Gestolen MacBook komt online, wat kan ik doen!?

Pagina: 1 ... 5 ... 8 Laatste
Acties:
  • 199.824 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koentjuh1987
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 11:38
waarom hebben we het steeds over peter r en rudger van geen stijl? Denk je nu echt dat die personen op een azc gaan zoeken naar een gestolen macbook?

Als ik het goed begrijp is je macbook verzekerd? En heb je van de verzekering al wat uitgekeerd gekregen?
Je persoonlijke data krijg je natuurlijk niet meer terug. Maar als het goed is heb je vast wel ergens een back-up?

Je kunt de politie wel continu benaderen over de status van het onderzoek. Want je heb tenslotte aangifte gedaan. Uit eigen ervaring weet ik ook wel dat de politie geen zak doet ook al zijn je spullen gestolen. Maar door te blijven vragen wat de stand van zaken is en welke stappen er worden ondernomen zet ze dit mogelijk aan tot uitvoering ipv lui koffie leuten op het bureau

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 80673

Dit is toch precies wat er mis is met nederland.. Slachtoffer laks, politie laks.. en eoa *dief* die hier te *gast* is (wsk). zit met de laptop van het lakse slachtoffer te spelen. en maar zeiken dat er niets gebeurt. bah

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QSYS
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 29-04 17:44
Je reikt ze van alles aan om het hun makkelijker te maken.. maar het is ze waarschijnlijk te veel moeite en te veel papierwerk. Ik heb zelf in het verleden ook een inbraak meegemaakt. En als ik gezien hoe de politie er mee aan de slag ging.. was gewoon een lachertje. En ja inderdaad aangifte doen enzo dat schiet tegenwoordig ook al bijna niet meer op. Ben ook nog bezig geweest met een oplichter op te laten pakken en tegen hem liepen zoveel aanklachten maar zoals gewoonlijk toen ze hem opgepakt hadden hebben ze hem ook gelijk weer laten gaan. Het programma opgelicht had zelf ook nog 2 programma´s aan hem geweid.. Snap niet waar het allemaal heen gaat met justitie.
Eigenlijk zouden we ze moeten ontslaan vanwege het feit dat ze niet aan onze eisen voldoen waar wij als volk voor betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Underworld
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 31-05 06:49

Underworld

+1 Inzichtvol

koentjuh1987 schreef op dinsdag 03 november 2009 @ 12:13:
waarom hebben we het steeds over peter r en rudger van geen stijl? Denk je nu echt dat die personen op een azc gaan zoeken naar een gestolen macbook?

Als ik het goed begrijp is je macbook verzekerd? En heb je van de verzekering al wat uitgekeerd gekregen?
Je persoonlijke data krijg je natuurlijk niet meer terug. Maar als het goed is heb je vast wel ergens een back-up?

Je kunt de politie wel continu benaderen over de status van het onderzoek. Want je heb tenslotte aangifte gedaan. Uit eigen ervaring weet ik ook wel dat de politie geen zak doet ook al zijn je spullen gestolen. Maar door te blijven vragen wat de stand van zaken is en welke stappen er worden ondernomen zet ze dit mogelijk aan tot uitvoering ipv lui koffie leuten op het bureau
Dit is wel even iets anders dan een normale zaak... hoe meer je zeurt hoe meer de politie zal gaan doen omdat de media er zich ook lichtelijk mee bemoeit.

Verder gaat dit over de mogelijke vindplaats van MrAcid zijn MacBook en waarbij de politie/overheid zich meer zou moeten richten op de zaak omdat het in de toekomst vaker zou kunnen voorkomen met de huidige techniek. Het wordt dan ook op dit moment juist in de media als nieuws gezien.

De politie is ervoor de burgers en dit hoort gewoon bij. Zijn MacBook ligt in dat asielzoekers centrum, ±350 kamers of niet ik vindt in deze zaak dat het centrum samen met de politie een plan moet maken om deze MacBook terug te krijgen, het is bizar dat je zomaar iets kan stelen van iemand anders en dan zelf ook nog de dader (vrijwel bijna) vindt en dan niet eens te hulp wordt geschoten. Vindt je het gek dat sommige burgers vaak voor eigen rechter gaan spelen.

“Victorious warriors win first and then go to war,
while defeated warriors go to war first and then seek to win”
― Sun Tzu, The Art of War

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• torp
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16-06 10:33
blazerbees schreef op dinsdag 03 november 2009 @ 12:13:
Jij begrijpt er echt geen klap van. Het gaat NIET om de laptop. Het gaat WEL om het niet willen functioneren van de politie. Daar zouden echt kamervragen over moeten komen. Het is van de zotte dat een dief niet gepakt wordt terwijl je zoveel bewijs hebt.
Nee daar gaat het niet om. Het thema is 'Gestolen MacBook komt online, wat kan ik doen!?' en wat daar bij komt kijken. Het is geen politieke discussie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAcid
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Voor de mensen die geen Twitter lezen:

Het staat weer een Geenstijl en het AD heeft met een mailtje gestuurd voor een artikel in het Utrechts Nieuwsblad. Heb wederom bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liegebeest
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16-06 21:24
Anoniem: 80673 schreef op dinsdag 03 november 2009 @ 12:18:
Dit is toch precies wat er mis is met nederland.. Slachtoffer laks, politie laks.. en eoa *dief* die hier te *gast* is (wsk). zit met de laptop van het lakse slachtoffer te spelen. en maar zeiken dat er niets gebeurt. bah
Wat er mis is met Nederland is dat men het blijkbaar heel normaal vindt om er met andermans spullen vandoor te gaan of om eigen rechter te spelen. Bah

Ik kan de TS niet van laksheid betichten. Dat hij met al zijn werk uiteindelijk achteraan mag sluiten bij de politie (Er zijn nog 500 wachtenden voor u) is niet zijn schuld. En je kan natuurlijk best redeneren dat de politie sneller moet werken, maar aan de andere kant kan je ook eens denken dat iederen zich normaal moet gedragen -zodat- de politie minder op hoeft te treden.

Liege, liege, liegebeest!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koentjuh1987
klopt.

Het gaat om de macbook van mracid. Het blijkt wel dat hij de politie al diverse malen heeft aangegeven dat zijn macbook hoogstwaarschijnlijk op het azc is. Ik weet niet hoe ze daar op het azc verbinding hebben via internet? Centrale aansluiting middels een netwerk. Dan is het zo te achterhalen waar de dief zich bevind

neem contact op met het azc...

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 07:26
blazerbees schreef op dinsdag 03 november 2009 @ 12:13:
[...]
Jij begrijpt er echt geen klap van. Het gaat NIET om de laptop. Het gaat WEL om het niet willen functioneren van de politie. Daar zouden echt kamervragen over moeten komen.
Dan moet je geen kamervragen stellen over een indivudueel geval. Dan moet je een voorstel doen over hoe je het wil gaan verbeteren. Maar op dat vlak zijn de grootste schreeuwers in de kamer dan weer stil. Kamervragen stellen is puur voor de bühne. Helaas werkt het nog ook :(
Het is van de zotte dat een dief niet gepakt wordt terwijl je zoveel bewijs hebt.
Weet TS dan wie het is? Er is hier ook al de mogelijkheid gegeven dat de verbinding van het AZC gewoon gebruikt is door een buitenstaander. Er is enkel een vermoeden waar de dader zich bevindt. Dat is nog geen bewijs. Natuurlijk gaat niet alles goed bij de politie maar een cursusje rechtspraak bij het volk zou ook geen kwaad kunnen.
QSYS schreef op dinsdag 03 november 2009 @ 12:19:
Eigenlijk zouden we ze moeten ontslaan vanwege het feit dat ze niet aan onze eisen voldoen waar wij als volk voor betalen.
De politie is gewoon een afspiegeling van de samenleving, net zo goed als politici dat zijn. Het is heel makkelijk te wijzen naar justitie, politie of politiek maar de vraag waarom een maatschappij zich zo ontwikkelt als die zich ontwikkelt is veel interessanter. En dan ontkomt niemand eraan na te denken wat zijn of haar rol daarin is. Ik word een beetje moe van de slachtofferrol die de gemiddelde Nederlander zich tegenwoordig aanmeet.

p.s.
Dit is i.d.d. redelijk offtopic geworden maar het kan toch niet zo zijn dat een topic waarin iemand hulp vraagt bij het terugkrijgen van een laptop per definitie ontaard in een potje politie-bashen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blazerbees
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 31-12-2024
torp schreef op dinsdag 03 november 2009 @ 12:27:
[...]

Nee daar gaat het niet om. Het thema is 'Gestolen MacBook komt online, wat kan ik doen!?' en wat daar bij komt kijken. Het is geen politieke discussie.
Lees anders je eigen post van 11.11 nog even. Mijn opmerking gaat niet over het gehele topic, wel over de vergelijking waar jij op reageert. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• torp
blazerbees schreef op dinsdag 03 november 2009 @ 12:40:
Lees anders je eigen post van 11.11 nog even. Mijn opmerking gaat niet over het gehele topic, wel over de vergelijking waar jij op reageert. ;)
Okee, speciaal voor jou herschreven:
"Dat is jouw mening... Ik vind de A2 breed genoeg. En als ik moet kiezen vind ik uiteindelijk het voortbestaan van de egels belangrijker dan effectief wel/niet functioneren van de politie.*
Wel heel zwaar off-topic zo langzamerhand."

Wat niet wil zeggen dat ik niet ook teleurgesteld ben over de handelwijze van de politie.

*) met justitie, zoals in de betreffende post waar ik op reageerde, heeft het m.i. niks te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koentjuh1987
:O volgens mij ging het over een gestolen laptop en wat te doen....

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 86703

torp schreef op dinsdag 03 november 2009 @ 12:27:
[...]

