja, ik opperde recent hetzelfde, maar een slot stond er zeer snel op: [Feature] Moderatiesysteem uitbreiden naar GoT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22-09 07:05
Jammer dat dat topic zo op slot is gegaan, maar dat zal vast door het forumdeel komen waarin het gepost is. Serveradmins bijten, oppassen daarzo :+

Ik kan overigens wel melden dat er aan het forum wordt gedacht. Op welke termijn en hoe en wat weet ik niet exact. Mede omdat ik niet weet hoeveel ik er überhaupt over kwijt mag in dit stadium. Onlangs, en zeer recentelijk weer in HWC, is er een discussie over geweest. Die gaan dan met name ook over de grote ervaringen topics zoals we die in CSL hebben...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Of, een beetje in de stijl van Experts-Exchange, dé oplossing voor een vraagstuk met een andere kleur laten markeren, alleen door de TS van dat topic. Scheelt wellicht ook wat scrollen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Maar dit is helemaal geen vraag&antwoord forum. Reacties kunnen offtopic zijn maar veel interessanter dan het probleem van de topicstarter. Hoe wil je dat allemaal gaan opvangen met een moderatiesysteem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21-09 23:01
Verwijderd schreef op zondag 11 oktober 2009 @ 18:56:
Maar dit is helemaal geen vraag&antwoord forum. Reacties kunnen offtopic zijn maar veel interessanter dan het probleem van de topicstarter. Hoe wil je dat allemaal gaan opvangen met een moderatiesysteem?
Niet, sowieso zijn fora mijns inziens ook helemaal geen plekken waar je zulk soort zaken wilt hebben. Ik denk dat het veel meer mensen wegjaagt dan dat het stimuleert om beter te gaan posten. Op de FP post ik bijvoorbeeld zo goed als nooit, grotendeels door het moderatiesysteem.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwiebus
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 05:50
Ik zie op het forum toch wel regelmatig reacties die kant nog wal raken, daar mag wat mij betreft wel paal en perk aan gesteld worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ten eerste vraag ik me af of mensen wel warmlopen om naast de FP óók nog eens op GOT te gaan lopen moderen. Ik in ieder geval niet. En moderatie werkt alleen als er voldoende moderators actief modereren zodat er een duidelijk gemiddelde ontstaat.

Ten tweede vraag ik me af waarom je zou willen moderen op GOT. Het lijkt me dat het doel is dat de "kwaliteit" omhoog gaat, maar het ontgaat me een beetje hoe je denkt dat moderatiescores aangeven daar duidelijk verandering in gaat brengen. Ik zie er zelf niet echt een incentive in omdat het toch niets verandert. Ik denk niet dat moderatiescores het juiste middel daarvoor is, want het zal de meeste gebruikers niets uitmaken.

Ten derde vraag ik me af of de bezoekers wil zitten te wachten op nog meer regulering. Nog méér regeltjes en scoring maakt het geheel niet meer toegankelijk er op.

Ten vierde zie ik het al snel gebeuren dat als je klaagt over je toestel in het Nokia N97 topic dat deze, vanwege het hoge gehalte fanboys, negatief beoordeeld zal worden - terwijl je best een goed punt kan hebben. Een niet N97-bezitter zal niet vaak rondkijken in dat topic - dus de fanboys hebben de overhand. Hetzelfde geldt overigens ook voor Linux en Windows: iedereen ziet zaken vanuit zijn eigen perspectief. Terwijl op de FP kom je wel alles tegen, op GoT lopen er vaak toch specifieke groepen rond in hun eigen draadjes zonder duidelijke outsiders die het wat nuchterder bekijken - zoals op de FP.

