Anoniem: 82384 schreef op dinsdag 01 december 2009 @ 23:25:
Qua instellingen ben ik in ieder geval weer terug bij af. Volgens mij was het beeldmateriaal waar ik ontevreden over was qua kleur sowieso al erg overdreven, en dat helpt natuurlijk niet bij de calibratie. Ik heb nu de tint weer op 'normaal' staan, en de kleur optie op 50 wat volgens mij gemiddeld toch beter uitpakt dan mijn eigen pogingen tot zover.
Mijn methode van instellen:
Neem een goed studio-beeld van Nederland 1, 2 of 3 HD (bijv. De Wereld Draait Door of Pauw & Witteman), wacht tot er een gezicht in full close-up komt en zet dan het beeld stil (als je tenminste een HD-PVR hebt

).
Begin nu met de instelling "Cinema" aangezien deze het meest natuurlijk overkomt ("zoals de regisseur het bedoeld heeft") en werk vanaf daar verder.
Vooral bij de Gewenste Tint instellingen moet je gewoon flink spelen met alle vijf de waardes. Het beste werkt het door elke instelling overdreven hoog en laag te zetten zodat je kunt zien wat er met het beeld gebeurt. Gebruik deze instellingen om een zo natuurlijk mogelijke huidskleur te krijgen van de eerder genoemde close-up.
Een andere tip is om ervoor te zorgen dat de kleur wit er zo natuurlijk mogelijk uitziet (dus niet te geel en niet te blauw). Dit regel je met de "White point blue" instelling van de Gewenste Tint.
Mijn huidige instellingen voor digitale TV (via een Cisco 8455DVB):
Lichtsensor: UIT (belangrijk, anders klopt onderstaande contrast-instelling niet!)
Contrast: 58
Helderheid: 48
Kleur: 49
Scherpte: 3
Ruisreductie: UIT
Gewenste Tint: 92, 98, 104, 4, 8
HDNM: UIT
Geavanceerde scherpte: AAN
Dynamisch contrast: Minimum
Dynamische achtergrondverlichting: Optimaal beeld
MPEG artefact-reductie: AAN
Kleurverbetering: UIT
En de instellingen voor blu-ray en ander HD-materiaal (Gewenste Tint is niet per input in te stellen, dus die blijft gelijk):
Contrast: 62
Helderheid: 50
Kleur: 49
Scherpte: 2
Ruisreductie: UIT
HDNM: UIT
Geavanceerde scherpte: AAN
Dynamisch contrast: Minimum
Dynamische achtergrondverlichting: Optimaal beeld
MPEG artefact-reductie: UIT
Kleurverbetering: UIT
En ja, HDNM heb ik uitstaan. Het ziet er op zich mooi uit, maar ik kan niet wennen aan het effect (was bij m'n vorige TV ook al zo). Je levert iets aan bewegingsscherpte in, maar voor mij is het beeld toch natuurlijker.
Ik heb overigens een 40PFL9704H.
[
Voor 0% gewijzigd door
Mr Magic op 02-12-2009 16:19
. Reden: White point blue aangepast van 114 naar 104 ]