GTX285 1GB (SLI) of GTX285 2GB

Pagina: 1
Acties:

• Maldar
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 24-10-2020
Beste mensen,

Ik ben van plan om over een maandje of anderhalf een nieuwe pc te kopen. ik heb deze zomer en nu nog steeds goed gekeken naar wat er allemaal is en ik ben me gaan oriënteren op wat ik wil hebben. Nu stuitte ik op de GTX285 2GB. dit leek me een vrij leuk kaartje. alleen later heb ik gelezen dat 2GB misschien een beetje overkill is.

even een klein overzichtje van mijn toekomstige pc:
i7 920
6GB DDR3
1TB HD
(het moederbord ben ik nog niet over uit)

ik wil op mijn pc vooral zware games als crysis kunnen spelen. en ik wil een pc hebben die goed genoeg is, ook in de toekomst, en daarmee ook goed upgradeble. Zodat ik er ook crysis 3 etc, erop zou kunnen spelen. dat is natuurlijk niet zeker. maar bij wijze van.

net heb ik hier: http://www.guru3d.com/art...rce-gtx-285-ocx-review/13 dit gelezen:
We up the ante a little more by enabling DX10. Though we really wanted to push 4x AA here, we notice that current day graphics cards yet again run out of memory, and you'll notice the HDD activity going up a lot. That would affect the framerate dramatically disallowing an objective measurement of our time demo. So 2x AA in combo with the gamers quality mode is what we need to test with.
door dit zinnetje ben ik gaan twijfelen wat ik nou moet gaan kopen. een GTX285 met 1 of 2 GB. hierbij wil ik zeggen dat ik zoiezo van plan ben om er later nog 1 bij te zetten, in SLI. maar dat ben ik niet meteen van plan. Dus mijn vraag, wat is beter? ik denk dat ik in het begin, een jaartje of zo, nog zeker prima vooruit kan met de GTX285 1GB. en als ik daarna er nog een 2e bij zet. dat het dan zeker voldoende is. of denken jullie dat 2GB beter is. als je naar de toekomst zou kijken.

Mvg, Maldar

EDIT: ik zet toch maar even zoveel mogelijk neer over mijn pc. misschien kunnen jullie daar ook nog commentaar over geven:

CPU: i7 920 (heb nog nooit geOC't, maar ben het later wel van plan om met de i7 te doen.)
GPU: GTX 285
HD: 1TB, 32mb cache, 7200rpm (ga ik later uitbreiden met een ssd, als ze betaalbaar zijn)
RAM: 6GB DDR3 ( denk 1333mhz, misschien 1600)
voeding: 800W
koeling: Scythe Mugen 2 SCMG-2000 (naar aanleiding van: http://tweakers.net/revie...elers-op-de-pijnbank.html)
moederbord: dat is het enige waar ik nog niet over uit ben. vanwege de vele opties en mogelijkheden. eisen zijn wel dat er 2-way SLI mogelijk is en er 6 DDR3 sloten op zitten + natuurlijk de X58 chipset voor de i7920
owja, en voor de WOW-factor: de Sunbeam Transformer Case -black ;)

[ Voor 18% gewijzigd door Maldar op 17-09-2009 19:57 ]

• Paprika
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 20:38
Al eens gekeken naar de 5870? ;)

• Ardjee
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 06-05 20:09
niet echt antwoord op je post: maar waarom niet wachten op de 2 gig hd 5870? is misschien wel duurder, maar daarmee kan je ook nog even mee doen, de eerste benchmarks zien er namelijk goed uit. En naar horen zeggen is sli nooit een goed upgrade pad, dubbele verbruik, meer warmte voor nog niet eens dubbele prestaties. dan kan je beter nu een goedkoperekaartje kopen, en een jaar later weer een iets goedkopere kaartje

• Maldar
ik heb inderdaad gelezen en gehoord dat SLI niet altijd handig is. Dus daar moet ik dan nog maar even wat meer over gaan lezen op internet. Verder is het zo dat ik eigenlijk nooit gekeken heb naar AMD of ATI. Ik ben om een onverklaarbare reden iets met Intel en Nvidia. Misschien doe ik daar niet goed aan door niet te kijken naar AMD of ATI. maar ik blijf denk ik toch bij Nvidia hangen.

maar kan iemand mij vertellen hoe het zit met 1 of 2GB. in hoeverre dat overkill is. ik zal er over nadenken om gewoon voor een enkele kaart te gaan. maar dan lijkt me 2GB geen overbodige luxe als ik goed voorbereid wil zijn op de toekomst.

