Toon posts:

Moederbord + CPU voor DIY Ubuntu NAS

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal,

Van een Antec NSK6580 zou ik graag een NAS maken, waar ik (uiteindelijk) 5 of 6 HDD's kwijt wil. Het apparaat gaat als NAS dienen, op Ubuntu server en Squeezeserver draaien. Ik zoek een goede balans tussen performance en verbruik. In ieder geval moet het sneller dan de standaard NASsen met een 270 Atom. Grafisch dus geen eisen.

Eisen: 6x SATA, Gigabit LAN + Ubuntu 9.04 ondersteuning, WOL is ook fijn. Nu wordt dit mijn eerste echte zelfbouw machine, dus ik zoek een tip voor een moederboard en processor (en koeler?).

Ik had zelf zitten kijken naar een Intel Desktop Board DP43TF (EUR 70) + Intel Celeron E3200 (EUR 40). Is dat wat? Liever nog wat lager verbruik dan dat. AMD?

Alle suggesties zijn welkom!

Ralph

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 12:14
waarom niet een E5200 ofzo, die zijn volgens mij zuiniger dan een Celeron.

Ik heb hier een P5N-MX met 1 stripje van 2GB DDR2 667Mhz, en een Pentium E5200, een WD10EADS, en nog een WD3200AAKS, en dat trekt idle ongeveer 44 Watt (gemeten met een Cresta verbruiksmeter)

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11:14
Lees onderstaande topics even door, staan al erg veel suggesties qua mb en cpu in:

Nieuwe Zuinige Server (discussie)
Het grote DIY RAID NAS topic deel 3

Verwijderd

gigabyte 740G+Sempron 140

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22-12-2025

AlexanderB

7800 rpm

kijk eens in het zuinige server topic onder CSL :) (ow, Nielson was me al voor)

zelf trouwens een amd 4050E en een Jetway NC62K (m-itx) bord. cpu heb ik voor 35 incl shipping van ebay gehaald, word al niet meer verkocht, en bord is redelijk duur (+/- 100 euro) maar dat komt omdat ie zo klein is, een willekeurig 740G of GF8200 bord voldoet en is zuinig. en zoals boven me, als alternatief de sempron 140 of een van de andere nieuwe zuinige processoren.

als je ff atom niet meetelt (die heeft imo n beetje weinig power, krijgt waarschijnlijk gbit niet vol) is AMD het goedkoopst en net zo zuinig/zuiniger..