Nee, daar begon het mee ;-)

Ondertussen is het onbedoeld wel uitgegroeid tot een (bijna) politieke discussie. Namelijk het wel of niet goed functioneren van het Nederlandse politie apparaat en waar je wel en niet op kunt rekenen als burger vanuit de overheid als je onrecht is aangedaan.

Zeker nu een site als GS zich er mee is gaan bemoeien en andere landelijke media ook interesse tonen is het iets meer geworden dan gewoon iemand die op een forum om advies vraagt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 188434

Ik lees wel dat hier heel veel mensen teleurgesteld zijn in de politie maar waar je ook even bij moet stil staan is de vraag hoe je dit dan gaat oplossen. De beste stuurlui staan aan wal lijkt het zo. Het enige wat je weet (als ik niets gemist heb in het topic) is dat die MacBook online is gekomen vanaf een ip-adres dat gebruikt wordt in een AZC waar ongeveer 350 mensen wonen. Dat is hetzelfde dat je tegen de politie een grote flat aanwijst en zegt: hier ergens ligt mijn laptop, zoek hem even. Dat kan dus gewoon niet. Los dat dat enorm veel tijd kost kan dat wettelijk gezien ook niet.

Je hebt verder geen naam, geen signalement, helemaal niets. Ik hoop dat bij de TS technisch onderzoek gedaan is en dat er bijv. vingerafdrukken gevonden zijn. Zonder enig ander bewijs of aanwijzing gaat het echt heel moeilijk worden. En helaas voor de TS zal er op een inbraak inderdaad geen 20 man worden gezet. Dan mag de politie wel vertienvoudigd worden qua personeel.

Het mooiste zou zijn als je alsnog op de laptop zou kunnen 'inbreken' en inderdaad de beelden van de iSight camera zou kunnen bemachtigen. Of dat nu mogelijk is weet ik niet. Las wel veel over beveiligingssoftware maar heb je daar nu nog iets aan.

Het mooiste zou zijn als iemand met zo'n goed idee de TS een PM zou sturen hoe je dat doet en dat daar de politie mee aan de gang gaat. Politie weet wel iets van computers (digitale recherche is echt wel kundig) maar de gemiddelde diender heeft echt niet veel kaas hiervan gegeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 94989

Mooi klote zeg.

trouwens bestaat er ook zo'n anti-diefstal programma voor windows 7?

lijkt me ideaal namelijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koentjuh1987
Darkster schreef op dinsdag 03 november 2009 @ 13:36:
trouwens bestaat er ook zo'n anti-diefstal programma voor windows 7?
offtopic:
volgens mij is die software er wel. even google toepassen

[ Voor 53% gewijzigd door koentjuh1987 op 03-11-2009 13:59 ]

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Convirion
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19-05 21:50
MrAcid, vraagje: is je MB ondertussen nog een keer online gekomen of niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XPowerStef
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 16-06 20:40
Lekker dan, dat de hele media zich ermee bemoeit, als de mogelijke dief dit online ergens leest, is die macbook zo de deur uit, geloof mij, daarom moet de politie gewoon meer doen, ze kunnen gewoon een crimineel oppakken, die verdacht wordt van woninginbraak..... Maar nee, ze staan veel liever langs de zijkant van de snelweg te flitsen op 6 km te hard. Bedankt jongens!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaulBloem
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 17-06 23:33
XPowerStef schreef op dinsdag 03 november 2009 @ 14:05:
... ze kunnen gewoon een crimineel oppakken, die verdacht wordt van woninginbraak..... Maar nee, ze staan veel liever langs de zijkant van de snelweg te flitsen op 6 km te hard. Bedankt jongens!
Zijn niet dezelfde jongens die dit onderzoeken.. kunnen er vrij weinig aan doen dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koentjuh1987
is er echter al wat meer nieuws? laptop diverse malen online gekomen etc..? of is het al enkele dagen stil....

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 86703

Anoniem: 188434 schreef op dinsdag 03 november 2009 @ 13:33:

Je hebt verder geen naam, geen signalement, helemaal niets. Ik hoop dat bij de TS technisch onderzoek gedaan is en dat er bijv. vingerafdrukken gevonden zijn. Zonder enig ander bewijs of aanwijzing gaat het echt heel moeilijk worden. En helaas voor de TS zal er op een inbraak inderdaad geen 20 man worden gezet. Dan mag de politie wel vertienvoudigd worden qua personeel.
De TS heeft met vrij grote zekerheid een adres, extern ip, intern ip, tijden dat de lap. online was. Dit is al stukken meer info dan ze bij een doorsnee zaak hebben lijkt me. De recherche heeft vast ook wel vingerafdrukken.

Het lijkt mij als leek dat het niet heel veel makkelijker kan worden. Je weet in elk geval al waar je moet zoeken. Als het een asielzoeker is dan staan die vingerafdrukken geregistreerd. Bij het ACS zouden ze kunnnen nagaan wie er wanneer dat interne ip had..
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twistedmark
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 17-06 21:49
XPowerStef schreef op dinsdag 03 november 2009 @ 14:05:
Lekker dan, dat de hele media zich ermee bemoeit, als de mogelijke dief dit online ergens leest, is die macbook zo de deur uit, geloof mij, daarom moet de politie gewoon meer doen, ze kunnen gewoon een crimineel oppakken, die verdacht wordt van woninginbraak..... Maar nee, ze staan veel liever langs de zijkant van de snelweg te flitsen op 6 km te hard. Bedankt jongens!
Dit soort opmerkingen slaat echt totaal nergens op. Het enige dat bewezen is op dit moment is dat de macbook online is gekomen op een ip dat op naam van het AZC staat. Wat verwacht je van de politie dat ze doen? Een paar honderd machtigingen tot betreding van woning (iedere kamer is een aparte woning) regelen, zodat ze de kamer van iedereen die daar woont kunnen doorzoeken? Dat gaat echt niet gebeuren. Daarnaast zijn flitsteams niet dezelfde politie agenten als de agenten die deze inbraak mogelijk op zullen lossen.

De politiek en indirect dus wij als samenleving kiezen ervoor om het budget van de politie zo vast te stellen dat ze niet meer mensen tot hun beschikking hebben. Het gevolg van dit gebrek aan mensen is dus dat dit soort misdrijven hoe vervelend en ingrijpend ook voor de slachtoffers niet de hoogste prioriteit hebben.

[ Voor 14% gewijzigd door Twistedmark op 03-11-2009 14:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 86703 schreef op dinsdag 03 november 2009 @ 14:22:
[...]

De TS heeft met vrij grote zekerheid een adres, extern ip, intern ip, tijden dat de lap. online was. Dit is al stukken meer info dan ze bij een doorsnee zaak hebben lijkt me. De recherche heeft vast ook wel vingerafdrukken.

Het lijkt mij als leek dat het niet heel veel makkelijker kan worden. Je weet in elk geval al waar je moet zoeken. Als het een asielzoeker is dan staan die vingerafdrukken geregistreerd. Bij het ACS zouden ze kunnnen nagaan wie er wanneer dat interne ip had..
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker wel.
Klinkt makkelijker dan het waarschijnlijk is. Het overgrote deel van de inbrekers gebruikt handschoenen. Los daarvan kan je (wettelijk gezien) niet zomaar een vingerafdruk vergelijken met alle vingerafdrukken die zijn opgeslagen in het AZC. Dan moet je eerst een verdachte aanwijzen. Het werkt echt niet zoals bij CSI waar ze even een vingerafdruk invoeren en een computer binnen 5 minuten een verdachte uit het systeem rolt.

Het probleem met de IP adressen is dat er geen directe naam aan gekoppeld is. Ik begreep dat de dader ook met de MSN van de TS heeft zitten klooien en met MobileMe. Wie weeg dat daar nog iets te halen valt. Wat het mooiste zou zijn is als er een internet gebruikersruimte is met een camera die opneemt. Je weet het tijdstip van het gebruik en met een camera kan je in ieder geval de groep verdachten flink verkleinen. Wie weet hangt er wel een camera bij de ingang. Het zou me helemaal niets verbazen als de daders na de inbraak direct naar binnen zijn gegaan om de MacBook uit te proberen.

Ben benieuwd naar de afloop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 271482

koentjuh1987 schreef op dinsdag 03 november 2009 @ 12:13:

Ik neem aan dat je moeite hebt met (na)lezen; slachtoffer in kwestie is al gecompenseerd voor zijn notebook, en heeft ook backups. maar pikte in eerste instantie niet dat de dader er mee wegkwam. Schijnbaar is TS zijn ridderlijkheid verloren in de nasleep van de gevolgen(aandacht van justitie en media, en het risico op evt. replresailles van de dader), en wil het opgeven.

Ik had, met de hier verzamelde info, met een minieme investering dat ding op een straal van 5 meter onder politiebegeleiding zo kunnen lokaliseren(dat zeg ik nu wel, en ik sta niet in de praktijksituatie, weet ik ook wel), de topicstarter met tips van hier ook. Echter neemt hij niet de moeite om even langs de balie bij het AZC te wandelen en zijn verhaal te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Wat ik overigens op zich ook nog wel apart vindt is dat die laptop pas na drie weken online komt. Best een grote kans dat de huidige gebruiker dus niet de dief is maar de koper van de laptop. Mogelijk dus een heler, afhankelijk wat er voor de MacBook betaald is (kan nog ter goeder trouw zijn, maar dat betwijfel ik ten zeerste).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 108274

Anoniem: 188434 schreef op dinsdag 03 november 2009 @ 13:33:
Zonder enig ander bewijs of aanwijzing gaat het echt heel moeilijk worden. En helaas voor de TS zal er op een inbraak inderdaad geen 20 man worden gezet. Dan mag de politie wel vertienvoudigd worden qua personeel.
Is het niet de taak van de politie om bewijs te zoeken? Bij mij is er nu ook al 3 keer ingebroken. Alles weg en je gevoel van veiligheid aangetast. Die 20 man zijn er wel maar het zijn een stelletje galbakken bij de politie. Ze staan liever aan de kant van de weg blaastestjes af te nemen of met een lasergun te spelen. Een onschuldige burger die 5 km te hard rijd is natuurlijk veel makkelijker te pakken dan een inbreker.
Zo is het al lang, maar het begint wel steeds erger te worden. Al die oostblokkers weten nu ondertussen ook wel dat de politie NIETS doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 108274 schreef op dinsdag 03 november 2009 @ 15:14:
[...]

