Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• [object Object]
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 19-11 17:14
Hallo beste Tweakers!

Gisteren heb ik in opdracht van een ver schoon-familielid een website afgerond. Deze website is gemaakt in HTML, CSS, jQuery en bestaat uit valid qua code. Daarnaast heb ik het geheel getest in verschillende web-browsers. De 'klanten' hadden eerst een CMS (Joomla), maar vonden dit te ingewikkeld aangezien ze echt niet met computers om kunnen gaan.

Nou is de website dus af, en hier vang ik geld voor. Het probleem is nu dat ze willen dat ik eens in de zoveel tijd een aanpassing doe en ik niet weet wat redelijk is om te vragen voor zoiets. Omdat ze geen CMS wilden heb ik alles in HTML gemaakt. Mocht er een aanpassing zijn dan moet ik die uitvoeren, of iemand anders met voldoende kennis van HTML, CSS en eventueel jQuery.

Zelf zat ik te denken aan een onderhoudscontract, maar daar willen ze niet aan. Ik heb beloten per uur te gaan werken, en daar zijn ze akkoord mee gegaan. Nu alleen de vraag: wat wordt het uurloon?
Na wat rondvraag bij verschillende webdesignbedrijven komt het uurloon gemiddeld op 45 euro per uur.

Is dat een reëel bedrag voor HTML, CSS, jQuery, content schrijven en eventueel beeldbewerking?
Wat rekenen jullie voor iets dergelijks? Ik wil niet te duur overkomen, maar als ze constant met aanpassingen komen (wat ik al zie gebeuren) wil ik er wel voldoende geld voor vangen. Voor 30 euro per uur ben ik ook tevreden, maar kan ik zelfs dat bedrag wel van ze vragen?

In the beginning, the universe was created. This made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move.

• macciez
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 05-09 20:31
Waarom vraag je niet gewoon die 45E, vinden ze het te duur zullen ze het wel zeggen. Neem anders een kopietje mee, wat webdesigners algemeen per uur vragen, zodat je kan aantonen, dat 45E helemaal niet zo duur is. (ook als is het waarschijnlijk alleen nieuwe tekst inkloppen)

Do what you love, do it often

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Als je dat soort prijzen gaat vragen loont het al wel snel om het wit te doen, klanten willen dit niet vaak zwart betalen is mijn ervaring.

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13:45
Daarnaast is 45 euro per uur om wat tekst te (her)schrijven en ver-HTML-en erg ruim

Die opdrachtgever is niet snugger: van een CMS waar ze niet mee om kunnen gaan gaan ze naar een andere oplossing waar ze niet mee om kunnen gaan, maar wel vastzitten aan een enkel persoon die de hoofdprijs vraagt voor (redactie)werk dat schijnbaar ook door iemand anders in het oude CMS voor 15 euro/uur gedaan kan worden :P

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Tsja, leuke vorm van vendor lock-in zullen we maar zeggen he ;).

Het mooiste is wel dat de klant er mischien nog blij mee is ook.

• André
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19-11 11:08

André

Analytics dude

45 per uur is niets voor een bedrijf, ik zou het daar dus op houden. Door het iets duurder te houden voorkom je ook dat ze voor elk wissewasje bij je komen. En je moet je niet schuldig voelen een aardig uurloon te vragen, dat is gewoon zaken doen. En reken in dat uurloon alles van het openen van de benodigde programma's, het inlezen van de mail, het verwerken van de opdracht, het uploaden, het sluiten, de administratie en de uiteindelijk terugkoppeling. Vaak ga je alleen het daadwerkelijke HTML'en als uren rekenen ;)

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Tsja, anderzijds is een beetje HTMLen, ook als je de bijkomende kosten meerekent niet duur.
En dan vind ik 45E wel erg riant.

Ik vraag ook zoiets voor mijn diensten maar doe dan vaak wel even wat meer (en met een diploma).

