Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theblindman
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 14:25
Hallo allemaal,

Ik ben van plan een homeservertje in elkaar te gaan zetten, en ik kom er niet helemaal uit. Ik ben nu al zo'n twee maanden aan het rondkijken, maar toch ben ik er nog niet uit...

Wat is belangrijk?
- Energieverbruik moet laag zijn (ik moet zelf de extra energiekosten betalen ;))
- Dualcore (de server moet wat in en uitpakwerk gaan doen)
- (eventueel) Intel VT ondersteuning.

Herrie of ontwerp scheelt me niets, waarschijnlijk komt 'ie toch ergens in een donker hoekje.
Het viel me op dat alle Intel Core 2 Duo's een TDP van 65Watt hebben, en dat is wel redelijk veel... Ik streef naar een maximum idle gebruik van ~50Watt idle van het hele systeem...

Ik dacht aan een Intel Core 2 Duo E6300/E7200.... Hoeveel zouden die ongeveer gebruiken?
Qua schijven dacht ik aan 2 WD caviar green 2TB schijven (later misschien nog een paar extra)

Hebben jullie goede ervaringen met zuinige homeservers die aan mijn eisen voldoen?

Ik hoor het wel, maar alvast bedankt,
theblindman.

P.S. Ik ben nieuw hier (zoals je waarschijnlijk al dacht)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Er is een speciaal topic voor zuinige thuis servers, die doorlezen geeft genoeg informatie.

Kleine tip nog, kijk of dat uitpakwerk cpu intensief is, mijn ervaring is dat het vooral schijf intensief is en je met een simpele cpu ook goed af bent.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie84
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 02-05 22:29
Als je iets verder had gekeken, dan stond namelijk dit topic in de lijst:

Nieuwe Zuinige Server (discussie)

Kijk daar even rond ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Waarom Intel? AMD maakt vrij zuinige cpu's en chipsets. Ik heb hier net wat testjes gedaan, idle trek ik 35W met een Athlon X2 4450BE en een 785G chipset (op een Gigabyte bordje). Zelfs op 100% load trek ik 78W. Nu mag jij daar een paar W bijtellen omdat je nog HDDs erbij hebt, maar zelfs dan moet onder de 50W idle wel lukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michaelmou
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 03-03 12:28
theblindman schreef op zondag 13 september 2009 @ 21:17:
Herrie of ontwerp scheelt me niets, waarschijnlijk komt 'ie toch ergens in een donker hoekje.
Het viel me op dat alle Intel Core 2 Duo's een TDP van 65Watt hebben, en dat is wel redelijk veel... Ik streef naar een maximum idle gebruik van ~50Watt idle van het hele systeem...
TDP zegt niets over wat de proc gemiddeld zal gebruiken.
Dit is alleen het piekgebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theblindman
Ja, dat topic heb ik gezien, maar het is 99 pagina's :S... Zoals m'n naam aangeeft zou dat heel lang duren voor ik dat alles doorgenomen had, bij pagina 4 begon ik het al op te geven....

In ieder geval bedankt voor jullie snelle reacties....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theblindman
TERW_DAN schreef op zondag 13 september 2009 @ 21:26:
Waarom Intel? AMD maakt vrij zuinige cpu's en chipsets. Ik heb hier net wat testjes gedaan, idle trek ik 35W met een Athlon X2 4450BE en een 785G chipset (op een Gigabyte bordje). Zelfs op 100% load trek ik 78W. Nu mag jij daar een paar W bijtellen omdat je nog HDDs erbij hebt, maar zelfs dan moet onder de 50W idle wel lukken.
Ik wilde voor de 5050e gaan, of de 4850e, maar die is (volgens mij) nergens meer te krijgen...
Ik wilde voor Intel gaan door hun Virtualisation technologie...

theblindman.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
michaelmou schreef op zondag 13 september 2009 @ 21:27:
TDP zegt niets over wat de proc gemiddeld zal gebruiken.
Dit is alleen het piekgebruik.
En zelfs dat niet. Intel geeft heel gemakzuchtig "65W TDP" aan voor alle Wolfdale core cpu's. Dat is dus zowel voor de Celeron E3200 (2.4 GHz, 1 MB cache) als voor de Core 2 Duo E8600 (3,4 GHz, 6 (!!) MB cache). Volslagen onzin dus - die Celeron zal zelfs onder full load de 40W niet eens halen, sterker nog 35W lijkt me al teveel (warmte neemt kwadratisch met kloksnelheid toe, en cache is een grote stroomvreter).

Een E6300 (2.8 GHz, 2 MB cache) zal rond de 10-15W idle en 40-45W full load trekken. Oftewel, 50W in idle is haalbaar: zeg 15W voor de cpu, 4 W voor 2 reepjes RAM, 10-15W voor de chipset, paar Watt voor de drives, en 80% rendement (da's in de praktijk haalbaar) in de voeding. Aangezien je hier met heel lage vermogens zit kom je ws op een Pico PSU (dus externe power brick) uit, de meeste 'normale' voedingen presteren niet best op zulke lage vermogens.