Is het niet de taak van de politie om bewijs te zoeken? Bij mij is er nu ook al 3 keer ingebroken. Alles weg en je gevoel van veiligheid aangetast. Die 20 man zijn er wel maar het zijn een stelletje galbakken bij de politie. Ze staan liever aan de kant van de weg blaastestjes af te nemen of met een lasergun te spelen. Een onschuldige burger die 5 km te hard rijd is natuurlijk veel makkelijker te pakken dan een inbreker.
Zo is het al lang, maar het begint wel steeds erger te worden. Al die oostblokkers weten nu ondertussen ook wel dat de politie NIETS doet.
ga bij de politie werken zou ik zeggen. Je zal een aanwinst zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 271482 schreef op dinsdag 03 november 2009 @ 14:58:
[...]
Ik had, met de hier verzamelde info, met een minieme investering dat ding op een straal van 5 meter onder politiebegeleiding zo kunnen lokaliseren(dat zeg ik nu wel, en ik sta niet in de praktijksituatie, weet ik ook wel), de topicstarter met tips van hier ook.
ik ben benieuwd hoe je die laptop op 5 meter nauwkeurig wil aanwijzen. Ik zou niet weten hoe je dat zou kunnen doen aan de hand van alleen een ip-adres. Dat AZC bestaat uit een terrein met meerdere gebouwen zoals de TS al verteld heeft. Hoe weet je dan precies waar dat ding staat. De enige mogelijkheid die ik zie is dat de MacBook online komt in een gedeeld waar de wifi aanstaat. Maar dan moet je dus precies dan binnenvallen.

Als ik de TS was zou ik inderdaad eens bij het azc gaan vragen of ze aparte internet ruimtes hebben. Als dat zo is zou je kunnen wachten en hopen dat de MacBook nogmaals online komt en een medewerker van het azc kunnen vragen of ze iemand in die ruimte zien met een Apple laptop en de naam kunnen noteren. Als dat lukt heeft de politie een makkie. Maar ik ga er nog steeds vanuit dat de politie hier nog mee aan de slag gaat. Probleem is dat tijd in je nadeel werkt en dat de politie niet echt bekend staat om hun snelheid (bij dit soort zaken). Dat vind ik niet per sé hun fout. Er worden elke dag honderden inbraken gepleegd en in Utrecht alleen al waarschijnlijk meer dan 10 per dag. Je kan niet verwachten dat de TS bovenop de stapel komt omdat hij toevallig een draadje in een forum maakt. Aan de ander kant zijn er aardig wat aanwijzingen dus de politie moet hier gewoon mee aan de slag. Ze hebben in dit soort zaken wel een minimale inspanningsverplichting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• V3g3ta
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 27-05 21:58

V3g3ta

Fueled by Games!

Hoeveel asielzoekers zullen een Macbook hebben?! Moet toch niet al te moeilijk zijn voor de politie?
En het gaat niet om een Laptop alleen, maar om een inbraak. En misschien wel meerdere! Dat lijkt mij toch voldoende prioriteit hebben om er meteen mee aan de slag te gaan?!

Ik vind de houding van de Politie een beetje lachwekkend. Ze hebben al een slecht imago en dit maakt het er niet beter op, zeker nu het ook in de media terug te vinden is. En ik..... ach.... ik neem de politie al lang niet meer serieus.

PS5 DE, PS4 Pro, PS3 SS, PS VIta Slim PSN: BSGathena

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koentjuh1987
het is nu al enige tijd geleden dat de laptop is gestolen. Aangezien de laptop, zover volgens mij bekend, niet meer online is gekomen bestaat de kans dat de laptop door is verkocht. Tegenwoordig zie je ook zoveel macbooks online op marktplaats staan. Hoe langer de politie de werkzaamheden uitstellen hoe groter de kans is dat de macbook al verkocht is en elders zijn diensten uitvoerd.

De mening dat ze liever langs de kant staan lijkt misschien wel zo maar er zijn meerdere afdelingen en specialisaties bij de politie. Alleen de ene is wat bekende dan de ander.

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ik ben benieuwd hoe je die laptop op 5 meter nauwkeurig wil aanwijzen. Ik zou niet weten hoe je dat zou kunnen doen aan de hand van alleen een ip-adres. Dat AZC bestaat uit een terrein met meerdere gebouwen zoals de TS al verteld heeft. Hoe weet je dan precies waar dat ding staat. De enige mogelijkheid die ik zie is dat de MacBook online komt in een gedeeld waar de wifi aanstaat. Maar dan moet je dus precies dan binnenvallen.

Als ik de TS was zou ik inderdaad eens bij het azc gaan vragen of ze aparte internet ruimtes hebben. Als dat zo is zou je kunnen wachten en hopen dat de MacBook nogmaals online komt en een medewerker van het azc kunnen vragen of ze iemand in die ruimte zien met een Apple laptop en de naam kunnen noteren. Als dat lukt heeft de politie een makkie. Maar ik ga er nog steeds vanuit dat de politie hier nog mee aan de slag gaat. Probleem is dat tijd in je nadeel werkt en dat de politie niet echt bekend staat om hun snelheid (bij dit soort zaken). Dat vind ik niet per sé hun fout. Er worden elke dag honderden inbraken gepleegd en in Utrecht alleen al waarschijnlijk meer dan 10 per dag. Je kan niet verwachten dat de TS bovenop de stapel komt omdat hij toevallig een draadje in een forum maakt. Aan de ander kant zijn er aardig wat aanwijzingen dus de politie moet hier gewoon mee aan de slag. Ze hebben in dit soort zaken wel een minimale inspanningsverplichting.
Trek via wireshark het Mac-adres los(de topic-starter heeft het niet) en presto:
Astu: http://images.buytech.com/Large/11921345.jpg
Het ding werkt net als een geigerteller, Met PCMCIA kaart die te vervangen is tbv nieuwe standaarden, de express-variant heb ik nog niet gespot. En ja, hij moet aanstaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• torp
Hoera, we zijn weer on-topic. En jij fietst zo even met jouw EtherScope bij MrAcid langs? ;)
Misschien met het hele forum zo'n ding aanschaffen en elke week aan iemand anders uitlenen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SPee
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17-06 18:55
En je kan natuurlijk best redeneren dat de politie sneller moet werken, maar aan de andere kant kan je ook eens denken dat iedereen zich normaal moet gedragen -zodat- de politie minder op hoeft te treden.
Maar het ene heeft ook te maken met de ander.
Als de politie geen inbrekers oppakt, zullen de mensen minder terughoudend zijn om niet in te breken. Is die pakkans groot, dan zullen er veel minder mensen geneigd zijn om ergens in te breken. Denk maar aan een jochie dat 'stiekum' iets uit de winkel steelt. Wanneer hij direct wordt gepakt zal hij schrikken en het nooit meer doen. Anders gaat hij het opnieuw proberen, wordt het mogelijk erger/zwaardere feiten en heb je dan meer criminaliteit.

Vergelijking1: Op trajectcontroles rijdt meer dan 98% netjes (onder) de maximum snelheid. Maar daarbuiten zullen ze weer het gaspedaal intrappen. (of de uitzending van zondag van Peter R. ;) )
Vergelijking2: Bij fietsendiefstal wordt er nauwelijks meer aangifte gedaan en er wordt al (helemaal) niet naar gekeken. Zelfs mensen die zich netjes aan de wet houden zijn geneigd (en sommige doen het ook!) om dan zelf maar een andere fiets te stelen. Helpt dat de samenleving? :?
MrAcid, vraagje: is je MB ondertussen nog een keer online gekomen of niet?
Kijk naar de tijdverloop van dit forum. Ik vindt het volstrekt normaal dat het niet elke paar uur gebeurd :)
Zeker met eerder genoemde '1 uur internettijd per dag'. Daarnaast (helaas om te zeggen, maar het komt voor) vermoedt ik dat het geen werknemer is die je laptop heeft. Er zullen weinig mensen in het weekend werken. (tenzij je laptop nu vanuit een ander IP contact opneemt ;) ).
De politiek en indirect dus wij als samenleving kiezen ervoor om het budget van de politie zo vast te stellen dat ze niet meer mensen tot hun beschikking hebben. Het gevolg van dit gebrek aan mensen is dus dat dit soort misdrijven hoe vervelend en ingrijpend ook voor de slachtoffers niet de hoogste prioriteit hebben.
Nee, dat doen wij niet. De politiek 'eist' van de politie dat ze een bepaalde 'zelfvoorziening' hebben (de staatskas spekken) door middel van het uitschrijven van boetes. Hierdoor verschuift het aandachtspunt van het oplossen van misdrijven naar het beboeten van burgers. Hoe minder het externe budget, hoe meer tijd hiervoor nodig is. En dus heeft de politie minder mogelijkheden om zulke zaken op te lossen.