[ Voor 74% gewijzigd door Verwijderd op 11-10-2009 19:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09-09 13:58

NMe

Quia Ego Sic Dico.

kwiebus schreef op zondag 11 oktober 2009 @ 19:04:
Ik zie op het forum toch wel regelmatig reacties die kant nog wal raken, daar mag wat mij betreft wel paal en perk aan gesteld worden.
En zoals zeef al liet doorschemeren zijn we ons daarvan bewust en wordt er gewerkt aan een oplossing. Alleen is daar devtijd voor nodig, en tot die beschikbaar is (geweest) zal er verder geen uitspraak over gedaan worden ben ik bang. :)

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Modden op GoT lijkt me moeilijk. Offtopic reacties vind ik soms erg handig en vaak boeiend om te lezen. Maar echte rommelreacties zijn wel cluttering for the eye, ik denk dat weinig mensen het daarmee oneens zijn. Dus ik wil nog even de optie van Markeren als rommel opperen. Bij een score van -x valt de post weg.

En imo ook best een goed idee:
Exorcist schreef op zondag 11 oktober 2009 @ 18:46:
Of, een beetje in de stijl van Experts-Exchange, dé oplossing voor een vraagstuk met een andere kleur laten markeren, alleen door de TS van dat topic. Scheelt wellicht ook wat scrollen..
Uiteraard is dit geen vraag en antwoord forum maar als de TS de optie heeft om (meerdere) posts te markeren als waardevol, dan kan je bijvoorbeeld filteren op hele topic of waardevol.

Of ook voor iedereen een 'markeren als waardevol', bij een +x score krijgt ie een waardevol status (en markering/kleurtje).

Ik denk dat iedereen wel afentoe denkt van 'dit is rommel' of 'dit is waardevol.' Het maakt toch verder niet uit als het grootste deel van de posts gewoon 'neutraal' is.

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

Verwijderd schreef op zondag 11 oktober 2009 @ 17:30:
• De kwaliteit van het modsysteem op de FP is sterk verbeterd.
• Ook op de FP staat meer "zooi" dan vroeger, maar door het moderatiebeleid heb je er weinig last van.
Thanks. :) d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

kwiebus schreef op zondag 11 oktober 2009 @ 19:04:
Wat mij betreft mag je daar gewoon ook op reageren en zeggen dat het onzin is, waarbij je ook aangeeft waarom dat zo is (en het uiteraard netjes doen ;)).
Daar hebben we niet echt een moderatiesysteem voor nodig, maar kan wel aangegeven worden dat iets onzin is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warp
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 11 oktober 2009 @ 19:07:
Ten eerste vraag ik me af of mensen wel warmlopen om naast de FP óók nog eens op GOT te gaan lopen moderen. Ik in ieder geval niet. En moderatie werkt alleen als er voldoende moderators actief modereren zodat er een duidelijk gemiddelde ontstaat.

Ten tweede vraag ik me af waarom je zou willen moderen op GOT. Het lijkt me dat het doel is dat de "kwaliteit" omhoog gaat, maar het ontgaat me een beetje hoe je denkt dat moderatiescores aangeven daar duidelijk verandering in gaat brengen. Ik zie er zelf niet echt een incentive in omdat het toch niets verandert. Ik denk niet dat moderatiescores het juiste middel daarvoor is, want het zal de meeste gebruikers niets uitmaken.

Ten derde vraag ik me af of de bezoekers wil zitten te wachten op nog meer regulering. Nog méér regeltjes en scoring maakt het geheel niet meer toegankelijk er op.

Ten vierde zie ik het al snel gebeuren dat als je klaagt over je toestel in het Nokia N97 topic dat deze, vanwege het hoge gehalte fanboys, negatief beoordeeld zal worden - terwijl je best een goed punt kan hebben. Een niet N97-bezitter zal niet vaak rondkijken in dat topic - dus de fanboys hebben de overhand. Hetzelfde geldt overigens ook voor Linux en Windows: iedereen ziet zaken vanuit zijn eigen perspectief. Terwijl op de FP kom je wel alles tegen, op GoT lopen er vaak toch specifieke groepen rond in hun eigen draadjes zonder duidelijke outsiders die het wat nuchterder bekijken - zoals op de FP.
Ik ben het roerend met bovenstaande punten eens.
Pagina: 1