Arrandale notebooks gaan wel in je budget vallen in ieder geval. In mijn optiek is wachten wel zinvol voor die extra rekenkracht en DX11 ondersteuning.Verwijderd schreef op woensdag 23 december 2009 @ 12:38:
Hey Genetx,
Super, dank je wel voor de pricewatch met filter.. erg zinvol! ik zag dat de HP DV7-3030ed er ook weer bij stond, terwijl ik gehoord heb dat de CPU daarvan niet zo goed is als een Intel C2D? Ik kan zeker wat met je tips en ga nog eens rondkijken. (Ik was eigenlijk een beetje verliefd op die 3030ED geraakt tot ik gewaarschuwd werd voor de AMD die er in zit)...
Zou het nog een idee zijn om te wachten tot de eerder genoemde ´Arrendale´ processoren wat beter beschikbaar komen, of gaat dat ver buiten mijn budget vallen? Ik wil het allerliefst morgen een nieuwe laptop, maar ik wil ´m natuurlijk ook graag up to date hebben... zodat ik er wat langer mee kan doen wellicht... en ben bereid om daar wel even op te wachten, hoor!
Groet´n
~Rita~
Hallo beste mensen,
ik wil in januari een nieuwe latop aanschaffen.
Momenteel draaif mijn kast op een 1,8 ghz dualcore met 1,5gb ram en een nvidea xfx 210.
dus bijna alles is een upgrade.
Budget rond de 900 euro.
eisen:
- Moet te koop zijn bij zaken als bcc / mediamarkt etc (werk bij mm dus persooneelskorting vandaar)
- ik sluit er een 2de monitor op aan zodat ik 2 dingen te gelijk kan doen ( meerdere internet pagina / office ).
- moet goed genoeg zijn om nieuwe games op te spelen , vooral wow en cod: mw 2.
- waar ik nu voraal naar zit te kijken is 2-2,2 ghz dual core.(beetje in de goede richting ?)
- minimaal 4gb ram
- minimaal nvidia 240 / ati hd 4650 ?
- minimaal 320gb schijf liefst 500 of meer , ik koop er toch een 1,5tb externe 3,5 hdd bij
- hij blijft bijna altijd op me bureau staan , heel af en toe een keer mee naar school maar daar blijft het ook bij .dus gewicht en scherm grote maakt mij niks uit , ( al vond ik die 18,4 inch 4,1kg acer ook wel leuke specs hebben)
- blue ray, hd scherm etc is leuk als het erbij zit , maar is denk ik toch wel buiten budget.
Deze heb ik tot nu toe gevonden die mij wel redelijk goed lijken.
[url=http://http://www.laptopshop.nl/product/79199/category-1561-laptops/acer-aspire-7738g-664g100mn.html]Acer Aspire 7738G-664G100MN[/url]
Processor 2,2 GHz Intel Core 2 Duo T6600
Werkgeheugen 4 GB DDR3
Harde schijf 1 TB (2 x 500 GB)
Beeldscherm 17,3 inch met 1600 x 900 resolutie en LED-verlichting
Besturingssysteem MS Windows 7 Home Premium 64-bit
Type videokaart GT 240M
Toshiba Satellite L555-10T
Processor Intel Core 2 Duo T6600 (2,2 GHz)
Werkgeheugen 6 GB
Harde schijf 500 GB
Beeldscherm 17,3 inch met 1600 x 900 resolutie
Besturingssysteem Microsoft Windows 7 Home Premium (64 bit)
Type videokaart ATI Mobility Radeon HD4650
Zit ik een beetje in de goede richting te zoeken of niet ?.
Kwa uiterlijk ben ik wel in voor alles, je went er wel aan
.
iemand anders nog goede laptops die in dit rijtje kunnen passen kwa specs?
Hopelijk komt die mooie asus lijn uit in begin januari dan heb ik daar ook nog keuze uit
(begin tot mid jan koop ik laptop namelijk)
ik wil in januari een nieuwe latop aanschaffen.
Momenteel draaif mijn kast op een 1,8 ghz dualcore met 1,5gb ram en een nvidea xfx 210.
dus bijna alles is een upgrade.
Budget rond de 900 euro.
eisen:
- Moet te koop zijn bij zaken als bcc / mediamarkt etc (werk bij mm dus persooneelskorting vandaar)
- ik sluit er een 2de monitor op aan zodat ik 2 dingen te gelijk kan doen ( meerdere internet pagina / office ).
- moet goed genoeg zijn om nieuwe games op te spelen , vooral wow en cod: mw 2.
- waar ik nu voraal naar zit te kijken is 2-2,2 ghz dual core.(beetje in de goede richting ?)
- minimaal 4gb ram
- minimaal nvidia 240 / ati hd 4650 ?
- minimaal 320gb schijf liefst 500 of meer , ik koop er toch een 1,5tb externe 3,5 hdd bij
- hij blijft bijna altijd op me bureau staan , heel af en toe een keer mee naar school maar daar blijft het ook bij .dus gewicht en scherm grote maakt mij niks uit , ( al vond ik die 18,4 inch 4,1kg acer ook wel leuke specs hebben)
- blue ray, hd scherm etc is leuk als het erbij zit , maar is denk ik toch wel buiten budget.
Deze heb ik tot nu toe gevonden die mij wel redelijk goed lijken.
[url=http://http://www.laptopshop.nl/product/79199/category-1561-laptops/acer-aspire-7738g-664g100mn.html]Acer Aspire 7738G-664G100MN[/url]
Processor 2,2 GHz Intel Core 2 Duo T6600
Werkgeheugen 4 GB DDR3
Harde schijf 1 TB (2 x 500 GB)
Beeldscherm 17,3 inch met 1600 x 900 resolutie en LED-verlichting
Besturingssysteem MS Windows 7 Home Premium 64-bit
Type videokaart GT 240M
Toshiba Satellite L555-10T
Processor Intel Core 2 Duo T6600 (2,2 GHz)
Werkgeheugen 6 GB
Harde schijf 500 GB
Beeldscherm 17,3 inch met 1600 x 900 resolutie
Besturingssysteem Microsoft Windows 7 Home Premium (64 bit)
Type videokaart ATI Mobility Radeon HD4650
Zit ik een beetje in de goede richting te zoeken of niet ?.
Kwa uiterlijk ben ik wel in voor alles, je went er wel aan
iemand anders nog goede laptops die in dit rijtje kunnen passen kwa specs?
Hopelijk komt die mooie asus lijn uit in begin januari dan heb ik daar ook nog keuze uit
[ Voor 8% gewijzigd door krijgsmans op 23-12-2009 15:38 ]
--I reject the reality and substituted my own-- -- ADAM SAVAGE--
Hallo,
ik wil een laptop aanschaffen die voornamelijk als desktop replacement neergezet zal worden maar ook op schoot gebruikt moet kunnen worden. De laptop moet wel minstens een jaar of 3 meegaan voor de basistaken en natuurlijk allround alles kunnen doen. ik zoek dus in ieder geval een laptop met dedicated videokaart voor net dat beetje extra. Nou zijn er een tweetal opties (natuurlijk zijn suggesties welkom), namelijk de volgende:
- Sony Vaio VGN-NW21EF/S (ik vind de resolutie een beetje zielig)
- Dell Studio 17 3e in de rij (betere resolutie, maar mogelijk lange levertijd, ivm doel van aanschaf, een verjaardag is dat wat jammer, maargoed, als het prestatieverschil enorm is is er geen twijfel over mogelijk en wordt het gewoon wachten)
- evt suggesties zoals gezegd dus welkom.
budget is rond 550euro, zeker niet veel meer, de sony is dus eigenlijk wel te duur.
ik wil een laptop aanschaffen die voornamelijk als desktop replacement neergezet zal worden maar ook op schoot gebruikt moet kunnen worden. De laptop moet wel minstens een jaar of 3 meegaan voor de basistaken en natuurlijk allround alles kunnen doen. ik zoek dus in ieder geval een laptop met dedicated videokaart voor net dat beetje extra. Nou zijn er een tweetal opties (natuurlijk zijn suggesties welkom), namelijk de volgende:
- Sony Vaio VGN-NW21EF/S (ik vind de resolutie een beetje zielig)
- Dell Studio 17 3e in de rij (betere resolutie, maar mogelijk lange levertijd, ivm doel van aanschaf, een verjaardag is dat wat jammer, maargoed, als het prestatieverschil enorm is is er geen twijfel over mogelijk en wordt het gewoon wachten)
- evt suggesties zoals gezegd dus welkom.
budget is rond 550euro, zeker niet veel meer, de sony is dus eigenlijk wel te duur.
[ Voor 3% gewijzigd door THID op 23-12-2009 19:14 ]
In dat segement is de Studio 17 wel de beste keuze met de HD4650. Als je 15,6" neemt heb je nog 2 alternatieven:
pricewatch: Packard Bell Easynote TJ65-CU-225
pricewatch: Acer Aspire 5738G-664G50MN
pricewatch: Packard Bell Easynote TJ65-CU-225
pricewatch: Acer Aspire 5738G-664G50MN
Je zit helemaal goed wat dat betreft. Toch, zoals je al aangeeft, in januari worden de nieuwe processors gelanceerd. Ik zag vandaag ook nog wat modellen van Acer en Sony. Mijn advies, wacht tot de Core i5 er is. Op CES 2010 worden die processors gelanceerd, ook de DX11 kaarten van ATI en zullen fabrikanten ook daar de notebooks presenteren. Misschien dat een aantal pas later in januari komt, maar ik zou toch even op dat moment wachten. Het bied gewoon zoveel meerwaarde.krijgsmans schreef op woensdag 23 december 2009 @ 13:29:
Heel verhaal
[ Voor 23% gewijzigd door GENETX op 23-12-2009 19:27 ]
Niet eens zo slecht voor het geld. De grafische kaart is een leuk middenmoter maar de CPU is dan wel weer leuk
Mocht er op native resolutie worden gegamed op die notebook dan dient dit wel te gebeuren met AA / AF uitgeschakeld. De GT 130M is niet krachtig genoeg om 1600x900 + AA / AF soepel weer te geven.
Dit is natuurlijk wel afhankelijk van de gespeelde game maar ik spreek dan over recentere shooters.
Dit is natuurlijk wel afhankelijk van de gespeelde game maar ik spreek dan over recentere shooters.
Waarschijnlijk is je keuze dan gevallen op deze?krijgsmans schreef op woensdag 23 december 2009 @ 13:29:
Hopelijk komt die mooie asus lijn uit in begin januari dan heb ik daar ook nog keuze uit(begin tot mid jan koop ik laptop namelijk)
http://www.hardware.info/..._N61JAJX046X_N61JAJX046X/
ASUS N61JA-JX046X
LED 1600x900 Frameless
i5-430M 4GB
500GB HD5730 1GB
W7P 2yr Pickup& return 3
Er staat een levertijd van 2-4 weken bij MaxICT..
Bij OBCS worden ze op 14 januari verwacht, bij central point is dat 11 januari
Die acer & toshiba hoef je geen 2e blik meer te gunnen.
[ Voor 21% gewijzigd door bladerash op 24-12-2009 01:50 ]
Verwijderd
Bij de iets duurdere versie zit er de GT 240 in. Maakt dit de Acer Aspire 7738G-904G50MN dan interessanter??Niet eens zo slecht voor het geld. De grafische kaart is een leuk middenmoter maar de CPU is dan wel weer leuk Mocht er op native resolutie worden gegamed op die notebook dan dient dit wel te gebeuren met AA / AF uitgeschakeld. De GT 130M is niet krachtig genoeg om 1600x900 + AA / AF soepel weer te geven.
Kost dan 940 euro uit mijn hoofd..
Ik denk, zonder de verdere specs te weten (links zijn handig, bij deze ben ik dus te lui om ze op te zoeken nml
), dat de Dell Studio XPS 16 of Studio 17 een betere deal is.
[ Voor 3% gewijzigd door GENETX op 24-12-2009 10:57 ]
Jep , hopelijk kan ik hem dan ook bij de mm bestelenbladerash schreef op donderdag 24 december 2009 @ 01:44:
[...]
Waarschijnlijk is je keuze dan gevallen op deze?![]()
http://www.hardware.info/..._N61JAJX046X_N61JAJX046X/
ASUS N61JA-JX046X
LED 1600x900 Frameless
i5-430M 4GB
500GB HD5730 1GB
W7P 2yr Pickup& return 3
Er staat een levertijd van 2-4 weken bij MaxICT..
Bij OBCS worden ze op 14 januari verwacht, bij central point is dat 11 januari
Die acer & toshiba hoef je geen 2e blik meer te gunnen.
--I reject the reality and substituted my own-- -- ADAM SAVAGE--
Verwijderd
hey disco, dat is idd de juiste software. Gek genoeg hebben ze maar weinig specs bekend gemaakt, voor wat nodig is. Ik heb nu 128 MB dedicated voor de GPU, dat is klaarblijkelijk te weinig, want hij hapert er op. Enneh.. mijn ouwe laptoppie is nog steeds toppie hoor! alleen niet goed genoeg voor 3 d virtual worlds... Second Life gaf ook al problemen, een jaar geleden.... thanks anyway, voor de tip.. ik denk dat in het lijstje dat Genetx voor me heeft geselecteerd wel heel wat moois zit
waar ik mee vooruit kan!
Goeie kerst!!
~Rita~
Goeie kerst!!
~Rita~
Bingo 
http://notebookspot.nl/ni...er-sony-en-hp-bekend.html
Nog eens 12 Arrandale notebookjes erbij. Vooral Acer lijkt wel lekker te gaan stunten, maar de Sony Vaio lijkt me ook nog geen rare kandidaat. Maar verwacht dat ze de HD 5650 gebruiken, wat wel weer jammer is.
http://notebookspot.nl/ni...er-sony-en-hp-bekend.html
Nog eens 12 Arrandale notebookjes erbij. Vooral Acer lijkt wel lekker te gaan stunten, maar de Sony Vaio lijkt me ook nog geen rare kandidaat. Maar verwacht dat ze de HD 5650 gebruiken, wat wel weer jammer is.
Verwijderd
Dit is de link: dan op specs: Kost pop internet 940 euro niet via BolGENETX schreef op donderdag 24 december 2009 @ 10:57:
Ik denk, zonder de verdere specs te weten (links zijn handig, bij deze ben ik dus te lui om ze op te zoeken nml), dat de Dell Studio XPS 16 of Studio 17 een betere deal is.
http://www.bol.com/nl/p/c...ml#product_specifications
Wat is dan een betere keuze de Acer of de Dell ? En waarom?
Alvast bedankt
De duurste Dell Studio 17 by far. Die is en 100 euro goedkoper en heeft een de veel snellere Core i7 720QM processor. De HD 4650 is gelijkwaardig aan de GT 240M en de rest is zo te zien ook goedkoper. Als je Dell belt kun je wellicht ook nog een full hd scherm fixen, een optie die nu even vreemdgenoeg ontbreekt.
Verder mis ik nog je gebruikersdoel? Waarvoor koop je de notebook en wat ga je er mee doen? Een laptop is namelijk meer dan alleen specificaties zoals bij een desktop. Nee, een laptop is net een maatpak.
Verder mis ik nog je gebruikersdoel? Waarvoor koop je de notebook en wat ga je er mee doen? Een laptop is namelijk meer dan alleen specificaties zoals bij een desktop. Nee, een laptop is net een maatpak.
hellow everybody,
Ik zoek een laptop die kracht geeft ook op grafisch vlak voor een aanvaardbare prijs. Gewicht, warmte-ontwikkeling, uiterlijk enz interesseren me geen fluit. Maar zijn pluspunten. Ook moet de HD niet gigantisch zijn 300 of 200 is genoeg, ik heb externe HD's zat.
Goede toetsen, goede grafische mogelijkheden om de laatste games te kunnen draaien (daarom niet op hoogste setting), een meer dan goed scherm en goede compabiliteit tussen de verschillende onderdelen zijn wel belangrijk. Als ik over games spreek bedoel ik modern warfare 2 en de nieuwe opkomende GTA.
