Laat ik voorop stellen dat ik er niet op uit ben de hele discussie over wel of niet gelijk, achterlijk of niet weer te gaan voeren. Die discussie wordt nu namelijk bij de rechter gelegd en de conclusies laten we dan ook maar aan hem over. Wel wilde ik vanwege de discussie hier de gang van zaken updaten omdat ik het wel zo netjes vind.
Wat ik verder nog kwijt wil is dat het mij enorm steekt dat er mensen zijn die het nodig vinden naar dit forum te blijven wijzen op andere fora. Wat wil iemand hier nu mee bereiken? Mij in een bepaald daglicht zetten of iets? Je mag toch voor jezelf opkomen als je meent in je recht te staan?
Er zullen altijd mensen blijven zijn die het met je eens zijn, of juist niet. Daar heb ik geen moeite mee. Wel met dit kansloze gedrag.
Volgens mij heb ik in dit topic ook nog geen naam genoemd van de verkoper en ik wil iedereen dan ook met klem te verzoeken de discussie bij de discussie te houden, die wordt niet plots feitelijk anders vanwege een enkele naam.
misschien las ik er overheen, maar ter achtergrond: wat was aankoopprijs van de auto en hoeveel kostte die revisie? Even om dingen in perspectief te krijgen.
De aankoopprijs was 3800 Euro, naar ik meen zo'n beetje de duurste op dat moment te koop. Dit heb ik ook onderbouwd door andere advertenties te overleggen waarbij de vraagprijs beduidend lager lag (max 2000 iets in die richting).
De revisie van motor en turbo en noodzakelijk te vervangen onderdelen, zoals een oliekoeler vol met gruis, zal ook ongeveer op dat bedrag uitkomen. De factuur was toen boven de 6600 Euro omdat er ook meerwerk is verricht nu het spul toch uit elkaar lag.
Daarnaast ben ik ook wel benieuwd naar de juridische kosten die je nu maakt
Die zijn ook behoorlijk, aangezien ik geen rechtsbijstand heb en ook niet in aanmerking kom voor een toevoeging (en al had ik rechtsbijstand, DAS bv sluit auto's gekocht zonder garantie uit van dekking). En dan heb ik nog een deel van de correspondentie zelf gevoerd. Uiteindelijk maakt het op die manier al bijna niet meer uit of je de zaak wint, je mag blij zijn dat je met winst na aftrek van die kosten nog wat overhoudt. Het punt is dat als je er eenmaal aan begint er geen weg terug meer is, omdat het anders ook weggegooid geld is.
Er is altijd een verschil tussen gelijk hebben en gelijk krijgen en vaak is het het geld en de moeite niet waard, tenzij je zoals jij heel erg principieel bent (daar is moeilijk prijs aan te koppelen).
Financieel word ik er onder de streep hoe dan ook niet veel beter van. Nog los van dat ik de hele rataplan, eerst dus de revisie en daarna de advocaatskosten uit eigen zak moet betalen. Enerzijds snap ik dus nog wel dat mensen de boel de boel laten in zulke situaties en zich de ellende niet op de hals willen halen. Anderzijds snap ik het dan weer totaal niet als je vind dat je in je recht staat, dan moet je dat zien te halen ook. Anders leren ze het nooit.
dan zal een verkoper ook sneller de handdoek gooien om van zijn kant er zo makkelijk mogelijk vanaf te komen

Daar heb ik toch ernstig mijn twijfels over. Je moet ze de kost geven die zonder enige juridische kennis van alles roepen en het er toch op aan laten komen. Afgelopen maandag was er uitspraak in een andere zaak waarbij mijn vordering werd toegewezen. Dat was zo iemand die ondanks dat meerdere onpartijdige juristen hem wezen op zijn ongelijk er op bleef hameren dat iedereen gek was behalve hij.
Kijk ik vind het prima als iemand er anders over denkt, maar vrolijk word je niet van zulke mensen omdat ze je eerst op kosten jagen voordat je je gelijk uiteindelijk alsnog krijgt.
Bij de rijdende rechter ook. Man had 20 jaar oude bus gekocht vol gebreken die de verkoper (bedrijf) had moeten opmerken bij controle. Hij kreeg het aankoopbedrag zelfs na 1,5 jaar gebruik van de bus nog terug. minus 2000 euro omdat hij hem in die tijd toch gebruikt had.
Tja de verkoper gaf in het intropraatje eigenlijk al aan dat hij geen kennis van de wetgeving heeft.
Ik vond het overigens wel weer eens een fatsoenlijke uitzending sinds tijden, waar beide partijen eens normaal bleven doen tegen elkaar.
Ow en 2000 Euro vind ik wel fors als gebruikersvergoeding over 1,5 jaar. Ik heb het idee dat zulke dingen vaak wat natte vingerwerk zijn.
Los daarvan is het natuurlijk bijzonder raar dat er geen koppakking in de motor zat.
Uh, waar haal je dat vandaan?
Zeker aangezien het om een autobedrijf ging waar de auto al 4 jaar stond (en mee gereden is
Nou dit is ook weer zoiets. Ik zou toch zweren dat die verkoper het over 4 jaar had. Ik heb later ook nog bij de RDW gevraagd naar de tenaamstellingen van de afgelopen periode om dit te verifiëren, maar daaruit bleek iets anders. Ik dacht een jaar of iets.
Wel viel me op dat de auto een paar jaar eerder in een bepaalde tijdsperiode redelijk veel van eigenaar is gewisseld. Dat zet me altijd aan het denken, waarom kopen mensen een auto om die binnen een maand of 3 al weer te verkopen? Maar goed er kunnen wellicht redenen voor zijn.
Heb het ook binnen een club gezien dat iemand zo'n auto kocht en na een half jaar al weer van de hand wilde doen vanwege de kosten. Tja uh denk daar dan vooraf over na?
Zijn de kleppen ooit gesteld bij de garage? Dan zouden er toch behoorlijk afwijkende waardes moeten zijn voor die versleten nokken?
Kleppen zijn pas gesteld tijdens de revisie. Daarvoor is mij niets bekend over kleppen stellen.
Aan de nokken zelf was duidelijk te zien dat sommigen korter/platter waren.
Dat was hij, als ik het goed begrijp, ook?
Hij reed inderdaad nog wel. Mijn garage echter raadde mijn ten stelligste aan dit niet te lang te blijven doen omdat de kans bestaat dat de nokken verder afslijten en dan zou het over zijn met de pret. Als gruis eenmaal door de motor zou zitten, kon dit weleens snel gaan was hun ervaring.
Je zei geloof ik zelf in dit topic dat het bij het openhalen van het blok te zien was. Ik neem aan niet met het blote oog...?
Als je het kleppendeksel er af haalt, dan zie je de nokkenassen liggen. Als je hier goed naar keek dan zag je dat sommige nokken korter waren dan anderen. Ik kan me niet herinneren of ik voor die tijd al eens een automotor deels open heb gezien, maar ook mij viel bij mijn garage wel op dat niet alle nokken meer gelijk waren. Ze waren niet half door midden, maar het was waarneembaar met het blote oog.