Je zou denken dat door het hapklaar aanbieden van een oplossing de politie dit zou aangrijpen en de zaak zo snel mogelijk gaat oppakken. Misschien lossen ze hiermee wel meer zaken op?! Misschien doen ze dat ook (ze zeiden toch woensdag?), maar misschien ook niet. Het is te gemakkelijk om nu te zeggen dat ze niets doen (weekend is net voorbij), maar als ze na hun toegezegde dag nog steeds niets doen zal het steeds moeilijker worden.
De samenleven staat en valt met het uitvoeren van de regels. Het ziet er helaas meer en meer uit dat de uitvoering verslechterd, met alle gevolgen van dien (zoals langsgaan met mr. T ;) ). ;(

let the past be the past.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 271482 schreef op dinsdag 03 november 2009 @ 15:40:
[...]

Trek via wireshark het Mac-adres los(de topic-starter heeft het niet) en presto:
Astu: http://images.buytech.com/Large/11921345.jpg
Het ding werkt net als een geigerteller, Met PCMCIA kaart die te vervangen is tbv nieuwe standaarden, de express-variant heb ik nog niet gespot. En ja, hij moet aanstaan.
dat is wel een gaaf ding. Als de laptop dus aanstaat en van wifi gebruikt maakt kan je hem min of meer traceren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rdfeij
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11-06 15:00
Twistedmark schreef op dinsdag 03 november 2009 @ 14:31:
[...]

Dit soort opmerkingen slaat echt totaal nergens op. Het enige dat bewezen is op dit moment is dat de macbook online is gekomen op een ip dat op naam van het AZC staat. Wat verwacht je van de politie dat ze doen? Een paar honderd machtigingen tot betreding van woning (iedere kamer is een aparte woning) regelen, zodat ze de kamer van iedereen die daar woont kunnen doorzoeken? Dat gaat echt niet gebeuren. Daarnaast zijn flitsteams niet dezelfde politie agenten als de agenten die deze inbraak mogelijk op zullen lossen.

Maar als het AZC zijn internet aanbied aan de bewoners, zijn zij volgens mij Internet aanbieder (want het zijn particulieren die er gebruik van maken), en moeten zij loggen wie wanneer en vanaf welk ip van de verbinding gebruik maakt.
Daar zou je dus verder mee moeten kunnen komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twistedmark
  • Laatst online: 17-06 21:49
SPee schreef op dinsdag 03 november 2009 @ 15:52:
Nee, dat doen wij niet. De politiek 'eist' van de politie dat ze een bepaalde 'zelfvoorziening' hebben (de staatskas spekken) door middel van het uitschrijven van boetes. Hierdoor verschuift het aandachtspunt van het oplossen van misdrijven naar het beboeten van burgers. Hoe minder het externe budget, hoe meer tijd hiervoor nodig is. En dus heeft de politie minder mogelijkheden om zulke zaken op te lossen.
De politiek is de volksvertegenwoordiging. Dus indirect kiezen we hier wel degelijk zelf voor.
rdfeij schreef op dinsdag 03 november 2009 @ 15:55:
[...]

Maar als het AZC zijn internet aanbied aan de bewoners, zijn zij volgens mij Internet aanbieder (want het zijn particulieren die er gebruik van maken), en moeten zij loggen wie wanneer en vanaf welk ip van de verbinding gebruik maakt.
Zolang dat ip niet gekoppeld is aan een naam kun je er toch verder niks mee? Dus je zou daar dan verplicht met een individuele username moeten inloggen op het netwerk. Anders weet je toch nooit wie de computer in zijn bezit heeft.

[ Voor 34% gewijzigd door Twistedmark op 03-11-2009 16:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

torp schreef op dinsdag 03 november 2009 @ 15:48:
Hoera, we zijn weer on-topic. En jij fietst zo even met jouw EtherScope bij MrAcid langs? ;)
Misschien met het hele forum zo'n ding aanschaffen en elke week aan iemand anders uitlenen?
Nee, maar als ik het op de consumentenmarkt kan kopen hoort de recherche zo'n ding te hebben, zo duur zijn ze niet, in tegenstelling tot hun interne systeem, de C2000.
Anoniem: 188434 schreef op dinsdag 03 november 2009 @ 15:53:
[...]

dat is wel een gaaf ding. Als de laptop dus aanstaat en van wifi gebruikt maakt kan je hem min of meer traceren?
Als het ding een IP krijgt en je weet de DNS-naam, kan je het Mac-adres isoleren en gaan peilen, het is bedoeld om roque WLAN clients te peilen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

rdfeij schreef op dinsdag 03 november 2009 @ 15:55:
[...]

vind dat een goed idee maar hoe wordt een ip-adres geregistreerd dan. Ik ben niet zo heel erg thuis in het traceren van ip-adressen. We weten al dat het ip-adres bij het azc hoort maar hoe bepaal je dan wie er achter één bepaalde pc, of in dit geval MacBook, zit. Ik denk dat je nog de meeste kans maakt als je kijkt welke sites of e-mail er verstuurd met de laptop. Volgens mij moet dat kunnen en kan je met de juiste machtiging die info bij een provider opvragen. Ik vraag me alleen af of dat ip-adres uniek is of dat het door elke gebruiker van internet in het azc gebruikt wordt (dus dat iedereen hetzelfde ip-adres heeft).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SPee
  • Laatst online: 17-06 18:55
Je kunt proberen of je met een andere laptop met Wifi je als een AP kan voordoen.
Misschien kun je zelfs je eigen Wifi thuis nadoen, waarmee hij automatisch verbinding maakt (als je dat had).
Dan kun je de signalen meten van de laptop, b.v. met netstumbler.
Een beetje rondlopen en het signaalnivo meten. Dan kun je wel tot een positie komen.
Er zijn diverse producten die m.b.v. het Wifi signaal locatiebepaling mogelijk maken (cloudpoint, place lab, herecast, cisco wireless location appliance, ekahau). Daarmee kun je dan hopelijk de positie van je MB (redelijk nauwkeurig) vinden. Kost alleen wel wat tijd om het uit te zoeken. ;)

let the past be the past.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PLAE
  • Laatst online: 17-06 20:23
Dat mensen nog serieus denken dat de politie hier iets mee doet lol.
Heb ze een keer een autodief aangeleverd op een presenteerblaadje. Naam, adres, camerabeelden van een tankstation waar door hem werd getankt zonder te betalen met die auto etc.

Meer bewijs kun je dus niet hebben.

Politie/justititie deed er verder niks mee omdat meneer nog nooit eerder voor zoiets dergelijks gepakt is (oplichting en verduistering) Tussen neus en lippen door gaf betreffende agent wel aan dat dezelfde jongen al wel 21x met de politie in aanraking is geweest voor andere zaken. Omdat dit echter de 1e keer was voor oplichting/verduistering kwam het op de stapel te liggen en werd er pas wat mee gedaan als hij nog eens gepakt werd voor iets soortgelijks.......dat beleid is toch om te janken. Weet niet eens of ik justitie of politie daar nou op aan moet kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ahrnuld
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12-06 21:20
PLAE schreef op dinsdag 03 november 2009 @ 16:51:
Dat mensen nog serieus denken dat de politie hier iets mee doet lol.
Heb ze een keer een autodief aangeleverd op een presenteerblaadje. Naam, adres, camerabeelden van een tankstation waar door hem werd getankt zonder te betalen met die auto etc......
Is de ombudsman daar niet voor?

[ Voor 42% gewijzigd door Ahrnuld op 03-11-2009 16:56 ]

Niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liegebeest
  • Laatst online: 16-06 21:24
Anoniem: 188434 schreef op dinsdag 03 november 2009 @ 15:19:
[...]
ga bij de politie werken zou ik zeggen. Je zal een aanwinst zijn
Nee, want het is zoveel gemakkelijker om langs de zijlijn te zeiken en met de vinger te wijzen. :'(

Liege, liege, liegebeest!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 169504

Hier heb je een tip:

Zoek je breedste vrienden bij elkaar en ga met een (knok)groepje van 10 ofzo gewapend met knuppels en breekijzers naar dat asielzoekerscentrum. Los het zelf op, desnoods met geweld/intimidatie. De politie doet toch helemaal niets. Het enige waar die lui goed in zijn, is auto's flitsen die 10 km te hard rijden op een lege snelweg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

SPee schreef op dinsdag 03 november 2009 @ 16:09:
[...]

Je kunt proberen of je met een andere laptop met Wifi je als een AP kan voordoen.
Misschien kun je zelfs je eigen Wifi thuis nadoen, waarmee hij automatisch verbinding maakt (als je dat had).
Dan kun je de signalen meten van de laptop, b.v. met netstumbler.
Een beetje rondlopen en het signaalnivo meten. Dan kun je wel tot een positie komen.
Er zijn diverse producten die m.b.v. het Wifi signaal locatiebepaling mogelijk maken (cloudpoint, place lab, herecast, cisco wireless location appliance, ekahau). Daarmee kun je dan hopelijk de positie van je MB (redelijk nauwkeurig) vinden. Kost alleen wel wat tijd om het uit te zoeken. ;)
Dat weet ik al langer, echter is een onafhankelijk apparaat beter te verkroppen dan dat voor de gemiddelde agent. In utrecht kun je hem ook nog "triangulaten" als je wilt hoor, burgerlijke faciliteiten zijn al tien jaar aanwezig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 169504 schreef op dinsdag 03 november 2009 @ 17:08:
Hier heb je een tip:

Zoek je breedste vrienden bij elkaar en ga met een (knok)groepje van 10 ofzo gewapend met knuppels en breekijzers naar dat asielzoekerscentrum. Los het zelf op, desnoods met geweld/intimidatie. De politie doet toch helemaal niets. Het enige waar die lui goed in zijn, is auto's flitsen die 10 km te hard rijden op een lege snelweg.
Wat ben jij een ongelooflijk niet slimme gast. TS heeft de politie al ingeschakeld. Als je dan eigen rechter gaat spelen, ben je nog veel harder de sjaak. Kun je beter Bigfrank bellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BtM909
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

Anoniem: 169504 schreef op dinsdag 03 november 2009 @ 17:08:
Hier heb je een tip:

10 vs. potentieel 350 :z

Met geweld ga je je laptop terugkrijgen :z

En wat bereik je ermee :z

Zoals je hopelijk zelf inziet is je reactie een beetje kortzichtig ;)

Ace of Base vs Charli XCX - All That She Boom Claps (RMT) | Clean Bandit vs Galantis - I'd Rather Be You (RMT)
You've moved up on my notch-list. You have 1 notch
I have a black belt in Kung Flu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Austin
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 10-06 12:10

Austin

Uit een boek

Ik vind het toch behoorlijk schokkend hoe de Politie hier mee om gaat.
Je zou toch wel wat meer mogen verwachten dan dit !
En zelfs mogen is niet het juiste word je moet kunnen verwachten dat de politie serieus hier mee om gaat en ik vind dat ze op dit moment dat niet doen !
Er wordt in je huis ingebroken wat op zich natuurlijk al een behoorlijke dreun zal geven lijkt mij, en vervolgens geef je zeer gedetailleerde informatie aan de politie over een van je gestolen eigendommen en dan doen ze er veel te weinig mee dat lijkt mij net zo erg.