Mijn budget (met verzendingskosten bij dus) wil ik onder de 700€ houden. Ik weet dit is niet hoog, maar ik zal je even tonen wat ik heb en dan moet dat normaal mogelijk zijn, maar ik heb dus nog wat vragen.
Mijn bronnen om CPU en Grafische kaarten te testen zijn respectievelijk;
http://www.cpubenchmark.net/ (daar zoek ik in de lijst op waar de chip staat en vergelijk dan met de rest)
http://www.notebookcheck....Benchmark-List.844.0.html (daar zou ik graag bij de top 40 zitten, aangezien dat voor mij goede kwaliteit bied)
Dan kwam ik uit op 2 laptops
1| Acer Aspire 5536G-644G50Mn (512MB ATI Mobility Radeon HD4570)
http://www.alternate.be/h...showTechData=true#tecData
Deze laptop trok mijn aandacht door de lage prijs. Maar de grafische kracht is niet zo denderend. Design ook maar gewoontjes vind ik.
Dan dacht ik, dan mag het iets meer zijn als dit onvoldoende kwaliteit levert (ik geef dit weer om het denkproces weer te geven, veel ander laptops en tientallen sites zijn voorbij gegaan)
2| ASUS N60DP JX011V - Athlon 64 X2 M300 / 2 GHz - RAM 4 GB - vaste schijf 500 GB - DVD±RW (±R DL) / DVD-RAM -
http://azerty.nl/8-1239-2...on-64-.html?tab=overzicht
Het enige nadeel dat ik bij deze laptop zie is een qwerty klavier, in het lab moet ik ook werken met zulke pc's (met vista op = om debiel van te worden), en dit vind ik alles behalve handig. Sommige toetsen zijn beter bereikbaar (bv nummers, maar veel symbolen zijn niet meer zo handig te vinden). DUS "azerty" is een must!
Dat heeft deze laptop niet denk ik, ik kan nergens een duidelijke beschrijving vinden omtrent de toetsenbordindeling van dit model, maar het ziet er sterk naar uit dat het een qwerty is.
Ik heb in een ander topic gelezen dat het simpel is een toetsenbord te vervangen, wat schroefjes en wat klikjes en hoppa. Nu of dat dit ook vr deze notebook is;..? en wat de extra meerprijs dan is???
Maar deze laptop vind ik wel schitterend op vlak van, degelijke processor (denk ik toch, hij zal volstaan, althans dat hoop ik) ook doordat de grafische kaart meer dan degelijk is. En verder vind ik het zakelijk design prachtig. Dan kan hij zowel functioneren binnen de huiskamer, het lab als voor te gamen (wat toch in de donkere gebeurt
). Vaio uiterlijk vind ik persoonlijk afgrijselijk en smakeloos, de chinese invloed (alles moet rond) druipt er voor mij vanaf, liever een strak design.
Als jullie een ander model weten mogen jullie het altijd laten weten, alle commentaar is welkom. En ga zo uitgebreid en diep als je wil. Indien ik het niet begrijp zoek ik het wel op. Ik heb er al enorm veel zoek- en leesuren opzitten. Maar voor een goeie koop wil ik er gerust nog bij doen.
Alvast muchos gracias en goeie kerst!
De Robbert
Ik zoek een laptop die kracht geeft ook op grafisch vlak voor een aanvaardbare prijs. Gewicht, warmte-ontwikkeling, uiterlijk enz interesseren me geen fluit. Maar zijn pluspunten. Ook moet de HD niet gigantisch zijn 300 of 200 is genoeg, ik heb externe HD's zat.
Goede toetsen, goede grafische mogelijkheden om de laatste games te kunnen draaien (daarom niet op hoogste setting), een meer dan goed scherm en goede compabiliteit tussen de verschillende onderdelen zijn wel belangrijk. Als ik over games spreek bedoel ik modern warfare 2 en de nieuwe opkomende GTA.
Mijn budget (met verzendingskosten bij dus) wil ik onder de 700€ houden. Ik weet dit is niet hoog, maar ik zal je even tonen wat ik heb en dan moet dat normaal mogelijk zijn, maar ik heb dus nog wat vragen.
Mijn bronnen om CPU en Grafische kaarten te testen zijn respectievelijk;
http://www.cpubenchmark.net/ (daar zoek ik in de lijst op waar de chip staat en vergelijk dan met de rest)
http://www.notebookcheck....Benchmark-List.844.0.html (daar zou ik graag bij de top 40 zitten, aangezien dat voor mij goede kwaliteit bied)
Dan kwam ik uit op 2 laptops
1| Acer Aspire 5536G-644G50Mn (512MB ATI Mobility Radeon HD4570)
http://www.alternate.be/h...showTechData=true#tecData
Deze laptop trok mijn aandacht door de lage prijs. Maar de grafische kracht is niet zo denderend. Design ook maar gewoontjes vind ik.
Dan dacht ik, dan mag het iets meer zijn als dit onvoldoende kwaliteit levert (ik geef dit weer om het denkproces weer te geven, veel ander laptops en tientallen sites zijn voorbij gegaan)
2| ASUS N60DP JX011V - Athlon 64 X2 M300 / 2 GHz - RAM 4 GB - vaste schijf 500 GB - DVD±RW (±R DL) / DVD-RAM -
http://azerty.nl/8-1239-2...on-64-.html?tab=overzicht
Het enige nadeel dat ik bij deze laptop zie is een qwerty klavier, in het lab moet ik ook werken met zulke pc's (met vista op = om debiel van te worden), en dit vind ik alles behalve handig. Sommige toetsen zijn beter bereikbaar (bv nummers, maar veel symbolen zijn niet meer zo handig te vinden). DUS "azerty" is een must!
Dat heeft deze laptop niet denk ik, ik kan nergens een duidelijke beschrijving vinden omtrent de toetsenbordindeling van dit model, maar het ziet er sterk naar uit dat het een qwerty is.
Ik heb in een ander topic gelezen dat het simpel is een toetsenbord te vervangen, wat schroefjes en wat klikjes en hoppa. Nu of dat dit ook vr deze notebook is;..? en wat de extra meerprijs dan is???
Maar deze laptop vind ik wel schitterend op vlak van, degelijke processor (denk ik toch, hij zal volstaan, althans dat hoop ik) ook doordat de grafische kaart meer dan degelijk is. En verder vind ik het zakelijk design prachtig. Dan kan hij zowel functioneren binnen de huiskamer, het lab als voor te gamen (wat toch in de donkere gebeurt
Als jullie een ander model weten mogen jullie het altijd laten weten, alle commentaar is welkom. En ga zo uitgebreid en diep als je wil. Indien ik het niet begrijp zoek ik het wel op. Ik heb er al enorm veel zoek- en leesuren opzitten. Maar voor een goeie koop wil ik er gerust nog bij doen.
Alvast muchos gracias en goeie kerst!
De Robbert
* GENETX knijpt De Robbert in zijn vel, wakker worden.
Ik zal je eerst keihard maar uit je droom helpen.
Een goede videokaart in die top 40 van je heb je eigenlijk pas bij een budget van zo'n 800 euro. Als je dan wel eentje vind binnen je budget vind, dan is de processor weer heel zwak (T4200 ofzo, of nog erger, een AMD Athlon II X2 M300, zie verder hieronder). Laat GTA nou echt een hele zware game zijn. Mijn desktop, Athlon X2 5600+, 8GB, HD3870, heeft er de grootste moeite mee om het speelbaar te houden. Dat is niet meer de snelste, maar nog altijd een stukje beter als de notebooks die in jou budget vallen. COD MW2 zal wel goed gaan lukken overigens, maar van GTA zou ik niet te veel verwachten.
Processors kun je ook op http://notebookspot.nl/charts/cpu/ vergelijken. Let op dat de passmark scores niet echt goed lopen op de eigen site! De AMD processoren scoren opeens veel hoger dan dat ze in andere benchmarks doen. Op notebookspot zijn de scores dus wat realistischer, maar dan nog schat ik dat ik ze iets te hoog heb ingeschat.
Let ook op dat AMD wel wat promotie heeft gedaan op het web en in folders. Echter, ik heb nog helemaal geen review van gerenomeerde sites gezien. Het is alsof AMD iets achter houdt! Ik zou er dus niet snel op vertrouwen dat die processors goed scoren. Zeker daar AMD maar op een marktaandeel van 15% mikt!
Je geeft verder niet aan hoe groot de notebook moet zijn. Ga je hem ook meeslepen?
Als ik een echte aanrader heb, dan is het 20 euro bijleggen en de Dell Studio 17 met Intel Core 2 Duo P7450 en HD 4650 halen. Dat is voor 720 euro een leuke deal waarbij je geen miskoop doet.
In de prijsvergelijker op hardware.info, waar ik eenvoudig op belgische, en dus azerty-modellen, kan filteren, vind ik niks wat aan je eisen voldoet binnen dit budget.
Ik zal je eerst keihard maar uit je droom helpen.
Onmogelijk!Als ik over games spreek bedoel ik modern warfare 2 en de nieuwe opkomende GTA.
Een goede videokaart in die top 40 van je heb je eigenlijk pas bij een budget van zo'n 800 euro. Als je dan wel eentje vind binnen je budget vind, dan is de processor weer heel zwak (T4200 ofzo, of nog erger, een AMD Athlon II X2 M300, zie verder hieronder). Laat GTA nou echt een hele zware game zijn. Mijn desktop, Athlon X2 5600+, 8GB, HD3870, heeft er de grootste moeite mee om het speelbaar te houden. Dat is niet meer de snelste, maar nog altijd een stukje beter als de notebooks die in jou budget vallen. COD MW2 zal wel goed gaan lukken overigens, maar van GTA zou ik niet te veel verwachten.
Processors kun je ook op http://notebookspot.nl/charts/cpu/ vergelijken. Let op dat de passmark scores niet echt goed lopen op de eigen site! De AMD processoren scoren opeens veel hoger dan dat ze in andere benchmarks doen. Op notebookspot zijn de scores dus wat realistischer, maar dan nog schat ik dat ik ze iets te hoog heb ingeschat.
Let ook op dat AMD wel wat promotie heeft gedaan op het web en in folders. Echter, ik heb nog helemaal geen review van gerenomeerde sites gezien. Het is alsof AMD iets achter houdt! Ik zou er dus niet snel op vertrouwen dat die processors goed scoren. Zeker daar AMD maar op een marktaandeel van 15% mikt!
Je geeft verder niet aan hoe groot de notebook moet zijn. Ga je hem ook meeslepen?
Als ik een echte aanrader heb, dan is het 20 euro bijleggen en de Dell Studio 17 met Intel Core 2 Duo P7450 en HD 4650 halen. Dat is voor 720 euro een leuke deal waarbij je geen miskoop doet.
In de prijsvergelijker op hardware.info, waar ik eenvoudig op belgische, en dus azerty-modellen, kan filteren, vind ik niks wat aan je eisen voldoet binnen dit budget.
[ Voor 5% gewijzigd door GENETX op 25-12-2009 12:19 ]
Net nog is opgezocht. De asus is dus qwerty en ik kan nergens een azerty klavier vinden voor deze serie. N60 serie als ik het juist heb. Iemand een idee? annes ben ik gescrewd
Verwijderd
Waar kan ik deze Delll 17 vinden met de I7 processor. Op de Ned. site vind ik alleen die met P7450 processor.Kan je me helpen want ik zou graag die laptop kopen die je me aanraadde.GENETX schreef op vrijdag 25 december 2009 @ 11:13:
De duurste Dell Studio 17 by far. Die is en 100 euro goedkoper en heeft een de veel snellere Core i7 720QM processor. De HD 4650 is gelijkwaardig aan de GT 240M en de rest is zo te zien ook goedkoper. Als je Dell belt kun je wellicht ook nog een full hd scherm fixen, een optie die nu even vreemdgenoeg ontbreekt.
Alvast bedankt.
Op de Nederlandse Dell site
. BIj het model waar ze Nieuw schreeuwen althans. Gister was hij er overigens niet. Dell zit dus wat te prutsen, dus het kan zijn dat hij morgen opeens weer van de site verdwenen is

ik vraag me eigenlijk af waarom er zo weinig naar de schermresolutie gekeken wordt, het is toch de bedoeling dat deze notebook HD content gaat afspelen vloeiend en volledig, daar is een full HD scherm toch een MUST 
vraagje @ moderators, wordt een NBBG gewoon opgesteld en gepost of wordt er ook wel rond gediscussieerd voor ie effectief geplaatst wordt ?
Want toen ik de NBBG poste was het meestal nog op het forum zodat er commentaar op kon komen en indien nodig aangepast kon worden.
vraagje @ moderators, wordt een NBBG gewoon opgesteld en gepost of wordt er ook wel rond gediscussieerd voor ie effectief geplaatst wordt ?
Want toen ik de NBBG poste was het meestal nog op het forum zodat er commentaar op kon komen en indien nodig aangepast kon worden.
[ Voor 38% gewijzigd door pm1 op 25-12-2009 12:40 ]
(\ _ /)
(='.'=)
(")_(")This is Bunny.
Copy and paste Bunny into your signature to help him gain world domination.
Nouja, 1080p draait ook gewoon op het 1024x600px netbookschermpje van mn T91. Je verliest kwaliteit, dat wel, maar is dat zo erg? Hangt ook van je eisen af btw, als je veel gamed en daar je absolute prio ligt, dan kun je beter voor 1366x768 ofzo gaan.pm1 schreef op vrijdag 25 december 2009 @ 12:38:
ik vraag me eigenlijk af waarom er zo weinig naar de schermresolutie gekeken wordt, het is toch de bedoeling dat deze notebook HD content gaat afspelen vloeiend en volledig, daar is een full HD scherm toch een MUST
Begin januari worden de topics hier weer geopend en stellen we, net als de BBG, de NBBG vast. Na publicatie op de FP is er wel minder ruimte voor aanpassingen, al zijn ze altijd welkom natuurlijk.vraagje @ moderators, wordt een NBBG gewoon opgesteld en gepost of wordt er ook wel rond gediscussieerd voor ie effectief geplaatst wordt ?
Haha ok. Merci voor de hulp, dan moet'k daar ook niet langer over blijven rondzoeken. Ik herinner me nog vroeger (heel lang geleden) toen 500Mhz de standaard was dat mijn AMD desktop een stuk sneller was dan intel. Dat is dan niet meer waar
. Ja als het zo zit, gaan we niet deel uitmaken van die 15% e. Meedoen met die kudde xD
De Dell 17 had ik ookal zien staan. Het rare was, dat nadat ik de orderingsprocedure had doorgenomen op een bedrag van 900 en uitkwam, dus dat die korting blijkbaar weg viel. Ik weet dat ze het anders vermelden. Ik zal het nog eens doornemen, alvast muchos gracias.
En ja as GTA niet lukt, tot daar aan toe, maar cod warfare2 is echt een must.
Verder dacht ik dat als er een hoge resolutie stond dit voldoende was, dus verder geen rekening gehouden met full HD enz.
We leren bij, das tof. merci. En beestig snel die reactie. Ik had begot eerder die vraag moete stellen.
De Dell 17 had ik ookal zien staan. Het rare was, dat nadat ik de orderingsprocedure had doorgenomen op een bedrag van 900 en uitkwam, dus dat die korting blijkbaar weg viel. Ik weet dat ze het anders vermelden. Ik zal het nog eens doornemen, alvast muchos gracias.
En ja as GTA niet lukt, tot daar aan toe, maar cod warfare2 is echt een must.
Verder dacht ik dat als er een hoge resolutie stond dit voldoende was, dus verder geen rekening gehouden met full HD enz.
We leren bij, das tof. merci. En beestig snel die reactie. Ik had begot eerder die vraag moete stellen.