[ Voor 23% gewijzigd door Maldar op 17-09-2009 20:23 ]

• alaintje
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 23:31
Is een sli dan ook neit meestal om 2 beeldschermen weer te geven?
I.p.v. hogere kwaliteit op 1 beeldscherm?

Absoluut relatief, relatief absoluut.

• Paprika
alaintje schreef op donderdag 17 september 2009 @ 20:21:
Is een sli dan ook neit meestal om 2 beeldschermen weer te geven?
I.p.v. hogere kwaliteit op 1 beeldscherm?
Nee, sterker nog... het is nog niet eens zo lang dat je met SLI een dual monitor setup kunt gebruiken. ;)

Even terug in de tijd:
14 Februari 2008,
http://web.archive.org/we...com/page/slizone_faq.html
How many monitors are supported when running in SLI mode?
When in multi-GPU mode, SLI currently supports one monitor. When in single-GPU mode, users have the ability to use all of the connectors on their GPUs to connect to monitors using NVIDIA® nView® multi-display technology and Windows built-in multiple display support.
@ Maldar, welke resolutie?

[ Voor 43% gewijzigd door Paprika op 17-09-2009 20:28 ]

• Stefanovic45
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 09-05 11:10
Maar wacht sowieso nog een week of 2 ;) Je doet er goed aan om te weten dat een 5870 misschien maar320 euro gaat kosten. Deze presteert veel beter dan een GTX 285.

Wat ik er mee wil zeggen dat dat NVidia dus waarschijnlijk de prijs dik gaat verlagen van de GTX 285 en GTX 295. De 285 gaat misschien wel naar 200 euro. Puur speculatie, maar als je kijkt dat een 5850 waarschijnlijk voor 250 euro over de toonbank gaat moet de GTX 285 hier nog wel een eindje onder zitten. Die presteert namelijk nog een stukje minder dan een 5850 :)

Tesla Model Y RWD / 8.4 kWp PV installatie / WPB / lucht/lucht WP

• Maldar
*zucht, nee
zie: **LET OP** Welke videokaart moet ik kopen?
Q) Wat is SLI/Crossfire NIET?
A) Een techniek om meerdere schermen aan te sturen. Als je meerdere schermen wilt aansturen heb je gewoon meerdere kaarten nodig. Of kaarten of bord SLI/Crossfire ondersteunen of niet is dan volstrekt irrelevant

@StefanvanGelder:
ik wacht nog minstens 2 weken. ik denk tussen de 4 a 6 weken dat ik nog ff wacht (en werk voor geld).
maar bedankt voor de tip van die prijsverlaging. daar zal ik zoiezo wat aan hebben. of ik nou van ATI of van Nvidia ga kopen.

[ Voor 27% gewijzigd door Maldar op 17-09-2009 20:28 ]

Verwijderd

Maldar schreef op donderdag 17 september 2009 @ 19:46:
u stuitte ik op de GTX285 2GB. dit leek me een vrij leuk kaartje.
Nou echt leuk, waarschijnlijk de slechtste koop die je kunt doen, voor die prijs haal je waarschijnlijk over een paar weken een HD5870 en een HD5850 gaat nog goedkoper worden en die rent al rondjes om de GTX285.
Daarnaast is zijn twee HD4870's ongeveer even duur en veeeeeel sneller en meer futureproof. ;)

• Ardjee
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 06-05 20:09
maldar, het is uiteraard je eigen keuze, maar Ati doet momenteel ERG goede zaken, maar om terug te gaan op de gigabyte's vraag, het aantal gig's van een videokaart zegt ook niet alles, meer gigs hebben is altijd beter, maar drijft de prijs wel op, de vraag is dus is de extra 1 gig de extra kosten waard, de enige spellen die ik kan verzinnen die er gebruik van kunnen maken zijn GTA4 en crysis, en deze zijn berucht omdat ze niet al te geweldige prestaties hebben.

