Ik heb sinds een maand ook het tele2 viberspeed abonnement maar niet zonder problemen.
Regelmatig viel mijn verbinding weg en daarom heb ik een aantal keer gesproken met de klantenservice.
Zij hebben toen een monteur van KPN langs gestuurd om te kijken naar de kwaliteit van het aansluitpunt en de stabiliteit van het signaal. Zelf had ik daar geen problemen mee verwacht omdat ik soms een uren lang met volle snelheid (4.1MB/s) kon downloaden. De monteur bevestigde mijn vermoeden en moest melden dat alles er gewoon goed uitzag. Tele2 heeft ook een nieuw modem opgestuurd om te kijken of dat de problemen zou verhelpen. Helaas mocht ook dat niet baten.
Toen heb ik een scriptje geschreven wat elke minuut vanaf een server van buiten kijkt of hij contact kan krijgen.

Uit de grafiek bleek al snel dat de verbinding alleen weg viel wanneer ik er gebruik van probeerde te maken.
In de meterkast was te zien dat de modem vanzelf rebootte, daarna kwam het LAN-netwerk tot stand en pas na enkele minuten kreeg de modem weer een WAN-IP zodat ik weer kon internetten.
Met deze bevindingen belde ik Tele2 om te vragen wat het zou kunnen zijn. De minder behulpzame Jacob Remery bood mij aan om een Tele2 monteur te laten kijken naar het probleem. Daarbij zouden de kosten á €80,- voor mij zijn als het lag aan een extra router of verkeerde kabels. Ik stemde in en kreeg later in de mail pas te zien dat ook software fouten voor mijn rekening vielen! Dus opnieuw 45min in de wacht om de monteur op te zeggen.
Vandaag heb ik de bron van het probleem gevonden en opgelost

In de afgelopen dagen begon het vermoeden te groeien dat de verbinding weg viel bij het ophalen van de email. Na een paar keer testen bleek de modem te rebooten bij het opnieuw opstarten van mijn laptop en outlook. Toen heb ik met WireShark twee keer een reboot waargenomen op het moment dat hotmail gesynchroniseerd werd. In outlook stond altijd al de melding dat synchroniseren niet goed ging, dat negeerde ik omdat hij ondanks de melding wel email ophaalde. De exacte melding was:Task 'Hotmail' reported error (0x80004005) : 'There is an error synchronizing your mail account. Please verify your account is configured correctly by first accessing your mail on the web. Error: 4401. '
Na een korte google-poging en forums doorlezen bleek het legen van mijn safe-senders en unsafe-senders lijsten bij hotmail voldoende om de error te voorkomen.
Sindsdien heeft het comtrend modem niet meer gereboot!
Conclusie is dat ik zeer tevreden ben met de VDSL-lijn, de comtrend-modem kan precies wat ik nodig heb voor mijn setup thuis en de klantenservice is waardeloos.
[
Voor 1% gewijzigd door
ikbentomas op 22-10-2011 22:51
. Reden: brakke zinnen herschreven ]