Het kan natuurlijk zo zijn dat ze het druk hebben maar dan moeten ze op z'n minst dat laten weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Johnny
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17-06 21:09
Aan alle "ik heb er nog vertrouwen aan dat de politie nog iets doet";

Wordt wakker.

ooit ongeveer hetzelfde meegemaakt, had adres en telefoonnummer van de heler/dief (2 jaar geleden) maar heeft de politie NOOIT iets van laten horen. Meerdere keren contact gehad en het ding was verzekerd, dus op een bepaald moment vond ik het wel best. Was ook een flinke thread indertijd: IP adres van gestolen laptop gevonden, wat kun je doen?

Je zou aan de andere kant overigens ook kunnen denken: de politie heeft wel meer te doen dan een laptop diefstalletje op te lossen. Want laten we eerlijk zijn, op de schaal van wat er allemaal gebeurd in dit land valt dat nog best wel mee, en zou iets te zeggen zijn voor het stellen van prioriteiten met beperkte capaciteit.

[ Voor 31% gewijzigd door .Johnny op 03-11-2009 17:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robbinonline
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 10:41
Lijkt me tIjd voor Bram om een beetje goodwill te kweken ;)

Ga niet uit van het haalbare, maar van het denkbare

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 108274

cailin_coilleach schreef op dinsdag 03 november 2009 @ 17:01:
[...]

Nee, want het is zoveel gemakkelijker om langs de zijlijn te zeiken en met de vinger te wijzen. :'(
nou eerlijk gezegd heb ik dat wel serieus overwogen. Om daar te komen zou ik wel eerst mensen moeten bekeuren voor 5km per uur en parkeer bonnetjes schrijven. Ik wil wel mensen helpen maar ik ga me niet vrijwillig inschrijven als Verkeers-NSB'er.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artwido
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12:52
Als het mijn laptop zou zijn en de politie liet mij zo in de steek dan zou ik zelf persoonlijk naar dat Asiel zoeker centrum zijn gegaan en daar rond gaan vragen. Ik zou het er niet bij laten zitten.
Aan mijn gezin, geld en aan mijn spullen moet je niet komen want dan word ik link.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10:08

Exirion

Gadgetfetisjist

Artwido schreef op dinsdag 03 november 2009 @ 18:58:
Als het mijn laptop zou zijn en de politie liet mij zo in de steek dan zou ik zelf persoonlijk naar dat Asiel zoeker centrum zijn gegaan
Inderdaad, ik snap de afwachtende houding ook niet zo. Als je zoveel gegevens hebt dan moet je meteen actie ondernemen richting personeel bij dat AZC. Als je nog langer wacht is je notebook ZEKER verdwenen.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yippie
  • Laatst online: 22-01 22:55
Voor een iedereen die hier ongetwijfeld goed bedoelde suggestie's doet.
Hoe zit het juridisch ? Als de politie niet de regels volgt, gebeurt er ook niks vanwege een vormfout.
Hoe sterk is het bewijs, is dit rechtmatig verkregen, en hoe betrouwbaar is het. Zitten dus meer haken en ogen aan, dan op het eerste gezicht te zien is.

Dit wekt bij velen veel onbegrip en frustratie op, dat is begrijpelijk.
Zeker als je zelf slachtoffer bent.

Het flitsen wat aangehaald wordt snap ik ook niet helemaal.
Ten 1ste ben je fout als je geflitst wordt, en ben je op heterdaad betrapt.

Ten 2de, dit soort zaken wordt onderzocht door rechercheurs, die staan niet te flitsen.

[ Voor 22% gewijzigd door Yippie op 03-11-2009 19:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artwido
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12:52
@Yippie
Het gaat om de prioriteiten die de politie/justitie stelt.
De politie moet wel tijd besteden aan het flitsen van auto's waarvan het leeuwendeel een kleine overtreding maakt, namelijk een paar kilometer te snel rijden. Dit heeft niets met verkeersveiligheid of handhaving te maken maar puur het binnenhalen van geld.
Als je echter als burger beroep doet op de politie omdat je bent bestolen dan is er geen tijd voor je.
Dit is zeer frustrerend voor de slachtoffers.
Jij zegt dat het werk is voor rechercheurs maar dat is zeker in het geval van de laptop niet noodzakelijk. Een 'gewone' politie-agent kan dit ook oplossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yippie
  • Laatst online: 22-01 22:55
Artwido, hoe zie je dat dan voor je ?

Politieagent gaat met je mee naar AZC en dan ?
Hij komt niet verder dan het hek / balie.

Waarom ?
De verkregen informatie ( mbt IP en herkomst ) zal eerst bevestigd moeten worden.
Hiervoor moet er een officieel verzoek naar ISP etc.

Een officier van Justitie zal huiszoekingsbevelen moet uitgeven etc etc.

Dit zijn maar een paar punten, en dit is niet 123 geregeld.

In ieder geval komt er meer bij kijken dan alleen de betrokkenheid van een "normale" agent.
Uiteraard dat er in sommige gevallen aan bepaalde zaken prioriteit wordt gegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dj-sannieboy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

Ben benieuwd of de MB ooit nog teruggevonden wordt. Ben bang van niet. Mijn scooter is ook gejat uit de schuur. Aangifte gedaan, later nog contact opgenomen met de politie omdat ik een aantal onderdelen van mijn scooter (100% zeker van die van mij) hier in de buurt had gevonden. Nooit meer iets van gehoord.

* vond de peter r de vries uitzending geweldig, tegelijkertijd te triest voor woorden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CDBRINKM
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 07-01-2022

CDBRINKM

CDBRINKM

Succes met deze opgave TS d:)b

When the cap fits it's manpower!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAcid
  • Niet online
Vanmiddag besloten dat ik morgen dan toch zelf maar een kijkje ga nemen bij het AZC. Proberen iemand van de leiding te spreken die me mogelijk wat meer kan vertellen over de mogelijkheden van internettoegang in de gebouwen.

Stel dát het om één centraal toegangspunt gaat waar ook nog eens camerabewaking is..

Wishful thinking, maar de politie heeft er blijkbaar geen behoefte aan om verder te komen of in ieder geval naar mij toe te communiceren wat de situatie is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 317050

Kijk ook even of die nog een keer aangaat, als je bijvoorbeeld om 13.00 morgen ziet dat die dan echt online is. Kan je er het beste heen gaan, dan zou je hem misschien ergens kunnen tegen komen. Als je laptop uit staat is die misschien al verborgen ergens diep achter...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 261261

je had er gewoon meteen heen moeten gaan toen je wist waar ie zat.
Vind je daar je laptop? Junk vastpakken en politie bellen. KLAAR.

gedoe allemaal, jezus

[ Voor 41% gewijzigd door Anoniem: 261261 op 03-11-2009 22:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-Junkie
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 28-04-2024

T-Junkie

user brain not connected...

MrAcid schreef op dinsdag 03 november 2009 @ 22:08:
Vanmiddag besloten dat ik morgen dan toch zelf maar een kijkje ga nemen bij het AZC. Proberen iemand van de leiding te spreken die me mogelijk wat meer kan vertellen over de mogelijkheden van internettoegang in de gebouwen.

Stel dát het om één centraal toegangspunt gaat waar ook nog eens camerabewaking is..

Wishful thinking, maar de politie heeft er blijkbaar geen behoefte aan om verder te komen of in ieder geval naar mij toe te communiceren wat de situatie is.
Op de doos van je MacBook staat 't Mac-adres van je netwerkkaarten en het serienummer van je MacBook. Deze moeten ook op een sticker aan de binnenkant van de MacBook staan en je kan ze vinden in System Profiler. (Misschien is het handig om die doos even mee te nemen om ze te overtuigen.)

En met dit onderstaande tooltje kan je gaan scannen naar Mac adressen en hun IP: ArpSpyX (OSX)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boxman
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 11-06 15:45
Je hebt in nederland inderdaad geloof ik de bevoegdheid om iemand aan te houden, kan ik me vaag herinneren, als je dan direct de politie belt en hem door een van hun mannetjes laat inrekenen. Ik weet niet precies hoe het zit, maar je mag bij een heterdaadje geloof ik wel iemand tegen de grond houden..