• Maldar
ik zal wel een paar weken afwachten en dan kijken naar de prestaties van die hd 5870. intussen ga ik wel even kijken hoe het staat met ati en nvidia. kijken naar benchmarks van andere ati kaarten. misschien is het inderdaad slimmer. eigenlijk, zoals jullie zeggen, is het gewoon NIET slim om van nvidia te kopen.

• Paprika
Zoiets?
Afbeeldingslocatie: http://i31.tinypic.com/oho6qa.png
Afbeeldingslocatie: http://i32.tinypic.com/58it1.png
;)

En tja de keuze (5850/5870 vs GTX 260/275/280/285/295 etc) hangt op dit moment er vooral vanaf of je de beste performance/$ wilt (dit kan zeker nog veranderen als nVidia de prijzen verlaagt voor de 5*** kaarten, maar dat valt nu nog niet te zeggen), DX11 wilt, multi-monitor support etc.

[ Voor 86% gewijzigd door Paprika op 17-09-2009 21:11 ]

Verwijderd

Maldar schreef op donderdag 17 september 2009 @ 21:04:
is het gewoon NIET slim om van nvidia te kopen.
Dat ligt aan je eisen, maar voor 9 op de 10 mensen is ATi nu vaak de betere keuze.

• Maldar
@the mask: hoezo ligt het aan mijn eisen? wanneer zou je dan wel nvidia moeten nemen? behalve dan al die technologieen van hun zoals CUDA. die volgens mij niet voor mij van toepassing zijn. mijn pc is voornamelijk voor te gamen dan. natuurlijk ook gewoon internet. maarja, dat is gewoon standaard.

@vipeax: die kaart word vergeleken met de 295, niet de 285. dus lijkt me niet echt van toepassing. tuurlijk is de 295 gewoon vet goed. maar daar hangt natuurlijk ook een prijskaartje aan vast.

ja ik zag net ook DX11 langskomen. als de 5870 dat ondersteunt dan is het opzich wel een idee om die te kopen. alleen misschien een beetje te duur. volgens mijn schatting ben ik van plan 350 euro max te besteden aan een videokaart, misschien is dat wat overdreven en te veel geld om daaraan uit te geven. maarja, er komt ook zoveel bij kijken. deze zomer ZOVEEL getalletjes gezien en dingen opgezocht. dacht ik er nu bijna uit te zijn. is het nu toch een idee om bij ati te gaan kijken. al had ik er wel over gelezen dat dat beter zou zijn, maarja, ik wilde graag nvidia. maarja, ik heb nog een tijdje om me oriënteren.

ik wil de pc btw graag aansluiten op een 24" WUXGA (1920×1200). of als dat niet doorgaat toch minstens full HD(1080p).

ik heb trouwens ook nog een ander vraagje, ergens op tweakers heb ik gelezen welke webwinkels wel goed zijn voor het kopen van pc onderdelen. zoals alternate en 4launch. weten jullie misschien nog betrouwbare winkels? zelf voeg ik in mijn rijtje, gistron (http://www.gistron.nl/), ook nog toe. nogal onbekend volgens mij maar dat is ook een goeie.

[ Voor 23% gewijzigd door Maldar op 17-09-2009 21:36 ]

Verwijderd

Maldar schreef op donderdag 17 september 2009 @ 21:28:
@the mask: hoezo ligt het aan mijn eisen? wanneer zou je dan wel nvidia moeten nemen? behalve dan al die technologieen van hun zoals CUDA. die volgens mij niet voor mij van toepassing zijn. mijn pc is voornamelijk voor te gamen dan. natuurlijk ook gewoon internet. maarja, dat is gewoon standaard.
CUDA idd en nog enkele PhysX games zoals Mirrors Edge die veel beter draaien op nVidia hardware, maar stelt niet veel voor.
volgens mijn schatting ben ik van plan 350 euro max te besteden aan een videokaart
Dan heb je zeker wel een HD5870. :)
ik heb trouwens ook nog een ander vraagje, ergens op tweakers heb ik gelezen welke webwinkels wel goed zijn voor het kopen van pc onderdelen. zoals alternate en 4launch. weten jullie misschien nog betrouwbare winkels? zelf voeg ik in mijn rijtje, gistron (http://www.gistron.nl/), ook nog toe. nogal onbekend volgens mij maar dat is ook een goeie.
http://tweakers.net/shopreview/ ;)