Dat was vroegâh. Intel heeft momenteel weer de snelste technieken, terwijl AMD niet eens het geld heeft om echt te investeren. Pas met de zgn Bulldozer architectuur zal AMD wellicht weer beter zijn als Intel, tot die tijd zullen ze iig moeten overleven. In de desktop markt gaat het nog wel aardig goed met de Phenom II, maar op notebookgebied mogen ze blij zijn dat Intel ze nog niet compleet afmaakt met een complete Core i3 serieshadowclaim schreef op vrijdag 25 december 2009 @ 12:56:
Haha ok. Merci voor de hulp, dan moet'k daar ook niet langer over blijven rondzoeken. Ik herinner me nog vroeger (heel lang geleden) toen 500Mhz de standaard was dat mijn AMD desktop een stuk sneller was dan intel. Dat is dan niet meer waar. Ja als het zo zit, gaan we niet deel uitmaken van die 15% e. Meedoen met die kudde xD

Iets dat, helaas voor AMD, wel op het programma staat voor januari 2010
da wil dan zegge da een investering in dell aandelen geen slecht idee zou zijn. Vr alle personen die nen euro teveel hebbe weliswaar.GENETX schreef op vrijdag 25 december 2009 @ 14:32:
[...]
Dat was vroegâh. Intel heeft momenteel weer de snelste technieken, terwijl AMD niet eens het geld heeft om echt te investeren. Pas met de zgn Bulldozer architectuur zal AMD wellicht weer beter zijn als Intel, tot die tijd zullen ze iig moeten overleven. In de desktop markt gaat het nog wel aardig goed met de Phenom II, maar op notebookgebied mogen ze blij zijn dat Intel ze nog niet compleet afmaakt met een complete Core i3 serie![]()
Iets dat, helaas voor AMD, wel op het programma staat voor januari 2010
Btw dell site is eil top. alles vlot aanpasbaar enz, ook facturatie gegevens enz meer dan dik in orde. Da telt ook mee, hoe vlot de aankoop gaat.
Verwijderd
2 wekenshadowclaim schreef op vrijdag 25 december 2009 @ 15:23:
Dell (...) Da telt ook mee, hoe vlot de aankoop gaat.

tsja, is waar. Khad ook liever gistere, ma kunt ni alles hemme zeker

Pff ik ga ook even een poging wagen hier, ik maak mezelf helemaal gek! Ik wil graag een laptop aanschaffen en ben mij nu al enkele dagen aan het inlezen. Ik moet zeggen dat ik veel laptops voorbij zie komen maar ik ben zo bang om te vroeg te zwichten of dat ik té weinig advies in heb geslagen. Ik ben in het verleden erin getrapt om bij mediamarkt een goed lijkend systeempje te kopen en ben daar van terug gekomen nadat de goedkope onderdelen het begonnen te begeven. Ik heb mij toen voorgenomen om Tweakers te raadplegen voordat ik een nieuw systeem zou kopen, zodat ik iets in huis zou hebben wat op GoT goed bevonden is..
De eisen van mijn laptop:
- Applicaties, Autocad, World of Warcraft (eventueel heftigere games zoals CoDMW2) en photoshop bewerkingen. Daarnaast zijn de office-applicaties ook van de partij maar ik denk dat met eerder genoemde programma's het office pakket geen probleem moet zijn.
- Accuduur, maakt mij niks uit, op school zal ik bij een stopcontact plaats nemen en thuis hetzelfde geval, als ik op reis ga is dat nooit langer dan een uur, hooguit 2 dus qua verbruik mag het alle kanten op gaan..
- Gewicht, hetzelfde als bij de accu.. hij zal op tafel staan of op schoot, dus ook het gewicht mag alle kanten op!
- Schermgrootte, in verband met de grafische kaart die ik nodig ga hebben moet het scherm natuurlijk fatsoenlijk zijn.. ik zat te denken aan niet kleiner dan 15 / 16 inch, groter mag altijd en als het binnen het budget (maximaal € 1000,-) valt misschien een full HD scherm?
- Toetsenbord, QWERTY en het liefst een nummeriek gedeelte er aan vastgeplakt in verband met het autocad en WoW gebruik.
- Harde schijf, toch wel minimaal 160 GB, groter kom je al vaak tegen maar ik heb een externe schijf van 1.000 gig dus ik maak me daar geen zorgen over..
- Processor, hier heb ik helaas geen verstand van. quad core, dual core, de ene is weer beter dan de andere etc.. ik kom er maar niet uit!
- Geheugen, eigenlijk klein beetje hetzelfde verhaal als bij de processors, maar vanwege mijn ervaring met desktop pc's weet ik dat minimaal 2 gb aan geheugen zeker niet onverstandig is, maar bij laptops komt ook ineens dual channel om de hoek kijken zag ik.. is dit heel anders dan een 'normaal' geheugen? Is meer altijd beter?
- Grafische kaart, zoals gezegd wil ik de games en applicaties soepel kunnen draaien (vooral WoW op maximale settings) dus hier wil ik graag een externe kaart voor hebben, geen geïntegreerde, die zijn werk goed doet.. ik lees veel over de Radeon HD 4570 en ik zie hier ook geen nadelen aan..
Maar de grote hamvraag blijft voor mij, is er voor een beetje meer of minder geld niks beters te krijgen dan:
Dell Studio 17
- Intel® Core™ 2 Duo Processor T6600 (2.2GHz, 800MHz, 2MB)
- 17,0-inch WXGA+ CCFL (1.440 x 900) TFT-breedbeeldscherm met TrueLife™
- 4.096 MB 800 MHz Dual Channel DDR2 SDRAM [2 x 2.048]
- 500GB (5400RPM) Serial ATA Hard Drive
- 256 MB ATI Mobility RADEON HD 3650
€ 817,99 euro
Hiervan vind ik alleen de videokaart weer wat tegenvallen.. ik vind iedereen zo positief over de HD4570, en deze bovenstaande klinkt zo 'oud'? Is dit ook zo?
Als je dan bijvoorbeeld naar deze Dell Studio 17 laptop kijkt, zit daar een HD4560 kaartje in, maar is weer ruim 100 euro goedkoper.. waar zit hem dat in?
Voor wat betreft de merken ben ik niet bereid om te experimenteren met onbekende merken of brakke gevallen zoals Acer e.d.. Ik wil gaan voor zekerheid en heb nu enkele keren gelezen dat Dell, Asus, HP etc. goede, betrouwbare laptops zijn, vandaar dat ik vooral op de Dell site rond loop te neuzen. Veel mensen (en ook hier in dit topic) zijn erg enthousiast over de Studio-serie van Dell..
Misschien dat je nu begrijpt dat het voor mij snel een 'door de bomen het bos niet meer zien'-verhaaltje wordt en ik hoop ook van harte dat jullie mij een flinke duw in de goede richting kunnen geven! Moet ik nog even wachten omdat er wat nieuws/beters uit gaat komen?
Kunnen jullie aan de hand van deze post al gelijk zeggen: Hier! Deze is pérfect voor jou!
Of heb je meer informatie nodig?
Groeten!
De eisen van mijn laptop:
- Applicaties, Autocad, World of Warcraft (eventueel heftigere games zoals CoDMW2) en photoshop bewerkingen. Daarnaast zijn de office-applicaties ook van de partij maar ik denk dat met eerder genoemde programma's het office pakket geen probleem moet zijn.
- Accuduur, maakt mij niks uit, op school zal ik bij een stopcontact plaats nemen en thuis hetzelfde geval, als ik op reis ga is dat nooit langer dan een uur, hooguit 2 dus qua verbruik mag het alle kanten op gaan..
- Gewicht, hetzelfde als bij de accu.. hij zal op tafel staan of op schoot, dus ook het gewicht mag alle kanten op!
- Schermgrootte, in verband met de grafische kaart die ik nodig ga hebben moet het scherm natuurlijk fatsoenlijk zijn.. ik zat te denken aan niet kleiner dan 15 / 16 inch, groter mag altijd en als het binnen het budget (maximaal € 1000,-) valt misschien een full HD scherm?
- Toetsenbord, QWERTY en het liefst een nummeriek gedeelte er aan vastgeplakt in verband met het autocad en WoW gebruik.
- Harde schijf, toch wel minimaal 160 GB, groter kom je al vaak tegen maar ik heb een externe schijf van 1.000 gig dus ik maak me daar geen zorgen over..
- Processor, hier heb ik helaas geen verstand van. quad core, dual core, de ene is weer beter dan de andere etc.. ik kom er maar niet uit!
- Geheugen, eigenlijk klein beetje hetzelfde verhaal als bij de processors, maar vanwege mijn ervaring met desktop pc's weet ik dat minimaal 2 gb aan geheugen zeker niet onverstandig is, maar bij laptops komt ook ineens dual channel om de hoek kijken zag ik.. is dit heel anders dan een 'normaal' geheugen? Is meer altijd beter?
- Grafische kaart, zoals gezegd wil ik de games en applicaties soepel kunnen draaien (vooral WoW op maximale settings) dus hier wil ik graag een externe kaart voor hebben, geen geïntegreerde, die zijn werk goed doet.. ik lees veel over de Radeon HD 4570 en ik zie hier ook geen nadelen aan..
Maar de grote hamvraag blijft voor mij, is er voor een beetje meer of minder geld niks beters te krijgen dan:
Dell Studio 17
- Intel® Core™ 2 Duo Processor T6600 (2.2GHz, 800MHz, 2MB)
- 17,0-inch WXGA+ CCFL (1.440 x 900) TFT-breedbeeldscherm met TrueLife™
- 4.096 MB 800 MHz Dual Channel DDR2 SDRAM [2 x 2.048]
- 500GB (5400RPM) Serial ATA Hard Drive
- 256 MB ATI Mobility RADEON HD 3650
€ 817,99 euro
Hiervan vind ik alleen de videokaart weer wat tegenvallen.. ik vind iedereen zo positief over de HD4570, en deze bovenstaande klinkt zo 'oud'? Is dit ook zo?
Als je dan bijvoorbeeld naar deze Dell Studio 17 laptop kijkt, zit daar een HD4560 kaartje in, maar is weer ruim 100 euro goedkoper.. waar zit hem dat in?
Voor wat betreft de merken ben ik niet bereid om te experimenteren met onbekende merken of brakke gevallen zoals Acer e.d.. Ik wil gaan voor zekerheid en heb nu enkele keren gelezen dat Dell, Asus, HP etc. goede, betrouwbare laptops zijn, vandaar dat ik vooral op de Dell site rond loop te neuzen. Veel mensen (en ook hier in dit topic) zijn erg enthousiast over de Studio-serie van Dell..
Misschien dat je nu begrijpt dat het voor mij snel een 'door de bomen het bos niet meer zien'-verhaaltje wordt en ik hoop ook van harte dat jullie mij een flinke duw in de goede richting kunnen geven! Moet ik nog even wachten omdat er wat nieuws/beters uit gaat komen?
Kunnen jullie aan de hand van deze post al gelijk zeggen: Hier! Deze is pérfect voor jou!
Of heb je meer informatie nodig?
Groeten!
Bij mij schoot de Asus N61Ja te binnen. Waarom?
Alle door jou genoemde eisen zie ik terug in deze notebook. De Core i5 430m zal leuk performen in je games en Photoshop. Daarnaast is de grafische kaart ook niet de minste. Met de Mobility Radeon HD5730 zijn de laatste games geen probleem. Exacte specs van de Mobility Radeon HD5730 heb ik niet maar van de Mobility Radeon HD5650 weet ik dat deze zo'n 7.800 punten in 3DMark06 scoort met een Core i7. De N61Ja zal op dat gebied redelijk gelijk scoren.
Met 4GB RAM kom je ook nog wel even vooruit evenals de HDD van 500GB. Of dit een 5400RPM'er of 7200RPM'er is, weet ik niet. Maar het zal ongetwijveld rap genoeg zijn
Het enige nadeel is dat de notebook nog niet lieverbaar is, houd het maar op halverwege januari op z'n vroegst. Maar leuk hieraan is dat de notebook ~ 860,- wat een goede prijs- / prestatieverhouding oplevert.
Mijn advies is te wachten. Natuurlijk kan je blijven wachten en wachten maar het wachten hierop is het zeker waard ten opzichte van de Dell Studio 17.
Alle door jou genoemde eisen zie ik terug in deze notebook. De Core i5 430m zal leuk performen in je games en Photoshop. Daarnaast is de grafische kaart ook niet de minste. Met de Mobility Radeon HD5730 zijn de laatste games geen probleem. Exacte specs van de Mobility Radeon HD5730 heb ik niet maar van de Mobility Radeon HD5650 weet ik dat deze zo'n 7.800 punten in 3DMark06 scoort met een Core i7. De N61Ja zal op dat gebied redelijk gelijk scoren.
Met 4GB RAM kom je ook nog wel even vooruit evenals de HDD van 500GB. Of dit een 5400RPM'er of 7200RPM'er is, weet ik niet. Maar het zal ongetwijveld rap genoeg zijn
Het enige nadeel is dat de notebook nog niet lieverbaar is, houd het maar op halverwege januari op z'n vroegst. Maar leuk hieraan is dat de notebook ~ 860,- wat een goede prijs- / prestatieverhouding oplevert.
Mijn advies is te wachten. Natuurlijk kan je blijven wachten en wachten maar het wachten hierop is het zeker waard ten opzichte van de Dell Studio 17.
Dat klinkt zeker erg goed! Goed dat ik het hier nog even heb nagevraagd en ik ben zeker bereid om even twee weekjes te wachten op deze laptop. Ik moet nu helaas weg, maar is er meer over deze laptop te vinden, of is dit linkje de enige preview? Want anders ga ik vanmiddag nog even googlen
Er is verder weinig te vinden over de notebook. Je komt veelal linkjes tegen naar webshops. Maar concrete info is er nog niet te vinden. Op andere fora kom ik hier verder ook niks over tegen.
Even een kleine update/vraag..DaMarcus schreef op maandag 28 december 2009 @ 10:19:
Er is verder weinig te vinden over de notebook. Je komt veelal linkjes tegen naar webshops. Maar concrete info is er nog niet te vinden. Op andere fora kom ik hier verder ook niks over tegen.
Als tegen argument voor de asus die jij hebt aanbevolen krijg ik vanuit andere kringen dit commentaar:
Dit zou dan gaan om een Dell Studio 17 serie..Zou ik niet doen. Zowel autocad als wow hebben veel meer aan een betere processor dan aan een goede videokaart. Niet dat ik die dell constant door je strot wil duwen, een vergelijkbare is ook prima. Maar die heeft een sterkere processor en een mindere videokaart. Beter voor jou doel.
799,- euroDell Studio 17
Intel® Core™ 2 Duo Processor P7450 (2.13GHz, 1066MHz, 3MB)
17.3” High Definition+ (1600x900) LED with TL
1 GB ATI Mobility Radeon HD 4650
4.096 MB 1333 MHz Dual Channel DDR3 SDRAM [2 x 2.048]
1TB (5.400rpm) Serial ATA Dual Hard Drive (2x 500GB)
mening?
Ben ik het mee oneens. De Core i5 430m is sneller dan de Core 2 Duo P7450. Als ik uitga van de clocksnelheid en L2-cache doet de i5 430m het al beter. Tel daar de goed verbeterde architectuur op (must read) die Intel nu in haar nieuwe CPU's stop en kom tot de conclusie dat de i5 430m het beter zal doen
En vervolgens nog de TurboBoost waarmee die processor zelfs op 2,93GHz kan lopen wanneer nodig
Verwijderd
Overigens ga ik wel akkoord dat je voor AutoCAD nu niet direct een dikke grafische kaart nodig hebt. Hangt er natuurlijk vanaf wat je met AutoCAD gaat doen.
Zo ken ik er "mijn laptop met goede grafische kaart vind ik dat het echt wel soepeler gaat in AutoCAD". Zitten ze gewoon in 2D lijntjes te tekenen en staat hardware acceleration nog uit in hun AutoCAD (wat default zo is).