[ Voor 9% gewijzigd door Boxman op 03-11-2009 22:47 ]

Ryzen 7950X3D | X670E Steel Legend | 64GB (2x32 M-die) DDR5-6000C30 | RTX 3090 | Seasonic Prime 1300W | Custom Loop CPU+GPU+RAID Watercooling 2x360mm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkstar
  • Laatst online: 27-01-2023

Darkstar

BSOFH

En jij denkt dat de politie dan onmiddellijk voor de deur staat om die 'junk' de cel in te gooien. Het gaat hier vermoedelijk om een asielzoeker, wat er voor zorgt dat de politie nog stukken voorzichtiger is om geen klacht wegens racisme tegen hun te krijgen... Triest, maar dat is nu eenmaal de realiteit.

@TS: goed idee. Zelf er naartoe gaan en het bespreken met de directie van het centrum (en dus niet met de eerste de beste medewerker). Zorg dat je goed gedocumenteerd naar daar gaat, dat zal je verhaal alleen maar kracht bijzetten. Hou er rekening mee dat je mogelijk met mensen te maken zal hebben die het zullen horen donderen in Keulen als je begint over IP- en MAC-adressen, dus is het misschien niet slecht om er iemand van de IT dienst (als die er is) bij te vragen.
Veel succes, en laat je niet van de wijs brengen door al die "sla-'m-op-zijn-<random bodypart>' reacties.

 MacBook Pro | iPhone 6 64GB Space Gray | iPad (2017) | Apple Watch series 0 - Some people just need a high five... in the face... with a chair

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Voor je dat gaat doen, neem eerst contact op met de politie. Vraag wie jouw zaak in behandeling heeft en of ze er actief mee bezig zijn. Speel open kaart dat je zelf wat onderzoek wil gaan doen in het AZC.

Als ze er niet actief mee bezig zijn kan je gewoon je gang gaan. De politie communiceert namelijk bijna nooit tijdens onderzoeken omdat dat het onderzoek kan schaden. Het staat hier natuurlijk vol met populaire verhalen over politie die liever flitsen dan zaken oplossen maar neem die verhalen ook met een korreltje zout. Er zijn echt wel lui bezig met zaken oplossen. De vraag is alleen of jouw zaak genoeg prioriteit heeft. Zorg ervoor dat je alle info nog eens doorneemt met de politie. Uiteindelijk kunnen zij de juiste wegen (juridisch gezien) bewandelen. Als je zelf op 'jacht' gaat loop je kans juist bewijs te vernietigen of onbruikbaar te maken waardoor een eventuele dader nog niet vervolgd kan worden.

Een beetje zelfonderzoek kan geen kwaad maar doe geen domme dingen en overleg! Er worden echt wel fouten gemaakt bij justitie (maar bij welk bedrijf/instantie niet) maar vergeet niet dat sommige verhalen lekker aangedikt worden. Peter R. is nu eenmaal geen interessante televisie als er niks te smullen valt voor het publiek. De zaken die wel goed gaan komen echt niet op tv.

Succes, de aanhouder wint.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeoh
  • Laatst online: 12-05 16:34

Jeoh

blaat

Boxman schreef op dinsdag 03 november 2009 @ 22:46:
Je hebt in nederland inderdaad geloof ik de bevoegdheid om iemand aan te houden, kan ik me vaag herinneren, als je dan direct de politie belt en hem door een van hun mannetjes laat inrekenen. Ik weet niet precies hoe het zit, maar je mag bij een heterdaadje geloof ik wel iemand tegen de grond houden..
Ja, als iemand wat uit je huis jat. Niet als iemand achter je laptop zit maanden nadat 'ie is gejat. Da's natuurlijk geen 'heterdaadje'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _trickster_
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 03-06 18:58
@ mrAcid
is je macbook nog online geweest de afgelopen dagen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Boxman schreef op dinsdag 03 november 2009 @ 22:46:
probleem is, is dat allang geen heterdaad meer is. Heterdaad is vlak nadat iets gebeurd is, niet drie weken later. Als je wel je laptop tegen komt daar, bel 112 en vertel dat je je laptop opgespoord hebt en een mogelijke verdachte die je wil gaan aanhouden. Geloof mij maar dat er echt binnen 10 minuten wel een politieauto voor de deur staat. Dat het een AZC is interesseert die agenten echt niets, het merendeel van de verdachten is 'politiek gevoelig'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 317050

Anoniem: 188434 schreef op dinsdag 03 november 2009 @ 22:55:
[...]

probleem is, is dat allang geen heterdaad meer is. Heterdaad is vlak nadat iets gebeurd is, niet drie weken later. Als je wel je laptop tegen komt daar, bel 112 en vertel dat je je laptop opgespoord hebt en een mogelijke verdachte die je wil gaan aanhouden. Geloof mij maar dat er echt binnen 10 minuten wel een politieauto voor de deur staat. Dat het een AZC is interesseert die agenten echt niets, het merendeel van de verdachten is 'politiek gevoelig'.
3 weken geleden gebeurt hier thuis, ze zijn 2 uur later gekomen. Heb uiteindelijk 3x 112 gebeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• internetinfo
  • Laatst online: 17-06 23:41

No offense hoor, maar ik volg dit topic vanaf de opening en het verhaal wordt me steeds onduidelijker.

Je hebt kort geleden meegemaakt dat een onbevoegde vreemde in jouw huis is geweest en daar (onder andere) je MacBook heeft gestolen.
Vervolgens doe je aangifte en traceer je tegelijkertijd het laatst gebruikte IP. Toevalligerwijs is dit een zakelijke aansluiting, waardoor contactgegevens met een simpele trace te vinden zijn. Deze gegevens geef je door aan de politie, omdat je verwacht dat dit het proces zal versnellen.

Goed bezig!

Maar...
Vervolgens post je dit op GoT (en wellicht andere media) en krijg je diverse adviezen en tips. Sommige zijn nutteloos:
"Zoek je breedste vrienden bij elkaar" of
"De politie was natuurlijk nog te druk met flitsen.".

Gelukkig zijn er ook nog nuttige bijdragen, zoals:
"Check wel even of de wifi van dat centrum wel beveiligd is. Anders kan het ook de buurman zijn." of
"Als je een gmail account hebt [..] kun je vaak in de webhistory van je google account terug vinden[..]".

In ieder geval kan je er vanuit gaan dat 95% van alle reacties goed bedoeld zijn.
Wat ik dan zo jammer vind is dat je 0,0 inzet toont, of dat in ieder geval zo doet lijken.

Je hebt aangegeven dat het vooral een principe kwestie is: Je wil dat de dader wordt gepakt!

Dan vraag ik mij het volgende af:

Waarom heb je niet de moeite genomen om (eerder) contact op te nemen met het centrum? Contacteer het vertrouwenspersoon en je weet voor 99% zeker dat het een 1op1 gesprek blijft.

Waarom heb je de beveiliging van het netwerk niet gecontroleerd?
Indien zij een open-wifi hebben dan hoeft het niet perse vanuit het centrum te komen.

Waarom ga je 0,0 in op de media?
Dat je niet in gaat op GeenStijl kan ik begrijpen, maar een krant als het AD? Ik ga hier niet mijn mening ventileren over welke krant goed of slecht is, maar juist het AD is een perfecte kandidaat hiervoor, doordat zij neutraal tegenover politiek en religie staan.

Desondanks wens ik je sterkte en succes met het verwerken van de inbraak en het terugkrijgen van je MacBook.

offtopic:
Expres geen smilies gebruikt, nav Safety Smilie (HK) ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAcid
  • Niet online
Bedankt voor al het advies hier, lees het allemaal en doe er zeker m'n voordeel mee!

MacBook is sinds zaterdagavond rond 19:45 niet meer online geweest. Hij is op 12 september gejat, 2 oktober is hij een uur online geweest en dus 31 oktober pas voor de tweede keer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAcid
  • Niet online
Goeie post van "internetinfo", wil even op je punten ingaan.
internetinfo schreef op dinsdag 03 november 2009 @ 23:12:
[...]

No offense hoor, maar ik volg dit topic vanaf de opening en het verhaal wordt me steeds onduidelijker.

Je hebt kort geleden meegemaakt dat een onbevoegde vreemde in jouw huis is geweest en daar (onder andere) je MacBook heeft gestolen.
Vervolgens doe je aangifte en traceer je tegelijkertijd het laatst gebruikte IP. Toevalligerwijs is dit een zakelijke aansluiting, waardoor contactgegevens met een simpele trace te vinden zijn. Deze gegevens geef je door aan de politie, omdat je verwacht dat dit het proces zal versnellen.

Goed bezig!

Maar...
Vervolgens post je dit op GoT (en wellicht andere media) en krijg je diverse adviezen en tips. Sommige zijn nutteloos:
"Zoek je breedste vrienden bij elkaar" of
"De politie was natuurlijk nog te druk met flitsen.".

Gelukkig zijn er ook nog nuttige bijdragen, zoals:
"Check wel even of de wifi van dat centrum wel beveiligd is. Anders kan het ook de buurman zijn." of
"Als je een gmail account hebt [..] kun je vaak in de webhistory van je google account terug vinden[..]".
Ik heb om het gebouw heen naar WIFI gezocht, dat is er niet. Het is dus bijna onmogelijk dat er extern iemand op het netwerk gezeten heeft. Heb dit niet eerder gezegd, dus dat kon je ook niet weten verder. Ik ben niet binnen geweest.

Google Web History moet je hebben ingeschakeld en je hebt een Google Toolbar nodig om dat te loggen. Ik heb het niet ingeschakeld en heb op de gestolen Mac geen Google Toolbar. Geen optie dus.
In ieder geval kan je er vanuit gaan dat 95% van alle reacties goed bedoeld zijn.
Wat ik dan zo jammer vind is dat je 0,0 inzet toont, of dat in ieder geval zo doet lijken.

Je hebt aangegeven dat het vooral een principe kwestie is: Je wil dat de dader wordt gepakt!