• Paprika
@vipeax: die kaart word vergeleken met de 295, niet de 285. dus lijkt me niet echt van toepassing. tuurlijk is de 295 gewoon vet goed. maar daar hangt natuurlijk ook een prijskaartje aan vast.
De GTX295 is in principe in alle spellen in die lijst sneller dan een GTX285 dus dan kun je ervan uit gaan dat ie die zeker verslaat.
ja ik zag net ook DX11 langskomen. als de 5870 dat ondersteunt dan is het opzich wel een idee om die te kopen. alleen misschien een beetje te duur. volgens mijn schatting ben ik van plan 350 euro max te besteden aan een videokaart
Zal niet schelen van een GTX 285 2GB en zeker niet duurder zijn dan een GTX 285 SLI setup ;)
Azerty, 4Launch, Cool-Prices, Zercom, Afuture, DataByte, Salland, Alternate, Komplett, Highflow, Informatique, Digitique, Dollarshops, PcHut
http://tweakers.net/shopreview/?&Sortering=Surveys voor de hele waslijst.

• Maldar
maar de GTX295 verslaat de 5870 ook wel vaak. tuurlijk is de GTX285 dan minder goed. maar ik zoek wel op benchmarks van de 285 en de 5870. is waarschijnlijk beter om naar te kijken.

en inderdaad staat gistron wel in de lijst. maar ik heb gistron nog nooit ergens gezien dat er wordt gezegd dat het een goede webwinkel is. ik vind van wel. een vriend van me heeft er veel besteld. zn eigen pc + pc's van vrienden van hem. allemaal zonder enige problemen. + dat de lokale pc-winkel bij ons in de buurt ook van die site besteld:P. dusja, dan weet je ook dat je daar altijd goedkoper uit bent op die site dan bij de winkel zelf.

btw, die SLI setup ben ik zoiezo niet van plan om te maken direct. dat wordt toch wel minstens een half jaartje later. dat wilde ik als eventuele upgrade mogelijkheid zien.

[ Voor 12% gewijzigd door Maldar op 17-09-2009 21:53 ]

• alaintje
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 23:31
Paprika schreef op donderdag 17 september 2009 @ 21:06:
Zoiets?
[afbeelding]
[afbeelding]
;)

En tja de keuze (5850/5870 vs GTX 260/275/280/285/295 etc) hangt op dit moment er vooral vanaf of je de beste performance/$ wilt (dit kan zeker nog veranderen als nVidia de prijzen verlaagt voor de 5*** kaarten, maar dat valt nu nog niet te zeggen), DX11 wilt, multi-monitor support etc.
Wat fps nee toch? neem aan punten!
Waarom staat er rash bij de eerste? Niet leuk genoeg ofzo, of support die de schermresolutie niet?
Ik speel CoH op amper 30 fps maar na de overklcok nu makelijk 40 fps speelt een heel stuk feiner!

In sli wordt die bij de ati 5*** gewoon verdubbeld bij sommige spellen :o

[ Voor 4% gewijzigd door alaintje op 17-09-2009 22:45 ]

Absoluut relatief, relatief absoluut.

• Paprika
Zal FPS zijn ja... en Crash zal een driver probleem zijn en ATi kaarten draaien Crossfire.