De 5730 zou dan wel weer een lagere TDP hebben wat toch ook een voordeel is: nieuws: Eerste mobiele DirectX 11-gpu's getest
Zo ken ik er "mijn laptop met goede grafische kaart vind ik dat het echt wel soepeler gaat in AutoCAD". Zitten ze gewoon in 2D lijntjes te tekenen en staat hardware acceleration nog uit in hun AutoCAD (wat default zo is).
De 5730 zou dan wel weer een lagere TDP hebben wat toch ook een voordeel is: nieuws: Eerste mobiele DirectX 11-gpu's getest
Nja zoals ik zei zou Autocad en WoW de prioriteit hebben.. ik twijfel nu dus wel tussen deze twee laptops en jullie argumenten gaan de doorslag geven.. ik baal eigenlijk dat er nu voor- en tegenargumenten uit verschillende hoeken komen 
Hoe werkt die turboboost eigenlijk? ik wil namelijk natuurlijk wel de beste perfomance, of moet ik het zien als tijdelijke boost?
Hoe werkt die turboboost eigenlijk? ik wil namelijk natuurlijk wel de beste perfomance, of moet ik het zien als tijdelijke boost?
Turboboost werkt zolang de koeling het toestaat en zolang het nodig is. Het is een handige feature in nieuwe Intel processors die er voor zorgen dat de processor aan de hand van de load 1 of 2 cores gaat overclocken. Daardoor kan een taak sneller worden afgehandeld als deze veel rekenkracht kost.
Maargoed, zoals gezegd, ook de i5 430M is al sneller zonder turbo boost. Sowieso is de Asus N61Ja op alle fronten beter als de Dell. Ik zie dan ook geen enkele reden om de Dell nu nog te halen. Belangrijkste factor: De CPU ontwikkelingen hebben in notebookland maar liefst 2 jaar stil gestaan. En ja, een redelijk vergelijkbare Dell kon je 2 jaar geleden ook al kopen voor misschien 100 euro meer. En dat is een beetje het contrast: de Core i5 biedt eindelijk weer vernieuwing en vooruitgang.
Maargoed, zoals gezegd, ook de i5 430M is al sneller zonder turbo boost. Sowieso is de Asus N61Ja op alle fronten beter als de Dell. Ik zie dan ook geen enkele reden om de Dell nu nog te halen. Belangrijkste factor: De CPU ontwikkelingen hebben in notebookland maar liefst 2 jaar stil gestaan. En ja, een redelijk vergelijkbare Dell kon je 2 jaar geleden ook al kopen voor misschien 100 euro meer. En dat is een beetje het contrast: de Core i5 biedt eindelijk weer vernieuwing en vooruitgang.
[ Voor 6% gewijzigd door GENETX op 30-12-2009 22:13 ]
Verwijderd
Ook ik (niet de enige zo te lezen ;-) zit met de grote vraag welke laptop moet het worden. Ik ben tevreden over mijn 6 jaar oude Asus, maar ivm videobewerking (Pin. Studio Plus 11) en fotobewerking (Photoshop CS3) ben ik op zoek naar een andere laptop met schermgrootte vanaf 17 inch. Ik ga er niet mee reizen, dus hoeft niet perse portable te zijn.
Ik twijfel tussen de volgende:
HP Pavilion DV7-2260ED
Intel Core 2 Duo T6600
17,3 inch FUll HD LED
640 GB 7200 rpm
4G geheugen
ATI Radeon HD 4530 aparte videochip
Windows 7
802.11 a/b/g/n
Prijs ca 899,- euro (cashback 100 euro)
of de:
Acer Aspire 8935G-904G50MN
Intel Core 2 Quad Q9000 2.0GHz
18.4" TFT Full HD CineCrystal LED
4G geheugen
500GB 5400rpm
1024MB ATI Mobility Radeon HD4670, WLAN,Bluetooth,
Vista Home Premium
802.11a/b/g/n
Prijs 1399,- (via mp te krijgen voor 799,- euro!!??)
Asus N71VG-TY025V
Intel Core 2 DUO T6600
Windows 7
17,3 inch LED HD+
4G geheugen
1TB Harde Schijf
802.11b/g/n
NVIDIA GeForce GT220 1GB
Windows 7
prijs ca. 799,- euro
Misschien hoort de Acer Aspire 8935G niet in het rijtje thuis, maar gezien de zeer voordelige prijs via MP toch meegenomen in dit rijtje van 3 verschillende merken. De HP heeft een leuke buitenkant, chrome details etc.
Voor welke zouden jullie gaan. Ik ben geen gamer.
Ik twijfel tussen de volgende:
HP Pavilion DV7-2260ED
Intel Core 2 Duo T6600
17,3 inch FUll HD LED
640 GB 7200 rpm
4G geheugen
ATI Radeon HD 4530 aparte videochip
Windows 7
802.11 a/b/g/n
Prijs ca 899,- euro (cashback 100 euro)
of de:
Acer Aspire 8935G-904G50MN
Intel Core 2 Quad Q9000 2.0GHz
18.4" TFT Full HD CineCrystal LED
4G geheugen
500GB 5400rpm
1024MB ATI Mobility Radeon HD4670, WLAN,Bluetooth,
Vista Home Premium
802.11a/b/g/n
Prijs 1399,- (via mp te krijgen voor 799,- euro!!??)
Asus N71VG-TY025V
Intel Core 2 DUO T6600
Windows 7
17,3 inch LED HD+
4G geheugen
1TB Harde Schijf
802.11b/g/n
NVIDIA GeForce GT220 1GB
Windows 7
prijs ca. 799,- euro
Misschien hoort de Acer Aspire 8935G niet in het rijtje thuis, maar gezien de zeer voordelige prijs via MP toch meegenomen in dit rijtje van 3 verschillende merken. De HP heeft een leuke buitenkant, chrome details etc.
Voor welke zouden jullie gaan. Ik ben geen gamer.
Verwijderd
Volgens de verkoper is de N71 een van de nieuwste van Asus. En er werd mij tot 2 keer toe in 2 verschillende winkels verteld dat een Acer een achteruitgang is tov Asus. HP en Asus zouden gelijkwaardig zijn kwa merk, even de configuratie buiten beschouwing gelaten....
Een tweede vraag: is het verstandig een laptop te kopen (zoals de Acer) met een voorgeïnstalleerde Windows Vista? Een gratis update naar WIndows 7 is beschikbaar. Ik heb vernomen dat bij een Update de basis Vista blijft maar de Lay-out geupdated wordt naar Windows 7. Klinkt mij nogal vreemd...
Een tweede vraag: is het verstandig een laptop te kopen (zoals de Acer) met een voorgeïnstalleerde Windows Vista? Een gratis update naar WIndows 7 is beschikbaar. Ik heb vernomen dat bij een Update de basis Vista blijft maar de Lay-out geupdated wordt naar Windows 7. Klinkt mij nogal vreemd...
[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 03-01-2010 10:51 ]
"Gratis" update naar win7 is in veel gevallen niet gratis - kan je tot 25 euro kosten. En een update draai je liefst niet, dus een schone installatie draaien is veel beter. Dan kan het dus wel zijn dat je zelf op zoek moet naar nog wat drivers en de meegeleverde software gaat het ook niet meer doen (in de meeste gevallen is dat een PLUSpunt).Verwijderd schreef op zondag 03 januari 2010 @ 10:36:
Ik zou nu in ieder geval geen vista pc meer kopen, tenzij hij heeeeeel goedkoop is, dit gezien het extra werk, de wachttijd en evt geld voor de update, en de waarschijnlijk wat verouderde hardware.
Komt omdat de nieuwe modellen nog niet uit zijn, die komen in januari.Verwijderd schreef op zondag 03 januari 2010 @ 10:36:
Volgens de verkoper is de N71 een van de nieuwste van Asus. En er werd mij tot 2 keer toe in 2 verschillende winkels verteld dat een Acer een achteruitgang is tov Asus. HP en Asus zouden gelijkwaardig zijn kwa merk, even de configuratie buiten beschouwing gelaten....
Waar ik vooral op zou letten is de resolutie. De ene notebook heeft 1600x900 pixels, anderen worden met 1920x1080 pixels geleverd. Als er iets ideaal is met fotobewerken is het wel een hoge resolutie. Let daar dus even op. De Dell's kunnen er wel mee worden uitgerust, wellicht dat je ze moet bellen bij sommige modellen. De Studio 17 zou nml niet een slechte optie zijn.
Verder, geef de linkjes naar de notebooks, dan kan ik ook de andere specs snel checken.
Even over die Asus N61Ja arrandale laptops.. kan ik ergens alvast reserveren/pre-orderen of moet ik elke dag zoeken naar een shop die hem al heeft?
Bij Central Point is deze al wel te bestellen. Althans, ik kan hem in de winkelwagen plaatsen.
Wat dat betreft raad ik aan om contact met Central Point om duidelijkheid hierover te scheppen.
Wat dat betreft raad ik aan om contact met Central Point om duidelijkheid hierover te scheppen.
En raad ik af om al te pre orderen. Het zal niet de eerste keer zijn dat specificaties niet helemaal kloppen, en bij de Asus is het 1600x900 scherm nogal exotisch, wat de kans op een fout groter maakt. Daarbij, woensdag begint de CES waarbij alle fabrikanten hun spul zullen tonen. Grote afwezigen zijn nog Dell en MSI op dit moment, je weet nooit wat voor goede deals zij zullen hebben.
Ik zou even de kat uit de boom kijken, want je weet niet wat er nog komt en met pre order heb je hem hooguit een dag eerder in huis, niet echt een reden om het risico te nemen, waarbij andere shops mogelijk nog lager gaan qua prijs (centralpoint is bv niet de goedkoopste).
Ik zou even de kat uit de boom kijken, want je weet niet wat er nog komt en met pre order heb je hem hooguit een dag eerder in huis, niet echt een reden om het risico te nemen, waarbij andere shops mogelijk nog lager gaan qua prijs (centralpoint is bv niet de goedkoopste).
Hardware.info heeft zojuist een review van de Clarkdale online gezet, de dual core nehalem
.
http://www.hardware.info/..._ClarkdaleArrandale_test/
Notebookprocessors zijn er niet bij, maar ik kan wel een schatting doen op basis van de Cinebench scores:
Core 2 Duo E7500 vs Core i3 530 -> 30% boost
Vergelijkbaar met Core 2 Duo P8xxx-series naar Core i3
Core 2 Duo E7600 vs Core i5 650 -> 42% boost
Vergelijkbaar met Core 2 Duo P8xxx-series naar Core i5 / Core i7
Alle scores zijn door te rekenen op basis van kloksnelheid.
Dit doorgerekend te hebben kan ik enkel concluderen dat de scores die ik al eerder schatte gewoon overeenkomen met deze eerste scores. http://notebookspot.nl/charts/cpu/
* GENETX staat nog scheel uit zn ogen te kijken, dit is werkelijk ziek
http://www.hardware.info/..._ClarkdaleArrandale_test/
Notebookprocessors zijn er niet bij, maar ik kan wel een schatting doen op basis van de Cinebench scores:
Core 2 Duo E7500 vs Core i3 530 -> 30% boost
Vergelijkbaar met Core 2 Duo P8xxx-series naar Core i3
Core 2 Duo E7600 vs Core i5 650 -> 42% boost
Vergelijkbaar met Core 2 Duo P8xxx-series naar Core i5 / Core i7
Alle scores zijn door te rekenen op basis van kloksnelheid.
Dit doorgerekend te hebben kan ik enkel concluderen dat de scores die ik al eerder schatte gewoon overeenkomen met deze eerste scores. http://notebookspot.nl/charts/cpu/
* GENETX staat nog scheel uit zn ogen te kijken, dit is werkelijk ziek

[ Voor 9% gewijzigd door GENETX op 03-01-2010 19:37 ]
Misschien een stomme vraag, ik zag bij central point dat de BTW er nog bij komt.. dus dan zit je over de 1000 euro voor de asus N61Ja Arrandale... Jij noemde een bedrag van plus minus 850,- euro.. Noemde jij het ook zonder BTW of is dat gewoon een dure tik van central point?
[ Voor 5% gewijzigd door Thrilled op 05-01-2010 14:36 ]
Central Point is duur, http://www.hardware.info/..._N61JAJX046X_N61JAJX046X/
Ook 4launch heeft hem voor onder de 900 euro.
Ook 4launch heeft hem voor onder de 900 euro.
Kvind het allemaal van die louche bedrijfjes lijkt het wel
nog nooit gehoord van die namen..
4Launch draait toch al wat langer mee. En mijn persoonlijke ervaringen ermee zijn vrij positief (meerdere keren al wat besteld, varierend van grafische kaart, tot bijna alles voor een grote upgrade). Maar ik denk dat wachten tot na de CES toch wel verstandig is als ik het allemaal zo lees.Thrilled schreef op dinsdag 05 januari 2010 @ 16:06:
Kvind het allemaal van die louche bedrijfjes lijkt het welnog nooit gehoord van die namen..
Zelf ben ik toevallig ook op zoek naar een ongeveer vergelijkbare notebook als Thrilled, dus was gelukkig om hier te lezen dat de nieuwe notebooks er aan zitten te komen. Vooral omdat ik me aan het orienteren was laatste paar weken en nogal tegen vond vallen wat ik tegenkwam.
Asus N61Ja -> Surface Pro 2
Ah ok.. hou me/ons even op de hoogte als je hem ergens bestelt
Mijn keuze is definitief en ben nu simpelweg aan het wachten tot die laptop ergens beschikbaar/op voorraad is..
Verwijderd
L.S.
Ik ben sinds een tijdje op zoek naar een laptop. Ik wil er multimedia mee downloaden, films kijken op de tv via HDMI, internetten, en werken (microsoft office pakket, adobe illustrator, photoshop, pdf creator). Ik wil er met name thuis gebruik van maken, maar hij moet ook meekunnen op reis(jes) en soms naar het werk.
Ik heb thuis al een desktop staan, die ook als zodanig gebruikt zal blijven worden.
Nu zag ik in de folder van de mediamarkt groningen de volgende laptop: Asus K61 IC-JX013V voor 629 euro. Hij heeft een Intel core 2 duo processor T6600, 4GB werkgeheugen, 16 inch HD LCD screen 320 GB harde schijf, Nvidia GEforce GT 220M tot 1GB videokaart. PRIJS: 629 euro
Nadelen --> 16 inch screen, had misschien wel iets groter gewild. 320 GB geheugen, passen niet veel films op.
Verder zag ik bij de paradigit de Asus N71VG TY-025V. Met Intel® Core™ 2 Duo T6600. 17.3inch LED HD Glaretype. 4GB werkgeheugen. 1 TB harde schijf. NVIDIA GeForce GT220M 1 GB videokaart. PRIJS: 799 euro.
Het is volgens mij een vergelijkbare laptop, alleen heeft het de eerstgenoemde nadelen niet met een grotere screen en meer capaciteit harde schijf.
Nu is mijn vraag: Heeft iemand ervaring met een van deze computers? Wat zou meer waar voor mijn geld zijn, is het het waard om 170 euro extra te betalen voor 1,6 inch meer screen en 680 gb meer geheugen? Wat betreft de geheugen, zou dat sowieso een factor moeten spelen--> een externe Harde schijf is natuurlijk ook mogelijk.
Verder nog een vraag: glaretype beeldscherm, betekent dat dat de zon/lichten erin weerkaatsen?
Laatste vraag: iemand anders nog een andere suggestie qua laptop voor mijn doeleinde en prijsklasse?
Alvast bedankt.
The
Ik ben sinds een tijdje op zoek naar een laptop. Ik wil er multimedia mee downloaden, films kijken op de tv via HDMI, internetten, en werken (microsoft office pakket, adobe illustrator, photoshop, pdf creator). Ik wil er met name thuis gebruik van maken, maar hij moet ook meekunnen op reis(jes) en soms naar het werk.
Ik heb thuis al een desktop staan, die ook als zodanig gebruikt zal blijven worden.