Verwijderd

Als je het wit doet, gaat daar weer een zooi belasting van af he...
45e vind ik helemaal niet gek. Laat ze het zelf doen. Oh, nee, kunnen ze niet.

De schilder betalen ze ook zo 50e per uur en de automonteur idem dito, waarom jou dan niet?

• macciez
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 05-09 20:31
Boudewijn schreef op dinsdag 11 augustus 2009 @ 11:49:
Tsja, anderzijds is een beetje HTMLen, ook als je de bijkomende kosten meerekent niet duur.
Naja, hij wil ook gaan programmeren daarvoor (JQuery), content schrijven en misschien bedenken en beeldbewerking. Waarschijnlijk wordt het alleen nieuwe teksten in de HTML drukken, maar toch.

Do what you love, do it often

Verwijderd

macciez schreef op dinsdag 11 augustus 2009 @ 11:53:
[...]

Naja, hij wil ook gaan programmeren daarvoor (JQuery), content schrijven en misschien bedenken en beeldbewerking. Waarschijnlijk wordt het alleen nieuwe teksten in de HTML drukken, maar toch.
Precies, er komen ook zeker vragen "kan dit en dat en zus en zo ook zoooooooooo?"
En dan moet er wel gedev'd worden.

Ik snap trouwens niet dat ze van een CMS zijn afgestapt, maar dat terzijde.

• [object Object]
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 19-11 17:14
Bedankt voor alle snelle reacties!

Ik heb een afspraak gemaakt om morgen bij de mensen langs te gaan. Ik houd het op 45 euro, nav. de bovenstaande reacties.
Waar ik geen rekening mee gehouden heb bij het posten van dit topic is dat ze vaak bellen (heb het net alweer gemerkt), en ze dan meteen willen dat ik antwoord geef of iets zo snel mogelijk aanpas. Dat kost natuurlijk ook tijd.

Grappig hoeveel tijd er ongemerkt doorheen gaat als je zo bezig bent met een website.

Ik hoor wel wat ze van mijn 45 euro vinden,
nogmaals bedankt voor de reacties! _/-\o_

In the beginning, the universe was created. This made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move.

Verwijderd

Waarom heb je het zelf eigenlijk niet met een CMS onderhoudbaar gemaakt? De klant wil blijkbaar niets te maken hebben met het onderhoud, dus waarom maak je het voor jezelf lastiger door geen CMS te gebruiken?

Verwijderd

Als ze teveel druk zetten om aanpassingen snel door te voeren kan je ook nadenken over een spoedtarief van 90 euro ;)

• sanderb
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14:25
Als ze het te duur vinden ga je desnoods op 25 euro zitten, maar breng je voor elk uur dat je werkt 2 uur in rekening..
Dit soort discussies zijn vaak onzinnig. De klant heeft immers totaal geen zicht op de hoeveelheid werk die een aanpassing kost.
Als je te laag gaat zitten met je prijs, reken er dan maar op dat je te pas en te onpas gevraagd wordt "even snel" een aanpassing te doen. Geen idee hoe serieus je met dit werk bezig bent, maar als je het maar een beetje erbij doet kan het aardig oplopen qua tijd die je kwijt bent en tegenvallen wat je ervoor betaald krijgt.

" A common mistake that people make when trying to design something completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools. " - Douglas Noel Adams

• Duroth
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 27-04-2016

Duroth

No rest for the tweaked

Boudewijn schreef op dinsdag 11 augustus 2009 @ 11:49:

Ik vraag ook zoiets voor mijn diensten maar doe dan vaak wel even wat meer (en met een diploma).
Het gaat er niet om waarvoor ze je inhuren. Jouw prijs hoort gewoon gelijk te blijven. Als ze 45 euro echt te duur vinden voor een uurtje tekst kloppen, zijn ze toch vrij een goedkopere partij te zoeken? ;)
Pagina: 1