[ Voor 22% gewijzigd door Paprika op 17-09-2009 22:46 ]

• Stefanovic45
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 09-05 11:10
alaintje schreef op donderdag 17 september 2009 @ 22:42:
[...]
In sli crossfire wordt die bij de ati 5*** gewoon verdubbeld bij sommige spellen :o
;)

Tesla Model Y RWD / 8.4 kWp PV installatie / WPB / lucht/lucht WP

• Maldar
Ik heb net een aantal reviews gelezen van de hd 5870. Lijkt me echt een toffe kaart. verslaat de GTX285 behoorlijk. terwijl in prijs ze even duur zijn. ongeveer dan(20 euro). het ondersteund dirextx 11 en de prestaties zijn echt erg goed. maar nu zag ik in de comments van de review op hardware.info dat er een paar probleempjes zijn met ATI kaartjes. zelf heb ik namelijk geen ervaring met ATI of AMD. dus ben ik wat voorzichtig daarmee.
er wordt gezegd dat er problemen zijn met hdmi en dat de driver support soms erg moeilijk doet.
-----------
quote: "Quote:
Originally Posted by taelon
Ik wist niet dat er een verschil was tussen de nvidia en ati hdmi ondersteuning. Wat is hier het verschil in? Las wel dat er dingen zijn toegevoegd voor hdmi ondersteuning in deze test op pagina 9.

Merk zelf dat wanneer ik mijn tv, die ik gebruik als monitor, uitzet of op een andere bron zet en dan weer terug ga naar hdmi 1, waar de pc opzit, hij geen signaal meer krijgt. Om dit op te lossen moet ik dan de kabel erin en eruit halen of softwarematig het hdmi signaal aan en uit zetten.
Bij een zoektocht op internet ben ik meerdere tegengekomen met dit probleem in combinatie met andere tv's en ati kaarten. Hoop dat deze generatie er dan ook geen last van heeft maar gezien dit probleem al paar jaar bestaat heb ik er geen vertrouwen meer in.

Heb sowieso al veel moeten doen om mijn 4870 goed te laten draaien. Zoals handmatige driver aanpassingen, bios flashes en onofficiele game patches om het goed te laten draaien. En ik was hier ook niet de enige in."
-------------
kennen jullie deze problemen? of valt het allemaal wel mee. is het zo anders met de driver install dan bij nvidia?

en nu dus nog een vraagje, is het nu handig om na te denken over crossfire?? dat ik later dan eventueel nog een hd 5780 erbij stop. of is dat net als SLI niet heel handig.

[ Voor 7% gewijzigd door Maldar op 23-09-2009 22:33 ]

• Paprika
installeren van drivers is gewoon next next next next finish hoor... ;) Vroeger (meer dan 2 jaar geleden) waren er problemen... nu zijn de drivers beter dan die van nVidia.

• warp
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
En hoeveel mensen gebruiken hun TV als dedicated monitor? :o

Maar om het even in een ander perspectief te plaatsen, er zijn altijd wel een aantal mensen die problemen hebben, ongeacht het een nVidia of ATi kaart is. Op Tweakers en alle andere tech-fora zijn ook legio problemen te vinden met nVidia drivers. Of hardware die de geest geeft: Het doodgaan van G80GTX/Ultra kaarten

• GoldenBatt
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 10-05 11:13
Paprika schreef op woensdag 23 september 2009 @ 22:30:
installeren van drivers is gewoon next next next next finish hoor... ;) Vroeger (meer dan 2 jaar geleden) waren er problemen... nu zijn de drivers beter dan die van nVidia.
Pardon? Kamaraad met splinter nieuwe X2, DVI aansluiting 1 monitor, DVI Aansluiting 2 HD-TV. Komt op lan, en heeft tv natuurlijk niet mee. Monitor in Aansluiting 2, moet toch goed gaan? Windows ziet keurig 1 scherm, muis wil der ook niet buiten. Start Age 2, en je hoort geluid, geen beeld. Andere spellen proberen, net zo. Pc uitzetten, monitor op andere aansluiting proberen, en ja hoor, weer windows, ziet in 1 scherm, net als in Catalyst, en nu spel starten, en t wil wel.

Allemaal van die kleine dingetjes, die bij Nvidia gewoon werken. Vroeger altijd gekut gehad met normale tv aansluiten, nu zie ik nog te vaak kleine probleempjes. Voor mij niet zo snel een ATI, zelfs niet die nieuwe, ik koop dan wel liever iets duurder als dit soort fratsen.