Uiteraard lukt dit ook met een Athlon II X2 240. Maar als het echt zuinig moet zijn kan je nog naar een Celeron E3200 (heeft VT-x!!). De Sempron 140 van AMD is ook heel zuinig maar heeft raar genoeg geen virtualisatie, daarvoor moet je naar de Athlon II.

[ Voor 47% gewijzigd door Dreamvoid op 13-09-2009 22:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Giem
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 02-05 11:02
Ik heb hiervoor gebruik gemaakt van een "oude" dell laptop. Super snel hoeft het voor mij niet te zijn, en een laptop verbruikt super weinig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MetalfanBlackness
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

MetalfanBlackness

♥ PV & SB ♥

theblindman schreef op zondag 13 september 2009 @ 21:29:
[...]
Ik wilde voor Intel gaan door hun Virtualisation technologie...
AMD heeft ook hardware virtualisation genaamd AMD-V

Solarboiler: Top Senz 200 Nero-3 ⣿⣿ Photovoltaics: 9x LG 320N1K-A5, SE 3000H

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theblindman
Dreamvoid schreef op zondag 13 september 2009 @ 21:54:
[...]

En zelfs dat niet. Intel geeft heel gemakzuchtig "65W TDP" aan voor alle Wolfdale core cpu's. Dat is dus zowel voor de Celeron E3200 (2.4 GHz, 1 MB cache) als voor de Core 2 Duo E8600 (3,4 GHz, 6 (!!) MB cache). Volslagen onzin dus - die Celeron zal zelfs onder full load de 40W niet eens halen.

Een E6300 (2.8 GHz, 2 MB cache) zal rond de 10-15W idle en 40-45W full load trekken. Oftewel, 50W in idle is haalbaar: zeg 15W voor de cpu, 4 W voor 2 reepjes RAM, 10-15W voor de chipset, paar Watt voor de drives, en 80% rendement (da's in de praktijk haalbaar) in de voeding. Aangezien je hier met heel lage vermogens zit kom je ws op een Pico PSU (dus externe power brick) uit, de meeste 'normale' voedingen presteren niet best op zulke lage vermogens.

Uiteraard lukt dit ook met een Athlon II X2 240. Maar als het echt zuinig moet zijn kan je nog naar een Celeron E3200 (heeft VT-x!!). De Sempron 140 van AMD is ook heel zuinig maar heeft raar genoeg geen virtualisatie, daarvoor moet je naar de Athlon II.
Hoe zou een ondergeklokte E8200 (ja, ik weet 't , eigenlijk net te heftig) 't doen qua energieverbruik? (zeg 2×2.2GHz ipv 2×2.66Ghz)? Deze processor heeft alle technieken die ik nodig heb, en is gebaseerd op de 45nm technologie, waardoor ik verwacht dat 'ie zuiniger zal zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Die ondergeklokte E8200 heeft nog steeds die 6 MB L2 cache, en cache vreet stroom. Ik weet wel zeker dat een E8200 @ 2.2 GHz onzuiniger is dan een Celeron E3300 @ stock 2.5 GHz met zijn 1 MB cache, en qua snelheid zullen die i.h.a. bijna niets ontlopen.

De huidige Celeron Dual Core en Pentium Dual Core's hebben allemaal precies dezelfde 45nm Wolfdale core als de Core 2 Duo's, met alleen minder cache - dus ook dezelfde features (VT-x virtualisatie).

[ Voor 28% gewijzigd door Dreamvoid op 13-09-2009 23:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

De E8400 heb ik pas voor een desktop gebruikt, en dat is echt een ijskonijn. Produceert nauwelijks warmte en is passief onder een Ninja2 makkelijk op een paar graden boven kamertemperatuur te houden.
Dat is voor mij in ieder geval een goede indicatie dat die chip behoorlijk zuinig is.
Cachegeheugen produceert namelijk net als de rest van de chip warmte.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16:34
Welkom op GoT!

Helaas zijn dergelijke topics in losse vorm niet toegestaan, lees hiervoor CSL Beleid en Wat is er, in 2009, anders in CSL? eens door.

Echter is er wel ruimte voor advies omtrent de aankoop van systemen en laptops. Hiervoor hebben we echter centrale topics aangemaakt om zo te voorkomen dat het Complete Systemen & Laptops (CSL) forumdeel dicht groeit met "boodschappenlijstjes". Ik adviseer je om vooral *LET OP* - Wat moet ik kopen? eens door te nemen.

Je kan advies vragen in een van de topics genoemd in *LET OP* - Wat moet ik kopen?. Probeer echter eerst wel wat componenten uit te zoeken met behulp van reviews en benchmarks. Een goede start daarvoor is het doorlopen van HOWTO: Hoe stel ik een systeem samen?. Ook de BBG ([BBG] Best Buy Guide topicoverzicht) geeft een idee in welke richting je moet kijken qua componenten.

Ik wens je veel succes met het zoeken van een goed systeem. Dit topic sluit ik echter, maar zoals hierboven aangegeven ben je vrij om advies te vragen in de daarvoor bestemde topics.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.