Nu zag ik in de folder van de mediamarkt groningen de volgende laptop: Asus K61 IC-JX013V voor 629 euro. Hij heeft een Intel core 2 duo processor T6600, 4GB werkgeheugen, 16 inch HD LCD screen 320 GB harde schijf, Nvidia GEforce GT 220M tot 1GB videokaart. PRIJS: 629 euro
Nadelen --> 16 inch screen, had misschien wel iets groter gewild. 320 GB geheugen, passen niet veel films op.
Verder zag ik bij de paradigit de Asus N71VG TY-025V. Met Intel® Core™ 2 Duo T6600. 17.3inch LED HD Glaretype. 4GB werkgeheugen. 1 TB harde schijf. NVIDIA GeForce GT220M 1 GB videokaart. PRIJS: 799 euro.
Het is volgens mij een vergelijkbare laptop, alleen heeft het de eerstgenoemde nadelen niet met een grotere screen en meer capaciteit harde schijf.
Nu is mijn vraag: Heeft iemand ervaring met een van deze computers? Wat zou meer waar voor mijn geld zijn, is het het waard om 170 euro extra te betalen voor 1,6 inch meer screen en 680 gb meer geheugen? Wat betreft de geheugen, zou dat sowieso een factor moeten spelen--> een externe Harde schijf is natuurlijk ook mogelijk.
Verder nog een vraag: glaretype beeldscherm, betekent dat dat de zon/lichten erin weerkaatsen?
Laatste vraag: iemand anders nog een andere suggestie qua laptop voor mijn doeleinde en prijsklasse?
Alvast bedankt.
The
Glare is idd een spiegelscherm, maar dat hebben ze echt allemaal.
Daarbij, grootte is niet alles, waar het om draait is de resolutie! Wat dat betreft een tip, kijk naar de Dell Studio 17. Die kan je, als het goed is (en anders moet je bellen) met een full HD scherm krijgen. Dan heb je werkruimte.
Laatste tip is om even een of 2 weken te wachten op de nieuwe Cor ei3/i5/i7 processors die gehakt maken van de Core 2 Duo. Overigens is een externe schijf prima te doen, let wel op een esata aansluiting. Via USB is het een ramp, maar met esata is hij net zo snel als een interne schijf.
Daarbij, grootte is niet alles, waar het om draait is de resolutie! Wat dat betreft een tip, kijk naar de Dell Studio 17. Die kan je, als het goed is (en anders moet je bellen) met een full HD scherm krijgen. Dan heb je werkruimte.
Laatste tip is om even een of 2 weken te wachten op de nieuwe Cor ei3/i5/i7 processors die gehakt maken van de Core 2 Duo. Overigens is een externe schijf prima te doen, let wel op een esata aansluiting. Via USB is het een ramp, maar met esata is hij net zo snel als een interne schijf.
http://www.asus.com/News.aspx?N_ID=Y5lBIemSOJ8Go3ZQ
Lijken mij de laatste specs van de nieuwe Asus notebooks (die er trouwens ook kwa stijl mogen wezen). Jammer genoeg is de N61Ja dus toch met een lagere resolutie van 1366x768, pas de K72Jr heeft een 17" scherm met 1600x900 resolutie.
Nu is mijn vraag: Hoeveel merk je van een substantieel grotere resolutie (op een toch niet veel groter scherm, dus kleinere lettertjes enzo)? Zelf heb ik namelijk nog een laptop met een resolutie uit de oudheid en ook voor mijn desktop heb ik nog een lekker ouderwetse resolutie van 1280x1024 op een 17" scherm, dus ik heb geen idee of het veel scheelt bij het gamen/programmeren/films kijken/browsen etc.
Lijken mij de laatste specs van de nieuwe Asus notebooks (die er trouwens ook kwa stijl mogen wezen). Jammer genoeg is de N61Ja dus toch met een lagere resolutie van 1366x768, pas de K72Jr heeft een 17" scherm met 1600x900 resolutie.
Nu is mijn vraag: Hoeveel merk je van een substantieel grotere resolutie (op een toch niet veel groter scherm, dus kleinere lettertjes enzo)? Zelf heb ik namelijk nog een laptop met een resolutie uit de oudheid en ook voor mijn desktop heb ik nog een lekker ouderwetse resolutie van 1280x1024 op een 17" scherm, dus ik heb geen idee of het veel scheelt bij het gamen/programmeren/films kijken/browsen etc.
Vraagje: is de Sony Vaio FW41ZJ/H momenteel een relatief slechte koop met de nieuwe Arrandale laptops die eraan komen? Inclusief W7 komt de Vaio momenteel op zo'n €1100 in een lokale aanbieding hier, wat een erg degelijke koop lijkt in vergelijking met de meeste laptops die ik in de laatste maand ofzo ben tegengekomen (vooral naar HP, Toshiba en Asus gekeken).
De Asus N61Ja en Asus G60JX zien eruit als erg interessante nieuwe generatie laptops maar ik vraag me af in hoeverre het nu al de moeite is om te kijken naar de i5 cores, en of er een zogenaamd addertje onder het gras zit - voor nieuwe technologie lijken deze twee Asus laptops wel bijzonder goedkoop in vergelijking met de huidige (belgische) markt. Hoe en op welke vlakken zouden jullie het potentiële verschil in prestaties tussen de twee nieuwe Asus laptops en de Vaio inschatten? (mss zou je deze vraag zelfs kunnen herleiden tot op welk vlak haal je werkelijk voordeel uit de betere processor die de Arrandale is?)
De laptop zou dienen als een DTR die wel tegen een stootje moet kunnen (ik ben student die op kot/kamers zit en dus elke week wel een aantal keer met de laptop reist) en zou intensief gebruikt worden - o.a. om films te bekijken en af en toe ook te gamen. Gewicht/grootte is niet echt een issue, prijs/kwaliteit verhouding is het belangrijkste.
De Asus N61Ja en Asus G60JX zien eruit als erg interessante nieuwe generatie laptops maar ik vraag me af in hoeverre het nu al de moeite is om te kijken naar de i5 cores, en of er een zogenaamd addertje onder het gras zit - voor nieuwe technologie lijken deze twee Asus laptops wel bijzonder goedkoop in vergelijking met de huidige (belgische) markt. Hoe en op welke vlakken zouden jullie het potentiële verschil in prestaties tussen de twee nieuwe Asus laptops en de Vaio inschatten? (mss zou je deze vraag zelfs kunnen herleiden tot op welk vlak haal je werkelijk voordeel uit de betere processor die de Arrandale is?)
De laptop zou dienen als een DTR die wel tegen een stootje moet kunnen (ik ben student die op kot/kamers zit en dus elke week wel een aantal keer met de laptop reist) en zou intensief gebruikt worden - o.a. om films te bekijken en af en toe ook te gamen. Gewicht/grootte is niet echt een issue, prijs/kwaliteit verhouding is het belangrijkste.
[ Voor 3% gewijzigd door JackAvery op 08-01-2010 00:50 ]
Verwijderd
Na het doorlezen van diverse fora zie ik door de bomen het bos niet meer. Een nieuwe laptop moet toch niet zo'n probleem zijn.
Laptop overleden, mijn reislaptop de Samsung N140 is leuk voor onderweg maar te klein voor thuisgebruik.
Ik gebruik de laptop voor internet, downloaden uit newsgroepen en wil er films op een HD tv mee kunnen afspelen.
Goede dvd brander,geluid, kaartlezer en webcam, 15 inch beeldscherm, goede garantieregeling.
Batterij moet een paar uur mee kunnen gaan.
MIjn zoon is sinds kort in het bezit van een Dell Inspirion 1545 maar die vind ik veel glimmen en de scharnieren en batterij bleken na drie maanden door kou verschillen al kapot te zijn. Na heel veel gebel en gemail met Dell is het probleem uiteindelijk opgelost maar mede hierdoor gaan we niet wederom voor een Dell.
Ik hoop niet meer dan 700 euro uit te moeten geven
Wie wil mij helpen. Ik kan eventueel nog wel een week of max twee wachten.
Laptop overleden, mijn reislaptop de Samsung N140 is leuk voor onderweg maar te klein voor thuisgebruik.
Ik gebruik de laptop voor internet, downloaden uit newsgroepen en wil er films op een HD tv mee kunnen afspelen.
Goede dvd brander,geluid, kaartlezer en webcam, 15 inch beeldscherm, goede garantieregeling.
Batterij moet een paar uur mee kunnen gaan.
MIjn zoon is sinds kort in het bezit van een Dell Inspirion 1545 maar die vind ik veel glimmen en de scharnieren en batterij bleken na drie maanden door kou verschillen al kapot te zijn. Na heel veel gebel en gemail met Dell is het probleem uiteindelijk opgelost maar mede hierdoor gaan we niet wederom voor een Dell.
Ik hoop niet meer dan 700 euro uit te moeten geven
Wie wil mij helpen. Ik kan eventueel nog wel een week of max twee wachten.
En je budget is?
Ik hoop vandaag een artikel te schrijven over de arrandales, dus daar in wordt wel meer duidelijk. Maar de Sony is idd een slechte koop. Ten eerste is Sony gewoon extreem duur, die laptop is ook wel voor 800 -900 euro te vinden bij Dell en Arrandale is echt heel veel sneller.JackAvery schreef op vrijdag 08 januari 2010 @ 00:48:
Vraagje: is de Sony Vaio FW41ZJ/H momenteel een relatief slechte koop met de nieuwe Arrandale laptops die eraan komen? Inclusief W7 komt de Vaio momenteel op zo'n €1100 in een lokale aanbieding hier, wat een erg degelijke koop lijkt in vergelijking met de meeste laptops die ik in de laatste maand ofzo ben tegengekomen (vooral naar HP, Toshiba en Asus gekeken).
arrandale fanboy in het huis?
Haha, ik zie je op elk google-resultaat die arrandale promoten.. ik wacht met smart op meer info!
Behoorlijk Arrandale fanboy idd. Die CPU is gewoon masterlijk en cijfers liegen niet. Dat kreng is gewoon 50% sneller in Cinebench en 3Dmark06!
Hm bij Dell België vind ik de deals eerlijk gezegd niet zo interessant (krijg minder voor de prijs en vanaf dat je iets wilt aanpassen vragen ze ongelofelijk veel geld voor bvb een latje extra ram) en ik prefereer voor grote hardware eigenlijk nog steeds B&M winkels. Ik ben in ieder geval erg benieuwd naar je artikel over de Arrandale, maar vraag me vooral af hoe de winst die de i5 boekt zich vertaalt naar effectieve huidige toepassingen voor een gewone DTR gebruiker (zwaardere multitasking, games, films, ev. photoshop).
Verder geen commentaar over die twee Asus laptops specifiek?
Verder geen commentaar over die twee Asus laptops specifiek?
Dat zijn prima notebooks.
Maar juist naar zware toepassingen is de Arrandale juist super. Met oa HyperThreading haal je al veel winst, en ook de interne geheugencontroller. Hoe meer multitasking/multi-core applicaties, des te meer Arrandale zijn ware kracht laat zien.
Een eenvoedige app zoals Winrar laat dan ook veel minder winst zien als een multithreaded applicatie als Cinebench. Die laatste haalt dus wel 50% winst ten opzichte van de Core 2 Duo op gelijke snelheid.
Maar juist naar zware toepassingen is de Arrandale juist super. Met oa HyperThreading haal je al veel winst, en ook de interne geheugencontroller. Hoe meer multitasking/multi-core applicaties, des te meer Arrandale zijn ware kracht laat zien.
Een eenvoedige app zoals Winrar laat dan ook veel minder winst zien als een multithreaded applicatie als Cinebench. Die laatste haalt dus wel 50% winst ten opzichte van de Core 2 Duo op gelijke snelheid.
Ik ben aan het kijken naar de Lenovo G450 met Core 2 Duo T6600 (2,2GHz,800MHz FSB,2MB L2 Cache) en 2GB DDR3 geheugen.
Ik vraag me alleen af wat is de meerwaarde van dit 'snellere' geheugen ten opzichte van de 'langzamere' 800MHz FSB van de processor. Is het dan niet beter om gewoon DDR2 te nemen en is DDR3 dan gewoon weggegooid geld?
Ik vraag me alleen af wat is de meerwaarde van dit 'snellere' geheugen ten opzichte van de 'langzamere' 800MHz FSB van de processor. Is het dan niet beter om gewoon DDR2 te nemen en is DDR3 dan gewoon weggegooid geld?
Daar heb je helemaal gelijk in.Peveer schreef op zaterdag 09 januari 2010 @ 04:13:
Ik ben aan het kijken naar de Lenovo G450 met Core 2 Duo T6600 (2,2GHz,800MHz FSB,2MB L2 Cache) en 2GB DDR3 geheugen.
Daar was ik al bang voor...
Maar ik denk dat ik toch voor de Lenovo G450 ga. Omdat er een redelijk goede CPU/GPU inzit voor de prijs. En alle laptops met DDR2 geheugen, alhoewel iets goedkoper, vaak ook een minder CPU en/of GPU hebben.
Lastig om zo'n nieuwe laptop uit te zoeken zeg...
Ik zie nergens hoe duur dat ding is, hij staat niet in de PW in ieder geval. Heb je een link?
Hij is op internet inderdaad moeilijk te vinden, zeg maar niet...
Maar ik woon in Thailand en hier in de electronica mall hebben ze hem staan met de volgende specs:
Core 2 Duo 2,2Ghz, 800MHz FSB, 2MB L2 Cache
2GB DDR3
320GB Sata schijf
Duallayer burner
Geforce G210M 512mb
14.1'' WXGA LED
6-cell Li-ion bettery
HDMI
Zonder OS.
Voor omgerekend 450,- euro.
Extra 2GB geheugen voor 40,- euro
Dat leek mij een goede deal.
Maar ik woon in Thailand en hier in de electronica mall hebben ze hem staan met de volgende specs:
Core 2 Duo 2,2Ghz, 800MHz FSB, 2MB L2 Cache
2GB DDR3
320GB Sata schijf
Duallayer burner
Geforce G210M 512mb
14.1'' WXGA LED
6-cell Li-ion bettery
HDMI
Zonder OS.
Voor omgerekend 450,- euro.
Extra 2GB geheugen voor 40,- euro
Dat leek mij een goede deal.
Aah. Ik kan echter weer weinig zeggen over de prijzen daar. Voor ons lijkt het een prikje idd, maar de prijzen zullen over het algemeen wel lager liggen. Houd in het achterhoofd dat de Arrandale notebooks volgende week wel eens op de markt kunnen komen, en die processors zijn 50% sneller.
Wat ben je eigenlijk van plan allemaal met de notebook te gaan doen?
Wat ben je eigenlijk van plan allemaal met de notebook te gaan doen?
Ik gebruik hem hier voornamelijk als desktop vervanging en omdat hij ook ooit weer een keer terug naar NL moet is een laptop het meest geschikt. Ik gebruik hem voornamelijk om te surfen, office taken, muziek/films en hier en daar wat te gamen. Ik doe voornamelijk veel tegelijkertijd dus daarom wilde ik graag wat meer geheugen hebben.
Bedankt voor je advies over de nieuwe Arrandale CPU's. Die ga ik nog even afwachten en kijken wat er dan hier met de prijzen van de Core 2 Duo's gaat gebeuren!
Bedankt voor je advies over de nieuwe Arrandale CPU's. Die ga ik nog even afwachten en kijken wat er dan hier met de prijzen van de Core 2 Duo's gaat gebeuren!
Verwijderd
Goedendag,
Ik wil een laptop kopen en dit zijn mijn wensen eisen. Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen
Mijn eisen/voorkeuren:
- HBO Autotechniek student gebruik (maar ook werk, projecten, trein, thuis etc.)
- Budget: Maximum € 650 ~ €700 (liefst rond de €550,-)
- 3D CAD tekenen, renderen etc. in Autodesk Inventor
- Ik gebruik af en toe het reken-/simulatieprogramma: Mathlab (Simulink) (van The Mathworks)
- Adobe Photoshop zo af en toe
- Intensief gebruik van Firefox (soms wel 50 sites tegelijk open, 5 sites met 10 tabladen) met daarnaast andere dingen: 3 Word vensters, Outlook, Acrobat Reader, Kladblok etc. Ben dus iemand die veel open heeft staan)
- Speel (bijna) nooit games
- Af en toe films kijken op bed ( 17" een must?)
