Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• YopY
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06-11 13:47
Hey tweakerts,

Ik ben een programmeur slash webdeveloper, werk fulltime voor een bedrijf hoofdzakelijk als technisch persoon, applicatiebeheerder voor het CMS, programmeur, dat soort dingen, en recent ben ik benaderd door iemand die ik dat vertelde, en die me gevraagd heeft om een website voor hem te bouwen voor zijn nieuwe bedrijf.

Nu vraagt hij me echter wat ik ervoor wil hebben, en hier zit hem het probleem: Ik heb geen flauw idee.

De werkzaamheden zijn het opzetten van een website met wat informatie, een gebruikerslogin (waar de gegevens van de gebruiker beheerd kunnen worden zoals adres e.d.), en natuurlijk het ontwerp van de site.

Ik heb voor mezelf al besloten om dit gewoon in elkaar te klikken dmv een CMS, waarschijnlijk Joomla. Het zal tientallen uren kosten om zoiets zelf in elkaar te prutsen, en ook al zou ik dat best kunnen, het is in dit geval gewoon niet logisch, en het zal niks toevoegen.

M'n grootste probleem is nu een schatting te maken van hoe lang het zal duren. Het installeren en instellen van Joomla zal in verhouding niet zoveel tijd kosten, dat is in een middagje wel grotendeels klaar (met wat extra tijd voor de puntjes op de I). Het webdesign zelf heb ik echter geen idee van - zelf heb ik tot nu toe alleen wat ervaring met het CSS-en van het ontwerp van iemand anders, en dat was op zich in een middagje klaar.

Dus ik zit een beetje klem, en heb een aantal vraagjes:

* Wat ben ik waard? Heb tot nu toe circa 5 jaar ervaring met websites beheren, af en toe inregelen en ontwerpen (heb dat 2 of 3 keer gedaan zonder grote problemen), kan goed html / css, kan goed programmeren in allerlei talen, etc.

* Hoe lang duurt zoiets? Als ik zeg '20 uur', ben ik dan optimistisch? Pessimistisch? Hoeveel marges zou ik aan moeten houden?

* Hoeveel zou het kosten? De opdrachtgever heeft nu zoiets van een prijs voor de hele klus. Zelf zit ik met 500 euro in m'n hoofd, maar is dat te veel? Te weinig? Precies goed?

* Deze klus is wel 'boven de tafel', dus eventuele belastingen en dergelijke moet wel rekening mee gehouden worden. Als het goed is kan ik dit gewoon opgeven bij de belasting als freelancewerk? Extra inkomsten? Zitten hier nog dingen bij waar ik op moet letten?

* Gaan jullie me slaan omdat ik domme vragen stel? :+

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Controleer ook even of het volgens je contract mag om dit soort dingen naast je werk te doen. In mijn contract staat namelijk van niet.

i5-14600K | 32GB DDR5-6000 | RTX 5070 - MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512

• Kettrick
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12:21

Kettrick

Rantmeister!

Hoeveel denk je er zelf aan over te houden als je de beste man 500 euro in rekening brengt ? :), reken daar eens wat belasting over en je houdt misschien netto 300 over ( natte vinger werk ).

Als je uitgaat van 300 euro netto, gedeeld door 20 uren zit je op 15 euro per uur. Ik weet niet wat de AH tegenwoordig betaald, maar volgens mij scheelt het niet vee :+. Je mag dus gerust wat hoger gaan zitten.

Voor een normale site zonder te veel fratsen kan je gerust tussen de 1000 en 2000 euro vragen, beetje afhankelijk van de vormgeving en het aantal pagina's, navigatieniveau's e.d.

Let er overigens op dat je geen BTW mag verrekenen als je geen onderneming hebt, verder kan je gewoon een factuur sturen en dit met je IB meenemen.

