VERINGTENTJE schreef op zaterdag 07 november 2009 @ 14:04:
[...]
Verrek, je hebt gelijk. Het is dan ook al een aantal dagen geleden dat ik voor het laatst in de schoolbanken zat.

Is dit in de laatste jaren veranderd dan, want ik weet nog goed dat mijn leraar Nederlands bijna een hartklepverzuring kreeg als ik na 'een aantal' een meervoudig woord schreef/zei?
Hmmmmzz.... lastige vraag. Een exact antwoord moet ik je schuldig blijven, maar in de
uitleg van Onze Taal zie je staan: 'Een aantal is dus, samen met een paar vergelijkbare woorden, op weg een onbepaald telwoord te worden.' Daarmee zou de meervoudsvorm correcter worden, terwijl vroeger '(een) aantal' kennelijk meer simpelweg als zelfstandig naamwoord werd gezien, en dan is het uiteraard enkelvoud. Twee punten om te onthouden: 1. de enkelvoudsvorm is, voor zover ik weet, altijd goed te verdedigen, de meervoudsvorm niet, dus de enkelvoudsvorm is 'veiliger'; 2. Wil je de hele discussie vermijden, vermijd dan 'een aantal' en vervang het door bijvoorbeeld 'enkele'
Grappig is dat dezelfde discussie in het Engelse taalgebied bestaat, waar men zich
afvraagt wat het getal is van 'a number of...'
robvanwijk, dank; foutjes gefikst