Dan vraag ik mij het volgende af:

Waarom heb je niet de moeite genomen om (eerder) contact op te nemen met het centrum? Contacteer het vertrouwenspersoon en je weet voor 99% zeker dat het een 1op1 gesprek blijft.

Waarom heb je de beveiliging van het netwerk niet gecontroleerd?
Indien zij een open-wifi hebben dan hoeft het niet perse vanuit het centrum te komen.

Waarom ga je 0,0 in op de media?
Dat je niet in gaat op GeenStijl kan ik begrijpen, maar een krant als het AD? Ik ga hier niet mijn mening ventileren over welke krant goed of slecht is, maar juist het AD is een perfecte kandidaat hiervoor, doordat zij neutraal tegenover politiek en religie staan.

Desondanks wens ik je sterkte en succes met het verwerken van de inbraak en het terugkrijgen van je MacBook.

offtopic:
Expres geen smilies gebruikt, nav Safety Smilie (HK) ;)
1: Op advies van de politie om "geen slapende honden wakker te maken";
2: Dat heb ik dus wel gedaan (kon je niet weten);
3: Omdat ik niet denk dat de dader er eerder door gepakt wordt. Ik denk dat het eerder irritatie opwekt (bij de politie) dan dat er harder gewerkt gaat worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LoBbY_1
  • Laatst online: 12-06 23:46
Daarbij kan door alle media aandacht de dader sneller worden gewaarschuwd. Hij of zij zal dan echt wel zorgen dat de laptop verdwijnt....

Een echte golver is nooit uitgeput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AcidBanger
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 17-06 08:55
Maar hij had wel voor zijn verhaal ff paar 100 kunnen vragen en gelijk een nieuwe macbook kunnen kopen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oyster
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Oyster

Prince

De keuze van TS om niet met media in zee te gaan is imho niet eens een slechte. Het risico bestaat dat de politie wederom slecht wordt afgeschilderd. Afgezien van of de politie nu wel of niet functioneert vind ik dat ze op het moment absoluut geen slechte reklame kunnen gebruiken. Als ik TS in deze zou zijn geweest had ik alvorens met de media in zee gegaan eerst de politie ingelicht van de gang van zaken.

[ Voor 18% gewijzigd door Oyster op 04-11-2009 00:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

wow 12 september gejat? dat is wel een lange poos terug.
denk niet dat je je laptop terug gaat vinden nu al die info ook in de media is geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAcid
  • Niet online
Anoniem: 261261 schreef op woensdag 04 november 2009 @ 00:04:
wow 12 september gejat? dat is wel een lange poos terug.
denk niet dat je je laptop terug gaat vinden nu al die info ook in de media is geweest.
Daar leg ik me ook elke keer bij neer (dat hij niet meer terug komt) en dan komt dat kreng weer online..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebje
  • Laatst online: 17-06 18:45

Sebje

Makelaartje

Waarom plaats je geen advertentie ofzo op marktplaats. Gezocht; macbook. en kijk je of er iemand reageert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• torp
Succes vandaag! En laat die doos maar effe thuis. Lijkt me niet echt zinvol om daar met zo'n opzichtig ding rond te gaan lopen. ;)

[ Voor 26% gewijzigd door torp op 04-11-2009 09:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doeternietoe
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 17-06 19:04
Anoniem: 261261 schreef op dinsdag 03 november 2009 @ 22:29:
je had er gewoon meteen heen moeten gaan toen je wist waar ie zat.
Vind je daar je laptop? Junk vastpakken en politie bellen. KLAAR.
Nog maar een keer zeggen dan, dit is simpelweg onrechtmatig. Niks klaar, je mag die dief niet vastpakken.

Voordat iedereen die dit leest allemaal burgerarresten gaat verrichten die niet kunnen, een burgerarrest kan alleen bij een heterdaad betrapping bij het plegen van een strafbaar feit. (en dus ook niet allerhande overtredingen die via het bestuursrecht worden afgehandeld. )

Je moet hierbij gewoon denken aan dingen zoals diefstal, geweldsdelicten, etc.

Zie voor meer info artikel 52 en verder (met name 53) van het wetboek van strafvordering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Sterkte jongen, maar deze stappen had je eerder kunnen ondernemen(ook wel vreemd dat de politie je dit niet verteld heeft).

Noteer het Mac-adres voor de zekerheid, deze kan je overleggen aan de IT-beheerder in kwestie. Als ze er geen wireless hebben(mogelijk staat het SSID verzenden gewoon uit?), zit hij waarschijnlijk ergens direct op een UTP poortje geplugd. Wat an sich vreemd is, IMHO als een muurcontact niet gebruikt word, patch je hem niet(scheelt een hoop spinneweb-acties, ik heb aardig wat patchrekken "schoon getoverd").

Ga er gewoon langs, en verdwaal niet in technische termen te noemen, want dan zullen ze het niet alleen in keulen horen donderen, maar ook water zien branden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

doeternietoe schreef op woensdag 04 november 2009 @ 09:16:
[...]

Nog maar een keer zeggen dan, dit is simpelweg onrechtmatig. Niks klaar, je mag die dief niet vastpakken.

Voordat iedereen die dit leest allemaal burgerarresten gaat verrichten die niet kunnen, een burgerarrest kan alleen bij een heterdaad betrapping bij het plegen van een strafbaar feit. (en dus ook niet allerhande overtredingen die via het bestuursrecht worden afgehandeld. )

Zie voor meer info artikel 52 en verder (met name 53) van het wetboek van strafvordering.
Vastpakken is een onderdeel van staande houden, maar je mag niet meer tegengeweld gebruiken dan nodig is(Je mag hem dus niet neerslaan).

Maar dit is niet van toepassing, want er is geen heterdaad, je hebt slechts een aanname, en geen bewijslast dat deze persoon onrechtmatig aan de MacBook is gekomen.

En aan TS nog een laatste advies; Stel je krijgt de MB terug, dan is hij waarschijnlijk beschadigt, en als ze hem idd uit de klauwen van een of andere gek moeten gaan trekken, sloopt die hem mogelijk ook nog. Overleg dus eerst ff met je verzekering en met justitie wat de gevolgen zijn als jij het reeds vervangen apparaat alsnog terugkrijgt. Dat de dief een strafblad aangemeten krijgt, lijkt me nu eigenlijk de hoogste prioriteit!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gh0stw4lk3r
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12:16
voor de nontwitteraars:

http://twitter.com/Maarten_s
Artikel dat vandaag in de Utrecht editie van het AD staat. http://twitpic.com/o86vm
2 minutes ago from Tweetie
Gebeld door de politie! Ze zijn er druk mee bezig nu. Dus toch woensdag, maar goed: er gebeurt wat!
2 minutes ago from Tweetie
Er zou een artikel in het AD (Utrechts Nieuwsblad) staan. Kan het zo snel online niet vinden. Iemand een link?
about 1 hour ago from Tweetie
Directeur gesproken, computerzaaltje wordt extra in de gaten gehouden. Direct contact met mij en politie als er wat gezien wordt.
about 1 hour ago from Tweetie
Er is geen internet in de woningen. Niet bedraad en niet draadloos. Verminderd de mogelijkheden aanzienlijk.
about 2 hours ago from Tweetie
Topkerel bij de beveiliging die van alles voor me aan het opzoeken is. Misschien komen we zowaar ergens.
Ga nu langs het AZC, hopen dat ze me ergens mee kunnen helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkstar
  • Laatst online: 27-01-2023

Darkstar

BSOFH

Als ik het zo lees (ook in dat krantenartikel) gaat dit stevig de goede kant op. Goed dus van de TS om geduldig te zijn en het slim aan te pakken! :Y

 MacBook Pro | iPhone 6 64GB Space Gray | iPad (2017) | Apple Watch series 0 - Some people just need a high five... in the face... with a chair

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VNA9216
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 30-04 20:47
Anoniem: 271482 schreef op woensdag 04 november 2009 @ 10:06:
Sterkte jongen, maar deze stappen had je eerder kunnen ondernemen(ook wel vreemd dat de politie je dit niet verteld heeft).

Noteer het Mac-adres voor de zekerheid, deze kan je overleggen aan de IT-beheerder in kwestie. Als ze er geen wireless hebben(mogelijk staat het SSID verzenden gewoon uit?), zit hij waarschijnlijk ergens direct op een UTP poortje geplugd. Wat an sich vreemd is, IMHO als een muurcontact niet gebruikt word, patch je hem niet(scheelt een hoop spinneweb-acties, ik heb aardig wat patchrekken "schoon getoverd").

Ga er gewoon langs, en verdwaal niet in technische termen te noemen, want dan zullen ze het niet alleen in keulen horen donderen, maar ook water zien branden.
In sommige AZC's hebben bewoners gewoon een netwerkverbinding met internet toegang op de kamer (iemand die ik ken hier had dat ook). Daar hebben ze soms een PCtje aan hangen zodat ze contact kunnen houden met kennisen, informatie kunnen opzoeken, en soms een opleiding kunnen volgen terwijl ze in een AZC wonen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tourniquet
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09:51

Tourniquet

Hiya, fellas!

Linkje staat hierboven al, maar zo valt het wat meer op: ;)

Het AD-artikel:
Afbeeldingslocatie: http://twitpic.com/show/thumb/o86vm.jpg

If our brain was easy to understand, we would be too dumb to understand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oyster
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Oyster

Prince

Een goed geschreven, objectief en artikel met wederhoor, gelukkig. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 238498

[...]