- Voorkeur voor numeriek toetsenbord
- Voorkeur voor Asus, Toshiba, Sony, Dell (aan de hand van dit onderzoek: http://www.squaretrade.co...ptop_reliability_1109.pdf )
(hoe zit het met Samsung? Packard Bell? Fuijitsu? MSI?...zijn niet opgenomen in dat onderzoek)
- DVD/CD-ROM speler + CD/DVD brander
- Windows 7 ( dat wil ik legaal gaan gebruiken, geen Vista)
- moet in standaard Eastpak rugtas kunnen: http://www.bagageonline.n...ages/eastpak%20padded.jpg
- Goede garantie-/ servicebehandeling bij defect
- Minimaal 2 usb poorten (liefst 4)
Wat minder belangrijk is voor mij:
- gewicht laptop
- grootte harddisk, 320 Gb is genoeg voor mij
- webcam, microfoon, cardreader dat soort dingen...
Onduidelijkheden nog voor mij:
- Type verbindingen waar ik moet letten in mijn zoektocht:
* Ethernet?
* Wifi?
* Wireless-N?
* Bluetooth?
- 17" een must? Of 16" / 15,6 breedbeeld ook genoeg? (moet in standaard Eastpak rugtas kunnen)
- Schermresolutie is mij nog onduidelijk. Ik had begrepen dat het horizontaal meestal wel in orde is, maar verticaal nog wel eens soms doorslaggevend kan zijn? (moeilijk scrollen met surfen op sites e.d.). Graag advies, tips e.d. hierover
- Ondanks dat advertenties soms wat anders zeggen, er is toch op ELKE laptop binnen Europa een verplichting tot 2 jaar garantie?
Zo ja, hoe gaat dat praktijk? Of is dat zo'n lastige opdracht dat je dat wel kunt vergeten?
- Hoe zit het tegenwoordig met dode pixels? Komt dat nog voor? Hoe lastig/storend is zoiets? En hoe gaan fabrikanten daar mee om? Of zitten daar wezenlijke verschillen nog in per fabrikant?
- Hoe kan ik processors goed vergelijken? Hier bijv: http://www.notebookcheck....Benchmarklist.2436.0.html
* Ik zelf let bijv. alleen op: kloksnelheid, maar wat is nog meer belangrijk?
* Wat zegt "Cache" bijv. over een processor?
- Sommige laptops hebben een harde schijf die 5400 RPM draait en de wat betere draaien 7200 RMP. Wat zegt dat eigenlijk? Dat een 7200 RPM harddisk sneller werkt? En zo ja, merk je dus als het ware een snellere laptop? (vergelijkbaar met hogere kloksnelheid)
- En ik besef dat een zeer belangrijk punt een videokaart is. Hoe kan daar inzicht in krijgen? Wat is wel/niet belangrijk? Wat zijn vergelijkpunten onderling?
Een advies dat ik hierover kreeg was het volgende: (graag jullie mening hierover)
Let er vooral op dat je een losse grafiche chip hebt van Nvidia of ATI, met EIGEN geheugen (goedkoper laptops willen het videogeheugen wel eens van het algemene werkgeheugen gebruiken maar dat is veel langzemer) over het algemeen is het hoe hoger het nummer, hoe sneller de kaart.
- Tegenwoordig hebben ze allemaal Li-ion accu's volgensmij. Wat is normaal?
* Heeft een 15" hetzelfde accupakket als een 17"?
* Dat een 17"meer stroom verbruikt dan een 15" dat weet ik, maar waar praat je dan over? (gemiddeld 1 uur langer met 15" scherm of is dit nauwelijks merkbaar? Of..?)
En als jullie nog andere punten hebben waar ik misschien overheen kijk, maak mij daar aub attent op
En links naar een laptop zijn uiteraard ook welom.
Alvast bedankt.
Gr,
Lennart
Ik wil een laptop kopen en dit zijn mijn wensen eisen. Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen
Mijn eisen/voorkeuren:
- HBO Autotechniek student gebruik (maar ook werk, projecten, trein, thuis etc.)
- Ik gebruik af en toe het reken-/simulatieprogramma: Mathlab (Simulink) (van The Mathworks)
- Intensief gebruik van Firefox (soms wel 50 sites tegelijk open, 5 sites met 10 tabladen) met daarnaast andere dingen: 3 Word vensters, Outlook, Acrobat Reader, Kladblok etc. Ben dus iemand die veel open heeft staan)
- Voorkeur voor numeriek toetsenbord
- Voorkeur voor Asus, Toshiba, Sony, Dell (aan de hand van dit onderzoek: http://www.squaretrade.co...ptop_reliability_1109.pdf )
(hoe zit het met Samsung? Packard Bell? Fuijitsu? MSI?...zijn niet opgenomen in dat onderzoek)
- DVD/CD-ROM speler + CD/DVD brander
- moet in standaard Eastpak rugtas kunnen: http://www.bagageonline.n...ages/eastpak%20padded.jpg
- Goede garantie-/ servicebehandeling bij defect
- gewicht laptop
- webcam, microfoon, cardreader dat soort dingen...
* Ethernet?
* Wifi?
* Wireless-N?
* Bluetooth?
- 17" een must? Of 16" / 15,6 breedbeeld ook genoeg? (moet in standaard Eastpak rugtas kunnen)
- Schermresolutie is mij nog onduidelijk. Ik had begrepen dat het horizontaal meestal wel in orde is, maar verticaal nog wel eens soms doorslaggevend kan zijn? (moeilijk scrollen met surfen op sites e.d.). Graag advies, tips e.d. hierover
- Ondanks dat advertenties soms wat anders zeggen, er is toch op ELKE laptop binnen Europa een verplichting tot 2 jaar garantie?
Zo ja, hoe gaat dat praktijk? Of is dat zo'n lastige opdracht dat je dat wel kunt vergeten?
- Hoe zit het tegenwoordig met dode pixels? Komt dat nog voor? Hoe lastig/storend is zoiets? En hoe gaan fabrikanten daar mee om? Of zitten daar wezenlijke verschillen nog in per fabrikant?
- Hoe kan ik processors goed vergelijken? Hier bijv: http://www.notebookcheck....Benchmarklist.2436.0.html
- Sommige laptops hebben een harde schijf die 5400 RPM draait en de wat betere draaien 7200 RMP. Wat zegt dat eigenlijk? Dat een 7200 RPM harddisk sneller werkt? En zo ja, merk je dus als het ware een snellere laptop? (vergelijkbaar met hogere kloksnelheid)
- En ik besef dat een zeer belangrijk punt een videokaart is. Hoe kan daar inzicht in krijgen? Wat is wel/niet belangrijk? Wat zijn vergelijkpunten onderling?
Een advies dat ik hierover kreeg was het volgende: (graag jullie mening hierover)
Let er vooral op dat je een losse grafiche chip hebt van Nvidia of ATI, met EIGEN geheugen (goedkoper laptops willen het videogeheugen wel eens van het algemene werkgeheugen gebruiken maar dat is veel langzemer) over het algemeen is het hoe hoger het nummer, hoe sneller de kaart.
- Tegenwoordig hebben ze allemaal Li-ion accu's volgensmij. Wat is normaal?
* Dat een 17"meer stroom verbruikt dan een 15" dat weet ik, maar waar praat je dan over? (gemiddeld 1 uur langer met 15" scherm of is dit nauwelijks merkbaar? Of..?)
En als jullie nog andere punten hebben waar ik misschien overheen kijk, maak mij daar aub attent op
Alvast bedankt.
Gr,
Lennart
nogal veel vragen, om maar even op 1 vraag antwoord te geven: een 17 inch past niet in zo'n eastpak. Ik had een 15 inch laptop en die paste er maar NET in.
Gepassioneerd Landschapsfotograaf
Verwijderd
bedankt. Dit is een cruciaal antwoord voor mij wat de zoektocht een stuk makkelijker voor mij kan gaan maken.
Nog anderen die dit kunnen bevestigen met een rugtas? (ga eind vd week ook zelf even passen denk ik bij een willekeurige computerzaak hier in de buurt )
Nog anderen die dit kunnen bevestigen met een rugtas? (ga eind vd week ook zelf even passen denk ik bij een willekeurige computerzaak hier in de buurt )
Thnx again voor je link. Je Arrandale research is top!
Enig idee hoe lang het ongeveer kan duren voor er daadwerkelijk nieuwe notebooks op de markt zullen komen?
Enig idee hoe lang het ongeveer kan duren voor er daadwerkelijk nieuwe notebooks op de markt zullen komen?
@razort123:
Je voorkeuren i.c.m. je budget maken het erg lastig om een geschikte notebook te vinden. Wanneer ik in de Pricewatch ga filteren op schermgrootte (max. 15.6", dat past in je Eastpak) en schermresolutie (1440x900 en hoger), dan zie je dat goedkoopste notebook vanaf ~ 800,- begint (MSI GX620 is niet meer leverbaar). Daar komen we dan een AMD Turion II X2 in tegen waar ik persoonlijk niet wam voor loop.
Tuurlijk, je hebt notebooks al voor een lagere prijs. Nu weet ik niet hoe intensief je gaat tekenen met AutoCAD maar een resolutie van bijv. 1366x768 ga je je aan ergeren. Althans, dat is mijn ervaring. Wellicht omdat ik het luxeprobleem heb dat ik dit op 17" 1920x1200 deed. Maar voor bijv. browsen en tekstverwerken is een hoge verticale resolutie wel zo prettig.
Voordat ik verder ga op de andere voorkeuren die ik je aankaart, raad ik je aan voorkeuren / budget bij te draaien. Als je je voorkeuren aanpast, gaan we in een een andere categorie zoeken. Ben je van plan je budget bij te draaien, raad ik je in ieder geval de pricewatch: Asus N61JA-JX046X aan
Je voorkeuren i.c.m. je budget maken het erg lastig om een geschikte notebook te vinden. Wanneer ik in de Pricewatch ga filteren op schermgrootte (max. 15.6", dat past in je Eastpak) en schermresolutie (1440x900 en hoger), dan zie je dat goedkoopste notebook vanaf ~ 800,- begint (MSI GX620 is niet meer leverbaar). Daar komen we dan een AMD Turion II X2 in tegen waar ik persoonlijk niet wam voor loop.
Tuurlijk, je hebt notebooks al voor een lagere prijs. Nu weet ik niet hoe intensief je gaat tekenen met AutoCAD maar een resolutie van bijv. 1366x768 ga je je aan ergeren. Althans, dat is mijn ervaring. Wellicht omdat ik het luxeprobleem heb dat ik dit op 17" 1920x1200 deed. Maar voor bijv. browsen en tekstverwerken is een hoge verticale resolutie wel zo prettig.
Voordat ik verder ga op de andere voorkeuren die ik je aankaart, raad ik je aan voorkeuren / budget bij te draaien. Als je je voorkeuren aanpast, gaan we in een een andere categorie zoeken. Ben je van plan je budget bij te draaien, raad ik je in ieder geval de pricewatch: Asus N61JA-JX046X aan
Zo'n krap budget (voor een budget laptop en dan zulke apps willen draaien, ai...)Verwijderd schreef op dinsdag 12 januari 2010 @ 13:45:
Goedendag,
Mijn eisen/voorkeuren:
Nee.- Ik gebruik af en toe het reken-/simulatieprogramma: Mathlab (Simulink) (van The Mathworks)
Troep onderzoek. Enkel notebooks waarbij extra garantie is aangeschaft zijn meegeteld. Totaal niet representatief.- Voorkeur voor numeriek toetsenbord
Zeer kleine tas, ik vraag me zelfs al af of 15,6" er in past. Dat moet net in mijn eigen eastpak passen, maar dat is een groter model- DVD/CD-ROM speler + CD/DVD brander

320GB is binnen jou budget wel het MAXIMALE wat je kan krijgen- Goede garantie-/ servicebehandeling bij defect
- gewicht laptop

Bluetooth valt met dit budget wel af... ethernet heb je eigenlijk altijd, en is ook altijd wel goed, ent als wlan. 1Gbit LAN is wel sneller, net als Wifi-n, maar als je enkel internet ga je het niet merken- webcam, microfoon, cardreader dat soort dingen...
* Ethernet?
* Wifi?
* Wireless-N?
* Bluetooth?
Zie hierboven, 17" zou wat mij betreft gewoon afvallen.- 17" een must? Of 16" / 15,6 breedbeeld ook genoeg? (moet in standaard Eastpak rugtas kunnen)
Tsja, je gaat designen. Een full HD scherm zou absoluut de voorkeur hebben...- Schermresolutie is mij nog onduidelijk. Ik had begrepen dat het horizontaal meestal wel in orde is, maar verticaal nog wel eens soms doorslaggevend kan zijn? (moeilijk scrollen met surfen op sites e.d.). Graag advies, tips e.d. hierover
Dan moet JIJ bewijzen dat het defect er al was bij aankoop. Ja, je hebt er recht op, maar het is een getouwtrek. Daarbij, als student kun je de tijd en je laptop dan amper missen voor zo'n periode. Dus onafhankelijk van je recht is het praktisch gewoon een ramp.- Ondanks dat advertenties soms wat anders zeggen, er is toch op ELKE laptop binnen Europa een verplichting tot 2 jaar garantie?
Komt niet vaak meer voor. Daarbij hebben alle fabriaknten wel een aantal dat vastesteld zoals 3 defecte pixels ofzo.- Hoe zit het tegenwoordig met dode pixels? Komt dat nog voor? Hoe lastig/storend is zoiets? En hoe gaan fabrikanten daar mee om? Of zitten daar wezenlijke verschillen nog in per fabrikant?
Let enkel op de scores daar, of op http://notebookspot.nl/charts/cpu. Cache maaktwel wat goed, maar kloksnelheid ook. Daarbij hangt het ook van de architectuur af. Een nieuwe Core i5 kan zo wel 50% sneller zijn op dezelfde snelheid vergeleken met de Core 2 Duo.... Dus scores zeggen enkel wat over de prestaties.- Hoe kan ik processors goed vergelijken? Hier bijv: http://www.notebookcheck....Benchmarklist.2436.0.html
Hangt ook af van de dichtheid. 5400rpm kan sneller zijn als een 7200rpm. Maar met dit budget heb je toch weinig te kiezen, 5400rpm is ook de enige optie eigenlijk.- Sommige laptops hebben een harde schijf die 5400 RPM draait en de wat betere draaien 7200 RMP. Wat zegt dat eigenlijk? Dat een 7200 RPM harddisk sneller werkt? En zo ja, merk je dus als het ware een snellere laptop? (vergelijkbaar met hogere kloksnelheid)
Net als de processor, ook hier tellen kloksnelheid, shaders (cores), geheugen. Vergelijken op http://notebookspot.nl/charts/gpu/- En ik besef dat een zeer belangrijk punt een videokaart is. Hoe kan daar inzicht in krijgen? Wat is wel/niet belangrijk? Wat zijn vergelijkpunten onderling?
Zie hierboven. Grafische programma's hebben er erg veel aan.Een advies dat ik hierover kreeg was het volgende: (graag jullie mening hierover)
Hangt allemaal van de laptop af en de accu die wordt geleverd. Maar ook de hardware en bijvoorbeeld een led-scherm of niet. Daar kun je op basis van enkel de diagonaal helemaal niets over zeggen.- Tegenwoordig hebben ze allemaal Li-ion accu's volgensmij. Wat is normaal?
Maar verder, vertel wat meer over je studentenleven. Ga je op kamers? heb je nog een desktop, of is dit je enige notebook.En als jullie nog andere punten hebben waar ik misschien overheen kijk, maak mij daar aub attent op
Alvast bedankt.