Verwijderd

RoeLz schreef op zaterdag 10 oktober 2009 @ 23:21:
Hoeveel denk je er zelf aan over te houden als je de beste man 500 euro in rekening brengt ? :), reken daar eens wat belasting over en je houdt misschien netto 300 over ( natte vinger werk ).
Maak daar waarschijnlijk maar <250 van :) je betaalt ongeveer 43% loonbelasting (neem ik voor het gemak even aan) + 7% zvwbijdrage + bijkomende kosten (reiskosten, stroom, etc). :) Ik reken altijd alles om naar netto lonen en dan weet je gelijk waarom brutolonen ex btw zo "hoog" zijn :)

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 11-10-2009 02:18 ]

• YopY
Hm, dat klinkt allemaal aannemelijk. Ik zal mijn contract er even bijpakken om te kijken of het toegestaan is. Maar als daar verder niks over in staat, zijn er nog andere wetten en dergelijke die ermee te maken hebben?

• dottie
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 05-01-2021
YopY schreef op zondag 11 oktober 2009 @ 15:32:
knipMaar als daar verder niks over in staat, zijn er nog andere wetten en dergelijke die ermee te maken hebben?
Ja, maak vooraf bij de opdrachtgever duidelijk kenbaar dat je geen onderneming hebt en dus geen BTW rekent. Bij mij zorgde dit nl. een keer voor problemen (waarna ik me heb ingeschreven omdat het toch wel om substantiele bedragen ging dat ik de opdracht niet wilde laten schieten).

Wat betreft uurtarief moet je een keertje andersom gaan tellen. Kijk nou eens niet wat jij ervoor zou willen hebben, maar de ander eraan zou willen besteden. Vaak kom je dan wat hoger uit zonder dat je een ontevreden opdrachtgever hebt. Hij wil met zijn website immers geld gaan verdienen en kan (vaak) geen inschatting maken hoeveel uren jij ermee kwijt zult zijn.

Spreek goed af wat wèl en wat niet onder het vaste bedrag valt, anders is dat het meest voor de hand liggende punt waarmee je de boot in kan gaan.

• Kettrick
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12:21

Kettrick

Rantmeister!

dottie schreef op zondag 11 oktober 2009 @ 15:57:
[...]
Spreek goed af wat wèl en wat niet onder het vaste bedrag valt, anders is dat het meest voor de hand liggende punt waarmee je de boot in kan gaan.
Inderdaad, zelfs bij bekende gaat het anders een enorm lang verhaal worden en zit je tot sint juttemis kleine dingen toe te voegen omdat de klant gedacht had dat dat er bij zat -O-

Gewoon een klein concreet document opstellen, waar je samen doorheen loopt. Wees ook niet bang om voor meerwerk wat daar uit komt meer uren te schrijven, je bent er immers langer mee bezig :P.

• André
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19-11 11:08

André

Analytics dude

• YopY
Oké, bedankt voor de adviezen. Ik ben op mijn werk ook min of meer bezig met hetzelfde werk (websites inregelen, min het daadwerkelijke design / CSS werk (afgezien van wat onderhoud / bugfixes), dus zelf had ik ook al door dat er veel tijd in het afronden zit. De 80 / 20 regel zal misschien niet helemaal van toepassing zijn, maar het komt wel in de buurt.

Sowieso zal ik een soort van offerte in elkaar schroeven waar instaat waar voor betaald wordt - opzet, design, en waarschijnlijk een X-aantal uren support en dergelijke, maar voor toekomstige aanpassingen zal een ander contract opgesteld moeten worden - X bedrag voor Y aantal uren, waarbij hij altijd kan bellen of wat dan ook voor bepaalde zaken (mits ze buiten het eerste contract vallen).

Ik zal eens op zoek gaan naar een standaardcontract, die evt. aanpassen. Of hebben jullie toevallig een link naar een goeie?

Geen BTW, check. Recente topics lezen... check over een paar minuutjes :). Nogmaals bedankt voor jullie advies! *O*
Pagina: 1