Nederlands wetboek, maar deze mensen zijn hier illegaal of nog niet officieel.
Gaan zij hier dan ook onder vallen? (serieuze vraag en nofi)

Met andere worden mag de meneer dan zijn eigen laptop niet gaan terug halen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• murphsy
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 18-04 16:06

murphsy

Product Monkey

Heel goed dat je inmiddels in contact staat met het desbetreffende centrum, heel goed dat zij zo goed meewerken ook. Dit spreekt voor ze. Ook het artikel in het AD is sterk.

Maar uiteindelijk wil je gewoon dat die meneer/mevrouw niet meer in andermans huis komt.

Wat zegt het centrum te gaan doen mochten jullie de dader vinden? Een tik op de vingers? Of gaan jullie dan met z'n allen langs het bureau? Bespreek dit van te voren met hun, om onduidelijke situaties te voorkomen.

Maak foto's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bloemstukje
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 17-06 10:53
Inderdaad, neem een filmcamera mee, en film alles, zonder te pauzeren :)
vanaf het moment dat je er binnen loopt, totdat je er weer uit loopt :)

gewoon nee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10:08

Exirion

Gadgetfetisjist

murphsy schreef op woensdag 04 november 2009 @ 14:35:
Wat zegt het centrum te gaan doen mochten jullie de dader vinden? Een tik op de vingers? Of gaan jullie dan met z'n allen langs het bureau? Bespreek dit van te voren met hun, om onduidelijke situaties te voorkomen.
Ik zou eigenlijk hopen dat zo iemand zonder pardon het land uit wordt gezet. Als je hier nog niet eens een verblijfstatus hebt verworven en je begint al te jatten dan mag je van mij meteen oprotten naar je eigen land. Maar goed, Nederland kennende zal het zo niet gaan. Hier geven ze een moordenaar een pardon omdat hij vader is van een kind dat in Nederland verblijft :X

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Anoniem: 238498 schreef op woensdag 04 november 2009 @ 13:46:
[...]Nederlands wetboek, maar deze mensen zijn hier illegaal of nog niet officieel.
Gaan zij hier dan ook onder vallen? (serieuze vraag en nofi)
Natuurlijk, iedereen die zich in Nederland bevindt valt onder de Nederlandse wet. Of ze nou Nederlander zijn of niet.

Tenminste: Dat lijkt mij wel, al heb ik geen opleiding in de rechten. Maar anders zou het tot bijzonder vreemde situaties kunnen leiden. Bovendien: Stel dat je zelf op vakantie gaat naar het buitenland en daar dingen doet die hier in NL wel mogen maar daar niet, denk je dat je daar dan mee weg komt?

[ Voor 28% gewijzigd door GekkePrutser op 04-11-2009 14:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrankyGamerOG
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 12:25

CrankyGamerOG

Assumption is the mother.....

GekkePrutser schreef op woensdag 04 november 2009 @ 14:45:
[...]

Natuurlijk, iedereen die zich in Nederland bevindt valt onder de Nederlandse wet. Of ze nou Nederlander zijn of niet.

Tenminste: Dat lijkt mij wel, al heb ik geen opleiding in de rechten. Maar anders zou het tot bijzonder vreemde situaties kunnen leiden. Bovendien: Stel dat je zelf op vakantie gaat naar het buitenland en daar dingen doet die hier in NL wel mogen maar daar niet, denk je dat je daar dan mee weg komt?
Valt onder de Nederlandse wet ja, maar heeft niet dezelfde RECHTEN en PLICHTEN ;)

KPN - Vodafone Ziggo Partner

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• murphsy
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 18-04 16:06

murphsy

Product Monkey

Hmm. Ik denk dat ik teveel randinformatie in m'n reactie had staan. Mijn belangrijkste punt was:

Maak van te voren duidelijke afspraken over wat je gaat doen nadat de dader wel of niet gevonden is.

Zo voorkom je problemen en onduidelijkheid in een later stadium. Wat nou als jullie de 'boosdoener' WEL vinden maar zij besluiten om alles te ontkennen om negatieve publiciteit te voorkomen?

Zorg voor duidelijkheid voordat er iets gebeurd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

[...]

Kijk, leuk al die wetten enzo,
maar die agenten kunnen hier heus wel begrip voor tonen als je hem zonder geweld weet te pakken.
Laptop terug, dief gearresteerd, einde verhaal. En iemand vasthouden en niet loslaten kan ik nog geen burger arrest noemen. Geniaal dat je al die wets artikelen kan opnoemen, maar praktijk en het wetboek mag je soms wel even met een knipoog bekijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

JA!

Praktijkvoorbeelden:
- Een poolse trucker word zat uit zijn wagen getrokken, die krijgt alleen een boete, en een rijontzegging, zijn rijbewijs word niet ingevorderd, omdat dit een document is wat onder een andere rechtstaat valt. Meneer kan na het verloop van zijn ontzegging gewoon weer verder rijden.
- Een nederlander veroorzaakt dronken achter het stuur een dodelijk ongeluk in duitsland. Deze man krijgt een rijontzegging voor duitsland, zijn rijbewijs word NIET ingevorderd, en hij kan in nederland gewoon verder tuffen.

Maar deze zaak van TS begint hoe langer hoe meer te stinken; Er is geen wireless toegang, en geen internetaansluiting op de kamers volgens de berichten van twitter. Er is wel een internetcentrum. Ik zou toch echt als toezichthouder ff achter mijn oren gaan krabben als een zielige asielzoeker met een dikke macbook aan kwam wandelen, een UTP-kabel vraagt/grijpt en hem ff inplugt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heronimo
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 08:56
Is het ook nog een mogelijkheid dat een medewerker van het AZC de MacBook gestolen heeft?

De verdachtmakingen concentreren zich tot nu toe (terecht of onterecht) vrijwel geheel op de asielzoekers. Even goed is er een werknemer die apparatuur achterover drukt. Als dat het geval is wordt het alleen wel een stuk lastiger, want die meneer of mevrouw zal ondertussen wel gevlogen zijn inclusief MacBook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• torp
Het lijkt me een goeie grap als de dader een personeelslid blijkt te zijn en geen asielzoeker. Een hoop reacties in dit topic kunnen dan de vuilnisbak in.
Maar als dat zo is, is de pakkans miniem na alle aandacht.

edit: Blijkbaar kwam JP12 op hetzelfde idee door voorgaande posts.

[ Voor 14% gewijzigd door torp op 04-11-2009 15:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

JP12 schreef op woensdag 04 november 2009 @ 15:18:
Is het ook nog een mogelijkheid dat een medewerker van het AZC de MacBook gestolen heeft?

De verdachtmakingen concentreren zich tot nu toe (terecht of onterecht) vrijwel geheel op de asielzoekers. Even goed is er een werknemer die apparatuur achterover drukt. Als dat het geval is wordt het alleen wel een stuk lastiger, want die meneer of mevrouw zal ondertussen wel gevlogen zijn inclusief MacBook.
Tuurlijk is dat een mogelijkheid, of hij heeft hem overgekocht van de dief. Ik me alleen niet voorstellen dat iemand dan zo stom is om hem mee te nemen naar zijn werkgever. Als het een werknemer is die een gestolen notebook van een asielzoeker heeft overgenomen, slaan de poppen helemaal aan het dansen daar.

Ik heb als beheerder wel vaker laptops "van de vragwageuh gevalle" in mijn handen gedrukt gekregen om "ff naar te kijken" door medewerkers van het magazijn of de facilitaire dienst, die overduidelijk gejat of geheeld zijn. Gouden tip voor een ieder die dat meemaakt, gewoon weigeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeoh
  • Laatst online: 12-05 16:34

Jeoh

blaat

Anoniem: 271482 schreef op woensdag 04 november 2009 @ 15:26:
[...]

Tuurlijk is dat een mogelijkheid, of hij heeft hem overgekocht van de dief. Ik me alleen niet voorstellen dat iemand dan zo stom is om hem mee te nemen naar zijn werkgever. Als het een werknemer is die een gestolen notebook van een asielzoeker heeft overgenomen, slaan de poppen helemaal aan het dansen daar.

Ik heb als beheerder wel vaker laptops "van de vragwageuh gevalle" in mijn handen gedrukt gekregen om "ff naar te kijken" door medewerkers van het magazijn of de facilitaire dienst, die overduidelijk gejat of geheeld zijn. Gouden tip voor een ieder die dat meemaakt, gewoon weigeren.
Of even naar kijken. Maar dan wel of er informatie van de rechtmatige eigenaar op staat :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Of even naar kijken. Maar dan wel of er informatie van de rechtmatige eigenaar op staat :)
Je hebt zo door als het om gestolen goed gaat, eerder in dit topic had ik al aangegeven dat ik vroeger bij winkel op de TD werkte als bijbaantje, 10 jaar geleden alweer, waar met regelmaat uit de vitrine van een andere winkel gejatte laptops ter "reparatie" aan werden geboden(voeding en cd's weg, her en der wat breukschade op de plek van het kensington-slotje). Dankzij goed onderling contact tussen de firma's onderling, en met name de toshiba website namen we deze wel aan, aan de hand van het inname-formulier hadden we iig al de NAW gegevens van de aanbieder, en mocht de laptop op de toshiba site als vermist staan, of mocht de concurrent een dergelijk exemplaar missen kwamen ze even op de koffie om te komen kijken, schakelden we direct de politie in.

Met je collega's doe je dat niet, maar geef je het hooguit door aan de HR.
Pagina: 1 ... 5 ... 8 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Ja, smile...we staan (weer) op Geenstijl. Dat weten we nu wel dus dat hoef je niet te posten.

Ook "Ik zou er met broer/neef/vrienden/bigfrank/BA Baracus/goudvis/etc. langs gaan is nu vaak genoeg gepost. TS is gaan kijken en ziet er zelf geen brood in. Het voegt nu dus niets meer toe aan de discussie : laat het alsjeblieft achterwege.

Dank voor uw medewerking.