Gr,
Lennart
Als ik op dit moment één advies heb dan is het wel als volgt:
Ik gok dat je namelijk niet heel veel geld hebt als arme student en dat de notebook je enige PC zal zijn. Ga dan ook lekker gebruik maken van de IB-groep (of DUO zoals dat nu heet...). Leen geld en verdubbel je budget. Wacht op mooie Arrandale notebooks zoals de Asus N61JA. Of wellicht beter, een Dell Studio XPS 16 met Core i5 en full HD (1920x1080 pixels). Die is nu nog niet leverbaar, maar zal zeker een leuke deal hebben.
Neem een goed garantiepakket er bij. Dell had voor 150 euro extra al 3 jaar garantie met accidental warranty (dus ook als je bier over je notebook gooit. Koop er een externe harde schijf voor je o zo belangrijke documenten. Neem een goede nieuwe tas met stevig notebookvak.
Geloof me, als je iets niet wilt is het wel een budget notebook als student, terwijl je voor je opleiding gewoon een goed bakbeest nodig hebt. Je wilt je de komende 4 jaar niet opvreten tijdens je studie omdat je laptop traag is, omdat je pixels mist, of omdat je laptop van ellende uitelkaar valt. Je wilt niet dat het ding tijden weg is voor reparatie en ondertussen op computers van school moeten werken.
Als er iets is wat ik gemerkt is tijdens mijn studie, dan is het wel de snelheid waarin notebooks kapot gaan. Het studentenleven is ook voor een notebook erg zwaar, en ik ben dan ook erg tevreden dat ik wel goed in mijn spul heb geïnvesteerd. Je studie wordt er een stuk relaxter op. Daarbij, zul je wellicht aan de rit niet eens duurder uit zijn. Zeker voor een technische student is een notebook gewoon onmisbaar.
Ja, ~1300 euro is gewoon een groot bedrag. Je moet echter van je arme studentenleven geen excuus maken om je straks dagelijks te gaan irriteren aan je notebook. Mijn notebookinvestering (door de garantie ben ik aan mn 2e bezig
Zoals ik hierboven al ergens postte: De N61JA zal ook maar 1366x768 zijn volgens http://www.asus.com/News.aspx?N_ID=Y5lBIemSOJ8Go3ZQ. Daardoor zit ik zelf ook enigszins te twijfelen aangezien ik ook wil gaan programmeren erop.DaMarcus schreef op dinsdag 12 januari 2010 @ 19:15:
@razort123:
Mja, ook Asus heeft het zelf wel eens bij het verkeerde eind 
Asus is verder een prima merk in alles, maar voor specs van Asus notebooks wacht ik echt tot iemand met het ding in zijn hand kan bevestigen dat de specs kloppen

Asus is verder een prima merk in alles, maar voor specs van Asus notebooks wacht ik echt tot iemand met het ding in zijn hand kan bevestigen dat de specs kloppen
[ Voor 56% gewijzigd door GENETX op 12-01-2010 22:11 ]
Dat is mijn plan ook inderdaad. Ik heb een keer eerder in het basisnotebooktopic advies gevraagd en gekregen. Aan de hand daarvan toch besloten nog ff te wachten en nu heb ik 2 modellen op het oog die me zeer interessant lijken. Hij moet vooral lang mee gaan, dus ik zit automatisch al te zoeken in de wat stevigere laptops met een budget tot 1000 euro (heb het wat verhoogd.) Lang meegaan in de vorm van minimaal 4 jaar, overigens. Daarom heb ik nu 2 modellen op het oog:GENETX schreef op dinsdag 12 januari 2010 @ 20:59:
Ik gok dat je namelijk niet heel veel geld hebt als arme student en dat de notebook je enige PC zal zijn. Ga dan ook lekker gebruik maken van de IB-groep (of DUO zoals dat nu heet...). Leen geld en verdubbel je budget. Wacht op mooie Arrandale notebooks zoals de Asus N61JA. Of wellicht beter, een Dell Studio XPS 16 met Core i5 en full HD (1920x1080 pixels). Die is nu nog niet leverbaar, maar zal zeker een leuke deal hebben.
Neem een goed garantiepakket er bij. Dell had voor 150 euro extra al 3 jaar garantie met accidental warranty (dus ook als je bier over je notebook gooit. Koop er een externe harde schijf voor je o zo belangrijke documenten. Neem een goede nieuwe tas met stevig notebookvak.
Geloof me, als je iets niet wilt is het wel een budget notebook als student, terwijl je voor je opleiding gewoon een goed bakbeest nodig hebt. Je wilt je de komende 4 jaar niet opvreten tijdens je studie omdat je laptop traag is, omdat je pixels mist, of omdat je laptop van ellende uitelkaar valt. Je wilt niet dat het ding tijden weg is voor reparatie en ondertussen op computers van school moeten werken.
Als er iets is wat ik gemerkt is tijdens mijn studie, dan is het wel de snelheid waarin notebooks kapot gaan. Het studentenleven is ook voor een notebook erg zwaar, en ik ben dan ook erg tevreden dat ik wel goed in mijn spul heb geïnvesteerd. Je studie wordt er een stuk relaxter op. Daarbij, zul je wellicht aan de rit niet eens duurder uit zijn. Zeker voor een technische student is een notebook gewoon onmisbaar.
Ja, ~1300 euro is gewoon een groot bedrag. Je moet echter van je arme studentenleven geen excuus maken om je straks dagelijks te gaan irriteren aan je notebook. Mijn notebookinvestering (door de garantie ben ik aan mn 2e bezig) gaat het als één van de weinigen de studie zonder veel gedonder afronden. En als ik straks doorga aan de universiteit, dan staat voor mij één ding in ieder geval vast: Een goede, nieuwe, notebook om me daar doorheen te slepen, en dat genot mag me zo weer 1500 euro kosten.
Nieuwe Sony F-serie met Blu-Ray en i5-proc. 'Instapmodel' van 1000 euro. Nadeel: hij is erg groot (16,4" elke dag meesleuren. Wel Full HD-scherm. Maar ik ga niet designen of wat dan ook. Ik ga de opleiding rechten volgen.) Hij ziet er interessant uit, maar een batterijduur van 3 uur max is wat laag voor op school én de grootte houden me toch tegen... (is 16,4" mee te sleuren, elke dag? Vooral meningvraag dit, maar ja.)
Anderzijds kwam ik de nieuwe MacBook tegen, die van 899. Die zit op een P7550 en daar kan tzt nog 2 gb geheugen bijmikken. Batterijduur is zeer acceptabel met een dikke 6 uur (T.NET-review) en ik ga de laptop gebruiken voor mn studie rechten. Dus geen programmeren of dergelijk. Ik heb nog een desktop thuis, daar prog ik wel op.
Iemand nog een andere interessante optie? Liefst met Arrandale als t een WIndows-bak betreft. Wat Apple betreft vind ik de Pro-variant A. Te duur en B. (Vooralsnog) geen extra's bieden.
Iemand tips voor deze student?
Apple ADC (zo heet het geloof ik) membership voor studenten aanvragen voor 80 euro. Dan heb je eens in het jaar eenmalig 20% korting op een Apple Macbook Pro (de non Pro heeft dan maar 10% korting). Dus dan is de MBP 13" voor 1000 euro te krijgen
Verwijderd
Ik ben er idd ook achter dat 17" misschien net teveel van het goede is. Dat iets grotere scherm zorgt echt gelijk voor een grotere meerprijs. Ik gebruik dat geld liever dan voor goede specs op een 15,6" scherm. Bovendien past 17" dus waarschijnlijk niet eens in mijn tasDaMarcus schreef op dinsdag 12 januari 2010 @ 19:15:
@razort123:
Maar ik heb net even op pricewatch van tweaker alle 15,6" laptops bekeken tot 700 euro en er is tot die prijsklasse, geen één die andere resolutie heeft dan 1366x768
Dus ik denk dat ik niet eens keuze heb tussen andere resoluties want hoger dan 700 euro wil ik het toch echt niet gaan zoeken.
Maar is die resolutie van 1366x768 echt zo nadelig dan? dat je je er na een tijdje aan gaat ergeren?
En er staat bij allemaal (WXGA Wide) achter. Betekent dat nog iets speciaals of niet zo?
En iemand die nadelen kan geven waarom bijv. 15,4" of 16" geen goede keuze zou zijn? (ongebruikelijke maat of andere redenen?)
Hey bedankt voor je antwoorden! Aan sommige heb ik echt veel gehad!GENETX schreef op dinsdag 12 januari 2010 @ 20:59:
Tsja, je gaat designen. Een full HD scherm zou absoluut de voorkeur hebben...
Let enkel op de scores daar, of op http://notebookspot.nl/charts/cpu. Cache maaktwel wat goed, maar kloksnelheid ook. Daarbij hangt het ook van de architectuur af. Een nieuwe Core i5 kan zo wel 50% sneller zijn op dezelfde snelheid vergeleken met de Core 2 Duo.... Dus scores zeggen enkel wat over de prestaties.
Net als de processor, ook hier tellen kloksnelheid, shaders (cores), geheugen. Vergelijken op http://notebookspot.nl/charts/gpu/
Zie hierboven. Grafische programma's hebben er erg veel aan.
Maar verder, vertel wat meer over je studentenleven. Ga je op kamers? heb je nog een desktop, of is dit je enige notebook.
Als ik op dit moment één advies heb dan is het wel als volgt:
Ja, ~1300 euro is gewoon een groot bedrag. Je moet echter van je arme studentenleven geen excuus maken om je straks dagelijks te gaan irriteren aan je notebook. Mijn notebookinvestering (door de garantie ben ik aan mn 2e bezig) gaat het als één van de weinigen de studie zonder veel gedonder afronden. En als ik straks doorga aan de universiteit, dan staat voor mij één ding in ieder geval vast: Een goede, nieuwe, notebook om me daar doorheen te slepen, en dat genot mag me zo weer 1500 euro kosten.
Maar kan je dat over dat Full HD nog even toelichten? Die term zegt mij eerlijk gezegd als leek niet zoveel.
Maar zoals ik hierboven tegen een andere gebruiker toelichtte, ik zag dat ik tot 700 euro uberhaubt maar één mogelijkheid heb qua scherm en dat is: 1366x768 (WXGA Wide) dus daar moet ik mij maar bij neer leggen want meer als 700 euro kan ik niet betalen momenteel, en heb nu toch echt een laptop nodig.
Heb geen 1500 euro en heb dat er helaas ook niet voor over. Mijn mede studenten kunnen ook hun huiswerk en programma's doen op laptop van 2 jaar oud, die toentertijd ook niet meer als 600 euro hebben gekost dus dan moet het mij ook lukken met dit budget 2 jaar verder.
Verder woon ik niet op kamers, ben ik zuinig op mijn spullen en mors ik geen bier over me laptop. Drink het liever op
Ben ook al over de helft van mijn studie en hoef nog maar 1,5 jaar deze laptop voor school te gebruiken.
En dat argument over extra garantie is misschien zo gek nog niet. Ik zal dat bekijken wanneer de keuze voor een laptop vast staat aangezien dat ongetwijfeld per fabrikant ook weer zal verschillen.
Al die schermen zijn wideschreen. Dit is bijvoorbeeld bij het kijken van films prima, maar als je websites gaat bekijken, dan heb je redelijk weinig pixels in de hoogte. Dit is niet heel vervelend, maar als je meer pixels gewend bent wil je niet meer terug.Verwijderd schreef op donderdag 14 januari 2010 @ 13:36:
Maar ik heb net even op pricewatch van tweaker alle 15,6" laptops bekeken tot 700 euro en er is tot die prijsklasse, geen één die andere resolutie heeft dan 1366x768
Dus ik denk dat ik niet eens keuze heb tussen andere resoluties want hoger dan 700 euro wil ik het toch echt niet gaan zoeken.
Maar is die resolutie van 1366x768 echt zo nadelig dan? dat je je er na een tijdje aan gaat ergeren?
En er staat bij allemaal (WXGA Wide) achter. Betekent dat nog iets speciaals of niet zo?
Volgens mij is hier geen echte reden voor. De maten zijn wat ongebruikelijker, maar je hebt gewoon hetzelfde aantal pixels, dus dat maakt niets uit.En iemand die nadelen kan geven waarom bijv. 15,4" of 16" geen goede keuze zou zijn? (ongebruikelijke maat of andere redenen?)
HD wordt gebruikt om de nieuwe tv resoluties aan te duiden. Je hebt hier twee grote variante van 720p (HD Ready) en 1080p (Full HD). In het geval van Full HD heb je dan 1080 verticale pixels, wat neerkomt op een resolutie van 1920 bij 1080. Dit is dus een behoorlijke verbetering ten opzichte van de WXGA schermen. (HD definities zijn trouwens altijd wideschreen)Maar kan je dat over dat Full HD nog even toelichten? Die term zegt mij eerlijk gezegd als leek niet zoveel.
Maar zoals ik hierboven tegen een andere gebruiker toelichtte, ik zag dat ik tot 700 euro uberhaubt maar één mogelijkheid heb qua scherm en dat is: 1366x768 (WXGA Wide) dus daar moet ik mij maar bij neer leggen want meer als 700 euro kan ik niet betalen momenteel, en heb nu toch echt een laptop nodig.
Met mijn gebruik wel, ook als ik jou studie zou doen zou ik me er aan ergeren iig.Verwijderd schreef op donderdag 14 januari 2010 @ 13:36:
Andere benaming voor de resolutie (1366x768 of 1280x800)En er staat bij allemaal (WXGA Wide) achter. Betekent dat nog iets speciaals of niet zo?
Dat zijn, samen met 15,6" goede keuzes en normaalEn iemand die nadelen kan geven waarom bijv. 15,4" of 16" geen goede keuze zou zijn? (ongebruikelijke maat of andere redenen?)
Dan is dat idd overdreven idd.Heb geen 1500 euro en heb dat er helaas ook niet voor over. Mijn mede studenten kunnen ook hun huiswerk en programma's doen op laptop van 2 jaar oud, die toentertijd ook niet meer als 600 euro hebben gekost dus dan moet het mij ook lukken met dit budget 2 jaar verder.
Verder woon ik niet op kamers, ben ik zuinig op mijn spullen en mors ik geen bier over me laptop. Drink het liever ophaha
Ben ook al over de helft van mijn studie en hoef nog maar 1,5 jaar deze laptop voor school te gebruiken.
Ook ik ga overigens voorzichtig met mn spul om, maar een fles drinken heb je zo omgegooid, iets dat mij dus is overkomen.
Ander zou ik je iig een laptop met 2 jaar aanraden zoals Asus, MSI, Samsung of dergelijke. Van die eerste is de service iig zeker goed, zonder extra garantie kreeg ik naar bovenstaande voorval wel gratis een nieuwe, maar dat zal meer geluk zijnEn dat argument over extra garantie is misschien zo gek nog niet. Ik zal dat bekijken wanneer de keuze voor een laptop vast staat aangezien dat ongetwijfeld per fabrikant ook weer zal verschillen.

Maar mijn volgende laptop krijgt iig wel garantie. Naast het drinken wil je niet weten hoe vaak ik bijna over de draad ben gestruikeld, of een ander.
[ Voor 3% gewijzigd door GENETX op 14-01-2010 14:55 ]
GENETX bedankt voor het actief posten. Ik had nog een vraag voor je ten opzichte van de Lenovo G450.
Er zijn meerdere versies van deze notebook:
1. Core 2 Duo T6600 (2,2GHz, 800MHz FSB, 2MB L2 Cache) + 2 GB DDR3 geheugen
2. Core 2 Duo P7550 (2,26GHz, 1066MHz FSB, 3MB L2 Cache) + 2 GB DDR3 geheugen
Nu waren we het er al over eens dat de eerste versie eigenlijk geen gebruik maakt van het snellere DDR3 geheugen. Maar ik vraag me af of het DDR3 geheugen met de tweede processor echt zoveel prestatie winst oplevert dat het zijn meerprijs van +/- 75 euro rechtvaardigt. In je processor benchmark op notebookspot scheelt het niet veel tussen de 2 processoren, maar zou je er je kijk op kunnen geven hoe het zich verhoudt met betrekking tot het geheugen?
