@Flieger
Een kleine aanvulling op wat burgt al gemeld heeft.
Er zijn 2 versies van backlight bij een lcd paneel.
Een is gebaseerd op licht vanaf de zijkant(en) dat dan door een soort prisma over de hele oppervlakte verdeelt. Deze wordt doorgaans EDGE backlight genoemd. Dit komt soms ook bij schermen met een CCFL backlight voor, maar dan vooral bij kleine beeldschermen zoals laptops of telefoons.
De andere versie heeft de leds letterlijk direct achter het paneel zoals dat doorgaans ook bij tv's met CCFL het geval is. Volgens mij wordt dit type oa door Sharp als "full-led" genoemd.
Die naam zou bij mij de indruk wekken dat elke pixel zijn eigen ledje zou hebben, dus 1920x1080 ledjes. Dit is er (nog) niet. Ik verwacht ook niet dat dit er komen gaat.
Van OLED wordt al jaren geroepen dat dit het nieuwe tv verhaal wordt. Op dit moment is het echter pas zover dat er 2 modellen op de markt zijn. 1 daarvan is een 11" Sony die de laatste keer dat ik keek iets van € 2500,- als vanaf prijs had.
Het andere model is iets van 15" en is meen ik niet in Europa te krijgen, merk weet ik even niet meer.
Het zal ongetwijfeld ooit komen dat ook grotere schermen op de thuis markt verkrijgbaar worden, maar wanneer....
De levensduur van led's is denk ik niet je grootste zorgen punt. De paneel levensduur van een plasma, een lcd met ccfl en een lcd met led ligt allen behoorlijk dicht bij elkaar. Plasma heeft doorgaans de langste levensduur. Belangrijk hierbij is wel de juiste afstelling.
De overige onderdelen van de tv zullen het vermoedelijk echter eerder begeven. Door de RoHS regels, het zoveel mogelijk vermijden van bepaalde schadelijke stoffen, zorgen namelijk voor mindere kwaliteit op andere vlakken, zoals printplaten en soldeer verbindingen. Het gevolg is dat deze het eerder dan voorheen zullen begeven.
Deze RoHS regels zijn zoals zo vaak overigens behoorlijk creatief. Ze verbieden alleen de voor vele mensen bekende ongezonde dingen. Zo mogen bepaalde chloor verbindingen en broom verbindingen niet meer omdat halogenen bij verbranding een broeikas gas effect hebben. fluor dat ook tot die zelfde groep halogenen behoort en het zelfde broeikas gas effect heeft mag gewoon nog wel en wordt ook gewoon tijdens de productie gebruikt. Tin-Lood mag niet, maar heel wat alternatieve soldeer opties zijn net zo slecht maar mogen gewoon wel. Maar goed dat is een heel andere discussie die niet in de topic thuis hoort.
Iets waar je wel nog voor moet oppassen is het CI+ verhaal.
Momenteel werkt dit officieel op de Philips toestellen nog niet. Philips is er samen met Ziggo mee bezig om het goed werkend te krijgen.
Op het
ziggo forum is een apart topic hierover.
Daarin is oa het volgende te vinden: (bij gebruik van de via dat topic op te vragen speciale firmware voor de 9000 serie).
Overzicht bevindigen:- crash > reboot
- Now/Next balk nog steeds niet zichtbaar tijdens zappen( wordt niet meer ondersteund door Philips, alleen nog via i)
- melding "undefined" / OSD nog steeds "Undefined
- epg, extra informatie opvragen duurt erg lang
- ned1 HD naar Ned2 HD via P+ geen beeld,
- [blue]ondertiteling verdwijnt circa 10 sec na instellen volume[blue]
- [blue]hidden zender alleen via herinstallatie weer terug te halen[blue]
- Klok en ondertiteling samen in beeld werkt ook niet
- authenticatie verdwijnt niet vanzelf
- ere divisie live 1/2/3/4 geven continu blokstrepen
- achter de EPG zit geen geluid van het kanaal
- geen datum in EPG scherm (zit in achtergrondscherm verwerkt)
- Als ik op nettv klik en dan binnen 2 sec weer hierop klik wordt de zender zwart en krijg ik de melding gecodeerd programma
- geen ttx pagina cache
- boottime
- preview verlopen
- soms kortstondig pincode ingeven (niet geconfigureerd)
Philips wil de volgende punten handhaven (niet aanpassen):
2, 4, 8, 11, 14, 15.
Andere punten zijn in onderzoek.
Caiway gebruikt dezelfde techniek als Ziggo. De werking zal dus hetzelfde zijn. Het enige verschil is dat CAIWAY de basis zenders niet codeerd waardoor de cam voor die niet perse nodig zal zijn, maar de werking zal nog altijd niet ideaal zijn.