Tevens, next next next installeren is ook niet slim, altijd even kijken wat je installeerd, heb ATI ook wel eens gezien met een WOW trail of google earth bij in de installatie. Kom nou, Extra spam software bij drivers? |:( }:O

Specs!

• Paprika
Als je zo je verhaal vertelt is het moeilijk te begrijpen.....
Komt op lan, en heeft tv natuurlijk niet mee. Monitor in Aansluiting 2, moet toch goed gaan? Windows ziet keurig 1 scherm, muis wil der ook niet buiten. Start Age 2, en je hoort geluid, geen beeld. Andere spellen proberen, net zo.
Dit lijkt wel een S.O.S. bericht. :')

Maar dat is jouw keus @ de rest van je verhaal. Geen problemen hier met HDMI >:), wel met TheWayIt'sMeantToBeRenamed performance ;).

[ Voor 56% gewijzigd door Paprika op 23-09-2009 22:54 ]

Verwijderd

GoldenBatt schreef op woensdag 23 september 2009 @ 22:49:

Pardon? Kamaraad met splinter nieuwe X2, DVI aansluiting 1 monitor, DVI Aansluiting 2 HD-TV. Komt op lan, en heeft tv natuurlijk niet mee. Monitor in Aansluiting 2, moet toch goed gaan? Windows ziet keurig 1 scherm, muis wil der ook niet buiten. Start Age 2, en je hoort geluid, geen beeld. Andere spellen proberen, net zo. Pc uitzetten, monitor op andere aansluiting proberen, en ja hoor, weer windows, ziet in 1 scherm, net als in Catalyst, en nu spel starten, en t wil wel.
Doet die toch wat verkeerd, daarnaast zal je meer problemen vinden met de huidige nVidia drivers dan met ATi drivers volgens mij. ;)

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

GoldenBatt schreef op woensdag 23 september 2009 @ 22:49:
[...]
lang verhaal dat aansluiten niet wil
Wat toevallig, dat had ik ook met een intel. Vakantiefoto's op de laptop kijken, hee, weet je wat, ik sluit hem even aan op de TV. Een kwartier zitten prutsen maar nee...

Volgens mij zijn dit soort problemen van alle tijden en alle merken, als je nèt even een instelling verkeerd hebt staan lukt het niet.

Ik moet je wel gelijk geven dat het irritant is dat er WoW-trials bij CCC zitten... Maar goed, daar ga ik niet een heel andere videokaart voor kopen eerlijk gezegd, één vinkje uitzetten heb ik daar wel voor over :P

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

• warp
  • Niet online
bwerg schreef op woensdag 23 september 2009 @ 23:15:
Ik moet je wel gelijk geven dat het irritant is dat er WoW-trials bij CCC zitten... Maar goed, daar ga ik niet een heel andere videokaart voor kopen eerlijk gezegd, één vinkje uitzetten heb ik daar wel voor over :P
Of je download alleen de displaydriver; i.c.m. met ATi Tray Tools kun je zelfs meer dan met het CCC. :)

Verwijderd

warp schreef op woensdag 23 september 2009 @ 23:21:
[...]

Of je download alleen de displaydriver; i.c.m. met ATi Tray Tools kun je zelfs meer dan met het CCC. :)
Vindt ATT niet echt geweldig, bij mij deed CoD4 het niet eens meer als ik ATT installeerde.
Heb het een paar keer geprobeerd onder Vista en XP met verschillende drivers en HD4850 CrossFire en single.
Tussen het testen zat overigens ook enkele maanden en verscheidene Windows installs dus daar ligt het niet aan. :p

• warp
  • Niet online
Dan zal of één van de advanced 3D tweaks wel op een niet compatible instelling hebben gestaan, want je kunt inderdaad behoorlijk wat verklooien, of je hebt die Onscreen FPS Display aangehad vermoed ik (daar schijnt COD4 niet van te houden). Persoonlijk heb ik overigens nog geen problemen met ATT gehad.
Pagina: 1