Alvast bedankt!
Er zijn meerdere versies van deze notebook:
1. Core 2 Duo T6600 (2,2GHz, 800MHz FSB, 2MB L2 Cache) + 2 GB DDR3 geheugen
2. Core 2 Duo P7550 (2,26GHz, 1066MHz FSB, 3MB L2 Cache) + 2 GB DDR3 geheugen
Nu waren we het er al over eens dat de eerste versie eigenlijk geen gebruik maakt van het snellere DDR3 geheugen. Maar ik vraag me af of het DDR3 geheugen met de tweede processor echt zoveel prestatie winst oplevert dat het zijn meerprijs van +/- 75 euro rechtvaardigt. In je processor benchmark op notebookspot scheelt het niet veel tussen de 2 processoren, maar zou je er je kijk op kunnen geven hoe het zich verhoudt met betrekking tot het geheugen?
Alvast bedankt!
Bandbreedte is wat beter, maargoed, met DDR2 was dat ook wel gelukt. Het scheelt wel iets, maar ho ebelangrijk is geheugenselheid? Eigenlijk niet, een procent of 2-3 wellicht. Maar die zitten ook al in de scores. Nee, het is de meerprijs van 75 euro bij lange na niet waard.
Verwijderd
Hey,Mathijsjansen86 schreef op donderdag 14 januari 2010 @ 14:00:
[...]
Al die schermen zijn wideschreen. Dit is bijvoorbeeld bij het kijken van films prima, maar als je websites gaat bekijken, dan heb je redelijk weinig pixels in de hoogte. Dit is niet heel vervelend, maar als je meer pixels gewend bent wil je niet meer terug.
[...]
Volgens mij is hier geen echte reden voor. De maten zijn wat ongebruikelijker, maar je hebt gewoon hetzelfde aantal pixels, dus dat maakt niets uit.
[...]
HD wordt gebruikt om de nieuwe tv resoluties aan te duiden. Je hebt hier twee grote variante van 720p (HD Ready) en 1080p (Full HD). In het geval van Full HD heb je dan 1080 verticale pixels, wat neerkomt op een resolutie van 1920 bij 1080. Dit is dus een behoorlijke verbetering ten opzichte van de WXGA schermen. (HD definities zijn trouwens altijd wideschreen)
bedankt voor je antwoord.
Ik heb naar aanleiding van jouw antwoord Pricewatch er eens op nageslagen maar dan komt deze laptop er eigenlijk als enige uit die een hogere (verticale) resolutie heeft ipv het standaard 1366x768 (rest is te duur > 750 euro):
pricewatch: MSI PX600-009NL
MSI PX600-009NL
Intel Core 2 Duo Mobile P8600
Schermdiagonaal 15,4"
Videochip GeForce 9300M GS
Schermresolutie 1280x1024 (SXGA)
1024 dus ipv 768.
Horizontaal heeft ie dan weer wat minder pixels (1280 dus ipv 1366) maar dat schijnt nooit zo erg te zijn horinzontaal...
Maar dit verschil ga ik dus zeker merken vergeleken met een standaard resolutie van 1366x768?
En is SXGA goed/beter/slechter dan WXGA?
Maar goed, ik zit nu op een desktop computer met flatscreen 17" en daar werk ik met 1024X768 en dat bevalt mij ook prima. Of kun je niet vergelijken met de verticale resolutie 768 van een 15,4" laptop?
Sorry als ik het misschien niet begrijp maar ben een beetje een leek op dat gebied
[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 14-01-2010 15:49 ]
Verwijderd
ik weer het niet hoor, 1280*1024 heb ik nog nooit eerder gezien op een laptop. dikke kans het het fout is aangegeven
1280*1024 is zon beetje de slechts denkbare resolutie voor films, en daar word vaak mee geadventeerd...
bij dell heb je trouwens 1920*1080 voor rond de 600, die heb ik ook, werkt hemels
1280*1024 is zon beetje de slechts denkbare resolutie voor films, en daar word vaak mee geadventeerd...
bij dell heb je trouwens 1920*1080 voor rond de 600, die heb ik ook, werkt hemels
[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 14-01-2010 16:46 ]
De MSI laptop met S(tandard)XGA is een scherm in de standaard 4:3 verhouding. De W(ide)XGA heeft de breedbeeld verhouding 16:9. Vrijwel alle moderne films zijn in deze breedbeeldverhouding, dus dan zul je op die MSI zwarte balken gaan zien.Verwijderd schreef op donderdag 14 januari 2010 @ 15:47:
Maar dit verschil ga ik dus zeker merken vergeleken met een standaard resolutie van 1366x768?
En is SXGA goed/beter/slechter dan WXGA?
Maar goed, ik zit nu op een desktop computer met flatscreen 17" en daar werk ik met 1024X768 en dat bevalt mij ook prima. Of kun je niet vergelijken met de verticale resolutie 768 van een 15,4" laptop?
Sorry als ik het misschien niet begrijp maar ben een beetje een leek op dat gebied
Een hogere verticale resolutie is zeker handig, vooral voor het surfen. Echter zou ik eerder de voorkeur geven aan een wide-screen beeld. De MSI is naar mijn mening dus niet echt een goed alternatief.
Als je budget een beperkende factor is, dan zou ik mij niet te druk maken om het scherm. Op mijn stage werk ik ook altijd op een lage resolutie en dat gaat ook prima. Als je die resolutie ook gewend bent, zal het voor jou ook helemaal niet erg zijn hier mee te werken. Pas als je met hogere resoluties hebt gewerkt zie je het voordeel van deze luxe.
Succes iig met je keuze.
Verwijderd
Die 1280*1024 is inderdaad zonder veel twijfel fout.
Als je doorklikt naar de enige shop die hem verkoopt in de PW zie je
Als je doorklikt naar de enige shop die hem verkoopt in de PW zie je
Lijkt al heel wat aannemelijker.15.4" TFT 1680 x 1050 ( WSXGA+ )
MSI heeft afaik geen notebook in het assortiment met een 4:3 / 5:4 verhouding.
De notebook is voorzien van een 15.4" scherm met een 16:10 verhouding. Dit zou dan 1280x800 of 1680x1050 moeten zijn gezien ze in NL geen 1440x900 voeren voor de 15.4"ers. Gezien de PX600 in een hogere prijscategorie valt, ga ik er ook vanuit dat de schermresolutie 1680x1050 betreft.
De notebook is voorzien van een 15.4" scherm met een 16:10 verhouding. Dit zou dan 1280x800 of 1680x1050 moeten zijn gezien ze in NL geen 1440x900 voeren voor de 15.4"ers. Gezien de PX600 in een hogere prijscategorie valt, ga ik er ook vanuit dat de schermresolutie 1680x1050 betreft.
De Asus N71JQ vind ik wel een mooie laptop. Alleen is voor mij de i7 nou ook weer niet echt nodig maar ik zie de N71JA nergens aangeboden worden. Komt deze nog naar NL? Het is jammer dat ze niet een versie hebben met 1 SSD en 1 500GB HD dus moet ik deze maar zelf vervangen. Dit moet toch geen problemen geven?
Heeft iemand een idee of er al ergens benchmarks zijn van notebooks met de Core i3 350/330 processors? Op Notebookcheck en Notebookspot staan er wel schattingen (die nogal verschillen), maar ik vind nergens harde cijfers. En dat terwijl er al notebooks met deze proc's in sommige winkels liggen. (vb. In de Fnac in Leuven staan er al enkele Acers met de Core i3 tentoongesteld in de winkel)
Verwijderd
@demolitionman
Dat is zeker niet mis, een i5, 17", 1600x900, incl. blu-ray voor nog geen € 900. Maar ik ben nu wel danig in de war, want een N71 staat bijv. niet in de lijst arrandales op notebookspot.nl. Wél die N61, maar die heeft mindere specs (kleiner scherm, lagere res) dan deze N71 voor hetzelfde geld. Hier staan ze http://www.databyte.nl/N71JV-TY023V naast elkaar genoemd (alleen hier weer geen specs voor de N61..)
Is er iemand die duidelijkheid kan verschaffen?
edit: woeps, ik heb het weer over de JV (Asus N71-JV, en niet de N71-JQ. Maar goed, vraag over N71 en N61 blijft staan.
Dat is zeker niet mis, een i5, 17", 1600x900, incl. blu-ray voor nog geen € 900. Maar ik ben nu wel danig in de war, want een N71 staat bijv. niet in de lijst arrandales op notebookspot.nl. Wél die N61, maar die heeft mindere specs (kleiner scherm, lagere res) dan deze N71 voor hetzelfde geld. Hier staan ze http://www.databyte.nl/N71JV-TY023V naast elkaar genoemd (alleen hier weer geen specs voor de N61..)
Is er iemand die duidelijkheid kan verschaffen?
edit: woeps, ik heb het weer over de JV (Asus N71-JV, en niet de N71-JQ. Maar goed, vraag over N71 en N61 blijft staan.
[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 16-01-2010 11:12 ]
Ik heb het maar eens direct gevraagd aan 4Launch hoe het zit met de N61Ja:
"v086243 - Asus Notebook N61JA-JX046X 16 , i5 430M, 500GB, W7
Beste,
De leverancier verwacht dit product rond 19-01 weer te kunnen leveren.
Wat betreft de resolutie, dit dient 1600x900 te zijn.
Met vriendelijke groet,
Semir Murić
Afdeling Verkoop
4Launch BV"
Dus ik heb hem maar direct besteld en we zullen zien of het inderdaad arriveert voor februari en of de resolutie nu wel of niet 1600x900 is.
@snakeboy: Ik zie toch duidelijk prijzen van rond de 1200 euro in de pricewatch voor de N71-JQ. Dit vind ik toch een prijsklasse hoger dan de N61-Ja.
En om eerlijk te wezen is het allemaal niet de duidelijkste naamgeving, plus het feit dat de Asus website ook bagger is en ver achterloopt, maakt het allemaal niet makkelijker.
"v086243 - Asus Notebook N61JA-JX046X 16 , i5 430M, 500GB, W7
Beste,
De leverancier verwacht dit product rond 19-01 weer te kunnen leveren.
Wat betreft de resolutie, dit dient 1600x900 te zijn.
Met vriendelijke groet,
Semir Murić
Afdeling Verkoop
4Launch BV"
Dus ik heb hem maar direct besteld en we zullen zien of het inderdaad arriveert voor februari en of de resolutie nu wel of niet 1600x900 is.
@snakeboy: Ik zie toch duidelijk prijzen van rond de 1200 euro in de pricewatch voor de N71-JQ. Dit vind ik toch een prijsklasse hoger dan de N61-Ja.
En om eerlijk te wezen is het allemaal niet de duidelijkste naamgeving, plus het feit dat de Asus website ook bagger is en ver achterloopt, maakt het allemaal niet makkelijker.
edit:
Zie nu pas je wijziging... sorry. Maar voornaamste verschil dat ik zie tusse de N71-Jv en N61-Ja is:
Backlight Edge-lit vs Backlight CCFL. Geen idee wat het is, dus google tijd.
Zie nu pas je wijziging... sorry. Maar voornaamste verschil dat ik zie tusse de N71-Jv en N61-Ja is:
Backlight Edge-lit vs Backlight CCFL. Geen idee wat het is, dus google tijd.
[ Voor 10% gewijzigd door DarkKnight op 16-01-2010 12:30 ]
Okee, ik heb even gegoogled op CCFL en Edge-Lit en geloof dat deze post wel het duidelijkste is:
http://www.avblog.nl/de-e...t-1-edge-lit-en-full-led/
Volgens dat bericht (en nog een aantal andere) is het kwa kwaliteit: Full-LED > Edge-Lit > CCFL.
Waarbij dikte van Edge-Lit het kleinste is, vanwege de plaatsing van de LEDs aan de zijkanten.
http://www.avblog.nl/de-e...t-1-edge-lit-en-full-led/
Volgens dat bericht (en nog een aantal andere) is het kwa kwaliteit: Full-LED > Edge-Lit > CCFL.
Waarbij dikte van Edge-Lit het kleinste is, vanwege de plaatsing van de LEDs aan de zijkanten.
mm ik heb er zelf nog niet naar gekeken maar had verwacht dat ze allemaal wel Edge-Lit zouden zijn wat mijn voorkeur dus ook heeft. De JQ is ook wat erg duur maar kan van de N71JA nergens vinden. Het is mooi dat ze aangeven dat de N61JA ook 1600x900 is alleen zit ik er nog mee dat ik graag een SSD en HD in mijn laptop wil. Dit kan niet bij de N61 serie anders hadden ze die ook wel met 2 HDs aangeboden. 1 inch verschil maakt voor mij niet zo veel uit. De JV versie wil ik iig niet omdat ik liever de ATI video kaart erin heb zitten dan een rebrand van nVidia.
Is het trouwens al zeker dat ze weer bruin van kleur worden?
Verwijderd
@DarkKnight, bedankt voor de reactie. Als die N61 ook 1600x900 is, begrijp ik weer niet goed het verschil. Zoals ze nu staan omschreven zijn ze ook nog even duur, de N71JV en de N61JA althans (niet de N71-JQ).
@demolitionman
Als je kijkt naar de N71JV in de pricewatch en de specs klikt, zie je een ATI-kaart staan. Bij die andere link (databyte) staat weer een NVidia.
Kortom, ik kom er geen wijs uit en wacht lekker de Best Buy af (februari toch?). Duurt me alleen zo lang, mijn laptop is aan het eind van zijn Latijn, ik zit al 2 maanden te wachten op de nieuwe arrandales, en nu ze er zijn wordt het met de dag onoverzichtelijker... nu worden ze zelfs al bruin?!
@demolitionman
Als je kijkt naar de N71JV in de pricewatch en de specs klikt, zie je een ATI-kaart staan. Bij die andere link (databyte) staat weer een NVidia.
Kortom, ik kom er geen wijs uit en wacht lekker de Best Buy af (februari toch?). Duurt me alleen zo lang, mijn laptop is aan het eind van zijn Latijn, ik zit al 2 maanden te wachten op de nieuwe arrandales, en nu ze er zijn wordt het met de dag onoverzichtelijker... nu worden ze zelfs al bruin?!

Verwijderd
Wat vinden jullie van de nieuwe hp dv6-2130ed
core i3-330m processor
3gig ram
320-GB SATA vaste schijf 7200-rpm
Intel® Graphics Media Accelerator 4500MHD, totaal tot 1309 MB videogeheugen beschikbaar
650€
Vooral die 7200 toeren schijf spreekt mij aan , dit lijkt me namelijk wel een meerwaarde. Is voor een budget van rond de 600€ dit nou de beste oplossing ? Ik hoef verder niet te gamen dus heb eigenlijk geen super videokaart nodig.
core i3-330m processor
3gig ram
Intel® Graphics Media Accelerator 4500MHD, totaal tot 1309 MB videogeheugen beschikbaar
650€
Vooral die 7200 toeren schijf spreekt mij aan , dit lijkt me namelijk wel een meerwaarde. Is voor een budget van rond de 600€ dit nou de beste oplossing ? Ik hoef verder niet te gamen dus heb eigenlijk geen super videokaart nodig.
Verwijderd
voor dat geld moet toch echt iets beters met een fatsoenlike graka te vinden zijn, nee, ik zou hem niet kopenVerwijderd schreef op zondag 17 januari 2010 @ 11:51:
Wat vinden jullie van de nieuwe hp dv6-2130ed
core i3-330m processor
3gig ram
650€
wacht een weekje totdat de levering van arrandale op gang komt, da krijg je meer waar voor je geld
Verwijderd
Ik heb deze besteld pricewatch: Asus K72JR-TY043V, lijkt me dan meer waar voor je geld dan de HP. Al moet het plaatje wel aangepast worden daarbij, is van een HP.