![]() Sociaal platform van google |
Over Google Wave |
Google Wave is een dienst van Google die het mogelijk maakt om een online kantoorruimte, webserver of vergader locatie te maken. De naam voor een dergelijk project is een 'Wave'. De Wave Een Wave is een soort van open webspace waar andere mensen aan toegevoegd kunnen worden, om vervolgens samen aan een project te werken. Om de werking van de dienst makkelijk te kunnen begrijpen kan het nog het beste vergeleken worden met een bestand waarin meerdere gebruikers tegelijk kunnen werken en op elkaars veranderingen kunnen reageren. Het is dus een combinatie van een gezamenlijke fileserver en een chatprogramma. De mogelijkheden met Wave zijn echter eindeloos. Open Source Google heeft er voor gekozen om Google Wave open source te houden, zodat het voor ontwikkelaars mogelijk is om nieuwe applicaties toe te voegen, de broncode aan te passen en integraties te maken met eigen websites. |
Video |
FAQ |
Hoe kan ik zoeken? |
Een van de mogelijkheden van Google Wave is om door 'publieke' Waves te zoeken - vergelijkbaar met draadjes op een forum, maar dan Heel Groot. Je kunt in alle publieke waves zoeken door 'with: public' aan je zoekopdracht toe te voegen; als je ook nog alleen de nederlandse publieke waves wil zien, kan je ook nog 'lang: nl' toevoegen. Bijvoorbeeld, om Waves op te zoeken die aan Tweakers.net gerelateerd zijn, kun je de zoekopdracht 'with:public tweakers.net' invullen. Zo zul je alle Waves met 'tweakers.net' die als openbaar gemarkeerd zijn doorzoeken. |
Wat is die groene punt? |
De groene punt bij het icoon van een gebruiker is een aanwezigheids-indicator; er zijn/waren problemen mee. Google werkt er aan om het op te lossen, het is een bekend probleem. |
Wat zijn handige robots? |
kasyntaxy: syntax highlighting; adres: kasyntaxy@appspot.com emoticony: zet dingen als Voor vertalen als je met meerdere nationaliteiten waved is aunt rosie erg handig; adres: aunt-rosie@appspot.com |
Hoe kan ik participants of bots uit mijn Wave verwijderen? |
Dit is op dit moment nog niet mogelijk - zie ook deze thread in het Wave support systeem. |
Handige Tweaker waves |
with:public "Google Wave Tweakers FAQ" with:public "tweakers.net wave" |
Termen |
Wave: De naam voor de google applicatie wave (kleine letter): De naam van een discussie binnen Wave blip: Een bericht binnen een wave Participant - Een gebruiker (persoon of bot) die aan een Wave meedoet, die bovenin de Wave staat in de rij met icoontjes. |
Hoe Zorg ik ervoor dat mijn Wave voor iedereen beschikbaar is? |
Dit kan je doen door het toevoegen van de Public bot in de desbetreffende wave: Voeg het adres public@a.gwave.com toe aan je contacten in Wave (druk op de + linksonder in je contactenlijst). Als je bij het intypen van het adres public@a.gwave.com de melding 'User does not have a Google Wave account' krijgt, druk dan op Enter, het adres wordt dan gewoon toegevoegd. Vervolgens selecteer je je Wave, druk je op de + knop om nieuwe gebruikers toe te voegen, en zet je de 'public' gebruiker erin. Vervolgens kunnen anderen jouw nu publieke Wave opzoeken door 'with:public' in hun zoekopdracht mee te nemen. |
Welke toetsenbordcombinaties zijn beschikbaar? |
Onder/Boven Met de pijltjes toetsen kan tussen de individuele waves gebladerd worden. Home Ga direct naar de eerste blip in een wave. End Ga direct naar de laatste blip binnen een wave. Spatie Ga direct naar de eerstvolgende ongelezen blip. Tab Ga naar de eerstvolgende blip in een wave. Links/Rechts Arrows Switches focus between the compose window and the inbox. Page Up/Page Down Naar de volgende/vorige pagina in het actieve paneel. Ctrl + Spatie Markeer alle blips als gelezen als het wave paneel actief is. Blips Enter Op de geselecteerde blip antwoorden, in een dieper niveau. Shift + Enter Op de geselecteerde blip antwoorden binnen het huidige niveau, dus komt onderaan te staan. Ctrl + E Blip bewerken Dubbelklik(muis) De mogelijkheid om binnen een blip te reageren of te bewerken. Shift + Enter Zelfde functie als de 'done' knop. de blip word opgeslagen. Ctrl + B Geselecteerde tekst wordt dikgedrukt. Ctrl + I Maakt de tekst italic / schuingedrukt. Ctrl + K Link invoegen Ctrl + [n] Maakt een header van de huidige regel, waar [n] een nummer is van 1 t/m 4 Ctrl + 5 Een opsomlijst invoegen Ctrl + 6 Opmaak van een tekst verwijderen |
Overig |
links Homepage van Google Wave (nl) How-To voor het installeren van een wave server Een lijst met vele Google Wave extensions Google Wave uitnodigingen Wikipedia: Wave (nl) Wikipedia: Wave (en) |
Waarschuwing |
De Faq wordt geupdate door middel van de informatie op de Google Wave Tweakers Faq, om mee te helpen dien je daar dus ook je ding te doen. Graag geen "Stuur mij aub ook zo'n invite hier is mijn email" reacties. |
[ Voor 93% gewijzigd door lasharor op 20-11-2009 15:18 ]